Full version: Mördare våren 2010
Sidor: 1, 2
Wilmer
CITAT (Malin_MeL @ 21-05-2010, 22:40) *
Nu ska jag berätta nåt vidrigt.

Jag var ute på en runda i trädgårdslandet efter jobbet, snodde till mig det största spenat bladet och skulle precis stoppa det i munnen när jag tittade ner på det, DÄR SATT EN BÄBIS-MÖRDARE!!!

fy fasen!!! där stod jag med öppen mun och så äcklad att jag nästan kräktes! tänk om jag stoppat in den i munnen!

Jag har lyckats, men det kom ut igen ganska fort sick.gif
theseraphim
CITAT (cato @ 08-06-2010, 21:23) *
Har någon på forumet hört hur det gått i Norge?

Ny norsk metod mot spansk skogssnigel
En ny norsk framgångsrik metod att nästan utrota den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, rapporteras i Norsk Hagetidend 1/2009. Thorstein Mo i Elnesvåg vann 10 000 norska kronor för den i en tävling som samlade in 160 bekämpningsförslag.
Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat.
Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år.
Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel.
Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker.
Det norska Hagelselskapet har tillsammans med norska Bioforsk sökt pengar från Forskningsrådet för att kunna pröva om Torsten Mos dominometod håller vad han hävdar.

Hörde en svensk expert kommentera Nematod modellen tidigare i våras och han kallade den i stort sett meningslös då effekten är för dålig och okontrollerad.
vips
Seg start på säsongen för mördarna hos oss, men dagens regn har lockat fram fler. Har nog dekapiterat ett femtontal i dag, lämnar resterna på gräsmattan till de närmast sörjande, går ut och tar hand om dem "mitt i maten" lite senare i kväll... smile.gif

/magnus
Geranium
Jag undrar just detta: äter andra sniglar varandra (kannibaler), eller är det bara mördarsniglarna? Isåfall vet man ju ganska snabbt vad man har för rackare. Alla sniglar jag har här äter varann. Men de ser olika ut. Några ser mest ut som pantersniglar, andra som åkersniglar. Mördarsniglarna har nog parat sig med allt som liknar en snigel sen de flyttade hit.
sos.gif sos.gif
vips
Har för mig att jag läst att det finns korsningar med svensk skogssnigel, men helt hundra är jag inte. Snäckorna har jag däremot aldrig sett kannibalisera, däremot äter sniglarna gärna snäckorna...

/magnus
duo2010
Jaa ni, efter fyra års envetet plockande varje kväll och många morgnar minskade de till slut i antal. Men fy sjutton vad ont i ryggen man får! Sen har jag somliga år när det varit regnigt och blött kompletterat med Snigelgift, men tyvärr det gillade fåglarna (skator mest) och åt upp! Då tog jag till Ölfällor (gamla Keso eller Turkisk youghurt burkar modell ½l) och grävde ner jäms med jordytan. Vad fann jag väl där efter ngr dagar? Jo förutom 10-talet uppsvällda heldrunknade Mördare, tyvärr tre pantersniglar (såna där gråbruna med ränder) som man absolut INTE skall ha ihjäl, de äter bara förmultnade växtdelar OCH slutligen två drunkande skogsmöss!! Jag lovar det luktade INTE gott, död och förruttnelse! Så det får bli ryggskott i år igen om det behövs! Glad sommar!
-fear-.gif Gunilla
theseraphim
Hej Hej

Vi har kämpat med dessa blötdjur i lite mer än tjugo år nu och en del tipsa har man lärt sig. Ett hat mot mördisar och relativt stor kunskap inom militärhistoria har gett militäristiska resultat:-)

1. Håll gräset kort vid sidan av rabatter, gärna "stubbat"

2. De tycker inte om sand(sen man sniglar i lekparker tex?), jag har haft en sandbarriär på ca 20 cm runt mina rabatter som en perimeterförsvar.

3. Pinjebark är torrt och strävt, sniglar tycker inte om torrt och strävt då deras slem skadas. Ett skyddande lager av Pinjebark är ett bra underlag att föra striden på.

4. Håll rent under större skydd som tex Hostaplantor då dessa skapar skydd åt fienden..sniglarna och försämrar vårat siktfält.

5. Användadet av ADW(Areal Denial Weapons)är taktiskt korrekt i en snigelförsvarsstrategi. Noga utplacerade laddningar med kemiska stridsmedel som Snigelmedel kan avärja större snigelförflyttningar in mot era rabatter. En död snigel tar upp mer energi hos sina kamrat-sniglar än en levande så de är kannibaler och äter sina döda.

6. Spjutspetsattacker mot truppansam..snigelansamlingar bör utföras så fort som målen presenterar sig. En större koncentrationer sniglar i klungor kan angripas med precisionsvapen som spadar.

7. Ett slag utan god kommunikation är ett slag som är förlorat. Se till att prata med tex sina grannar om vart sniglarna håller till så de också kan hjälpa till.

Hoppas tipsen hjälper något.

Förste Generalmajor/ 1:Div Snigelröjningstrupperna
The Seraphim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon