|
Meriona
04-10-2010, 20:06
De här varningarna som de talar om nu på TV och i radio om risker för terrorattentat i framförallt Tyskland och Frankrike och även Sverige, är det överdrift, rena spekulationer eller borde man vara extra försiktig? Och hur i himlens namn kan man vara försiktig, hur ser man att nån är en terrorist? Till och med UD säger ju nu att det finns en förhöjd risk...
Huggorm
04-10-2010, 20:08
Förr eller senare smäller det här med, det är bara en tidsfråga. Jag håller mig undan från utsatta platser och iakttar utvecklingen i lugn och ro.
Meriona
04-10-2010, 20:10
Hur vet man vad som är en utsatt plats tro, kan det vara köpcentret här i stan, eller ska man anta att det kommer att hända i Stockholm eller nån annan större stad? OM det nu händer, jag hoppas verkligen att det är nån nervös amerikan som överilat sig lite...
Aqvakul
04-10-2010, 20:12
Jag är fatalist.. händer det så händer det, fast troligen inte...
ninnisky
04-10-2010, 20:13
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2010, 19:12)  Jag är fatalist.. händer det så händer det, fast troligen inte...  dito
Huggorm
04-10-2010, 20:14
Öresundsbron är väll ett farligt ställe, liksom Stockholms tunnelbana. Jag är helt övertygad om att det första dådet kommer ske i någon av de tre största städerna.
Aqvakul
04-10-2010, 20:15
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 21:14)  Öresundsbron är väll ett farligt ställe, liksom Stockholms tunnelbana. Jag är helt övertygad om att det första dådet kommer ske i någon av de tre största städerna. Det verkar ju rimligt - ju fler människor ju större effekt, inte minst massmedialt...
Huggorm
04-10-2010, 20:17
Globen vore en fullträff. tänk att sänka en stulen, nytankad helikopter i den när det är fullsatt...
Meriona
04-10-2010, 20:17
Men när UD går ut och anger förhöjd beredskap så känns det lite obehagligt, för de brukar ju vara förfärligt försiktiga annars med varningar tycker jag (till mångas förtret när man bokat resa, avbokningsskyddet kanske inte gäller osv).
Huggorm
04-10-2010, 20:20
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 21:17)  Men när UD går ut och anger förhöjd beredskap så känns det lite obehagligt, för de brukar ju vara förfärligt försiktiga annars med varningar tycker jag (till mångas förtret när man bokat resa, avbokningsskyddet kanske inte gäller osv). Om det är själv flygresan man oroar sig för, så tror jag man kan vara lugn. Säkerhetskontrollerna är såpass noggranna nuförtiden att terroristerna får söka sig andra vägar att utföra sina dåd. En mindre lastbil full med sprängämnen till exempel, det är ju väldigt vanligt i tex. Irak och Afghanistan. Varför inte här också?
Snöflinga
04-10-2010, 20:23
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 21:14)  Öresundsbron är väll ett farligt ställe, liksom Stockholms tunnelbana. Jag är helt övertygad om att det första dådet kommer ske i någon av de tre största städerna. Tror jag också. Vi i vår del av världen har varit förskonade hittills men tydligen inte längre. Orsaken till hotet vet jag inte riktigt fast det är väl något slags förvridet hat mot hela västvärlden.
Meriona
04-10-2010, 20:26
CITAT (Snöflinga @ 04-10-2010, 21:23)  Tror jag också. Vi i vår del av världen har varit förskonade hittills men tydligen inte längre. Orsaken till hotet vet jag inte riktigt fast det är väl något slags förvridet hat mot hela västvärlden. Orsaken vet jag inte heller, men förut sade de att uppgiften kommit från amerikansk säkerhetstjänst som fått fram det av någon islamist som satt i förhör i Tyskland. (Hoppas jag inte missuppfattade, då får ni rätta mig).
Huggorm
04-10-2010, 20:28
Vad händer vid ett rejält terrordåd i Sverige, får SD ännu fler väljare då?
Meriona
04-10-2010, 20:31
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 21:28)  Vad händer vid ett rejält terrordåd i Sverige, får SD ännu fler väljare då? Det var ju också en tanke, tror du att det kan vara ett politiskt spel alltså?
Huggorm
04-10-2010, 20:35
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 21:31)  Det var ju också en tanke, tror du att det kan vara ett politiskt spel alltså? Nej, något spel tror jag knappast att det är, men jag skulle ändå tro att SD får fler anhängare om islamister utför något attentat här i landet. Eller i något av våra grannländer för den delen. Ganska kontraproduktivt av extremisterna, jag undrar hur dom egentligen har tänkt?
Meriona
04-10-2010, 20:47
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 21:35)  Nej, något spel tror jag knappast att det är, men jag skulle ändå tro att SD får fler anhängare om islamister utför något attentat här i landet. Eller i något av våra grannländer för den delen. Ganska kontraproduktivt av extremisterna, jag undrar hur dom egentligen har tänkt? Jag tror inte de tänker alls, det är nån högre gubbe i skägg som hjärntvättat dem.  Och visst har du nog rätt att de (SD och liknande) skulle tjäna på det, det är otäckt det också!
mamamaggan
04-10-2010, 20:54
Jag tror på varningen . Vad man ska vara rädd för ? Vet inte men tror som ni andra att ska det ske något här så blir det något som märks , tror inte de spränger en av reasturangerna i Arjeplog eller så .
Ska man kanske vara rädd för för något kemiskt ?
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 21:28)  Vad händer vid ett rejält terrordåd i Sverige, får SD ännu fler väljare då? Utan tvivel. I orostider eller andra hot så blir vi mer restriktiva och, kalla det egoistiska, eftersom vi då känner oss hotade utifrån eller inifrån. Ett terrordåd i Sverige skulle troligen ge SD enorma framgångar. Och vi är inne i en spiral där grupper kanske ställs mot grupper i samhället. Ett terrordåd förlorar ju alla på i samhället. Tänk bara på att känna rädsla när man tar tunnelbanan eller kliver på en buss. Obefogad rädsla men ändå. Vi tänker ju inte alltid rationellt. Att bekämpa terrorn var den än finns är nog den viktigaste uppgiften väst har att utmana.
Meriona
04-10-2010, 20:58
CITAT (mamamaggan @ 04-10-2010, 21:54)  ... Ska man kanske vara rädd för för något kemiskt ? usch ja, det vore ju riktigt hemskt det! Totalt oförutsägbart.
mamamaggan
04-10-2010, 20:59
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 21:58)  usch ja, det vore ju riktigt hemskt det! Totalt oförutsägbart. Det är så jag tänker också . Ger man sig kanske på en liten ort, som SÄPO inte alls tänker sig , men kan fortfarande döda många ?
Meriona
04-10-2010, 21:00
CITAT (mamamaggan @ 04-10-2010, 21:59)  Det är så jag tänker också . Ger man sig kanske på en liten ort, som SÄPO inte alls tänker sig , men kan fortfarande döda många ? Och som sprids i luften till stora ytor.
Visst tror jag på dem! Men ... pga jag bor i en landsända som inte är så spec intressant för terrorister så lever jag lugnt och ber att ni som bor i mer intressanta områden ska slippa all terrorism.
Bengalow
04-10-2010, 21:03
Ja, men för tusan, vad skulle journalister göra utan oss "läsare". Be oss läsa "Alice i underjorden"? Allt är bara påhittat av en mediakonsult, som vill skapa spänning och publicitet. Sätt er i lugn och ro i soffan, och invänta smällen! Den kommer lika säkert som jordens undergång (enligt vissa religiösa rörelser).
mamamaggan
04-10-2010, 21:03
CITAT (netha @ 04-10-2010, 22:02)  Visst tror jag på dem! Men ... pga jag bor i en landsända som inte är så spec intressant för terrorister så lever jag lugnt och ber att ni som bor i mer intressanta områden ska slippa all terrorism.  Tack !  fast jag inte bor i högintressant område , tror jag iaf.
Oj, både poliser med automatvapen och hundar i Berlin nu, de var inte synliga för ett par dagar sen. Är inte särskilt orolig, men det är ändå skönt att vara hemma nu istället för att knalla omkring automatbeväpnad polis. Något som går vad det gäller våra resor. Sist hann vi landa hemma, sedan satte vulkanaskan stopp för flygen.
Meriona
04-10-2010, 21:08
CITAT (Anma @ 04-10-2010, 22:05)  Oj, både poliser med automatvapen och hundar i Berlin nu, de var inte synliga för ett par dagar sen. Är inte särskilt orolig, men det är ändå skönt att vara hemma nu istället för att knalla omkring automatbeväpnad polis. Något som går vad det gäller våra resor. Sist hann vi landa hemma, sedan satte vulkanaskan stopp för flygen. Såna där kom springande runt oss på Charles de Gaulle när det var terrorhot förra omgången, det var jäkligt otäckt. Vi fick aldrig höra vad de var på väg till, men troligen var det falskt alarm.
Piccante
04-10-2010, 21:39
Iom att man diskuterar terrorhot och spekulerar vilt så är ju hälften vunnit för terroristerna. De har ju uppenbart spridit en känsla av osäkerhet i hela samhället. Den svenska närvaron i Afghanistan kan nog ses som legitim anledning av terrorister att hota.
anncharlotte
04-10-2010, 22:43
Fast det UD varnar för är ju en ökad risk i Europa, inte specifikt i Sverige. Visst tror jag att det kan hända här också, men jag tror inte det är mer troligt än på någon annan plats här i världen.
Absolut !tror Danskarna kan vänta sig något hemsk på grund av Karikatyrteckningarna på Muhamed.V går nog inte säkra i Sverige heller eftersom vi tagit in pleti och kretih alla slags stammar från andra religoner,finns helt säkert terroristceller här också,för de möts ju inte av några större motstånd eller granskning här .Alla har Flyktingar som grannar som är ?
mamamaggan
04-10-2010, 22:52
CITAT (anncharlotte @ 04-10-2010, 23:43)  Fast det UD varnar för är ju en ökad risk i Europa, inte specifikt i Sverige. Visst tror jag att det kan hända här också, men jag tror inte det är mer troligt än på någon annan plats här i världen. Men det var på TV igår om hot i Sverige som SÄPO-chefen pratade om.
vi ligger jäkligt risigt till eftersom vi dragit hit en massa fanatiker och säkert har vi terroristceller här också!ganska smidigt i Sverige att vara terorrist och smida hemska planer,vi tar ju in alla här !oavset religon eller tro eller folkgrupper,en enda stror röra av allt .
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:01)  vi ligger jäkligt risigt till eftersom vi dragit hit en massa fanatiker och säkert har vi terroristceller här också!ganska smidigt i Sverige att vara terorrist och smida hemska planer,vi tar ju in alla här !oavset religon eller tro eller folkgrupper,en enda stror röra av allt . Du kan ju alltid flytta till Finland, där tar det knappt emot någon.
En sak är säker !en terrorist är alltid en fanatisk Musslim.
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:12)  En sak är säker !en terrorist är alltid en fanatisk Musslim. Du vet inget om vad som hänt i tex Irland? Nä, tydligen inte. Eller hört om Aum Shinrikyo-sekten i japan? Nähä, inte det heller. Ska jag rabbla upp fler?
i Irland är kriget slut ,där råder vapenvila sedan flera år.Och det är inte katoliker som terroriserar världen nu det är fanatsika Muslimer.
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:25)  i Irland är kriget slut ,där råder vapenvila sedan flera år.Och det är inte katoliker som terroriserar världen nu det är fanatsika Muslimer. En terrorist är inte alltid en fanatisk muslim. Är min poäng.
Då måste du vara väldigt ung och ovetande om vad som hänt i världen de sista åren  det gäller att följa med och läsa på Anma.Idag är det massor av Skottar och Engelsmän som köpper fastigheter på Irland.Katoliker utgör inget hot i dag mot övriga världen och har aldrig gjort i modern tid.Det gör däremot Musslimer som är fanatiker.Varför tror du vi fått den här terrorvarningen nu ?därför att det finns en grund för den.Man kan ju inte gå och tro att allt är blahablaha !som de gjorde i USA, fast de fick varningar ,där blev 11 september verklighet,ska vi blunda en gång till ?varför skulle inte det kunna hända här i europa ?
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:36)  Då måste du vara väldigt ung och ovetande om vad som hänt i världen de sista åren  det gäller att följa med och läsa på Anma.Idag är det massor av Skottar och Engelsmän som köpper fastigheter på Irland.Katoliker utgör inget hot i dag mot övriga världen och har aldrig gjort i modern tid.Det gör däremot Musslimer som är fanatiker.Varför tror du vi fått den här terrorvarningen nu ?därför att det finns en grund för den.Man kan ju inte gå och tro att allt är blahablaha !som de gjorde i USA, fast de fick varningar ,där blev 11 september verklighet,ska vi blunda en gång till ?varför skulle inte det kunna hända här i europa ? Jag är inte dum i huvudet. Dessutom har jag levt ca halva mitt liv, rent statistiskt. Läst mer om terrordåden de senaste årtionderna än du någonsin kan ana, MEN det betyder inte att ALLA terrorister är f a n a t i s k a m u s l i m e r. Just nu är det mest Hamas, al qaida, mfl som är mest aktiva men alla terrorister är inte muslimer. Om du tror det är du mer än nådigt naiv.
Så du menar på allvar att inte dom är Fanatiker ?alla hitillsvarande som sprängt oskyldiga barn kvinnor och män i småbitarhar varit Musslimer.sen vill jag säga att jag tror inte alls du är en idiot men jag tror du är naiv och ung.
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:54)  Så du menar på allvar att inte dom är Fanatiker ?alla hitillsvarande som sprängt oskyldiga barn kvinnor och män i småbitarhar varit Musslimer.sen vill jag säga att jag tror inte alls du är en idiot men jag tror du är naiv och ung. NEJ det är inte vad jag menar. Hur läser du egentligen? Läs om, läs rätt. Jag kan skriva det på finska också om du vill?
Huggorm
05-10-2010, 07:30
Farc är en annan terroristorganisation som ännu är igång och gör jävulskap. Dom håller ju till i Colombia, så jag antar att dom är katoliker. ETA, Tamilska Tigrarna, Röda Khmererna och IRA har väll alla gett upp eller besegrats? Det är om Skånska Frihetspartiet börjat planera väpnad kamp för att befria sin landsända i såna fall då
Aqvakul
05-10-2010, 08:13
På radion i morse så sa de att den tyska säkerhetspolisen är mkt tveksamma till trovärdigheten hos den person som är källan till uppgifterna..
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 09:13)  På radion i morse så sa de att den tyska säkerhetspolisen är mkt tveksamma till trovärdigheten hos den person som är källan till uppgifterna.. Ok. Men man hoppas ju att de tar det på allvar ändå, med tanke på hur slapp gränskontrollen var i Tyskland jämfört med till exempel med England är det ju busenkelt att ta sig in i det landet för vem som helst. Visade pass en gång, hemma på svensk mark och vi var inte enbart svenskar på planet.
skogstroll
05-10-2010, 08:42
känns ju som att man inte kan gå och tänka på sånt, då skulle man ju bli tossig(are)
CITAT (skogstroll @ 05-10-2010, 09:42)  känns ju som att man inte kan gå och tänka på sånt, då skulle man ju bli tossig(are) Sant. För mig blev det lite verkligare då jag precis varit på stationen Hauptbanhof i Berlin och nu ser på tv poliserna med k-pist och hundarna där. Annars brukar jag inte vara särskilt orolig, varken hemma eller utomlands.
Aqvakul
05-10-2010, 09:00
CITAT (Anma @ 05-10-2010, 09:41)  Ok. Men man hoppas ju att de tar det på allvar ändå, med tanke på hur slapp gränskontrollen var i Tyskland jämfört med till exempel med England är det ju busenkelt att ta sig in i det landet för vem som helst. Visade pass en gång, hemma på svensk mark och vi var inte enbart svenskar på planet. Vi har avskaffat gränskontrollerna inom Schengenområdet (UK är inte med), vilket innebär att kontrollen sker mot "yttervärlden" och på andra sätt inom själva Schengen. Tror nog att tysk polis är minst lika effektiv som den brittiska....
malcolm
05-10-2010, 09:11
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:12)  En sak är säker !en terrorist är alltid en fanatisk Musslim. Det är inte sant, när västtyska ambassaden i Stockholm sprängdes på 70-taler var det Baader-Meinhofligan (Röda armé-fraktionen) stod bakom, tyskar alltså.
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 10:00)  Vi har avskaffat gränskontrollerna inom Schengenområdet (UK är inte med), vilket innebär att kontrollen sker mot "yttervärlden" och på andra sätt inom själva Schengen. Tror nog att tysk polis är minst lika effektiv som den brittiska.... Nu var det inte frågan om polisen. På planet fanns andra än bara människor från schengenområdet. Trots detta kontrollerades inte deras pass mer än på väg in i planet och då av ryanairs personal. Det är väl inte meningen?
Det är väl när terrorgrupper börjar agera internationellt som man blir orolig. Med få undantag har ju dom flesta terrorgrupper varit ganska"lokala" i sina operationer. Dagens muslimska terrorgrupper inriktar sig oftast på civila oskyldiga människor. Det är deras livsexil. Dom har inget mål mer än att döda. Dom lever på hatet och njutningen av att släcka liv. Och det mest skrämmande är att dom finns i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|