|
Huggorm
11-06-2010, 22:40
CITAT (netha @ 11-06-2010, 23:38)  Håller med ... men slöja kan jag om än motvilligt se som tillåtet ... fast att välja mellan så väljer jag den utan slöja. I offentlig verksamhet vill säga. Mitt problem ang slöja ... är att jag sett sååå många exempel på hur kvinnor med slöja bemöts av de sina. Man & kvinna möter landsmän ... mannen får kramar och kindpussar ... kvinnan står där och ser ledsen ut ...ingen ägnar henne en endaste blick. Ingen SER henne överhuvudtaget.  Alltid är det männens värld ... detta handlar som sagt INTE om religion ... utan om männen sexuella lustar. Jag är inte så säker på att det varken handlar om religion eller slöja, utan snarare om grundläggande värderingar och kultur
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 23:40)  Jag är inte så säker på att det varken handlar om religion eller slöja, utan snarare om grundläggande värderingar och kultur Männens värderingar och kultur.
Slöja hör inte till svensk tradition och hör inte hemme i vårt samhälle,vi måste väl också få värna om våra traditioner  ska vi bara lägga oss platt och låta invandrare från alla länder göra om allt så det passar dom ?så fungerar det inte när vi svenskar flytta utomlands utan vi får annpassa oss efter det landets traditioner.Jag h känner många innvandrare och de tycker vi svenska är flata som inte vågar stå upp för våra svenska traditioner för vi står ju upp för våra i våra länder säger dom.Har en vännina som kommer från "forna jugoslavien"hennes man kommer från ungern,har en vännina som kommer från Eritrea och är musslim,dom tycker svenskarna är flata som, inte våga stå upp för sin kulltur,de vet också att det kommer invandrare hit på grund av socialbidragen här får dom det bäst,invandrare som jag känner och pratat med tycker att många som invandrar till Sverige nu förstör för dom som kom hit och ville skapa sig ett bra liv här skaffa jobb bygga hus starta eget osv.tyvär har det gåt så långt här att så fort man säger något negativt om invandrare då skriker alla RASIST?jag har haft många invandrare omkring mig i mitt liv de är kvar jobbar och kämpar på och har byggt upp ett nytt liv här och trivs med att vara Svenska medborgare :)sen har vi de som kommer hit beräknat och lever på socialbidrag och har inte en tanke på att rota sig här utan planera för hemflytten,men krav ställer de på att få leva sitt liv från hemma här.nu kommer jag att få skit och att jag är rasist osv,jag tar det men jag gillar inte att invandrare kommer hit och utnyttjar vårat system för att sko sig och sedan flytta hem med en mindre förmögenhet ,det är okej att vi har invandrare men då ska de söka jobb lära sig svenska och intregrera sig i vårt samhälle.Inte komma hit och leva på bidrag som de skickar hem.
Huggorm
11-06-2010, 23:00
Jag tycker man skall fokusera på det som är viktigt. För min del har det ingen som helst betydelse om en person har på sig slöja så länge svenska lagar följs och personen verkligen gör sitt bästa för att komma in på arbetsmarknaden. Skötsamma invandrare har vi gott om plats för, och om dom klär sig som dom själv vill stör mig inte.
Det där tror jag inte du tror på själv Huggorm !typ halva sverige i burka då !det tycker du är okej eller att dina barns dagisfröken är ett tygschok med två ögon i !
Huggorm
11-06-2010, 23:10
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:07)  Det där tror jag inte du tror på själv Huggorm !typ halva sverige i burka då !det tycker du är okej eller att dina barns dagisfröken är ett tygschok med två ögon i ! Inte burka, ansiktet behöver inte täckas, men vanlig slöja har jag ingenting emot. Jag kan gå med på en kompromiss, efter att kvinnor fyllt 35 får dom lov att använda burka, och om dom är väldigt fula så kan dom på dispens trots att dom är unga
Men Huggorm du har ju humor vet jag
CITAT (Motti @ 11-06-2010, 23:55)  Slöja hör inte till svensk tradition och hör inte hemme i vårt samhälle,vi måste väl också få värna om våra traditioner  Jag citerar bara en del av ditt inlägg. Slöja hör absolut till vår svenska tradition! Under min uppväxt var det så att hederliga kvinnor bar huvudbonad. Unga kvinnor hade sjalett(stavas??) - går finfint att jämföra med sjal. Gifta kvinnor bar alltid hatt. För vissa religiösa grupper gällde dessutom att kvinnor inte klippte håret. Min farmor tex rullade upp håret i en rulle i nacken. Utsträckt räckte det ner till midjan när hon var 75 år! Jag minns när de assyriska unga kvinnorna kom till oss på 70-talet och de vackra rosenprydda sjaletterna de hade runt huvudena. Fick mig att tänka på mina mostrar på 50-talet. Plus att jag minns att jag själv och min kompisar hade tunna sidensjaletter över våra tuperade och sprayade huvuden i mitten av 60-talet. Usch så dom sjaletterna förstörde frisyrerna! Det är nog så att vi får ha förbarmande med de som kommer hit och har levt i ett annat århundrade innan dom kom till "verkligheten"  CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:10)  Inte burka, ansiktet behöver inte täckas, men vanlig slöja har jag ingenting emot. Jag kan gå med på en kompromiss, efter att kvinnor fyllt 35 får dom lov att använda burka, och om dom är väldigt fula så kan dom på dispens trots att dom är unga  Fast man ser tjockare ut när man snörper åt tyget runt ansiktet, så jag ber om dispans
Jag är född 1953 och så vitt jag mins så har inga svenska kvinnor dolt sitt ansikte med slöja,scharletter hade vi men det var mest för att hålla undan håret vid mjölkning så vi slapp hår i mjölken och på grund av att kvinnor på den tiden hade långt hår och inte kunde bada varje dag, så det var en praktisk sak inte för att inte visa ansiktet för andra män.
andersen
11-06-2010, 23:43
Skall det skapas tillsynsmyndighet för efterlevandet av korrekt klädsel?
Huggorm
11-06-2010, 23:44
CITAT (andersen @ 12-06-2010, 00:43)  Skall det skapas tillsynsmyndighet för efterlevandet av korrekt klädsel? Det finns nog många frivilliga som kan ringa in tips till polisen
andersen
11-06-2010, 23:51
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:44)  Det finns nog många frivilliga som kan ringa in tips till polisen Ja och det är väl det som är problemet, inte kan Polisen åka ut på blåljus pga olaglig klädsel.
om man inte har några alls åker de säkert ut
Huggorm
11-06-2010, 23:55
CITAT (andersen @ 12-06-2010, 00:51)  Ja och det är väl det som är problemet, inte kan Polisen åka ut på blåljus pga olaglig klädsel. Ytterligare en anledning att slippa ta riskabla uppdrag som att stoppa inbrott, misshandel och våldtäkt där förövaren kan vara beväpnad och farlig. Det gäller att prioritera, och även poliser är värda en god arbetsmiljö, så att dra slöjan av huvudet på damer vore perfekt jobb.
Det kan de visst !om det anses oanständigt och allmänt stötande.
CITAT (andersen @ 12-06-2010, 00:43)  Skall det skapas tillsynsmyndighet för efterlevandet av korrekt klädsel? Bra ide´! Det måste förstås föregås av flera års utredande om vad som exakt är god/godkänd klädsel. Det går säkert att ordna. Det lilla problemet i sammanhanget är förstås hur efterlevnaden säkras. Men som andra påpekat, det är alltid lättare att plocka de lägsta frukterna på trädet.
Klart som korvspad att vi ska hålla på våra svenska traditioner !det är vi som bor i detta land som bestämer vad som gäller här !passar det inte så kan de flytta till ett annat land.-
Piccante
12-06-2010, 23:08
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 23:55)  Klart som korvspad att vi ska hålla på våra svenska traditioner !det är vi som bor i detta land som bestämer vad som gäller här !passar det inte så kan de flytta till ett annat land.- Tycker du att vi ska tvångsutvisa hip hop-are??? Knappast något svenskt mode eller en svensk subkultur, ändå är många ungdomar det. CITAT (Motti @ 11-06-2010, 23:30)  Netha håller med dig till hundra !varken niqab eller burka hör hemma i sverige eller slöja,dom som invandrar hit vet nog hur vi lever här innan de kommer hit,om det nu är så viktigt för dom med Niqab burka och slöja ,varför inte välja att fly till ett muslimskt land då som tex Saud Arabien ,om jag som svensk skulle tvingas fly till ett annat land skulle jag deffenitivt inte fly till Iran i alla fall utan till ett Euorpeiskt land som stämmer överens med mina religösa värderingar.och som jag sa i tidigare inlägg så vill ja inte att mina barnbarn ska komunisera med ett tygskynke. Människor på flykt har sällan många valmöjligheter. Sen tvivlar jag på att någon muslim eller ej vill fly till Saudiarabien som är en auktoritärt styrd diktatur.
Det var i all sin da en konstig gämförelse !Hipp Hoppare gömmer sig väl inte i ett tygstycke !det var Burka Niqab och slöja vi diskuterade i den här tråden,ska vi ha dolda ansikten i ett svensk samhälle på dagis osv !det var det det gällde.Har absolut inget emot Hipp Hoppare :)men det var inte det som gällde i den här tråden;)
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 23:33)  Vad är egentligen problemet med slöja? Det har jag inte riktigt förstått, så jag skulle gärna se en förklaring  Det är ju knappast så att man kommunicerar med sitt huvudhår. Om man ska förbjuda slöja ska man också förbjuda keps och alla andra hattar och mössor. Ush så kallt det blir om huvudet då på vintern... Sommarhattar med stora brätten ska då också förbjudas. Kanske hårdpermanentat hår också, och långt hår som hänger över öronen. Förresten, hår över huvud taget, alla ska vara rakade på skallen. Då blir det jämlikt och bra tycker jag. *IRONI*
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:38)  Jag är född 1953 och så vitt jag mins så har inga svenska kvinnor dolt sitt ansikte med slöja,scharletter hade vi men det var mest för att hålla undan håret vid mjölkning så vi slapp hår i mjölken och på grund av att kvinnor på den tiden hade långt hår och inte kunde bada varje dag, så det var en praktisk sak inte för att inte visa ansiktet för andra män. Muslimer döljer heller inte ansiktet med slöjan! Bara håret. Burka och niqab är en annan sak. De flesta muslimer i Sverige använder slöja, och det har jag inget emot. Burka och niqab har jag mest emot för att det inte är naturligt för mig på grund av min kultur, att kommunicera med tygstycken istället för ansikten. Men egentligen ser jag ju inte ansikten på folk jag talar i telefon med heller, men det går ju bra.
Men snälla ni !här har vi svenska kvinnor kämpat för gämlikhet i ett helt decenier och mer och så vill ni införa Slöja Burka och Niqab det som har allt med kvinnoförtryck att göra  och ni tycker dessutom att det är bra och Okej
CITAT (Motti @ 13-06-2010, 00:26)  Men snälla ni !här har vi svenska kvinnor kämpat för gämlikhet i ett helt decenier och mer och så vill ni införa Slöja Burka och Niqab det som har allt med kvinnoförtryck att göra  och ni tycker dessutom att det är bra och Okej  Vem tycker det?
Motti, slöja täcker inte ansiktet!
Ni alla som tycker det är Okej med Slöja Niqab o Burka !har ni tänkt på att alla dessa kvinnor är omskurna eller köns stympade ?har en vänninna som kommer från Eritrea hon är omskuren om så bara de ytre blygdläpparna men hon har problem med det,alla muslimska länder omskär sina barn och könstypar kvinnor och syr ihop dom,ett gemensamt de bär Slöja Burka eller Niqab,rent kvinnoförtryck!så det handlar inte bara om att skyla sig det är ett helt Packet för att behaga mannen.Då frågar jag ?är det så vi ska ha det här ?ska vi tillåta könstypning av barn och invandrar kvinnor ?även här i Sverige ?
CITAT (Motti @ 13-06-2010, 00:42)  Ni alla som tycker det är Okej med Slöja Niqab o Burka !har ni tänkt på att alla dessa kvinnor är omskurna eller köns stympade ?har en vänninna som kommer från Eritrea hon är omskuren om så bara de ytre blygdläpparna men hon har problem med det,alla muslimska länder omskär sina barn och könstypar kvinnor och syr ihop dom,ett gemensamt de bär Slöja Burka eller Niqab,rent kvinnoförtryck!så det handlar inte bara om att skyla sig det är ett helt Packet för att behaga mannen.Då frågar jag ?är det så vi ska ha det här ?ska vi tillåta könstypning av barn och invandrar kvinnor ?även här i Sverige ? Alla judar och alla, eller i varje fall de allra flesta amerikaner är också omskurna. Könsstympning är skit!
Anma !för tjyven !judar skär bort lite förhud på Picken,muslimer skär bort blygdläppar på sina kvinnor utan bedövning och gör folkfest av det,i Sudan tex skär de bort klitorius och både inre och ytreblygdläppar på småflickor när de är typ2- 5 år utan bedövning med gammla slöa rakblad !tycker du ska läsa på vad muslimsk tro är !och att det är männen som bestämer allt om sina kvinnor.Läs på !Alla muslimska kvinnor blir könstympade-
CITAT (Motti @ 13-06-2010, 01:00)  Anma !för tjyven !judar skär bort lite förhud på Picken,muslimer skär bort blygdläppar på sina kvinnor utan bedövning och gör folkfest av det,i Sudan tex skär de bort klitorius och både inre och ytreblygdläppar på småflickor när de är typ2- 5 år utan bedövning med gammla slöa rakblad !tycker du ska läsa på vad muslimsk tro är !och att det är männen som bestämer allt om sina kvinnor.Läs på !Alla muslimska kvinnor blir könstympade- Men gudars skymning! Detta vet väl jag! Jag är väl ingen idiot heller. Könsstympning är SKIT! CITAT (Motti @ 13-06-2010, 01:00)  Anma !för tjyven !judar skär bort lite förhud på Picken,muslimer skär bort blygdläppar på sina kvinnor utan bedövning och gör folkfest av det,i Sudan tex skär de bort klitorius och både inre och ytreblygdläppar på småflickor när de är typ2- 5 år utan bedövning med gammla slöa rakblad !tycker du ska läsa på vad muslimsk tro är !och att det är männen som bestämer allt om sina kvinnor.Läs på !Alla muslimska kvinnor blir könstympade- "Alla muslimska kvinnor blir könstympade-" Skitsnack!!!
Anma !då är vi överens  därför ska vi inte uppmuntra Burka Niqab och slöja,det är det samma som kvinoförtryck könstympning osv.
Aqvakul
13-06-2010, 07:49
CITAT (Motti @ 13-06-2010, 00:42)  Ni alla som tycker det är Okej med Slöja Niqab o Burka !har ni tänkt på att alla dessa kvinnor är omskurna eller köns stympade ?har en vänninna som kommer från Eritrea hon är omskuren om så bara de ytre blygdläpparna men hon har problem med det,alla muslimska länder omskär sina barn och könstypar kvinnor och syr ihop dom,ett gemensamt de bär Slöja Burka eller Niqab,rent kvinnoförtryck!så det handlar inte bara om att skyla sig det är ett helt Packet för att behaga mannen.Då frågar jag ?är det så vi ska ha det här ?ska vi tillåta könstypning av barn och invandrar kvinnor ?även här i Sverige ? Alla muslimska kvinnor är inte könsstympade. Tvärtom är det en liten minoritet och då från vissa afrikanska länder. Könsstympningen har dessutom inte ett skvatt med islam att göra utan är en äldre stamsed. Motti, diskutera gärna - men kolla upp lite fakta också...
vitavargen
13-06-2010, 09:26
CITAT (Bee @ 12-06-2010, 01:11)  Bra ide´! Det måste förstås föregås av flera års utredande om vad som exakt är god/godkänd klädsel. Det går säkert att ordna. ...... Hoppas innerligt att du skämtar. Den sorten av samhälle som bestämmer invånarnas klädstil är Fascistisk och jag vill inte vara en vanlig medborgare där. Detta som vi tog upp här har med kvinnans ställning i samhället att göra. Som bekant har några i olika länder förlamat halva befolkningen(kvinnorna) genom att bestämma en sorts klädstil för kvinnor där ( Niqab, Burka, slöja etc). Det är ytterst viktigt att helva befolkningen i ett samhälle försvaras (kvinnor). Dessa har avdelningar i Europa. De har sina samlingslokaler. De umgås med bestämda personer. Till och med de har ekonomiska hjälp ifrån bestämda grupper och Stater. Allt annat bestämmande om klädstil är Statens intrång i invånarnas privatliv. Det får inte förekomma.
Huggorm
13-06-2010, 10:54
CITAT (vitavargen @ 13-06-2010, 10:26)  Allt annat bestämmande om klädstil är Statens intrång i invånarnas privatliv. Det får inte förekomma. Om man väljer att inte ha kläder alls då, eller om man klär sig i genomskinlig plastfolie? Kvinnor som badar topless i badhus, eller går så på stan för den delen?
herkules
13-06-2010, 11:21
jag tycker faktiskt inte att man kan förbjuda människor att ha en viss klädsel på sig men samtidigt så ska man heller inte kunna tvinga folk att bära plagg de inte vill ha. svårt.
Meriona
13-06-2010, 11:36
Ang klädförbud: Vad jag vet så är det faktiskt förbjudet att bära Nazi-symboler, både på kläder och annat. Tack och lov.
Huggorm
13-06-2010, 11:39
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 12:36)  Ang klädförbud: Vad jag vet så är det faktiskt förbjudet att bära Nazi-symboler, både på kläder och annat. Tack och lov. Nja, är det verkligen det? På wikipedia står det så här om hakkorset: "Om man offentligt visar upp svastikan i Sverige idag kan det till exempel räknas som förargelseväckande beteende eller falla under lagen om hets mot folkgrupp, och därmed vara straffbart." Så det är inte direkt förbjudet, vill man komma åt det så får man göra det på omvägar. Sedan finns det ju även andra nazistiska symboler, med svastikan är ju den överlägset starkaste
Meriona
13-06-2010, 12:11
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 12:39)  Nja, är det verkligen det? På wikipedia står det så här om hakkorset:
"Om man offentligt visar upp svastikan i Sverige idag kan det till exempel räknas som förargelseväckande beteende eller falla under lagen om hets mot folkgrupp, och därmed vara straffbart."
Så det är inte direkt förbjudet, vill man komma åt det så får man göra det på omvägar. Sedan finns det ju även andra nazistiska symboler, med svastikan är ju den överlägset starkaste Men är det inte förbjudet då om det är straffbart?
vitavargen
13-06-2010, 14:02
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 11:54)  Om man väljer att inte ha kläder alls då, eller om man klär sig i genomskinlig plastfolie? Kvinnor som badar topless i badhus, eller går så på stan för den delen? Det finns inga i världen som har påbjudit/tvingat de kvinnorna till valet av dessa klädstilen (som du nämner). Varför ska jag ha synpunkter om dem?
Huggorm
13-06-2010, 14:10
CITAT (vitavargen @ 13-06-2010, 15:02)  Det finns inga i världen som har påbjudit/tvingat de kvinnorna till valet av dessa klädstilen (som du nämner). Varför ska jag ha synpunkter om dem? För att det kan räknas som förargelseväckande beteende, och det brukar räcka med mindre än så för att du skall ha synpunkter? CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 13:11)  Men är det inte förbjudet då om det är straffbart?  Inte nödvändigtvis skulle jag vilja säga, eftersom det inte finns någon direkt lag som säger att det är förbjudet med nazistpropaganda
vitavargen
13-06-2010, 14:20
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 15:10)  För att det kan räknas som förargelseväckande beteende, och det brukar räcka med mindre än så för att du skall ha synpunkter? ....... Förargelseväckande är påhitt från den konservativa politiska eliten. Mina synpunkter bränner dig, för du är en verklig konservativ. Var en fritänkare istället
Piccante
13-06-2010, 15:26
CITAT (Motti @ 13-06-2010, 00:09)  Det var i all sin da en konstig gämförelse !Hipp Hoppare gömmer sig väl inte i ett tygstycke !det var Burka Niqab och slöja vi diskuterade i den här tråden,ska vi ha dolda ansikten i ett svensk samhälle på dagis osv !det var det det gällde.Har absolut inget emot Hipp Hoppare :)men det var inte det som gällde i den här tråden;) Det är väl ingen konstig jämförelse? Jag svarade på detta inlägget som du skrev; CITAT Klart som korvspad att vi ska hålla på våra svenska traditioner !det är vi som bor i detta land som bestämer vad som gäller här !passar det inte så kan de flytta till ett annat land.- Är det en svensk tradition att klä sig i baggyjeans, för stora tröjor och massa guld-bling bling och rappa om våld och sex??? Jag tycker du är väldigt kategorisk i ditt fördömande av andra ibland. Vi har ju trots allt ganska stor tolerans mot olika klädstilar och subkulturer. Är det lämpligare att gå och visa baken för folk nu när ungdomsmodet säger att byxorna ska hänga vid knäna?
Huggorm
13-06-2010, 17:13
CITAT (Ralf @ 13-06-2010, 17:42)  Äkta eller fejk? Och vad är det för något, det ser ut som ett visum och texten verkar vara på något slaviskt språk?
Meriona
13-06-2010, 17:17
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 18:13)  Äkta eller fejk? Och vad är det för något, det ser ut som ett visum och texten verkar vara på något slaviskt språk? Bra fråga, ser verkligen deras pass ut så undrar jag?  Jag har verkligen ingen aning...
Huggorm
13-06-2010, 17:18
Kroatiskt verkar det vara, om man skall utgå från stämpeln. Och jag tror inte det är något pass, utan snarare ett visum
Edit: Men det verkar också konstigt eftersom giltighetstiden är 40 år.
Meriona
13-06-2010, 17:33
Ännu konstigare då, kroater är katoliker till nästan 99%. Bosnier är muslimer, men de har vanlig slöja om nåt, aldrig niqab eller burka.
Aqvakul
13-06-2010, 17:35
Det är säkert något hemmagjort hopklipp...
andersen
13-06-2010, 17:54
Är det tillåtet med foto på pass/körkort på nätet? jag kommer ihåg när Mehdi ghezalis körkort visades på nätet vilket liv det blev då. Det stå ju person nr på körkortet mm.
Huggorm
13-06-2010, 18:18
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:33)  Ännu konstigare då, kroater är katoliker till nästan 99%. Bosnier är muslimer, men de har vanlig slöja om nåt, aldrig niqab eller burka. Personen på kortet är visserligen muslim, men inte bosniak. Kirkuk, Irak står det med små bokstäver. Där bor mest kurder om jag inte minns fel, och inte använder väll dom burka? Jag tror också det är något hemmagjort
Meriona
13-06-2010, 18:55
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 19:18)  Personen på kortet är visserligen muslim, men inte bosniak. Kirkuk, Irak står det med små bokstäver. Där bor mest kurder om jag inte minns fel, och inte använder väll dom burka? Jag tror också det är något hemmagjort Kurder använder varken burka eller niqab, nej. Min kurdiska väninna använder inte ens slöja. Burka är väl vanligast i Afganistan om jag inte minns fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|