|
Blomfrun
23-09-2010, 15:30
CITAT (Suz @ 18-09-2010, 20:41)  Jag både stickar och virkar (bland allt annat). Just nu är jag inne på "mjukdjur", typ dockor och nallar och söta saker som jag virkar. Jag hämtar mönster både från vänner, internet och affären. Ska göra klar mina "trasdockor" och en liten krabat, har en tanke på en liten lila kanin (som är såååå söt efter ett engelskt mönster) i stället för de tråkiga påsarna med lavendel på landettoan. Oj jag har massor jag vill göra....såg en jättehärlig, färggrann "filt/sjal" i mammas Hemmets Journal som jag är sugen på. Och dessa möss......kan ge vad som helst för ett mönster på dessa http://elsasdesign.blogspot.com/search/label/M%C3%B6ssVerkar inte vara möjligt att få tag på (hemligt) så jag tillbringar nog julsemestern med garner och övning!! VILL verkligen göra dessa möss!! Ps. Amigurumi är både enkelt och roligt (för det mesta)! www.jarbo.se har en massa gratis mönster på både det ena och det andra i klädesväg/dukar mm, och den söta trasdockan. Tror jag har ett mönster på dessa möss någon stans i någon av alla mina pysselböcker. Ska leta
fuchsian
23-09-2010, 17:59
[quote name='fuchian' date='23-09-2010, 10:29' post='1295474'] Nä men hej,
Har du också en liten dockstudio för porslinsdockor? Då gör vi ju liknande dockor. Du skriver att du köpt ansikten grovgjutna? Har de varit en sväng i ugnen innan dess, till 640 grader? Jag har formar både till nya och antika (där jag har Master of Dollmaking). För min del har det stått lite stilla ett tag, men jag har lika docktokig väninna, så vi brukar träffas under vinterhalvåret och göra våra dockor. En liten fråga; - när du slipar kroppsdelarna, gör du det i vatten eller utan vatten? ..... fuchian ..... [/
Hej, TITTI, jag undrade lite om dina porslingsdockor och din tillverkning. Kanske du inte har sett mina frågor eller vill inte svara på dem, men det var en seriösa frågor mellan 2 dockmakare. häls. fr. fuchian.....
CITAT (Blomfrun @ 23-09-2010, 16:30)  Tror jag har ett mönster på dessa möss någon stans i någon av alla mina pysselböcker. Ska leta Åh ja jättejättegärna Blomfrun!!
*Stintan*
25-09-2010, 14:29
CITAT (titti49zon6 @ 22-09-2010, 17:22)  Jag gillar att pyssla med lite av varje.Just nu håller jag på att sticka ett babyset bestående av kofta, byxa, sockor och hjälm till en baby som kommer att anlända i början av december(hihi, det är inte min). Annars sitter jag och flätar makramearmband,jättekul, eller så syr jag värmeljuspåsar och brödpåsar som jag broderar på maskin. Tur att det finns lite annat att pyssla med nu när jag inte får anstränga mig i trädgården. Lite bilder av vad jag gör Flätade makrameármband Värmeljuspåsar Sydda i lin och bomull Det finns mer bilder i mitt album Attans va du är duktig och pysslig, verkligen imponerad!
*Stintan*
25-09-2010, 14:35
CITAT (Blomfrun @ 23-09-2010, 16:30)  Tror jag har ett mönster på dessa möss någon stans i någon av alla mina pysselböcker. Ska leta Jaaa, ett mönster skulle vara kul att få! Här finns alltid en stickning eller virkning på gång. Håller just på med ett par sockor. [attachment=55110:strump.jpg]
fuchsian
25-09-2010, 14:59
Nä men Stintan, har du hittat hit! Du är så välkommen och här finns det allt möjligt roligt. Här hemma tömde vi växthuset från de ömtåligaste växter för vi åker bort om en vecka. Jag har suttit vid dessa länkar timtals och bara läst och beundrat allt kreativt som man kan åstadkomma. Din strumpa såg fin ut, förresten. Jag har inte hunnit med det mest nödvändiga i handarbetsväg pga. att jag har varit bunden med mina läxor så många år, men nu har jag hämtat mig och har redan tagit ut 2 mönster och var i stan och köpt både garn och annat tillbehör och nu sätter jag i gång. Det enda som jag har försökt hålla vid liv har varit knypplingen och mina porslinsdockor, men att ha något annat och smått att ha med sig på resan, är detta ypperligt. Jag kan inte läsa när man sitter i bilen, men detta skulle vara kanon. Virkning är det länge sedan jag gjorde och min stickmaskín bara "dräller". På grund av att jag fick atros i fingrarna, har jag inte kunnat varken sticka el. virka, men jag har blivit av det värsta i atrosen och mina fingrar börjar funka igen och desto mer rör det sig i huvudet. Äntligen kan jag göra dessa söta saker .....men börjar med virkning med en erkologisk krok och hoppas..... ...  Denna tråd gjorde mig så himla glad, så jag kan knappt fatta det själv!!!!! ....fuchian....
sqrulan
25-09-2010, 17:11
 Gud va du är le! Låt Stintan va hon klara sig själv utan dina påhopp!
fuchsian
25-09-2010, 18:21
CITAT (sqrulan @ 25-09-2010, 18:11)   Gud va du är le! Låt Stintan va hon klara sig själv utan dina påhopp! Vad är det med dig egentligen?????  Jag har INTE varit dum mot Stintan, blev överraskad och samtidigt glad att hon ville dela med sig det hon har gjort. Är det ett beskymmer för dig???? Eller kan du inte ens läsa, din kålhuvud! ---Jag håller på att tröttna på dig och dina kommentarer som ligger så lågt under sträcket att man undrar vad du har att komma med än ---- spydigheter! Det är du som behöver en påhopp, INTE Stintan, hon har inte varit det minsta otrevlig på mig under den senaste tiden, men du har hakat upp dig som en gallar grammofon. Ge fan i mig!  .... fuchian ....
sgrulan, kom igen! Fuchian sa faktiskt inget otrevligt eller oartigt, läste du fel eller? Eller var det ett ovanligt dåligt skämt?
*Stintan*
25-09-2010, 18:55
Hittade den här gamla tråden som ju fallit lite i glömska och handlar ju inte bara om stickning&virkning men tänk vad många duktiga pyssliga odlaiter det finns PysseltrådCITAT (sqrulan @ 25-09-2010, 18:11)   Gud va du är le! Låt Stintan va hon klara sig själv utan dina påhopp! Det gör jag förvisso men inte va väl det där något påhopp, möjligen lite spydig början som jag lätt kan ha överseende med
fuchsian
25-09-2010, 19:00
Fny,
Jag är ledsen för att jag inte kunde hålla mig denna gång. detta är ju så gott som dagligt att hon ger sig på mig, men undviker att svara och hoppar över dessa inlägg, som är alltid lika under strecket.
Jag menar inget illa åt Stintan, även att vi kan ha olika åsikter så har det gått bra och jag är inte den som är långsint eller elak, men nu brast det, typiskt.
Detta ska ju vara en fridens och flitens tråd, hjälpa andra och få råd. Du kan inte ana hur mycket detta har betytt för mig!!!!! Att äntligen hitta hem, skulle jag säga, till mitt kreativa inre, i den mån som jag kan fixa mina små pyssel när det inte gör ont längre i fingrarna. Roligt att se att Stintan vill dela med sig av sitt pyssel med oss andra, och vem som helst av medlemmar som har tips och ideer att komma med, eller annars se på alla dessa hänvisningar som vi har fått, det är jag tacksam för! Satt precis och kollade på en sait lättvirkat att tänka på sen jag klarat av det som jag har material till. Detta är roligt och när växterna är fixade till övervintring, så blir det inte så mycket att göra i trädgården, mer än att skydda och täcka över det som behövs.
