Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Knytt
Det var en liten planta för ca 14 år sen då gumman som anla växthuset planterade den - hon fick den visst i 70 års present!

Nu mer är den ett monster, jag klipper ner mer än hälften varje år för att få plats med lite annat i växthuset. Förra året klippte jag faktiskt av ett par sidostammar också.

Den står där året runt, men vi bor i zon 1-2. Men de verkar inte särskilt känsliga biggrin.gif

Plockar flera kg fikon varje år, inte så man snålar direkt wink.gif

Jag byter gärna sticklingar med alla intresserade - men jag vet inte om jag kommer minnas er allihop då så ni får påminna!
djur7
Här kommer bilder på min litchie och kiwi
blomkronan
CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 17:54) *
Det var en liten planta för ca 14 år sen då gumman som anla växthuset planterade den - hon fick den visst i 70 års present!

Nu mer är den ett monster, jag klipper ner mer än hälften varje år för att få plats med lite annat i växthuset. Förra året klippte jag faktiskt av ett par sidostammar också.

Den står där året runt, men vi bor i zon 1-2. Men de verkar inte särskilt känsliga biggrin.gif

Plockar flera kg fikon varje år, inte så man snålar direkt wink.gif

Jag byter gärna sticklingar med alla intresserade - men jag vet inte om jag kommer minnas er allihop då så ni får påminna!

Oj, att den var så pass gamal... men det var ju nästan skönt att höra, för jag har inte så stort växthus smile.gif
(Växthuset är inte ens färdigbyggt)
När är det dax att påminna? när brukar du klippa i den?

CITAT
Här kommer bilder på min litchie och kiwi

Oj vad dom har vuxit på så kort tid...
Jag var och köpte mig en kiwi i dag smile.gif Mina frön hade jag ju lagt i kylen... Men jag ska så dom oxå samtidigt med dom färska... kul att testa vilka som gror bäst... och växer bäst smile.gif
Sussie F-Flower
Oj, vilken röd och fin färg Litchien hade på stammen. Häftig!

Jag kom på det... jag lade ju några Litchikärnor i en påse med vitmossa också... påsen lade jag i kökssoffan, drygt en meter från kaminen.
Tänkte bara att jag ville testa om det funkade.. Har ju sått i några krukor också.

Jag fick inte tag i några fikon förut när jag var och handlade. Var både på Kvantum och Tempo. Stendött!

Köpte däremot 2 mango, en papaya och 8 avocado. (Jag ska inte sätta några fler avocado, har redan 4 st som är mellan 40-70 cm höga och det räcker... men dom är ju så goda...)

Ska jag så papayakärnorna direkt när jag har delat på frukten?
Alltså bara göra ren dom först. Förra ggn jag sådde fick dom torka några dagar. Verkar ju inte vara någon större hit, precis...
djur7
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 20:04) *
Oj, vilken röd och fin färg Litchien hade på stammen. Häftig!

Jag kom på det... jag lade ju några Litchikärnor i en påse med vitmossa också... påsen lade jag i kökssoffan, drygt en meter från kaminen.
Tänkte bara att jag ville testa om det funkade.. Har ju sått i några krukor också.

Jag fick inte tag i några fikon förut när jag var och handlade. Var både på Kvantum och Tempo. Stendött!

Köpte däremot 2 mango, en papaya och 8 avocado. (Jag ska inte sätta några fler avocado, har redan 4 st som är mellan 40-70 cm höga och det räcker... men dom är ju så goda...)

Ska jag så papayakärnorna direkt när jag har delat på frukten?
Alltså bara göra ren dom först. Förra ggn jag sådde fick dom torka några dagar. Verkar ju inte vara någon större hit, precis...


Jag tvättade av min först och planterade sedan, emn den har inte kommit upp äänu....
Apropå avocado hur har du gjort? jag har satt en kärna i jord med påse över men den börjar se ut som den skulle mögla och så har jag en i påse med vitmossa men det händer inget.....
Hur skall jag göra för att få dem att gro?????


Sussie F-Flower
CITAT (djur7 @ 24-01-2009, 19:09) *
Jag tvättade av min först och planterade sedan, emn den har inte kommit upp äänu....
Apropå avocado hur har du gjort? jag har satt en kärna i jord med påse över men den börjar se ut som den skulle mögla och så har jag en i påse med vitmossa men det händer inget.....
Hur skall jag göra för att få dem att gro?????



Du planterade papayakärnorna utan att torka dom alltså?

Avocadon lade jag i en påse med vitmossa och förvarade i rumstemp. Ska finnas bilder i någon tråd... Ska kolla vad den heter...

Två andra kärnor är planterad i perlituppblandad blomjord/krukväxtjord, för att det inte ska bli så kompakt. Dom två kärnorna hade nog legat på tork i några veckor. Planterade drygt halva kärnan. Stående.
MariaS
vilka diskussioner ni har haft idag då?! Är det bara för att jag har varit på Odla-träff i Surte?

Ja och den träffen skulle jag naturligtvis inte ha åkt på, för det följde med frön (Skulle absolut INTE köpa fler...) till Passiflora suberosa och Magnolia solangiana
blomkronan
Jag planterade mina papaya fröer direkt efter jag hade öppnat frukten, bara tvätta av dom först.
Min avacado som jag la i påse med vitmossa tog låååång tid på sig innan jag kunde plantera om den i jord.
Jag tror det handlade om 3-4 månader, en grodd kom fram, den ska planteras nedåt och jag satte min avakado så man ser toppen på den, när väl en liten titta fram växte den snabbt smile.gif min är väll ca 30 cm nu, med blad:)
Först var det bara en "pinne" väldigt länge...
[attachment=29966:DSC01785.JPG]
Jag har den planterad i en självvattnande "kruka" gjord av en petflaska.
Ludvig Johansson
Mina första ingefärafrön för i år har grott Hedychium coccineum, roligt nog är en av sorterna av arten 'Tara' en av de ingefäror som jag lyckats övervintra.
MariaS
CITAT (Ludvig Johansson @ 24-01-2009, 19:52) *
Mina första ingefärafrön för i år har grott Hedychium coccineum, roligt nog är en av sorterna av arten 'Tara' en av de ingefäror som jag lyckats övervintra.

sick.gif Inte ett dugg avundsjuk whistling.gif
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 19:32) *
vilka diskussioner ni har haft idag då?! Är det bara för att jag har varit på Odla-träff i Surte?

Ja och den träffen skulle jag naturligtvis inte ha åkt på, för det följde med frön (Skulle absolut INTE köpa fler...) till Passiflora suberosa och Magnolia solangiana



Hehe, jamen välkommen tillbaka ialla fall! kompiskram.gif Har funderat vart du har varit idag men jag tänkte att du kanske sitter och skriver brev eller håller på med det som rör facket... crying.gif

Fick du med dig Passiflora och Magnolia hem? Men det va väl inte dumt??? naughty.gif giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Ludvig Johansson @ 24-01-2009, 19:52) *
Mina första ingefärafrön för i år har grott Hedychium coccineum, roligt nog är en av sorterna av arten 'Tara' en av de ingefäror som jag lyckats övervintra.


Waow!!! Tjusiga!!! Vad kul, Grattis!
Ludvig Johansson
Jag får väl komma förbi affärn med en planta om de tar sig :-)

Sedan har den inte blommat än, så bilden är mer en aptitretare. Men bladverket är rätt snyggt också.
Sussie F-Flower
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 19:20) *
Avocadon lade jag i en påse med vitmossa och förvarade i rumstemp. Ska finnas bilder i någon tråd... Ska kolla vad den heter...



Här Sandra, så kan du titta lite mera. Nu har jag hittat tråden, äntligen.
Den heter Mango och Avocado

Jag vet inte hur man plockar fram en annan tråd i ett inlägg så du får gå in på sök och hitta tråden där.
MariaS
CITAT (Ludvig Johansson @ 24-01-2009, 20:07) *
Jag får väl komma förbi affärn med en planta om de tar sig :-)

Sedan har den inte blommat än, så bilden är mer en aptitretare. Men bladverket är rätt snyggt också.

Hmmm, har du missat konkursen?! Synd! Då hade du kunnat fynda lite kul grejer till vrakpriser, men nu finns det INGET kvar...
blomkronan
Måste bara få visa...Här har det vuxit på lite...
På 1 sidan i denna tråd ser ni va små dom var smile.gif
Mitt lilla träd "Katpala"
[attachment=29967:DSC01788.JPG]

"Echium Pininana" växer på fint.. trots att den ska stå svalt... som den inte gör!
[attachment=29968:DSC01790.JPG]

(Båda står i självvattnade petflaskor)
MariaS
Annars odlar jag faktiskt VAnlig ingefära. Går den att övervintra med? Jag skördar min och kokar marmelad annars...
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 24-01-2009, 20:14) *
Måste bara få visa...Här har det vuxit på lite...
På 1 sidan i denna tråd ser ni va små dom var smile.gif
Mitt lilla träd "Katpala"
[attachment=29967:DSC01788.JPG]

"Echium Pininana" växer på fint.. trots att den ska stå svalt... som den inte gör!
[attachment=29968:DSC01790.JPG]

(Båda står i självvattnade petflaskor)


Vad kul! Grattis. Dom hade då vuxit bra... Vad fina dom var!
Hur har du gjort med flaskorna...?

CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 20:15) *
Annars odlar jag faktiskt VAnlig ingefära. Går den att övervintra med? Jag skördar min och kokar marmelad annars...



Jag skulle också vilja ha Ingefära. Har du satt en vanlig rot, som man köper i butiken, Maria?
Man måste kanske ha en väldigt LÅÅÅNG kruka till dessa? På bredden alltså? Växer dom fort?
Ludvig Johansson
Det var riktigt trist Maria. Jag beklagar. Vi åkte förbi butiken sent en kväll i början av januari och då såg den levande ut. Varför funkade det inte? (Är du utless på den frågan) Kommer att tänka på Krister i Falköping som startade plantskola, som sedan gick omkull efter något halvår. Verkar vara en tuff bransch?

Vanlig ingefära är tropisk och kolavippar vid nån minusgrad. En utmaning med andra ord tummenupp.gif
(Har ännu inte fattat vilken smiley man använder var).
Ludvig Johansson
Rotstammen växer långsamt.
blomkronan
Självbevattnings kruka av petflaska.

Få se nu om jag kan förklara utan bilder...
1. skär i sär en pettflaska på mitten ungefär... (se punkt 3)
2. Underdelen får bli vattenbehållare.
3. överdelen vänds upp och ner och ställs i under delen, för att kontrollera att flaskhalsen hamnar en bit ovan för "botten" ju högre upp flaskhalsen kommer ju mera vatten kan man ha i och längre tid går det mellan vattningarna.
4. tag en ny disktrasa eller något annat bra matrial som kan suga vatten. Klipp i remsor ca 3 cm breda, knyt en knut så stor att den inte faller igenom flaskhalsen, lägg en remsa runt knutten och stick endarna igenom flaskhalsen så knuten stannar i flaskan. I en del flaskor har jag lagt lite vitmossa i botten, andra har jag bara fyllt på med jord.

Synd att dom har tagit bort alla hårda petflaskor, dom som finns nu är lite veka, tänkte testa med saftflaskorna sen när saften tagit slut...

Jag har en paprika och en annanas planterad i denna typ oxå dom verkar trivas där.
Fyller på vatten var 2-3 vecka.
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 20:38) *
Vad kul! Grattis. Dom hade då vuxit bra... Vad fina dom var!
Hur har du gjort med flaskorna...?
Jag skulle också vilja ha Ingefära. Har du satt en vanlig rot, som man köper i butiken, Maria?
Man måste kanske ha en väldigt LÅÅÅNG kruka till dessa? På bredden alltså? Växer dom fort?

Just så här års (nästa vecka ungefär) Köper jag en bit ingefära, som jag delar i ca 2-3cm stora bitar. Sen sätter jag varje bit i en 5-liters kruka med plantjord och vattnar. Krukorna får stå under borden i blomrummet (+20 grader) I slutet av februari, brukar de första stråna titta upp. Då lyfter jag upp krukorna till belysningen och börjar vattna. Ingefäran vill ha jämn fuktighet. I slutet av april, flyttar krukorna ut till växthuset, där de får stå hela sommaren. I september har jag sedan skördat ingefäran, för då åker istället alla citrusar och andra växter in där, som ska övervintra svalt. Ingefäran har jag aldrig försökt låta stå kvar då, utan skördar den istället och kokar marmelad på den (MUMS) Men det kanske vore värt ett försök att övervintra den....
Sussie F-Flower
Tack Mari! Det där ska jag testa! tummenupp.gif
thanks.gif
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 21:01) *
Just så här års (nästa vecka ungefär) Köper jag en bit ingefära, som jag delar i ca 2-3cm stora bitar. Sen sätter jag varje bit i en 5-liters kruka med plantjord och vattnar. Krukorna får stå under borden i blomrummet (+20 grader) I slutet av februari, brukar de första stråna titta upp. Då lyfter jag upp krukorna till belysningen och börjar vattna. Ingefäran vill ha jämn fuktighet. I slutet av april, flyttar krukorna ut till växthuset, där de får stå hela sommaren. I september har jag sedan skördat ingefäran, för då åker istället alla citrusar och andra växter in där, som ska övervintra svalt. Ingefäran har jag aldrig försökt låta stå kvar då, utan skördar den istället och kokar marmelad på den (MUMS) Men det kanske vore värt ett försök att övervintra den....


Det lät inte så svårt så då får ingefäran åka med i årets projekt. Tack för all info Maria! smiley_small_hug.gif
Man kanske skulle försöka att göra inläggning så man har till Sushi'n...? naughty.gif
johannea
Idag tittade 2 mandariner upp! (Sådda 22/12) Hade faktiskt tänkt att slänga dem snart, har verkligen INGET tålamod med sånt som tar tid, borde nog satsa på att bara så smörgås krasse whistling.gif Men nu e jag glad att ja lät bli, ska bli spännande att se hur de blir som plantor!
Maggan H
Grattis alla till era lyckade sådder! Tänk att så många olika tropiska växter är så relativt lätta att få att gro i Sverige! Nästa gång jag handlar ska jag inventera frukthyllorna på Maxi!
djur7
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 21:10) *
Här Sandra, så kan du titta lite mera. Nu har jag hittat tråden, äntligen.
Den heter Mango och Avocado

Jag vet inte hur man plockar fram en annan tråd i ett inlägg så du får gå in på sök och hitta tråden där.

Hej!
Hjälp ! kan någon hjälpa mig att hitta tråden mango och avocadon, jag hittar den inte

Sussie F-Flower
CITAT (djur7 @ 25-01-2009, 10:23) *
Hej!
Hjälp ! kan någon hjälpa mig att hitta tråden mango och avocadon, jag hittar den inte



Jag sökte reda på den nu... Skriv bara Avocado i sökrutan (stort A), scrolla ner till den 17e oktober. Där hittar du Mango och Avocado.
Hoppas du hittar... smile.gif
Alba
Kan det vara den här tråden
Sussie F-Flower
-JA!!! tummenupp.gif Tusen Tack Alba!
Hur gör man? blush.gif wacko.gif
djur7
CITAT (Alba @ 25-01-2009, 12:09) *
Kan det vara den här tråden

Aha tack så mycket för hjälpen men jag skulle också vilja veta hur man sätter in en tråd????
MariaS
CITAT (djur7 @ 25-01-2009, 12:36) *
Aha tack så mycket för hjälpen men jag skulle också vilja veta hur man sätter in en tråd????

Man börjar med att klicka på sök här i Odlas meny. Sen söker man efter den råd man vill ha (Mango och Avocado) klicka på den tråd du söker. Nu kan man i det översta fältet i rutan, sen en "webadress" som börjar med http://. Denna adressen kopierar man.
Sen ska du då svara på ett inlägg. I svaramenyn finns en ruta "Infoga länk" Den ser ut som ett kantigt R med ett + efter. Klicka på den knappen och klistra in webadressen du kopierat och tryck OK. Då kommer en ny ruta upp, där kan du skriva vad du vill kalla länken för. Klicka sedan på OK igen och länken är klar.
Maggan H
Jaaaa! ÄNTLIGEN gror 3 st Acnistrusar! yahoo.gif
MariaS
yahoo.gif yahoo.gif yaay.gif Grattis!
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 25-01-2009, 14:13) *
Man börjar med att klicka på sök här i Odlas meny. Sen söker man efter den råd man vill ha (Mango och Avocado) klicka på den tråd du söker. Nu kan man i det översta fältet i rutan, sen en "webadress" som börjar med http://. Denna adressen kopierar man.
Sen ska du då svara på ett inlägg. I svaramenyn finns en ruta "Infoga länk" Den ser ut som ett kantigt R med ett + efter. Klicka på den knappen och klistra in webadressen du kopierat och tryck OK. Då kommer en ny ruta upp, där kan du skriva vad du vill kalla länken för. Klicka sedan på OK igen och länken är klar.



Tack Maria för infon!!!
Jag ska testa i supporten!
thanks.gif

CITAT (Maggan H @ 26-01-2009, 10:34) *
Jaaaa! ÄNTLIGEN gror 3 st Acnistrusar! yahoo.gif



Grattis!
Vad KUL!
djur7
CITAT (Maggan H @ 26-01-2009, 11:34) *
Jaaaa! ÄNTLIGEN gror 3 st Acnistrusar! yahoo.gif

GRATTIS yaay.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 26-01-2009, 10:34) *
Jaaaa! ÄNTLIGEN gror 3 st Acnistrusar! yahoo.gif



Grattis!! bravo.gif .......men jag är nyfiken på VAD för sort?
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 26-01-2009, 14:56) *
Grattis!! bravo.gif .......men jag är nyfiken på VAD för sort?

Tack!

Samma som du fick att gro för flera veckor sen devil.gif -Vildtobak A.Australis!
Maggan H
Nu börjar det hända lite saker! yahoo.gif Den röda Ixoran är på gång, crazy.gif liksom Grästräden! naughty.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 26-01-2009, 16:10) *
Tack!

Samma som du fick att gro för flera veckor sen devil.gif -Vildtobak A.Australis!



Grattis! blomma.gif hos mig grodde 7 st giggle.gif

Ja Grattis till Ixoran också tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 27-01-2009, 21:09) *
Grattis! blomma.gif hos mig grodde 7 st giggle.gif

Ja Grattis till Ixoran också tummenupp.gif

Jag sådde inte alla, en hel del kvar i påsen, tror inte det var fler än 3 st jag sådde, faktiskt.... whistling.gif

Grodde dina samtidigt? Alla mina kom upp samma dag.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 27-01-2009, 22:16) *
Jag sådde inte alla, en hel del kvar i påsen, tror inte det var fler än 3 st jag sådde, faktiskt.... whistling.gif

Grodde dina samtidigt? Alla mina kom upp samma dag.

KUL... grattis Jag sökte på namnet "Acnistrusar" men fick upp bilder på FISKAR!!! det har du väll ändå inte sått giggle.gif

Jag satte i går... ett exotisk frö... en cocosnöt naughty.gif
Maggan H
Kul idé med koksnöten! Hoppas den böjar växa! Vildtobaken heter Acnistus arborescens och det finns bild på sidan två(?) i denna tråden. rolleyes.gif
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 28-01-2009, 08:21) *
Kul idé med koksnöten! Hoppas den böjar växa! Vildtobaken heter Acnistus arborescens och det finns bild på sidan två(?) i denna tråden. rolleyes.gif

8/12 sådde du dom... det var snabbt dom grodde smile.gif grattis Hur har det gått med Tucca (tror jag den hete) jag har frön jag oxå men vet inte hur jag ska göra, hur gjorde du? tar dom tid på sig kanske jag oxå ska ta och sätta dom nu...
MariaS
Varför varför varför gick jag in på Impectas hemsida duh.gif Jag vet ju att jag inte kan hålla fingrarna i styr, än mindre musknappen när den stryker över knappen KÖP!

JA nu sitter jag här med en orderbekräftelse igen då, med en massa frön.
Till denna tråden kom det:
Jacaranda och Catalpa...

Och då HAR jag redan en Catalpa i trädgården... duh.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 28-01-2009, 09:40) *
8/12 sådde du dom... det var snabbt dom grodde smile.gif grattis Hur har det gått med Tucca (tror jag den hete) jag har frön jag oxå men vet inte hur jag ska göra, hur gjorde du? tar dom tid på sig kanske jag oxå ska ta och sätta dom nu...

Vit fladdermusblomma, Tacca integrifolia, syns inget ännu i krukan. angry.gif Måste erkänna att det är den jag väntar mest på, innocent.gif trots att det tar 3 år innan den blommar! Det kan ta upp till 9 månader innan den gror.... -fear-.gif

CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 13:45) *
Varför varför varför gick jag in på Impectas hemsida duh.gif Jag vet ju att jag inte kan hålla fingrarna i styr, än mindre musknappen när den stryker över knappen KÖP!

JA nu sitter jag här med en orderbekräftelse igen då, med en massa frön.
Till denna tråden kom det:
Jacaranda och Catalpa...

Och då HAR jag redan en Catalpa i trädgården... duh.gif


Ja, jag vet PRECIS hur det är! Har varit inne på två engelska sidor o kollat runt - och det klåfingriga pekfingert beställde trots att jag sa nej, nej .... coolgleam.gif
blomkronan
CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 13:45) *
Och då HAR jag redan en Catalpa i trädgården... duh.gif

Har du en i trädgården.... smile.gif
Jag sådde ett frö och den tog sig bra direkt...
Hur länge har du haft din?
Är den härdig i din zon?
Jag har läst att den kan bli 6 meter...hög!! men det tar nog måååååånga år.
Maria kan du visa...med en bild, jag blev såååå nyfiken på hur den kan se ut, i en svensk trädgård smile.gif
Har den blommat?
MariaS
6 meter i en svensk trädgård är nog inte omöjligt... Min har vuxit ca 60cm på en säsong! Den ska vara härdig till zon 2 i alla fall så vitt jag vet och den har inte dött ännu giggle.gif

Nu ska vi se om jag har en bild...
Nope. Men den är klart imponerande och dekorativ med sina stora hjärtformade blad.

Andra vintern nu föresten...
MariaS
Nu har fröna av Catalpa och Jacaranda kommit i jorden. Passiflororna som inte grott ännu åkte ut i kylskåpet istället.
Maggan H
Idag har jag äntligen skolat om den röda australiensaren, och passade på att räkna övriga grodda; 23 st till har grott! Dom är verkligen yttepyttesmå och alla ser ut att vara av samma sort..... Ska bli kul och se vad det blir av dom....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon