Sidor: 1, 2, 3
netha
CITAT (Huggorm @ 27-05-2010, 23:19) *
Det är knappast apanaget som gör kungar till kungar. Kungligheter fanns långt innan apanage ens var uppfunnet. Skulle det vara barnbidrag som gör barn till barn?

Du blandar äpplen med päron .. thumbdown.gif
Huggorm
Det är ändå inte apanaget som gör kungen till kung. Att han får apanage är en följd av att han är kung, inte orsaken till att han är det.
netha
CITAT (Huggorm @ 27-05-2010, 23:22) *
Det är ändå inte apanaget som gör kungen till kung. Att han får apanage är en följd av att han är kung, inte orsaken till att han är det.

Vore han inte kung så fick han inget apanage ... och kungatiteln ärver han ... hur sunt är det????
Huggorm
CITAT (netha @ 27-05-2010, 23:24) *
Vore han inte kung så fick han inget apanage ... och kungatiteln ärver han ... hur sunt är det????

Alldeles utmärkt sunt. En sådan ansvarsfull titel är inget man kan lära sig till, det måste man uppfostras till redan från början. Det som gör en kunglighet till en kunglighet är känslan av ouppnåelighet, det är vad som ger dom sådan magi och dragningskraft. Om vem som helst kunde bli det, så vore det inte samma sak. Då vore kungen bara en diplomat bland alla andra, och skulle inte alls göra den reklam för vårt land som han nu gör.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 27-05-2010, 23:19) *
Det är knappast apanaget som gör kungar till kungar. Kungligheter fanns långt innan apanage ens var uppfunnet. Skulle det vara barnbidrag som gör barn till barn?

Nu pratar vi om dagens system,annars hostorisk sett har det varit annorlunda.

Kungar kom till som en gemensamnämnare bland Adelns olika geografiska maktcentra. Det var tänkt att en kung skulle underlätta för Adeln att regera i samhället. Kungen beskattade bönderna i dåtida samhället. Skatterna gick till både Adeln, armén och den beväpnade delen av staten och till Juveler och kronans smycken också.

Idag är detta system skilld på så sätt att det som betalas till kungen är bara till juvelerna, för den beväpnade delen(armén och andra myndigheter) betalas med en annan del av skatten.

När du skriver får du hålla isär dessa smile.gif
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 27-05-2010, 23:30) *
Alldeles utmärkt sunt. En sådan ansvarsfull titel är inget man kan lära sig till, det måste man uppfostras till redan från början. Det som gör en kunglighet till en kunglighet är känslan av ouppnåelighet, det är vad som ger dom sådan magi och dragningskraft. Om vem som helst kunde bli det, så vore det inte samma sak. Då vore kungen bara en diplomat bland alla andra, och skulle inte alls göra den reklam för vårt land som han nu gör.

Och varför skull inte kungahuset kunna tjäna sina egna pengar ?
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 27-05-2010, 23:35) *
Och varför skull inte kungahuset kunna tjäna sina egna pengar ?

Klart att dom kunde, men nu har kungahuset en lite speciell ställning sedan runt tusen år tillbaka. Jag tror ändå att det skulle bli dyrare för Sverige om kungahuset skulle börja ta betalt för vad dom verkligen genererar för inkomster till Sverige
herkules
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2010, 22:54) *
Det är nog bara en del människor som får rekvisitioner mm alltså såna som inte bedöms klara att använda pengarna till det de är avsedda för, de allra flesta får kontanter. Soc kan se till att eventuell hyra, el blir betald och sen portionera ut resten eller skriva ut rekvisition.

jo det kan ju du tro. vem bedömer att folk inte kan handskas med pengar, vad betyder att inte kunna handskas med pengar, är det att köpa ett paket cigaretter?
trams!

CITAT (netha @ 27-05-2010, 23:24) *

inte sunt utan skamligt osunt.
och gammeldags.
vitavargen
..... Det som gör en kunglighet till en kunglighet är känslan av ouppnåelighet, det är vad som ger dom sådan magi och dragningskraft. .....

Du har kanske rätt!

Det krävs en "ouppnåelig känska" och "magi" och "dragningskraft" för att kalla Arbogabor(eller vilken annan stad det var) för kära öreboroare.

Vem som hels klarar inte av den magin smile.gif

Glömde säga Go´natt !
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 27-05-2010, 23:39) *
Klart att dom kunde, men nu har kungahuset en lite speciell ställning sedan runt tusen år tillbaka. Jag tror ändå att det skulle bli dyrare för Sverige om kungahuset skulle börja ta betalt för vad dom verkligen genererar för inkomster till Sverige

Vadå dyrare för Sverige ? De ska inte ha betalt via skatten eller så utan av de som har nytta av dem ( företag , organisationer m fl ) . Och så ska de betala skatt.
gnon49
Pengarna det handlar om är i stort sett bara felräkningspengar för staten och påverkar inte min ekonomi det minsta. är mer intresserad av hur dom olika blocken inom politiken förvaltar skattemedlen dom är anförtrodda att hantera. Där kan min ekonomi påverkas rejält till det sämre. Någon gång i framtiden avskaffa säkert monarkin, men knappast av ekonomiska skäl. Våra slott o herresäten måste ju underhållas som en del av vårt kulturarv.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 27-05-2010, 23:53) *
Pengarna det handlar om är i stort sett bara felräkningspengar för staten och påverkar inte min ekonomi det minsta. är mer intresserad av hur dom olika blocken inom politiken förvaltar skattemedlen dom är anförtrodda att hantera. Där kan min ekonomi påverkas rejält till det sämre. Någon gång i framtiden avskaffa säkert monarkin, men knappast av ekonomiska skäl. Våra slott o herresäten måste ju underhållas som en del av vårt kulturarv.

Precis, det är där som det finns pengar att göra. Det som kungahuset får är bara småslantar i sammanhanget. Men det är väll bra att locka folk att hänga upp sig på kungahuset, så ingen håller koll där det verkligen händer saker...
Motti
Majoriteten av svenska folket vill ha Kungahuset kvar !så är det.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 28-05-2010, 00:42) *
Majoriteten av svenska folket vill ha Kungahuset kvar !så är det.

Majoriteten av svenska folket är rädda för förändringar !
*Stintan*
CITAT (netha @ 27-05-2010, 23:14) *
Men det lär väl knappast finnas någon klausul som förbjuder kungahuset att redovisa ... om de ville så göra.

Nej men varför ska dom när regering och riksdag bestämt att dom inte behöver redovisa mer än dom gör. Bara för att tillmötesgå folk som inte gillar monarki eller vadå. Tror knappast kungahuset skulle vägra redovisa om det fattades ett sånt beslut av dem som styr.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 00:45) *

Framförallt förändringar till det sämre.
Aqvakul
Jag förstår inte varför man inte kan vara för en öppen redovisning, även som monarkist...
Huggorm
Varför kan det inte vara öppen redovisning för alla? Att man tjänat pengarna själv behöver inte ha med saken att göra, man är trots allt en del av samhället och då får man finna sig i folks nyfikna granskning.

För övrigt finns det andra pengar som det vore intressantare att se redovisade, som tex. de politiska partiernas partikassor.
herkules
precis som alla andra som lever på ekonomiskt understöd så borde det vara obligatoriskt med full insyn vad pengarna används till.
och alltid 3 månader tillbaka smile.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 09:09) *
Varför kan det inte vara öppen redovisning för alla? Att man tjänat pengarna själv behöver inte ha med saken att göra, man är trots allt en del av samhället och då får man finna sig i folks nyfikna granskning.

För övrigt finns det andra pengar som det vore intressantare att se redovisade, som tex. de politiska partiernas partikassor.

det ena utesluter inte det andra..
Tottes matte
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 09:09) *

Hej Huggorm, Får man inte ha något ifred? Jag är såååå trött på dom som ger sig på mig. Visst jobbade jag och betalade min skatt som en god medborjare, men sedan började jag tänka efter vart mina surt värvade slantarna gick åt. ..... thumbdown.gif Jag säger inte om att man råkar hamna i en svacka och behöver komma upp igen, då är det väl, liksom sjukvården, även att där sitter på akuten nästan fullt med invandrare och de har inget jobb -- betalar inte skatt.... då blir jag f...ad!
följden blev att man gör så att man har endast att redovisa sin lilla ynka lön, det andra "finns inte", fattar du?
Visst i saker du nämner, håller jag med dig, dit går en massa pengar och helt i onödan, de gör ju inget än snackar. Visste du att det är endast 10% av svenskar som med sin förmögenhet håller det hela i rullning?
Jag vet detta och accepterade det inte då jag såg till att .... ikke mera än det lilla, som alla andra.....Fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (herkules @ 28-05-2010, 09:10) *
precis som alla andra som lever på ekonomiskt understöd så borde det vara obligatoriskt med full insyn vad pengarna används till.
och alltid 3 månader tillbaka smile.gif

Visst är det så Herkules, kolla dom jädra politikerna och likn. som håvar in dessa alldeles för stora summor, men gör inte mer.
Tänk den stackarn som är bunden vid en gruva eller fabrik och får sin lilla del och inte ens rast o gå ut och pinka!
vissa medborjare som har börjat med 2 tomma nävar och fått trots allt en anserlig slant över med tiden, bör inte skattas en gång till. fr. Tottes matte
herkules
CITAT (Tottes matte @ 28-05-2010, 11:10) *
Visste du att det är endast 10% av svenskar som med sin förmögenhet håller det hela i rullning?

vad är det som hålls i rullning av 10 % svenskar?

CITAT (Tottes matte @ 28-05-2010, 11:15) *
Visst är det så Herkules, kolla dom jädra politikerna och likn. som håvar in dessa alldeles för stora summor, men gör inte mer.
Tänk den stackarn som är bunden vid en gruva eller fabrik och får sin lilla del och inte ens rast o gå ut och pinka!
vissa medborjare som har börjat med 2 tomma nävar och fått trots allt en anserlig slant över med tiden, bör inte skattas en gång till. fr. Tottes matte

jag tycker att allt som luktar ankskit ska kollas, därtill hör inte gruvarbetare eller vårdbiträden!
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-05-2010, 11:19) *
vad är det som hålls i rullning av 10 % svenskar?

Ja, det undrar jag med confused.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 09:07) *
Jag förstår inte varför man inte kan vara för en öppen redovisning, även som monarkist...

Jag förstår inte varför du tror att man måste vara emot. Jag är det inte utan tycker också det skulle vara bra men jag går inte i taket för att det inte är så nu. Det finns så oändligt mycket som det läggs skattemedel på utan att det ställs krav på öppen redovisning och i appanaget till kungahuset är bara en pyttedel i det stora. Ska det vara rätt så ska det isåfall redovisas vad alla skattemedel används till. Svt såväl som kungahus och övriga som får del av statliga medel. Personligen tror jag inte detta i grunden är en fråga om redovisning av appanaget eller inte utan en fråga om monarki eller inte eftersom du uppenbarligen tycker att det är OK att t.ex. Svt inte behöver redovisa vad alla miljarderna går till.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 11:37) *
eftersom du uppenbarligen tycker att det är OK att t.ex. Svt inte behöver redovisa vad alla miljarderna går till.

Var har jag påstått det? confused.gif
Huggorm
Det vore väldigt intressant om landsting, kommuner och institutioner tvingades redovisa i detalj vad varje krona läggs på. Som byggnadsarbetare hör jag ofta historier om hur det renoverats på något kommunkontor eller liknande, eller om dom flyttat till nya lokaler, och då byts samtligt i möbelemanget ut även om dom så köpt nya ergonomiska stolar för 20.000kr igår. Det är bara ett exempel, men det hörs så ofta av folk som varit med att jag inte kan tvivla. Det jag sett själv bekräftar också bilden av att pengarna flödar, och att man inte har minsta respekt för skattemedlen.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 11:51) *
Det vore väldigt intressant om landsting, kommuner och institutioner tvingades redovisa i detalj vad varje krona läggs på. Som byggnadsarbetare hör jag ofta historier om hur det renoverats på något kommunkontor eller liknande, eller om dom flyttat till nya lokaler, och då byts samtligt i möbelemanget ut även om dom så köpt nya ergonomiska stolar för 20.000kr igår. Det är bara ett exempel, men det hörs så ofta av folk som varit med att jag inte kan tvivla. Det jag sett själv bekräftar också bilden av att pengarna flödar, och att man inte har minsta respekt för skattemedlen.

Det sker en redovisning och denna redovisning revideras. Självfallet sker detta inte in i minsta detalj, vilket knappast är vare sig möjligt eller rimligt.

Men det kungliga apanaget vare sig redovisas eller revideras.

Där ligger skillnaden...
skogstroll

...tycker jag också vore intressant, de har nog rätt snoffsiga lokaler ofta bättre än för oss vanliga dödliga i privata företag som ska klara sig själva... ja sånt kan jag störa mig på att statliga myndigheter mfl ska ha snoffsiga marmorgolv, dyra kontorsmöbler och svindyr konst på väggarna, medans folk går på bidrag. Det är värre än pratet om kungahuset tycker iaf jag
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 11:44) *
Var har jag påstått det? confused.gif

Men borde det inte vara sju resor värre när flera miljarder inte redovisas än när 60 milj inte redovisas.
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 28-05-2010, 12:06) *
...tycker jag också vore intressant, de har nog rätt snoffsiga lokaler ofta bättre än för oss vanliga dödliga i privata företag som ska klara sig själva... ja sånt kan jag störa mig på att statliga myndigheter mfl ska ha snoffsiga marmorgolv, dyra kontorsmöbler och svindyr konst på väggarna, medans folk går på bidrag. Det är värre än pratet om kungahuset tycker iaf jag

Har du kollat in hur det ser ut på bankkontoren i city?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 11:58) *
Det sker en redovisning och denna redovisning revideras. Självfallet sker detta inte in i minsta detalj, vilket knappast är vare sig möjligt eller rimligt.

Men det kungliga apanaget vare sig redovisas eller revideras.

Där ligger skillnaden...

Allt som redovisas kanske inte är offentligt. Avtalet ändrades ju 1995 så att staten skulle få mer redovisning än tidigare.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 00:45) *

Majoriteten av svenska folket gillar att det finns lite glitter och glamour, pompa och ståt i tillvaron om så på avstånd. Det finns ett stort intresse för kungahuset/kungafamiljen både inom och utom landet.

Vem skulle det gynna att Sverige var en republik?
*Stintan*
CITAT (herkules @ 27-05-2010, 23:44) *
jo det kan ju du tro. vem bedömer att folk inte kan handskas med pengar, vad betyder att inte kunna handskas med pengar, är det att köpa ett paket cigaretter?
trams!

Tror att dom kan se skillnad på en parksoffsittande alkis och en person som av andra skäl tvingats gå till soc. Det är ganska omfattande utredning som görs med koll om vart pengarna tagit vägen de senaste månaderna innan någon beviljas bidrag. Det är iallafall min erfarenhet efter att jag jobbat på en socialförvaltning i drygt 15 år.

CITAT (mamamaggan @ 27-05-2010, 23:49) *
Vadå dyrare för Sverige ? De ska inte ha betalt via skatten eller så utan av de som har nytta av dem ( företag , organisationer m fl ) . Och så ska de betala skatt.

Dom betalar skatt. Flera miljoner.
gnon49
Dom flesta kungahus har väl försvunnit i samband med krig, revolutioner kuppförsök mm. Så läng fred o välstånd råder sitter nog kvarvarande kungahus säkert i sadeln. Om dom inte av egen kraft orsakar skandaler som är svåra att överse med. Men vårt kungahus är ju knappast känt för att blamera sig. Att hela tiden väga varje ord på guldvåg kan inte vara lätt.
herkules
CITAT (gnon49 @ 28-05-2010, 13:18) *
Men vårt kungahus är ju knappast känt för att blamera sig. Att hela tiden väga varje ord på guldvåg kan inte vara lätt.

smile.gif för 60 ogranskade miljoner om året är det lätt att väga orden på våg.
Också Ofelia

Det låter som att du inte kunnat glömma din barndoms sagoböcker! Magi, ouppnåelighet och dragningskraft...puh.

Den så kallade reklamen kungafamiljen gör, är det Guzziväskorna du tänker på?
vitavargen
Det vore väldigt intressant om landsting, kommuner och institutioner tvingades redovisa i detalj vad varje krona läggs på.
.....

Kravet som dtäller är både rättvist och försvarbart. Du borde gå upp i hierarkin och även ställa krav att den högste också redovisar de medel han får. Det är då vi kan vara säkra på att ett korrupt system inte fungerar. Det är då vi kan vara glada över att de medel som ska gå till äldre hamnar på rätt plats och inte i fickorna på någon som inte gör någon nytta.

Ställ krav på att apanaget redovisas!
Tottes matte

Helt rätt huggormen, så ska det låta, men du kommer inte åt alla dem som har en privat förmögenhet och vill behålla sina pengar. tycker inte synd om den som sover på parksoffan med sin flaska, även han hade ett val, men tog den som verkade då vara den smidigaste. Inget att klaga över ....
Hellre gråter jag i min Mercedes än i en sketen fiat ..... bravo.gif fr. Tottes matte
Huggorm
CITAT (Tottes matte @ 28-05-2010, 17:52) *
Helt rätt huggormen, så ska det låta, men du kommer inte åt alla dem som har en privat förmögenhet och vill behålla sina pengar.

Jag vill inte komma åt dom som har en privat förmögenhet, för dom har redan skattat för dom pengarna en gång. Låt dom behålla sina pengar, jag tycker tvärtom man skall uppmana folk att lägga undan en buffert inför svårare tider
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 18:20) *
Jag vill inte komma åt dom som har en privat förmögenhet, för dom har redan skattat för dom pengarna en gång. Låt dom behålla sina pengar, jag tycker tvärtom man skall uppmana folk att lägga undan en buffert inför svårare tider

fast det gäller väl inte kungen.. naughty.gif
Solstorm
Apanaget ökar ju när de blir fler, har det varit några sänkningar någongång när någon av de ouppnåliga har dött?

Jag tycker att det är löjligt att prata om hur hårt de jobbar. Har kungen och Silvia behövt stressa på morgonen för att lämna barn på dagis, resa till jobb och hämta barn 10 timmar senare, handla mat, skynda hem, slänga i en maskin tvätt och ha dåligt samvete för att barnen får sitta framför TVn så man kan laga mat ifred, äta, hänga upp tvätten, bada och lägga barn, se över kläder till nästa dag för sig själv och barnen, packa matsäck till barnen för att de ska på utflykt med dagis/skola nästa dag. Att de skulle jobba hårt tycker jag är rent löjeväckande, de har ju i särklass mer avlastning än någon annan.

Huggorm
CITAT (Solstorm @ 28-05-2010, 21:13) *
Apanaget ökar ju när de blir fler, har det varit några sänkningar någongång när någon av de ouppnåliga har dött?

Jag tycker att det är löjligt att prata om hur hårt de jobbar. Har kungen och Silvia behövt stressa på morgonen för att lämna barn på dagis, resa till jobb och hämta barn 10 timmar senare, handla mat, skynda hem, slänga i en maskin tvätt och ha dåligt samvete för att barnen får sitta framför TVn så man kan laga mat ifred, äta, hänga upp tvätten, bada och lägga barn, se över kläder till nästa dag för sig själv och barnen, packa matsäck till barnen för att de ska på utflykt med dagis/skola nästa dag. Att de skulle jobba hårt tycker jag är rent löjeväckande, de har ju i särklass mer avlastning än någon annan.

Det är nog ganska stressande att ständigt vara övervakad av en hel hord papparazifotografer. Jag skulle inte vilja byta till mig det livet, och unnar dom den lindring som pengarna ger i det dagliga livet
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 20:02) *
fast det gäller väl inte kungen.. naughty.gif

Han betalar flera miljoner i skatt på sin förmögenhet. Den har han inte i madrassen.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 21:59) *
Han betalar flera miljoner i skatt på sin förmögenhet. Den har han inte i madrassen.

Nej för sossarna avskaffade förmögenhetsskatten 2005 och någon inkomstskatt betalade han inte heller, då det inte är någon inkomst utan något annat...
*Stintan*
Kanske var innan dess då. Jag läste det nånstans
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 22:51) *
Kanske var innan dess då. Jag läste det nånstans

Aktieutdelningar och ränteinkomster beskattas förstås som inkomst av kapital med 30 %. tummenupp.gif
*Stintan*
Vad är det för mening med att tjafsa om en tia per skalle om året. Det verkar lite småaktigt för det är vad en kvällstidning kostar. Då går ändå bara 6:- till hovstaten och för det ska bl.a. alla anställda (62 heltidsanställda) ha lön, alla resor och hovstallet m.m. bekostas utöver kungafamiljens privata del. Revision utförs dessutom av extern revisor.

herkules
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 23:47) *
Vad är det för mening med att tjafsa om en tia per skalle om året. Det verkar lite småaktigt för det är vad en kvällstidning kostar. Då går ändå bara 6:- till hovstaten och för det ska bl.a. alla anställda (62 heltidsanställda) ha lön, alla resor och hovstallet m.m. bekostas utöver kungafamiljens privata del. Revision utförs dessutom av extern revisor.

jag köper hellre en kvällstidning än ger pengarna till kungahuset.

CITAT (Solstorm @ 28-05-2010, 21:13) *

Word!
zaaritha
Idiotiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon