Full version: Humorbefriat..?
Sidor: 1, 2, 3
Kryddan03
CITAT (malcolm @ 19-07-2010, 23:52) *
Hoppas den inte blir bränd. a0a.gif

Bara solbränd! biggrin.gif
silos
http://www.booif.se/segling/article/articl...type=Hobiesidan
Det är en sådan här jag menade...

CITAT (Kryddan03 @ 19-07-2010, 23:46) *
@Malcolm
En sådan grill har jag också. Fast jag odlar sallad i min. smile.gif
[attachment=52525:IMG_1653.JPG]
[attachment=52527:IMG_1731.JPG]

På våran gård finns det gamla grillar som folk har lämnat,då kan jag odla i dessa det blir även lagom i höjd för mig...
Gossen Ruda
Vi äldre är uppxäxta med personlig kommunikation, direkt öga mot öga eller per telefon. Då får men ett visst förhållningssätt och kommunicerar inte bara med ord utan även med ansiktsuttryck och/eller röstläge. Nutidens ungdomar pratar visserligen mycket i mobilen men mest kommunicerar man via mail, sms, chatt mm. Man har ofta en helt annan vokabulär där det är nästan normalt att kalla varandra för horor, bögar och liknande vilket är helt otänkbart för äldre. De flesta åtminstone. Kan det vara där som en del av problemen kommer ifrån?
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2010, 08:04) *
Vi äldre är uppxäxta med personlig kommunikation, direkt öga mot öga eller per telefon. Då får men ett visst förhållningssätt och kommunicerar inte bara med ord utan även med ansiktsuttryck och/eller röstläge. Nutidens ungdomar pratar visserligen mycket i mobilen men mest kommunicerar man via mail, sms, chatt mm. Man har ofta en helt annan vokabulär där det är nästan normalt att kalla varandra för horor, bögar och liknande vilket är helt otänkbart för äldre. De flesta åtminstone. Kan det vara där som en del av problemen kommer ifrån?

Det ligger säkert mycket i det. Uppskattade också Abbes inlägg, som i stora drag var sakligt och informativt...
xlxl67
CITAT (Myosotis @ 19-07-2010, 20:36) *
giggle.gif
Om någon skulle fråga mig om det inte behövs bygglov skulle jag bli glad för varningen ifall jag inte själv hade tänkt på det, därför skulle jag själv kunna tänka mig att varna någon annan (om jag nu hade koll på sånt) istället för att titta på när han gör fel. Det har inget att göra med vad jag tycker om bygglov eller att jag kan skratta åt fåniga kommungubbar eller inrutade svenskar eller mig själv för att jag notoriskt missar såna regler. Det kanske hänger på den egna inställningen, du upplever att det inkräktar på din integritet, jag tackar för hjälpen åt samma kommentar!
"Miljömässigt korrekt" vill jag att det ska vara, inte för att alla ska göra som jag tycker utan för miljöns skull. Om grannen använder gift är det inte hans ensak. Sen om grannen odlar rosor eller ogräs angår inte mig.
"Präktighet" och "pk" har diskuterats en hel del här, jag försöker fortfarande förstå begreppen. Vad jag har förstått betyder det att man låtsas ha politiskt korrekta åsikter för att man är rädd att avvika från mängden. Men tänk om man nu råkar ha den åsikten på riktigt? Jag säger alltid vad jag tycker, alternativt håller käften. Nu vet du var du har mig.

Jag förstår fortfarande inte heller begreppen "Präktighet", "pk", "Jantelagen" eller "Svenska avundsjukan".
Jag tror det är de mskor som använder dessa bregrepp som illusionerar om att det finns. För mig finns de inte ivf och inte heller har jag därför några problem med ngt som skulle kunna likna dessa bgrepp biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (xlxl67 @ 20-07-2010, 08:17) *
Jag förstår fortfarande inte heller begreppen "Präktighet", "pk", "Jantelagen" eller "Svenska avundsjukan".
Jag tror det är de mskor som använder dessa bregrepp som illusionerar om att det finns. För mig finns de inte ivf och inte heller har jag därför några problem med ngt som skulle kunna likna dessa bgrepp biggrin.gif

tummenupp.gif
Ralf
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80345

Tråd med exempel på Odla-medlemmarnas humor.
Myosotis

kompiskram.gif Tanken har slagit mig också att det helt enkelt inte finns. Det är alltid samma människor som i hätska ordalag anklagar andra för att vara "präktiga" unsure.gif Undrar hur de mår?
Myosotis
CITAT (Ralf @ 20-07-2010, 08:51) *
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80345

Tråd med exempel på Odla-medlemmarnas humor.

biggrin.gif Där var det många självironiska skåningar - nog kan vi skratta åt oss själva! tummenupp.gif
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 20-07-2010, 08:08) *
Det ligger säkert mycket i det. Uppskattade också Abbes inlägg, som i stora drag var sakligt och informativt...

Just detta är nog det stora felet. Vår ungdom har ett hårdare sätt mot varanda när de inte sitter ihop, än som vi, lite äldre växte upp med.
Då snackade ju vi för det mesta öga mot öga och kunde uppfatta orden på helt annat sätt än det är nuförtiden. Om man möttes så direkt, skulle det inte uppstå så lätt fula ord och missförstånden kunde rättas ut på direkten. Jag märker detta när dottern är hos oss med sina vänner, rena grekiskan, men jag bryr ju om dem så vi tar hänsyn och särsilt med alla våra privata samtal mellan mig och min dotter, även att hon är en affärskvinna och hennes snack går bättre ihop med sin pappa som även är rätt känd i affärsvärden.

Jag vet inte vad ni andra säger, men så funkar min vardag med människor och sällan blir jag missförstådd eller att nån råskäller på en.
min väninna fr. igår har jag vårt gemensamma snack, som ingen utomstående skulle kunna hänga med, min andra, konstnärsväninna ligger så långt åt andra hållet, men vi har våra kvällar med konst ihop och våra barn ex. ex. Hon tar avstånd fr. det psykedeliska och jag respekterar henne för det, hon har andra kvaliteter som vi delar lika glatt tillsammans.

Dessa var 2 olika exempel som båda ligger i var sin ytterkant, så långt fr, varandra som det går, men vi har hållit ihop över 20 år och hjälpes åt när det behövs. Det finns en trygghet i detta när man talar om sitt öga mot öga och vi kan skoja och driva med varandra om dessa ytterligheter, men vi vet var gränsen går och det gör oss mycket goda vänner. Dessa 2 av mina vänner har inte träffats, men vet om varandra.
Det är denna mångfalden som man lär sig.
Dom som ligger mitt i mellan och dom som totalt nekar det "flummiga", så anpassar vi oss för det finns så mycket annat hos var och en och jag har behållit mina nära vänner årtionden, det borde säga en del av mig som människa, men nu snackade vi om dessa olikheter mellan generationer och även jämnåriga som bara kan inte dra jämnt. I det normala livet "ramlar" de rätt fort ur vänskapskretsen av egen fri vilja..
.. fuchian ...
*Stintan*

Det är klart att det finns annars skulle väl inte begreppen vara myntade. Att en del använder begreppen lite förhastat när argumenten tryter är inte helt ovanligt. Men visst kan man väl ibland se tydliga exempel på uttalanden där dessa begrepp passar.
För mig är det då inga illusioner men för den skull behöver det väl inte vara ett problem.
xlxl67
Men att det skulle vara svenskt med jantelag eller avundsjuka är en myt.
*Stintan*
CITAT (xlxl67 @ 20-07-2010, 12:14) *

Det tror inte jag men det finns säkert i andra länder också.
fuchsian
CITAT (xlxl67 @ 20-07-2010, 12:14) *

visst är det så, men det har blivit ett allmänt ursäkt, men det finns överallt mer el. mindre, men man behöver inte gå i dessa spår själv. ..... tummenupp.gif ... fuchian ...
abbbe
Imponerande! Att ni, och Stintan, lät bli och hackade inte på mitt inlägg. Duktiga vovvar, nu får ni godis smile.gif
silos
CITAT (abbbe @ 20-07-2010, 12:25) *
Imponerande! Att ni, och Stintan, lät bli och hackade inte på mitt inlägg. Duktiga vovvar, nu får ni godis smile.gif

JAG VILL OCKSÅ HA GODIS I MASSOR!!!!!! yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (silos @ 20-07-2010, 13:10) *

abbbe
CITAT (silos @ 20-07-2010, 13:10) *

Blev sugen som bara den! ohmy.gif
Gossen Ruda
Jantelagen
abbbe
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2010, 13:31) *

Hej på dig med smile.gif
*Stintan*
Jag vill ha såna här ju [attachment=52554:hundben.jpg]

fuchsian
CITAT (abbbe @ 20-07-2010, 12:25) *

Tackar så mycket, gillar lakrits när det behövs godis.
Jag hade ju en åsikt( och även Stintan) som du kunde acceptera, det är allt som behövs. smiley_small_hug.gif ... fuchian ...
silos
CITAT (fuchian @ 20-07-2010, 18:17) *
Tackar så mycket, gillar lakrits när det behövs godis.
Jag hade ju en åsikt( och även Stintan) som du kunde acceptera, det är allt som behövs. smiley_small_hug.gif ... fuchian ...

Det är inte sant!!!Jag nämligen ochså gillar lakrits JÄTTEMYCET,mitt absoluta favoritgodis!!!!!! ohmy.gif
fuchsian
Lakrits, färskt och gott, Silos, då mår man gott! Brukar inte äta godis, men får en lakrits-längtan jämna mellanrum och nu när det nämndes sååå ..... du anar vart jag tar vägen efter mitt läkarbesök idag! bravo.gif .. Fuchian ...
silos
CITAT (fuchian @ 21-07-2010, 07:47) *
Lakrits, färskt och gott, Silos, då mår man gott! Brukar inte äta godis, men får en lakrits-längtan jämna mellanrum och nu när det nämndes sååå ..... du anar vart jag tar vägen efter mitt läkarbesök idag! bravo.gif .. Fuchian ...

Till godisbutiken kan jag tänka mig!
fuchsian

--JAPP, rätt gissad! tongue.gif Fuchian ....
fuchsian
CITAT (fuchian @ 21-07-2010, 08:12) *
--JAPP, rätt gissad! tongue.gif Fuchian ....

Hemma igen från vårdcentralen och förbi en affär och nu finns det lakrits, så jag delar av det med tanken till alla godissugna! vassågoda ...... wub.gif ... fuchian ...
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 19-07-2010, 19:35) *
Men malcolm...nu gör du ju samma kullerbytta själv...påpekar hur människor bör uppträda smile.gif

Jag ger mig i alla fall inte på enskilda medlemmar och trådar där andra klagar på sådant som de retar sig på hos andra är inte alltför ovanliga här. Det kan handla om allt ifrån lösspringande katter till nedskräpning mm. tendenserna är desamma. Vill någon bråka med mig så kom igen bara, svarar på allt som inkommer via PM men att ha gräl på öppna forum passar mig inte.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 21-07-2010, 22:10) *
Vill någon bråka med mig så kom igen bara, svarar på allt som inkommer via PM men att ha gräl på öppna forum passar mig inte.

Det är väll bra att det sker öppet, då kan ingen komma i efterhand och hävda saker som egentligen inte är sanna
malcolm
CITAT (Huggorm @ 21-07-2010, 22:22) *
Det är väll bra att det sker öppet, då kan ingen komma i efterhand och hävda saker som egentligen inte är sanna

Kan inte se hur gräl medlemmar emellan kan gagna sajten....
fuchsian

Rätt, Malcolm,

Stämmingen blir inte bra och det gagnar ingen i det långa loppet, så om man kan hejda sig något så är det bra innan man svarar på ett tillägg. (jag håller på att lära mig detta) Det finns trådar där man inte har att göra, av intresseskäl eller att inte kunna ge nåt vettigt i diskussionen, men med tiden kanske man lär sig att inte blanda sig i det och förstöra en tråd (känner mig skylldig) där man inte har något att ge.

Sedan är vi så himla olika och i det långa landet Sverige finns talessätt som kan vara sårande i andra ändan.
Men man får väl göra sitt bästa även om det går galet ..... flirting.gif .. fuchian ...
silos
CITAT (malcolm @ 21-07-2010, 22:43) *
Kan inte se hur gräl medlemmar emellan kan gagna sajten....

Du har så rätt så!
Varför gräla på varandra?Olikheterna berikar våra liv,vi är jo inte stöpta i samma form...utan vi är olika på alla sätt och vis!
fuchsian

smiley_small_hug.gif Tack Silos, du är min räddare i nöden, uppskattar det så mycket .... smiley_small_hug.gif Flera, som du borde vara med för att lätta på stämningen, det är du så bra på ...... bravo.gif ... fuchian ....
silos
CITAT (fuchian @ 22-07-2010, 15:58) *
smiley_small_hug.gif Tack Silos, du är min räddare i nöden, uppskattar det så mycket .... smiley_small_hug.gif Flera, som du borde vara med för att lätta på stämningen, det är du så bra på ...... bravo.gif ... fuchian ....

Vassegod wub.gif
Och tackså mycket för dina goaord!
smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Det är ju trevligt att ni har funnit varandra. Vore det inte i så fall bättre om ni fortsatta samtalet via PM eller mail, kanske direkt via telefon? Jag talar nog för majoriteten av övriga forummedlemmar när jag sägar att vi övriga har mycket lite intresse av erat samtal.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2010, 17:18) *
Det är ju trevligt att ni har funnit varandra. Vore det inte i så fall bättre om ni fortsatta samtalet via PM eller mail, kanske direkt via telefon? Jag talar nog för majoriteten av övriga forummedlemmar när jag sägar att vi övriga har mycket lite intresse av erat samtal.

VAD menar du nu?
Stör jag di9g på något vis och i så fall varför det?
Gossen Ruda
Det tillhör normal forumetikett att när två personer har något att prata personligt om så gör man det direkt och tynger inte ner forumet med detta samtal. En aktiv moderator ser till att påpeka detta och följs inte denna enkla regel brukar kvasten sopa rent.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2010, 17:39) *
Det tillhör normal forumetikett att när två personer har något att prata personligt om så gör man det direkt och tynger inte ner forumet med detta samtal. En aktiv moderator ser till att påpeka detta och följs inte denna enkla regel brukar kvasten sopa rent.

Snälla,visa mig i vilka tråd detta har hänt så att jag kan förstå bättre?
fuchsian

Gossen Ruda,

Håll dig på din del av banan. Du vet inte hur det ligger till för det som läses häs är inte samma som i det verkliga livet.
du är en minoritet, har jag laggt märke till .....
ninnisky
CITAT (fuchian @ 24-07-2010, 17:43) *
Gossen Ruda,

Håll dig på din del av banan. Du vet inte hur det ligger till för det som läses häs är inte samma som i det verkliga livet.

jag tror inte att Gossen Ruda är i minoritet vad gäller att vilja sopa rent - jag tycker likaledes att det är hög tid för kvasten att ta ett rejält tag!
Chamomille

CITAT (fuchian @ 24-07-2010, 19:43) *
Gossen Ruda,

rotfl.gif
Piccante
Jag tycker nog att odla på det stora hela är ett ganska bra forum även om även jag har haft perioder då jag tröttnat på det. Men så är det väl i verkliga livet med att man kan bli trött på folk ibland.

Jag registrerade mig på en annan populär trädgårdssajt och var aktiv där i en vecka ungefär. Jag ställde lite frågor och vågade efter någon dag gå in i en diskussion men där var det verkligen inte högt till tak! no.gif Där huserade ett antal förståsigpåare som satt på sina höga hästar och idiotförklarade mig totalt fast jag till och med kunde berätta om att jag vid flera tillfällen hade sett den växten vi diskuterade i en zon där de hävdade att den absolut inte kunde växa. En del personer som har upphöjt sig själva till "experter" spottar egentligen bara ur sig floskler för de har sina förutfattade meningar baserade på vad de har läst i gamla trädgårdsböcker för 15 år sedan men saknar själva egen erfarenhet ibland. Då tar det hus i helvete när man säger att jag vet att den växten odlas på andra ställen...

Så även om det stormar lite på odla ibland så brukar det lugna sig efter ett tag och här finns inte samma dumdryga innegäng som på andra forum utan det är större variation på medlemmarna här och färre grupperingar.
Anki på Öland
CITAT (ninnisky @ 24-07-2010, 21:34) *
jag tror inte att Gossen Ruda är i minoritet vad gäller att vilja sopa rent - jag tycker likaledes att det är hög tid för kvasten att ta ett rejält tag!

tummenupp.gif
Anki
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 24-07-2010, 21:52) *
Jag tycker nog att odla på det stora hela är ett ganska bra forum även om även jag har haft perioder då jag tröttnat på det. Men så är det väl i verkliga livet med att man kan bli trött på folk ibland.

Jag registrerade mig på en annan populär trädgårdssajt och var aktiv där i en vecka ungefär. Jag ställde lite frågor och vågade efter någon dag gå in i en diskussion men där var det verkligen inte högt till tak! no.gif Där huserade ett antal förståsigpåare som satt på sina höga hästar och idiotförklarade mig totalt fast jag till och med kunde berätta om att jag vid flera tillfällen hade sett den växten vi diskuterade i en zon där de hävdade att den absolut inte kunde växa. En del personer som har upphöjt sig själva till "experter" spottar egentligen bara ur sig floskler för de har sina förutfattade meningar baserade på vad de har läst i gamla trädgårdsböcker för 15 år sedan men saknar själva egen erfarenhet ibland. Då tar det hus i helvete när man säger att jag vet att den växten odlas på andra ställen...

Så även om det stormar lite på odla ibland så brukar det lugna sig efter ett tag och här finns inte samma dumdryga innegäng som på andra forum utan det är större variation på medlemmarna här och färre grupperingar.

Härligt att få ett lite perpektiv på Odla! tummenupp.gif
fuchsian
CITAT (Markus_H @ 24-07-2010, 21:52) *

Markus-H.
Du har så rätt i själva sakfrågan. Det finns gott om personer som har inget för sig än ge sig på dem som ställer frågor, men tjaffsar sönder svaren. Jag tills. med Silas startade en tråd för dem som hadde lite annorlunda frågor att komma med, sådant de inte skulle annars velat att göra. Intresset blev större än vi trodde och jag tog varje fråga seriöst, ingen fick känna sig dum, även om jag har inte svaren till allt, och det har jag påpekat i mina svar.
En sak som jag kan inte begripa är, att när alla var välkomna till den tråden som står på Silas om det okända, så vi var glada att äntligen kunde flera komma och fråga, men svaren trasades sönder av en viss person, Stintan.
Hade det inte kommit seriösa frågor, hade vi bara lagt ner den, men då hade vi gett chansen i alla fall.
Detta ämnesområde passade inte mellan gurka och selleri, och då tänkte vi att vi gör ett försök.
Har du märkt att det finns i småprat 4 st svammeltrådar? De kunde ha haft sitt där. Tråd 1. startad av Stintan --"har småprat drabbats av virus?" nr. 2. Startad av Red Top ----"svammeltråd" nr. 3 av malcolm ----"humorbefriat och nr 4. av Orkidetjuven ---- "växter kan minnas......".
Detta får storma ut av sig självt för jag ger ingen mer bränsle till detta, men har fått privata PM med uppmuntran. Jag anser mig inte som en allvetare, men en del vet jag om som jag själv har upplevt och alla upplever nån gång sånt de inte kan analysera, så vi ville ge dem en möjlighet. Det finns annat att göra än fastna i deras elakheter, det får storma över av sig självt och silos kommer att finnas och jag endast då jag behövs. det har vi bestämt nu under kvällens gång, och om Aqvakul tar det på rätt sätt som är här som lite av en intern polis, så går jag till adm. med alla trådar. trots allt tappar jag tålamodet med "mobben".
Udda är så bra rådgivare så än så länge läser jag om växter. Ha det gott! .... Fuschian ...
fuchsian
CITAT (ninnisky @ 24-07-2010, 21:34) *

Man borstar rent först i sin egen farstu innan man kan se över skiten. vet du inte det?
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 25-07-2010, 06:07) *
och om Aqvakul tar det på rätt sätt som är här som lite av en intern polis, så går jag till adm. med alla trådar. trots allt tappar jag tålamodet med "mobben".
Udda är så bra rådgivare så än så länge läser jag om växter. Ha det gott! .... Fuschian ...

Jag är ingen "intern polis", utan har bara i uppdrag att ta bort "spam"....
Gossen Ruda
Minoriteten låter hälsa att hemma hos sig är minoriteten i majoritet, till 100 % faktiskt. På Odla möjligen en minoritet men även en minoritet kan göra sig till talesman för en majoritet.

Jo silos, om du tittar högst upp på sidan så finns svaret där, dvs inlägg av fuchian - silos - fuchian- silos osv. Det förekommer på flera andra ställen.
Piccante
CITAT (fuchian @ 25-07-2010, 06:07) *
Markus-H.
Du har så rätt i själva sakfrågan. Det finns gott om personer som har inget för sig än ge sig på dem som ställer frågor, men tjaffsar sönder svaren. Jag tills. med Silas startade en tråd för dem som hadde lite annorlunda frågor att komma med, sådant de inte skulle annars velat att göra. Intresset blev större än vi trodde och jag tog varje fråga seriöst, ingen fick känna sig dum, även om jag har inte svaren till allt, och det har jag påpekat i mina svar.
En sak som jag kan inte begripa är, att när alla var välkomna till den tråden som står på Silas om det okända, så vi var glada att äntligen kunde flera komma och fråga, men svaren trasades sönder av en viss person, Stintan.
Hade det inte kommit seriösa frågor, hade vi bara lagt ner den, men då hade vi gett chansen i alla fall.
Detta ämnesområde passade inte mellan gurka och selleri, och då tänkte vi att vi gör ett försök.
Har du märkt att det finns i småprat 4 st svammeltrådar? De kunde ha haft sitt där. Tråd 1. startad av Stintan --"har småprat drabbats av virus?" nr. 2. Startad av Red Top ----"svammeltråd" nr. 3 av malcolm ----"humorbefriat och nr 4. av Orkidetjuven ---- "växter kan minnas......".
Detta får storma ut av sig självt för jag ger ingen mer bränsle till detta, men har fått privata PM med uppmuntran. Jag anser mig inte som en allvetare, men en del vet jag om som jag själv har upplevt och alla upplever nån gång sånt de inte kan analysera, så vi ville ge dem en möjlighet. Det finns annat att göra än fastna i deras elakheter, det får storma över av sig självt och silos kommer att finnas och jag endast då jag behövs. det har vi bestämt nu under kvällens gång, och om Aqvakul tar det på rätt sätt som är här som lite av en intern polis, så går jag till adm. med alla trådar. trots allt tappar jag tålamodet med "mobben".

Jag begriper mig inte riktigt på dig ibland måste jag erkänna. Hur kan du säga att de som vill ifrågasätta och "tjafsa" kan hålla sig till de fyra tjafstrådar du räknar upp när du själv bidrog med väldigt kontroversiella och märkliga inlägg i minst en av dom (tänkte främst på Orkidétjuvens tråd) så att den urartade då flera störde sig på att man lämnade ursprungsämnet och började sväva iväg.

Malcolms tråd var väl inget tjafs heller utan en undran över varför det blir så infekterat på odla ibland. Det tyckte jag var en seriös fråga iaf.
fuchsian

Tänker inte ha privata kontakter från nätet, det som inte passar er, så då låter man bli, men vem har rätt att bestämma vilket tema jag skulle ha på ett tråd? Gäller det att komma till dig o Aqvacul och be och böna?
I så fall ställer jag inte upp.
Jag har lagt frågor om 2 olika växter, men får inga svar. Enl. stintan med gänget kommer inte nån svara på hur den och den växten ska skötas.
Är detta demokrati eller tyranni i så fall, nu gäller det mina 2 frågor om växter.
alltså total blockad lika med personangrepp! ------fuchian.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon