|
Nu har jag sått chili, caribbean red habanero. Det var faktiskt min sambo som ville ha den plus jordgubbar i kruka. Jordgubbarna har han halvt om halvt lovat att ta sig an, men jag kunde inte hålla fingrarna borta från chilifröna. Kul med lite visat intresse!
CITAT (estet @ 24-01-2004, 22:12) men jag kunde inte hålla fingrarna borta från chilifröna. Bara man inte petar med dem sen i ögon, näsa, mun.... Jag har också sått chili -trots allt - dels stoppade jag ner frön från en gul, bananliknande, brännande sak som orsakade mig 40 minuters svårt lidande förra veckan, har också satt "chilaca" och "new mexican". Har även satt tomatsorterna "pendulina" och "yellow tim". Tack för att ni håller en svårt frösjuk höna informerad, flickor! (och pojkar...?) Jag måste ju bara få veta vad som sås, men framför allt vad ni bedömer KAN SÅS såhär tidigt... Sanna
kerstin z5-6
25-01-2004, 16:25
Buddleja davidii vit Buddleja 'Pink Delight' Buddleja 'Royal Red' (davidii Clematis ianthina ex. Jilin Provins, Kina Clematis ianthina v. ianthina syn. C. fusca v. violacea Opuntia phaeacantha "Gigantea" Iris flera sorter bla lavigata Callicarpa bodinerii Moraea spathulata -gul påfågelsiris Helgens / dagens sådder  grott har nu även -Blå bergvallmo, veronica repens , euphorbia mm
Jag har sått i blomväg:
Prakthibiscus Bomulls hibiscus Rosell hibiscus Klänglilja Rumslind Iris (Gul och blå) Kungslilja Klockranka Elfenbensklocka
...senare blir det...
Jättevallmo (röd) Cosmos Blomsterböna (ljus rosa) Krasse Blomman för dagen (mörk lila) Tomat x3
...och i grönsaks väg:
Jordmandel Strawberry sticks (smultronspenat) Salladsärt Märgärt Störböna Sockerärt Dill Persilja Paprika (Orange) mm.
MRLINDELL
25-01-2004, 20:11
Tomater, tomater och så tomater .... lite paprika och så många andra grönsaker. Men jag har en fråga angående K R AV -märkta fröer. Man blir ju lite fundersam när man ser KRAV-märket på fröpåsar. Ja ja .. jag köpte dem "reflexmässigt" men med frågetecket i minnet när jag gick. De kostade inte många kronor mera men urvalet var litet. Blev jag blåst?  )
MRLINDELL
25-01-2004, 20:17
... glömde skriva att jag har två plattor plugg, 2 x 96 för frösättningen som äntligen börjar så smått till helgen. Om 3 månader är det typ 1:a Maj !!! sjösättning och full fart i trädgården.
Vad härligt att höra!!! Det är så härligt med all denna positivism! För visst är man positiv och levnadsglad när man i sitt inre ser början av maj och pluggen som ska i då! Mysande Sanna, som nog ska ta och peta i lite fler frön innan kvällen är till ända...
Hallo!! Här kommer yrvakna sengångaren, länge sen sist, go vänner! Har petat ned ganska mycket perennfrön i år, som skickas ut i snön! Aklejor, 7 olika sorter Alunrot Heuchera Crispy Curly (nån som vet hur denna ser ut?) Bolltistel, 3 olika! Borstnejlikor 2 olika Jättevädd Pensé, rokoko, Pink Panter, Jolly Joker mfl Viol Black Jack, vit, Chantreyland mfl Mariatistel Alp å Silvermartorn Muskatellsalvia Orientvallmo Choir Boy å Carneum (ljusrosa) Nävor, Blod å Whinchester Cathedral (hur nu den sista ser ut?) ööö..pust å..å..å Rudbeckia Green Wizard Röd Kvanne Röd å Grön/Rosa Jättepraktmålla 6-7 olika sorters stockrosor Åsså mina älsklingsfavvisar Malvorna... jag chansar lite på dessa, sår några nu ute å spar nåra att så inne i vår. Det är väl perenner, men det ska visst va lite si å så med de beroende på zonen man tillhör. Bor i zon 3... va tror ni om utesådder vintertid av: Malva Windsor Castle, Zebrina, Braveheart mfl? Ska försöka med Trädvallmon Romneya oxå, läste nånstans att man kan prova med vedaska! Ska provas! Såg att någon här har trädvallmo med variegerade blad...*flämt, sucka, svimma*!!! Om denna någon är intresserad av framtida byte av något med mig...  så hör gärna av dig!! Kramzi!
Howdy! Här har också petats ned en del de senaste dagarna: Tomater:Tigerella Solguld Ref Fig Tomato Gardeners Delight Tiny Tim Green Grape Pendulina Impecta-snasket:Prärieklöver - Petalostemon purpureumRosenrot Rysk rot Huang Qi - Astragalus membranaceusPolejmynta Blåsalvia "Blue Angel" Lavendel "Lady" Lyckan och vansinnet är fullständiga! *suck* Sanna
Smygstartade lite försiktigt igår. Kronärtskocka "Green Globe" Mer i nästa vecka... om jag kan vänta så länge Gunilla
Susanne i Linköping
28-01-2004, 13:36
Emser! Menar du ljusrosa blomsterböna? Finns det såna?
Jo, det finns en ljusrosa böna den heter Phaseolus vulgaris och kan köpas av Weibulls.
Paprika "sweet banana" samt Habanero! *ayayayayyy* Sått i det Sanneska hemmet!
kerstin z5-6
04-02-2004, 22:39
grott ! opuntia , buddeleja , kobrakalla , campanula , hibiscus -redo för utskolning  habanero låter starkt
vickeva
04-02-2004, 22:54
Hej Jag läser och förundras över ert mod och er kunnighet. Själv har jag aldrig lyckats med något jag sått (mer än lite slingerkrasse och en och annan luktärt  ). Dock har jag tänkt slå alla på fingrarna i år och visa att jag visst kan... Alla tips för en total nybörjare mottages tacksamt. Nu till en fråga: Stockrosor har jag (de frösår ju sig själva, härligt!), men jag vill ha den där gräddvita enkla varianten. Jag har letat lite varstans men inte hittat fröer med bara vita eller gräddfärgade. Vet någon var man kan få tag i det?
Helen i Piteå Zon 5
04-02-2004, 23:05
Nu har första grodden på Yucca glauca visat sig, vad jag har väntat!!! Sen har jag skolat om olika vildpelargonier, Lotus Hirsutus, Iris dichotoma, Lunaria rediviva "variegerad", och det gror i någon kruka nästan varje dag, det är sååå kul.  / Helen
kerstin z5-6
04-02-2004, 23:15
grattis ! Helen -Stockros i alla färger finns i jelitto -tyvärr har min best gått iväg annars hade du kunnat få vara med på ett hörn -Impecta då ?
vickeva
04-02-2004, 23:32
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2004, 23:15) grattis ! Helen -Stockros i alla färger finns i jelitto -tyvärr har min best gått iväg annars hade du kunnat få vara med på ett hörn -Impecta då ? "I alla färger" i samma påse? för jag skulle vilja ha bara vita eller grädd...
kerstin z5-6
04-02-2004, 23:53
nej i olika påsar -enkla, dubbla , i färgerna vit , rosa , lila , aprikos ,gul chamois -tror det är elfenbensvit , svart , osv osv .. www.jelitto.com
Helen i Piteå Zon 5
05-02-2004, 09:16
CITAT (vickeva @ 04-02-2004, 23:32) CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2004, 23:15) grattis ! Helen -Stockros i alla färger finns i jelitto -tyvärr har min best gått iväg annars hade du kunnat få vara med på ett hörn -Impecta då ? "I alla färger" i samma påse? för jag skulle vilja ha bara vita eller grädd... Rockdala lanserar som nyhet en ny sorts dvärgstockros, finns i 7 färger, kolla in deras katalog. / Helen
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2004, 22:39) habanero låter starkt  Stark? Näe...inte alls... Den är alldeles för svag för mat egentligen.... Smakar kokt cellstoff brukar jag säga... Jag odlar den bara för ögonsköljningens skull. Man brukar bli lite piggare med en liten Habanero i ögonvrån... *Don' t try this at home, kids!* Sanna - numera chilepepparexpert?
kerstin z5-6
05-02-2004, 10:36
jaha det visar ju hur novis jag är på allt ätbart -själv odlar jag bara tobak till husbeshov LOL
Katti med torpet
05-02-2004, 13:23
Oj oj, sicket elände, det bara gror och gror. Det var ju inte riktigt meningen. Dvs det klart att det skall gro, men inte riktigt ÄN. Jag måste ha slarvläst på såanvisningarna eller så är de helt enkelt inte att lita på. Många av mina fröer som skulle stratifieras har grott redan innan jag fick ut dem i kylan (t.ex. Gullregn, Malva, jätteprästkrage) och det var ju inte så lyckat eftesom de nog hinner bli både rangliga och stora innan de kan få flytta utomhus för jag har svårt att få tillräkligt svalt inne. Något måste göras. Hur kallt törs man ha småplantor? Funderar på att ställa ut förkult.hyllan på min inglsade altan, hänga bubbelplast över och sätta dit ett litet litet element med termostat. Har fått för mig att Paprika och Tomat gärna kan ha det lite varmare även sedan de grott, rätt eller fel?
