Sidor: 1, 2, 3, 4
Annkina
Idag har det flyttat in en talgoxe i vår nyuppsatta fågelholk med kamera i. Hon jobbar och jobbar med att boa in sig och är jättesöt.

Titta här om ni vill. smile.gif

http://birdhouseinliatorp.blogspot.com/

vitavargen
Vilken fin idé. Fågeln är så vacker.

Men varför väljen hon sitta trångt? Det syns att hon får mera plats om hon vrider 90 grader?
Annkina
CITAT (vitavargen @ 17-04-2010, 11:21) *
Vilken fin idé. Fågeln är så vacker.

Men varför väljen hon sitta trångt? Det syns att hon får mera plats om hon vrider 90 grader?

Det är en ögonblicksbild så hon satt inte så länge så utan snodde mest runt för att få ordning på mossan. smile.gif
vitavargen
Det var bara en tanke, annars hon vet kanske bäst vad som passar henne smile.gif

Vacker är hon i vilket fall.
Annkina
CITAT (vitavargen @ 17-04-2010, 11:30) *
Det var bara en tanke, annars hon vet kanske bäst vad som passar henne smile.gif

Vacker är hon i vilket fall.

Ja, hon är jättesöt. smile.gif
vitavargen
Tittade nu igen. Hon verkar inte vara hemma.

Kan man se fågeln även när mörkern faller?
Annkina
CITAT (vitavargen @ 17-04-2010, 11:35) *
Tittade nu igen. Hon verkar inte vara hemma.

Kan man se fågeln även när mörkern faller?

Så länge vi har datorn igång kan man se.
Beroende på hur min gamla laptop som används till detta klarar av att vara på så är tanken att den ska gå dygnet om. Men kan behöva stänga av ibland om datorn blir för varm eller så. smile.gif
vitavargen
Vad bra!

Senare när jag kommer hem kan jag titta in igen hos henne.
PeterDeleter
Lyckos! Kul se någon flyttat in.

Har själv två holkar med kameror men ingen har flyttat in än. Ska följa din holk med spänning.
Annkina
CITAT (PeterDeleter @ 17-04-2010, 12:12) *
Lyckos! Kul se någon flyttat in.

Har själv två holkar med kameror men ingen har flyttat in än. Ska följa din holk med spänning.

Än finns det chans att de flyttar in även hos dig. Håll till godo med min så länge. smile.gif
vitavargen
Hälsade på henne vi 15:27, men ingen var hemma.
vitavargen
Nu är kl. 17:00. Hon är inte hemma.
PeterDeleter
Annkina....->

Tackar! Ser du bor lite längre ner mot värmen än mig så vi får väl hoppas jag också får någon inneboende framöver. Här nedanför kan du se båda holkarna men är som sagt var tomma just nu. Klicka "webcam".

Tomma fågelholkar söker hyresgäster
vitavargen
17:28.

Hon är inte hemma.
Annkina
8.20 var hon där.

Någon som vet ifall de bygger på mer än ett ställe och sen väljer bästa eller är det så att hon är ute och friar kanske?
vitavargen
21:40.

Hon var inte hemma.
Berith
Nu är den där! Och jobbar som sjutton! bravo.gif

Tog mej friheten att "norpa" en bild på den.
Den hackade i högra väggen och försökte få bort en träflis där.

[attachment=49121:Webkamer...algoxe_1.jpg]

Där kommer jag att titta in ofta! tummenupp.gif
Annkina
CITAT (Berith @ 19-04-2010, 08:20) *
Nu är den där! Och jobbar som sjutton! bravo.gif

Tog mej friheten att "norpa" en bild på den.
Den hackade i högra väggen och försökte få bort en träflis där.

[attachment=49121:Webkamer...algoxe_1.jpg]

Där kommer jag att titta in ofta! tummenupp.gif

Du får ta så många bilder du vill. smile.gif

Bara kul med fler som följer.
Berith
Ja jag tyckte det blev lite många denärintedär-inlägg... flirting.gif
Annkina
CITAT (Berith @ 19-04-2010, 08:32) *
Ja jag tyckte det blev lite många denärintedär-inlägg... flirting.gif

Får väl hoppas det ändrar sig om hon lägger några ägg, för då ska hon vara där nästan alltid. smile.gif
vitavargen
22:40.

Hon var inte hemma.

När ni andra besöker holken är det viktigt att ni skriver resultatet här, för en snabb genomgång av tråden visar oss när fågeln brukar vara hemma smile.gif
Annkina
Verkar än så länge var mest aktivitet på morgonen.
Idag har de hållit på i över en timme. De kommer alltså dit en minut eller så för att sen försvinna i kanske 10.
Helt hopplöst, har inte fått nån frukost än. giggle.gif

Vid 7.39 fick jag även ett foto på båda två samtidigt. Men det är väldigt suddigt, fast jag är glad för det ändå. smile.gif
Berith
Såg också båda i morse. Jag antar att det dröjer lite innan man kan se att dom lagt några ägg? Det borde väl vara "farligt" för äggen när tempen ligger på minus på nätterna?
Annkina
CITAT (Berith @ 20-04-2010, 09:40) *
Såg också båda i morse. Jag antar att det dröjer lite innan man kan se att dom lagt några ägg? Det borde väl vara "farligt" för äggen när tempen ligger på minus på nätterna?

Funderade på det också. Vet inte om det hjälper att hon ligger och ruvar mycket mer när det är kallt kanske?
vitavargen
21:28.

Det stod OFF Air under bilden från kameran.
vitavargen
23:46.

kamerabilden är tillbaka men inga fåglar.
Annkina
CITAT (vitavargen @ 20-04-2010, 21:28) *
21:28.

Det stod OFF Air under bilden från kameran.

Tyvärr måste vi gå och starta om programmet på datorn som sänder om vårt bredband kopplat bort sig som det gör ibland. Då kan det ta en stund innan vi märker det.

Idag har hon jobbat hela förmiddagen, utom när det regnat.
Provlåg en liten stund och funderade nog på vad kameran ska vara bra för...
Mollis
13.51

Hon var hemma men gav sig av igen
vitavargen
17:35.

Inga hemma.
Amaryllis
Vad söt!

Nu hämtar hon in mossa i holken då och då! Fattade först inte att det var live! ohmy.gif
Annkina
CITAT (Amaryllis @ 22-04-2010, 12:07) *
Vad söt!

Nu hämtar hon in mossa i holken då och då! Fattade först inte att det var live! ohmy.gif

Nä, det är ju inte så lätt att se om det är tomt. smile.gif
Berith
Nyss kom den (hon?) med en massa vitt ludd, såg ut som päls från katt eller hund? Det ligger längst ner i högra hörnet, om hon inte lagt mossa på det.
Annkina
CITAT (Berith @ 22-04-2010, 13:05) *
Nyss kom den (hon?) med en massa vitt ludd, såg ut som päls från katt eller hund? Det ligger längst ner i högra hörnet, om hon inte lagt mossa på det.

Det missade jag när hon gjorde.
Det enda jag kan komma på som vi har här är den ena kattens päls, fast det finns ju gott om både katter och hundar runt om.

Kul att hon(eller om det är han eller båda) visar sig för er också. smile.gif
Berith
Ja nu måste jag ju bara kolla varje gång jag är här inne! biggrin.gif

Joo det vita var som en stor mustasch som hon/han/den la i nedre högra hörnet. Blir säkert mjukt och skönt att ligga på.
pejori
CITAT (Berith @ 20-04-2010, 09:40) *

Vet inte om talgisar gör så, men en del fåglar börjar inte ruva, förränn alla äggen är lagda.
På det viset börjar inte embryot utvecklas före det sista ägget och alla ungarna kläcks på samma dygn.
Gör dom så, så klarar sig äggen utmärkt.
Annkina
CITAT (pejori @ 22-04-2010, 14:52) *
Vet inte om talgisar gör så, men en del fåglar börjar inte ruva, förränn alla äggen är lagda.
På det viset börjar inte embryot utvecklas före det sista ägget och alla ungarna kläcks på samma dygn.
Gör dom så, så klarar sig äggen utmärkt.

Aha, så kanske de gör.
Vi diskuterade det här hemma igår. Själv har jag bara haft undulater och vet att de lägger vartannat dygn. Men skulle talgoxar göra så och de sen kläcks med två dags mellanrum så hade det varit stor variation på ungarna vilket det inte burkar vara när man ser andra holkar.

Man lär så länge man lever!
vitavargen
21:12.

Inga fåglar hemma.
Berith
Ser att du fick en bild på när den kom med vitt ludd i näbben! tummenupp.gif Du skriver att det inte är katthår, vad kan det då vara?
Annkina
CITAT (Berith @ 23-04-2010, 08:07) *
Ser att du fick en bild på när den kom med vitt ludd i näbben! tummenupp.gif Du skriver att det inte är katthår, vad kan det då vara?

Det ser mer hårt och spretigt ut än mjukt katthår. Det brukar mer vara luddigt.
Från nån strävhårig hund? Fast nån så ljus finns inte hos grannarna vad jag vet.
Berith
Gråhårig (nyklippt!) granne? unsure.gif

Pssst! Du får starta om! whistling.gif
Annkina
CITAT (Berith @ 23-04-2010, 09:23) *
Gråhårig (nyklippt!) granne? unsure.gif

Pssst! Du får starta om! whistling.gif

Funderar på om vi har nån frisör bredvid för det ser verkligen ut som en test av lite längre hår som de kom dit med för en stund sedan. biggrin.gif
vitavargen
Så här tid på året brukar det vara dax för många djur att tappa päls. Det vita hår som syns i holken liknar päls från hästar.
vitavargen
Hon kom in 11:44 och gick 11:46. Hon är så vacker. yahoo.gif
Annkina
Nu övernattar vår fågel för första gången.
Antagligen trött efter att ha bäddat med hästpäls som hämtas ca 500 m härifrån. Blir många km på en dag för en liten fågel.

Hon vaknade och det såg ut som hon tittade lite på kameran som lyser lite.
Men verkar inte störa henne för hon la strax huvudet under vingen och somnade igen. wub.gif

Myosotis
Nu ser jag den för första gången wub.gif vad kul! Har tittat in då och då men det var alltid tomt. Ser ni så uppburrad den är. När det är riktigt kallt så burrar de upp sig så man inte ser att det är en fågel längre, det blir en enda dunboll.
vitavargen
Första gången ser jag henne så här dax vara inne(22:39).
Ingela i Segersberg
kl. 9.06. Nu var hon där! Bäddade med dun och donade. Vad mysigt att äntligen få se henne i holken! tummenupp.gif
Amaryllis
Det fanns en humla i holken! -fear-.gif
vitavargen
Hon är inne nu(19:55).
Annkina
Nu sover hon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon