|
sqrulan
15-09-2010, 17:54
Ja hon verkar ha bra med fantasi, min son gjorde en mac donaldsholk då han gick i skolan och han fick faktiskt hyresgäster i den.
Här är bilderna på vårt kök.  Kyl och frys längst bort.  Diskmaskin mellan ho och ugnsskåpet. Alltihopa från IKEA, förutom diskho och blandare (bauhaus) knappt 40.000:- med vitvaror. Det jag är nöjd med: Valet av luckor, enkla och vita. Valet av handtag och deras placering. Alla uttdragslådor i underskåpen. Har lådor innanför luckorna istället för hyllor. Jag gillar renheten med att ha en lucka istället för uttdragslådor med synliga fronter och enkelheten med att ändå ha låda som man kan dra ut. Att kyl/frys och diskmaskin är helintegrerade. Att ugnen inte är under hällen. Induktionshäll! Älskar den! Kaklet (egentligen golvklinker) få fogar och läcker svart färg som skiftar i silver och koppar, syns dåligt på bilden, och att den inte går ända upp till skåpet. De gamla strömbrytarna (orginal). Syns en på översta bilden. Färgvalen. Tråkigt i vissas ögon, neutralt i mina. Golvet, syns inte så mycket på bilden, men det är ett mörbrunt/svart laminatgolv som ser gammalt ut. Det jag inte är så nöjd med: Diskhon är lite för liten. Jag ville ha en större, hade sett ut en på bauhaus men den var slut när vi skulle köpa den och jag är inte känd för tålamod. Den som fanns där istället i samma stora storlek var över 1500:- dyrare och det tyckte jag inte var värt, så det blev en mindre. Den är bra förutom när man ska diska ugnsplåtar. Svart diskbänk. Allt syns. Ville ha en spräcklig men hittade ingen som var lagom spräcklig som var tillräckligt mörk. Att allt inte är klart. Saknar silikonsträng, golvlister och täckskivor mot taket. Sockeln är inte riktigt klar heller, ska bli galler under kyl och ugn. nu saknas där en bit så ventilationen funkar ändå men det är inte fint. Har deadline till jul, så gubben sågar väl lister 23 december kan jag tro...
Ja det var snyggt! Det synns att ni har tänkt och det är stilrent ser väldigt proffsigt ut! Svart diskbänk har jag faktiskt aldrig sett. Jag får bara plats men 140cm men din är väl större?Diskmaskin och kyl med fronter är verkligen snyggt det vill jag ha. Skåp utanför lådor det var också nytt Kul att få se1Skulle vilja ha exakt samma planlösning som du, men vet inte hur jag ska få till det måste nog avstå högskåpet men har inte tänkt klart än.Jag har alltid haft 1ho+1vask men det är ok med 1? Jo oxå fundera jag på fläkten är det kolfläkt isåfall behövs det inget "rör" tillden tänker på att spara plats.  Jättekul att se ert fina kök!
CITAT (Klint @ 15-09-2010, 20:48)  Ja det var snyggt! Det synns att ni har tänkt och det är stilrent ser väldigt proffsigt ut! Svart diskbänk har jag faktiskt aldrig sett. Jag får bara plats men 140cm men din är väl större?Diskmaskin och kyl med fronter är verkligen snyggt det vill jag ha. Skåp utanför lådor det var också nytt Kul att få se1Skulle vilja ha exakt samma planlösning som du, men vet inte hur jag ska få till det måste nog avstå högskåpet men har inte tänkt klart än.Jag har alltid haft 1ho+1vask men det är ok med 1? Jo oxå fundera jag på fläkten är det kolfläkt isåfall behövs det inget "rör" tillden tänker på att spara plats.  Jättekul att se ert fina kök! Fläkten kan man ha med kolfilter också. Kom på att våran inte är från ikea, det är en miele som syrran gav oss. Hon skulle ha en med kåpa. Själva "lådan" ovanför är inne i köksskåpet ovanför, lika så röret. Så det skåpet finns inget annat i än själva fläkten. Sen är lådan under hällen fejk, det är bara en front. Men jag ville ha handtag på den ändå för syns skull, för att behålla enhetligheten. Det kändes väldigt lite med bara två lådor, men det fugerar bra. En sidan är bestick och sånt och andra sidan redskap och knivar. De är ju 60*60 så det är gott om plats. Diskbänken finns på IKEA. Ja, eller det är ju en bänkskiva i laminat egentligen ju. Fotot blir lite missvisande med skåpstorlekarna. Det är 4 st 60 skåp på var sida med högskåpen inräknade, alltså är båda sidorna 2,40 långa. Bänkskivorna är 1,80cm. Ja,eller lite till, de går ju lite längre än skåpen. Det fungerar jättebra med en ho för oss, vi diskar ju bara stekpannor och grytor för hand, allt annat i maskin. Jag har aldrig diskmedelsvatten i hon. Fuktar en svamp och klickar i diskmedel, skrubbar grytorna och sköljer sen under rinnande vatten. jag har också bara haft två hoar innan och var tveksam till denna lösning. Men det blev denna för att jag ville ha tre 60 skåp under istället för en 80 och en 40. Och då hade man fått såga i skåpen och inte kunnat ha lådor i den. Men nu när jag är van så är jag supernöjd med en ho. Ett tips är att ladda hem ikeas köksprogram. Vi satt i veckor vid den och planerade hur vi ville ha det. Sen blev det ju bra också!  Jag kanske ska lägga in förebilder också?
Förebilder på köket.   Snyggt golv, va? eller inte! Nu har vi mörkt laminat i hela lägenheten till vita väggar överallt.
Anki på Öland
15-09-2010, 21:09
Villket lyft Anma!! Anki
sqrulan
16-09-2010, 09:46
 Åhhh va snyggt det var, så skulle jag med vilja ha det! Hos mej skulle det nog se konstigt ut eftersom resten av huset inte är modernt. Men du "svart diskbänk" är det en bänkskiva som ni har sågat ut och satt ner en diskho i eller? Jag har ju två hoar men skulle lätt klara mej med en. Nu fick jag nåt att fundera över!  Jag diskar allt utom stekpannor i diskmaskinen. Verkligen fint Anma!
CITAT (sqrulan @ 16-09-2010, 10:46)   Åhhh va snyggt det var, så skulle jag med vilja ha det! Hos mej skulle det nog se konstigt ut eftersom resten av huset inte är modernt. Men du "svart diskbänk" är det en bänkskiva som ni har sågat ut och satt ner en diskho i eller? Jag har ju två hoar men skulle lätt klara mej med en. Nu fick jag nåt att fundera över!  Jag diskar allt utom stekpannor i diskmaskinen. Verkligen fint Anma!  Jo, man får tänka lite på hur man bor för övrigt så att det passar in, tycker jag. Detta kök skulle se konstigt ut i ett hus från början av 1900 talet men passar bra i funkisstilen. Men med andra luckor, handtag och bänkskiva skulle det bli finfint i ett gammalt hus. Japp, det är bänkskiva med infällnadsho. Bauhaus har flera varianter på sådana med både en och två hoar i bra kvalitet för rimliga priser. Ikea har också, men deras är jättetunna och liksom lite "sladdriga" tycker jag. Ikeas köksplanerarprogram är jättebra att bygga sitt drömkök med. Man kan rita in precis som rummet ser ut och bygga köket och sedan se allt i 3D. Verkligen kul att leka med!
sqrulan
16-09-2010, 10:25
Men vilken tur att jag startade denna tråd, tanken är att jag ska byta bänkskivor till nåt ljusare och då kan jag ta bort den gamla diskbänken i plåt och ha en skiva hela vägen från spisen och endast ha en ho...ho,ho...; ) Tack Anma som gjorde så att jag fick den idéen in i min omordena hjärna!
Ja, visst är det fantastiskt med inspiration! Jag bodde på bygga hus forum avdelning kök innan vi började med vårt.
CITAT (Anki på Öland @ 15-09-2010, 22:09)  Villket lyft Anma!! Anki Tack! Ja, köksbyte var ett krav för att jag öht skulle flytta in i denna lägenhet.
sqrulan
16-09-2010, 11:26
Så där ja, nu är jag medlem på Bygga hus forum också!  Verkar finna smycket roligt att läsa där så jag ska ta mej tid nån dag och kolla ordentligt, tack för tipset!
Ett tips om en sida med mycket gardiner bla hissgardiner - TextilbodenDe har samma hissgardiner som finns i länken som Sqrulan la in...........(tror jag). Nu ska jag jämföra priserna.
CITAT (Alba @ 19-09-2010, 21:32)  Ett tips om en sida med mycket gardiner bla hissgardiner - TextilbodenDe har samma hissgardiner som finns i länken som Sqrulan la in...........(tror jag). Nu ska jag jämföra priserna.  Alba! Så mycket fint de hade. Ska kolla längderna på hissgardinerna. Jag måste ha 140 breda till köket vilket inte är så vanligt.
sqrulan
21-09-2010, 10:00
Det stället måste jag också kolla upp.  Själv så har jag varit djupt engagerad i min nya dator som kom före helgen, måste få ordning på allt. Sitter och irriterar mej över dom där små "blomflugorna" som hela tiden svävar framför ögonen. En citronskiva, en droppe diskmedel och vatten så det täcker citronen testar jag nu, hoppas att det funkar.
Lite tips om vad jag gjort under pågående renovering.
Hallen: En före bild. Gammal ful mörk hall. [attachment=55052:IMG_6298.JPG] Här rivs det tapeter för glatta livet och hatthyllan är nerplockad. Den blev utmärkt som 'tänneved' till pannan. [attachment=55053:IMG_6303.JPG] Ny spegel uppsatt där den fula var innan. Egentligen är spegeln inte ny men den är nymålad. Min morfar gjorde den. Ta ett spegelglas i vald storlek. Sen tog han träspont (tror jag det heter, fick en akut blackout). Det är ju redan urfasat på dem så det var bara att sätta glaset i nederdelen efter att den var fastskruvad i väggen. Sen dit med överdelen så spegln håller sig på plats. [attachment=55055:IMG_6386.JPG] Tog in en gammal stege som jag hittade i lagårn. Den var för ranglig för att någon skulle våga använda den. Istället har den delats i två delar. Ena delen är i denna hallen och den andra är i lilla hallen. Perfekta att hänga av sig blöta kläder eller hundarnas täcken på. Ha dem som handdukshängare eller vad man nu kan hitta på. [attachment=55054:IMG_6385.JPG] Eftersom jag eldade upp den gamla fula hatthängaren så behövdes det en ny. Jag visste precis vad jag villa ha. Byggde den själv. Köpte två träkonsoller, en hyllaskiva, krokar och korgar på IKEA. Brädan som krokarna sitter i hämtade jag ute på rännet. Den är ohyvlad. Ville ha det ruggiga utseendet. Skruvade ihop allt och målade det vitt. Korgarna var naturfärgade så jag köpte vit sprayfärg. Ut på trappen och sprayade ner både korgar och mig själv. [attachment=55056:IMG_6529.JPG] I trappen satt det fula mörka Och trasiga trappräcken. Jag är väldigt förtjust i naturmaterial så det bar ut bland sly utmed vägen bakom lagårn. Kuttade ner tre långa tillräckligt tjocka slanor. Barkade dem och filade bara till där kvistarna suttit så det inte finns några vassa kanter. Återanvände de gamla hållarna till räcket. [attachment=55051:IMG_8855.JPG]
Men va kreativ du är Katie! Jätteroligt att se min favorit är hyllan antat att man kan sno Sen är det ju helhetstänket jag du har lyckats
Allt är olagligt att stjäla.... förutom ideér. De är till för att stjälas.
malcolm
22-09-2010, 13:57
Stlrent och snyggt Anma och inte en massa dekorlister och skräp som fungerar som dammsamlare men jag hade nog valt en rostfri diskbänk med två hoar.  Kul idé med slanorna som trappräcke Katie, tror jag skall sno den idén någon gång. Har du lagt ny beläggning på trappstegen också?
sqrulan
23-09-2010, 11:57
 Vilken skillnad Katie jag blir verkligen imponerad över hur duktig och kreativ du är, inspirerad blir jag också.  Nu hoppas jag att min nya dator ska fungera så jag får tid till annat kul och jag måste synka ihop datorn med kameran.
fuchsian
23-09-2010, 14:55
Jag vore glad om jag blev av med den gamla soffgruppen i ena vasrdagsrummet, där jag vistas mer än maken. Men näe.....  inte får jag min vilja fram även att hunden har spytt där nyligen ett par gånger, inte den stackars fel utan husses som ger henne olämpligt när hon tigger och sedan ska hunden enbart ha sin speciella kost. Då mår hon bra. Jag har på känn att han tänker vänta tills hon är borta innan man ta itu med mattor och möbler, klokt, men irriterande. .... fuchian ......
Har äntligen det där Burspråket som jag alltid velat ha !men har upptäkt att det är svårt att veta hur man ska få till det eller vad man ska göra med det ,det är väldigt svårt att tex hitta hissgardiner som är 50- 60 breda till sidofönstrerna och jag vill inte hänga för för mycket tyg och jag gillar deffenitivt inte "kappor".Tänkte att någon här hade en bild på sitt "burspråk" så man kunde få lite inspiration om hur man kan få till det
CITAT (Motti @ 23-09-2010, 23:43)  Har äntligen det där Burspråket som jag alltid velat ha !men har upptäkt att det är svårt att veta hur man ska få till det eller vad man ska göra med det ,det är väldigt svårt att tex hitta hissgardiner som är 50- 60 breda till sidofönstrerna och jag vill inte hänga för för mycket tyg och jag gillar deffenitivt inte "kappor".Tänkte att någon här hade en bild på sitt "burspråk" så man kunde få lite inspiration om hur man kan få till det  Du kan be en sömmerska sy hissgardiner i rätt mått åt dig.
CITAT (malcolm @ 22-09-2010, 14:57)  Stlrent och snyggt Anma och inte en massa dekorlister och skräp som fungerar som dammsamlare men jag hade nog valt en rostfri diskbänk med två hoar.  Kul idé med slanorna som trappräcke Katie, tror jag skall sno den idén någon gång. Har du lagt ny beläggning på trappstegen också? Nej, ingen ny beläggning. Tur att det inte är en närbild där det verkligen syns hur sliten trappan är. På bilden är den bara 'städad'.  Dammsög upp min dammtussodling precis innan kortet togs. Med trehundar och tre katter i huset så snackar vi inte dammråttor utan DAMMBÄVRAR!! De jäklarna jagar en t.o.m UPPFÖR trappen. Nä, trappen ska slipas och målas. Det blir nog ljusgrått. Nästa sommars inomhusprojekt.
Jo då jag vet !men då blir det så deffenitivt och så ska vi ju sätta upp Markiser ,vi bor på landet och har igentligen inte så mycket insyn,ja jag trodde det skulle vara lättare med burspråk;)Problemet är väl igentligen att vi har intregerat kök med vardagsrum och då får det inte bli för mycket olika gardiner för allt är ju nästan som ett enda rum så det gäller också att hålla sig neutral,pust
CITAT (Motti @ 23-09-2010, 23:43)  Har äntligen det där Burspråket som jag alltid velat ha !men har upptäkt att det är svårt att veta hur man ska få till det eller vad man ska göra med det ,det är väldigt svårt att tex hitta hissgardiner som är 50- 60 breda till sidofönstrerna och jag vill inte hänga för för mycket tyg och jag gillar deffenitivt inte "kappor".Tänkte att någon här hade en bild på sitt "burspråk" så man kunde få lite inspiration om hur man kan få till det  IKEA har syservice. Jag vet inte om det bara gäller längder och kappor - du kan ju kolla. Du kan även mejla och få inredningshjälp tex gardiner. Heminredfninfshjälp och syservceScrolla långt ner i bilden.
Har du svårt att komma på vad du ska sätta på väggen? Förstora upp dina favoritfoton. Min ena katt, Lisa. Hon finns tyvärr inte längre. Hon blev påkörd. Sista vilan fick hon under Rosen som hon alltid stod och strök sig mot. [attachment=55094:IMG_1384.JPG] Min gamla tant Embla. Bilden är från en dag vi hade på tu man hand mere vid bäcken. Med två arbetande hundar så är det lätt hänt att den tredje hamnar lite i skymundan. Vi hade en riktig mysdag och det är roligt att ha henne på väggen. Ögonblicket där hon sitter på stenen och drömmande tittar bortåt är förevigat. Hon är tolv år nu så man vet inte hur länge hon är kvar. [attachment=55093:IMG_1383.JPG] Här är min systerdotter med min ungtik. Vi kallar dem för 'ler & långhalm'. De är alltid tillsammans när det inte arbetas. Den rosa bakgrunden är ett paketpapper. Man kan använda allt möjligt att dekorera med. Alla fotona ska dekoreras om när lusten faller på. [attachment=55092:IMG_1382.JPG] Denna bilden har en vän till mig tagit för många år sedan. På fotot är min syster och bror tillsammans med en kompis. Lillebror hade jämt sin 'mysse' på sig när han var liten. Vi befarade ibland att den vuxit fast. [attachment=55091:IMG_1381.JPG] Här kommer mina två vildar utfarandes ur skogen efter en riktig myspromenad. [attachment=55090:IMG_1379.JPG] Har man inga kort att sätta upp som minnen eller liknande så finns det alltid något annat som man kan hitta på. Denna består av reklamkort, en servettbit och ett gammalt bokomslag som jag fastnade för.[attachment=55089:IMG_1378.JPG] Denna blev lite mer personlig. När vi rensade här i huset (mammas föräldrahem) så hittade jag lappen med 'di gamle på gårn's födelsedatum som någon skrivit ner. Hittade även ett bokomslag med 'Gertrud' som var min mormors namn. Tog även lite servett bitar här med. [attachment=55088:IMG_1377.JPG] Har du ett ganska mörkt hus/lägenhet/rum så är det bra att hänga upp en massa speglar. Ljuset reflekteras och lyser upp hemmet mer.
Vi har bestämt oss för att trycka upp canvastavlor med min mans foton på. det finns några tusen motiv att välja emellan, så det blir inte lätt att välja... Men jag vill gärna ha tips på tryckerier med bra pris på detta? Edit: alltså, inte foton på min man, men foton tagna av honom.
Varför inte?
Eva i Höga
25-09-2010, 18:28
Katie, det är riktigt fina tavlor du har! Jag gillar när inredningen är personlig.
sqrulan
25-09-2010, 19:12
Men vilka fina tavlor du har, jag borde nog också göra så! Tack snälla för att du visade och kickade igång oss!
Tack Alba ;)ska ta ett snack med dottern för hon jobbar på IKEA men hon har hållt det för sig själv om beställning på gardiner mm  ska träffa henne i morgon och fråga hur det är i Jönköping !
CITAT (Eva i Höga @ 25-09-2010, 19:28)  Katie, det är riktigt fina tavlor du har! Jag gillar när inredningen är personlig. CITAT (sqrulan @ 25-09-2010, 20:12)  Men vilka fina tavlor du har, jag borde nog också göra så! Tack snälla för att du visade och kickade igång oss!  Tycker det är roligare att ha egna bilder på väggarna. Finns så mycket minnen och känslor i dem. Det är också en mycket populär present att ge till någon.
Hej hopp! Jag skulle vilja ha lite tips på inredningssidor bloggar å sånt, googlat men hittar inge bra kanske är jag kinkig men har du nåt bra tips så tackar jag på förhand
Här är en länk. Inne på denna sidan finner du ännu fler länkar. Hoppas det var denna stilen du letade efter. Det var vad jag fick en känsla av på ditt tidigare inlägg med länk. Romantiska hem
 Det var så lite så. Googla även på Shabby Chic hem/butik så hittar du ännu mer.
Vet inte om jag vågar det är ju meningen att jag ska jobba,man glömmer ju både tid o rum  =drömmer..
Ja, det är inte svårt att fastna framför inredningssidorna.
sqrulan
06-10-2010, 09:59
Har köpt lakansväv och spets för att sy egna hissgardiner men just nu är jag fullt upptagen av att laga på insidan av mina nyinsatta fönster, dom gamla fönstren var bredare så det blev jätte fula hål som jag måste först fylla med finbetong och sedan med husfix. Sedan så ska det slipas och målas, jätte tråkigt jobb men ett måste.
Här finns en sida där många inredningsbutiker finns upplagda efter län. Googla även på "Lantlig inredning" - utbudet är enormt. Inrega
CITAT (Alba @ 06-10-2010, 13:03)  Här finns en sida där många inredningsbutiker finns upplagda efter län. Googla även på "Lantlig inredning" - utbudet är enormt. InregaOj, där blir jag visst fast ett tag. Tack för tipset Alba! Ska titta noggrannare där en annan dag. Nu ska jag ut med hunden och senare i kväll ska jag gå på fortsättningskurs i "Skapa med blommor". Jättekul! Önskar att ni alla här på Odla som ville fick vara med
sqrulan
06-10-2010, 16:07
Här var det fina monogram: http://www.monogramstudio.se/ Oj Alba, där fanns det massor med fina saker och ideer!
Någon som vet om det finns Schabloner på nätet att skicka efter till att klistra på tapeter ?
Är det schabloner med text elelr bilder du menar ? Schablon on line
Är ute efter att förnya hemmet för en billig peng?
Spring på loppisar och håll koll i din dagstidning efter gårdsauktioner som även utauktionerar bohag. Man kan göra riktiga superfynd.
Ser inte sakerna ut som du tänkt dig i färg? MÅLA OM DEM! Älskar att slipa och måla möbler. Har nu även införskaffat krackeleringslack. Ska ge mig på lite småprylar som bla, tavelramar.
När jag är på tex en loppis och hittar en pryl så får jag alltid en bild i huvudet om hur den kommer se ut som ommålad.
Ett nytt projekt jag ska ge mig på är att gjuta egna betongplattor att ha till trädgårdsgångarna. Ska decoupaga ett gäng kakelplattor med olika motiv att ha i betongplattorna. Det blir något unikt som ingen annan har.
Sätter in bild på kaklet när de är färdigdecade.
Nej jag är inte ute efter schabloner utan sådan väggdekor som du bara sätter dit utan lim osv,vet att IKEA har men är ute efter något annorlunda som inte sitter på varje vägg  sådan dekor som du kan sätta ihop själv som du tycker.
Var inne där och kollade i går där finns bara text till så att säga vuxna rum,all väggdeckor är till barnrum tyvär Nalle phu osv.fattar inte att inte någon satstat på det här med väggdeckor till "vuxna" ?måste väl vara en stror marknad om det fanns .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|