|
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 19:55)  Kurder använder varken burka eller niqab, nej. Min kurdiska väninna använder inte ens slöja.
Burka är väl vanligast i Afganistan om jag inte minns fel. Hade kollega som var på kvinnomöte i Kina i början på 90-talet om jag inte minns fel. Delegaterna från Saudi Arabien hade burka och hade även med sig sina bröder som pratade åt dem.
Solstorm
15-06-2010, 09:07
Fast jag tycker att svepa in sig och dölja sig så totalt verkar har blivit ett religiöst mode. Förr var det väl ganska få länder där man dolde sig så totalt, nu verkar det som det har blivit en modegrej som sprider sig över världen. I vissa länder i mellanöstern där det tidigare varit okej att gå med västerländska kläder även som muslim så packar man in sig alltmer verkar det som. Jag tror att det var betydligt vanligare förr i mellanöstern att man hade sjalett som ofta var knuten i nacken. Så i många länder tror jag att det är någon knepig slags religiöst modegrej. CITAT (Aqvakul @ 13-06-2010, 08:49)  Alla muslimska kvinnor är inte könsstympade. Tvärtom är det en liten minoritet och då från vissa afrikanska länder. Könsstympningen har dessutom inte ett skvatt med islam att göra utan är en äldre stamsed.
Motti, diskutera gärna - men kolla upp lite fakta också... Omskärelser av kvinnor är mycket vanlig i mellanöstern också. Jag blir förvånad när du skriver en liten minoritet, jag har varit ganska säker på att det är en stor majoritet, fast jag vet inte säkert. Har du några siffror och i så fall varifrån?
Gossen Ruda
15-06-2010, 09:44
Wikipedia verkar ganska korrekt vad jag kan se.
Solstorm
15-06-2010, 09:56
Om man klickar vidare på förekomst i världen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_omsk..._i_v.C3.A4rlden så får man fram siffror på afrikanska länder. Mycket höga siffror. Mellanöstern nämns helt kort men jag vet att det är vanligt där fast jag har inga siffror på hur vanligt.
Gossen Ruda
15-06-2010, 10:03
CITAT (Solstorm @ 15-06-2010, 10:56)  Om man klickar vidare på förekomst i världen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_omsk..._i_v.C3.A4rlden så får man fram siffror på afrikanska länder. Mycket höga siffror. Mellanöstern nämns helt kort men jag vet att det är vanligt där fast jag har inga siffror på hur vanligt. Tror inte det är så vanligt där med tanke på hur kvinnorna förtrycks med hjälp av slöjor och burka mm samtidigt som könen hålls åtskilda.
*Stintan*
15-06-2010, 10:03
Läste att Spanien skulle förbjuda slöja burka osv ,plus krusifix i skolan!de omreformera sina religösa lagar där.
Huggorm
16-06-2010, 21:55
Hur många länder är det som förbjudit burka nu, det börjar väll bli några stycken?
CITAT (*Stintan* @ 15-06-2010, 11:03)  Läste i länken ... Så tragiskt.
Aqvakul
16-06-2010, 22:00
Vi såg en kvinna i lund i kväll i en variant som varken var niqab eller burka. Hon hade en heltäckande sjalliknande huvudbonad, som hon kunde se ut genom men som helt dolde hennes ögon utifrån. Det kändes absolut inte bra. Hon hade i övrigt en lång heltäckande klädnad. Hennes man var barhuvad och iklädd shorts. Jag hade god lust att ta ett rejält snack med honom.
Huggorm
16-06-2010, 22:02
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 23:00)  Jag hade god lust att ta ett rejält snack med honom. Lycka till att diskutera dig fram till en lösning
Aqvakul
16-06-2010, 22:04
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:02)  Lycka till att diskutera dig fram till en lösning  Jag tror faktiskt att man ska försöka ta diskussionen. Nu satt vi och åt en synnerligen god middag, så jag kände inte precis för att ta den då.
Huggorm
16-06-2010, 22:06
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 23:04)  Jag tror faktiskt att man ska försöka ta diskussionen. Nu satt vi och åt en synnerligen god middag, så jag kände inte precis för att ta den då. Tror du verkligen du skulle komma någon vart i en sådan diskussion? Jag misstänker att mannen, och förmodligen kvinnan också, skulle bli både arga och förolämpade över att du hade åsikter om kvinnans klädsel.
vitavargen
16-06-2010, 22:09
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 23:04)  Jag tror faktiskt att man ska försöka ta diskussionen. Nu satt vi och åt en synnerligen god middag, så jag kände inte precis för att ta den då. Håller med! Det går att ta upp sådana både med mannen och kvinnan. Det kan ge effekt, för många tvingas av sociala skäl( tryck från sin umgänges krets) i sådana kläder.
Aqvakul
16-06-2010, 22:10
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:06)  Tror du verkligen du skulle komma någon vart i en sådan diskussion? Jag misstänker att mannen, och förmodligen kvinnan också, skulle bli både arga och förolämpade över att du hade åsikter om kvinnans klädsel. Säkert - men försök att åka till Iran lite lagom "sommarnaket", så kommer du nog att få höra ett och annat...
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 23:00)  Vi såg en kvinna i lund i kväll i en variant som varken var niqab eller burka. Hon hade en heltäckande sjalliknande huvudbonad, som hon kunde se ut genom men som helt dolde hennes ögon utifrån. Det kändes absolut inte bra. Hon hade i övrigt en lång heltäckande klädnad. Hennes man var barhuvad och iklädd shorts. Jag hade god lust att ta ett rejält snack med honom. Precis så har min man och jag känt många gånger när asylsökande bott i vår trapp. Vi har sett hur kvinnan nästan heltäckt nonschaleras och mannen bemöts hjärtligt. Jag har flöera gånger gråtit då jag bevittnat sådant. Just nu har vi iaf ett par som verkar jämlikt ... hon får gå klädd som han ... i sommarkläder. Men vi möter ofta på stan, par där mannen går i ljusa chinos och t-shirt och kvinnan är svart från topp till tå ,,,bara ansiktet är synligt. åh vad jag ville kunna göra något radikalt åt detta ... bara trycka på en knapp så var allt bra = Lika för kvinnor som män.
Huggorm
16-06-2010, 22:16
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 23:10)  Säkert - men försök att åka till Iran lite lagom "sommarnaket", så kommer du nog att få höra ett och annat... Jag har läst otaliga reseskildringar från Iran, så jag har en hyfsad bild av hur det fungerar där. Iran är inte Sverige, och det fungerar inte likadant. CITAT (netha @ 16-06-2010, 23:10)  Precis så har min man och jag känt många gånger när asylsökande bott i vår trapp. Vi har sett hur kvinnan nästan heltäckt nonschaleras och mannen bemöts hjärtligt. Jag har flöera gånger gråtit då jag bevittnat sådant. Just nu har vi iaf ett par som verkar jämlikt ... hon får gå klädd som han ... i sommarkläder. Men vi möter ofta på stan, par där mannen går i ljusa chinos och t-shirt och kvinnan är svart från topp till tå ,,,bara ansiktet är synligt. åh vad jag ville kunna göra något radikalt åt detta ... bara trycka på en knapp så var allt bra = Lika för kvinnor som män. Just värmen tror jag inte är så stort problem. Dels kommer de flesta burkaklädda från betydligt varmare länder, dels är nog den typen av kläder inte speciellt varma, för då skulle dom inte användas. Männen har ju ofta ungefär likadana, fast utan ansiktsmask. Färgen svart är ju dumt i värme, men så varmt blir det inte i Sverige jämfört med mellanöstern
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:16)  Jag har läst otaliga reseskildringar från Iran, så jag har en hyfsad bild av hur det fungerar där. Iran är inte Sverige, och det fungerar inte likadant. Just värmen tror jag inte är så stort problem. Dels kommer de flesta burkaklädda från betydligt varmare länder, dels är nog den typen av kläder inte speciellt varma, för då skulle dom inte användas. Männen har ju ofta ungefär likadana, fast utan ansiktsmask. Färgen svart är ju dumt i värme, men så varmt blir det inte i Sverige jämfört med mellanöstern Men läste du alls mitt inlägg som du också citerade? Männen går inte alls klädda i svart. Faktiskt så har jag inte sett en endaste man ens klädd i svart byxa och än miondre i svart tröja/t.shirt. De bär alla ljusa kläder.
Huggorm
16-06-2010, 22:24
CITAT (netha @ 16-06-2010, 23:21)  Men läste du alls mitt inlägg som du också citerade? Männen går inte alls klädda i svart. Faktiskt så har jag inte sett en endaste man ens klädd i svart byxa och än miondre i svart tröja/t.shirt. De bär alla ljusa kläder. Jamen att män och kvinnor använder olika färger på kläder kan väll inte vara någon katastrof? Det borde falla inom normala traditioner och kultur. Det är väll just det att svarta kläder blir varmare som är problemet i såna fall, och frågan är om det ens är ett problem i Sverige? Många invandrare jag träffat gör vad dom kan för att lapa i sig den lilla värme vi har här uppe i norden, så det kanske till och med är en fördel att få klä sig i svart. Det kanske är mannen som är diskriminerad som inte får bära svart?
vitavargen
16-06-2010, 22:25
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 23:10)  Säkert - men försök att åka till Iran lite lagom "sommarnaket", så kommer du nog att få höra ett och annat... Staten och dess anhängare skulle tycka att det är förbjudet med sommarkläder där, men inte befolkningen. Klipp har jag sett hos SVT från Iran, Afganistan och Somalia. De är från 60 och 70-talet. I de alla tre länderna klädde sig befolkningen som folk i Sverige.
Huggorm
16-06-2010, 22:26
CITAT (vitavargen @ 16-06-2010, 23:25)  Staten och dess anhängare skulle tycka att det är förbjudet med sommarkläder där, men inte befolkningen.
Klipp har jag sett hos SVT från Iran, Afganistan och Somalia. De är från 60 och 70-talet. I de alla tre länderna klädde sig befolkningen som folk i Sverige. Det var då det, idag är det betydligt strängare klädkodex som gäller i alla tre länder
herkules
16-06-2010, 22:28
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:16)  Jag har läst otaliga reseskildringar från Iran, så jag har en hyfsad bild av hur det fungerar där. Iran är inte Sverige, och det fungerar inte likadant. Just värmen tror jag inte är så stort problem. Dels kommer de flesta burkaklädda från betydligt varmare länder, dels är nog den typen av kläder inte speciellt varma, för då skulle dom inte användas. Männen har ju ofta ungefär likadana, fast utan ansiktsmask. Färgen svart är ju dumt i värme, men så varmt blir det inte i Sverige jämfört med mellanöstern svart är den perfekta färgen i sol, stöter bort värme
Huggorm
16-06-2010, 22:31
CITAT (herkules @ 16-06-2010, 23:28)  svart är den perfekta färgen i sol, stöter bort värme  Hur menar du nu? Jag skulle snarare vilja påstå att den absorberar värme. Vitt speglar däremot bort mer av solens värme. Svart kan däremot släppa ifrån sig värme ut i luften lättare, men det hjälper ju inte så mycket om solen skiner
Jag såg ett program på TV som var inspelat i Afhganistan under Tallibanerna tid,där gick kvinnorna med Burka och fick gömma sig fick inte studera och barnen fick inte gå i skolan om det inte var under Thalibansk ledning,så fort kvinnorna kom hem så träffades de i smyg och sminkade sig med rubbet och visade varandra sitt ansikte och pladdrade på precis som vi får göra alldeles fritt här,en av kvinnorna sa att kommer dom på oss så blir vi stenade eller får håret avklippt offentligt?ska vi införa den kulturen här i Sverige tycker ni ?
herkules
16-06-2010, 22:32
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:31)  Hur menar du nu? Jag skulle snarare vilja påstå att den absorberar värme. Vitt speglar däremot bort mer av solens värme. Svart kan däremot släppa ifrån sig värme ut i luften lättare, men det hjälper ju inte så mycket om solen skiner jag menar att det är svalare att gå i en svart blus på sommaren än i en vit
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:24)  Jamen att män och kvinnor använder olika färger på kläder kan väll inte vara någon katastrof? Det borde falla inom normala traditioner och kultur. Det är väll just det att svarta kläder blir varmare som är problemet i såna fall, och frågan är om det ens är ett problem i Sverige? Många invandrare jag träffat gör vad dom kan för att lapa i sig den lilla värme vi har här uppe i norden, så det kanske till och med är en fördel att få klä sig i svart. Det kanske är mannen som är diskriminerad som inte får bära svart? Men så klart är det inte färgen på kläderna som är huvudsaken. Jag tror och vet att du vet vad jag vill säga men du vill vrida det eller hur man nu ska förklara. Vill du höra om händelse som inte alls är unik ... jag/ vi har bevittnat många sådana. Muslimskt par får besök eller ska ta adjö ... mannen får mååånga kramar och kindpussar och samtal förs. Kvinnan står ensam ... ingen tar notis om henne ... ingen SER henne öht. Just att jag sett detta IRL gör att jag mår så dåligt så fort jag ser kvinna med huckle och heltäckt.
herkules
16-06-2010, 22:34
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:31)  Jag såg ett program på TV som var inspelat i Afhganistan under Tallibanerna tid,där gick kvinnorna med Burka och fick gömma sig fick inte studera och barnen fick inte gå i skolan om det inte var under Thalibansk ledning,så fort kvinnorna kom hem så träffades de i smyg och sminkade sig med rubbet och visade varandra sitt ansikte och pladdrade på precis som vi får göra alldeles fritt här,en av kvinnorna sa att kommer dom på oss så blir vi stenade eller får håret avklippt offentligt?ska vi införa den kulturen här i Sverige tycker ni ? smink borde man ju kunna förbjuda, kladd i ansiktet klarar vi kvinnor oss väl ändå utan?
Huggorm
16-06-2010, 22:37
CITAT (netha @ 16-06-2010, 23:32)  Men så klart är det inte färgen på kläderna som är huvudsaken. Jag tror och vet att du vet vad jag vill säga men du vill vrida det eller hur man nu ska förklara.
Vill du höra om händelse som inte alls är unik ... jag/ vi har bevittnat många sådana. Muslimskt par får besök eller ska ta adjö ... mannen får mååånga kramar och kindpussar och samtal förs. Kvinnan står ensam ... ingen tar notis om henne ... ingen SER henne öht.
Just att jag sett detta IRL gör att jag mår så dåligt så fort jag ser kvinna med huckle och heltäckt. Okej okej, det var just det att du beskrev mannens klädsel som ljus och kvinnans som svart som jag reagerade på. CITAT (herkules @ 16-06-2010, 23:32)  jag menar att det är svalare att gå i en svart blus på sommaren än i en vit Låter lite märkligt i mina öron  CITAT (herkules @ 16-06-2010, 23:34)  smink borde man ju kunna förbjuda, kladd i ansiktet klarar vi kvinnor oss väl ändå utan? Verkar tyvärr inte så, och nu för tiden använder ju även de män som vill vara moderna smink
Ja det är märkligt !här har kvinnor i Sverige kämpat för gämnlikhet och rösträtt i över hundra år ändå är vi beredda att acceptera invandrarnas förtryck av kvinnor i alla olika relioner bara för att vi ska vara så toleranta av invandrares religon,ska vi inte fortsätta hålla på kvinnans frihet oavset invandringen ?eller ska vi kassta allt i sjön nu när vi har "nya medborgare" och gå till baks till kvinnoförtryck och annama barnäktenskap omskärelse av småflickor och kvinnor osv.Ska vi inte stå fast vid kvinnors rätt till lika frihet och rätt längre?
vitavargen
16-06-2010, 22:41
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:26)  Det var då det, idag är det betydligt strängare klädkodex som gäller i alla tre länder Ja, från regeringarna i de tre länderna och inte från befolkningen där. Gör skillnad på det.
herkules
16-06-2010, 22:42
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:37)  Låter lite märkligt i mina öron  Verkar tyvärr inte så, och nu för tiden använder ju även de män som vill vara moderna smink  du får sätta på dig en svart skjorta och prova  smink är onödigt, på kvinnor och män, min personliga åsikt.
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:39)  Ja det är märkligt !här har kvinnor i Sverige kämpat för gämnlikhet och rösträtt i över hundra år ändå är vi beredda att acceptera invandrarnas förtryck av kvinnor i alla olika relioner bara för att vi ska vara så toleranta av invandrares religon,ska vi inte fortsätta hålla på kvinnans frihet oavset invandringen ?eller ska vi kassta allt i sjön nu när vi har "nya medborgare" och gå till baks till kvinnoförtryck och annama barnäktenskap omskärelse av småflickor och kvinnor osv.Ska vi inte stå fast vid kvinnors rätt till lika frihet och rätt längre? Du vågar uttrycka det som de flesta håller inom sig och knyter näven i fickan.
herkules
16-06-2010, 22:44
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:39)  Ja det är märkligt !här har kvinnor i Sverige kämpat för gämnlikhet och rösträtt i över hundra år ändå är vi beredda att acceptera invandrarnas förtryck av kvinnor i alla olika relioner bara för att vi ska vara så toleranta av invandrares religon,ska vi inte fortsätta hålla på kvinnans frihet oavset invandringen ?eller ska vi kassta allt i sjön nu när vi har "nya medborgare" och gå till baks till kvinnoförtryck och annama barnäktenskap omskärelse av småflickor och kvinnor osv.Ska vi inte stå fast vid kvinnors rätt till lika frihet och rätt längre? så klart vi ska. alla kan gå nakna.
Huggorm
16-06-2010, 22:45
CITAT (vitavargen @ 16-06-2010, 23:41)  Ja, från regeringarna i de tre länderna och inte från befolkningen där. Gör skillnad på det. Somalia har inte direkt någon regering, och Iran och Afghanistan har folkvalda regeringar. CITAT (herkules @ 16-06-2010, 23:42)  smink är onödigt, på kvinnor och män, min personliga åsikt. Kul att vi är överens för en gångs skull, men det får inte bli en vana
herkules
16-06-2010, 22:48
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 23:45)  Kul att vi är överens för en gångs skull, men det får inte bli en vana  haha, det är nog ingen risk!
Huggorm
16-06-2010, 22:48
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:39)  Ja det är märkligt !här har kvinnor i Sverige kämpat för gämnlikhet och rösträtt i över hundra år ändå är vi beredda att acceptera invandrarnas förtryck av kvinnor i alla olika relioner bara för att vi ska vara så toleranta av invandrares religon,ska vi inte fortsätta hålla på kvinnans frihet oavset invandringen ?eller ska vi kassta allt i sjön nu när vi har "nya medborgare" och gå till baks till kvinnoförtryck och annama barnäktenskap omskärelse av småflickor och kvinnor osv.Ska vi inte stå fast vid kvinnors rätt till lika frihet och rätt längre? Det är en prioriteringssak. Är det inte viktigare att stackars krigsdrabbade människor får hjälp till ett nytt liv än att kvinnokampen fortsätter? Kvinnor i Sverige har det såpass bra ändå att dom kan lugna sig en stund medan vi hjälper andra.
Herkules !skärp dig det här är ju en allvarlig diskution !att säga att alla ska gå nakna ?vart leder det eller försökte du lätta upp diskutionen kanske  det var länge sedan människan gick naken för den delen.
Huggorm
16-06-2010, 22:51
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:49)  Herkules !skärp dig det här är ju en allvarlig diskution !att säga att alla ska gå nakna ?vart leder det eller försökte du lätta upp diskutionen kanske  det var länge sedan människan gick naken för den delen. I delar av världen där vädret tillåter det går folk fortfarande mer eller mindre nakna
Mer eller mindre jag !men inte helt nakna och så är det för dom helt naturligt, det är det inte här !
herkules
16-06-2010, 22:54
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:49)  Herkules !skärp dig det här är ju en allvarlig diskution !att säga att alla ska gå nakna ?vart leder det eller försökte du lätta upp diskutionen kanske  det var länge sedan människan gick naken för den delen. vad du än gör här på forumet så tala ALDRIG om för mig vad jag ska göra!
Ja du får gärna gå naken för mig !bara du inte går förbi här
anncharlotte
18-06-2010, 10:14
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:39)  Ja det är märkligt !här har kvinnor i Sverige kämpat för gämnlikhet och rösträtt i över hundra år ändå är vi beredda att acceptera invandrarnas förtryck av kvinnor i alla olika relioner bara för att vi ska vara så toleranta av invandrares religon,ska vi inte fortsätta hålla på kvinnans frihet oavset invandringen ?eller ska vi kassta allt i sjön nu när vi har "nya medborgare" och gå till baks till kvinnoförtryck och annama barnäktenskap omskärelse av småflickor och kvinnor osv.Ska vi inte stå fast vid kvinnors rätt till lika frihet och rätt längre? Fast hur hjälper vi dessa kvinnor genom att hindra dom från att komma ut i arbetslivet ? Är det inte i stället så att vi ger dom chansen att bli starka och kräva sin rätt gentemot sina män, genom att ge dom en plats i samhället där dom har samma värde som männen och kan försörja sej själva. Schal tycker jag inte ställer till några problem i arbetslivet och är helt ok, därimot kan ju burka göra det, praktiska problem som är svårt att komma ifrån. Men jag tycker att det är det man bör utgå ifrån, fungerar det praktiskt så bör det vara ok.
*Stintan*
18-06-2010, 10:24
Vad ska man då göra med alla dessa kvinnor som själva väljer att klä sig i dessa attribut och som anser att det är en del av deras egen identitet. Var det någon som såg det danska tv-programmet där tre ickemuslimska kvinnor klädde sig i schal några dagar för att sedan tillsammans med en muslimsk kvinna utvärdera sina erfarenheter av detta?
anncharlotte
18-06-2010, 10:41
CITAT (*Stintan* @ 18-06-2010, 11:24)  Vad ska man då göra med alla dessa kvinnor som själva väljer att klä sig i dessa attribut och som anser att det är en del av deras egen identitet. Var det någon som såg det danska tv-programmet där tre ickemuslimska kvinnor klädde sig i schal några dagar för att sedan tillsammans med en muslimsk kvinna utvärdera sina erfarenheter av detta? Har man redan från barnsben blivit inpräntad något så är det inte lätt att ändra uppfattning, visst är det så att mycket av det vi i dag anser och gör är saker som vi fick lära oss som små. Det sociala arvet är starkt, åtskilliga undersökningar som jag läst har visat att vi tex angående barnuppfostran, trots att vi i vissa fall egentligen inser att det är fel, har vi en tendens att göra som våra föräldrar en gång gjorde mot oss. För att dessa kvinnor ska ställa andra krav på sina liv så måste dom ju bli insläppta i vårt samhälle och se ett annat sätt att leva.
*Stintan*
18-06-2010, 11:10
CITAT (anncharlotte @ 18-06-2010, 11:41)  Har man redan från barnsben blivit inpräntad något så är det inte lätt att ändra uppfattning, visst är det så att mycket av det vi i dag anser och gör är saker som vi fick lära oss som små. Det sociala arvet är starkt, åtskilliga undersökningar som jag läst har visat att vi tex angående barnuppfostran, trots att vi i vissa fall egentligen inser att det är fel, har vi en tendens att göra som våra föräldrar en gång gjorde mot oss. För att dessa kvinnor ska ställa andra krav på sina liv så måste dom ju bli insläppta i vårt samhälle och se ett annat sätt att leva. Ja fast hur kan vi vara så övertygade om att bara för att vi lever som vi gör och klär oss som vi gör så är det det enda rätta för alla andra som har en annan kultur än vi själva? Visst jag tycker inte heller att burka eller niqab passar i vårt upplysta samhälle men vad gör en schal som ju många också vill förbjuda?
Gossen Ruda
18-06-2010, 11:47
Det är nog en lång process att få slöjbärare att lägga av denna. Första steget torde nog vara att peka på att det inte står något i koranen om heltäckande kläder. När den insikten väl trängt in i medvetandet hos alla kan man långsamt få kvinnorna att vänja sig med att krypa ut ut täckelset. Har man sen barnaåren vant sig vid att vara täckt av kläder kan det vara otäckt att vara otäckt.
*Stintan*
18-06-2010, 12:00
Jamen varför måste alla vara och tänka som vi? Varför reagerar ingen på alla som går med brallorna hängande nere på knäna och där nästan hela rumpan är bar?
andersen
18-06-2010, 12:09
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2010, 12:47)  Det är nog en lång process att få slöjbärare att lägga av denna. Första steget torde nog vara att peka på att det inte står något i koranen om heltäckande kläder. När den insikten väl trängt in i medvetandet hos alla kan man långsamt få kvinnorna att vänja sig med att krypa ut ut täckelset. Har man sen barnaåren vant sig vid att vara täckt av kläder kan det vara otäckt att vara otäckt. Det tror jag inte alls på,varför skulle det vara otäckt att vara otäckt? i så fall så skulle det vara samma sak för mej som sätter på mej en kostym kanske engång vart femte år. Det handlar ju inte om att kvinnorna blir helt nakna, jag tror utan att veta säkert att dom flesta kvinnor vill vara vackra och visa att dom är det, och att då hävda att dom kvinnorna skulle tycka det vara otäckt att vara otäckt tror jag är fel. CITAT (*Stintan* @ 18-06-2010, 13:00)  Jamen varför måste alla vara och tänka som vi? Varför reagerar ingen på alla som går med brallorna hängande nere på knäna och där nästan hela rumpan är bar? Eller det värsta av allt dom har kallsingarna på sig i badhuset
Gossen Ruda
18-06-2010, 12:13
Detta lär vi inte kunna avgöra här och nu men har man inte visat sig offentligt utan exempelvis niqab går det bara inte att slänga av den för alla. För den som lärt sig att andra människor klarar sig utan kanske det går lättare men har man under ett helt liv burit sånt tar det förmodligen lång tid. Man känner sig naken helt enkelt. Betänk att kvinnorna hela tiden fått höra vad man anser är rätt och fel så det är en del av deras vardag.
fuchsian
18-06-2010, 12:17
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:41)  Har vi inte religionsfrihet? Aqvakul .... vi har rätt att tro och låta bli, men det ska inte klistras på kläder och annat tjaffs, Det är ingen tro, endast ett medel att väcka uppmärksamhet. Dom bästa människorna gör inget väsen, men för det har man en vilja och vill inte bli trampad och mobbad av andra. Religionsfrihet sätter jag ett stort ? för. Jag skulle vara med min dotter som motvilligt gick med på att konfimeras (fars sida av släkten tyckte det) och när jag var med där så de hittade uppgifter åt mig. Först fick jag sopkvasten att göra rent och när det inte gick så skulle jag baka bullar till deras fika. Det gick inte hem heller. Jag hade inte gått dit för att städa och baka .... Vad hände sedan? ... Jag var inte välkommen dit. Då frågade jag prästskrället att har man inte rätt att vara där när min dotter ville det ,,,, njaa, men jag följde ju inte reglerna, menade prästen. Jag frågade att finns Gud embart här i kyrkan? ... jovisst fanns han .... men för bövelen visa det då! Detta är frikyrkornas religionsfrihet .....  ... Fuchian ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|