Vickeva! (Skrev Vivecka först... fick lite hjärnsläpp, men det släppte  ) Jo, jag har frön av vit stockros... som jag bytt mig till, men jag har så det räcker å dela med mig lite! Hur vit den är vet jag inte...kritvit eller blekvit?! ..men vill du chansa så ge mig adressen, du kan maila direkt te mej! ZaraP
vickeva
05-02-2004, 16:38
CITAT (ZaraP @ 05-02-2004, 16:01) Vickeva! (Skrev Vivecka först... fick lite hjärnsläpp, men det släppte  ) Jo, jag har frön av vit stockros... som jag bytt mig till, men jag har så det räcker å dela med mig lite! Hur vit den är vet jag inte...kritvit eller blekvit?! ..men vill du chansa så ge mig adressen, du kan maila direkt te mej! ZaraP  Tack snälla jag har messat dig privat
RipzawEvil
01-03-2004, 19:59
För en vecka sen köpte jag en Chilli frukt på Ica och plundrade den på frön för att sätta. Ett gäng frön satte jag på en gång för att se hur det gick om man inte torka dem Sen nu i dag så har jag satt ett flera som har fått torka ett tag. Samtidigt kom jag på att jag hade Piri-piri i en burk och att dessa små frukter var torkade och innehöll frön. Så det har jag också satt Allihopa står nu i söderfönster. Den enda undran jag har är hur lång tid det tar innan man ser att det kommer någonting!?
CITAT (vickeva @ 04-02-2004, 22:54) Hej Jag läser och förundras över ert mod och er kunnighet. Själv har jag aldrig lyckats med något jag sått (mer än lite slingerkrasse och en och annan luktärt  ). Dock har jag tänkt slå alla på fingrarna i år och visa att jag visst kan... Alla tips för en total nybörjare mottages tacksamt. Nu till en fråga: Stockrosor har jag (de frösår ju sig själva, härligt!), men jag vill ha den där gräddvita enkla varianten. Jag har letat lite varstans men inte hittat fröer med bara vita eller gräddfärgade. Vet någon var man kan få tag i det? Hej! Jag har skickat efter frön på cremefärgade (vita) stockrosor från www.raravaxter.com. Dom har en hel del annorlunda växter. Detta är första gången jag försöker med stockrosor. Hälsningar Rose-Marie
Nu är jag nog klar med sådderna I Januari sådde jag svart viol, vit hornviol och dragon I februari och mars har jag sått vit och grön blomstertobak, myskmadra, alpklematis ( som inte kommit upp än  ), gullklematis, eldblomma, lobelia, paprika, tomat (tiny tim), enkla tagetes (röd, randig och den vanliga), basilika, Dessutom har jag övervintrat en fuchsia (rosavit), en rosmarin och en vit änglatrumpet och några vita pelargoner Ringblomma, solros, grekisk lövkoja, morötter och sockerärter tänkte jag direktså Har dessutom inhandlat en rosenknoppspelargon, timjan, citronmeliss och en vit fuchsia Tjoho, vad det är roligt Oj, oj oj höll på att glömma att jag faktiskt inte har sått mina röda luktärtor ännu..
MRLINDELL
11-03-2004, 15:51
Jag har satt ett 20 tal perenner, det verkar vara så att man får MÅNGA fröer ibland bl a för Blodamarant, de verkar även ha en gild på nästan 100%, efter 3 dagar står dom upp 2 cm som en gräsmatta. Fröerna är ganska vackra, läcker "rödblå metallic" färg, skulle vilja ha bilen så  fast den kanske inte är en perenn ens ??
kerstin z5-6
11-03-2004, 21:02
Den är listad som Hha -Anuell -ettårig -men vacker !
fiffigafrun
13-03-2004, 08:52
Ja här gror det för fullt också. Men har ju gjort ett stort misstag m perennerna dock, se separat inlägg under Förkulitivering.
Stockros dubbel Appleblossom ser jag framemot t ex. Men även om man sår denna tidigt, blommar den ändå andra året?
Och om den ev skulle hinna blomma första året, blir den bara ettårig då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|