Sidor: 1, 2
Huggorm
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 22:48) *
Med risk för att bli utskrattad, men hur är det med hirs, kan det odlas, är det nåt alternativ?

Enligt en karta på wikipedia verkar det redan odlas i relativt stor utsträckning i området. Kanske därför de inte odlar ris, eftersom de odlar annat. Men så är ju inte Gambia något av de afrikanska länder som har mest problem
RitRat
CITAT (hattstugan @ 05-06-2010, 00:09) *
VAD HAR VARIT BASFÖDAN FÖR AFRIKA?
DET ÄR VÄL EGENTLIGEN DET RELEVANTA?

Afrika är en gigantisk kontinent med över 50 stater. Svårt att tro, men det är större än Kina + Europa + USA med Alaska + Indien tillsammans.
http://strangemaps.wordpress.com/2006/11/2...size-of-africa/
Det finns ingen gemensam basföda för hela den kontinenten.
På vissa håll är det ris, på andra håll majs, vissa regioner har kassavarot, gröt av dessa eller något annat.

EN annan karta:
http://www.bu.edu/africa/outreach/material...uts/howbig.html
Huggorm
Sant, så skall man komma till rätta med hungersnöden i Afrika får man nog först kolla upp var på kontinenten den finns och sedan leta efter lösningar som fungerar där.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 22:35) *
Det finns olika sorters ris och olika sätt att odla ris.

Ja, du hade rätt!

Det jag sa var inga jag hade läst till, utan det jag hade sett. Nu fick jag läsa lite efter din kommentar:

http://www.shenet.se/vaxter/ris.html

Bargsris som du föreslår för Afrika hade jag inte hört talas om. Vattenris som var bekant lär ge två skörd under året. Det är kanske därför den är vanligast?
RitRat
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 22:48) *
Med risk för att bli utskrattad, men hur är det med hirs, kan det odlas, är det nåt alternativ?

Hirs (eng. millet) är en mycket vanlig gröda i Senegal/Gambia. En av de viktigaste matvarorna.
Och en annan som jag inte vet det svenska namnet på: Sorghum på engelska. Också vanlig. Odlas mycket.
http://www.peter-thomson.co.uk/foodc/the_m...nd_sorghum.html
theseraphim
I hjälpt till Afrika räknar jag inte i första hand den hjälp som ger dem I-Phones eller handdamsugare utan det mest vitala för att få länderna på fötter. Däremot så tror jag det ena föder det andra, skulle ett fattigt land få en normal ekonomi så skulle givetivs försäljning av bilar, mobiltelefoner, tv och andra rena konsumentvaror öka.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 23:01) *
Ja, du hade rätt!

Det jag sa var inga jag hade läst till, utan det jag hade sett. Nu fick jag läsa lite efter din kommentar:

http://www.shenet.se/vaxter/ris.html

Bargsris som du föreslår för Afrika hade jag inte hört talas om. Vattenris som var bekant lär ge två skörd under året. Det är kanske därför den är vanligast?

Som sagt, Gambia domineras av en riktigt stor flod, man kan inte komma speciellt långt från vattnet. Investerar man i en vattenpump kan man odla ris året om utan problem. Men att koncentrera sig på Gambia blir fel, eftersom dom inte har någon hungersnöd där. Bättre att kolla på vad som kan göras i Nigeria, Etiopien eller vart dom nu svälter. Eller Somalia för den delen, där har dom det nog inte lätt nu för tiden.

CITAT (RitRat @ 05-06-2010, 23:05) *
Hirs (eng. millet) är en mycket vanlig gröda i Senegal/Gambia. En av de viktigaste matvarorna.
Och en annan som jag inte vet det svenska namnet på: Sorghum på engelska. Också vanlig. Odlas mycket.
http://www.peter-thomson.co.uk/foodc/the_m...nd_sorghum.html

Durra heter det på svenska
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 00:02) *
Men frågan är om det är det bästa för Afrika? Kanske det finns andra grödor som är ännu bättre?

Det är det jag frågar expertisen här på Odla, vad tål en massa skit, behöver minimalt med omsog men ger bra oc näringsrik skörd. Potatisen slog igenom i Sverige lite av dessa anledningar men det värsta är att de kräver mycket vatten när det blir varmt o soligt för annars har de mycket lucker o fin jord i stora delar av afrika.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 05-06-2010, 23:24) *
Det är det jag frågar expertisen här på Odla, vad tål en massa skit, behöver minimalt med omsog men ger bra oc näringsrik skörd. Potatisen slog igenom i Sverige lite av dessa anledningar men det värsta är att de kräver mycket vatten när det blir varmt o soligt för annars har de mycket lucker o fin jord i stora delar av afrika.

Men kanske inte i de delar av afrika som har hungersnöd?
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:08) *
Som sagt, Gambia domineras av en riktigt stor flod, man kan inte komma speciellt långt från vattnet. Investerar man i en vattenpump kan man odla ris året om utan problem. Men att koncentrera sig på Gambia blir fel, eftersom dom inte har någon hungersnöd där. Bättre att kolla på vad som kan göras i Nigeria, Etiopien eller vart dom nu svälter. Eller Somalia för den delen, där har dom det nog inte lätt nu för tiden.
Durra heter det på svenska

Mina senaste inlägg hä var ingen lösning för Afrika, det vara bara att tala om risodling. Mitt första är det som gäller.

Afrikas problem löses bara genom att förbjuda Internationella företag dit ( som har ofta en relegiös svans som förgiftar människor där).

De djup religiösaste i Sverige kommer från Afrika, inte för att nån Gud finns i Afrika. Bara för att Gud kommer från Europeiska multinationella företag.

Några journalister hittade kopplingar mellan det hemska som pågick i början av 90-talet i Ruwanda till tyska Kristdemokrater (nu kommer du med krav på källhänvisning, men det kan ta ett bra tag smile.gif ).
Piccante
Ris är väl ingen vidare gröda att satsa på då den ger väldigt liten avkastning/ ha. FN hade ju häromåret "potatisens år" då potatis som basföda skulle motverka svält i många länder jorden över. Även under dåliga förhållanden ger potatis större skörd än ris/ ha.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 23:36) *
Några journalister hittade kopplingar mellan det hemska som pågick i början av 90-talet i Ruwanda till tyska Kristdemokrater (nu kommer du med krav på källhänvisning, men det kan ta ett bra tag smile.gif ).

Belgiska var dom väll? Det är allmänt känt, det behöver inte bestyrkas med källa
theseraphim
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 23:36) *
Mina senaste inlägg hä var ingen lösning för Afrika, det vara bara att tala om risodling. Mitt första är det som gäller.

Afrikas problem löses bara genom att förbjuda Internationella företag dit ( som har ofta en relegiös svans som förgiftar människor där).

De djup religiösaste i Sverige kommer från Afrika, inte för att nån Gud finns i Afrika. Bara för att Gud kommer från Europeiska multinationella företag.

Ang Rwanda så är det visserligen svårt att hundra bevisa det men de ansvariga hade vänskapsband till kristdemokrater runtom i Europa då speciellt i Tyskland men även någon svensk KD gubbe var med i detta. Sedan vet jag inte om de trissade upp mordstämmning eller bara hade samma kristna tro men ändå?
Huggorm
Rwanda är ett intressant land när det gäller odlande i Afrika. Där finns mycket bra odlingsmark, men trots det är det matbrist eftersom befolkningen är stor och växer. Där skulle det nog löna sig med potatis eller andra effektivare grödor.
vitavargen
CITAT (theseraphim @ 05-06-2010, 23:41) *
Ang Rwanda så är det visserligen svårt att hundra bevisa det men de ansvariga hade vänskapsband till kristdemokrater runtom i Europa då speciellt i Tyskland men även någon svensk KD gubbe var med i detta. Sedan vet jag inte om de trissade upp mordstämmning eller bara hade samma kristna tro men ändå?

Exkt!

det är detta som är Afrikas problem. Odla har de gjort i tusen och tusentals år. De vet hur man gör. Det politiska internationella förhållandet har inte tillåtit att människor skaffar sig föda där. Sorgligt men sant.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 23:50) *
Exkt!

det är detta som är Afrikas problem. Odla har de gjort i tusen och tusentals år. De vet hur man gör. Det politiska internationella förhållandet har inte tillåtit att människor skaffar sig föda där. Sorgligt men sant.

Hur kommer det sig att det gått så illa i Zimbabwe då, trots att man slagit ihjäl alla förtryckande vita ranchägare och låtit ursprungsbefolkningen överta jorden?
theseraphim
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 23:50) *
Exkt!

Vet det låter lite corny men se "Blood Diamond" då även om den är en action thriller från Hollywood så är budskapet tragiskt.
Om man hjälper Afrika(nu menar jag de fattiga delarna som verkligen behöver hjälp)hjälpa sig själv så tror jag att en del av de internationella företagen får det svårare där då folk inte kommer vara villiga att slava för vad som helst plus att om deras ekonomier går upp på statsnivå så minskar behovet att skänka bort fyndigheter till ockerpriser. Vill de sedan fortsätta pumpa olja tex så ska det vara på samma basis som i resten av världen plus att större belopp måste gå tilbaka till regeringen.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:55) *
Hur kommer det sig att det gått så illa i Zimbabwe då, trots att man slagit ihjäl alla förtryckande vita ranchägare och låtit ursprungsbefolkningen överta jorden?

De som tog över var inte svarta lantarbetare utan veteraner från inbördeskriget som var trogna Mugabe och fick besittning på rancherna som tack för stödet.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:55) *

Zimbabwe är ett skräckexempel mycket riktigt och där sitter en liten amktelit och totalt förstör alltihopa. Mugabe måste nog bort först sedan måste nog FN tillsammans med AU säkra någon form av lugn så att riktiga val kan genomföras och därefter kan Odlahjälpen ta vid. Med säkra lugnet menar jag inte en invasion men då vål blossat upp behövs någon form av polisiär eller militär närvaro som kan ge trygghet ungefär som man gjorde i Sierra Leone eller på Balkan.
vitavargen
CITAT (theseraphim @ 05-06-2010, 23:57) *
Vet det låter lite corny men se "Blood Diamond" då även om den är en action thriller från Hollywood så är budskapet tragiskt.
Om man hjälper Afrika(nu menar jag de fattiga delarna som verkligen behöver hjälp)hjälpa sig själv så tror jag att en del av de internationella företagen får det svårare där då folk inte kommer vara villiga att slava för vad som helst plus att om deras ekonomier går upp på statsnivå så minskar behovet att skänka bort fyndigheter till ockerpriser. Vill de sedan fortsätta pumpa olja tex så ska det vara på samma basis som i resten av världen plus att större belopp måste gå tilbaka till regeringen.

Visst är det så!

Lite extra FN krav på Afrika skulle varit på sin plats. Att förbjuda en del och hjälpa en annan del. Det tar lite tid, men folk är kloka och kan lösa det snabbt.
theseraphim
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 00:03) *
Visst är det så!

Lite extra FN krav på Afrika skulle varit på sin plats. Att förbjuda en del och hjälpa en annan del. Det tar lite tid, men folk är kloka och kan lösa det snabbt.

Tycker FN kan uppföra sig lite mysko ibland ena stunden fördömmer de men när de ibland har själv möjlighet att göra något konkret så bangar de ur. Men FN behövs och speciellt i Afrika.
Huggorm
Problemet är att FN behövs på många platser på jorden, och att det är en ganska tandlös organisation.

Hur kommer det sig att Sydamerika hämtat sig så bra, dom var ju i nästan samma situation som Afrika för en del år sedan?
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:24) *
Problemet är att FN behövs på många platser på jorden, och att det är en ganska tandlös organisation.

Hur kommer det sig att Sydamerika hämtat sig så bra, dom var ju i nästan samma situation som Afrika för en del år sedan?

Mycket är nog klimatet, i De svältdrabbade delarna av afrika är öken mer eller mindre.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 06-06-2010, 00:45) *
Mycket är nog klimatet, i De svältdrabbade delarna av afrika är öken mer eller mindre.

Därför är det lite meningslöst att diskutera potatis och ris, det fungerar ändå inte i en öken som breder ut sig. Först måste man se till att stoppa utbredningen, det är akut
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:47) *
Därför är det lite meningslöst att diskutera potatis och ris, det fungerar ändå inte i en öken som breder ut sig. Först måste man se till att stoppa utbredningen, det är akut

Potatis tog jag mest ur luften men men. Kan man börja odla mer men även givetvis plantera mer vegetation så kan man iaf stanna av tillväxten av öken. Först bör man nog hjälpa människorna så de kan hjälpa till att stoppa öknens breddning.
Har något hört någon hypotes om hur man kan stoppa det effektivt?
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 06-06-2010, 00:50) *
Potatis tog jag mest ur luften men men. Kan man börja odla mer men även givetvis plantera mer vegetation så kan man iaf stanna av tillväxten av öken. Först bör man nog hjälpa människorna så de kan hjälpa till att stoppa öknens breddning.
Har något hört någon hypotes om hur man kan stoppa det effektivt?

Till viss del verkar utbredningen bero på att befolkningens getter äter upp den växtlighet som binder sanden. Men mycket beror på klimatförändringarna, och dom är svåra att göra något åt. Lösningen blir att förflytta befolkningen till det glest befolkade Sibirien, där det kommer bli allt behagligare att bo i takt med att klimatet ändras.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:24) *

Det är väldiga skillnader på olika länder i Afrika.

Sydafrika har haft förmånen att vara en strategisk vilktig geografisk punkt både ekonomisk och militärt. Dess belägenhet (kontroll över farvatten) har gett det de egenskaperna. Mest vita har valt att bo där under kolonialismen och det öppnade relationer till Europa som andra länder i Afrika saknade. Av just de egenskaperna har den fått en sorts polisroll i området (både under Apartheid och nu). Enda afrikansa land som tänker på att köra jasplan och har råd till det.

Piccante
CITAT (theseraphim @ 06-06-2010, 00:45) *

I ren öken som Sahara är nog inte svält något problem för där bor inte speciellt mycket folk alls. Men i Sahel-området där ökenutbredningen förstör mark bidrar det till svält. sen är ineffektiv odling en orsak till att odlingsbar mark förstörs. Man har uppskattat att ca 50%av den odlingsbara marken i tropikerna h ar förstörts pga intensivt jordbruk i kombination med kraftig nederbörd viket medför jorderosion.
Plöjningsfritt jordbruk har börjat slå igenom i USA och Kanada där upp mot 40% av åkermarken är permanent bevuxen nu året om med gröngödsling efter det är skördat.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 00:55) *
Enda afrikansa land som tänker på att köra jasplan och har råd till det.

Sedan kan man tycka vad man vill om att ett land som sliter med att få ekonomin att gå ihop funderar på att köpa svindyra krigsflygplan för många miljarder kronor.

Ett intressant land är Sydafrikas grannland Botswana, som faktiskt har fått bra ordning på ekonomin, om jag inte förstått saken fel. Hur det kommer sig har jag dock ingen aning om, men det vore förmodligen intressant att kolla upp
Piccante
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:47) *

Potatis går väl hyfsat bra i torrt klimat. I anderna där potatisen har sitt ursprung är det ganska torrt eftersom det är ovanför regnskogsbältet.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 06-06-2010, 01:00) *
Potatis går väl hyfsat bra i torrt klimat. I anderna där potatisen har sitt ursprung är det ganska torrt eftersom det är ovanför regnskogsbältet.

Men frågan är hur det fungerar i sahel?
vitavargen
CITAT (Markus_H @ 05-06-2010, 23:38) *
Ris är väl ingen vidare gröda att satsa på då den ger väldigt liten avkastning/ ha. FN hade ju häromåret "potatisens år" då potatis som basföda skulle motverka svält i många länder jorden över. Även under dåliga förhållanden ger potatis större skörd än ris/ ha.

Det stämmer!

Att folk inte odlat ris i nån stor skala i Afrika beror på att det inte ger en behövlig avkastning. Folk är inte duma i Afrika. Flera hundra års relationer med andra ( Europa, Kina, Indien etc) skulle ha resulterat i risodlig i stor skala.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 01:06) *
Det stämmer!

Att folk inte odlat ris i nån stor skala i Afrika beror på att det inte ger en behövlig avkastning. Folk är inte duma i Afrika. Flera hundra års relationer med andra ( Europa, Kina, Indien etc) skulle ha resulterat i risodlig i stor skala.

Du glömmer att dom inte hade någon potatis i Afrika som kunde ge dubbel avkastning. Är det någon som verkligen är överlevnadsexperter så är det asiaterna och dom lever på ris. Och åter igen är det inte i områden där det är möjligt att odla ris eller potatis som svälten är värst
RitRat
Svälten råder i områden där det inte går att odla, av många anledningar. En stor anledning är att folk tvingats fly, och då finns ju verkligen inga andra sätt än katastrofhjälp.

Afrika har så många klimatzoner att ingen gröda kan vara gemensam.

Potatis ger dålig avkastning i hett klimat, den växer bäst där det är svalt.
När jag gjort försök med svenska frön i Gambia, har jag ibland på skoj önskat mig ett "omvänt växthus" som skulle ge kyla!! ;-) Men i samma stund konstaterat att man får nöja sig med växter som trivs i det klimatet.
RitRat
Nu kom jag på en sak som det forskats om; Afrika har många vilda spannmål, grönsaker och frukter som skulle kunna odlas i stor skala. De skulle kunna ge näring åt undernärda. Jag har två av böckerna i serien "Lost crops of Africa. De finns till o med som pdf-filer på nätet! Forskare har tittat på vilka enorma näringsvärden som finns i dessa förlorade och glömda grödor.

http://www.google.se/search?q=Lost+crops+o...lient=firefox-a

(Oj, ordet firefox kom i sökresultatet)

Ur bokpresentationen:
"...Africa has more than 2,000 native grains and fruits--"lost" species due for rediscovery and exploitation. This volume focuses on native cereals, presenting information on where and how they are grown, harvested, and processed, their benefits and limitations as a food source, and the the futures of each grain..."

Värdefull forskning och värdefulla resultat! Praxisen saknas bara.

Här är fruktboken:
http://www.amazon.com/Lost-Crops-Africa-Fr...l/dp/030910596X
theseraphim
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 08:18) *
Nu kom jag på en sak som det forskats om; Afrika har många vilda spannmål, grönsaker och frukter som skulle kunna odlas i stor skala. De skulle kunna ge näring åt undernärda. Jag har två av böckerna i serien "Lost crops of Africa. De finns till o med som pdf-filer på nätet! Forskare har tittat på vilka enorma näringsvärden som finns i dessa förlorade och glömda grödor.

Det var det här jag letade efter. Att man tar en gröda som som är perfekt för klimatet som är väl anpassad osv men där odling vart begränsad tidigare.
Piccante
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 08:18) *

http://www.google.se/search?q=Lost+crops+o...lient=firefox-a

(Oj, ordet firefox kom i sökresultatet)

Ur bokpresentationen:
"...Africa has more than 2,000 native grains and fruits--"lost" species due for rediscovery and exploitation. This volume focuses on native cereals, presenting information on where and how they are grown, harvested, and processed, their benefits and limitations as a food source, and the the futures of each grain..."

Värdefull forskning och värdefulla resultat! Praxisen saknas bara.

Här är fruktboken:
http://www.amazon.com/Lost-Crops-Africa-Fr...l/dp/030910596X

Detta är jätteviktiga aspekter du tar upp här. Det gick en bra dokumentär om matförsörjning i Afrika på SVT härom veckan. De visade att med väldigt enkel teknik som att föröka plantor vegetativt i steril lab-miljö och sälja plantorna till odlarna kunde man sterilisera alla växtdelar som delades och eliminera sjukdomar som annars spreds i jorden när de delade plantor själva ute i fält. Att sortera bort sjuka plantor gjorde att skörden tiodubblades när de bara satte friska plantor!
För de sorter som de av tradition odlar är annars bra när det gäller torktålighet och de trivs på den jordmån de har lokalt. De visade att några bönder hade gått över till gul sockermajs för den är mer efterfrågad på exportmarknaden men den växte sämre än den inhemska vita majsen som odlats i generationer. Så alla västerländska nya påfund blir inte automatiskt bra utan ofta tvärt om.
Traditionell kunskap och ny teknik måste utvecklas hand i hand.
RitRat
En sak är ju rena hungerkatastrofer som beror på yttre omständigheter som krig (flykt), ökenspridning o.s.v.
En helt annan sak är undernäring p.g.a. okunskap. Jag är van det från Gambia (ursäkta mitt tjat om det landet). Det finns gott om mat, men folk har dåliga kunskaper om näringsvärden. Man äter mest vitt ris till varje mål, plus lite stuvning eller sås till, innehållande olja, tomatpuré och lite grönsaker och minimalt med fisk. 90 % av måltiden är ris. Många är undernärda trots att de äter sig mätta varje dag. De vet inte att de bör äta mycket mera frukt och grönsaker för att hålla sig friska, och för att barnen ska växa bra.

Vad kan man göra åt det? Utbildning, utbildning, utbildning! Tydligen lär inte skolorna ut sånt. Lärarna vet väl inte heller... de äter lika ohälsosamt själva.

Ett tydligt tecken på näringsbrist på barn är att deras hår inte är svart utan brunt. Det ser jag varenda dag när jag är där. Folk vet inte att det är så. Jag gör mitt bästa, pratar om det, men tycks inte få fram budskapet.
Myosotis
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 16:39) *
(ursäkta mitt tjat om det landet)

Sluta be om ursäkt, dina inlägg är superintressanta!! kompiskram.gif
Piccante
En sak är ju rena hungerkatastrofer som beror på yttre omständigheter som krig (flykt), ökenspridning o.s.v.
En helt annan sak är undernäring p.g.a. okunskap. Jag är van det från Gambia (ursäkta mitt tjat om det landet). Det finns gott om mat, men folk har dåliga kunskaper om näringsvärden. Man äter mest vitt ris till varje mål, plus lite stuvning eller sås till, innehållande olja, tomatpuré och lite grönsaker och minimalt med fisk. 90 % av måltiden är ris. Många är undernärda trots att de äter sig mätta varje dag. De vet inte att de bör äta mycket mera frukt och grönsaker för att hålla sig friska, och för att barnen ska växa bra.

Vad kan man göra åt det? Utbildning, utbildning, utbildning! Tydligen lär inte skolorna ut sånt. Lärarna vet väl inte heller... de äter lika ohälsosamt själva.

Ett tydligt tecken på näringsbrist på barn är att deras hår inte är svart utan brunt. Det ser jag varenda dag när jag är där. Folk vet inte att det är så. Jag gör mitt bästa, pratar om det, men tycks inte få fram budskapet.

Det är väl iofs inte ovanligt. Många afrikanska länder har överbefolkning eller konflikter drivit landsortsbefolkningen till städer. Många ungar flyttar dessutom för de tror att de ska lyckas bättre att skapa sig en framtid i städerna. Sen försvinner mycket av den folklig kunskapen som har varit "nedärvd" då inga barn tar över familjejordbruken hemma utan lever i städer.
Utbildning är ofta en nyckel till förändring.
RitRat
Myosotis; Tack!

............ Många är undernärda trots att de äter sig mätta varje dag. De vet inte att de bör äta mycket mera frukt och grönsaker för att hålla sig friska, och för att barnen ska växa bra....
...Vad kan man göra åt det? Utbildning, utbildning, utbildning! Tydligen lär inte skolorna ut sånt. Lärarna vet väl inte heller... de äter lika ohälsosamt själva. .....

Lägger till: Det går inte med broschyrer på vårdcentraler och barnavårdscentraler, eftersom hälften av den vuxna befolkningen är analfabeter. (Gäller Gambia.) Även de läskunniga är oftast inte vana läsare. Broschyrer existerar inte i något sammanhang.

Invanda matvanor är extremt svåra att förändra. Det beror inte bara på flytten till städerna (som förstås förvärrar det hela). På landet äter de nästan lika näringsfattigt tyvärr. Kött o kyckling är tillgängligt, men dyrt. De är festmat. Man kan slakta någon av sina egna hönor till en festmåltid t.ex. Fisk är vanligt i det vattenrika landet. Men man köper lite. Många som har egna fruktträd på tomten, säljer frukterna för att få tillskott till kassan, hellre än äter dem. Hobbyodling existerar nästan inte. Mycket ovanligt. De som har odling som yrke, de odlar, andra köper deras produkter. Ska alla frukter o grönsaker köpas, känns det dyrt.
Solstorm
Lite ot kanske, tråden handlar ju om odling egentligen, men det finns en annan sak som jag skulle vilja göra i min fantasi, det komer ju aldrig att bli av på riktigt.

Afrika är ju stort och det är säkert olika i olika länder men... I åtminstone några länder är det så att en person som jobbar ska försörja föräldrar, barn, syskon och syskonbarn. Om en person i storfamiljen har jobb så bryr sig de andra inte om att jobba. De tycker att i-länderna ska dela med sig av sitt överflöd, men kan inte förstå att de allra flesta vuxna jobbar här. I mina fantasier så skulle jag ha ett företag i Afrika och anställa flera syskon i samma familj. Då skulle de upptäcka hur de kan höja sin levnadsstandard när fler i familjen jobbar. De skulle kunna köpa fler saker och på det sättet skapa en efterfrågan som ger jobb åt fler människor. Fast detta inlägget handlade ju inte om odling förstås.
Piccante
CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:29) *
Lite ot kanske, tråden handlar ju om odling egentligen, men det finns en annan sak som jag skulle vilja göra i min fantasi, det komer ju aldrig att bli av på riktigt.

Afrika är ju stort och det är säkert olika i olika länder men... I åtminstone några länder är det så att en person som jobbar ska försörja föräldrar, barn, syskon och syskonbarn. Om en person i storfamiljen har jobb så bryr sig de andra inte om att jobba. De tycker att i-länderna ska dela med sig av sitt överflöd, men kan inte förstå att de allra flesta vuxna jobbar här. I mina fantasier så skulle jag ha ett företag i Afrika och anställa flera syskon i samma familj. Då skulle de upptäcka hur de kan höja sin levnadsstandard när fler i familjen jobbar. De skulle kunna köpa fler saker och på det sättet skapa en efterfrågan som ger jobb åt fler människor. Fast detta inlägget handlade ju inte om odling förstås.

Det beror väl iofs på hur du definierar "jobba"? I många U-länder lönearbetar kanske bara mannen i familjen men kvinnor och barn gör oavlönat hemmaarbete som att hämta vatten (kan ta flera timmar varje dag), tvätta, laga mat, odla, mjölka getter, samla ved, väva, fiska, valla boskap, sy kläder mm mm. I många länder finns dessutom en "inofficiell sektor" där hemarbete och hantverk eller småskalig odling ger produkter som kvinnorna säljer direkt på gatumarknader och det redovisas aldrig några kvitton, löner eller skatter så officiellt lever de inte på något reguljärt arbete men försörjer ändå familjen.
Solstorm
Visst stämmer det du skriver. Lite svårt att prata om Afrika egentligen, det är ju olika i olika länder, skillnad på stad och landsbygd. Jag tänkte främst på människor i städer där vet jag att det är så på vissa ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon