Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
sqrulan
Jag startar en inredningstråd där vi kan skriva och fråga om allt, visa bilder och ge goda råd. Vad tror ni om det, finns det nåt intresse?
Jag börjar med mina första frågor och hoppas att jag får lite matnyttiga svar:

Jag tycker att det verkar så fint med dessa väggtexter och även olika texter på tyger m.m.
Kan man hitta dom på nätet någonstans så att man kan ladda ner chabloner och göra egna tryck?
Satt och tittade igenom tidningen Lantliv och blev så inspirerad. rolleyes.gif

Ge mej gärna tips och ideer för det skulle vara så roligt att försöka. Man måste väl ha en skrivare vad jag har fattat tänker köpa en men vilken är bäst i så fall? Kopiera upp storleken kan man väl göra på bibliotekets kopiator?

Nä fy, jag är så dålig på sånt här, kom med förslag kanske nån bra länk eller finns det nåt forum kanske?

(finns det nu en liknande tråd redan så kan jag flytta min fråga dit istället)

Alba
Vilken bra ide med tråden.
Jag gillar också väggord och har haft fundering på att göra själv.
Jag har inte hittat något bra för just väggord men hittade gratis Schabloner

Man kan även beställa med valfri text här

Jag hoppas det kommer in måååånga tips.
Anma
Här finns massor med väggdekoration.

zissi
Bra idé sqrulan! tummenupp.gif
Visst är det fint med väggtexter men jag är så urbota dålig på att få till det så jag köpte vita bokstäver i trä till sovrummet "SOV GOTT" i stället.
Alba
CITAT (zissi @ 10-09-2010, 12:59) *
Bra idé sqrulan! tummenupp.gif
Visst är det fint med väggtexter men jag är så urbota dålig på att få till det så jag köpte vita bokstäver i trä till sovrummet "SOV GOTT" i stället.

Jag tycker det är snyggt även vita i trä. Jag har sett "Toalett" i vitt trä.
sqrulan
Kul att ni gillade min idé, hoppas få många tips som vi alla kan sitta och fantisera och planera om i vintermörkret som kommer.
Jag hittade denna sida men har inte hunnit med att kolla så noga, ska snart på jobbet.
http://www.vimsadekor.se/default.asp

Åhhh jag är även så sugen på att sy en egen hissgardin med lite spets och romantik! Finns många mönster på nätet.
Har bestält efter Panduros katalog. Ska se om det finns sån där "schablonplast" där så att man kan skriva och skära ut egna texter.

Panduro har vita träbokstäver tycks jag minnas. g.gif

zissi
Jag är inte så duktig på att sy så i julas fick jag en idé att använda gamla ärvda kökshanddukar, ett grovt snöre och träklädnypor till att göra en köksgardin. Då blev det handdukar med röda inslag i och nu i sommar har jag handdukar med blått i. Ett litet tips bara för er som helst undviker att ta fram symaskinen.
[attachment=54809:Adventsl...ksgardin.JPG]
Här är det enda kortet jag hade på julgardinen där det inte var en massa människor med. Lite ser ni kanske iaf.
mojan
CITAT (zissi @ 10-09-2010, 13:27) *
Jag är inte så duktig på att sy så i julas fick jag en idé att använda gamla ärvda kökshanddukar, ett grovt snöre och träklädnypor till att göra en köksgardin. Då blev det handdukar med röda inslag i och nu i sommar har jag handdukar med blått i. Ett litet tips bara för er som helst undviker att ta fram symaskinen.
Här är det enda kortet jag hade på julgardinen där det inte var en massa människor med. Lite ser ni kanske iaf.

Kul idé!
Meriona
Gillar man text på väggen (jag tillhör inte den skaran) så finns det mängder med sånt att hitta på Tradera.

sqrulan
Det var ju en rolig ide zizzi, jag är ingen expert på att sy heller men jag kan väl om jag tar ej i kragen.

