|
Orkidétjuven
27-06-2010, 01:10
Jag vill bara visa en webbsida som Myosotis rekommenderade mig häromdagen. Schwegler. http://www.schwegler-natur.de/index.php?ma...ub=&lang=enHär kan du hitta alla möjliga typer av holkar för fåglar. tom för kungsfiskare och tornfalk, tornseglare, svalor, mesar och allt där till. Visa varianter för inbyggnad i tegel osv. Olika bostäder för fladdermöss, både övervintring och sommar. Foderautomater. Grodtunnlar och igelkottholkar. Även för insekter och spindlar som spindelramar och biholkar. Jag kommer bli utfattig i plånboken, men rik på upplevelser. Har både forsärla och strömstare där jag är uppvuxen så där ska det placeras ut mer holkar
Myosotis
28-06-2010, 09:26
CITAT (Orkidétjuven @ 21-06-2010, 10:20)  Så många som verkar vara "involverade" för monarki eller inte, fotboll och vm, telefonförsäljare, gaza, politik, grannsämja osv. Jag bara funderar lite, men är det så att så många inte bryr sig. Varför får vissa trådar så många sidor och inlägg och andra inga alls. Saker som egentligen ibland kanske är viktigare? Självklart är det viktigare med bevarandet av mångfalden än något annat. Ändå orkar man kanske inte alltid ta till sig allt elände. Jag mår redan dåligt, och jag blir ännu deppigare av att läsa om artdöd, djurplågeri och miljökatastrofer. Din insats är fantastisk och jag beundrar dig, och nej, jag gör inte lika mycket för miljön. Jag skulle om jag mådde så bra att jag orkade, så länge får jag nöja mig med att heja på dig och ha dåligt samvete. Och ja, jag tittar på fotboll och jag gillar meningslösa tråden. Vad jag tycker och gör framgår inte av vilka trådar jag skriver i på odla, för även om odla är viktigt för mig har jag ofta inget behov att uttrycka min åsikt i trådar som handlar om politik t.ex. Jag läser hellre och är tyst. Från detta kan man inte sluta sig till att jag inte bryr mig, det vet du att jag gör. Det lilla jag gör konkret nuförtiden är väl - bortsett från att min klimatpåverkan i princip inskränker sig till koldioxiden jag andas ut - att försöka öka mångfalden i min trädgård på olika sätt. Jag har räknat till 34 nattvioler som blommar på min lilla äng. För några år sen var det en, sen har de ökat för varje år. Jag simulerar bete runt dem, och de verkar trivas. Både gräsmattan och ängen är fulla med olika blommor. Det finns en massa ogräs. Jag har mest inhemska växtarter. Jag bygger fågelholkar och sätter upp, jag brukar ha häckande sädesärla, blåmes, talgoxe, nötväcka, kattuggla, stare, ladusvala, tornseglare, svartvit och grå flugsnappare, har även haft svartmes och göktyta; det finns en massa insekter, skogs- och kopparödlor, paddor, grodor, även större vattensalamander hälsar på ibland. Bålgetingarna bygger bo varje sommar, jag har tom byggt en holk till dem som de dock inte gillar. Min humleholk var aldrig bebott heller, nu har den ruttnat och jag har slängt den. Jag använder inget gift och bara levandefällor för möss. Att man inte gör mer kanske kan bero på att man inte vet vad man ska göra. Jag tycker att det är fel att beteshagarna här har planterats igen med gran. Det var en katastrof, jag är fortfarande ledsen för det. Det fanns smörbollar och orkidéer, fåglar och fjärilar, nu finns det ingenting. Grannens hussvalekoloni dog ut direkt. Vi försökte förhindra igenplanteringen, ville köpa marken men fick inte ens ett svar. Maktlös. I en liten damm finns både mindre och större vattensalamander. Man får inte fånga dem, men man får plantera gran som skuggar dammen så att de kommer att dö ut. Man får inte plocka eller gräva upp orkidéer, men man får plantera granskog så de dör eller klippa vägkanten redan i juni. Jag har försökt att få dem att senarelägga den, men de skyller på att bilisterna ska ha sagt att de vill ha fri sikt på denna lilla grusväg. Några kilometer härifrån finns ett grustag med backsvalor, mindre strandpipare, trädlärka etc. Områdena som de är klara med plattas till och sen planteras det tall. Jag skulle så gärna rädda fåglarna, men var ska jag börja? Vem ska jag vända mig till? Jag orkar helt enkelt inte. Jag oroar mig ensam, sörjer ensam allt som har förstörts, orkar inte försöka kämpa emot ensam för att jag vet att det är lönlöst så länge folk tjänar pengar på skogen och alla andra blundar. Om man någon gång hade upplevt något positivt, fått lite hopp... men nu ska de istället bygga en jättelik vindkraftindustri några kilometer härifrån, i Skånes tystaste område där det bl.a. finns fiskgjuse och storlom. Man gör detta för miljöns skull sägs det. Klimatet går före naturen... hur kan det vara? Vi vill inte att klimatet ska bli varmare för att så många arter då kommer att dö ut, alltså utrotar vi arter i våra försök att hejda uppvärmningen. När jag säger att det är politik och ekonomiska intressen som styr utbyggandet av vindkraften, inte omsorgen om vår jord, blir jag inte trodd. Det är inne att gilla vindkraft. Det har funnits trådar om vindkraft här, jag har sett dem men jag har inte öppnat dem. Jag är tillräckligt ledsen ändå. På vilket sätt hade det hjälpt fiskgjusarna om jag hade läst dem? Vad gör det för skillnad om jag skriver vad jag tycker på ett forum? Tror du på fullt allvar att det skulle göra skillnad?
[quote name='Myosotis' date='28-06-2010, 10:26' post='1247664'] Självklart är det viktigare med bevarandet av mångfalden än något annat. /quote] Viktigast av allt är väl ändå att alla människor får tillgång till mat och rent vatten. Var sjätte människa på jorden svälter idag, sett i det perspektivet är det väl ändå ett mindre problem om någon enstaka art dör ut! Gita
Orkidétjuven
28-06-2010, 10:41
Oj, Myo det var ett långt svar  och ett bra sådant. Jag vet och tycker att du gör massor redan och det är alla småsaker räknas med. Jag har aldrig skyllt på att ingen gör ngt, men jag bara undrade varför en del trådar aldrig riktigt verkar få ngn diskussion eller ens knappt ngra svar. Bryr sig folk? Jag vill gärna tro att vad folk skriver och tycker på forum kan i slutet ändå göra ngn skillnad. Ngn får upp ögonen för ngt, blir intresserad och i slutet bli involverad. Man vet aldrig. Jag har flera intressanta ideer som jag vill förverkliga. @ Gita. Problemet är inte att det är ngn enstaka art som dör ut. VI kanske pratar om 100 tals arter varje dag. Många som vi ens kanske inte känner till. Den biologiska mångfaldens bevarande är en uppgift av yttersta vikt för mänsklighetens framtidsutsikter. När arter dör ut, betyder det att nätverket rämnar och får försämrad förmåga att uthålligt upprätthålla livsviktiga omvärldsbetingelser som markens bördighet, vattnets renhet och en jämvikt i det globala klimatet. Dessa faktorer avgör i sin tur tillgången på mat, dricksvatten och andra förnödenheter för Jordens växande befolkning. Dessutom härrör en avsevärd andel av alla hälsobringande medikamenter från levande organismer, något som ger förhoppning om att många återstår att upptäcka. Den rika biodiversiteten är således en ännu delvis outforskad och outnyttjad resurs för ett bättre liv för oss människor. Det är ett stort misstag att utrota arter innan deras betydelse för mänskligheten klarlagts genom biologisk forskning. Utdöenden är oåterkalleliga. Ännu ett synnerligen viktigt skäl till att vidmakthålla Jordens biologiska mångfald är att människor i allmänhet känner större tillfredsställelse i en livfull och artrik miljö än i en monoton och artfattig. Ett av de viktigaste argumenten för bevarande av den biologiska mångfalden är vår generations ansvar för och skyldig- heter gentemot våra ättlingar. Deras möjligheter att uppleva, utforska och utnyttja Jordens biodiversitet måste vara lika rika som våra.” ur biologisk mångfald från SOF
*Stintan*
28-06-2010, 11:06
CITAT (Gita @ 28-06-2010, 11:00)  Viktigast av allt är väl ändå att alla människor får tillgång till mat och rent vatten. Var sjätte människa på jorden svälter idag, sett i det perspektivet är det väl ändå ett mindre problem om någon enstaka art dör ut! Gita Vad ger det för mat till de svältande att plantera gran där man kan odla mat eller på andra ställen utan att bry sig om att arter dör ut och vad ger det för mat att placera vindkraftverk på fel ställen? Varför är det fel att försöka bevara mångfalden där det är möjligt och varför ska några få medvetet få förstöra naturen och mångfalden enbart för snöd vinning? Varför tror du öknarna brer ut sig och vad tror du inte skövlingen av regnskogarna ställer till med klimatmässigt? Ju mer vi förstör desto mindre mat till de svältande! Jag tycker att du är fruktansvärt cynisk Gita!
Gunilla T
28-06-2010, 11:46
Gita, det finns faktiskt ett samband mellan biologisk mångfald och människans möjligheter att producera mat och i förlängningen att överleva på vår planet.
