Sidor: 1, 2, 3, 4
vitavargen
Härligt med 8 ägg!

Fram till södag kan hon lägga ett ägg per dag. Senast på måndag bör hon börja ruva på riktigt, för det de gjort denna vecka var bara repetition inför den allvarliga ruvningen. Det blir kul med ungar i boet yahoo.gif
Annkina
Nu är artikeln ute i webbtidningen också.

Läs mer här
Mollis
Vad roligt att läsa och vad många det är inne nu och tittar!
Annkina
CITAT (Mollis @ 06-05-2010, 11:42) *
Vad roligt att läsa och vad många det är inne nu och tittar!

Ja, det blev bra fart på det nu. smile.gif
Berith
Kul med tidningen! tummenupp.gif

Och kul att alla som är inne och tittar nu får se henne också! bravo.gif Hon sover....
Annkina
Nu finns även talgoxen på facebook!
http://www.facebook.com/home.php?#!/gr...116950678337575
vitavargen
Mina beräkningar för kläckning av äggen är sådana:

Tolv dagar för de mex 12 äggen som en Talgoxe kan lägga och sen 12 dagar ruvning. Från första ägget blir det ju 24 dagar.
*Stintan*
CITAT (Annkina @ 07-05-2010, 07:42) *

Kul.

Spännande är det och det börjar ju dra ihop sig till kläckning nu vad jag förstår då småfåglarna ruvar 10 dagar.
Irene_L
yahoo.gif Två bebisar är födda!!
*Stintan*
bravo.gif Va kul! Då hade jag inte helt fel happy.gif
Annkina
3 ungar!!!

Huggorm
Det blir nog fler under dagen
Irene_L
Nu är det 4 st!!! tummenupp.gif
*Stintan*
Nu får dom små liven mat biggrin.gif
*Stintan*
Nu är det 5 kläckta biggrin.gif
PeterDeleter
Grattis till barnbarnen! ha-ha

Jättekul se en lyckad häckning!

I vår webcamholk är jag rädd för att damen, "sofia" började ruva för sent och att hon är övergiven av sin make.

Solstorm
Annkina, var det dig jag hörde på radion idag?
Annkina
CITAT (Solstorm @ 17-05-2010, 18:11) *
Annkina, var det dig jag hörde på radion idag?

Stämmer bra det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3703115
Solstorm
Kul! Tänk att man kan stöta på odlaiter där man minst anar det. Fast det var ju bara jag som träffade dig via radio, du träffade ju inte mig förstås.
vitavargen
Annkina!

Ditt projekt hittills har varit väldigt lyckat. Hoppas att Talgoxarna hinner mata alla ungar som kläcks. Det blir sista steget för att ditt projekt ska lyckas helt.
Annkina
Hallå där i Smålandsposten idag.
Känns inte riktigt som allt stämmer som jag sa, men så är det väl nästan alltid.

Klickbar
Myosotis
CITAT (Annkina @ 18-05-2010, 07:59) *
Känns inte riktigt som allt stämmer som jag sa, men så är det väl nästan alltid.

angry.gif Det tycker jag inte är acceptabelt, men tyvärr väldigt vanligt. thumbdown.gif

Länken med de sparade filmerna från kläckningen funkar inte, fast jag såg lite igår när nr 4 var på g wub.gif
Annkina
CITAT (Myosotis @ 18-05-2010, 08:10) *
angry.gif Det tycker jag inte är acceptabelt, men tyvärr väldigt vanligt. thumbdown.gif

Länken med de sparade filmerna från kläckningen funkar inte, fast jag såg lite igår när nr 4 var på g wub.gif

Kändes inte som det gällde så viktiga saker som inte stämde riktigt, så det gör inte nått egentligen.

Länkningen på hemsidan menar du? Den fungerar just nu.
Myosotis
Om jag går in på "Äggen kläcks 17.maj" så står det högst upp "Film på kläckning nr 1,2 och 4 finns här!" Klickar jag på den länken får jag upp ett felmeddelande. dunno.gif
Annkina
CITAT (Myosotis @ 18-05-2010, 08:19) *
Om jag går in på "Äggen kläcks 17.maj" så står det högst upp "Film på kläckning nr 1,2 och 4 finns här!" Klickar jag på den länken får jag upp ett felmeddelande. dunno.gif

DEN sidan glömde jag kolla på givetvis. biggrin.gif

Tack för att du sa till, nu ska det fungera igen.
vitavargen
CITAT (Annkina @ 18-05-2010, 07:59) *

Klickbar

Nåt som jag tänkte på i din intervju är antal tittare(500-600). Dagligen har din blogg besöktes av mellan 2000-3000 personer.

Om du ställer pekaren( med musen) över antal tittare under bilden, dyker upp två olika siffror. Den översta är antal personer som tittar just nu. Den understa är antal tittare under dagen fram till den tidpunkten.
Annkina
CITAT (vitavargen @ 18-05-2010, 16:47) *
Nåt som jag tänkte på i din intervju är antal tittare(500-600). Dagligen har din blogg besöktes av mellan 2000-3000 personer.

Om du ställer pekaren( med musen) över antal tittare under bilden, dyker upp två olika siffror. Den översta är antal personer som tittar just nu. Den understa är antal tittare under dagen fram till den tidpunkten.

Fast det stämmer inte riktigt. Den större summan är hur många som tittat sedan den startades om. Vissa gånger gå den flera dagar innan omstart, andra dagar så kan det startas om flera gånger om dagen.

Jag har haft 500-600 unika besökare de flesta dagarna sista veckorna, men igår efter radion så blev det helt plötsligt över 4000 unika besökare.

Håller koll på det via statcounter.
vitavargen
CITAT (Annkina @ 18-05-2010, 17:09) *
Fast det stämmer inte riktigt. Den större summan är hur många som tittat sedan den startades om. Vissa gånger gå den flera dagar innan omstart, andra dagar så kan det startas om flera gånger om dagen.

Jag har haft 500-600 unika besökare de flesta dagarna sista veckorna, men igår efter radion så blev det helt plötsligt över 4000 unika besökare.

Håller koll på det via statcounter.

Tror du inte att din dator startas om efter uppdateringar varje natt( 03:00)? I praktiken blir den siffran antal tittare per dygn. Vet inte kanske jag har fel.
Annkina
CITAT (vitavargen @ 18-05-2010, 17:16) *
Tror du inte att din dator startas om efter uppdateringar varje natt( 03:00)? I praktiken blir den siffran antal tittare per dygn. Vet inte kanske jag har fel.

Den startar inte om varje natt.

Och siffran som visas blir ändå missvisande eftersom den inte visar unika besökare som är det som intresserar mig.
Jag menar 1000 besökare kan ju betyda en person som uppdaterat sin sida 1000 gånger. Även om exemplet kändes lite överdrivet. biggrin.gif
vitavargen
CITAT (Annkina @ 18-05-2010, 17:21) *
.....
Och siffran som visas blir ändå missvisande eftersom den inte visar unika besökare som är det som intresserar mig.
......

Tycker att den understa är unik. Nu har jag under några dagar skrivit även i chatrutan om antal tittare. Jag har följt siffrorna varje dag.

Just idag på morronen tidigt varden på runt 200 personer. För en halv timme sen var den på 2400. Nu är den på 562 personer. En av de siffrorna reagerar på IP.adress. Jag tor att det är den understa smile.gif

( Om kläckningen hade du mera rätt än vad jag hade. Förr än imorgon förväntade jag mig inga ungar, men de kom igår smile.gif )
Annkina
CITAT (vitavargen @ 18-05-2010, 17:28) *
Just idag på morronen tidigt varden på runt 200 personer. För en halv timme sen var den på 2400. Nu är den på 562 personer. En av de siffrorna reagerar på IP.adress. Jag tor att det är den understa smile.gif

Förstår inte vad du menar med de tre olika siffrorna. Jag kan bara se två. Hur många som tittar just nu och hur många gånger filmen laddats och visats.
vitavargen
CITAT (Annkina @ 18-05-2010, 17:33) *
Förstår inte vad du menar med de tre olika siffrorna. Jag kan bara se två. Hur många som tittar just nu och hur många gånger filmen laddats och visats.

Imorse tidigt (06:30 ?) var den understa siffran runt 200. Idag runt klockan 16:45 var den understa siffran på fler än 2400. Nu visar den 731 personer.
Annkina
CITAT (vitavargen @ 18-05-2010, 17:46) *
Imorse tidigt (06:30 ?) var den understa siffran runt 200. Idag runt klockan 16:45 var den understa siffran på fler än 2400. Nu visar den 731 personer.

Alltså kan man inte använda den för att visa dagliga unika besökare wink.gif
netha
Idag såg jag när hon matade ungarna. biggrin.gif

Men det var bara fem st som gapade ... tre rörde inte på sig.
vitavargen
Talgoxen verkar inte bry sig om att det finns en belysning i holken.

Beror det på att hon har levt längre upp i Sverige och är van med dygnet runts ljusmiljö?
Annkina
CITAT (vitavargen @ 21-05-2010, 22:58) *

Beror det på att hon har levt längre upp i Sverige och är van med dygnet runts ljusmiljö?

Det är väldigt lite belysning, det kan bero på det också. smile.gif

De ändrar sig verkligen mycket från dag till dag.

17 maj

18 maj

19 maj

20 maj

21 maj

22 maj
Berith
Fantastiska små knytt! bravo.gif
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 21-05-2010, 22:58) *

Talgoxar flyger aldrig speciellt långt från platsen den lever och häckar. De flyger inte ens söderut på vintern, utom möjligen ifall vädret blir riktigt extremt. Så någon midnattssol lär den här talgoxen aldrig ha upplevt
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 22-05-2010, 09:24) *
Talgoxar flyger aldrig speciellt långt från platsen den lever och häckar. De flyger inte ens söderut på vintern, utom möjligen ifall vädret blir riktigt extremt. Så någon midnattssol lär den här talgoxen aldrig ha upplevt

Jaha!

Det betyder att Talgoxen reagerar inte mot den här mängdens ljus(eller som Annkina säger det är inte så mycket belysning).

vitavargen
CITAT (Annkina @ 22-05-2010, 08:21) *
Det är väldigt lite belysning, det kan bero på det också. smile.gif
...

Hoppas att nästa års projekt blir ekorrar, de är också fina att se. Man kan kanske hänga upp en träburk med valnötter i ett träd....
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 24-05-2010, 20:13) *
Hoppas att nästa års projekt blir ekorrar, de är också fina att se. Man kan kanske hänga upp en träburk med valnötter i ett träd....

Det låter som ett uppdrag för "Ingela i Segersberg". Jag skulle verkligen vilja se dom bilderna.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 24-05-2010, 20:18) *
Det låter som ett uppdrag för "Ingela i Segersberg". Jag skulle verkligen vilja se dom bilderna.

smile.gif

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Segersberg

Snart kommer hon att höra av sig till dig smile.gif
Annkina
16.30 in i sändningen om ni vill lyssna på en väldigt trött smålänska. sleeping.gif giggle.gif
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.as...mp;metafile=asx
Irene_L
Tyvärr kan jag inte få upp sidan!
Annkina
CITAT (Irene_L @ 28-05-2010, 08:33) *
Tyvärr kan jag inte få upp sidan!

Så dumt. Jag hittade inget bättre sätt att länka tyvärr.
Jag får upp en fråga om jag vill öppna det i windows media player.

Jag blev iaf utsedd till veckans Kronobergare i radion. smile.gif
Irene_L
CITAT (Annkina @ 28-05-2010, 08:43) *
Jag blev iaf utsedd till veckans Kronobergare i radion. smile.gif

Grattis! blomma.gif
Myosotis
Vad kul! Grattis! yaay.gif
vitavargen
Grattis !
Annkina
Tack!!!

Ja det är jättekul även om det enda jag får är äran. smile.gif
vitavargen
CITAT (Annkina @ 28-05-2010, 19:58) *
....

Tror du att en störra holk skulle haft betydelse för antal överlevande ungar?

I så fall skulle en päronformade holk( som är stor på botten men liten på toppen) vara en idé för nästa års fåglar. Om talgoxen lägger mellan 6-12 ägg blir det bättre med mera plats där på botten samtidigt som man minimerar översta delens utrymme mot kylperiod och annat onödigt. Vad tycker du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon