Sidor: 1, 2, 3
kerstin z5-6
Lär känna din trädgård o ta bort marodörer har man ofta tre år på sig att göra om det inte är snårvinda
Peztis
... och kirskål...
zitas
svalört.... -cry-.gif
theseraphim
Krypoxbär! Vet inte hur mycket av det ogräset jag har grävt, rivit, slitit upp ur min trädgård för att bli av med det.
vanjalarsa
De flesta Nävor. Allium , Scilla ,Porslinshyacint mfl. Fina men sprider sig lite väl mycket för min smak....
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Ruth Elisabeth
Lupiner! Satte en i diket och den spred sig med blixtens hastighet. Plockade bort alla blomknoppar och tänkte att de skulle minska så småningom, men det har de inte. Nu kör jag med gräsklipparen så fort de kommit upp en bit. Kanske det tröttar ut dem till slut.
Nenna på Aspö
I min gamla trädgård på lerjord i zon 3 var såpnejlika, knölklocka och bergklint riktiga ogräs. Andra invasiva växter som randgräs, plymspirea, praktlysing och Finlands vita ros fick en egen rabatt där de fick slåss med varandra och kunde hållas i chack med gräsklipparen.

Den nya trädgården med sandjord i zon 1 har helt andra "probleminnevånare". Parkslidet ("falsk bambu") som är så tacksam i norra Sverige är ett veritabelt ogräs, otuktade bestånd sprider sig snabbt och bildar tiotals kvadratmeter stora bestånd. Sprids med rotskott och frön.

Krikon. De sprider sig med både frön och rotskott, får långa "taggar" av intorkade grenändar och bildar om de förvildas djungelliknande snår. Visserligen med goda frukter, men när de nästan helt tagit över trädgården är det en klen tröst.

Snöbär. Åter både rotskott och frön, dyker upp överallt och bildar snabbt bestånd som kväver det mesta, utom just krikonen.

Björnbär. Sprider sig med rotskott, frön OCH avläggare genom att toppskott söker sig ner i marken och rotas. Också gott, men taggigt så man vissnar, skickar ut 4 m långa revor på en säsong och förvandlar på ett par år ett invaderat område till en taggtrådshärva.

Engelsk klockhyacint sprider sig också hej vilt, men den har jag inte hunnit tröttna på än.

Digitalis kan sprida sig näst intill explosionsartat, men de trivs inte när rabatten blir för ihopvuxen och kan således också försvinna nästan helt på bara något år, där får man rensa fröplantor som spritt sig utanför "tillåtet område".
hattstugan

Lungört!! Här sprider den sig ohämmat både med frö och utlöpare! Ett hemskt rotsystem har den också! Överlever det mesta gör den också! Torka och bllöta spelar ingen roll! Fördel är att sorken gillar den inte!
Alexander-VG-zon3
Glyceria maxima 'Variegata' - Strimmig jättegröe,,,,, hemskt vad den börjat sprida sig snabbt nu när den etablerat sig. Vacker men tagit över mycket. Samma klass som kvickrot, till nästa vår blir det att gräva ner rotspärr.
Ewa L
Jag blir alltid lika full i skratt när jag läser Kerstins inlägg om Toppklockor. De är absoluta favvisar hos mig, har blå, vita och rosa. Och har ett elände att öht hålla liv i dem!! Så olika falla ödets lotter. Trots lerjord.
Har även brunnäva (men vit) och hjärtklocka. Lika illa där. Inte ens Prickklockorna är invasiva här. Lagoma. Grekiska vädden kan jag inte tänka mig att den skulle kunna ta över. Den är så liten och späd. Vävarväxt.

Nävor i alla former älskar jag.
Daggkåpor och Bergenia drog jag upp en vansinnig massa av för att de skall ta över ett stort fält där det tidigare varit gräsmatta. Där har jag också planterat 'Korena Beauty' som marktäckare. Liksom kaprifol.

Höstgullris, Praktlysing, Perenn solros har fått en egen förvildad gul rabatt nere vid häcken. Tillsammans med Randgräs och mynta.
Liljekonvaljer (vita och rosa) får gärna sprida sig på insidan av den höga häcken. Tillsammans med Myskmadra och många sorters Vinca och Plister. Hellre det än maskrosor och brännässlor.

Bergklinten är väl inget jätteproblem. Tycker bara inte om dem!

Men som sagt, många av de växter ni har problem med, trivs inte i min tunga lerjord utan måste gullas med.

Motti
Digitalis ! farlig att ha bland småbarn och den fröså sig som attan . Lika så Stormhatt inget bra att ha om man har småbarn i trädgården .
kerstin z5-6
Åja det beror faktiskt på var man bor om digitalis är en självsåddsplåga eller inte. Hos mej är det inte så alls

Dessutom tycker jag att man ska lära barn att inte smaka på trädgårdsväxter. De flesta perenner är mer eller mindre giftiga.
Inget barn har skadats av trädgårdsväxter i Sverige de senaste hundra åren -dock har massor skadats av maskindiskmedel..och ljusolja som ofta står under diskbänken lätt åtkomligt.
Fast detta är ju en helt annan fråga.
Whiskuchi
Jag knuffar upp denna, i år ska jag minsann få ordning på slänten så jag har satt nävor, daggkåpa och söker just nu efter såpnejlika tongue.gif Kanske skulle satsa på strutbräken till släntens norrsida?
kerstin z5-6
Varit kul med en ny tråd . Dels har jag många andra än jag tidigare nämnt , dels har jag sett hur jag kan använda en del av de spridningsvilliga-dels ogillar jag gamla trådar smile.gif
Whiskuchi
Starta en ny då vetja smile.gif
hs04290
Hej.
Invasiva växter som vi enl. Naturvårdsverket? Bör akta vår natur för är bl a
Jättebjörnloka
Lupiner
Jättebalsaminer
Vresros
DE tar över naturen!!!!!!
Vi alla har ansvar för att inte dessa sprids ut i naturen.

Jag tycker att myntan är värst, men även grannens syrenskott i min rabatt är svår. Hallonen sprider sig också mycket. Brunörten i gräsmattan skulle jag vilja ha hjälp med.

Vad gäller lammöron, daggkåpor, malört, oregano, toppklocka, vädd mm mm, tycker jag att det fungerar bra att begränsa (gräva upp) överflöd på våren o ta bort fröplaantor. Det är ju också bra att rensa ngn till gång under sommaren.

Slutligen, kan ngn ge tips om hur man får bort brunörten ur gräsmattan????????

Helena
zaaritha
Vad är det för fel på vresrosor? De fanns nog långt före dej!! Ta hand om din trädgård o lämna naturen i fred!
vanjalarsa
förlåt om jag missförstod , men det var väl det som var syftet..att låta naturen vara ifred och inte låta invasiva växter ta över....eller ? allt enligt rekommendation från naturvårdsverket. En vänlig ton är alltid trevligt........
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 21-06-2014, 22:27) *
Vad är det för fel på vresrosor? De fanns nog långt före dej!! Ta hand om din trädgård o lämna naturen i fred!
Vresrosor växer vilt i Asien, men har visat sig trivas allt för bra här i Sverige. De sprider sig som löpeld, särskilt utefter våra stränder. De tar över och konkurrerar ut vilda växter och rubbar därmed ekosystemet. Djur som är beroende av svenska växter kan inte leva på vresros.
vildvittra
Vresros är min värsta nemesis
Dessa jäkla rotskott!!måste säga att tack vare den är jag skeptisk mot rosor i överlag

Uppländsk vallört
Kulturväxt påstås det
Den är hemsk och har alltid mördarsniglar i den fuktiga ihåliga stammen
Men fina blommor bin/humlor gillar
Jag har ett överflöd så pm a om nån vill ha wink.gif

Hade tänkt att plantera ut nävor som jag fått av en vän,nu är jag lite skeptisk
Natur liv
Det låter som om jag inte borde plantera vresros. Fast det låter lockande att den är tålig. Kanske ska jag se efter någon annan sort som ger bra nypon.

Annars är hallon den växt jag inte rekommenderar, såvida man inte tydligt begränsar odlingsytan. Fånigt nog håller jag på att rensa bort hallonsly för att skapa plats för ... HALLON. Kanske ett tecken på någon slags schitzofreni.
hs04290
CITAT (zaaritha @ 21-06-2014, 22:27) *

Vilken surpuppa!!! Arg på nån annan? Tar ut det på mig?

Läs själv om invasiva växter på naturvårdsverket, SLU (statens lantbruksuniversitet) eller varför inte på denna länk http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland...rlands-lan.aspx

Jag matar min komkost med nästan allt från min trädgård. Jag tar hand om mina ogräsrötter av typ mynta, kärs, maskrosor o dumpar dem inte i skogen. Jag torkar rostangripna blad inne och skickar dem till sopförbränning, för att inte bidraga till spridning av växtsjukdomar. Jag brukar försöka ta bort mycket av aska från marken där vi har kase, så att det inte ska bli för basiskt så att bara tistlar växer där. Jag slår delar av ängen mot skogen så att ängsblommorna överlever i det magra.

Så snacka inte med mig om att låta naturen vara i fred!!!!!!!

Snacka med alla "KONSUMENTER" som "gör ny trädgård", Dumpar gammalt växtmatrial, slipers, betongplattor, mossa etc i skogen, i stället för att köra till återvinning, återanvända, kompostera etc

Ja, Herregud.... Vilken dålig dag du måste ha haft, eller synnerligen dåligt omdöme.....

Snöflinga

Vill varna för Rosenhallon, väldigt vackra blommor och blad. Den sprider sig snabbt med rotskott och blir meterhög. Även Fjäderaster sprider sig snabbt och är på hösten översållad av små vita, prästkrageliknande blommor. Den kan jag tipsa om till de med stora tomter tummenupp.gif
Krokodilen
Lustigt att det som den ene varnar för inte klarar sig hos den andre. Lammöronen har svårt hos oss t ex.

Annars inga blommande växter jag har svårt för. Däremot näst intill hatar jag tidigare ägarna för att dom var så lata och otåliga. Ja jag finner ingen annan förklaring till att man planterar så många olika sorters spireor. Som alla sprider sig hejdlöst med rotskott. På framsidan håller en sort på att försöka konkurrera ut allt jag har i rabatten bredvid, hur jag än rensar så kommer det upp nytt. I den tidigare så kallade lunden håller rönnspireorna på att ta över och kväva precis allt. Vi försökte rensa bort ett bestånd men det är ju inte möjligt.
klematiss
De jag tycker är värst är knölklocka, brokbladig kirskål, såpnejlika och även den vackra stjärnflockan växer ut enormt. Jag bor i zon 3-4.
Mvh Klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon