Full version: Dagens foto
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Biggan_
Tjusig Linus! tummenupp.gif
Min slog ut sin första blomma i förrgår.
Nu fick jag hämta kameran och fotografera min passionsblomma!

[attachment=52436:IMG_3491.jpg]

[attachment=52437:IMG_3498.jpg]

Alexander-VG-zon3
CITAT (Biggan_ @ 18-07-2010, 21:10) *
Tjusig Linus! tummenupp.gif
Min slog ut sin första blomma i förrgår.
Nu fick jag hämta kameran och fotografera min passionsblomma!

[attachment=52436:IMG_3491.jpg]

[attachment=52437:IMG_3498.jpg]

verkligen vackra passionsblommor blommor du har, mina andra sorter är lite segare med att blomma. det är bara den blåa hos mig som har stora knoppar. vilken sort har du?
Biggan_
CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 21:30) *
verkligen vackra passionsblommor blommor du har, mina andra sorter är lite segare med att blomma. det är bara den blåa hos mig som har stora knoppar. vilken sort har du?

Jag köpte tre olika på odla i våras, och denna är först ut med att blomma. Det är en hybrid, Passiflora ´purple haze`
netha
Linus och Biggan ... sååå vackra Passiflora! wub.gif

I år har jag glömt bort att införskaffa en. sad.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 18-07-2010, 22:00) *

Jag älskar blomman, men hatar att den klänger sej fast vid allt!
netha
Här växte den inte så mycket att det störde ... var bara så glad över de vackra blommorna.
Får skriva upp i nästa års önske ... smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Biggan_ @ 18-07-2010, 21:38) *
Jag köpte tre olika på odla i våras, och denna är först ut med att blomma. Det är en hybrid, Passiflora ´purple haze`

den sorten har jag inte vad jag vet, som jag skrev väldigt vackra blommor har den så det var ett bra köp du gjorde.

CITAT (Biggan_ @ 18-07-2010, 22:04) *
Jag älskar blomman, men hatar att den klänger sej fast vid allt!

min har klängt sig upp till grannens balkong giggle.gif det gjorde den förra året också. men ingen har klagat än så jag tror det är oki för grannen.

CITAT (netha @ 18-07-2010, 22:00) *

ja men då får du skaffa en ! klart du ska ha en sådan. lättskötta och vackra.
netha
Har ju haft sån i några somrar ... men nu när vädret är som det är så glömmer man bort en del.
Meriona
Åååh vilka vackra passionsblommor Biggan och Flaxss! wub.gif

Men Flaxss, har du nu bytt bild igen! nono.gif Jag trodde först att du var nån annan! shy.gif
Myosotis
Vackra passionsblommor! Jag har sått frön från passionsfrukt och en liten planta har kommit upp, är det samma art? Blir det blommor på den? Har haft en tidigare som blev flera år gammal men den blommade aldrig, sen tvärdog den.
Red Top
Buuuuuu! -fear-.gif

Lite tjatigt kanske att lägga bilden här, när jag redan postat den i naturavdelningen. Tänkte att alla kanske inte läser där.

Edit: Glömde skriva att det är en vattenskalbagge. Mitt nya husdjur. Bor i en glasburk. giggle.gif

Edit 2: Fick just veta av Olle att det är en gulbrämad dykare (Dytiscus marginalis). smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 19-07-2010, 08:35) *
Åååh vilka vackra passionsblommor Biggan och Flaxss! wub.gif

Men Flaxss, har du nu bytt bild igen! nono.gif Jag trodde först att du var nån annan! shy.gif

giggle.gif gillar du inte när jag byter ofta ? jag tyckte denna bild var gullig. tycker inte du ?

CITAT (Myosotis @ 19-07-2010, 08:55) *
Vackra passionsblommor! Jag har sått frön från passionsfrukt och en liten planta har kommit upp, är det samma art? Blir det blommor på den? Har haft en tidigare som blev flera år gammal men den blommade aldrig, sen tvärdog den.

tack wub.gif

lite offtopic

det är inte samma art som dom som vi visade här.

sår man från köpefrukt får man passiflora edulis (sedan finns det olika varianter på denna) men i grunden är det passiflora edulis. ibland kan man hitta andra arter som bananpassiflora och passiflora ligularia.

men dom mörka runa skrovliga frukterna som man oftast hittar är edulis.

den sköts dock på samma sätt som den vanliga blå som man kan köpa som krukväxt. dvs ute under den frostfria delen av året (avhärda först). placera den soligt låt den torka upp lite innan du vattnar igen och ge den näring 3-4gånger per månad under april-maj-juli. sedan in med den innan eller vid frosten kommer och övervintra inne (helst under extraljus). den behöver lite svalka innan den vill börja blomma plus kan det ta 10-15år innan dom blommar dock brukar det ta kortare tid.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 19-07-2010, 11:18) *
lite offtopic

ja jag vet, sorry! Tack för svar! Så gammal hann ju inte min bli.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 19-07-2010, 11:41) *
ja jag vet, sorry! Tack för svar! Så gammal hann ju inte min bli.

haha nej jag menade inte dig när jag skrev offtopic, bara tänkte jag nämner det för min egen del. smiley_small_hug.gif

dom nya du sår kommer bli gamla och fina och ge många blommor. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
en bild från mig idag, knoppande granatäpple (mulet ute så bilden blev inte så bra)

[attachment=52470:DSC_2078ny.jpg]
mamamaggan
Oj va kul med knopparna !!!

Hur länge har du haft plantorna ? Hur skötr du dem ?
Malvia
CITAT (flaxss @ 19-07-2010, 12:38) *
en bild från mig idag, knoppande granatäpple (mulet ute så bilden blev inte så bra)

[attachment=52470:DSC_2078ny.jpg]

Åh, blir de så fina! Satte ett frö /kärna i våras och nu är den ca 7 cm hög. Ska man toppa för att den ska bli buskig, och kommer den att blomma i år?

Övervintras svalt och frostfritt? Kanke fel att ställa frågor i denna tråd men då kanske det finns svar nån annan stans.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 19-07-2010, 12:26) *
haha nej jag menade inte dig när jag skrev offtopic, bara tänkte jag nämner det för min egen del. smiley_small_hug.gif

Det var jag som började, du var bara snäll och svarade smiley_small_hug.gif
netha
Kapellet i Nikkaluokta bakom knotiga fjällbjörkar. Jesses vad många som fjällvandrar, det var en strid ström av dem hela tiden som vi var där.

Myosotis
Så fint ljus! Blir inte fjällvandrarna uppätna av myggen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (netha @ 19-07-2010, 21:28) *
Kapellet i Nikkaluokta bakom knotiga fjällbjörkar. Jesses vad många som fjällvandrar, det var en strid ström av dem hela tiden som vi var där.

vackert kort på en speciell miljö/naturscen. någon gång ska jag fjällvandra.
netha
CITAT (Myosotis @ 19-07-2010, 21:34) *
Så fint ljus! Blir inte fjällvandrarna uppätna av myggen?

Vi har knappt några mygg här i stan iaf... inte ifjol heller. Hur det är i fjällen vet jag inte ...
men ingen av vandrarna luktade myggolja ... ett gott tecken. smile.gif
Inte en mygga såg vi heller under dagen i Nikka.
Lokan
Jättefint! Och vilket ljus! tummenupp.gif Och här kommer jag med min gamla måne igen ... rolleyes.gif
För en stund sedan...
netha
CITAT (flaxss @ 19-07-2010, 21:35) *
vackert kort på en speciell miljö/naturscen. någon gång ska jag fjällvandra.

Det är verkligen vackert i fjällvärlden, det har jag förstått först efter digitalkamerans intåg. :-)

Maken har en gång gått Kungsleden .... oförglömligt minne säger han. biggrin.gif

CITAT (Lokan @ 19-07-2010, 21:39) *
Jättefint! Och vilket ljus! tummenupp.gif Och här kommer jag med min gamla måne igen ... rolleyes.gif
För en stund sedan...
[attachment=52517:IMG_2381...erad_1_0.jpg]

Fin bild!
Var och tittade ut, men ingen måne ser jag ikväll.
Jag älskar bilder på himlar och månar ... har mååånga sådana. smile.gif
Biggan_
CITAT (Red Top @ 19-07-2010, 10:24) *
Mitt nya husdjur. Bor i en glasburk. giggle.gif

Sitter du och gosar med den vid tv:n? shy.gif

CITAT (netha @ 19-07-2010, 21:28) *

Så vackert kapellet ligger inbäddat i grönskan! Är det snö kvar på fjället ännu?

CITAT (Lokan @ 19-07-2010, 21:39) *
Och här kommer jag med min gamla måne igen ... rolleyes.gif
För en stund sedan...
[attachment=52517:IMG_2381...erad_1_0.jpg]

Dina gamla månar är jättefina! tummenupp.gif
Red Top
CITAT (Biggan_ @ 19-07-2010, 22:57) *
Sitter du och gosar med den vid tv:n? shy.gif

Nix! Jag tror vi har bytt plats.
Biggan_
CITAT (Red Top @ 19-07-2010, 23:18) *
Nix! Jag tror vi har bytt plats.

giggle.gif
Lokan
Kvällens måne .... med vidhängande flygplan! rolleyes.gif

silos
Molly vill gå in efter morgonpromenaden.
[attachment=52592:019.JPG]
netha
... syrenen ikväll
abbbe
CITAT (netha @ 21-07-2010, 22:53) *
... syrenen ikväll

Ligger ni så efter? giggle.gif
netha
CITAT (abbbe @ 21-07-2010, 22:57) *
Ligger ni så efter? giggle.gif

Jaa ... blommar i hela övre delen av landet ... iaf från Haparanda och norrut. smile.gif
Lokan
Dagens bild kommer från Uppsalas botaniska trädgård där jag var och dräglade hela dagen i dag! :
Chamomille
Haha, vilken rolig bild. Trodde först att det var en uppklädd vattenkanna (läs stril) giggle.gif
silos
[attachment=52603:prova_kameran_248.JPG]
silos
[attachment=52642:176.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (netha @ 21-07-2010, 22:53) *
... syrenen ikväll

oj vilken skillnad, det trodde jag inte att det var så stor skillnad i blomningen. vacker bild.
silos
Titta här vad jag hittade i köket idag!
[attachment=52659:kv_ll_009.JPG]
Miamamma
[attachment=52737:100723_041.JPG]
Biggan_
Så vackra liljor Miamamma! wub.gif
Miamamma
[attachment=52741:100711_006.JPG]
bergvallmo
[attachment=53072:astilbe.jpg]

Min vita astilbe blommar som bäst nu. Den är vanlig men vacker, förstora gärna bilden wub.gif
Lokan
Jättefin! tummenupp.gif
bergvallmo
CITAT (Lokan @ 30-07-2010, 19:30) *
Jättefin! tummenupp.gif

Tack, den bild du tidigare tog på botaniska av 'vattenkanneblomman' vet du vad den heter? Den var rolig...
Lokan
Ja visst var den rolig! rolleyes.gif Det är fröställningen av lotusblomman! Här kommer en knopp.

Lokan
Månen just nu! rolleyes.gif
Myosotis

Anki på Öland
Lite kvällsgodis.... smile.gif

[attachment=53325:gott.jpg]

Anki
mamamaggan
Fin bild men fy skäms på dig Anki ! Visa sådan porr här ! giggle.gif

Jordgubbar är så gott !!!
Anki på Öland
CITAT (mamamaggan @ 04-08-2010, 21:27) *
..............Jordgubbar är så gott !!!

Visst är det smile.gif har ätit minst till frukost varenda dag sen före midsommar! smile.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon