|
malcolm
04-10-2010, 16:30
Vi har väl alla gjort en del hyss i vår barndom, vissa rätt oförargliga medan andra hade kunnat sluta illa. Palla äpplen är väl det klassiska och jag minns en gång när vi likt indianer smugit oss utmed staketet till en villatomt för att palla när vi hörde en grov röst (kvnnlig) från yttertrappan som skrek: Vill ni ha äpplen får ni gå runt! Jaha... och hur kul blev det då... En annan gång spelade vi hartsfiol men inget hände, inga lampor tändes i huset och det var dödstyst ända tills en karl röt bakom oss. Han hade klättret ut genom ett fönster på baksidan och smugit sig på oss bakifrån iklädd röd pyamas och tofflor. Vi for iväg som skrämda harar åt alla håll men han fick inte tag i någon av oss och så här efteråt tror jag han hade lika roligt som vi. Jälla gubbe! Runt Valborg ett år hade jag ett gäng med smällare, det var iof. sig åldersgräns på pyroteknik redan då (60-talet) men all ungar sprang omkring med smällare i alla fall. Var väldigt intresserad av vapen av alla de slag på den tiden, allt från pilbågar till kanoner. Hittade ett kopparrör där en spelkula passade perfekt och byggde en slags kanon med några träklotsar som lavett, plattade till ena änden på röret så stubintråden från en Kina-puff kunde sticka ut men vad skulle jag skjuta på...? Familjens garage tyckte jag var ett lämpligt mål och jag ville se om det blev något märke om jag sköt på väggen, sagt och gjort. Kanonen riktades in och stubinen tändes och nog blev det märke alltid. Kulan gick rakt igenom väggen och jag tackade min lyckliga stjärna att familjens bil inte stod där inne fast jag borde nog ha varit mer tacksam för att inte röret sprängdes. Byggde aldrig några fler kanoner och något vapenintresse har jag inte numera.
malcolm
04-10-2010, 18:48
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 17:30)  Vi har väl alla gjort en del hyss i vår barndom, vissa rätt oförargliga medan andra hade kunnat sluta illa. Palla äpplen är väl det klassiska och jag minns en gång när vi likt indianer smugit oss utmed staketet till en villatomt för att palla när vi hörde en grov röst (kvnnlig) från yttertrappan som skrek: Vill ni ha äpplen får ni gå runt! Jaha... och hur kul blev det då... En annan gång spelade vi hartsfiol men inget hände, inga lampor tändes i huset och det var dödstyst ända tills en karl röt bakom oss. Han hade klättret ut genom ett fönster på baksidan och smugit sig på oss bakifrån iklädd röd pyamas och tofflor. Vi for iväg som skrämda harar åt alla håll men han fick inte tag i någon av oss och så här efteråt tror jag han hade lika roligt som vi. Jälla gubbe! Runt Valborg ett år hade jag ett gäng med smällare, det var iof. sig åldersgräns på pyroteknik redan då (60-talet) men all ungar sprang omkring med smällare i alla fall. Var väldigt intresserad av vapen av alla de slag på den tiden, allt från pilbågar till kanoner. Hittade ett kopparrör där en spelkula passade perfekt och byggde en slags kanon med några träklotsar som lavett, plattade till ena änden på röret så stubintråden från en Kina-puff kunde sticka ut men vad skulle jag skjuta på...? Familjens garage tyckte jag var ett lämpligt mål och jag ville se om det blev något märke om jag sköt på väggen, sagt och gjort. Kanonen riktades in och stubinen tändes och nog blev det märke alltid. Kulan gick rakt igenom väggen och jag tackade min lyckliga stjärna att familjens bil inte stod där inne fast jag borde nog ha varit mer tacksam för att inte röret sprängdes. Byggde aldrig några fler kanoner och något vapenintresse har jag inte numera. Är alla helgon här..? Ibland kan man tro det..
Väcker kuliga minnen till liv ... Nog har man hartsat en massa gånger ... oftast fick vi springa "för livet" fast jag tror ändå inte att vi hade fått stryk om de fått tag i oss. Förutom hos en klasskompis föräldrar ... vi var ett gäng ... killarna hartsade och som jag minns stod vi tjejer lite på sidan om och såg på ... då kommer kompisens pappa ut och skjuter grovsalt med hagelbössa!!!! Jämrans vad fort alla sprang Hos mormor och morfar hartsade vi inte så många gånger ... mormor öppnade alltid fönstret och ropade ... Kom in så får ni bullar och mjölk.  Nog för att det var gott ... men vi ville ju ha mer spänning. Plånbok fastsatt i nylonrev ... ligger på vägen ... själv låg vi gömda i diket bakom buskar ... när den förbipasserande böjde sig ner för att ta upp plånboken ... drog vi i linan. Har många fler hyss ... inte alla har jag själv varit med på, mer än som åskådare eller vakt.
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 17:30)  Vi har väl alla gjort en del hyss i vår barndom, vissa rätt oförargliga medan andra hade kunnat sluta illa. Palla äpplen är väl det klassiska och jag minns en gång när vi likt indianer smugit oss utmed staketet till en villatomt för att palla när vi hörde en grov röst (kvnnlig) från yttertrappan som skrek: Vill ni ha äpplen får ni gå runt! Jaha... och hur kul blev det då... En annan gång spelade vi hartsfiol men inget hände, inga lampor tändes i huset och det var dödstyst ända tills en karl röt bakom oss. Han hade klättret ut genom ett fönster på baksidan och smugit sig på oss bakifrån iklädd röd pyamas och tofflor. Vi for iväg som skrämda harar åt alla håll men han fick inte tag i någon av oss och så här efteråt tror jag han hade lika roligt som vi. Jälla gubbe! Runt Valborg ett år hade jag ett gäng med smällare, det var iof. sig åldersgräns på pyroteknik redan då (60-talet) men all ungar sprang omkring med smällare i alla fall. Var väldigt intresserad av vapen av alla de slag på den tiden, allt från pilbågar till kanoner. Hittade ett kopparrör där en spelkula passade perfekt och byggde en slags kanon med några träklotsar som lavett, plattade till ena änden på röret så stubintråden från en Kina-puff kunde sticka ut men vad skulle jag skjuta på...? Familjens garage tyckte jag var ett lämpligt mål och jag ville se om det blev något märke om jag sköt på väggen, sagt och gjort. Kanonen riktades in och stubinen tändes och nog blev det märke alltid. Kulan gick rakt igenom väggen och jag tackade min lyckliga stjärna att familjens bil inte stod där inne fast jag borde nog ha varit mer tacksam för att inte röret sprängdes. Byggde aldrig några fler kanoner och något vapenintresse har jag inte numera. Jag var nog ganska lugn och snäll som barn, men under en period var jag väldigt förtjust i vissa skämtsaker. På kalas hörde det då till att minst en "tjotahejtigrej" skulle vara med, t ex en senapsburk med en lång plastorm som flög upp när man öppnade eller en liten parfymlåda med en tygmus som hoppade upp och pep högt. Det var inte alltid lätt att inte se finurlig ut innan, men ibland blev det en riktigt lyckad reaktion. En pruttkudde brukade jag också placera på någon lämplig stol, under dynan förstås så att den inte syntes. Och så hade jag en plastblomma som folk skulle lukta på och få en dusch i ansiktet - en gång gick plastblåsan under tröjan sönder så att jag blev alldeles våt om magen. Olle
Christa
04-10-2010, 19:23
Jag har mer råkat ut för grönsakstjuvar än tjuvat även om jag inte är helt oskyldig. Första året jag hade villa stal de mina morötter. Sov inte ordentligt en enda natt den sommaren.
Drog en lina genom trädgården och in genom ventilen ovanför sängen. Där hängde jag upp diverse skrammelsaker. Sista natten på semestern vaknade jag av att linan löpte och jag ut som ett jehu i linne och trosor. Där stod en förvånad älg och käkade äpplen...
Vi gjorde dock ett hyss som höll på att sluta illa. Min kompis bodde vid soptippen och vi var ofta där och kollade om det fanns något spännande. En dag hittade vi en jättestor kartong längst upp där vägen slutade. När vi såg en volvo pv på väg upp så hoppade vi snabbt ner i kartongen och sjöng "man skall inte skräpa ner uti naturen"
Bonk sa det i lådan och vi reste oss upp och stirrade rakt in i vindrutan på bilen. Föraren blev nog lika förskräckt som vi. Vilken tur att han nog var rädd om bilen och inte tog fart ordentligt!
malcolm
04-10-2010, 19:30
Tricket med plånbok och fiskelina minns jag också men det fanns vuxna som trampade på linan och snodde plånboken. Ingen humor alls tydligen...
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 20:30)  Tricket med plånbok och fiskelina minna jag också men det fanns vuxna som trampade på linan och snodde plånboken. Ingen humor alls tydligen... Men fy vilka tråkmånsar!
Meriona
04-10-2010, 19:48
Fy vilka busungar ni varit!  Eller är ännu kanske?
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 20:48)  Fy vilka busungar ni varit!  Eller är ännu kanske? Hyss kan man väl hitta på än också ...
Huggorm
04-10-2010, 19:52
Jag gjorde nog inte så mycket hyss som barn, men det har jag tagit igen i vuxen ålder. En klassiker är att borra hål i kaffemuggar. Det funkar bäst på jobbet, där folk inte diskar sin gamla mugg så ofta, annars syns ju hålet. På en vanlig porslinsmugg kan man borra hål i sidan försiktigt med en slagborr där man kopplat bort slaget. Då rinner det på magen när folk skall dricka.  Botten är också bra, men då blir det ju roligast om personen håller i muggen när man tömmer i kaffe. På ett ställe där jag jobbade hade vi kaffebryggare i förrådet, det var ett tillfälligt förråd med material ute på bygget. Folk hade ofta muggar gjorda av gamla kapade coca-colaflaskor i plast. En gång funkade det bättre än normalt, killen stod upp och höll i muggen och tömde i kaffe, och kaffet rann raskt ut på byxor och skor. Strax efter for koppen i en vid båge tvärs över hela bygget
Meriona
04-10-2010, 19:55
CITAT (netha @ 04-10-2010, 20:49)  Hyss kan man väl hitta på än också ...  Jotack, när jag jobbade på ett annat ställe så busade killarna med mig hela tiden! Tejpade fast tofflorna i golvet, satte gummisnodd i kontorsstolen så att den åkte in under bordet igen osv osv. Jag hämnades genom att ändra förprogrammeringen på den enes telefon, istället för flickvännen så ringde han upp RFSL.  Rätt åt honom. Det blev lite lugnare ett tag efter det. CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 20:52)  Jag gjorde nog inte så mycket hyss som barn, men det har jag tagit igen i vuxen ålder. En klassiker är att borra hål i kaffemuggar. Det funkar bäst på jobbet, där folk inte diskar sin gamla mugg så ofta, annars syns ju hålet. På en vanlig porslinsmugg kan man borra hål i sidan försiktigt med en slagborr där man kopplat bort slaget. Då rinner det på magen när folk skall dricka.  Botten är också bra, men då blir det ju roligast om personen håller i muggen när man tömmer i kaffe. På ett ställe där jag jobbade hade vi kaffebryggare i förrådet, det var ett tillfälligt förråd med material ute på bygget. Folk hade ofta muggar gjorda av gamla kapade coca-colaflaskor i plast. En gång funkade det bättre än normalt, killen stod upp och höll i muggen och tömde i kaffe, och kaffet rann raskt ut på byxor och skor. Strax efter for koppen i en vid båge tvärs över hela bygget  Nää vad nedrigt!
Huggorm
04-10-2010, 20:06
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 20:55)  Nää vad nedrigt!  Alla var lika inblandade, ingen visste längre vem som hade börjat och alla tyckte det var kul. Killen som råkade illa ut den gången hittade på ännu värre grejer efteråt. Det här var kanske lite nedrigt däremot: På ett annat ställe jag jobbade, så la vi märke till att en speciell kille satt och tiggde på samma plats varje dag. Det var precis intill en parkeringsautomat, så han hoppades väll på att folk skulle ge honom något när de ändå hade småpengarna redo. Uppe på femte våningen där vi var satt det speciella solskydd för fönstren, som såg ut som stora persienner, och dom kunde man rikta så man såg ner men det var svårt att se upp. Sedan tillverkade vi ett blåsrör av en bit VP-rör, och laddade med pyttesmå bitar kabel som passade precis i hålet. Sedan sköt vi på stackaren ibland. Ett skott då och då bara, med timmar eller dagar emellan. Killen såg oss aldrig, och kunde inte förbereda sig heller. Han blev helt vansinnig på slutet, och for upp och glodde åt alla håll när vi sköt på honom. Folk som skulle köpa parkeringsbiljett blev ju förskräckta när han studsade upp, och vi hade vansinnig kul. Vi siktade på myntburken, men träffade den aldrig. Totalt ofarligt, det blev inte någon större kraft i det blåsröret, om någon undrar. Men otroligt irriterande för den utsatte. Han verkade för övrigt fullkomligt frisk och sund, och vi var ute och pratade med honom, utan att avslöja oss naturligtvis
Meriona
04-10-2010, 20:09
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 21:06)  Alla var lika inblandade, ingen visste längre vem som hade börjat och alla tyckte det var kul. Killen som råkade illa ut den gången hittade på ännu värre grejer efteråt. Det här var kanske lite nedrigt däremot: På ett annat ställe jag jobbade, så la vi märke till att en speciell kille satt och tiggde på samma plats varje dag. Det var precis intill en parkeringsautomat, så han hoppades väll på att folk skulle ge honom något när de ändå hade småpengarna redo. Uppe på femte våningen där vi var satt det speciella solskydd för fönstren, som såg ut som stora persienner, och dom kunde man rikta så man såg ner men det var svårt att se upp. Sedan tillverkade vi ett blåsrör av en bit VP-rör, och laddade med pyttesmå bitar kabel som passade precis i hålet. Sedan sköt vi på stackaren ibland. Ett skott då och då bara, med timmar eller dagar emellan. Killen såg oss aldrig, och kunde inte förbereda sig heller. Han blev helt vansinnig på slutet, och for upp och glodde åt alla håll när vi sköt på honom. Folk som skulle köpa parkeringsbiljett blev ju förskräckta när han studsade upp, och vi hade vansinnig kul. Vi siktade på myntburken, men träffade den aldrig. Totalt ofarligt, det blev inte någon större kraft i det blåsröret, om någon undrar. Men otroligt irriterande för den utsatte. Han verkade för övrigt fullkomligt frisk och sund, och vi var ute och pratade med honom, utan att avslöja oss naturligtvis  Nämen!  Men snällt var det inte!
Nog hittade man på en massa hyss alltid. Väldigt många i min familj/släkt börjar sina namn med J. Min käre far blir alltid så förbaskad att när han ska skälla ut en så låter det oftast: janjenjonjesjosjoh.... DU KOMMER HIT!!!! Av någon konstig anledning så är det oftast mig han menar... än idag! Några av hyssen på meritlistan: *svärtat kanten på ett mynt varpå man bett någon att rulla det från pannan till hakan *hartsfiol hos granntanten (hon var en elak sate så hon förtjänade allt j..ligt) *kastat kottar på tanterna vid busshållsplatsen (jo, jag skämdes lite, jag lovar  ) *pallat plommon och äpplen *kollat om 'myrsyra brann' (läs myrstack - DET GJORDE DEN + lite mer) *lurat småsyskon att dricka oboy spetsat med cayennpeppar (elakt men roligt  , tills pappa kom hem  ) *lurat i lillebror en halv burk med koltabletter (mamma var inte glad) *plastfolie på toastolen (tyvärr var det paps som gick dit först  ) *smällare i en brevlåda *hjälpte en kompis att klippa hans hår, istället för att blöta med vatten tog jag blå karamellfärg.  Han såg ut som Plupp.  färgen satt som berget. han var inte lycklig *lurat en handfull godtrogna stackare att ta i eltråd Och tyvärr mycket mer.
Huggorm
05-10-2010, 07:20
CITAT (Katie @ 05-10-2010, 00:01)  *lurat småsyskon att dricka oboy spetsat med cayennpeppar (elakt men roligt  , tills pappa kom hem  ) Hela pepparkorn i marsipan fungerar också bra
Whiskuchi
05-10-2010, 07:31
Jag var tvungen att googla hartsfiol, hade aldrig hört talas om det förr. Själv växte jag upp nästan granne med en majsodling så där har jag pallat en hel del, ända till bonden kom på oss (och många många år senare flinande konstaterade "Jaha, du betalar för dig numera?" när jag var på självplocket och köpte majs)
CITAT *hjälpte en kompis att klippa hans hår, istället för att blöta med vatten tog jag blå karamellfärg. Han såg ut som Plupp. färgen satt som berget. han var inte lycklig Ärligt talat, jag tror att det är en dåligt utveckling att ungar nuförtiden inte har sådana här hyss för sig. När jag var liten hörde jag aldrig talas om någon som gjorde sådana saker som ni beskriver, och inte heller nu, trots att jag bor i ett område med massor av barn och tonåringar. Hartsfiol tror jag inte ens att dom vet vad det är... Men vad gör ungarna istället? Bränner bilar. Krossar fönsterrutor. Klottrar och snor mobiler. Ärligt talat, tror ni inte att de oskyldiga hyss som ungar förut höll på med blev ett rätt hälsosamt utlopp för upprorskänslor, aggresion och allmänt missnöje med vuxenvärlden?
skogstroll
05-10-2010, 07:53
jag och min bästis kastade snöbollar på grannens fönster en gång för vi tyckte han såg ut som Olof Palme som vi inte gillade just då  sen jagade han oss med sin otäcka pudel och vi gömde oss under mammas och pappas köksbord... ...sen gjorde vi en specialdeg som skulle vart trolldeg (Miltes och Maltes sockerkaka döpte vi den) men vi la spikar i den så att de på gatan skulle köra över och få punka.... usch vad hemskt... Sen var vi deckare också och spionerade på en annan granne som vi tyckte hade misstänkt mycket vintunnor på uppfarten. Det var inte så poppis så det kanske var misstänkt ändå...
Huggorm
05-10-2010, 07:59
CITAT (skogstroll @ 05-10-2010, 08:53)  ...sen gjorde vi en specialdeg som skulle vart trolldeg (Miltes och Maltes sockerkaka döpte vi den) men vi la spikar i den så att de på gatan skulle köra över och få punka.... usch vad hemskt... Vi gjorde något liknande. Om man fick tag på en tom ölburk eller liknande, så kunde man fylla den med grus och ställa på vägen. Det är alltid någon som tycker det är kul att köra över tomma drickaburkar, men när dom är fulla med sten så smäller det till ordentligt när man kör över dom
skogstroll
05-10-2010, 08:07
haha
Aqvakul
05-10-2010, 08:08
säger bara slangbella och gatlyktor...
Huggorm
05-10-2010, 08:19
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 09:08)  säger bara slangbella och gatlyktor... Det är ju nästan vandalism snarare än hyss. Men säkert kul för en busunge På höstarna fanns det gott om små, hårda äpplen man kunde ha som ammunition. Om man tog en lång, böjlig käpp och spetsade i änden, så kunde man trycka på ett äpple där. Med den käppen som kastarm så for äpplena ruskigt långt. Bland annat kastade vi på höghusen där min kompis bodde. De var klädda med plåt på utsidan, så det small ordentligt när man träffade. Det var bara tur att vi inte krossade några fönster. Man kunde även ha en mindre pinne och ladda med de där stora nyponen som växer överallt i kommunens rabatter. Då kunde man kasta på varandra, det sved men var någorlunda ofarligt. Oftast pysslade man med sådant på fritiden, men en gång gjorde vi det i skolan. En av tjejerna var lite retsam, så jag kastade iväg en på skojs skull mot henne. Jag som alltid missade annars träffade nu perfekt, rakt i truten på henne. Försök göra om det på trettio meters håll den som kan. Vad skäll vi fick av fröken sedan, men det var vi ju vana vid
Orkidétjuven
05-10-2010, 08:23
Jag pallade blommor i folks trädgårdar när jag var liten. Gav till mamma sen. Hon var värd alla fina dyra lijor jag slet upp. En gubbe kom på mig en gång. Frågade vad jag gjorde på hans tomt. Jag luktar på dina fina blommor svarade jag, sen sprang jag därifrån när jag luktat klart...
Hoppas sannerligen nu jag inte slet upp ngt dyrt eller ovanligt eller att de förhoppningsviss inte märkte det i mängden...
jag kastade kardborrar i håret på tjejerna. Det var illa. De fick inte ur dem utan att få dem i massa småbitar istället..
Red Top
05-10-2010, 08:33
Jag minns att vi busringde. På den tiden fanns inte display, så risken att åka dit var minimal. Till tobakshandlaren: "Har ni Greve Hamilton på burk?" (Greve Hamilton är piptobak)"Ja, det har vi." "Men för guds skull, släpp ut honom då!" Till charkuteributiken: "Har ni grishuvud?" "Ja, det har vi." "Fy sjutton va' ni måste vara ful!" Osv............. Dessutom busringde vi på dörrarna i hyreshusen. Ringde på och sprang så fort benen bar. Oj vad folk blev irriterade. Busringer på dörrar gör ungarna förresten fortfarande. Då gäller det att minnas sin egen barndom och inte hetsa upp sig. Harmlösa hyss; jämfört med vad ni andra haft för er.
malcolm
05-10-2010, 08:40
På den verkstad där jag jobbade tidigare skojade vi rätt friskt med varandra och ibland tog dessa hyss lite väl mycket arbetstid. En gång fyllde vi en av killarnas låsta klädskåp med uppblåsta ballonger och han kunde inte begripa hur vi fått in dem. Det gick till så att man pillade in oupplåsta ballonger till hälften (så bara änden där man blåser upp dem stack ut) i ventilationsgallren som fanns upp- och nertill på skåpen, sedan fyllde vi dem med Nitrogen (kvävgas) innan vi knöt till och petade in dem helt och hållet.
Huggorm
05-10-2010, 08:43
En klassiker är att få tag på någons arbetsskor i omklädningsrummet på jobbet, och fylla med smörjfett. Men man skall bara fylla längst fram i tån, annars märks det för tidigt. Men detta är ett hyss som man bara skall göra mot sådana som redan gjort riktigt elaka hyss mot en själv redan...
malcolm
05-10-2010, 08:57
Vi hade en krona fastlimmad på golvet i verksta´n och gissa hur många det var som försökte ta upp den.
Aqvakul
05-10-2010, 09:02
När vi var på "komfaläger" så las det grodor och andra smådjur i folks sängar...
Monica i Nässjö
05-10-2010, 09:22
Nog gjorde jag hyss som barn. De flesta harmlösa som att busringa eller om vi såg en pensionär som som var ute och rastade sin knähund så kunde vi ropa "Tant, tant, det har fastnat smuts på snöret!" Men ett hyss som vi tycte var jättekul då kunde faktiskt ha slutat illa förstod jag långt senare. Det byggdes ett litet köpcenter "centrum" som vi kallade det, i vårt samhälle. I källaren en halvtrappa ner från utsidan fanns en lokal till uthyrning för fester etc. En kväll när en förening hade möte där tog vi ett helt gäng med kundvagnar och körde ned för trappen så att utgången blockerades. Så vi skrattade när vi föreställde oss vilket besvär de fick när de skulle ut! (Så fega var vi så vi vågade naturligtvis inte stanna kvar på brottsplatsen.) Idag är det lättare att hålla sig för skratt, tänk om det börjat brinna!
Gunilla T
05-10-2010, 09:24
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 10:02)  När vi var på "komfaläger" så las det grodor och andra smådjur i folks sängar... Nämen uj så äckligt Vi körde detdär med plånboken på vägen..till saken hörde att i närheten bodde en gammal, ilsken skomakare som alltid gick hem för att äta lunch så vi visste när han skulle komma. Han svor och skrek åt dendär "jävla plånboken" som låg där på vägen. Då tog vi ett sockerpaket och satte en tegelsten i och när surgubben kom så tog han sats och sparkade så mycket han orkade...dax att rymma fältet...
malcolm
05-10-2010, 09:26
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 10:24)  Då tog vi ett sockerpaket och satte en tegelsten i och när surgubben kom så tog han sats och sparkade så mycket han orkade...dax att rymma fältet...
Myosotis
05-10-2010, 09:44
CITAT (Whiskuchi @ 05-10-2010, 08:31)  Jag var tvungen att googla hartsfiol... Upplys mig. Orkar inte ens googla.
*Stintan*
05-10-2010, 10:43
Rena nostalgitrippen att läsa den här tråden Vi skruvade ur huvudsäkringar när mätarna satt på stolpar utanför folks hus så allt blev svart. En gång gröpte vi ur en melon hos trädgårdsmästaren, monterade en slang i melonen och la tillbaka den i landet. Sen låg vi bakom buskarna med andra änden av trädgårdsslangen och när gubben kom och kollade sina meloner så utstötte vi diverse ljud och småpratade genom slangen. Han var totalt humorbefriad tror jag för han blev rasande över sin förstörda melon. Vi pallade gurkor, tomater och hade ofta fickorna fulla av grannens krusbär eller ärtor.
Skruttis
05-10-2010, 10:44
Saxat direkt från Wikipedia.
En hartsfiol består av en tråd som man gnuggar med harts. Tråden fästs och spänns olika hårt för att man skall kunna uppnå olika frekvenser på ljudet.. Används ofta som ett practical joke. Tråden fästs då vid utsidan av ett fönster, som börjar vibrera av trådens svängningar. Fönstret fungerar som högtalare.
Meriona
05-10-2010, 11:49
Men Monica och Stintan då! Jag som trodde att ni var lika ordentliga som jag!  Hela min värld faller samman!
skogstroll
05-10-2010, 11:52
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 09:57)  Vi hade en krona fastlimmad på golvet i verksta´n och gissa hur många det var som försökte ta upp den. ja det är ett kul tricks, vi limmade fast en femkrona hemma vid vägen .... det var ju kul haha
malcolm
05-10-2010, 14:36
I det samhälle där jag växte upp finns en å kantad med sommarstugor och en av dem ägdes av en minst sagt grinig och aggressiv man som hatade ungdomar och kunde stå och skrika åt dem när de passerade hans brygga med båt, spelade ingen roll om de körde sakta. Till slut bestämde sig brorsan och hans kompisar att ge gubben en näsbränna, de smög sig in på hans tomt en natt och drog upp hans eka på land. Sedan spikade de fast en gran av julgransstorlek med toppen framåt på kölen innan de lade tillbaka båten i vattnet igen. Detta medförde att när gubben skulle ro så vek grenarna ut sig och när han lyfte på årorna så slog de ihop igen med påföljd att han inte kom någon vart. Ett årtag framåt och sedan skjutsade granen honom lika långt tillbaka.
Huggorm
05-10-2010, 16:46
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 15:36)  I det samhälle där jag växte upp finns en å kantad med sommarstugor och en av dem ägdes av en minst sagt grinig och aggressiv man som hatade ungdomar och kunde stå och skrika åt dem när de passerade hans brygga med båt, spelade ingen roll om de körde sakta. Till slut bestämde sig brorsan och hans kompisar att ge gubben en näsbränna, de smög sig in på hans tomt en natt och drog upp hans eka på land. Sedan spikade de fast en gran av julgransstorlek med toppen framåt på kölen innan de lade tillbaka båten i vattnet igen. Detta medförde att när gubben skulle ro så vek grenarna ut sig och när han lyfte på årorna så slog de ihop igen med påföljd att han inte kom någon vart. Ett årtag framåt och sedan skjutsade granen honom lika långt tillbaka.  Den var smart och originell
Aqvakul
05-10-2010, 16:52
CITAT (Skruttis @ 05-10-2010, 11:44)  Saxat direkt från Wikipedia.
En hartsfiol består av en tråd som man gnuggar med harts. Tråden fästs och spänns olika hårt för att man skall kunna uppnå olika frekvenser på ljudet.. Används ofta som ett practical joke. Tråden fästs då vid utsidan av ett fönster, som börjar vibrera av trådens svängningar. Fönstret fungerar som högtalare. Har hört talas om detta, men aldrig sett det utföras. Jag tror det var gammalt och ersatt av roligare hyss, redan då jag var barn...
Aqvakul
05-10-2010, 19:05
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 15:36)  I det samhälle där jag växte upp finns en å kantad med sommarstugor och en av dem ägdes av en minst sagt grinig och aggressiv man som hatade ungdomar och kunde stå och skrika åt dem när de passerade hans brygga med båt, spelade ingen roll om de körde sakta. Till slut bestämde sig brorsan och hans kompisar att ge gubben en näsbränna, de smög sig in på hans tomt en natt och drog upp hans eka på land. Sedan spikade de fast en gran av julgransstorlek med toppen framåt på kölen innan de lade tillbaka båten i vattnet igen. Detta medförde att när gubben skulle ro så vek grenarna ut sig och när han lyfte på årorna så slog de ihop igen med påföljd att han inte kom någon vart. Ett årtag framåt och sedan skjutsade granen honom lika långt tillbaka.  ett synnerligen avancerat och genomtänkt hyss..
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 17:52)  Har hört talas om detta, men aldrig sett det utföras. Jag tror det var gammalt och ersatt av roligare hyss, redan då jag var barn... Som slangbella och gatlyktor Nej det var nog inte gammalt ... men inte alla delar av landet hade samma hyss ... ens "på den gamla goda tiden".
malcolm
05-10-2010, 20:40
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 17:52)  Har hört talas om detta, men aldrig sett det utföras. Jag tror det var gammalt och ersatt av roligare hyss, redan då jag var barn... Numera finns väl varken björntråd och harts att köpa någomstans...
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 21:40)  Numera finns väl varken björntråd och harts att köpa någomstans... Inte hade vi harts ... vill minnas att vi hade vante
malcolm
05-10-2010, 21:16
Måste erkänna att den agressiva man jag berättade om kunde var rätt snäll och hjälpsam också, en gång hade mttt och min kompis modellflygplsn fastnat högt t upp ett träd och han kom ut och skjöt ner det med sitt hagelgevär. Visserligen blev planet demolerata men vi fick i alla fall tillbaka den dyrbara motorn.
En annan gång hjälpte han oss att fixa till det så att den högst olagliga motorcykel vi hade utan förgasare kunde anpassas till den vi fått tag i. Visst, han kunde betraktas om elak oh sträng men egenttligen var han rätt snäll om mn tog honom på rätt sätt.
Vad det gäller MC:n så skar kompisens pappa ner den med skärbrännre och kastade den på tippen, 15-åringar skall inete åka omkring på motorcykllar utan körkort, speciellt inte när den inte var besiktad eller nå´t. Fast roligt hade vi så länge det varade.
På skolan hade vi utedass ... och mellan pojk och flickdass fanns en "gång" där vaktmästarn tog ut och tömde tunnorna ... där gick killarna in ... de hade gjort öglor av ståltråd ... när magistrarna satt på dasset fångade de in slangen me öglan och drog åt. Jämrans vad svordomar man hörde då ... minns inte om de fick fast nån eller inte ... Idag tror jag att killarna hade hamnat på ungdomsvårdsskola eller iaf fått övervakning av Soc Men DÅ ... var det bara kul hyss
sqrulan
06-10-2010, 09:44
Här brukade vi också lägga en plånbok fast knuten i ett snöre på vägen, gömma oss i en hallonbuske.  Eftersom vi lessnade på detta så tog vi ett jättestort Ellospaket i stället vilket inte var så smart för den första bilen som kom höll på köra i diket, bromsade så det bara rök och skrek om däcken.  Han tog upp jakten på oss och jag minns att jag sprang så jag hadde blodsmak i munnen! Sen så var det busringning från byns enda telefonkiosk. Palla morötter o jordgubbar. Spionera in i andras hus.
Enda hysset jag gjorde som barn var att ligga i Vinbärsbuskarna och ropa "Nisse Pisse Lindström"på vår ganne som hette Nils,ett par dagar efter så fick jag gå och be om ursäkt  lärde mig en läxa där ! Enda hysset jag gjorde som barn var att ligga i Vinbärsbuskarna och ropa "Nisse Pisse Lindström"på vår ganne som hette Nils,ett par dagar efter så fick jag gå och be om ursäkt  lärde mig en läxa där !
CITAT (netha @ 05-10-2010, 22:52)  På skolan hade vi utedass ... och mellan pojk och flickdass fanns en "gång" där vaktmästarn tog ut och tömde tunnorna ... där gick killarna in ... de hade gjort öglor av ståltråd ... när magistrarna satt på dasset fångade de in slangen me öglan och drog åt. Jämrans vad svordomar man hörde då ... minns inte om de fick fast nån eller inte ... Idag tror jag att killarna hade hamnat på ungdomsvårdsskola eller iaf fått övervakning av Soc Men DÅ ... var det bara kul hyss  Att köra upp ett knippe Brännässlor, genom dassets 'baklucka', rakt upp i akterspegeln på den stackare (oftast en lärare/lärarinna) som satt där var tydligen också populärt.  CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 22:16)  Måste erkänna att den agressiva man jag berättade om kunde var rätt snäll och hjälpsam också, en gång hade mttt och min kompis modellflygplsn fastnat högt t upp ett träd och han kom ut och skjöt ner det med sitt hagelgevär. Visserligen blev planet demolerata men vi fick i alla fall tillbaka den dyrbara motorn.  Det var ju snällt av honom.
malcolm
07-10-2010, 15:38
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 01:10)  Enda hysset jag gjorde som barn var att ligga i Vinbärsbuskarna och ropa "Nisse Pisse Lindström"på vår ganne som hette Nils Där jag växte upp fanns en kiosk som hette Tages kiosk efter ägaren och det var poppis bland oss barn att gå dit och fråga efter en pisstagepinne när ägaren själv stod där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|