Har nu fattat att man ska ha en bläckstråleskrivare och något som heter transferpapper då kan man ladda ner ord, siffror, bilder m.m och sedan skriva ut dom på ett transferpapper. Det verkar enkelt att sedan ta transferpapperet, lägga det på tyget och stryka fast.

Började prata om detta på jobbet och en av mina arbetskompisar verkar kunna mycket om detta, vilken tur jag har! rolleyes.gif
Måste nu bara hitta en bra skrivare.

www.attitude.se Där finns lite roliga saker.
www.mixr.se Var en intressant länk.
Alba
CITAT (zissi @ 10-09-2010, 13:27) *

Snyggt Zissi.
Jag har sett något liknande i en blogg. Hon hade köpt en gammal jutesäck på loppis med text på och satt upp i ett fönster.

CITAT (sqrulan @ 11-09-2010, 05:58) *
Det var ju en rolig ide zizzi, jag är ingen expert på att sy heller men jag kan väl om jag tar ej i kragen.

Har nu fattat att man ska ha en bläckstråleskrivare och något som heter transferpapper då kan man ladda ner ord, siffror, bilder m.m och sedan skriva ut dom på ett transferpapper. Det verkar enkelt att sedan ta transferpapperet, lägga det på tyget och stryka fast.

Började prata om detta på jobbet och en av mina arbetskompisar verkar kunna mycket om detta, vilken tur jag har! rolleyes.gif
Måste nu bara hitta en bra skrivare.

www.attitude.se Där finns lite roliga saker.
www.mixr.se Var en intressant länk.

Typsnitt / fonter kan man ladda ner gratis på nätet och lägga in idatorn.
Då kan man få riktigt snygga texter med ett utseende man gillar.
sqrulan
Var hittar man sånt Alba? Jag är inte så bra på sånt där men är villig att lära mej. yes.gif

Här hittade jag ett ställe med riktigt bra priser, funderar ju på en hissgardin till ett av mina fönster och jag gillar dom där romantiskt lantliga.
http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=308

Ska försöka att sy egna hissgardiner med spets och med en rundstav i så att dom inte blir så säckiga då man hänger upp dom. Jag bor lite tokigt till men kanske till helgen blir det en liten shoppingrunda.

tummenupp.gif Hittade detta, visste inte ens att sånt fanns! santa.gif
http://www.1001freefonts.com/

titti49zon6
Vilka läckra hissgardiner på denna länk http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=308 Tack för den sqrulan.
Dom hade dessutom en massa olika färger på Lintyger, det tycker jag om. Syr värmeljuspåsar och brödpåsar i Lin och bomull eller bara lin, blir jättefint tummenupp.gif
sqrulan
CITAT (titti49zon6 @ 13-09-2010, 13:17) *
Vilka läckra hissgardiner på denna länk http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=308 Tack för den sqrulan.
Dom hade dessutom en massa olika färger på Lintyger, det tycker jag om. Syr värmeljuspåsar och brödpåsar i Lin och bomull eller bara lin, blir jättefint tummenupp.gif

Ja visst var det och till rimligt pris också. Värmeljuspåse skulle jag behöva för dom ligger bara och dräller överallt, kanske jag skulle sy en sån också! giggle.gif Måste nog ta ledigt från jobbet för att hinna med allt jag vill göra!!
sqrulan
Jag fick lite renoveringsdille i vår och bestämde mej för att det fula bruna köket skulle renoveras så jag skickade iväg luckorna till en firma som målade om dom. Färgen är egentligen väldigt ljuuustgrön med det ser man inte på bilderna, så här blev det:
Först en bild på hur det såg ut, brunt o fult från 80-talet.
[attachment=54877:009.JPG]

[attachment=54878:IMG_008174_25.jpg]
[attachment=54879:IMG_008274_25.jpg]
[attachment=54880:IMG_008374_25.jpg]

Vilken skillnad det blev, så mycket ljusare och trevligare för lite drygt 4000:-
Ny matta på golvet blev det också.

Nu ska det tapetseras om, ny spisfläkt ska köpas, nytt kakel och jag tror att jag ska måla om köksbordet och köpa nytt om några år i stället.

malcolm
Det klassiska sättet att föra över bilder till en vägg är att använda en overheadapparat, då kan man få vilken storlek man vill men man bör vara någorlunda säker på handen sedan när man ritar upp konturerna/målar.
Whiskuchi
Jag älskar inredning men väggord och lantligt romantiskt som nämnts i tråden ger mig allergiska utslag wink.gif
sqrulan
tummenupp.gif Ha ha ja smaken är som baken och man får ju tycka vad man vill, jag skulle själv inte vilja ha ett helt hus med sånt men lite tycker jag är fint och särskilt på sommaren. Vad gillar du för inredningsstil Whiskuchi?

Malcolm visst är det ett bra sätt, har sett hur dom gör på tv men då måste man ha rätt vägg för det och det har inte jag. Jag har inte sådär stilrent som man kan se på vissa bilder, här är det en salig blandning. En inredningsexpert skulle bli galen här. giggle.gif

rättat stavning.
malcolm
CITAT (sqrulan @ 13-09-2010, 13:34) *
Jag fick lite renoveringsdille i vår och bestämde mej för att det fula bruna köket skulle renoveras så jag skickade iväg luckorna till en firma som målade om dom. Färgen är egentligen väldigt ljuuustgrön med det ser man inte på bilderna, så här blev det:

Vilken skillnad det blev, så mycket ljusare och trevligare för lite drygt 4000:-

Nu ska det tapetseras om, ny spisfläkt ska köpas, nytt kakel och jag tror att jag ska måla om köksbordet och köpa nytt om några år i stället.

Vad fint det blev, mycket bättre än det murrriga bruna. tummenupp.gif Du är välkommen hem till mig när du vill eftersom här finns massor av renoveringsbehov. whistling.gif
Whiskuchi
CITAT (sqrulan @ 13-09-2010, 13:49) *
tummenupp.gif Ha ha ja smaken är som baken och man får ju tycka vad man vill, jag skulle själv inte vilja ha ett helt hus med sånt men lite tycker jag är fint och särskilt på sommaren. Vad gillar du för inredningsstil Whiskuchi?

Jag gillar de flesta designklassikerna, och älskar 50-talets inredning. Och då menar jag inte amerikanskt 50-tal à la hamburgerrestaurang utan mer som det såg ut i Sverige på den tiden. Stringhyllan är underbar (jodå, jag vet att den kom något år tidigare)
Whiskuchi
Kan tillägga att bland det viktigaste för mig är att inredningen ska matcha huset. Det ser inte klokt ut med shabby chic i ett 70-talshus, plåttrigt och ombonat i funkishus eller hypermodernt i ett gammalt torp ;-)
Alba

Snyggt tummenupp.gif
zissi
http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=308, vilka härliga hissgardiner sqrulan! Tack för tipset!

Mitt köksfönster kräver 140 cm bred hissgardin och det är svårt att hitta den bredden på färdigsydda hissgardiner i den här härligt lantliga stilen. Det finns i blått också wub.gif ...inte så vanligt g.gif ...passar hos mig så bra yes.gif tummenupp.gif

sqrulan
tummenupp.gif Håller nog med dej där Whiskuchi, helst ska nog den romantiska stilen vara i ett gammalt torp men om man inget har så får man göra det bästa man kan av situationen.
Jag har två st stringhyllor 3 eller var det 4 plan och en hel stringbokhylla men dom tycker jag inte om så dom står ute i boden!? whistling.gif Jag gillar inte det som fanns under min uppväxttid för det känns så gammalt och förlegat, det var mina föräldrars hyllor.

CITAT (zissi @ 13-09-2010, 15:34) *
http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=308, vilka härliga hissgardiner sqrulan! Tack för tipset!

Mitt köksfönster kräver 140 cm bred hissgardin och det är svårt att hitta den bredden på färdigsydda hissgardiner i den här härligt lantliga stilen. Det finns i blått också wub.gif ...inte så vanligt g.gif ...passar hos mig så bra yes.gif tummenupp.gif

Jag måste också ha 140 cm bredd och många hissgardiner är inte så breda, jag funderar på att skicka efter en beställning där. yes.gif
Anma
CITAT (Whiskuchi @ 13-09-2010, 14:54) *
Kan tillägga att bland det viktigaste för mig är att inredningen ska matcha huset. Det ser inte klokt ut med shabby chic i ett 70-talshus, plåttrigt och ombonat i funkishus eller hypermodernt i ett gammalt torp ;-)

Håller med! Jag bor i ett flerfamiljshus från 50-talet och när vi renoverade köket i våras valde vi modern stil på köket fast med touch av 50-tal. Det blev stora kakelplattor på 30*60 som är liggande på var sida om t-köket. Sen är det vitmålat upp till överskåpen. Detta för att få lite av känslan från den tidens kök, som ju aldrig var kalkade hela vägen upp till överskåpen..
sqrulan
Det vore roligt att se, har du någon bild på köket Anma?
Whiskuchi
Oh, jag hittade en bild på mitt köksgolv. Huset är byggt 1959 och golvet ser lite ut som vinylskivor. Jag älskar det!

..och det här ska bli köksgardiner när jag får tid att sätta mig och sy
Klint
Det tyget är ju helt i min stil Läckert! Jättebra tråd hinner inte kolla länkarna men blir verkligen sugen. Jag är en sån där blandad typ.Vi är nu uppe i en budgivning på ett äldre hus ett smultronställe på landet (ja det är beskrivningen) och där finns en hel del att göra med en begränsad budget skulle man få det ska det nog bli en del lantligt romantiskt Återkommer helt säkert ps.Köket:vilket lyft man blir glad när man gör sånt där!
Krolliljan

Kanonsnyggt tummenupp.gif

Har haft samma fundering. Tänkte också bryta av färgen lite. Har körsbärsgolv och mörka möbler i matdelen och ett vardagsrum som går i ett. Vet inte vilken färg jag ska bryta med.Kanske en aning åt det bruna hållet g.gif
fuchsian
Det var ju intressant,
Hos mig syr jag alla gardiner själv och har en skåp fulla med sådana. Jag gillar även att brodera, men på väggbonad är det stopp, inte av mig, men han tycker att det ser torparaktigt ut. OK, men jag har fått upp 2 långa vävda saker med bilder på.
Mina dukar är antingen Broderade eller vävda av mig, utom där det inte passar ha sånt, växthuset, båthusets vilorum.
Annars råder det här den tunga engelska stilen, men i mina 2 rum har jag pyntat och broderat med rysch o sånt.
Från början fanns det heltäckningsmattor, men alla är borta och har endast persiska överallt i huset.

Det jag saknar är att kunna byta ut vissa möbler till något lättare, men nix, det stör helheten, och jag brukar säga att ska det nödvändigtvis se ut som möbelvaruhus, inga brydlar framme och helst inga blommor, men där har han fått packa, men....
vi har en specialgjort himmelsäng som vi ville ha det i trä och en fabrik gjorde det åt oss, likdan enkel finns i mitt ena rum och dotters sängdelar är på vinden.

Först på min önskelista ligger en ny soffgrupp, helst den med böj. .....fuchian.....
Anma
CITAT (sqrulan @ 14-09-2010, 09:44) *
Det vore roligt att se, har du någon bild på köket Anma?

Inte ännu, för att det inte är 100% klart, men jag kan ta en bild och lägga ut idag.
sqrulan
Whiskuchi: Va läckert! Gardinerna är kanske inte riktigt min smak men golvet var fint.

Krolliljan: Jag är så nöjd med köket med tanke på hur mörkt det var tidigare. En annan planlösning på köket vore ju drömmen men man kan inte få allt här i världen och det är dyrt att bygga om.

Klint: Va spännande hoppas att ni vinner budgivningen, då måste vi få se! tummenupp.gif

Kul om du kan lägga ut en bild Anma, jag vill då hemskt gärna se bilder så att man får lite nya ideér.
Jag ska själv försöka att hinna fota och visa mera bilder senare då jag har mera tid. Jag har nog egentligen ingen stil alls giggle.gif men jag vill helst ha det lättstädat, mattor och massor med tyg då man har två kattor är inte så lämpligt för det blir hår överallt.
Hoppas att fler nappar på den här tråden! Det finns ju så mycket fint som man kan inreda med, grubblar själv över vilka tapeter jag ska ha i köket!!! g.gif
Alba
CITAT (sqrulan @ 14-09-2010, 12:42) *
Whiskuchi: Va läckert! Gardinerna är kanske inte riktigt min smak men golvet var fint.

Krolliljan: Jag är så nöjd med köket med tanke på hur mörkt det var tidigare. En annan planlösning på köket vore ju drömmen men man kan inte få allt här i världen och det är dyrt att bygga om.

Klint: Va spännande hoppas att ni vinner budgivningen, då måste vi få se! tummenupp.gif

Kul om du kan lägga ut en bild Anma, jag vill då hemskt gärna se bilder så att man får lite nya ideér.
Jag ska själv försöka att hinna fota och visa mera bilder senare då jag har mera tid. Jag har nog egentligen ingen stil alls giggle.gif men jag vill helst ha det lättstädat, mattor och massor med tyg då man har två kattor är inte så lämpligt för det blir hår överallt.
Hoppas att fler nappar på den här tråden! Det finns ju så mycket fint som man kan inreda med, grubblar själv över vilka tapeter jag ska ha i köket!!! g.gif

Det verkar vara väldigt populärt att måla väggarna i stället för att tapetsera.
3 av våra vänner har gjort det - kök, hall, vardasrum - allt lika snyggt.
Man kan ju få precis den färg man vill ha då färgaffären lätt kan blanda enl. önskemål.
Klint
http://www.hemnet.se/beskrivning/853416?r=3 kanske fel tråd?

hoppas detta funkar som sagt inget är klart men tankarna går ju i cirklar ändå
sqrulan
CITAT (Alba @ 14-09-2010, 12:56) *
Det verkar vara väldigt populärt att måla väggarna i stället för att tapetsera.
3 av våra vänner har gjort det - kök, hall, vardasrum - allt lika snyggt.
Man kan ju få precis den färg man vill ha då färgaffären lätt kan blanda enl. önskemål.

Jo det tycker jag är fint men mitt hus "rör på sig" alltså tapeterna blir inte sådär 100% i hörnen och om jag då ska måla behövs det ett otroligt underarbete vad jag kan förstå. I köket klarar jag mej med 3 rullar så det blir en billig investering ändå.
På golvet har jag en ljusgrå tarkett vinyl:
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/...297/article.asp

Tänkte mej nåt i gråskala på väggen, vill ha ljust för köket ligger i norr så solen är nästan obefintlig där.
Krolliljan
Jag är ute efter ett pärldrapperi eller bambudraperi in till fågrlrummet.
Vi har underlaterna där och det blir så innestängt när jag måste stänga dörren för de är nästan alltid ute och flyger.
Ngn som vet var de säljer?
zissi
Whiskuchi: Så snyggt det där tyget är wub.gif
Anma
CITAT (zissi @ 14-09-2010, 13:17) *
Whiskuchi: Så snyggt det där tyget är wub.gif

Ja det är det!
Jag hade en ugnsform med samma mönster men jag slog sönder den förra året. crying.gif Stig lindberg, Picknick är det va?
Whiskuchi
CITAT (Anma @ 14-09-2010, 13:41) *
Ja det är det!
Jag hade en ugnsform med samma mönster men jag slog sönder den förra året. crying.gif Stig lindberg, Picknick är det va?

Picknick är rätt, men det var Marianne Westman som ritade det smile.gif
Anma
CITAT (Whiskuchi @ 14-09-2010, 14:22) *
Picknick är rätt, men det var Marianne Westman som ritade det smile.gif

Ja men så var det ju. Blandade ihop med Karneval.
sqrulan
CITAT (Klint @ 14-09-2010, 13:00) *
http://www.hemnet.se/beskrivning/853416?r=3 kanske fel tråd?

hoppas detta funkar som sagt inget är klart men tankarna går ju i cirklar ändå

tummenupp.gif Det såg jättemysigt ut både huset och omgivningen, berätta hur det går!

Solstorm
CITAT (Krolliljan @ 14-09-2010, 13:02) *
Jag är ute efter ett pärldrapperi eller bambudraperi in till fågrlrummet.
Vi har underlaterna där och det blir så innestängt när jag måste stänga dörren för de är nästan alltid ute och flyger.
Ngn som vet var de säljer?

Det fanns för längesedan på hornbach. Jag har inte varit där på flera år så jag vet inte om det finns kvar.
Anma
oj, glömt att fota idag, havf tålamod med mig...
Klint
Vad kul att du tycker det sqrulan!
Då är det väl ok att fortsätta i denna tråd även om det tar ett tag tills man ev.kommer till själva inredningen.Säj bara till om ni tycker jag ska starta en ny tråd.Igår kväll kollade jag in lite länkar efter att jag tittat på köksinredningar Det finns väldigt mycket snyggt nåt i skrivstil skulle jag vilja ha välkommen tex.
Men vårt ev.blivande kök och badrum +värmesystem kommer först.Köket kommer att bli samma storlek som förut ser ingen annan lösning än att ha skåpen där de är tänker flytta spisen till mitten och ev.bygga in kyl efter diskbänken bakom finns ett skafferi och vi tänker slå ut väggen till badrum och göra komb.badrum o grovkök Jätteglad för ideer förslag och bilder ska bli kul att se hur du har det Anma!
Status vi har budet men de ska ha ytterligare en visning om c:a14dgr.Men men inget att göra
Håll Tummarna! rolleyes.gif
Klint
Ok Vanjalarsa då svarar jag här.Vi har målat på strukturtapeter med mycket bra resultat man får jämna till spikhål tapeten brukar resa sej lite runt hålen det kan man ta med lite sandpapper eller bara trycka till med fingret vi la vanligt lim i några sprickor det är ju så att det som är lite ojämt syns ju mer när man målat.Jag har en kompis som målat över en mönstrad tapet men det synns igenom han hade köpt billigaste färgen och inte gjort nåt underarbete så det kan nog bli bra om man gör på rätt sätt. Köper man färg hos fackhandeln så kan de berätta vad som krävs Men det är kul att göra om så kör på tummenupp.gif och det vore jättekul med före/efterbilder!!
Alba
Jag vill tipsa om en bra gratis katalog för pyssel.
Den är ca 20x30 cm och över 400 sidor - så det finns en hel dela att titta på - bla schabloner.

Creative Company
Bettis
Lite roliga bilder på fågelhålkar, min vänninas dotter är väldigt påhittig så hon fixade till några hålkar i trädgården och det bodde fåglar i dom i våras.
Alba
CITAT (Bettis @ 15-09-2010, 16:33) *
Lite roliga bilder på fågelhålkar, min vänninas dotter är väldigt påhittig så hon fixade till några hålkar i trädgården och det bodde fåglar i dom i våras.

Sååå fina - jag önskar nästan att jag vore fågel.
sqrulan
CITAT (Alba @ 15-09-2010, 12:07) *
Jag vill tipsa om en bra gratis katalog för pyssel.
Den är ca 20x30 cm och över 400 sidor - så det finns en hel dela att titta på - bla schabloner.

Creative Company

tummenupp.gif Tack Alba nu har jag beställt efter den!

Klint: Visst får du skriva här och berätta så mycket du vill det blir ju kul om huset blir ert och vi får följa renoveringen lite.

Målade hon holkarna eller hur gjorde hon, det blev ju så fint och en rolig idé.
Bettis
Ja hon har målat och byggt till osv hon har bra med fantasi, visst blev dom roliga har en till ska se om jag får in den...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon