Sidor: 1, 2, 3
netha
CITAT (zissi @ 05-10-2010, 22:25) *
Till min sjal som jag gjort klar nu använde jag mig ju bara av enbart räta maskor, men tänkte att jag måste ju avancera sweatingbullets.gif blush.gif wink.gif så idag började jag med en lite nätt halsduk i slätstickning.

Läste på ett ställe att när man stickar aviga varv så stickar man alltid en rät maska i början och slutet på varvet. Det hade jag helt glömt bort...konstigt...det är ju bara ca 25 år sedan jag stickade sist unsure.gif . Men hur blir det om man inte gör det då confused.gif utan stickar aviga maskor hela varvet?
[attachment=55331:Lila_halsduk.JPG]
Rebecca: Sött halsduksmönster du hittat. Jag hade fullt sjå att maska av över huvud taget...fick gå in på nätet och kolla. Men efter Eva-Helens förklaring tror jag att jag fattar även avmaskningen av ditt halsduksmönster tummenupp.gif smile.gif

Den räta maskan gör att det blir liksom en stadkant ... om man inte stickar rät i början och slut så kan arbetet "rulla in" i kanterna.
Red Top
Kanten riskerar att bli ojämn om du inte stickar räta maskor.
Blomfrun
Jag har hittat mönster till stickade möss, snarlika de virkade. Ska försöka lägga upp bilder om det är någon som är intresserad.
*Stintan*
CITAT (Blomfrun @ 05-10-2010, 22:36) *
Jag har hittat mönster till stickade möss, snarlika de virkade. Ska försöka lägga upp bilder om det är någon som är intresserad.

bravo.gif jaaa mönster vill vi ha!
Blomfrun
Ok då ska jag fixa lite bilder så får vi se hur vi ska lösa "distributionen" då jag har en hel liten bok med massor av mönster. Bilder kommer förhoppningsvis i morgon
*Stintan*
CITAT (Blomfrun @ 05-10-2010, 22:57) *
Ok då ska jag fixa lite bilder så får vi se hur vi ska lösa "distributionen" då jag har en hel liten bok med massor av mönster. Bilder kommer förhoppningsvis i morgon

Va kul. Om du kan scanna mönstrena så går det ju att skicka i mail om man är intresserad av något speciellt mönster.
Suz
CITAT (Blomfrun @ 05-10-2010, 22:57) *

Åh vad spännande!
Det ser jag fram emot!
Får jag fråga vad boken heter?
Meriona
Jag såg nån som sålde egenkomponerat mus-virk-mönster på Tradera igår, auktionen var uppe i över 200 spänn och då fick man mönstret mailat. Kändes lite åpet. Och inte var de i samma klass som de andra mössen, men söta ändå.
Blomfrun
CITAT (Suz @ 06-10-2010, 08:01) *
Åh vad spännande!
Det ser jag fram emot!
Får jag fråga vad boken heter?

Herr och fru hus mus, tomtar och julpynt
Bilaga till Allt om handarbete nr 13/99
Rebecca
CITAT (zissi @ 05-10-2010, 22:25) *
Till min sjal som jag gjort klar nu använde jag mig ju bara av enbart räta maskor, men tänkte att jag måste ju avancera sweatingbullets.gif blush.gif wink.gif så idag började jag med en lite nätt halsduk i slätstickning.

Läste på ett ställe att när man stickar aviga varv så stickar man alltid en rät maska i början och slutet på varvet. Det hade jag helt glömt bort...konstigt...det är ju bara ca 25 år sedan jag stickade sist unsure.gif . Men hur blir det om man inte gör det då confused.gif utan stickar aviga maskor hela varvet?
[attachment=55331:Lila_halsduk.JPG]
Rebecca: Sött halsduksmönster du hittat. Jag hade fullt sjå att maska av över huvud taget...fick gå in på nätet och kolla. Men efter Eva-Helens förklaring tror jag att jag fattar även avmaskningen av ditt halsduksmönster tummenupp.gif smile.gif

Så fint det blir! Jag har inte kommit till avmaskingen än men jag har ju gjort det förr så jag hoppas det ska sitta i musklerna flirting.gif

Jag hittade tt garn som passade till stickor 7 mm, men jag stickar med mina 4 mm. Halsduken blir stor, tjock, kompakt och väldigt mysig! Precis vad som behövs här nere i blåstens hemland...
Suz
CITAT (Blomfrun @ 06-10-2010, 11:56) *
Herr och fru hus mus, tomtar och julpynt
Bilaga till Allt om handarbete nr 13/99

Tack!
Har sökt men just det nr verklar omöjligt att få tag på så jag ser verkligen fram emot om du har möjlighet att dela med dig!
Eller om du kan sända mig kopior??
Jag betalar givietvis!!
Blomfrun
Här kommer några bilder på mössen. Jag ska se om jag kan skanna in boken och maila den till de som är intresserade annars får det bli via postverket. Av vad jag ser i mönstret så är det inte svårt att ändra nosen till att bli lite kortare om man gillar de virkade mössens nos bättre.

m
Bettis
CITAT (Blomfrun @ 07-10-2010, 16:29) *
Här kommer några bilder på mössen. Jag ska se om jag kan skanna in boken och maila den till de som är intresserade annars får det bli via postverket. Av vad jag ser i mönstret så är det inte svårt att ändra nosen till att bli lite kortare om man gillar de virkade mössens nos bättre.

m

wub.gif så söta.
Blomfrun
m
Suz
CITAT (Blomfrun @ 07-10-2010, 16:29) *
Av vad jag ser i mönstret så är det inte svårt att ändra nosen till att bli lite kortare om man gillar de virkade mössens nos bättre.

m

Vänta nu...."om man gillar de virkade mössen....." är dessa på bilden stickade eller virkade?

Edit, efter att ha sett fler bilder antar jag att de är stickade!
Blomfrun
De är stickade men jag refererade till de virkade mössen som varit med tidigare på bild och som har trubbigare nos
Suz
CITAT (Blomfrun @ 07-10-2010, 16:36) *
De är stickade men jag refererade till de virkade mössen som varit med tidigare på bild och som har trubbigare nos

Då är jag med!
Hmm...jag var ute efter virkade möss dock (stickmönster till möss har jag redan)....åh vad synd!
Men dina möss glädjer säkert andra här yes.gif
Och jag måste bara tacka för ditt engagemang till oss alla "tjatmostrar"!
Blomfrun
Prova att virka dom då. Gör en stickad prototyp så du ser hur mönstret är uppbyggt och gör sedan de ändringar du vill ha och virka. Alltid lättare att omsätta ett stickat mönster till virkat än tvärtom. Tror jag ska prova det själv som litet kvällsnöje när det inte finns så mycket att göra än att se på TV. Återkommer med resultatet.
Suz
CITAT (Blomfrun @ 07-10-2010, 16:44) *
Prova att virka dom då. Gör en stickad prototyp så du ser hur mönstret är uppbyggt och gör sedan de ändringar du vill ha och virka. Alltid lättare att omsätta ett stickat mönster till virkat än tvärtom. Tror jag ska prova det själv som litet kvällsnöje när det inte finns så mycket att göra än att se på TV. Återkommer med resultatet.

Det var en riktigt bra idé....dock är jag för okunnig då jag bara stickat/virkat mm efter mönster..blush.gif

Ska bli spännande att se ditt resultat sen!
Rebecca
Nu är min halsduk klar!! Den blev kompakt men väldigt väldigt mysig. När jag stickade klart den igårkväll fick jag lägga band på mig själv för att inte maska av för tidigt - jag ville ju göra klart den och prova den! Knöt fast tofsar på kortsidorna och hjälp vad nöjd jag blev... wub.gif

Ska se om jag kan fixa en bild på den.
fuchsian
Jättebra Rebecca,
Min halsduk är inte klar än, men stickade på den under resan till Tyskland, lite trögt i början men sedan började det att flyta på.

Till info för alla;Jag bestälde en jättebra virkbok som heter "Virkskolan" av Jan Eaton, och i den fanns massor av olika virksätt och alla enkelt visade med alla moment. Verkligen ett bra uppslagsbok. Det fanns också fina spetsmönster att använda ex i en schal el i en halsduk.

På samma gång hade jag beställt en bok med massa roliga djur att virka. Boken heter "Lär dig virka Supersöta Amigurumi" av Annie Obaachan. Välldigt tydliga anvisningar och såg en del möjligheter att kunna utveckla något mönster, sen när jag blir varm i kläderna.

Dessa fanns i en bokklubb för trädgårdsböcker jag är med i, bokklubben "Hem & Trädgård".

Köpte några mönstertidningar av olika mindre saker, halvvantar, h-dukar, vantar, mössor osv.

Så det blir ingen brist att handarbeta och material har jag fixat, så det är bara att fortsätta. Ska ge mig på en tunn schal, har jag tänkt mig, men först ska det bli färdigt som är påbörjats.. ..Fuchsian....
Gertie
Är det någon som vågar sig på en gissning vilket garn som
har använts till de här sötisarna?
Eller någon som har tips om något liknande, blankt garn.

http://www.etsy.com/shop/minimonde
Fenja
Vad tror du om merciserad bomull?
Mvh
Fenja
Gertie
Tack, Fenja. Kanske är det så enkelt? g.gif
Fenja
CITAT (Gertie @ 16-11-2010, 19:28) *
Tack, Fenja. Kanske är det så enkelt? g.gif

Gör du någon så måste du visa för oss! De är ju gudomligt söta
wub.gif
Mvh
Fenja
Gertie
Kan jag väl göra.
Har redan gjort några i annat garn.
Kan kanske fotografera dem imorgon.
Eva-Helene
Ja det ser ut att vara i merceriserat bomullsgarn, grovlek 8/4. Jättefina är dom wub.gif
silos
Oj....hur har jag kunnat missa denna härliga tråd?
Suz
CITAT (Gertie @ 16-11-2010, 19:23) *
Är det någon som vågar sig på en gissning vilket garn som
har använts till de här sötisarna?
Eller någon som har tips om något liknande, blankt garn.

http://www.etsy.com/shop/minimonde

Men åååhh wub.gif wub.gif
Jag vill ha alla mönster....hur ska man kunna välja??
Tack Gertie för länken!!
Gertie
Jag håller på med Nalle Puh nu.
Med den här beskrivningen blir huvudet MYCKET bättre än andra jag har virkat.

http://crochetamigurumi.blogg.se/category/monster-3.html

Man kan ju använda samma huvud till flera olika djur. yes.gif
Gertie
Här kommer de utlovade bilderna på mina första Amigurumi-försök.

PICT1900.JPG

PICT1901.JPG

PICT1902.JPG

PICT1903.JPG

Bettis
Dom är väldigt söta wub.gif
Anki på Öland
Vilka sötnosar!!!
Fenja
Åh så fina Gertie! Tack för att du visar upp dem. wub.gif
Mvh
Fenja
Biggan_
Jättegulliga! wub.gif
Suz
Vad duktig du är!! Jättefina!!
diva&hero
Jättefina alster!
Dom där mössen var väldigt söta!:)
Jag stickar sockor till min älskling för tillfället, har stickat min allra första HELA strumpa själv. Förut har mamma stickat hälen, har inte haft tålamod till att lära mig det. Men nu hittade jag en massa bra beskrivningar på det, lätt som en plätt!:)
Mvh Ullis
silos
CITAT (Gertie @ 28-11-2010, 12:10) *
Här kommer de utlovade bilderna på mina första Amigurumi-försök.

PICT1900.JPG

PICT1901.JPG

PICT1902.JPG

PICT1903.JPG

Åååå,de var då det sötaste som jag någonsin har set!!!Nu måste jag försöka skapa sådana till mina barnbarn.
skånepåg
Ett ex till mej stickar och virkar en del, så jag gav henne ett projekt. En Megaman mössa och den är färdig precis lagom nu till våren, hon ska komma hit med den en vacker dag.
[attachment=58091:megaman.jpg] Jag gav henne denna bilden och sade gör så liknande som möjligt =)
[attachment=58092:megaman_virkad.jpg] Och här är den, nästan helt färdig biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon