*Stintan*
30-05-2010, 23:05
Det har säkert inget med holkens form och storlek att göra utan att det varit kyligt och dåligt med insekter. Antagligen kommer honan att lägga en omgång ägg till och då är det förmodligen varmare och bättre tillgång på föda.
Myosotis
31-05-2010, 17:09
CITAT (vitavargen @ 30-05-2010, 23:18)

Tror du att en störra holk skulle haft betydelse för antal överlevande ungar?
Inte för antalet överlevande, men de lägger större kullar i normalstora holkar än i pyttesmå holkar eller trånga naturbon. Bottenplattan ska alltid vara stor nog.
vitavargen
31-05-2010, 20:14
CITAT (Myosotis @ 31-05-2010, 18:09)

Inte för antalet överlevande, men de lägger större kullar i normalstora holkar än i pyttesmå holkar eller trånga naturbon. Bottenplattan ska alltid vara stor nog.
Alla de gånger jag vakade holken, såg det ut som bara tre ungar som ställde sig(klättrade) på andra ungar fick mat. De som låg underst var det lätt att vända på när de var små. När de växte lite till kunde inte mamman vänta i boet. De som hamnade under fick inte mat. Det var de som inte klarade sig.
Myosotis
31-05-2010, 20:59
Men som sagt, honan anpassar kullstorleken till holken. Att de hamnade underst berodde snarare på att de var svaga och så fick de inget mat och blev ännu svagare...
vitavargen
06-06-2010, 07:44
Det känns så tomt och tungt i holken.
Tack Annkina för att du skapade de hälsogivande dagarna för fåglarna och för oss också. Hoppas att du vet hur mycket detta betyder i bildningen av oss andra som inte sett en talgoxe när hon lägger ägg och ruvar och sen hjälper sina ungar växa upp.
En fantastisk liten talgoxe på 20 gram som lagt ägg, ruvat och fått 8 ungar . Under dessa tider har mamman hållit holken, som ett operationrum, hygenisk väldigt rent och fint. Vad mycket arbete hon la ner på det!
Tack igen!
Annkina
06-06-2010, 09:05
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 08:44)

Det känns så tomt och tungt i holken.
Tack Annkina för att du skapade de hälsogivande dagarna för fåglarna och för oss också. Hoppas att du vet hur mycket detta betyder i bildningen av oss andra som inte sett en talgoxe när hon lägger ägg och ruvar och sen hjälper sina ungar växa upp.
En fantastisk liten talgoxe på 20 gram som lagt ägg, ruvat och fått 8 ungar . Under dessa tider har mamman hållit holken, som ett operationrum, hygenisk väldigt rent och fint. Vad mycket arbete hon la ner på det!
Tack igen!
Tack själva för all uppmärksamhet och feedback!
Nu håller vi tummarna för att de lägger en kull till innan sommaren är slut.
vitavargen
06-06-2010, 19:46
Var inne och kollade ifall några av fåglarna ville ha en varm säng ikväll, ingen.
Imorse när de flög ut skulle man haft chansen att titta på de runt holken. Ungarna kan inte flyga långa sträck. Jag skulle tro att idag har de hållit sig i närheten av holken.
Mammans uppgifter är flera. Ungarna ska lära sig flyga säkert. Ungarna ska lära sig äta rätt mat och inte stoppa i sig vad som helst. Ungarna skulle lära sig vara uppmärksamma när de letar nåt på marken. Dessa uppgifter är flera och varierande och kräver mycket omsorg från mammans sida.
Annkina
06-06-2010, 20:06
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 20:46)

Var inne och kollade ifall några av fåglarna ville ha en varm säng ikväll, ingen.
Imorse när de flög ut skulle man haft chansen att titta på de runt holken. Ungarna kan inte flyga långa sträck. Jag skulle tro att idag har de hållit sig i närheten av holken.
Mammans uppgifter är flera. Ungarna ska lära sig flyga säkert. Ungarna ska lära sig äta rätt mat och inte stoppa i sig vad som helst. Ungarna skulle lära sig vara uppmärksamma när de letar nåt på marken. Dessa uppgifter är flera och varierande och kräver mycket omsorg från mammans sida.
Eftersom vi har högst 20 meter till skogen från holken så tog hon dom nog dit direkt.
Jag var ute med kameran efter frukost, men såg inga talgoxar. Däremot har vi en hel serenad med fågelsång från skogen. Mysigt.
vitavargen
06-06-2010, 20:38
CITAT (Annkina @ 06-06-2010, 21:06)

Eftersom vi har högst 20 meter till skogen från holken så tog hon dom nog dit direkt.
Jag var ute med kameran efter frukost, men såg inga talgoxar. Däremot har vi en hel serenad med fågelsång från skogen. Mysigt.
Jaha.
Visst , är det mysigt med fågelsång.
( SVT:s naturprogram har missat holken. Hoppas att de kollar på nästa omgång med nya ägg och ny kulle. Skolor skulle också kunna använda sig av holken för olika stadier. Nu är det ju snart sommarstängd för alla skolor.)
Annkina
07-06-2010, 11:03
Lycklig!!!
Föräldrar med ungar har tillbringat en stund i våra fruktträd utanför köksfönstret.
Mer bilder på hemsidan!
vitavargen
07-06-2010, 17:14
Det är så kul, Annkina!
Önskar att även jag fick se dem. Sedan igår morse när jag gick upp vid 8 tiden kände jag mig nere. Det berodde på att fåglarna hade flygit ut. Idag är jag jätte glad över att se dem.
Hittills har jag fått för mig att Talgoxar beter sig som duvor(bor nära människor). Du har mycket möjlighet att följa deras liv och se på deras olika aktiviteter.
(sajten med de nya bilderna är trög hos mig, undrar om det är likadant hos er andra)
Tack att du gett oss möjligheten att följa livet i holken!
Otroligt många som med glädje följt utvecklingen hela våren. En förskola här i närheten hade just byggt och satt upp en fågelholk i deras skog när jag fick nys om din hemsida och tipsade om den och det blev succé direkt. Både föräldrar, personal och barn har följt din hemsida med stort intresse.
vitavargen
08-06-2010, 21:42
Är det inte få Talgoxar där ute i naturen nu?
De senaste dagarna har jag sett många andra fåglar men inga talgoxar. Vad beror det på?
Tackvare denna tråd och holken har jag fått djupa band till Talgoxar. Djupa band sådana som jag inte hade förut trots att jag sett de varje år på mina fruktträd.
Tackvare holken har jag fått djupare insyn i denna fågels liv. Jag blev väldigt sorgfylld i söndags när jag gick upp och inte såg fåglarna i holken. Var det vanan att se de varje dag som gjorde mig så sorgfylld eller var det den nya uppfattningen om deras beteende som gjorde att jag kände mig så bunden till dessa fantastiska fåglar?
skogstroll
09-06-2010, 08:14
ja det verkar växla lite mellan fågelsorterna... på vintern har jag jättemycket nötväcka, blåmes, talgoxe och tofsmes... nu har jag flugsnappare i en holk (de brukar bo där) och en del talgoxar som knycker lintussar till bomaterial som sitter mellan timmerstockarna på huset...
vitavargen
09-06-2010, 15:59
Vad lycklig du är!
Det är ju mysigt att ha fågelbo i sitt hustak. Nu under våren har jag inte sett en enda Talgoxe. Det finns gott om gråsparv.
Annkina
30-06-2010, 20:35
IKVÄLL LIGGER DET EN FÅGEL OCH SOVER I VÅR HOLK IGEN!!!
vitavargen
30-06-2010, 20:37
CITAT (Annkina @ 30-06-2010, 21:35)

Grattis och tack för andra gången !
CITAT (Annkina @ 30-06-2010, 21:35)

Det måste vara en trivsam holk ni satt upp, så kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.