Sidor: 1, 2
sanna
Vet ni vad?
Jag är vansinnigt intresserad av vad ni andra på forumet har börjat eller ska börja att förkultivera!

Högsäsongen är väl inte riktigt här, men den står definitivt och stampar i farstun. Så nu gäller det att hänga med och inte missa något som eventuellt skulle kunna sås...smile.gif Har nämligen ganska dålig koll på när och hur det är lämpligt att förkultivera för optimalt lång odlingssäsong.
Visst, det står rekommendationer på fröpåsen, men ofta är era erfarenheter och tips bättre har jag märkt!

Det enda jag har sått är kungsängslilja. Har ingen aning om det är rätt tid, men jag var så sugen att jag inte kunde låta bli.

Har också min vanliga "inomhusträdgård" med allehanda kryddor, men de plantorna är bara till för förbrukning tills det går att odla utomhus igen, så de räknas inte.

Så nu skulle jag alltså gärna vilja veta vad ni andra har sått hittills, när ni planerar att sätta ut plantorna samt vilken zon ni bor i. Jag skulle bli väldigt glad om ni kanske kunde gå in och berätta varje gång ni sår något, alla måste ju få vara med i "racet". Dela med dig av erfarenheterna!

Tack på förhand från Sanna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kungsängsliljor sår jag utomhus när frökapslarna mognar, fröna måste få en köldperiod. Kungsängsliljor ser ut som grässtrån när de gror så man ska inte vara för nitisk i ogräsrensningen. Kungsängsliljor tycker inte om att störas de första åren försöker man flytta eller dela de små grässtråna så dör de oftast enligt min erfarenhet.

Själv försöker jag så så mycket som möjligt utomhus men vissa saker måste man ju förkultivera men jag brukar inte starta förren framåt mars numera.

Jag odlar mest grönsaker, även i blomrabatterna det finns en massa dekorativa grönsaker ex. bönor i olika färger.

Här är en bra sida angående förkultivering av grönsaker, längst ner finns en bra tabell.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml

Bra odlingsinformation om grönsaksodling finns även i Runåbergs katalog som är gratis.
renate
Jag börja inte förän i mars,det är alledes för mörkt ännu.Förra året börgade jag i februari med sådden,jag har ljusamatur som jag satt upp i sovrummet.Det är lagom att börja i mars,då har ljuset återvänd.Så man för tidig blir plantorna klen och tånig.Kungsängsliljor frösår sig öfr det mesta själv hos mig,eller som Åsa säger när frökapslarnar har mognat så slängar jag ut fröerna direkt på marken.Perenner,buskar och trä kan du sår nu och ställer ut sådden. wub.gif wub.gif smile.gif
sanna
Ja du Åsa, du verkar onekligen ha en viss odlarerfarenhet och tillika kunskaper i ämnet! wub.gif
Så du sår alltså ingenting före mars?

Vad ska jag förresten göra med mina kungsängsliljor? Stoppa in sådden i frysen, kanske? De är planterade i torvbriketter så jag behöver inte störa dem nämnvärt vid utplantering.

I dag sådde jag rosmarin och några frön som jag tog med mig från Kanarieöarna: eldkrona, olika vilda amaryllisar och en namnsort av persilja som jag aldrig har hört talas om: hoya Lisa.

Sanna smile.gif
kerstin z5-6
Idag har jag sått dessa sorter :
Arisema triphyllum - kobrakalla-perenn
Euforbia marginata -en variegerad ettårig ? euforbia som ev kan övervintra
i växthus
Heuchera sanguinea Ruby Bells-perenn -klart tomteröda blommor

Medinilla magnifica-för vinterträdgård-se bild nedan

Clematis potanii
Hibiscus lasiocarpus -perenn ute -ska blomma till midsommar-den jag redan har H Mochetous blommar mycket senare ibland för sent , men klarar sig utmärkt här .
Michauxia campanuloides -sten parti växt -lång utvecklingstid grobarhet oregelbunden gäller för de flesta jag sår nu i jan -feb .. smile.gif ohmy.gif återkommer väl med fler då Sanna :)om nån vecka-jag sår 100-200 sorter-mest perenner med start nu.
Kajsa
Jag sådde Clematis i går den får stå i kylen några veckor. Har aldrig provat
vi får se. Har även sått Pelargoner idag, sätter flera olika färger & sorter.
Ska prova eng. Pelargoner i år( en blandad påse.)
Sommarblommor jag sår, Pense, Fingerborgsblomma, Klockmalva,
Purpurklätt vita och röda, Ricin, Luktärter, Gardenia ( krukväxt )
Perenner i år, en påse mix av olika Vivor, Backnejlika, Jätteverbena
Rödådrad syra, Hundtandslilja, Penstemon, ev fler?
Så tomater , Sungold F1 i år, och olika Pumpor, Vintersquash.
Men det dröjer, har inte fått alla fröer än.
Börjar med Pelargoner, Ricin, Pensé.
yla
CITAT (Kajsa @ 11-01-2004, 18:28)
Jag sådde Clematis i går den får stå i kylen några veckor. Har aldrig provat
vi får se. Har även sått Pelargoner idag, sätter flera olika färger & sorter.
Ska prova eng. Pelargoner i år( en blandad påse.)
Sommarblommor jag sår, Pense, Fingerborgsblomma, Klockmalva,
Purpurklätt vita och röda, Ricin, Luktärter, Gardenia ( krukväxt )
Perenner i år, en påse mix av olika Vivor, Backnejlika, Jätteverbena
Rödådrad syra, Hundtandslilja, Penstemon, ev fler?
Så tomater , Sungold F1 i år, och olika Pumpor, Vintersquash.
Men det dröjer, har inte fått alla fröer än.
Börjar med Pelargoner, Ricin, Pensé.

hej o hå kajsa sår du ricinet nu
Kajsa
Kerstin
Hur får du plats med allt?
Jag har beställt många rosor i vår och det blir kris i rabatterna,
så trångt!
Kajsa
Nej, jag sår Ricin om en månad.
yla
CITAT (Kajsa @ 11-01-2004, 18:37)
Nej, jag sår Ricin om en månad.

tänkte väl blev lite orolig

me tanke på den andra ricintråden
fniss
anne
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-01-2004, 18:07)
Idag har jag sått dessa sorter :
Arisema triphyllum - kobrakalla-perenn
Euforbia marginata -en variegerad ettårig ? euforbia som ev kan övervintra
i växthus
Heuchera sanguinea Ruby Bells-perenn -klart tomteröda blommor    

Medinilla magnifica-för vinterträdgård-se bild nedan

Clematis potanii
Hibiscus lasiocarpus -perenn ute -ska blomma till midsommar-den jag redan har H Mochetous blommar mycket senare ibland för sent , men klarar sig utmärkt här .
Michauxia campanuloides   -sten parti växt -lång utvecklingstid grobarhet oregelbunden gäller för de flesta jag sår nu i jan -feb .. smile.gif  :o återkommer väl med fler då Sanna :)om nån vecka-jag sår 100-200 sorter-mest perenner med start nu.

rolleyes.gif Hallo Kerstin, antingen så fattar jag trögt eller????
Vad heter växten på din bild. vill veta, för jag har denna vackra blomma och den har tre knoppar och en blomma som är lika vacker som din.

Kramisar Anne
Helen i Piteå Zon 5
Jag har sått :
Melianthus villosus -? vet ej något svenskt namn
Yucca glauca - fiberlilja
Iris dichotoma
Hibiscus syriacus "Blue Bird"
Clematis recta "Purpurea" Allium cernuum
Lilium orientale "Pink Perfection" - L. martagon "Burgandy"+"Album"
Lavareta arborea "Variegata" -Trädmalva variegerade blad sen gör jag som Kerstin i feb, sår ca. 200 sorters perenner. / Helen tongue.gif
Petran
Jag har sått hibiscus, anemonopsis (då den var färskgroende) och skall nästa helg så alla som vill ha en köldperiod. Sår snart även Penstemon, kinesisk stiftvallmo, yucca, vaxklocka och lejongap. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Medinilla magnifica heter blomman alltså -den på bilden -smile.gif
Får plats ?? Gör nya rabatter med jordlimpejord förstås
Helen -trädvallmo ? Blir det nån över så hoppas jag att nåt av mina kommande såprojekt tilltalar smile.gif så vi kan byta smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
anne
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-01-2004, 20:01)

wub.gif Förlåt såg inte att du hade skrivit det längre upp i texten.

Kramisar Anne
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-01-2004, 20:01)
Får plats ?? Gör nya rabatter med jordlimpejord förstås
Helen -trädvallmo ? Blir det nån över så hoppas jag att nåt av mina kommande såprojekt tilltalar smile.gif så vi kan byta smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Oj, oj, Kerstin, det ska stå trädmalva. I våras sådde jag trädvallmo (Romneya coulteri) fick 5 st. att gro efter mycket "slit" och finess. Jag skickade till Kenneth K. + Lotta Tumba fick en, men jag har 2 kvar nere i källare som verkar må bra, så vi kan nog lösa det till sommaren. / Helen wub.gif
kerstin z5-6
smile.gif Okido -fundera på vad du vill ha smile.gif
sanna
Oj, Renate...såg inte ditt svar. Våra inlägg måste ha kommit in samtidigt!
Dina råd och erfarenheter är naturligtvis också värdefulla!
Verkar som om jag helt nonchade dig, men det var verkligen inte meningen... wub.gif

Sanna smile.gif
sanna
I dag har jag sått rosmarin, kanelbasilika och eldkrona!

Vad har ni andra sått?!? tongue.gif *det finns tyvärr ingen smiley som uttrycker sjuk nyfikenhet, stark sukt, åtrå och vädjande cockerpanieluppsyn, men så ungefär kan man beskriva känslan...* sleep.gif

Sanna smile.gif
nilla
CITAT (sanna @ 12-01-2004, 15:49)
*det finns tyvärr ingen smiley som uttrycker sjuk nyfikenhet, stark sukt, åtrå och vädjande cockerpanieluppsyn, men så ungefär kan man beskriva känslan...* sleep.gif

Förstår precis hur du menar! smile.gif

Har köpt såjord idag... det är ungefär vad jag kan göra än så länge. Har så lite ljus att jag måste nog vänta till februari innan jag börjar så. Men då!!!
Väntar nyfiket på fröerna jag beställt från STA - och Odla- och har plockat egna - och fått av andra. Kommer att bli knepigt att få plats, men får väl sova i trappuppgången om det blir kris laugh.gif

Gunilla
yla
jag vågar knappt läsa den här tråden av rädsla att börja för tidigt
menjag e på den varje gång nån skrivit ändå
ännu lyckas jag hålla mej men de beror på att hela hemmet e occuperat av målarn
o de e nog bra tror jag annars hade jag nog börjat redan jag me
tog en stor lov runt jordpåsarna idag wub.gif rolleyes.gif
Almdalen
Chilli och paprika har jag börjat med de har redan kommit upp, nästa blir physalis. Vilken ordning det sedan blir beror på vilka av beställningarna som kommer först. Har beställt grönsaker och lite perenner från Impecta och fler perenner från odla. Paketen är på väg så till helgen måste jag köpa jord.
/Ingegerd
sanna
Nuuuuu blir jag helt bindgalen....du har sått chilli och paprika.... rolleyes.gif
Vad har du för odlingsförhållanden? Vanlig rumstemp? Extra ljus?
Då vill jag ju också!!!

Fick Jelittokatalogen med posten idag....*smask, slörp*

Sanna smile.gif
eva-louise, S-Halland
Jag har sått svarta violer, sås tidigt så blommar de redan i juni första året, samt min favorit heliotrop, den tar så långt tid på sig för att blomma, men jag ser hos trädgårsmästaren att den växer fort i hans växthus men mina brukar sega. Har också sått några perenner utomhus för första gången, brukar så dem inne men platsen behösv till annat! Eva-Louise
syrran
Min 11-åriga dotter har sått kattgräs idag.Vi hittade katten på köksborde smaskandes ur salladsskålen. tongue.gif ohmy.gif
Susanna
Hej!

Jag startar i morgon. Då sätter jag chii, brysselkål och kronärtskockor!

Hälsar Susanna
Maggan i Piteå
Jag måste vänta med sådden ända till 10 februari - då har jag kommit hem från Thailands-resan (undrar om jag hittar några spännande fröer där?). rolleyes.gif
Petran
Helen !
Hur lyckades du med Romneya (Trädvallmo). Köpte frön från Impecta förra året och testade tre såvarianter men utan framgång. Tänkte att de går nog nästan inte att så. Om du har några heta tips kanske jag försöker iår igen, den är ju så fin. wacko.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Petran @ 14-01-2004, 10:37)
Helen !
Hur lyckades du med Romneya (Trädvallmo). Köpte frön från Impecta förra året och testade tre såvarianter men utan framgång. Tänkte att de går nog nästan inte att så. Om du har några heta tips kanske jag försöker iår igen, den är ju så fin. wacko.gif

Jag sådde min frön i slutet av jan-03. Började med att ha inne krukan i ca. 2 veckor, sen i kylen ett par veckor, sen ut igen. Fick tipset att man skulle elda i krukan för att fröna skulle luras till att det var en "skogsbrand" så jag la helt enkelt 1msk aska på krukjorden och sen vattnade jag och skötte om den som en vanlig frösådd. Hade turen sen att få 5plantor av trädvallmon. 3 av dom har flyttat till södra Sverige och 2 har jag kvar i källaren, svalt å ljust. Hoppas du lyckas! / Helen
kerstin z5-6
haha Helen -jag sådde en annan skogsbrandsväxt men jag eldade i såkrukan o höll på att bränna upp luggen -smile.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif
Numer kör jag aska metoden -har du sått nån Protea ?De verkar häftiga
Helen i Piteå Zon 5
Nej protea har jag aldrig prövat, men nu väntar jag på fröer av Red Kangeroo- röd kängurutass och metoden är visst detsamma, ska bli kul att pröva. Idag har jag frösått bla. Japansk träddödare och lagt frön av Gongo biloba (Kinesiskt tempelträd) i vatten, har du några ev. tips? /Helen
kerstin z5-6
ja ! japansk träd -är det C.orbiculatus -för i så fall är den helt härdig ute -Ginkon levde ute 5 år men dog i den stora kylan -42 grader -för några år sedan du minns .. men jag funderar på att pröva en ny sådan .
tyvärr var det plantor , men jag vet en lök som sått ginko -ska fråga henne om såtips _:)återkommer
estet
Här är fröerna just beställda. Jag väntar på:

*Ax-alunrot, heucera cylindrica

*Alpstormhatt

*Kattfot- nostalgi från barndomen kom över mej...

*2 olika purpurvinda- ipomoea, "kniola´s black" & "crimson rambler"

*Kärleksblomster, nemophila maculata "chelsea blue"

*Pensé "feenkönigin" mörklila

*Blomstertobak "lime green"

*Azurriddarsporre, delphinium tatsienense
kerstin z5-6
Kul sorter Estet H. cylindrica är fin med blå perenner och i samplanteringar i allmänhet -lätt att få till att gro också
Tesa
Petade frö i några krukor igår som skall sättas ut om några dagar och utsättas för väder och vind. Har köpt mer såjord nu så det blir snart mer..;
3 sorters stockros- gulros?, "Nigra"och "Majors Brunette"
Rodgersia Pinnata
Allium ursinum Ramslök
Potentilla nepalensis "Miss Wilmott"
Svavelnejlika "Yellow Harmony"
Silvermartorn
Stjärnflocka "Maxima" m.m
Praktklätt rödbladig
Vitis coinetiae rostvin
Acanthus mollis
Grön porslinsklocka

har jag sått hittills, har en del klematisfrön som skall sås och ett par kuvert med "diverse" med frön från raider i andras trädgårdar, både tillåtna och otillåtna rolleyes.gif
Chili , paprika, okra, fjärilsblomster, gula petunior, spikklubba och lite andra saker skall jag så snart också. Det kliar i fingrarna wub.gif tongue.gif tongue.gif
sanna
Jaha, ja...det var värst vad det sås runt om i stugorna...*snålvattnet rinner och jag är fortfarande sjukligt intresserad av vad alla andra stoppar ner i sin såjord* tongue.gif

Tesa - "Kliar i fingrarna" - är en underdrift! laugh.gif Kliar i hela kroppen skulle jag vilja påstå...

Själv sådde jag paprika och papaya idag. Lite lite och lite futtigt känns det som, när hela frölådan fylld med smaskiga fröer står och glor bedjande på en...men det är ju ingen idé att sätta igång med tomater, eller hur?
Nej, det är ju alldeles för tidigt.
Nä, tomater kan man ju inte så nu.

(Hallå?! Kaaaan inte någon säga nu: - JOOO, Sanna! Det är HÖG tid för tomater. Skynda dig att så så mycket du bara kan! Annars är det förseeeeent! biggrin.gif

Visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?

Sanna smile.gif
sanna
Detta är otroligt!

Den 11 januari skrev jag ju här att jag sådde persilja - IDAG - den 16 januari har den börjat gro!!! Hur kan det gå så snabbt?
Jag köpte fröerna på Kanarieöarna, de var inte behandlade för att gro snabbare såvitt jag kan läsa, men gror det gör de!
Någon som har varit med om persilja som gror på 5 dagar?

Förundrad Sanna ohmy.gif
kerstin z5-6
Nää -fast expert på persilja är jag ju inte direkt laugh.gif men snabbt verkar det
Hos mig har perenn hibiscus grott på tre dagar smile.gif

Föresten tycker jag att du kan så ett par tomater nu -
Du ska väl ha nån tidig sort-påsarna går att återförsluta biggrin.gif
så kliar det mindre LOL smile.gif smile.gif
nu har jag sått 14 sorter o snart kommer jelitto best ..
estet
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2004, 15:50)
Kul sorter Estet H. cylindrica är fin med blå perenner och i samplanteringar i allmänhet -lätt att få till att gro också

Det låter ju bra!
Appropå färgerna så är det precis så jag har tänkt, nåt som bryter av o förstärker allt mitt blåa-cerisa-lila...

Fröbeställningen tog förresten bara 2 dar på sej, så låg de på postens utlämmningsställe.
Eloge till Rara växter!! Dessutom så mejlade jag förra sön. för att höra fröantal/påse. Jag väntade mej ett svar på måndagen men det kom samma kväll! Hon hade varit o räknat själv. smile.gif Det var då jag bestämde mej för den här firman i år. smile.gif
sanna
Hallååå...? rolleyes.gif

Kom igen nu och avslöja vad ni har sått! Nu i helgen har ni väl hunnit med massvis... tongue.gif *dräggel*

Jag har sått pensé, chili och citronbasilika.

Sanna
smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
OK! Jag har sått,
Amorpha fruticosa-Segelbuske
Eleutherococcus senticosus-Rysk rot
Carica papaya
Myrrhis odorata-Spansk körvel
Peganum harmala-Syrisk ruta
Verbena hastata
Ophiopogon planiscapus nigrescens-mörkt Ormskägg
Red Kangero pow-röd Kängurufot
Geranium maderense "Guernsey Pink"-trädnäva
Dracocephalum ruyshiana-Drakblomma m.m.
Från 1/1-04 har jag hittils sått 56 sorter som numera finns i kylskåpet, kallgaraget, ute under snön och inne. /Helen
wacko.gif mina vänner tycker att jag är inte riktigt klok,!!!
Unn
ja, jag har oxå legat i en del i helgen...
-kom gärna med erfarenheter å synpunkter om ni har, det är bara aquilegian jag sått förr av dessa sorter
I lådor ute:
Aklejruta
Santolina, grå helgonört
Rheum...nånting...,röd flikrabarber
Mose brinnande buske `alba `
Penstemon "zuriblau#
aquilegia flore pleno
campanula... pyramidklocka
crambe cordifolia, stäppkål
klöveralm
sibiriskt korkträd
amorpha fruticosa, segelbuske
acer pseudoplatanus "atropurpureum" röd tysklönn

i +10 C med lysrör
physostegia , drakmynta vit
penstemon "shockwave"
valeriana
skuggviolruta

i +20 C som ska kylas om några v.
svart nysrot
hålnunneört
ängsnäva
björnrot (hmm...lärde mig här att den var färskgroende, men försöker glatt ändå)

/nöjd Unn med jord under naglarna
(PS: Vadå omskolning???- Den dagen den sorgen...här sås alla frön i påsen på ett bräde biggrin.gif )
kerstin z5-6
Dracocephalum ruyshiana är jätte fin smile.gif

Trodde det var amorpha canesens som var segelbuske ? Den har jag sen ett par år
I helgen har jag träffat de andra lökarna så jag har inte hunnit med sådder ,bara planering av sommar och vår och rabatter och mera fröbest smile.gif

Fast nu blev jag så inspirerad så jag sådde
Tobak -viginicum
Crambe
Meconopsis sp o lingholm
Veronica repens rosea
Yucca Glauca tack smile.gif du gulliga donator -pitbor e bäst !:)smile.gifsmile.gif
baptisia -blå
baptisia gul
väntar på frö till den vita än ..
heuchera -rödblommande
Desmodium canadense
Callicarpa bodinieri

smile.gif smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Har inte en aning om vilken Segelbuska det är. Jag har köpt fröna från Impecta och där står det Amorpha fruticosa ,Segelbuske, Falsk indigo.....zon 2-5, det kanske är helt fel, ja, inte vet jag!! /Helen huh.gif
kerstin z5-6
Det jag vet är att canecens är härdig - Och de är nära släkt -men jag tror att din har snyggare blommor -du får avge rapport smile.gif
Unn : Kylas om några veckor ?? -resultatet brukar bli att tre kommer upp under dessa veckor -resten inte -kylsådder låter jag vara i rumstemp ett dygn - sen ut alt i kyl ..
Sen kan ju vissa vara värmegroende men inte vilja riktigt -om inget kommer efter ett par veckor inne kan man förstås söätta ut dem
De flesta penstemoner behöver en köldperiod ser att du har olika miljö ?
trevliga sorter du valt smile.gif
Cramben är lååångsam men värd att vänta på
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2004, 21:45)
Unn : Kylas om några veckor ?? -resultatet brukar bli att tre kommer upp under dessa veckor -resten inte -

smile.gif hmmm...tycker jag känner igen det där från föregående år när jag förfarit på sådant sätt (..man borde verkligen föra bok över resultaten av sådderna, för man minns ju aldrig!) Jag lyder bara såråden, som i de här varma fallen var impecta...fast nu när du säger det.. tror jag tar å lyssnar på dig å konkar ut dem i morrn.
Penstemonerna i olika temp är empirisk test av två fröfirmors olika såråd till samma växt. Förvirrande!

Helen-nu ser jag att du oxå sått segelbuske- jag tänker hålla mig uppdaterad på hur det går på den fronten biggrin.gif
estet

Jag förstod att du hade den, Kerstin! Tack för närbilden.

Glömde nämna tidigare att jag fick med på köpet,
Praktportlak, portulaca grandiflora "rouge rubis" &
Stockros, alcea rosea " blackcurrant whirl" smile.gif
Ewa L
Jag har försökt begränsa min "fröklåda" i år. Vet hur det blir när jag har krukor precis överallt och de skall avhärdas. Tänkte för första gången satsa på perenner, eftersom jag förstått att de "sköter sig själva" lite mer. Nedanstående har jag på ingående från Impecta:

Dianthus caryophyllus ‘Benigna — har alltid älskat Nejlikor, och denna var bara så vacker
Petunia ‘Fanfar’ — de kan jag bara inte vara utan. 4:e året.
Pelargonium ‘Venus’ — blev Pelargon-fantast förra sommaren
Lavatera thuringiaca — Malvor!! Åhhhh
Primula denticulata — varför inte
Tiarella wherryi — Spetsmössa, vill även ha vit.
Aquilegia ‘Yellow Star’ — guldgula med citrondoft!
Physostegia ‘Crown of Snow’ — Drakmynta till min blivande vita rabatt
Lathyrus latifolius — Vial, har ljusrosa men tycker den är lite för blek
Miscanthus sinensis — Skall planteras i cementrör
Penstemon serrulatus — söt på bild
Verbascum phoeniceum — Kungsljus, tror det var Kerstin som hade bilder på dessa förra året. Habegäret väcktes!
Tradescantia ohiensis — Tremastarblomma, har vit men vill även ha blå
Dictamnus albus — Moses brinnade buske, tycker den har så vackra blad, har bara sett bild.

Oj, vad det börjar klia i fingrarna. Över hela kroppen...
kerstin z5-6

A. Blackcurrant whirl .Är fin smile.gif

verbascum
Ewa L
Jag saknar en smily för "drägel". Någonting sådant var det jag hade tänkt mig, ja. Tack!!! wub.gif wub.gif
Får se om jag vågar sätta ut bild på mitt resultat efter sommaren. Mina gröna fingrar brukar inte vara så duktiga med frön. Skam den som ger sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon