Sidor: 1, 2, 3, 4
Ezereht
CITAT (KRT @ 17-04-2010, 16:20) *
Av olika skäl, aldrig; Parkslide, tagetes, berberis, forsytia, plommonträd, vinbärsbuskar, päronträd, idegran (håller på att ta ner de sista nu) m fl. Inte heller någon slags tall, gran eller en (har precis huggit ner alla sådan vi hade i trädgården, planterade 1976 och sedan fått växa ohämmat!!!). Och vi ska inte tala om "kattkiss-buskar", tror det är någon slags buskig cypress. Egentligen är jag inte speciellt förtjust i någon slags barrväxt - förutom gingko då, men det är inte riktigt samma sak. Står dock och väger i fråga om tuja, är inte förtjust i stora sådana, men jag såg nyligen en gulgrön tuja som var riktigt läcker.....

Varför gillar man inte fruktträd? Var någon annan som också skrev det.

Jag tycker man kan lära sig lite av andras "erfarenhet" att läsa i den här tråden wink.gif
RitRat
CITAT (Meriona @ 17-04-2010, 22:12) *
hmmmm på bilden ser jag praktlysing.... ???

Petuniorna är bakom praktlysingen, till höger om dem.
Meriona
CITAT (RitRat @ 18-04-2010, 12:07) *
Petuniorna är bakom praktlysingen, till höger om dem.

OJ! De trodde jag var purpurklätt. slap.gif
Snyggt! 000.gif
Margith
Pelargoner, tagetes, begonior och dahlior har varit riktiga hatobjekt för mig. Numera säger jag ingen sommar utan dem biggrin.gif
Så jag har lärt mig att "aldrig" förvånansvärt fort kan förändras till "alltid".

Det som fortfarande absolut går bort hos mig är:
allt som har barr; de tycker jag passar bättre i skogen än i trädgården,
ormbunkar, de är äckliga
och ligularia; fantasilöst och fult.
Formklippta träd har jag svårt för också.

Bergenia är en annan sån där tråkig, vill-inte-ha växt, men nu funderar jag på om de inte skulle passa alldeles utmärkt i slänten vid garageuppfarten...

Man ska aldrig säga aldrig flirting.gif
4:an
Man skall aldrig säga aldrig, men just nu känns inte ölandstok, bergenia och tagetes aktuella...!
skogstroll
CITAT (Margith @ 18-04-2010, 14:05) *
allt som har barr; de tycker jag passar bättre i skogen än i trädgården, - hm men om man har skogsträdgård då? giggle.gif
ormbunkar, de är äckliga - hur kan ormbunkar va äckliga?? mysko...
Margith
Skogstroll: varför jag tycker att ormbunkar är så fruktansvärt äckliga vet jag inte. Förmodligen en traumatisk barndomsupplevelse som var så gräslig att jag förträngt det biggrin.gif Men än i denna dag ryser jag när jag ser dem....
De ormbunkar som fanns i den här trädgården när vi köpte huset förpassades snabbt till skogen. Även jag har alltså en skogstomt och de granar, tallar och enar som växer här är fullt tillräckligt.
Tråden handlade ju faktiskt om vad du aldrig skulle kunna tänka dig att PLANTERA i din trädgård flirting.gif
Piela
Apropå Praktlysing... Som var med på en bild här i tråden. Den är jättefin när den blommar, MEN: Den skulle jag ALDRIG plantera om jag fick en annan trädgård. I min trädgård är den värsta ogräset. Den har fått sprida sig lite väl fritt på flera platser under tidigare ägare. Den växer till och med på en stenmur!
varghem
rhododendron, praktlysing, tagetes är ett NONO för mig.

fast praktlysingen som blommar mörkrött vore kul att ha, väldigt undanskymd
Mollis
Jag har oerhört svårt för Gladiolus, Tagetes går också "fetbort"...
Häckodlaren;-)
Det kommer ALDRIG och jag säger ALDRIG in en silvergran igen i min trädgård. Vem i hela fridens dagar vill ha en gigantisk silvergran i trädgården. Jag förstår mig inte på de som vill ha så stora träd i trädgårdar. Jag fick nog av min när den såg ut som skräp nedtill och att vi hade ett våningshus kan man säga med skator. Det var mååååånga skatfamiljer som bodde i den och vilket liv det var tidigt på mornarna. Sedan hade jag blivit så ledsen flera vårar i rad när jag hittade små söta skatbebisar som ramlat ur boet för tidigt, slagit ihjäl sig och blivit kattleksaker. Så nej, ingen silvergran kommer åter att få gro i min trädgård.
cato
Hej alla växthatare!

När jag först läste denna tråd trodde jag att det mest skulle handla om Kirskål, Parkslide, Ramslök och liknande. Men usch vad mycket växter ni tycks hata. Stackars silvergran som får skulden för att skatorna bygger i den. Tuja, Buxbom, Rodisdar m.m som är hemska osv.

Med rätt växt på rätt plats och skött på rätt sätt blir resultatet som regel bra.
Vi har faktiskt flertalet av de hatade växterna i vår trädgård och har trots detta lyckats skapa en balans och mångfald som fått mycket beröm av expertisen.

Jag tror att mycket beror på odlaren.
Alla växter trivs inte på alla platser men det är inte växtens fel.
Sen är smaken delad.

Tack för ordet.

Peztis
Fast Cato, oftast finns det ju en orsak bakom till varför man är mindre förtjust i en växt.

Som jag som tycker att buxbom hör hemma på kyrkogårdar (minns alla gånger jag stått vid morfars grav med den lilla häcken runt platsen...), formklippning är dessutom ABSOLUT inget för mig.

Men jag tycker också om många av de växter som tagits upp här i tråden som "hatobjekt", jag tycker att en välplanerad trädgård med barrträd är jättefint! Vi har t en gran neråt växthuset som är underbar, jag gillar min uppstammade tuja skarpt men däremot är tujahäcken hemsk - men det har med (van-)skötseln att göra och att det skulle vara snyggare med något lättare där de förra ägarna planterat den...
Sussie F-Flower
Aldrig mera Bergenia!!! Jag har rensat och rensat bort dessa sedan jag såg att det var därifrån alla Tvestjärtar kom! Maken att dra till sig Tvestjärtar har jag aldrig skådat!!! thumbdown.gif

Bergklint är något annat som jag fightas med varje år! Har försökt att utrota dessa i 5 år, men fortfarande dyker dom upp här och där i rabatterna.. thumbdown.gif ..trots att jag grävt ur 30-50 cm i rabatterna, 2 ggr. ranting.gif
Peztis
Fast Sussie, jag har för mig att tvestjärtar är ok i trädgården, att de äter löss eller vad det nu var.
Peztis
Fast efter lite googlande så förstår jag att de kan vara marodörer också...
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 20-04-2010, 21:52) *
Fast Sussie, jag har för mig att tvestjärtar är ok i trädgården, att de äter löss eller vad det nu var.

laugh.gif Ja, det är mycket möjligt! Men det är inte så himla kul att vart man än ska sätta sig så är DOM där, och dom nyps inte SÅ lite... -cry-.gif -eller att bara varje gång man öppnar dörren till altanen så ramlar det ner någon som sitter uppe på själva dörren... ranting.gif
...eller att alla blad av deras GODA växter (mina älskade växter..) blir uppätna... det tycker jag inte så mycket om... no.gif

Nääe, jag klarar mig så bra utan, och sista sommaren var det bara enstaka tvestjärtar.. yes.gif

Då har jag mycket hellre spindlar och guldögonsländor.. -Snacka om att äta löss... tummenupp.gif
zissi
Varje gång jag läser den här tråden funderar jag på ett svar g.gif men jag är så´n periodare när det gäller växter så jag kan nog inte säga ALDRIG om någon växt tror jag. I rätt sammanhang tycker jag nog om de flesta växter.

Så trist det där lät kände jag nu... dunno.gif men så är det blomma.gif
Peztis
Jamen zissi, det är väl bra! Man MÅSTE ju inte ha en "avskyobjekt". Det är väl snarare bra om man inte har det. smile.gif
Frideborg
Hej!
En växt jag inte är svag för är Lammöron.
Trevligt fö att höra lite funderingar vad som gillas o inte.
Men snart är det väl vår?
mvh Frideborg
skogstroll
jag gillade inte lammöron förut helller.... fast det gick över smile.gif
Piela
CITAT (cato @ 20-04-2010, 20:51) *
Hej alla växthatare!

När jag först läste denna tråd trodde jag att det mest skulle handla om Kirskål, Parkslide, Ramslök och liknande. Men usch vad mycket växter ni tycks hata. Stackars silvergran som får skulden för att skatorna bygger i den. Tuja, Buxbom, Rodisdar m.m som är hemska osv.

Med rätt växt på rätt plats och skött på rätt sätt blir resultatet som regel bra.
Vi har faktiskt flertalet av de hatade växterna i vår trädgård och har trots detta lyckats skapa en balans och mångfald som fått mycket beröm av expertisen.

Jag tror att mycket beror på odlaren.
Alla växter trivs inte på alla platser men det är inte växtens fel.
Sen är smaken delad.

Tack för ordet.

För mig är det inget konstigt alls! Jag gillar tex inte heller romantiska eller gulliga kläder. Jag skulle följdaktligen aldrig köpa ett par blommiga leggings fast det ser ut att bli högsta mode i sommar. Varför skulle det vara annorlunda med växter? Varför får vissa växter mig att bli glad, när andra ger mig dåliga vibbar? Jag vet inte varför jag inte gillar blommiga leggings men det är en bra anledning till att inte köpa ett par. Det är precis samma med växter för trädgården. Det är nog mest en fråga om tycke och smak och har inget alls med växthat att göra. En del växter gör mig glad... andra inte.

Förresten så har jag även jätteslide crazy.gif i trädgården och den skulle jag aldrig plantera själv, när jag nu har sett hur växtvillig och outrotningsbar den är.
Huggorm
Jag är inte speciellt förtjust i äppleträd. Övriga fruktträd som körsbär, päron och plommon går bra, men äppleträd tycker jag är rätt tråkiga. Men jag förstår att jag är rätt ensam om att tycka så, det står ju äppleträd i 95% av alla trädgårdar rolleyes.gif

Och så de flesta barrträd, men tallar är trevliga om dom blir lite knotiga och breda, de som bara blir höga och raka med en barrtofs i toppen är tråkiga
zissi
CITAT (skogstroll @ 21-04-2010, 16:34) *
jag gillade inte lammöron förut helller.... fast det gick över smile.gif

Lika dant för mig skogstroll tummenupp.gif
hattstugan
Nejdå Huggorm du är inte ensam om att inte gilla Äppelträd!! Avskyr Äppelträd!! Är bara vackra när de blommar!!
De enda som gillar Äpplena sen är Älg och Rådjur och dom kan jag vara utan! de trampar ner så mycket!
RitRat
CITAT (cato @ 20-04-2010, 20:51) *
Hej alla växthatare! När jag först läste denna tråd trodde jag att det mest skulle handla om Kirskål, Parkslide, Ramslök och liknande. Men usch vad mycket växter ni tycks hata.

Nej nej, det är inte frågan om hat överhuvudtaget, trots att många tydligen uttrycker sig i sådana drastiska ordalag. De gäller istället fria val. När jag inte väljer petunior av vissa anledningar så väljer jag något annat. Jag "hatar" för den skull inte petunior. De är jättfina hos andra!!
Peztis
Och kirskål är egentligen en vacker växt både vad gäller bladverk och blommor - men inte mitt i min rabatt, den kväver ju det andra jag har betalat för!

Jag såg en gång en bild på ett träd planterat i en rundel och i rundeln var det även planterat kirskål men den variegerade sorten. Det var jättesnyggt! Men å andra sidan är den variegerade sorten inte lika invasiv som det som vi andra svär över.
Huggorm
Kirskål ger en härligt frodig grönska, och dessutom går dom ju att äta. Jag förstår att dom kan vara jobbiga om dom dyker upp på fel ställe, men inte hatar jag dom
Överbölingen
Nu har jag funderat fram och tillbaka runt växter som inte har mitt fulla gillande. Tyvärr kan jag inte ta till hårdare ord än "tycker mindre om".
Grupp 1: Ut-och-inväxter.
Grupp 2: Laxrosa blommor
Grupp 3: Parkslide, rönnspirea motsv.

Gör jag en zoologisk parallell så kan somt jämföras med rovdjuren. Rätt djur på rätt plats.
Zonknäckeri i övermåttan, på gränsen till det vansinniga, är som att acceptera mårdhund och vitsvanshjort som def inte hör hemma i vårt land. På institution, jfr, Botaniska/Skansen är det OK. Men att pilla med zon 3-toleranta träd ochbuskar i zon 6 tycker jag är helt OK. Perenner har väldigt lite att göra med zoner. Där handlar det om dränering och snödjup.
Växter som gör myteri.
Färger är personliga.
Men allt har sitt berättigande.
Dilara
Gärna barrväxter, Bergenia och Tagetes. Men aldrig nävor (förutom vissa), olika sortens spireor och allium. Kanske kommer på något mer senare.
skogstroll
nävor ja.... har så mycket nävor att jag nästan kräks på dem sad.gif de är ÖVERALLT, ALLTID och överlever vad som helst. Tur de är lätta att rycka upp.... inte alltid de är så kul att ha precis överalllt
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 17-04-2010, 11:05) *
petunia

hmm ''host host'' nu får jag väl äta upp detta

men detta var en väldigt vacker petunia som jag verkligen vill ha! en svart !! så snygg. ja man ska aldrig säga aldrig.

(lånade bilder från nätet)

Peztis
flaxss: det var starkt av dig!!!! biggrin.gif
Nolbo
Berberis är taggiga och hemska. Tänk vad många bollar som har gått sönder på de eländiga taggarna! Den som trampar på en berberistagg lär inte glömma det i första taget..... aj!
Jag är inte heller förtjust i lammöron - det är ett riktigt ogräs tycker jag. Även fänrikshjärta har jag fått för mycket av.
Tagetes gillade jag inte förut men jag har ändrat mig. De blommar så snällt utan vattning och lyser upp på ställen där inget annat trivs. Jag hade tagetes där vi tidigare bodde (i en väldigt torr rabatt) och det fungerade jättebra men där fanns inga sniglar. Där jag nu bor finns sniglar och jag har för mig att dom älskar tagetes.
Aqvakul
Gillar inte "vanliga " tagetes, men det finns flera småblommiga fina sorter...

Eva i Höga
Jag kommer aldrig att plantera in såpnejlika för jag har hört att de är omöjliga att bli av med. Dessutom aldrig mer vallört! Satte en planta för längesen och det blev mycket och håller fortfarande på att gräva upp små plantor som dyker upp lite varstans. De har långa envisa rötter.
Peztis
Såpnejlika... huuuu! Luktar gott men sprider sig enormt!
Sollan A
CITAT (skogstroll @ 23-04-2010, 14:33) *
nävor ja.... har så mycket nävor att jag nästan kräks på dem sad.gif de är ÖVERALLT, ALLTID och överlever vad som helst. Tur de är lätta att rycka upp.... inte alltid de är så kul att ha precis överalllt

*suck* Önskar mina nävor visste att de skulle sprida sig.... Har du någon speciell sort och/eller bra nävaförhållanden?
Maj-Elén
Lupiner (hu så fula) och taggiga björnbär .
vanjalarsa
Absolut inte Jättedaggkåpa. Avskyr "tämjda ogräs"
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
vindspel
Samma här med tagetes...tvi...

Kanske för att många äldre har haft det och då med minst 7 cm mellan varje planta wacko.gif ser inte klokt ut.
Blomman ser plastig ut och luktar pyton.

Praktlysing är så fin när den blommar men den har sin egen vilja. Vill den flytta 30 cm i alla olika hörn utom där man satt den så gör den det.... Har man den så behöver man inte sätta andra blommor för den tar över allt mad.gif

Dagliljor vill jag inte gärna ha för vilken nytta när man mest får se det gröna..... bättre med de som blommar länge. Favorit på att blomma länge är blågull wub.gif
cbe
Thuja och liknande kommer aldrig komma in i vår trädgård, påminner mig om begravningsplatser. Utöver det är det nog framför allt gula och oranga blommor som går bort.
Peztis
CITAT (Maj-Elén @ 01-05-2010, 12:02) *
Lupiner (hu så fula) och taggiga björnbär .

Lupiner? Den var ny... och oväntad! En jag känner kämpar febrilt med att få lupiner att växa hos sig. Hon fick säkert 15 plantor av mig förra året, nu får vi se om någon tagit sig.

Björnbär... som är såååå gott! Jag har tänkt köpa mig en planta men siktar in mig på den tagglösa. biggrin.gif

CITAT (vindspel @ 01-05-2010, 15:16) *
Dagliljor vill jag inte gärna ha för vilken nytta när man mest får se det gröna..... bättre med de som blommar länge.

Säg det till KarinSKARA, du! Hon har hur mycket som helst!!!

CITAT (vindspel @ 01-05-2010, 15:16) *
Favorit på att blomma länge är blågull wub.gif

Ja, det är också en av mina klara favoriter!
Noak
Vallört (fick en planta för 27 år sedan, nu gräver jag upp tusentals varenda vår.... Inte för att det hjälper.)
Spansk Körvel ( Se ovan, fast med rötter ned till Kina och en förmåga att fröa som en maskros...)
Myskmalva,- ett riktigt j-a ogräs...
bergvallmo
I och för sig så ändrar jag mig ofta och mycket vad gäller vilka växter jag vill ha, men jag kan med största sannolikhet säga att jag aldrig kommer att plantera tagetes i mina rabatter smile.gif
smajlizz
Jag är inte heller så förtjust i tagetes, men sådde citrontagetes förra sommaren som faktiskt blev riktigt fin. smile.gif (Tycker jag då)

Gossen Ruda
Det här var en rolig tråd. Jag hatar väl knappast nån växt men vissa ogillar jag starkt. Ogräs som kirskål, snårvinda, slide, kvickrot och liknande behöver jag väl nästan inte nämna. Jag vill ha växter som står still och inte flyttar på sig, Så drakblomma?, guldlysing och liknande vill jag inte ha. Temyntan rör väl också på sig? Praktlysingen accepterar jag dock, den minner om min berndom. Tagetes, nej tack. Likaså vallört. Vitax luktar kattpiss. Aldrig ettåringar, perenner skall det vara. Utöver de nämnda finns det nog en hel del till som jag nu glömt eller förträngt.
Skruttis
Aldrig i livet jag kommer att plantera in Toppklocka. no.gif
Har efter 15 år fortfarande inte lyckats utrota de eländes plantor förra ägarna hade lite överallt. Den sprider sig och nästlar sig in i alla andra växter och kväver dem. Usch och fy! -fear-.gif
Lavin
träd och buskar med röda grenar. Kornell, prydnadskörsbär. Speciellt om det är ihopplanterat med ljusrosa småblommiga rosbuskar. Jag vet inte varför, "de är ju så vackra om vintern", men jag tycker bara de ser äckliga ut. Jag är troligtvis ytterliggare ett offer för offentliga planteringar.

Varför blir man bara less på planterade växter som man sett för mycket av? Jag har aldrig känt mig less på tex blåbärsris i skogen? Eller är det nån som lackat ur på alla bokar i bokskogen?
Peztis
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 20:40) *
Det här var en rolig tråd. Jag hatar väl knappast nån växt men vissa ogillar jag starkt. Ogräs som kirskål, snårvinda, slide, kvickrot och liknande behöver jag väl nästan inte nämna. Jag vill ha växter som står still och inte flyttar på sig, Så drakblomma?, guldlysing och liknande vill jag inte ha. Temyntan rör väl också på sig? Praktlysingen accepterar jag dock, den minner om min berndom. Tagetes, nej tack. Likaså vallört. Vitax luktar kattpiss. Aldrig ettåringar, perenner skall det vara. Utöver de nämnda finns det nog en hel del till som jag nu glömt eller förträngt.

Vad skoj att tråden uppskattas! thanks.gif Här får vi alla möjligheten att gnälla lite. biggrin.gif

Och jag håller med, föredrar också blommor som stannar där jag hade tänkt det och helst inte kväver grannkompisen.
Ettåringar är det mest jobb med även om de oftast är överdådigt vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon