|
CITAT (Motti @ 15-10-2010, 00:13)  Var inne där och kollade i går där finns bara text till så att säga vuxna rum,all väggdeckor är till barnrum tyvär Nalle phu osv.fattar inte att inte någon satstat på det här med väggdeckor till "vuxna" ?måste väl vara en stror marknad om det fanns . Här finns mer än bara text. http://www.vinyldekor.se/Jag gillar fotavtrycket till hallen.
Va helt okej Anma men inte vad jag sökte tyvär
svar ja, här kommer en hemlis vi har fått lov att köpa vårt drömställe,men inga papper påskrivna än,därför är det bara ni som får veta fast jag helst vill skrika ut det! Ni som läst denna tråd har ju sett det så då måste ni ju få veta Ja det blev dyrare än vi tänkt och ja det är mycket jobb Men jag är så lycklig!! Varför inga papper skrivits?Ska göras så fort säljaren hinner Det är älgjakt
*viskar* grattis ! såg ditt drömhus på hemnet .. lyckost ! *viskar*
Tack
CITAT (Klint @ 15-10-2010, 01:17)  svar ja, här kommer en hemlis vi har fått lov att köpa vårt drömställe,men inga papper påskrivna än,därför är det bara ni som får veta fast jag helst vill skrika ut det! Ni som läst denna tråd har ju sett det så då måste ni ju få veta Ja det blev dyrare än vi tänkt och ja det är mycket jobb Men jag är så lycklig!! Varför inga papper skrivits?Ska göras så fort säljaren hinner Det är älgjakt  *viskar också* grattis grattis hoppas att allt går bra.
skånepåg
15-10-2010, 06:28
Mitt vardagsrums fönster, där är en spets duk för det stora fönstret skitsnyggt utifrån ^^ En sak jag länge velat göra är att hänga upp stora grenar i taket  Sen skivor som blev misslyckade kan man oxå hänga upp
sqrulan
16-10-2010, 08:44
 Grattis Klint! Skånepåg: Nu fick jag lite 70-tals känslor! Själv håller jag på med mina djäkla fönster, är riktigt less på detta nu. Dom nya fönstrena var ca: 10 cm smalare så jag har först fyllt igen alla stora glipor med finbetong och sedan det dyrare husfix. Har nu hållit på att spackla och slipa och ska nu idag förhoppningsvis slipa en sista gång och sedan måla. Det blir nog fint då det är färdigt men oj så jobbigt med allt slipdamm överallt, all ledig tid den senaste veckan har gått åt till detta. Men jag får väl vara glad åt att jag gjort det själv för det hadde nog blivit dyrt att ta nån firma till hjälp. suuuuckkk!
CITAT (Klint @ 15-10-2010, 01:17)  svar ja, här kommer en hemlis vi har fått lov att köpa vårt drömställe,men inga papper påskrivna än,därför är det bara ni som får veta fast jag helst vill skrika ut det! Ni som läst denna tråd har ju sett det så då måste ni ju få veta Ja det blev dyrare än vi tänkt och ja det är mycket jobb Men jag är så lycklig!! Varför inga papper skrivits?Ska göras så fort säljaren hinner Det är älgjakt  Grattis. Så spännande att se fram emot flytten till eget hus. Jag förstår om du har huvudet fullt av planer.
Biggan_
16-10-2010, 13:55
CITAT (Klint @ 15-10-2010, 01:17)  svar ja, här kommer en hemlis vi har fått lov att köpa vårt drömställe,men inga papper påskrivna än,därför är det bara ni som får veta fast jag helst vill skrika ut det! Ni som läst denna tråd har ju sett det så då måste ni ju få veta Ja det blev dyrare än vi tänkt och ja det är mycket jobb Men jag är så lycklig!! Varför inga papper skrivits?Ska göras så fort säljaren hinner Det är älgjakt  Grattis till drömhuset! ...och Lycka Till!
Nu har jag köpt hissgardin till ett litet köksfönster. Så kom då problemet - hur hänger man upp den ? I paketet följer det med 2 käppar, gardinen och 3 små krokar.
Längst upp är en kanal som är ihopsydd i ena sidan och i den andra trär man in en pinne - lika bred som gardinen. En likadan pinne trär man in längst ned på gardinen och rullar upp den och knytar fast allt med band
Man kan alltså inte ha någon typ av gardinstång. Ett alternativ är ju att sy små öglor på gardinens baksida och sen skruva in krokar ovanför fönstret och så hänga upp den så.
Kanske det finns bättre alternativ ?
 till alla som lyckönskat!! Mitt förra inlägg såg litekonstigt ut:svar ja var till Katies fråga vill du ha tips på billig inredning,blev så ivrig så jag skrev direkt såg inte att det var många fler som skrivit  Sqrulan Vad duktig du är kan du tänka att jag faktiskt är avundsjuk på ditt slit? Men du, ta en kopp java eller ett glas vin slut ögonen och tänk va bra det blir när du är klar med nya gardiner och allting! Alba jag hade sådana där i mitt förra hus och jag plockade ner gardinstången och fästena med har jag för mej ,sen skruvar man öglorna i träribban och sätter krokar i väggen då ser men inte upphängningen.
CITAT (Klint @ 16-10-2010, 17:10)   till alla som lyckönskat!! Mitt förra inlägg såg litekonstigt ut:svar ja var till Katies fråga vill du ha tips på billig inredning,blev så ivrig så jag skrev direkt såg inte att det var många fler som skrivit  Sqrulan Vad duktig du är kan du tänka att jag faktiskt är avundsjuk på ditt slit? Men du, ta en kopp java eller ett glas vin slut ögonen och tänk va bra det blir när du är klar med nya gardiner och allting! Alba jag hade sådana där i mitt förra hus och jag plockade ner gardinstången och fästena med har jag för mej ,sen skruvar man öglorna i träribban och sätter krokar i väggen då ser men inte upphängningen. Man skruvar alltså genom tyget på baksidan ?
Det värsta är att jag inte har gardinerna kvar,jag hade skickat efter dem på Jotex men jag har ju för mej att det redan var hål i tyget,ska kolla i katalogen kanske finns beskrivning därhttp://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?t=163495 fanns ingen bra beskrivning,hittade denna disskution men det finns nog nån här som kan förklara bättre,hoppas bara de går in å kollar!
När jag googlar så får jag jättemycket träffar med frågor om samma problem. På en del gardiner är det band bak för att sätta i och en del gör hål i gardinen så det finns tydligen många olika varianter. Nu får det bli krokar strax ovanför fönsterfodret och sen syr jag öglor på baksidan av gardinen. Om det blir bra - ja det återstår att se. Inte nog med det - gardinen är också för bred. Den har ett broderat månster mitt på och det vill jag ju ha mitt på fönstret. Jag måste alltså sy om den - ta bort lite på båda sidor. Usch det är både kanaler och veck. Kanske jag är klar innan jag ska ta ner julgardinerna i januari.
sqrulan
17-10-2010, 08:55
 Men vad invecklat Alba, var köpte du den gardinen? Den jag ska sy den kan jag dra på en gardinstång och längst ner ska det vara en rundstav som jag rullar upp gardinen på, jag ska fota och visa er då jag börjar. Tack Klint. Jag målade det första varvet i går eftermiddag så jag börjar att se slutet, sedan så har jag flera rum som ska tapetseras om men först ska jag vila upp mej  Min mamma bodde i den gamla delen av huset så det är där jag försöker att renovera lite.
jag har en fundering,ska ha en sektion i köket med över o undeskåp i mitten en spis det blir 2.20met. det ska vara pärlspont på väggen hela eller bröstpanel ej bestämt än.men nu grunnar jag på att ha pärlspont mellan skåpen och kakel el.nåt annat stänkskydd bara bakom spisen.Tror ni det blir plottrigt opraktiskt eller jättesnyggt?
CITAT (Klint @ 17-10-2010, 18:40)  jag har en fundering,ska ha en sektion i köket med över o undeskåp i mitten en spis det blir 2.20met. det ska vara pärlspont på väggen hela eller bröstpanel ej bestämt än.men nu grunnar jag på att ha pärlspont mellan skåpen och kakel el.nåt annat stänkskydd bara bakom spisen.Tror ni det blir plottrigt opraktiskt eller jättesnyggt? Det ka nbli plottrigt och det kan bli bra. Beror på vad du väljer för kakel. Du vet väl att det finns mdf skiva som ser ut som pärlspont? Den krymper inte mellan "plankorna" då det är ett helt stycke. Om man målar den med båtlack eller liknande så blir det ett lika bra skydd som kakel.
Jamen det var nytt! båtlack alltså tack för tipset,Den där skivan har vi funderat på men gubben har fått för sej att det är mer gediget med vanlig pärlspont.Men tackochlov är han av sorten som kan ändra sej ska presentera iden helt klart,Tror du/ni det skulle bli snyggt att skippa kakel helt och köra skiva+båtlack överallt även vid diskbänk? Ps Anma det var värst vad du byter avatarer!!
CITAT (Klint @ 17-10-2010, 18:54)  Jamen det var nytt! båtlack alltså tack för tipset,Den där skivan har vi funderat på men gubben har fått för sej att det är mer gediget med vanlig pärlspont.Men tackochlov är han av sorten som kan ändra sej ska presentera iden helt klart,Tror du/ni det skulle bli snyggt att skippa kakel helt och köra skiva+båtlack överallt även vid diskbänk? Ps Anma det var värst vad du byter avatarer!! Ja, det är för att försöka få en viss herre nöjd...  I tråden ""stulen" bild på tradera" framgår vem.  Det blir finfint med en sån skiva istället för kakel. Problemet med vanlig pärlspont är ju att den kan röra sig och då blir det springor mellan. Inte så bra på ett ställe som bör stå ut med viss väta. Skiva+båtlack har grannen på stugan haft i flera år nu i hela köket, väggar och över diskbänk, allt går ihop, mycket snyggt och mycket tåligt. Lätt att hålla rent också tydligen.
Ja men det nappar jag på låter riktigt snyggt de har alltsa skivan på hela väggen från golv till tak? Funderar på färg också skåpen kommer att bli vita eller nån svag färg ideer?
CITAT (Klint @ 17-10-2010, 20:39)  Ja men det nappar jag på låter riktigt snyggt de har alltsa skivan på hela väggen från golv till tak? Funderar på färg också skåpen kommer att bli vita eller nån svag färg ideer? Förmodar att ni ska ha lantlig stil? Antingen vitt eller någon svag grå eller ljust dimgul eller någon annan lantlig lite "dassig" färg. Eller en mörkare färg också, duvblått eller nåt, beror ju mycket på vad du gillar. Jag skulle välja en bruten vit om det var mitt kök, eller eventuellt en svag grå om jag hade lantlig stil hemma. Men det är jag det.
Ja det är du det  men det var ju de jag frågade om! de är så jag tänker oxå är väldigt svag för grått men de är ju det här med gammeldags stil Ditt kök är skitsnyggt men modernt men jag har ju sett att du har smak o stil
Tack det var snällt sagt! Googla på lantkök så hittar du massor! Finns ju den där speciella grå färgen man brukar ha i lantliga kök, ursnyggt!
sqrulan
17-10-2010, 21:15
Ja det är snyggt!  Jag tycker själv att man kan ha en ganska ljus och neutral färg och sedan kan man förnya sig med olika färger på gardiner, mattor m.m.
sqrulan
19-10-2010, 09:05
 Äntligen är jag färdig med mina fönster, nu är det bara fönsterputsningen kvar och det ska jag göra idag. Ska vila upp mej ett tag och sedan dra igång med tapetsering, vet ni någon bra sida på nätet där man kan titta på tapeter? Oj vad glad jag känner mej, fniss! Skickade efter lite gardiner: Denna tyckte jag var så söt. http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage...;SearchBackLink= Och denna grönrutiga till köket, behöver 3 stycken så priset var toppen: http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage...;SearchBackLink=
CITAT (Katie @ 14-10-2010, 19:36)  Är ute efter att förnya hemmet för en billig peng?
Spring på loppisar och håll koll i din dagstidning efter gårdsauktioner som även utauktionerar bohag. Man kan göra riktiga superfynd.
Ser inte sakerna ut som du tänkt dig i färg? MÅLA OM DEM! Älskar att slipa och måla möbler. Har nu även införskaffat krackeleringslack. Ska ge mig på lite småprylar som bla, tavelramar.
När jag är på tex en loppis och hittar en pryl så får jag alltid en bild i huvudet om hur den kommer se ut som ommålad.
Ett nytt projekt jag ska ge mig på är att gjuta egna betongplattor att ha till trädgårdsgångarna. Ska decoupaga ett gäng kakelplattor med olika motiv att ha i betongplattorna. Det blir något unikt som ingen annan har.
Sätter in bild på kaklet när de är färdigdecade. Detta var ju ett allmänt tips från en som älskar att dyka ner med näsan i allt som kan vara intressant på loppisar mm och som älskar att göra om saker. Jag har nu testat att använda krackeleringslack på en decoupagad kakelplatta (hade decat den i våras). Gick inget vidare.  Att använda krackeleringslacket på en hård, torr, icke porös yta var ingen idé. Ska prova att decoupaga en kakelplatta med krackeleringslack istället för lacklim. Blir det ett bra resultat sätter jag in en bild. Har börjat söka igenom vindsutrymmena i huset och även gårdshusen efter saker att fixa iordning för att dekorera huset med. Vill hiva ut min gamla bokhylla i vardagsrummet och istället få in något annat. Funderar på att snickra ihop nåt eget, ungefär i samma stil som hatthyllan som finns på bild här inne. Hjärnan jobbar för fullt för att komma på hur den ska se ut.  När väl bilden dyker upp i skallen är det till att vara snabb och banka ihop den innan jag förtränger bilden igen.  Har minne som en daggmask ungefär.
Satt och blippade mellan kanalerna på tv ikväll och kom in i Timells program (vad det nu heter...tittar aldrig på det). Där var en kvinna (hon med håret...jag och namn  )som hade varit på loppis och köpt udda saker i porslin som hon limmade ihop och spraymålade (?) vita! Jättesnyggt!!! Jag är lite osäker på om det var i kvällens avsnitt eller om det var trailern för nästa... Ska kolla på nätet i morgon tänkte jag! En otroligt fiffig idé hur som haver! Personligt och snyggt! Var det någon som såg det?
Jag har ALLDELES för mkt grejer överallt ! Tänker att jag ska rensa ut och tar tag i sållandet; lägger "spara-grejerna" på en plats på golvet medans jag håller på. Det visar sig att nästan ALLA grejer hamnar på "spara-platsen" ändå !!!! Hur blir det så ??? Är jag en ekorre, trots att jag inte tror det själv ?? Jag menar, skulle hela huset brinna upp, så skulle jag inte sakna EN ENDA PRYL och ÄNDÅ kan jag jag inte slänga/sälja/ge bort ???
Anki på Öland
19-10-2010, 22:47
CITAT (Suz @ 19-10-2010, 23:32)  .................Jag är lite osäker på om det var i kvällens avsnitt eller om det var trailern för nästa.............. Det var en trailer för nästa program!
CITAT (Anki på Öland @ 19-10-2010, 23:47)  Det var en trailer för nästa program! Åh tack Anki! Då ska jag faktiskt titta på det!
CITAT (omk @ 19-10-2010, 23:43)  Jag har ALLDELES för mkt grejer överallt ! Tänker att jag ska rensa ut och tar tag i sållandet; lägger "spara-grejerna" på en plats på golvet medans jag håller på. Det visar sig att nästan ALLA grejer hamnar på "spara-platsen" ändå !!!! Hur blir det så ??? Är jag en ekorre, trots att jag inte tror det själv ?? Jag menar, skulle hela huset brinna upp, så skulle jag inte sakna EN ENDA PRYL och ÄNDÅ kan jag jag inte slänga/sälja/ge bort ???  Ja, du är en spara, sista meningen tyder på det! Lägg en massa sparasaker i en kartong, lås in i förrådet. Låt det ligga i ett år och om du fortfarande skulle sakna något från kartongen så ta tillbaka det, annars släng/sälj/ge bort, fast du skulle vilja behålla saken när du sett den igen. För du behöver den inte, du har inte saknat den på ett helt år ju! Så här gjorde jag, ja, eller helt ofrivilligt gjorde jag så, la ner en massa saker i förrådet när vi flyttade från huset, och när vi flyttade 4 år senare igen hade jag inte saknat något alls. Då gjorde jag mig av med alltihopa, varför behålla något jag inte saknat på 4 år? Numer brukar jag lägga in saker i en garderob här hemma, har jag inte saknat saken på ett par månader ska den väck. Går inte att samla på sig när man bor i en etta ju.
CITAT (Anma @ 19-10-2010, 23:58)  Ja, du är en spara, sista meningen tyder på det! Lägg en massa sparasaker i en kartong, lås in i förrådet. Låt det ligga i ett år och om du fortfarande skulle sakna något från kartongen så ta tillbaka det, annars släng/sälj/ge bort, fast du skulle vilja behålla saken när du sett den igen. För du behöver den inte, du har inte saknat den på ett helt år ju! Så här gjorde jag, ja, eller helt ofrivilligt gjorde jag så, la ner en massa saker i förrådet när vi flyttade från huset, och när vi flyttade 4 år senare igen hade jag inte saknat något alls. Då gjorde jag mig av med alltihopa, varför behålla något jag inte saknat på 4 år? Numer brukar jag lägga in saker i en garderob här hemma, har jag inte saknat saken på ett par månader ska den väck. Går inte att samla på sig när man bor i en etta ju.  Jag känner igen det där! Jag gör så själv...problemet här är att ofta när jag väl kastat sakerna DÅ kommer jag på att jag skulle behövt den eller den grejjen. Men man kan inte spara allt för evigt även om man vill
Jo, men det är ju ändå mina första par skor, mormors familj (foto), svärmors gåva från Peru, sonens grytunderlägg ... mm, mm ... Är ledig på fredag, då JÄ-LAR ska jag kasta ner grejerna i en låda och göra som ni sagt ! Saknar jag det inte sommaren 2011, så försvinner det ! (Kanske ...)
Tyvärr är maken en ekorre av värsta sort, men även hans grejer kommer att "försvinna" ner i en låda. Frågar han efter det, så finns det kvar, om inte, så ....
sqrulan
21-10-2010, 15:47
Här fanns det mycket fint, gardiner och lampskärmar mm... http://www.baldershage.se/
Inga från Närke
21-10-2010, 16:37
CITAT (Suz @ 19-10-2010, 23:32)  Satt och blippade mellan kanalerna på tv ikväll och kom in i Timells program (vad det nu heter...tittar aldrig på det). Där var en kvinna (hon med håret...jag och namn  )som hade varit på loppis och köpt udda saker i porslin som hon limmade ihop och spraymålade (?) vita! Jättesnyggt!!! En otroligt fiffig idé hur som haver! Personligt och snyggt! Hej Har kortat ner ditt inlägg som jag citerat så det inte blir så långt. Kolla denna länken hoppas att den fungerar. Så det en dag när jag var ute på Blocket och kollade har inget med den att göra så ni tror det är någon reklam eller hjälp till försäljning. http://www.blocket.se/orebro/Kakfat___hand...?ca=8&w=108
sqrulan
22-10-2010, 09:45
Men så roligt Inga, vissa blev ju väldigt fina!
Äntligen hemma heter programmet Suz, jag ska se reprisen på lördag för jag missade veckans avsnitt. Jag brukar alltid försöka att slötitta på Äntligen hemma för jag tycker att det är ett bra program.
CITAT (Alba @ 22-10-2010, 17:05)  Tänk att få åka runt till dessa bodar och strosa, titta, njuta, inspireras...
sqrulan
24-10-2010, 12:09
Den här köpte jag för några veckor sedan, nu sitter den bara provisoriskt på en orangefärgad skärm men jag ska köpa en vit. Den verkar så enkel att sy själv så jag ska nog testa det nångång. [attachment=55802:089.JPG]
sqrulan
25-10-2010, 18:54
Nu är min hissgardin färdig men då funkar det inte att lägga in bilder på datorn, gissa om jag blir arg! Jag tar nya tag i morron efter jobbet.
Kul att ha nåt att vänta på Sqrulan! Och tänk på att det är inte bra för blodtrycket att bli för  !
sqrulan
28-10-2010, 08:47
Ha, ha, ja du Klint det var nog ilskan som gjorde att inget funkade för nu då jag satte mej ner så visste jag direkt vad som var fel! Här kommer en bild på min gardin, ska sy en mindre fast randig till hallfönstret: [attachment=55878:IMG_0331.JPG] Så ser den ut upprullad. Köpte en träkäpp som passade bra, likadan som den som sitter på sopen där ute på stugbron. [attachment=55879:IMG_0323.JPG] Här är den utrullad. Man tar bara ett lagom långt tyg med rätt bredd för fönstret. Fållar sidorna först, sedan upptill o nertill en fåll på 5-6 cm för gardinstången och käppen. Lägg sedan ut tyget och klipp av det 40 cm från toppen: [attachment=55880:134.JPG] På 40cm biten ska man sy en spets och den läggs på den stora biten: [attachment=55881:135.JPG] 4 stycken band dom blev ca: 5 X 113 cm färdig fållade. Dom sys fast mittemot varandra på den stora tygbiten, alltså 2 band på baksidan o 2 band på framsidan. Sedan syr man fast den mindre tygbiten med spetsen på den stora: [attachment=55882:IMG_0322.JPG] Den mindre biten har ju redan färdigsydd kanal för gardinstången. Hoppas att ni fattat hur jag har gjort, jag är så dålig på att förklara! Jag är verkligen ingen sömmerska men jag är så glad att jag har klarat av att sy denna, jag var väldigt noga med att mäta och stryka innan jag sydde. Där käppen ska träs in är det noga att man har tillräckligt bred fåll, där fick jag sy om hela för käppeländet rymdes inte. Glömde: På den lilla med spets ska jag trycka i svart Carpe diem eller nåt bara jag får skrivaren att skriva ut, den trillskas med mej eller det är väl jag som inte fattar igen!
sqrulan
28-10-2010, 09:05
Skrev efter denna söta bågkappa från Jotex för 199:- Ville ju ha något nytt till mina nya fönster som jag har jobbat hårt med. Bilden är inte så bra men den får väl duga.
[attachment=55883:IMG_0332.JPG]
sqrulan, det var en superfin hissgardin du fått till! Jag ska kanske sy liknande till stugan.
sqrulan
28-10-2010, 11:10
CITAT (Anma @ 28-10-2010, 11:36)  sqrulan, det var en superfin hissgardin du fått till! Jag ska kanske sy liknande till stugan. Ja gör det för det var inte svårt alls och för en som är kunnigare än mej går det nog snabbt. Jag fick ju tänka lite extra, jag som nästan aldrig syr.
Ja det var riktigt snyggt!  inga ringar eller snören alls det verkar ju rätt enkelt men det är ju tänket som tar tid!!
Sqrulan - sååå snyggt och så duktig du är. Det blir stora A+ i betyg.
sqrulan
29-10-2010, 09:18
 Hi, hi A+ det var inte dåligt! Tack! Klint: Det braiga med denna modell är att man kan ha samma gardinstång som man har till dom andra gardinerna.
Här hittade jag massor av "stryka på bilder" och mycket annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|