|
Solstorm
14-05-2010, 10:17
Hur ser det ut på snigelfronten för er i år? Såklart går man och hoppas att den hårda vintern har tagit kål på de flesta även om experterna säger annat. Jag har klippt 3 stora i år med mer än en vecka mellan varje. Så här (södra Bohuslän) hos mig verkar det än så länge som om de är färre än tidigare.
Här i Norra Västmanland vaknade de upp av regnet som äntligen nådde oss igår. Innan har jag bara sett några minisar för ca 3 veckor sedan. Idag har jag plockat mängder och strött ut snigeleffekt. Så de har definitivt vaknat av regnet. De är inte fullvuxna ännu och de små är svårare att plocka och nästan omöjliga att se. De klättrar just nu över Scilla, Nunneört och Bergklint. Av de mer ovanliga maträtterna har jag idag plockat flera ex som sugit sig fast vid bokollonnskalen. Vet inte vad de hittar för näring hos dem men något gott måste det vara. Det är dessutom dags att kruka gräslöken och citronmelissen som övervintrat i landet. Låter jag dessa vara har jag snart inget kryddgrönt kvar...
DykUnderYtan
14-05-2010, 11:26
Här finns de i mängder, mycket mer än förra året och på ställen där jag knappt hittat dem tidigare. I en liten rabatt som förra året var i stort sett helt utan sniglar klippte jag minst 10 igår... har strött ut pellets lite här och där men hur denna kamp kommer att sluta vågar jag knappt tänka på. Man kan ju snart inte odla någonting...
blomkronan
15-05-2010, 06:52
Om jag nu har förstått det rätt när det gäller mördarsniglar så är det den svartbruna sorten man ska klippa inte den "prickiga" och inte sniglar med skal. Mördarsniglarna ska oxå ha ett hål på sidan av "huvudet" än har jag inte hittat några  MENNNN dom kommer väl!!!
Aqualize
16-05-2010, 10:27
Lyckligtvis har inte mördarsnigeln invaderat föräldrarnas trädgård (norra örebro län) men när det blir dags någon gång (antar jag) så blir det krig. Tror gamla elstängselaggregatet kommer till användning då ... CITAT (blomkronan @ 15-05-2010, 07:52)  Om jag nu har förstått det rätt när det gäller mördarsniglar så är det den svartbruna sorten man ska klippa inte den "prickiga" och inte sniglar med skal. Mördarsniglarna ska oxå ha ett hål på sidan av "huvudet" än har jag inte hittat några  MENNNN dom kommer väl!!! "Sniglar med skal" kallas snäckor. En del av snäckorna saknar detta skal (eller har det mer inbyggt) och kallas sniglar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%A4ckorhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Sniglar
mamamaggan
17-05-2010, 23:03
Har förklarat krig mot dem nu. Har varit ute två kvällar i rad och gett dem Nemaslug. De kom hit förra sommaren. De finns än så länge på en ödetomt intill vårat bostadsoråde. Då la vi ut något medel som jag inte kommer ihåg längre vad det heter och fick väl ner antalet lite . I år har de blivit många fler och spridit sig till en mycket mycket större yta. Så då beställde jag hem Nemaslug.
I går dödade jag nog närmare hundra som jag sedan hällde Nemaslug på . I dag var det mindre antal , såg att en del av de döda var helt borta och på några ställen mumsades det på döda kompisar.
Redan förra året kontaktade jag styrelsen i vår bostadsrättsförening om problemet men fick bara svaret från vår ordförande att det var ju intressant information. Jag ville att föreningen skulle köpa hem medel för bekämpning men fick inget svar. I år har vi pratat med vår fastighetsskötare och han ringde direkt till Granngården för att höra vilka medel de hade hemma så nu finns det hopp om att vi kan göra gemensam sak mot dessa äckliga sniglar .
Flera grannar börjar också bli intresserade , de har ju hört om sniglarnas härjningar och vill verkligen inte ha in dem på området och i sina trädgårdar.
PeterDeleter
18-05-2010, 11:39
Plockas för fullt här också tyvärr.
Så förbenat tråkigt se en växt ätas upp bara under en natt. Är dom inte uppätna så har dom det där vidriga slemmet som kväver växten till döds.
Mest trädgårdssnäckor än så länge, har bara sett en handfull mördare, men de har väl bara inte kommit igång ännu... Kan tillägga att snäckorna brukar ha rätt frisk aptit, de också...  /magnus
Gossen Ruda
18-05-2010, 20:13
Har möjligen trampat någon på trädgårdsgången men annars inget.
PeterDeleter
19-05-2010, 09:07
Hänt när vi har gäster här så ordnar vi "mördarsnigelrace". Alla deltagare får själv välja sin snigel. Sen läggs dom på en tävlingsbana som jag fuktat lite. Lite kul se folk heja på dessa varelser. Finns intresse anorda SM i snigelrace? Kanske med vanliga vinbärssniglar då man kan numrera deras skal så det är lättare hålla reda på vilken som är vilken.
Solstorm
19-05-2010, 10:02
I början på vintern så låg här ett tunt lager snö och det var stark kyla och djup tjäle länge innan snön började komma i mängder. Jag hade ju hoppats... I går kväll efter regnet så vällde de fram i mängder. Jag har lagt ut lite gift men det känns som en droppe i havet när jag har skog och hagar runt omkring mig. Jag inte hjälp av några snigelplockande grannar, så sniglarna kommer från alla håll.
PeterDeleter
19-05-2010, 11:11
Bara ett ord säga: Stackare!
Så himla tråkigt med dom. Kanske prova det där "nematoder" det snackas mycket om?
Annars så är kanske att försöka locka dom till ett begränsat område där dom inte gör samma skada? Dom verkar ha suveränt luktsinne då dom flockas vid sina egna döda själsfränder. Kanske kan funka lägga en hög döda + öl + annat smaskens dom gillar på ett visst specifikt ställe?
Solstorm
19-05-2010, 12:24
Jag prövade nematoder tror det var för två år sedan. När det var torrt så var jag noga med att hålla en rabatt vattnad och lägga dit klippta sniglar för att hålla nematoderna vid liv. Funkade inte alls tyvärr.
Jag har fällor med gift och öl lite varstans. Jag ser ju att väldigt många dör utav det, men det finns ändå mängder kvar. Känner en kvinna som odlar mycket som har myskankor. Hon har helt snigelfritt. Ankorna låter hennes odlingar vara och det fungerar väldigt bra. Jag leker med tanken men är rädd att de ger sig iväg för långt. Bor ca 100 meter från vägen och jag behöver ju någonstans att stänga in dem på nätterna och när jag inte är hemma. Här finns ju både räv och varg.
Läget såg bra ut tidigare i vår. Men nu är de verkligen på G. Har just strosat runt i min trädgård och jag trampade på många. Hade tyvärr inget vapen till hands så det fick bli skon.
Gossen Ruda
19-05-2010, 21:01
Gick en tur i kväll och klippte/stampade sammanlagt 4 st. Dvs rätt så lugnt än så länge.
Med hjärtat i halsgropen hade jag ihjäl en första inkräktare i min trädgård idag. Men var det en mördarsnigel? Får upp likadana sniglar när jag googlar, men den hade inte det där "hålet" på sidan av huvudet som nämns i samband med mördarsniglar, och jag upplevde den inte heller som särskilt slemmig? Jag hoppas verkligen inte det är en mördarsnigel, enligt var jag hört har de inte hittat till våra trakter än!
mamamaggan
19-05-2010, 21:50
CITAT (Solstorm @ 19-05-2010, 13:24)  Jag prövade nematoder tror det var för två år sedan. När det var torrt så var jag noga med att hålla en rabatt vattnad och lägga dit klippta sniglar för att hålla nematoderna vid liv. Funkade inte alls tyvärr.
Jag har fällor med gift och öl lite varstans. Jag ser ju att väldigt många dör utav det, men det finns ändå mängder kvar. Känner en kvinna som odlar mycket som har myskankor. Hon har helt snigelfritt. Ankorna låter hennes odlingar vara och det fungerar väldigt bra. Jag leker med tanken men är rädd att de ger sig iväg för långt. Bor ca 100 meter från vägen och jag behöver ju någonstans att stänga in dem på nätterna och när jag inte är hemma. Här finns ju både räv och varg. Du använde alltså Nemaslug men hur ? Har fått tipset att man ska döda några , ha på Nemaslug och så kalasar de andra sniglarna på de döda , får i sig nematoderna och dör de också . Dessa döda mumsar andra i sig och så ......................... Ingen annan som använt Nemaslug och kan berätta hur det gått ? Har varit ute i kväll igen och nu var det helt snigelfritt på en del ställen men de hade flyttat sig . Någon hade slängt gamla rabarberblad och där full komligt kryllade det av dem. Hällde på Nemaslug och då blev de helt orörliga.
Solstorm
20-05-2010, 08:55
Läste efter jag prövat att man kan ta en spann med vatten och nemaslug. Lägga i några sniglar och sprida ut.
Jag blandade ut i vattenkanna och spred på flera ställen. Sedan blev det ju världens värmbölja med torka. Men eftersom jag var noga med att hålla en rabatt fuktig och mata med sniglar så borde det inte ha någon betydelse. Eftersom det är dyrt att köpa så var min förhoppning att det skulle fungera och gå att hålla vid liv på en plats. Då skulle jag kunna ta jord och döda sniglar från den platsen och sprida ut sedan. Teorin var bra men i praktiken så fungerade det inte.
officinalis
21-05-2010, 14:56
Var tidigt ute med sådden i år. Haverrot, rödbeta, svartrot, morot, sparrissallat, ringblommor m.m. Det mesta är uppkäkat av sniglarna  Har bredsått massa bladväxter och hoppas kunna komplettera senare. Har en öppen trädgårdskompost. Någon som har något förslag på hur man skulle kunna få den isolerad mot sniglar? Har funderat på ifall man skulle täta den invändigt genom att häfta fast byggplast.
skogstroll
21-05-2010, 14:59
jag måste tyvärr säga att de är jättemånga hos mig, har inte haft problem sen 2006 när jag flyttade hit. Bara snäckor (fast de kan nog äta de med)... En klippstånds jag har får inte ens en chans att skjuta skott. Vallörten äter de på men det gör ju inget, den ska jag ändå göra gödselsoppa på. Snäckor i massor och de gillar rudbeckia
Anneli.S
21-05-2010, 21:05
Jag bor i hus och detta är första våren/sommaren för mig och jag upptäckte en morgon att det låg en stor svart snigel på gården och nu ser jag dom, stora som små lite överallt. Efter att ha läst denna tråd inser jag att jag - måste plocka bort dom? Oh lord!  Jag måste forska vidare i hur man tar bort dom och sedan håller dom små äckliga krypen borta.
CITAT (mamamaggan @ 19-05-2010, 22:50)  Du använde alltså Nemaslug men hur ? Har fått tipset att man ska döda några , ha på Nemaslug och så kalasar de andra sniglarna på de döda , får i sig nematoderna och dör de också . Dessa döda mumsar andra i sig och så .........................
Ingen annan som använt Nemaslug och kan berätta hur det gått ?
Har varit ute i kväll igen och nu var det helt snigelfritt på en del ställen men de hade flyttat sig . Någon hade slängt gamla rabarberblad och där full komligt kryllade det av dem. Hällde på Nemaslug och då blev de helt orörliga. Har tänkt prova det ovan nämnda partytricket, men ännu så länge har det varit alldeles för få sniglar för att det skall kunna funka, men det lär nog ändra sig. Har dock preppat med sådana där blå snigelpellets i lämpliga snår och buskar för att stävja tillväxten något...  /magnus
Malin_MeL
21-05-2010, 21:40
Nu ska jag berätta nåt vidrigt.
Jag var ute på en runda i trädgårdslandet efter jobbet, snodde till mig det största spenat bladet och skulle precis stoppa det i munnen när jag tittade ner på det, DÄR SATT EN BÄBIS-MÖRDARE!!!
fy fasen!!! där stod jag med öppen mun och så äcklad att jag nästan kräktes! tänk om jag stoppat in den i munnen!
Skulle ut med komposthinken i morse... Väl ute på trappen ser jag flera sniglar på min höga stentrapp. En har krånglat sig upp för alla trappstegen och sedan upp och in i en låda med lite frösådder. Den mumsade just på blomman för dagen! Maken undrade när jag kom in igen. Det tog väl lång tid att tömma komposthinken. Jag blev visst fördröjd av en snigelfångarrunda i regnet. Tidsåtgång 20 min för en tur med ovanligt få sniglar. De tyckte väl precis som jag att det regnade för mycket. Funderade sedan på om jag kunde hälla vatten som inte riktigt kokat upp över dem. Kan det verkligen kallas djurplågeri? Jag är verkligen sadist när det kommer till dessa växtmördare.
persikan
23-05-2010, 18:10
Har hittat några (3 stycken rättare skrivet) och de var yttepytte! Hoppas att turen att inte hitta många fler håller i sig.
mamamaggan
26-05-2010, 20:59
Har varit ut i kväll igen efter några dagars uppehåll. Kör med Nemaslug och antalet sniglar har minskat och de flyttar på sig. Där det förut var ganska tjockt med dem är de helt borta men så finns det på andra ställen men inte så många.
Undrar jag om det ändå stämmer med att de som dör av medlet äts av andra och så är det igång.
Har kontaktat styrelsen i vår bostadrättsförening igen , tycker absolut att detta är en fråga för dem. Föreningen har c:a 140 lägenheter , många med små trädgårdar , så det är många som kan få problem.
mamamaggan
26-05-2010, 23:09
Måste skriva igen. Mailade till styrelsen i vårt bostadrättsområde angårende att vi måste göra något år de små söta liven ( sniglarna alltså ).
Fick svaret att visst kan det köpas in medel centralt men det finns inget bra d v s som tar bort alla sniglar och därör ska vi inte göra något ! Hepp!
Vad säger ni om det ?
Det medel som är ogiftigt för andra djur än sniglar och som innehåller järnfosfat (snigelfritt m fl märken) är mycket attraktivt för råttor. Vi fick råttproblem på vår koloniförening pga för stor användning av snigelmedel. Så din bostadsrättsförening gör rätt i att inte sätta in ngn gemensam aktion mot sniglarna. Råttor är ändå värre än sniglar och de är mycket bättre på att äta snigelmedel än sniglarna, vilket innebär att sniglarna kommer undan och råttorna blir välnärda.
officinalis
27-05-2010, 20:21
Hur fungerar de här olika preparaten ni använder? Är de selektiva enbart på dessa spanska skogssniglar. Det känns som om det är rimligt att hålla det beståndet nere, men att rensa ut alla sniglar är ju inte så roligt.
Malin_MeL
27-05-2010, 21:08
de sa på radion att detta kommer att bli ett snigel-rekordår  de har fått bästa förutsättningar hittills iår
officinalis
27-05-2010, 21:13
Ja, det har jag allt märkt :-). Hittils börjar jag snegla på kraftiga perenner och buskar. De flesta ettåriga grönsakerna har blivit uppkäkade, jag sår i omgångar. Så vi får se om det blir någonting i år.
mamamaggan
27-05-2010, 22:10
CITAT (buffy @ 27-05-2010, 11:09)  Det medel som är ogiftigt för andra djur än sniglar och som innehåller järnfosfat (snigelfritt m fl märken) är mycket attraktivt för råttor. Vi fick råttproblem på vår koloniförening pga för stor användning av snigelmedel. Så din bostadsrättsförening gör rätt i att inte sätta in ngn gemensam aktion mot sniglarna. Råttor är ändå värre än sniglar och de är mycket bättre på att äta snigelmedel än sniglarna, vilket innebär att sniglarna kommer undan och råttorna blir välnärda. Nu pratar vi nog om olika metoder . Jag föreslår Nemaslug , ingenting som råttor , eller andra , kan äta. Att lägga ut medel på ytan vore alltför riskabelt . Tänk om något litet barn skulle hitta små korn och stoppa i munnen. Sedan blir jag iaf mycket fundersam till att du säger att vi inte ska bekämpa sniglarna överhuvudtaget ?! Problem med råttor går väl att lösa , eller ? CITAT (officinalis @ 27-05-2010, 21:21)  Hur fungerar de här olika preparaten ni använder? Är de selektiva enbart på dessa spanska skogssniglar. Det känns som om det är rimligt att hålla det beståndet nere, men att rensa ut alla sniglar är ju inte så roligt. Använder Nemaslug. Dödar ett antal mördarsniglar och häller sedan på blandningen. Tycker det ger ganska bra resultat hittills. Tricket är ju att de döda sniglarna äts upp av sina kompisar , som får i sig Nemaslug , dör och blir mat för fler sniglar som .......................... Jag vet som sagt bara att det verkar ge resultat.
CITAT (officinalis @ 27-05-2010, 21:21)  Hur fungerar de här olika preparaten ni använder? Är de selektiva enbart på dessa spanska skogssniglar. Det känns som om det är rimligt att hålla det beståndet nere, men att rensa ut alla sniglar är ju inte så roligt. De är inte selektiva, de dödar alla sniglar och snäckor. Det är synd, men där det finns mördarsniglar finns det inte så många andra sniglar, mördarna konkurrerar ut dem snabbt genom att äta allt ätligt och vara så oerhört många. För det är på mängden som man särskiljer dem från andra sniglar såvida man inte mikroskoperar. Har man minst tio feta rödbruna sniglar per löpmeter trädgård så är det mördarsniglar man har att göra med.
mamamaggan
29-05-2010, 18:50
CITAT (buffy @ 29-05-2010, 19:44)  De är inte selektiva, de dödar alla sniglar och snäckor. Det är synd, men där det finns mördarsniglar finns det inte så många andra sniglar, mördarna konkurrerar ut dem snabbt genom att äta allt ätligt och vara så oerhört många. För det är på mängden som man särskiljer dem från andra sniglar såvida man inte mikroskoperar. Har man minst tio feta rödbruna sniglar per löpmeter trädgård så är det mördarsniglar man har att göra med. Om man som jag anväder Nemaslug som hälls på dödade mördarsniglar , kan det påverka andra sniglar också ? Det ska ta död på alla sniglar står det men de äter väl inte döda mördarsniglar ? Någon som vet ?
DykUnderYtan
29-05-2010, 22:54
CITAT (mamamaggan @ 29-05-2010, 19:50)  Om man som jag anväder Nemaslug som hälls på dödade mördarsniglar , kan det påverka andra sniglar också ? Det ska ta död på alla sniglar står det men de äter väl inte döda mördarsniglar ? Någon som vet ? Vad jag förstått så är väl tanken att just mördarsniglar är kannibaler som verkligen dras till döda sniglar och mumsar, till skillnad mot andra sniglar. På så sätt skonas de som inte äter andra sniglar om man använt Nemaslug på det sättet. Har inte själv testat men funkar det så bra som det skrivs om Nemaslug så kanske jag också skulle testa. Vi har enorma mängder mördarsniglar här, för många för att hinna plocka då jag inte skulle kunna göra något annat än att plocka och döda sniglar...
mamamaggan
30-05-2010, 10:22
Jag tycker att Nemaslug har hjälpt här iaf. Ser en minskning av mördarsniglarna . De flyttar på sig dock så man får hålla koll på vart de tar vägen och använda medlet där också.
Det bästa tycker jag är att det inte blir något liggande på marken som andra djur , eller små barn , kan stoppa i sig.
varghem
30-05-2010, 16:21
Jag har otroligt nog inte hittat en enda än. Förmodar dom kommer från grannhuset för dom plockar sniglar varje kväll så på min sida av häcken är det lugnt.
Snöflinga
30-05-2010, 20:22
Mina nyplanterade fina lobelior var bara små tufsar i morse  En m-snigel hittade jag i rabatten ... Hade några få förra sommaren men nu verkar det vara mer. Plockade senare 4 bamsingar som jag i brist på annat släppte ner i en hink med vatten som jag saltat  Dog på stört ! Grymt antar jag, men vad skall man ha i vattnet? Vägrar klippa dem, det är så slemmigt Var kan man köpa Nemaslug ?
mamamaggan
30-05-2010, 20:30
CITAT (Snöflinga @ 30-05-2010, 21:22)  Mina nyplanterade fina lobelior var bara små tufsar i morse  En m-snigel hittade jag i rabatten ... Hade några få förra sommaren men nu verkar det vara mer. Plockade senare 4 bamsingar som jag i brist på annat släppte ner i en hink med vatten som jag saltat  Dog på stört ! Grymt antar jag, men vad skall man ha i vattnet? Vägrar klippa dem, det är så slemmigt Var kan man köpa Nemaslug ? Jag skickade efter , sök på nätet så hittar du flera ställen som du kan köpa från. En liten rapport från i kväll . Sniglarnas antal har nog krympt från 350 - 400 ( som jag såg alltså ) till 100 och av dem dödade nog jag 50 som jag hällde Nemaslug på. Har förstått att man ska använda Nemaslug flera gånger under säsongen lite utspritt med några veckor emellan men jag är nog ute minst en gång per vecka . Kanske lite overkill men .....................
CITAT (DykUnderYtan @ 29-05-2010, 23:54)  Vad jag förstått så är väl tanken att just mördarsniglar är kannibaler som verkligen dras till döda sniglar och mumsar, till skillnad mot andra sniglar. På så sätt skonas de som inte äter andra sniglar om man använt Nemaslug på det sättet. Har inte själv testat men funkar det så bra som det skrivs om Nemaslug så kanske jag också skulle testa. Vi har enorma mängder mördarsniglar här, för många för att hinna plocka då jag inte skulle kunna göra något annat än att plocka och döda sniglar...  Nemaslug är jättebra om det är regnigt. Förra våren var det mycket torrt här och då funkade det inte så bra, å andra sidan blev det inte så mkt sniglar ändå pga torkan.
Seglarmange
31-05-2010, 23:26
Inför årets säsong preppade jag med en två meter bred remsa med snigelrent (det som ser ut som blåkorn) utanför tomtgränsen. Efter det har jag tyckt att det finns förvånansvärt få av de klassiska stora svarta och bruna sniglarna. Till min förvåning upptäckte jag att mina kärleksfullt frösådda och uppdrivna plantor i alla fall äts upp i snabb takt. Några sena kvällar i följd har jag därför varit ute med ficklampan och en blompinne i högsta hugg för att hitta förövarna.
Till min stora förvåning hittade jag då, vad jag upplevde var, en helt ny typ av snigel. Har samma form som de stora sniglarna men är bara en till två centimeter lång och mer brunspräcklig i färgen över ryggen. Extremt slemmiga, svåra att se och nästan omöjliga att spetsa med blompinnen. De sitter benhårt fast på växten och är näst intill omöjliga att få bort utan att skada plantan. Får man väl av dem kläs de snabbt av jord som fastnar i slemmet som gör dem omöjliga att se. Jag skall tillägga att jag inte kan påminna mig att jag någonsin sett dessa på dag- eller kvällstid, utan bara på natten.
De första kvällarna tog jag bort alla jag kunde hitta vilket inte var så många, men nu, när jag lärt mig att hitta dem, inser jag att det är hur många som helst... Jag har också insett att min nästan dagliga vattningsrunda på kvällen är rena himmelriket för dessa små gynnare. (kommer att vattna vid annan tidpunkt i fortsättningen). I kväll försökte jag inte ens med blompinnen utan gick in på datorn för att hitta något annat sätt.
- Är dom här små jag hittat en annan sorts mördarsnigel eller är det bara små exemplar av 'dom vanliga' som ännu inte hunnit bli så stora?
- Någon nämnde Nemaslug. Jag har små barn hemma, är det någon som vet hur det är ur barnsynpunkt?
/Seglarmange
mamamaggan
31-05-2010, 23:38
Nemaslug tar alla sniglar står det men ska inte vara någon fara för andra. Hur tänker du när du nämner små barn? Menar du att de av misstag skulle få i sig Nemaslug ?
Jag har valt den här metoden just för att det inte blir något liggande uppepå marken som t ex små barn kan plocka och stoppa i munnen .
Googla på Nemaslug och läs så kan du själv se vad det är för något och vilka du tycker är riskerna .
Som du redan säkert läst så tycker jag att det funkar bra , dödar en del mördarsniglar och häller nematoder utrörda i vatten över " liken ". PÅ ett par veckor har jag fått ner antalet riktigt bra . Man får se upp för de flyttar på sig de små rackarna , platser där det fanns många är efter mitt bombardemang helt tomma medan det kan finnas 10 meter därifrån där de inte fanns förra gången.
CITAT (Seglarmange @ 01-06-2010, 00:26)  Till min stora förvåning hittade jag då, vad jag upplevde var, en helt ny typ av snigel. Har samma form som de stora sniglarna men är bara en till två centimeter lång och mer brunspräcklig i färgen över ryggen. Extremt slemmiga, svåra att se och nästan omöjliga att spetsa med blompinnen. De sitter benhårt fast på växten och är näst intill omöjliga att få bort utan att skada plantan. Får man väl av dem kläs de snabbt av jord som fastnar i slemmet som gör dem omöjliga att se. Jag skall tillägga att jag inte kan påminna mig att jag någonsin sett dessa på dag- eller kvällstid, utan bara på natten.
- Är dom här små jag hittat en annan sorts mördarsnigel eller är det bara små exemplar av 'dom vanliga' som ännu inte hunnit bli så stora?
- Någon nämnde Nemaslug. Jag har små barn hemma, är det någon som vet hur det är ur barnsynpunkt?
/Seglarmange Det låter som unga mördarsniglar. De är mycket klistriga. Nu är de små men de blir större. Nemaslug skall inte påverka människor, de är nematoder som parasiterar på blötdjur. Låt inte barnen äta sniglar, det finns en del otäcka parasiter som sprids av sniglar till hund (fransk hjärtmask, lungmask), vet inte om det kan gå på människor men bäst att ej chansa. Snigelfritt (de blå pelletsen) är inte heller farliga för barn, vuxna människor, fåglar, gnagare, hundar osv. Järnfosfat ger man som näringstillskott till grisar. Det är bara giftigt om man är snigel.
Gossen Ruda
07-06-2010, 14:29
Det är lite märkligt men jag får leta efter kräken. Idag regnar det och då brukar slemmisarna nästan dansa av glädje överallt, jag letade och letade och hittade bara två att klippa. Hittills i år har jag bara klippt/stampat kanske 20 st. Inte för att jag klagar, bara konstaterar.
Grobladet
08-06-2010, 13:10
Jag har ett elektriskt SNIGEL-STAKET. Staketet stoppar sniglar från att komma in och dödar de sniglar som försöker ta sig ut. Så efter några veckor finns där (nästan) inga sniglar. Lär mer om mitt staket på min blogg
Har någon på forumet hört hur det gått i Norge?
Ny norsk metod mot spansk skogssnigel En ny norsk framgångsrik metod att nästan utrota den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, rapporteras i Norsk Hagetidend 1/2009. Thorstein Mo i Elnesvåg vann 10 000 norska kronor för den i en tävling som samlade in 160 bekämpningsförslag. Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat. Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år. Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel. Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker. Det norska Hagelselskapet har tillsammans med norska Bioforsk sökt pengar från Forskningsrådet för att kunna pröva om Torsten Mos dominometod håller vad han hävdar.
mamamaggan
08-06-2010, 20:28
Det var där jag fick idén till att göra som jag gör. Dödar ett antal sniglar och häller på Nemaslug . Har fått ner antalet rätt så bra.
Christa
11-06-2010, 05:58
Har för första gången fått snigelinvasion. Blää!!! Var ute klockan 6 i morse och klippte sniglar. 10 satt på garageväggen...
Tidigare år har det bara varit stora sniglar men nu är det alla storlekar och färger. Dom små är ju marigare att hitta.
Jag är dock rädd om våra vackra pantersniglar och är rädd att dom också dör om jag använder nematoder. Är det så?
mamamaggan
11-06-2010, 09:49
Nemaslug tar alla sniglar. Men om man dödar ett antal mördarsniglar och häller på Nemaslug så borde det ta bara mördarna. Mördarsniglar är kannibaler så de äter på sin döda kompis och det gör inte de andra snigelsorterna vad jag förstår.
Christa
11-06-2010, 15:38
Jag har klippt huvudet av mördarsniglarna och lämnat resterna på gräsmattan och snäckorna och de svarta skogssniglarna äter det med förtjusning. Minns inte om jag sett någon panter göra det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|