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2010, 12:06)  Vad ger det för mat till de svältande att plantera gran där man kan odla mat eller på andra ställen utan att bry sig om att arter dör ut och vad ger det för mat att placera vindkraftverk på fel ställen? Varför är det fel att försöka bevara mångfalden där det är möjligt och varför ska några få medvetet få förstöra naturen och mångfalden enbart för snöd vinning? Varför tror du öknarna brer ut sig och vad tror du inte skövlingen av regnskogarna ställer till med klimatmässigt? Ju mer vi förstör desto mindre mat till de svältande!
Jag tycker att du är fruktansvärt cynisk Gita! Fast nu läser du väl in en massa som jag inte sagt. Visst är naturen och varsamhet om den viktigt, vi är ju en del av den, vi lever av den, det finns inget annat. Men brist på mat och konkurrens om markanvändningen är mänsklighetens absolut största problem och kommer att bli ett än större problem i framtiden. Du tycker att jag är cynisk, försök förklara det för den afrikanska kvinna som jag såg ett reportage om, hon hade fött sju barn på lika många år. Samtliga hade dött före två års ålder på grund av brist på mat och rent vatten. Gita
Piccante
28-06-2010, 12:23
CITAT (Gunilla T @ 28-06-2010, 12:46)  Gita, det finns faktiskt ett samband mellan biologisk mångfald och människans möjligheter att producera mat och i förlängningen att överleva på vår planet. Absolut! Industriellt fiske har beskrivits som systematisk skövling av en resurs. Man kan sällan på förväg veta vilken art som är den som är viktigast för ett ekosystems funktion. Generellt kan man säga att ökad mångfald ger större "motståndskraft" (resiliens) i ett ekosystem. I en naturskog är granbarkborre sällan något problem men i monokulturer som moderna plantageskogar kan de förekomma i massor eftersom deras naturliga fiender inte finns där och deras föda finns i överflöd dessutom i samma åldersklass då den är som mest sårbara för baggarnas angrepp. I ett varierat odlingslandskap finns fler rovinsekter och pollinatörer än i ett landskap som är enformigt. I Kalifornien har bisamhällen dött ut i stora mängder och där påverkas skördarna negativt.
herkules
28-06-2010, 12:56
jag vet att massor med människor gör allt de kan för att skydda våra djur och vår natur. fast det räcker ju tyvärr inte när det ska göras pengar på allt
*Stintan*
28-06-2010, 13:07
CITAT (Gita @ 28-06-2010, 13:21)  Fast nu läser du väl in en massa som jag inte sagt. Visst är naturen och varsamhet om den viktigt, vi är ju en del av den, vi lever av den, det finns inget annat. Men brist på mat och konkurrens om markanvändningen är mänsklighetens absolut största problem och kommer att bli ett än större problem i framtiden. Du tycker att jag är cynisk, försök förklara det för den afrikanska kvinna som jag såg ett reportage om, hon hade fött sju barn på lika många år. Samtliga hade dött före två års ålder på grund av brist på mat och rent vatten. Gita Jag läste inte in en massa utan ställde diverse frågor som du inte tydligen vill svara på. Kanske den afrikanske mannen måste lära sig att deras kvinnor inte ska föda barn varje år om maten ska räcka till alla. Dessutom så mättar det ju inga afrikanska magar att plantera julgranar på svenska åkrar, torrlägga naturliga kärr i skogarna, utrota blandskogarna och bygga vindkraftverk i känsliga områden och mycket mer. Om alla runt om på jorden resonerar som du och skiter i sitt närområde så kommer skövlingarna och förstöringen bara att öka. Hur många fler kommer inte då att svälta ihjäl? Ja vi lever med och av naturen men tar inte hand om den utan låter profiten styra.
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2010, 14:07)  Om alla runt om på jorden resonerar som du och skiter i sitt närområde Vad har du fått det ifrån att jag skiter i mitt närområde eller naturen eller mångfalden? Du läser in något som jag aldrig påstått i mina inlägg. Varför gör du det? Det jag påpekade var att bristen på mat och rent vatten är det absolut största problem mänskiligheten står inför. Därav föjler att människor ibland måste göra ett val mellan sin egen kortsiktiga överlevnad och den biologiska mångfalden. Fruktansvärt cynisk, säger du om mig. Det tycker jag i än högre grad gäller dig, det är nämligen ganska lätt att göra de riktiga valen när man har möjlighet att äta sig mer än mätt. Gita
*Stintan*
28-06-2010, 15:43
CITAT (Gita @ 28-06-2010, 16:00)  Vad har du fått det ifrån att jag skiter i mitt närområde eller naturen eller mångfalden? Du läser in något som jag aldrig påstått i mina inlägg. Varför gör du det? Det jag påpekade var att bristen på mat och rent vatten är det absolut största problem mänskiligheten står inför. Därav föjler att människor ibland måste göra ett val mellan sin egen kortsiktiga överlevnad och den biologiska mångfalden. Fruktansvärt cynisk, säger du om mig. Det tycker jag i än högre grad gäller dig, det är nämligen ganska lätt att göra de riktiga valen när man har möjlighet att äta sig mer än mätt. Gita Problemet är ju att så länge det anses OK att några få ska få profitera på vår natur och miljö, utan hänsyn till långsiktig hållbarhet, så kommer ännu fler att svälta. Sen är det ju konstigt då att så många gör felaktiga val trots att de kan äta sig mätta eller så är det kanske just därför. Du säger att det största problemet är mat och vatten till de svältande. Hur ska man lösa det om man tar bort de naturliga förutsättningarna? Hur ska man kunna göra något åt svälten samtidigt som man förvärrar orsaken? Jag tror ju inte att man kan få bort svälten om man inte samtidigt ser till att vi får en sundare miljö och en hållbar mångfaldig natur och slutar att förstöra. Se bara på oljeutsläppen på Afrikas västkust (och i Golfen) t.ex. Hur många människor har inte blivit utan mat för att fisket totalförstörts?
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2010, 16:43)  Problemet är ju att så länge det anses OK att några få ska få profitera på vår natur och miljö, utan hänsyn till långsiktig hållbarhet, så kommer ännu fler att svälta. Sen är det ju konstigt då att så många gör felaktiga val trots att de kan äta sig mätta eller så är det kanske just därför. Du säger att det största problemet är mat och vatten till de svältande. Hur ska man lösa det om man tar bort de naturliga förutsättningarna? Hur ska man kunna göra något åt svälten samtidigt som man förvärrar orsaken? Jag tror ju inte att man kan få bort svälten om man inte samtidigt ser till att vi får en sundare miljö och en hållbar mångfaldig natur och slutar att förstöra.
Se bara på oljeutsläppen på Afrikas västkust (och i Golfen) t.ex. Hur många människor har inte blivit utan mat för att fisket totalförstörts? Du svarar fortfarande inte på vad det är som får dig att anse att jag skiter i närområde, miljö och mångfald. Vad är det som ger dig anledning att kalla mig för "fruktansvärt cynisk" Framgår det på något sätt i det jag skrivit.? Eller är det bara någon form av påhopp som roar dig? Att jag anser att det är OK att man i valet mellan att låta sina barn svälta ihjäl eller att offra en t.ex fågelart väljer barnens överlevnad, är det detta som gör mig cynisk? Nu är det faktiskt så at det är ett reellt val för ung. var sjätte förälder på jorden, även om dessa inte ser det som ett val utan som något oundvikligt. Jag skulle också välja barnet före fågeln om jag var tvungen att välja. Hur skulle du välja måntro? Gita P.s Som sagt det är skitlätt att vara god, rättrådig och självuppoffrande när det egentligen inte kostar ett dugg, men ibland kan priset bli för högt.D.s
*Stintan*
28-06-2010, 17:04
CITAT (Gita @ 28-06-2010, 17:12)  Du svarar fortfarande inte på vad det är som får dig att anse att jag skiter i närområde, miljö och mångfald. Vad är det som ger dig anledning att kalla mig för "fruktansvärt cynisk" Framgår det på något sätt i det jag skrivit.? Eller är det bara någon form av påhopp som roar dig? Att jag anser att det är OK att man i valet mellan att låta sina barn svälta ihjäl eller att offra en t.ex fågelart väljer barnens överlevnad, är det detta som gör mig cynisk? Nu är det faktiskt så at det är ett reellt val för ung. var sjätte förälder på jorden, även om dessa inte ser det som ett val utan som något oundvikligt. Jag skulle också välja barnet före fågeln om jag var tvungen att välja. Hur skulle du välja måntro? Gita P.s Som sagt det är skitlätt att vara god, rättrådig och självuppoffrande när det egentligen inte kostar ett dugg, men ibland kan priset bli för högt.D.s Skiter i närområdet kanske var en överdrift men det jag menar är att det verkar som om du tror att det går att lösa världssvälten innan man gör något åt natur och miljö. Jag anser att det hänger ihop och att man måste göra något åt båda delarna och inget är värre än det andra. Tråden handlar ju om arters utdöende som i mångt och mycket beror på människan. Det jag tyckte var cyniskt var att du satte de afrikanska kvinnornas svältande barn som ett större problem när det i själva verket åtminstone delvis hör ihop. Varför ska vi bara godta att det är oundvikligt att dom får så många barn dom inte kan ge mat? Alla arters avkommor dör om dom inte får föda. För övrigt vet jag inte vad du menar med ditt P.s
Orkidétjuven
29-06-2010, 01:36
För närvarande är över 623 fågelarter hotade. 192 av dessa är akut hotade, ngra under 40 st till individantalet. Några är tom kanske redan utdöda. Jag skulle inte vilja kalla det ngn enstaka art. Då är det här bara fåglar. Tänk då fiskar, insekter, blötdjur, reptiler, groddjur och däggdjur. Lägg sedan till alla växter och svampar.
Här är listan på de 192 akut hotade fåglarna.
White-winged Guan Penelope albipennis
Trinidad Piping-guan Pipile pipile
Blue-billed Curassow Crax alberti
Djibouti Francolin Francolinus ochropectus
Himalayan Quail Ophrysia superciliosa
Crested Shelduck Tadorna cristata
Laysan Duck Anas laysanensis
Campbell Islands Teal Anas nesiotis
Pink-headed Duck Rhodonessa caryophyllacea
Madagascar Pochard Aythya innotata
Brazilian Merganser Mergus octosetaceus
Waved Albatross Phoebastria irrorata
Amsterdam Albatross Diomedea amsterdamensis
Tristan Albatross Diomedea dabbenena
Chatham Albatross Thalassarche eremita
Galapagos Petrel Pterodroma phaeopygia
Jamaica Petrel Pterodroma caribbaea
Magenta Petrel Pterodroma magentae
Fiji Petrel Pseudobulweria macgillivrayi
Beck's Petrel Pseudobulweria becki
Mascarene Petrel Pseudobulweria aterrima
Balearic Shearwater Puffinus mauretanicus
Townsend's Shearwater Puffinus auricularis
New Zealand Storm-petrel Oceanites maorianus
Guadalupe Storm-petrel Oceanodroma macrodactyla
Alaotra Grebe Tachybaptus rufolavatus
Junin Grebe Podiceps taczanowskii
White-shouldered Ibis Pseudibis davisoni
Giant Ibis Thaumatibis gigantea
Northern Bald Ibis Geronticus eremita
Dwarf Olive Ibis Bostrychia bocagei
White-bellied Heron Ardea insignis
Christmas Frigatebird Fregata andrewsi
Chatham Islands Shag Phalacrocorax onslowi
California Condor Gymnogyps californianus
White-collared Kite Leptodon forbesi
Cuban Kite Chondrohierax wilsonii
Madagascar Fish-eagle Haliaeetus vociferoides
White-rumped Vulture Gyps bengalensis
Indian Vulture Gyps indicus
Slender-billed Vulture Gyps tenuirostris
Red-headed Vulture Sarcogyps calvus
Ridgway's Hawk Buteo ridgwayi
Philippine Eagle Pithecophaga jefferyi
Flores Hawk-eagle Spizaetus floris
Bengal Florican Houbaropsis bengalensis
New Caledonian Rail Gallirallus lafresnayanus
Samoan Moorhen Gallinula pacifica
Makira Moorhen Gallinula silvestris
Siberian Crane Grus leucogeranus
Black Stilt Himantopus novaezelandiae
Javan Lapwing Vanellus macropterus
Sociable Lapwing Vanellus gregarius
St Helena Plover Charadrius sanctaehelenae
Eskimo Curlew Numenius borealis
Slender-billed Curlew Numenius tenuirostris
Spoon-billed Sandpiper Eurynorhynchus pygmeus
Jerdon's Courser Rhinoptilus bitorquatus
Chinese Crested Tern Sterna bernsteini
Kittlitz's Murrelet Brachyramphus brevirostris
Silvery Wood-pigeon Columba argentina
Blue-eyed Ground-dove Columbina cyanopis
Purple-winged Ground-dove Claravis godefrida
Grenada Dove Leptotila wellsi
Mindoro Bleeding-heart Gallicolumba platenae
Negros Bleeding-heart Gallicolumba keayi
Sulu Bleeding-heart Gallicolumba menagei
Polynesian Ground-dove Gallicolumba erythroptera
Negros Fruit-dove Ptilinopus arcanus
Kakapo Strigops habroptila
Yellow-crested Cockatoo Cacatua sulphurea
Philippine Cockatoo Cacatua haematuropygia
Blue-fronted Lorikeet Charmosyna toxopei
New Caledonian Lorikeet Charmosyna diadema
Red-throated Lorikeet Charmosyna amabilis
Malherbe's Parakeet Cyanoramphus malherbi
Orange-bellied Parrot Neophema chrysogaster
Night Parrot Pezoporus occidentalis
Glaucous Macaw Anodorhynchus glaucus
Spix's Macaw Cyanopsitta spixii
Blue-throated Macaw Ara glaucogularis
Yellow-eared Parrot Ognorhynchus icterotis
Grey-breasted Parakeet Pyrrhura griseipectus
Indigo-winged Parrot Hapalopsittaca fuertesi
Puerto Rican Amazon Amazona vittata
Sumatran Ground-cuckoo Carpococcyx viridis
Black-hooded Coucal Centropus steerii
Siau Scops-owl Otus siaoensis
Anjouan Scops-owl Otus capnodes
Moheli Scops-owl Otus moheliensis
Grand Comoro Scops-owl Otus pauliani
Pernambuco Pygmy-owl Glaucidium mooreorum
Forest Owlet Heteroglaux blewitti
Jamaican Pauraque Siphonorhis americana
Puerto Rican Nightjar Caprimulgus noctitherus
New Caledonian Owlet-nightjar Aegotheles savesi
Short-crested Coquette Lophornis brachylophus
Sapphire-bellied Hummingbird Lepidopyga lilliae
Honduran Emerald Amazilia luciae
Dusky Starfrontlet Coeligena orina
Juan Fernandez Firecrown Sephanoides fernandensis
Black-breasted Puffleg Eriocnemis nigrivestis
Gorgeted Puffleg Eriocnemis isabellae
Turquoise-throated Puffleg Eriocnemis godini
Colourful Puffleg Eriocnemis mirabilis
Marquesan Kingfisher Todiramphus godeffroyi
Tuamotu Kingfisher Todiramphus gambieri
Sulu Hornbill Anthracoceros montani
Rufous-headed Hornbill Aceros waldeni
Okinawa Woodpecker Dendrocopos noguchii
Kaempfer's Woodpecker Celeus obrieni
Imperial Woodpecker Campephilus imperialis
Ivory-billed Woodpecker Campephilus principalis
Araripe Manakin Antilophia bokermanni
Kinglet Calyptura Calyptura cristata
Rio de Janeiro Antwren Myrmotherula fluminensis
Alagoas Antwren Myrmotherula snowi
Restinga Antwren Formicivora littoralis
Stresemann's Bristlefront Merulaxis stresemanni
Tachira Antpitta Grallaria chthonia
Royal Cinclodes Cinclodes aricomae
Masafuera Rayadito Aphrastura masafuerae
Alagoas Foliage-gleaner Philydor novaesi
Crow Honeyeater Gymnomyza aubryana
Uluguru Bush-shrike Malaconotus alius
Reunion Cuckooshrike Coracina newtoni
Sao Tome Fiscal Lanius newtoni
Isabela Oriole Oriolus isabellae
Sangihe Shrike-thrush Colluricincla sanghirensis
Cerulean Paradise-flycatcher Eutrichomyias rowleyi
Seychelles Paradise-flycatcher Terpsiphone corvina
Tahiti Monarch Pomarea nigra
Fatuhiva Monarch Pomarea whitneyi
Black-chinned Monarch Monarcha boanensis
Banggai Crow Corvus unicolor
Mariana Crow Corvus kubaryi
White-eyed River-martin Eurochelidon sirintarae
Archer's Lark Heteromirafra archeri
Sidamo Lark Heteromirafra sidamoensis
Raso Lark Alauda razae
Taita Apalis Apalis fuscigularis
Liberian Greenbul Phyllastrephus leucolepis
Long-billed Tailorbird Artisornis moreaui
Nightingale Reed-warbler Acrocephalus luscinius
Millerbird Acrocephalus familiaris
Blue-crowned Laughingthrush Garrulax courtoisi
Mauritius Olive White-eye Zosterops chloronothus
Rota Bridled White-eye Zosterops rotensis
Sangihe White-eye Zosterops nehrkorni
White-chested White-eye Zosterops albogularis
Faichuk White-eye Rukia ruki
Golden White-eye Cleptornis marchei
Niceforo's Wren Thryothorus nicefori
Munchique Wood-wren Henicorhina negreti
Iquitos Gnatcatcher Polioptila clementsi
Floreana Mockingbird Mimus trifasciatus
Socorro Mockingbird Mimus graysoni
Cozumel Thrasher Toxostoma guttatum
Pohnpei Starling Aplonis pelzelni
Bali Starling Leucopsar rothschildi
Olomao Myadestes lanaiensis
Puaiohi Myadestes palmeri
Taita Thrush Turdus helleri
Rueck's Blue-flycatcher Cyornis ruckii
Cebu Flowerpecker Dicaeum quadricolor
Sao Tome Grosbeak Neospiza concolor
Azores Bullfinch Pyrrhula murina
Nihoa Finch Telespiza ultima
Ou Psittirostra psittacea
Palila Loxioides bailleui
Maui Parrotbill Pseudonestor xanthophrys
Nukupuu Hemignathus lucidus
Akikiki Oreomystis bairdi
Oahu Alauahio Paroreomyza maculata
Akekee Loxops caeruleirostris
Akohekohe Palmeria dolei
Poo-uli Melamprosops phaeosoma
Bachman's Warbler Vermivora bachmanii
Belding's Yellowthroat Geothlypis beldingi
Semper's Warbler Leucopeza semperi
Montserrat Oriole Icterus oberi
Gough Bunting Rowettia goughensis
Hooded Seedeater Sporophila melanops
Entre Rios Seedeater Sporophila zelichi
Carrizal Seedeater Amaurospiza carrizalensis
Medium Tree-finch Camarhynchus pauper
Mangrove Finch Camarhynchus heliobates
Antioquia Brush-finch Atlapetes blancae
Pale-headed Brush-finch Atlapetes pallidiceps
Cone-billed Tanager Conothraupis mesoleuca
Cherry-throated Tanager Nemosia rourei
Orkidétjuven
29-06-2010, 22:58
Några gladare nyheter finns det ändå ibland. För första gången har man nu lyckats kläcka 3 hotade gamarter i Indien. Arterna som kan vara globalt utdöda om 10 år har nu en chans att överleva. I veckan blev de flygfärdiga och prövade sina vingar. Tidigare var de mycket vanliga Nedgången har drivits på av den veterinära användning av diclofenac .Gamarna dör av akut njursvikt inom några dagar efter att ha konsumera kött från kadaver av djur som nyligen behandlats med läkemedlet. förhoppningsviss blir nog medlet förbjudet snart. Läs mer här http://www.birdlife.org/news/news/2010/06/...ng-success.html
Orkidétjuven
11-01-2011, 05:47
6 australiska fågelarter har nu deklarerats utdöda av en grupp forskare av Charles Darwin University i Northern Territory. Arterna white-chested white-eye (Zosterops albogularis), Central Australian thick-billed grasswren (Amytornis textilis modestus), Tiwi Island hooded robin (Melanodryas cucullata melvillensis), Southern star finch (Neochmia ruficauda ruficauda)Spotted quail-thrush (Cinclosoma punctatum) och pied currawong (Strepera graculina ashbyi). Flesta är ganska små så man kan hoppas att ngn liten population skulle kunna finnas kvar. Men vissa har inte setts till på 30 år. Läs mer http://www.scientificamerican.com/blog/pos...AT_EVO_20110110EN förövrigt väldigt informativ blogg. The Extinction Countdown. http://www.scientificamerican.com/blog/extinction-countdown/
Piccante
11-01-2011, 12:27
Jag läste om Amazonas största dammbygge igår. Förutom att dammen kommer ödelägga flera samhällen och driva ursprungsbefolkningen på flykt och dränka stora areealer så beräknas områden nedströms torrläggas och över 430 fiskarter riskerar dö ut!!!  Detta pga att Brasilien behöver mer el för att den växande medelklassen köper mer air condition anläggningar.
Jag antar att du menar Belo Monte, ett riktigt vansinnesprojekt som ska vara den första av 60 (!) liknande dammar som planeras. Här kan ni skriva på ett upprop mot vansinnet: http://salsa.democracyinaction.org/o/2486/...action_KEY=4673En ca 10 minuter lång film: http://www.internationalrivers.org/en/node/5756Olle
Alexander-VG-zon3
11-01-2011, 14:55
CITAT (Olle A @ 11-01-2011, 14:43)  Jag antar att du menar Belo Monte, ett riktigt vansinnesprojekt som ska vara den första av 60 (!) liknande dammar som planeras. Här kan ni skriva på ett upprop mot vansinnet: http://salsa.democracyinaction.org/o/2486/...action_KEY=4673En ca 10 minuter lång film: http://www.internationalrivers.org/en/node/5756Olle tusen tack för länken, har skrivit på. kan du inte länka den på fiskforumen också? (om du inte redan gjort).
CITAT (flaxss @ 11-01-2011, 14:55)  tusen tack för länken, har skrivit på. kan du inte länka den på fiskforumen också? (om du inte redan gjort). Det var på zoopet jag hittade länkarna. Jättebra att du skrev på!  Olle
Jan Lindgren
11-01-2011, 16:37
Hej! Man ska kanske vara lite försiktig när man gör listaor över sk utrotningshotade fåglar. Jag reagerar direkt när jag ser en vanlig burfågel med på listan. Den är dessutom mycket lätt att föröka. Det finns inte den minsta risk att den kommer att dö ut. MVH Jan Lindgren
theseraphim
11-01-2011, 17:02
CITAT (Olle A @ 11-01-2011, 14:43)  Jag antar att du menar Belo Monte, ett riktigt vansinnesprojekt som ska vara den första av 60 (!) liknande dammar som planeras. Här kan ni skriva på ett upprop mot vansinnet: http://salsa.democracyinaction.org/o/2486/...action_KEY=4673En ca 10 minuter lång film: http://www.internationalrivers.org/en/node/5756Olle Problemet är väl att Brasilien växer så det knakar på alla håll o kanter och behöver ström till sina medborgare och företag så det enda tänkbara alternativet är väl egentligen kärnkraftverk. Det roliga är att i teorin är det miljövänlig el de vill bygga om man ska se till alla kriterier för just miljövänlig el men det är få som bryr sig om själva konsekvenserna av byggandet;-)
Piccante
11-01-2011, 17:35
CITAT (Olle A @ 11-01-2011, 14:43)  Jag antar att du menar Belo Monte, ett riktigt vansinnesprojekt som ska vara den första av 60 (!) liknande dammar som planeras. Här kan ni skriva på ett upprop mot vansinnet: http://salsa.democracyinaction.org/o/2486/...action_KEY=4673En ca 10 minuter lång film: http://www.internationalrivers.org/en/node/5756Olle Belo Monte kommer bli världens tredje största damm. Men det projektet jag läste om är två mindre dammar i Rio Madeira, ett av de största biflödena till amazonfloden. http://www.amazonwatch.org/amazon/BR/madei...?page_number=99 Givetvis har Världsbanken gett stora lån till dessa vansinnesprojekt!
Huggorm
11-01-2011, 17:38
Vi har en del stora kraftverksdammar i Sverige med, så vi kan ju inte klaga allt för högljutt
Orkidétjuven
12-01-2011, 04:30
CITAT (Jan Lindgren @ 11-01-2011, 17:37)  Hej! Man ska kanske vara lite försiktig när man gör listaor över sk utrotningshotade fåglar. Jag reagerar direkt när jag ser en vanlig burfågel med på listan. Den är dessutom mycket lätt att föröka. Det finns inte den minsta risk att den kommer att dö ut. MVH Jan Lindgren Jag antar att listor likt där jag tog den ifrån hänvisar till vilda populationer och inte i fångenskap. dock finns det många arter som dött ut i det vilda, men fortfarande finns i fångenskap. Dels för att habitaten kanske inte finns kvar. I fallet med en snigel här på Nya zeeland tex eller för att det inte finns pengar till återintroduceringar. Ngt som också är mycket vanligt tyvärr. Samtidigt får vi inte glömma att i fallet med många burfåglar som var vanliga förr och som var lätta att föda upp faktiskt nu är helt utdöda. Där har vi tex paradispapegojan ifrån Australien, Rosahuvad anka och huppe stare.' De har ju en viktigare uppgift i naturen än som burfågel, så bara för att en art är vanlig som burfågel ska vi inte sluta skydda vilda populationer. Vilken art syftade du på Jan? CITAT (Huggorm @ 11-01-2011, 18:38)  Vi har en del stora kraftverksdammar i Sverige med, så vi kan ju inte klaga allt för högljutt Inte så förstjust i de svenska dammarna heller. Men jag tycker inte man kan jämföra de här olika fallen. Det är allt för olika miljöer.
CITAT (Orkidétjuven @ 12-01-2011, 04:30)  Jag antar att listor likt där jag tog den ifrån hänvisar till vilda populationer och inte i fångenskap. dock finns det många arter som dött ut i det vilda, men fortfarande finns i fångenskap. Dels för att habitaten kanske inte finns kvar. I fallet med en snigel här på Nya zeeland tex eller för att det inte finns pengar till återintroduceringar. Ngt som också är mycket vanligt tyvärr. Samtidigt får vi inte glömma att i fallet med många burfåglar som var vanliga förr och som var lätta att föda upp faktiskt nu är helt utdöda. Där har vi tex paradispapegojan ifrån Australien, Rosahuvad anka och huppe stare.'
De har ju en viktigare uppgift i naturen än som burfågel, så bara för att en art är vanlig som burfågel ska vi inte sluta skydda vilda populationer.
Vilken art syftade du på Jan? Inte så förstjust i de svenska dammarna heller. Men jag tycker inte man kan jämföra de här olika fallen. Det är allt för olika miljöer. Men har du någon lösning förutom att vi skall klä oss i säck och aska, leva på skogens bär och plocka kottar i skogen för att hålla oss varma denna kalla vinter. Det är ändå så att vi alla måste överleva på det naturen ger och det vi själva kan skapa, självklart med varsamhet och ett ansvarsfullt användande av gemensamma resurser. Gita
Orkidétjuven
14-01-2011, 02:35
FLera arter av viktiga koraller funktionellt utdöda om 30-50 år? http://www.zsl.org/conservation/news/conse...4IZ9%2CZ49A%2C1Precis Gita. Alla måste överleva, precis som du säger och på det sättet saker går till på nu är inte godtagbart. Vi kan inte bara göra saker som vi tror är bra nu och sen som senare visar sig får negativa konsekvenser. Inte heller bara fokusera på ekonomisk tillväxt. Den måste bromsas på ngt vis. Jag säger inte att jag har lösningar på allt. men jag tror att om man bara saktar ner och tänker efter så kan man undvika många problem. Jag tror att ett av problemen för att visa saker går så långsamt att rädda och återställa är för att många helt enkelt inte bryr sig, eller inte vet, och vet man inte så kan man ju inte heller bry sig. Det är lite av varför jag skapade denna tråd. Jag ville visa vad som fanns och behövde hjälp. Försöka få mer människor att bry sig och hjälpa till. En kan inte göra allt, men alla kan göra något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|