Så jag hoppas att det lugnar ner sig och fler kommer hit med sina ideer och sedan med tiden kan vi hjälpa varandra med mönster o sånt. Som sagt var, jag besvarar inget av det ovansående för fridens skull för oss alla. Ska ta mina mönster och lägga mig o läsa. ...fuchian...
fuchsian
25-09-2010, 19:06
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2010, 19:55)  Hittade den här gamla tråden som ju fallit lite i glömska och handlar ju inte bara om stickning&virkning men tänk vad många duktiga pyssliga odlaiter det finns PysseltrådDet gör jag förvisso men inte va väl det där något påhopp, möjligen lite spydig början som jag lätt kan ha överseende med  Nej Stintan, det kanske du uppfattade det så, men det var en förvåning i positiv anda och jag är inte nån sur långsint kart, utan det var enbart skoj att även du är här och delar med dig. Ta inte illa åt dig, det är inte min mening, enbart glädje och det känner jag med..fuchian...
sqrulan
25-09-2010, 19:06
CITAT (fuchian @ 25-09-2010, 20:00)  Fny,
Jag är ledsen för att jag inte kunde hålla mig denna gång. detta är ju så gott som dagligt att hon ger sig på mig, men undviker att svara och hoppar över dessa inlägg, som är alltid lika under strecket.
Jag menar inget illa åt Stintan, även att vi kan ha olika åsikter så har det gått bra och jag är inte den som är långsint eller elak, men nu brast det, typiskt.
Detta ska ju vara en fridens och flitens tråd, hjälpa andra och få råd. Du kan inte ana hur mycket detta har betytt för mig!!!!! Att äntligen hitta hem, skulle jag säga, till mitt kreativa inre, i den mån som jag kan fixa mina små pyssel när det inte gör ont längre i fingrarna. Roligt att se att Stintan vill dela med sig av sitt pyssel med oss andra, och vem som helst av medlemmar som har tips och ideer att komma med, eller annars se på alla dessa hänvisningar som vi har fått, det är jag tacksam för! Satt precis och kollade på en sait lättvirkat att tänka på sen jag klarat av det som jag har material till. Detta är roligt och när växterna är fixade till övervintring, så blir det inte så mycket att göra i trädgården, mer än att skydda och täcka över det som behövs.
Så jag hoppas att det lugnar ner sig och fler kommer hit med sina ideer och sedan med tiden kan vi hjälpa varandra med mönster o sånt. Som sagt var, jag besvarar inget av det ovansående för fridens skull för oss alla. Ska ta mina mönster och lägga mig o läsa. ...fuchian... Ha det!
*Stintan*
25-09-2010, 21:13
CITAT (fuchian @ 25-09-2010, 20:06)  Nej Stintan, det kanske du uppfattade det så, men det var en förvåning i positiv anda och jag är inte nån sur långsint kart, utan det var enbart skoj att även du är här och delar med dig. Ta inte illa åt dig, det är inte min mening, enbart glädje och det känner jag med..fuchian... Men sluta då älta och tjata! Du behöver inte välkomna mig efter varenda inlägg jag skriver och jag frågar ingen i vilken tråd jag får skriva. Det är ju ingen annan du välkomnar och dessutom är det ju inte minsta förvånande att jag skriver i tråden. Vore bra om tråden fick fortsätta handla om stick- och virkintresse nu!
fuchsian
26-09-2010, 09:45
OK, Stintan, (fl¨åt)
Vi fortsätter med småpyssel och inget annat. Har kollat en del av mönster som skulle passa som småpyssel nu i börja med, och har hittat en hel del smått och gott. Har en virkad schal på lur, tog ut mönstret till det, men det blir en senare fråga. Ska kolla i Tyskland mer om sådana tidsskrifter, de brukar ju ha massa sådant.
Hittar jag fler roliga djur så kan jag skriva ut mönster och dela med mig med PM, för tråden klarar nog inte det, samt om jag hittar fler nätadresser att dela med mig till alla. .... fuchian .....
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2010, 15:35)  Jaaa, ett mönster skulle vara kul att få!
Här finns alltid en stickning eller virkning på gång. Håller just på med ett par sockor. [attachment=55110:strump.jpg] Oj så fina! Jag ids inte längre mönstersticka.
*Stintan*
26-09-2010, 23:22
CITAT (netha @ 26-09-2010, 21:45)  Oj så fina! Jag ids inte längre mönstersticka. Jag ville mest testa för man börjar sticka dom i tårna
CITAT (Blomfrun @ 23-09-2010, 16:30)  Tror jag har ett mönster på dessa möss någon stans i någon av alla mina pysselböcker. Ska leta Har Blomfrun hittat mönstret ännu? Jag väntar och följer denna tråd ivrigt här
titti49zon6
28-09-2010, 14:40
CITAT (Suz @ 28-09-2010, 13:31)  Har Blomfrun hittat mönstret ännu? Jag väntar och följer denna tråd ivrigt här  Samma här, väntar ivrigt.....har sökt här men hittar inget mönster
fuchsian
28-09-2010, 15:40
Och här bedes inget. Hon har varit i stan och storhandlat i garnaffären och hittat nya saker. Hon finns ju inte tydligen? ..fuchian..
*Stintan*
28-09-2010, 15:55
CITAT (fuchian @ 28-09-2010, 16:40)  Och här bedes inget. Hon har varit i stan och storhandlat i garnaffären och hittat nya saker. Hon finns ju inte tydligen? ..fuchian.. Varför så spydig? Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Hoppas också Blomfrun hittar mönstren.
fuchsian
28-09-2010, 16:12
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2010, 16:55)  Varför så spydig?
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Hoppas också Blomfrun hittar mönstren. Inte spydig, men trött på skiten och att du har skrivit att jag snokar efter era mönster, vilket inte är fallet. Har erbjudit min hjälp, men det vete börs.... Jag vet att jag kommer att bli utan om jag skulle be om något, så enkelt är det. ...fuchian...
*Stintan*
28-09-2010, 16:22
CITAT (fuchian @ 28-09-2010, 17:12)  Inte spydig, men trött på skiten och att du har skrivit att jag snokar efter era mönster, vilket inte är fallet. Har erbjudit min hjälp, men det vete börs.... Jag vet att jag kommer att bli utan om jag skulle be om något, så enkelt är det. ...fuchian... Ge dig nu, det har jag väl inte alls skrivit.
Inga från Närke
28-09-2010, 16:53
Chamomille
28-09-2010, 17:44
Men nu får du väl för i h-vete sluta fuchian! Vad är felet? Din apa som sabbar alla trådar.
titti49zon6
28-09-2010, 17:51
CITAT (Inga från Närke @ 28-09-2010, 17:53)  Ja, jisses...det är bara att sätta igång om man ska hinna innan ögonen trillar igen
*Stintan*
28-09-2010, 17:57
Haha tänk om man skulle fixa ett helt möblemang.  Har en gammal soffa som skulle behöva nya kläder.
Anki på Öland
28-09-2010, 18:58
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2010, 18:57)  Haha tänk om man skulle fixa ett helt möblemang.  Har en gammal soffa som skulle behöva nya kläder.  Så är det bara att sticka nya "kläder" när man tröttnat  Anki
Kanske inte vore så dumt att testa med en pall eller liknande eller min kontorsstol  ... har ett par kg garn i garderoben ... som jag inte vet vad jag ska göra me.
Jisses vilket jobb! Fast häftigt! Men det är inget för mig...har inte tålamod med så stora projekt! Imponerande i alla fall!!
Anki på Öland
28-09-2010, 22:10
CITAT (netha @ 28-09-2010, 22:45)  Kanske inte vore så dumt att testa med en pall eller liknande eller min kontorsstol  .............. Jag har virkat rutor till en "påse" som jag trätt över ryggstödet på min skrivbordstol vid datorn  Gött om ryggen!
Nu trillade denna tråd till sidan 2.....jag puttar upp den lite så inte Blomfrun missar den
Men oj här är något jag missat. Håller alltid på med något handarbete, just för tillfället stickas det raggsockor. Tog mig an en utmaning i höstas och virkade en barbieklänning, otroligt roligt men pilligt som sjutton. Mönsterna finns att köpa på paradisedolls.com. Helt underbara
Eva-Helene
29-09-2010, 20:29
Apropå stickning - om någon har lite för lite att göra så kanske det här vore något att ta efter?
CITAT (Eva-Helene @ 29-09-2010, 21:29)  Apropå stickning - om någon har lite för lite att göra så kanske det här vore något att ta efter?  Först möbler...sedan bilar....  vart ska detta sluta?
*Stintan*
29-09-2010, 22:59
Varför inte lite vinterkläder till trädgården [attachment=55211:tr_d.jpg]
Letar efter cykelsadelskydd. Kräftgång via virkning och tovning, fick mig att hamna på följande blogg med några mönster http://haxansytant.blogspot.com/search/label/M%C3%B6nster(inga cykelsadelskydd på bloggen)
Pote2illa
30-09-2010, 08:09
De första åren i skolslöjden kom inte jag och fröken så värst bra överens och resultatet blev därefter. Särskilt väl minns jag mina raggsockor. Den ena blev lagom stor till en tvååring och den andra till en kraftig man. Mamma krympte den stora i hett vatten. Den lilla fuktade hon med kallt vatten och trädde den på en stor tomflaska. Det var INTE roligt att visa upp dom i skolan. Vi fick en ny fröken och hon lyckades få oss alla intresserade av slöjd. Det intresset har hållit i sig och vuxit med åren. Stickning och virkning har fått sällskap av knyppling och vävning m m. Nu är det åldern, som säger ifrån. Men visst är det roligt Hemslöjden har ett fint motto: VÅRA HÄNDER FORMAR FRAMTIDEN: Lycka till alla tjejer (och även killar)!
fuchsian
30-09-2010, 12:40
Hej alla,
Har börjat virka lite smått på min första mus, även att näsan rinner. köpte garn och rätt grova stickor till en mössa-halsduk kombination. Endast rätstickning och den görs i 2 delar, sys ihop uppetill och en bit mot nacken och resten kan man ha som en halsduk. Mönstret verkade enkelt, så jag ska prova på det för koncentrationen med musen är just nu lite kärv, men tar den också med mig. ..fuchian....
CITAT (Rihane @ 30-09-2010, 01:04)  Letar efter cykelsadelskydd. Kräftgång via virkning och tovning, fick mig att hamna på följande blogg med några mönster http://haxansytant.blogspot.com/search/label/M%C3%B6nster(inga cykelsadelskydd på bloggen)  vilken rolig blogg. Jag klickade mig fram till en massa roliga och enkla mönster. Lite nostalgi...tofflor virkade jag förr i tiden. Söta mobilfodral...min börjar bli repig...m.m. edit: mössa/halsduk-kombinationen låter också kul!
Stintan, vilken fantastisk bild!
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2010, 23:59)  Varför inte lite vinterkläder till trädgården [attachment=55211:tr_d.jpg]  Kanske vore nå´t för min svartvinbärsbuske på stam på balkongen......behöver vinterisolera krukan...stammen och grenarna kanske blir glada de med om de får lite virkat omslag
fuchsian
01-10-2010, 12:59
Hittade denna mössa-halsduks ideen på Drops design nr 123-36. Endast rätstickning och den ser rätt fluffig ut, så jag fastnade på den. Stickor nr 7, men i mitt fall 6½. ...fuchian .....
sqrulan
01-10-2010, 17:07
--------------------
Rebecca
01-10-2010, 17:11
Jag har pysslat lite med amigurumi sen i våras - vilket är oerhört kul! Nu har jag börjat skapa saker ur eget huvud också. Kul, men har inte riktigt haft tid på sistone.
Imorgon ska jag köpa garn och min plan är att sticka en halsduk. Stickning är inte min starka sida, men jag vill ha en enkel och gärna lång halsduk. Har kikat på lite mönster på nätet men det där är svårt. Sen vet jag ju inte riktigt hur man egentligen läser stickmönster...
CITAT (Rebecca @ 01-10-2010, 18:11)  Jag har pysslat lite med amigurumi sen i våras - vilket är oerhört kul! Nu har jag börjat skapa saker ur eget huvud också. Kul, men har inte riktigt haft tid på sistone.
Imorgon ska jag köpa garn och min plan är att sticka en halsduk. Stickning är inte min starka sida, men jag vill ha en enkel och gärna lång halsduk. Har kikat på lite mönster på nätet men det där är svårt. Sen vet jag ju inte riktigt hur man egentligen läser stickmönster... Du får börja som jag gjort med att sticka en en halsduk/sjal i bara rätstickning så slipper du mönsterläsning. Jag tog lite grövre stickor än var det stod rekommenderat på garnet för att få en lite fluffigare halsduk. Det finns så mycket roliga garner också.... Lycka till!
Rebecca
01-10-2010, 21:50
CITAT (zissi @ 01-10-2010, 22:29)  Du får börja som jag gjort med att sticka en en halsduk/sjal i bara rätstickning så slipper du mönsterläsning. Jag tog lite grövre stickor än var det stod rekommenderat på garnet för att få en lite fluffigare halsduk. Det finns så mycket roliga garner också....
Lycka till! Tack! Ja, på mitt jobb har vi ett erbjudande nu om just garn så jag tänkte jag skulle passa på att köpa lite. Jag hittade ett mönster som jag gärna skulle vilja prova, detta: http://gt.expressen.se/halsa/1.1380430/sti...vning-halsdukenÄr den särskilt svår? Jag har stickor av storlek 4 som störst, behövs större? Själva mönstret förstår jag nog, det enda som undrar över är "Maska av i mönster".
Eva-Helene
01-10-2010, 22:52
CITAT (Rebecca @ 01-10-2010, 22:50)  Tack!
Är den särskilt svår? Jag har stickor av storlek 4 som störst, behövs större? Själva mönstret förstår jag nog, det enda som undrar över är "Maska av i mönster". Den är lätt - om du är vän med aviga maskor  Att maska av i mönster, innebär (i det mönstret) att du maskar av rät, rät, avig, avig. rät, rät, avig, avig.. o.s.v. Inte svårare än så
Rebecca
02-10-2010, 06:15
Åh så kul! Jodå, räta och aviga kan jag allt. Tack för hjälpen, återkommer med resultat!
Till min sjal som jag gjort klar nu använde jag mig ju bara av enbart räta maskor, men tänkte att jag måste ju avancera  så idag började jag med en lite nätt halsduk i slätstickning. Läste på ett ställe att när man stickar aviga varv så stickar man alltid en rät maska i början och slutet på varvet. Det hade jag helt glömt bort...konstigt...det är ju bara ca 25 år sedan jag stickade sist  . Men hur blir det om man inte gör det då  utan stickar aviga maskor hela varvet? [attachment=55331:Lila_halsduk.JPG] Rebecca: Sött halsduksmönster du hittat. Jag hade fullt sjå att maska av över huvud taget...fick gå in på nätet och kolla. Men efter Eva-Helens förklaring tror jag att jag fattar även avmaskningen av ditt halsduksmönster
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|