Sidor: 1, 2, 3
herkules
så länge vi krigar i andra länder så får vi nog stå ut med terrorvarningar och eventuella attentat.
och det är väl på ett sätt rättvist?
Solstorm
CITAT (herkules @ 05-10-2010, 11:31) *
så länge vi krigar i andra länder så får vi nog stå ut med terrorvarningar och eventuella attentat.
och det är väl på ett sätt rättvist?

Så sant. Eftersom Sverige krigar utomlands så är det ju snarare konstigt om de inte krigar tillbaka mot Sverige. Att hålla igång ett krig som ändå inte kan vinnas är ju meningslöst. Fast det är ju inte svårt att veta vem som lobbar för krig. Vem tjänar på krigande? Vapenindustrin förstås
Piccante
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:54) *
Så du menar på allvar att inte dom är Fanatiker ?alla hitillsvarande som sprängt oskyldiga barn kvinnor och män i småbitarhar varit Musslimer.sen vill jag säga att jag tror inte alls du är en idiot men jag tror du är naiv och ung.

Ibland är du helt sanslös i din inskränkthet help.gif

De första självmordbombarna i världen var japanska kamikazepiloter under 2a världskriget och som riktat mot civila var det de Tamilska tigrarna (hinduiska nationalister) på Sri Lanka som utförde självmordsdåd långt innan Hamas och Islamska Jihad.

theseraphim
CITAT (Solstorm @ 05-10-2010, 11:50) *
Så sant. Eftersom Sverige krigar utomlands så är det ju snarare konstigt om de inte krigar tillbaka mot Sverige. Att hålla igång ett krig som ändå inte kan vinnas är ju meningslöst. Fast det är ju inte svårt att veta vem som lobbar för krig. Vem tjänar på krigande? Vapenindustrin förstås

Sedan är det ju så att tex Afghanistan måste ha utländskt trupp för att kunna upprätthålla den fred som faktiskt råder i landet. Även om det går långsamt så är det betydligt bättre i Afghanistan idag än under Talibanregimen och det är bara i en drömvärld allt går att lösa på fredlig väg tyvärr. Så att vi har trupp i Afghanistan är absolut inte meningslöst på något sätt, precis på samma sätt när vi deltog i Kosovo och på andra ställen. Vapenindustrin tjänar givetvis pengar och de pengarna kommer även oss skattebetalare till godo så kom ihåg att vård och omsorg får väldans mycket pengar från tobak, sprit, petroleum och även i sverige(om än lite) vapen.
Gunilla T
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:12) *
En sak är säker !en terrorist är alltid en fanatisk Musslim.

Inte för att det tjänar något till men....

...hört talas om Gudrun Ensslin, Ulrike Meinhof, Andreas Baader, Jan-Carl Raspe som alla tillhörde Rote Armee Fraktion? Dödade 34 personer under 70- och 80- talet i Tyskland.

Röda brigaderna i Italien?...baskernas separatiströrelse ETA?....IRA?

Terrorism är inget nytt - under 1900 talet skedde massor av terrordåd i Europa av nationalistiska, kommunistiska eller högerextrema grupper.
hattstugan
Tar inte så hårt på dessa varningar!
1979 vart jag och min sambo stoppade av k-pistbeväpnade Tyska MP på en av Tanks spärrad Autobahn! Det var en mkt uppskakande händelse för oss och det berodde på Baader-Mainhofligans härjningar! Och våra pass granskades noga vid inresan till Belgien men inte på utresan därifrån eller från Tyskland!
Dagens hotbild ser ju lite annorlundare ut men det ändrar inte mitt resande alls! Reste var 3:e månad till England under tiden 2005-2008 och var med om den stegrade säkerheten som jag tycker är mkt bra så här långt iaf! Var aldrig med om något som helst tillbud heller!
Aqvakul
CITAT (Anma @ 05-10-2010, 10:21) *
Nu var det inte frågan om polisen.
På planet fanns andra än bara människor från schengenområdet. Trots detta kontrollerades inte deras pass mer än på väg in i planet och då av ryanairs personal. Det är väl inte meningen?

Helt övertygad om att de kontrollerades ordentligt när de tog sig in i Schengen...

Såg detta först nu - FEL, FEL, FEL...

Hur kan du häva ur dig såna uppenbara osanningar?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 13:34) *
Såg detta först nu - FEL, FEL, FEL...

Hur kan du häva ur dig såna uppenbara osanningar?

Visst är det fel, men till dags dato förmodligen bara 1% fel...
Piccante
CITAT (theseraphim @ 05-10-2010, 13:00) *
Sedan är det ju så att tex Afghanistan måste ha utländskt trupp för att kunna upprätthålla den fred som faktiskt råder i landet. Även om det går långsamt så är det betydligt bättre i Afghanistan idag än under Talibanregimen och det är bara i en drömvärld allt går att lösa på fredlig väg tyvärr. Så att vi har trupp i Afghanistan är absolut inte meningslöst på något sätt, precis på samma sätt när vi deltog i Kosovo och på andra ställen. Vapenindustrin tjänar givetvis pengar och de pengarna kommer även oss skattebetalare till godo så kom ihåg att vård och omsorg får väldans mycket pengar från tobak, sprit, petroleum och även i sverige(om än lite) vapen.

Sverige är tionde största vapenexportör i världen så det är inte lite pengar vi tjänar.

Många tycks tro på militär närvaro i Afghanistan för att trygga "freden" men varför skrev Svenska Afghanistankommittén så sent som härom dagen att de och andra biståndsorganisationer upplever situationen farligare och blir mer begränsade när utländsk militär finns i området???
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 13:37) *
Visst är det fel, men till dags dato förmodligen bara 1% fel...

Du har ett väldigt kort pespektiv.. Just nu ligger det i flera mäktiga staters intressen att trumma in terrorist = muslim.. Det gör det inte ett dugg mera sant...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 17:59) *
Du har ett väldigt kort pespektiv.. Just nu ligger det i flera mäktiga staters intressen att trumma in terrorist = muslim.. Det gör det inte ett dugg mera sant...

Vilka terrororganisationer är igång just nu, som inte är muslimska? FARC är den enda jag kommer på.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:06) *
Vilka terrororganisationer är igång just nu, som inte är muslimska? FARC är den enda jag kommer på.

EUs lista omfattar 35 grupper varav hälften är muslimska, men också en massa andra...
andersen
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:06) *

Amrikanska blackwater är i allra högsta grad igång just nu.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 18:16) *

Förutom islamisterna mest vänsterextremister rolleyes.gif

Och så en japansk domedagssekt, den måste jag läsa på om
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:24) *
Förutom islamisterna mest vänsterextremister rolleyes.gif

Och så en japansk domedagssekt, den måste jag läsa på om

och judar och kristna och basker och sikher och andra nationella grupper och..
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 18:29) *
och judar och kristna och basker och sikher och andra nationella grupper och..

Jo, en judisk, två sikhiska samt fem kristna, samtliga från nordirland. Ingen av dom lär utföra något attentat på svensk mark.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:34) *
Jo, en judisk, två sikhiska samt fem kristna, samtliga från nordirland. Ingen av dom lär utföra något attentat på svensk mark.

Det litar inte jag på till 100%. Vill man som terrorist så kan man säkert hitta något " fel " hos oss också.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2010, 18:40) *
Det litar inte jag på till 100%. Vill man som terrorist så kan man säkert hitta något " fel " hos oss också.

Har svårt att tänka mig att någon av dom skulle finna anledning att angripa Sverige. Det enda "fel" vi gjort är att skicka fredsbevarande styrkor till Afghanistan, så därför har vi några av islamistgrupperna efter oss.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:43) *
Har svårt att tänka mig att någon av dom skulle finna anledning att angripa Sverige. Det enda "fel" vi gjort är att skicka fredsbevarande styrkor till Afghanistan, så därför har vi några av islamistgrupperna efter oss.

Som jag skrev så är jag inte till 100% säker på att inte andra än muslimer kan tänka sig att utföra terrordåd hos oss . Kan finnas saker som någon grupp/ några grupper kan ta som ursäkt , kanske t o m inhemska grupper som vi idag inte ens vet existerar.

Jag har den åsikten att man ska aldrig upphöra att förvånas över vad männsikan kan hitta på .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2010, 18:48) *
Som jag skrev så är jag inte till 100% säker på att inte andra än muslimer kan tänka sig att utföra terrordåd hos oss . Kan finnas saker som någon grupp/ några grupper kan ta som ursäkt , kanske t o m inhemska grupper som vi idag inte ens vet existerar.

Jag har den åsikten att man ska aldrig upphöra att förvånas över vad männsikan kan hitta på .

Vänsterextremister som är missnöjda med vår borgerliga regering kanske?
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:50) *

Ja varför inte ? Och nu pratar vi inte V hoppas jag. Det finns ju redan ett antal extremistiska grupper på högersidan som inte ens litar på SD , finns säkert fler som sagt var , ingen nämd och ingen glömd.
andersen
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:50) *

Det kan ju åxå bestå i en ny "laserman" det behöver ju inte vara en grupp av högerextremister utan en ny "laserman" kan skapa stor terror här hemma, det såg vi ju när han var aktuell.
Huggorm
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 19:03) *
Det kan ju åxå bestå i en ny "laserman" det behöver ju inte vara en grupp av högerextremister utan en ny "laserman" kan skapa stor terror här hemma, det såg vi ju när han var aktuell.

Enstaka galningar kommer vi aldrig helt ifrån, men det var ju knappast dom som de höjde terrorvarningarna för...
Red Top
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 18:43) *

Vi har inte skickat några fredsbevarande styrkor till Afghanistan. Vi har stridande förband där.

Jag orkar inte skriva allt en gång till, så jag citerar mig själv från tråden "hur tänker du rösta ?"

CITAT (Red Top @ 15-09-2010, 16:08) *
Det går väl ändå inte att jämföra den NATO-ledda ISAF-styrkan i Afghanistan med FN-operationer med blå baskrar.

För närvarande deltar inte Sverige i några FN-ledda operationer för fredsbevarande åtgärder någonstans i världen. Alla resurser läggs på USA:s/NATO:s krig i Afghanistan.

Svenska politiker eller försvarsmakten har inte något att säga till om när det gäller kriget i Afghanistan. Det är NATO som styr. ISAF-styrkan leds av en amerikansk general.

ISAF-styrkan bildades av USA och Storbritannien 2001. 2003 tog NATO över ansvaret och sedan dess styrs insatsstyrkan av en amerikansk befälhavare.

2004 skrev regeringen ett avtal, där de överlämnade det fulla kommandot över den svenska styrkan till NATO.

ISAF-styrkan finns inte med på FN:s lista över fredsinsatser i välden. FN har en egen civil insats i Afghanistan.

Sverige är det enda landet, av de som ingår i ISAF-styrkan, som kallar kriget i Afghanistan för en FN-insats.

I övriga länder, ja i hela världen, kallas insatsen för sitt rätta namn. Ett krig.

Skickligt av våra folkvalda, att lyckas lura så många svenska medborgare.

andersen
CITAT (Red Top @ 05-10-2010, 19:22) *
Vi har inte skickat några fredsbevarande styrkor till Afghanistan. Vi har stridande förband där.

Jag orkar inte skriva allt en gång till, så jag citerar mig själv från tråden "hur tänker du rösta ?"

Ja helt klart är vi där och krigar, och vi har haft det uppe många gånger här.. men folk på det här forumet har svårt med det... dom tror inte det är så.

Men tror inte att vi blir kvar där så länge till, det är ett krig som inte går att vinna, tallibanerna blir starkare för varje dag,och USA har ändrat sin taktik där som bla innerbär att dom drar sig tillbaka till städerna, och så går det inte att vinna över tallibanerna.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 13:34) *
Helt övertygad om att de kontrollerades ordentligt när de tog sig in i Schengen...

blush.gif Tänkte inte på det... för utanför Sundbyberg där jag bor, där va.... flirting.gif
Red Top
CITAT (Anma @ 05-10-2010, 20:15) *
blush.gif Tänkte inte på det... för utanför Sundbyberg där jag bor, där va.... flirting.gif

giggle.gif
Anma
Fast egentligen tycker jag att det är mycket tryggare med Englands säkerhetssystem, än med schengenområdets slappa dito.
gnon49
Islamiska terrorgrupper är som kackellackor. Går nog inte att utrota. Till slut går dom för långt och kärnvapen börjar dammas av. Ett nytt större angrepp på USA och världen är i gungning. Men det är troligtvis deras agenda.
Dessutom är dom sluga i all sin dårskap.
Christa
Hörde något i radion i morse om att USA skulle ha gjort någon attack mot mål i Afganistan och många människor hade dödats. Hittar det inte nu. Letade en stund men fick så många träffar på Afganistan.

USA dödar människor i andra länder och det kan säkert leda till terroratacker. Vi i västvärlden borde sätta ner foten när det gäller USA. Krig leder till krig. Människor på 2000-talet skall inte beté sig som barbarer.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 05-10-2010, 21:29) *
USA dödar människor i andra länder och det kan säkert leda till terroratacker. Vi i västvärlden borde sätta ner foten när det gäller USA. Krig leder till krig. Människor på 2000-talet skall inte beté sig som barbarer.

tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hörde det inatt i nyheterna. Och oftersom balnd dom döda var några tyskar så lyssnade jag idag på tyska nyheter på ett tyskt TV prgram.

Där finns det många invandrarna som först blir tyska medborgare och sedann åker dom till ett terroristläger i Afganistan för utbildning. Och det var där som USA bombade.

Som en hög chef inom polisen sade, dom skulle behöva minst 1000 poliser bara för att bevaka alla dom när dom kommer till tyskland igen.

Elisabeth

mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 19:13) *
Enstaka galningar kommer vi aldrig helt ifrån, men det var ju knappast dom som de höjde terrorvarningarna för...

Nej inte ensamma galningar men galenskap kanske smittar ?!

CITAT (Christa @ 05-10-2010, 21:29) *
Hörde något i radion i morse om att USA skulle ha gjort någon attack mot mål i Afganistan och många människor hade dödats. Hittar det inte nu. Letade en stund men fick så många träffar på Afganistan.

Där är vi helt överens. Men vem/vilka kommer att stå upp och " banna " USA på ett sådant sätt så att det får någon betydelse ?
gnon49
Väst kommer alltid att var ett legitimt mål för terrorister oavsett om väst är i MÖ eller inte. Det räcker ju med en teckning för att tokarna skall gå i taket. Förevändningar för att terrorisera väst finns alltid. Vi gillar inte olika är deras slogan.
andersen
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-10-2010, 21:46) *
Jag hörde det inatt i nyheterna. Och oftersom balnd dom döda var några tyskar så lyssnade jag idag på tyska nyheter på ett tyskt TV prgram.

Där finns det många invandrarna som först blir tyska medborgare och sedann åker dom till ett terroristläger i Afganistan för utbildning. Och det var där som USA bombade.

Som en hög chef inom polisen sade, dom skulle behöva minst 1000 poliser bara för att bevaka alla dom när dom kommer till tyskland igen.

Elisabeth

Vad jag hörde på min radio,så var det i Pakistan som dom Tyska medborgarna blev dödade, USA använde sig av förarlöst flygplan sk drönare när dom dödade dom Tyska medborgarna.
Gillan
CITAT (Motti @ 05-10-2010, 00:01) *
vi ligger jäkligt risigt till eftersom vi dragit hit en massa fanatiker och säkert har vi terroristceller här också!ganska smidigt i Sverige att vara terorrist och smida hemska planer,vi tar ju in alla här !oavset religon eller tro eller folkgrupper,en enda stror röra av allt .

Sådana här uttallanden ger mig mardrömar!!!! De skrämmer mig mer än vad en sk "fanatiker" gör. Eller är det det här som kännetecknar en fanatiker????
Gillan

Nu börjar jag bli, som nån sa för ett par år sedan, skogstokig på dig. Vad är det du håller på med egentligen???. Nu har du sjunkit till den lägsta nivå som nån kan sjunka till i min värld sick.gif . Menar du verkligen vad du säger, eller har du inte en aning om vad du själv pratar om?

För övrigt så tar jag alla varningar om terrorism på högsta allvar.....................varför inte här, som där dunno.gif
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 23:51) *
Vad jag hörde på min radio,så var det i Pakistan som dom Tyska medborgarna blev dödade, USA använde sig av förarlöst flygplan sk drönare när dom dödade dom Tyska medborgarna.

det var/är ett gränsområde i Afganistan och Pakistan där dom bombade ett läger. I TV visade man Området där. Senast "kull" från Tyskland som var där på "utbildning var ett gäng på 3o - 4+ St. och det är inte lätt att hålla sen koll på dom.

Man uppmanar folk i tyskland att vara mycket observant när man är på vissa ställen. Jag tycker det är skrämmande

Solstorm
Det finns ju och har funnits mängder med olika terrorister världen över, inte bara muslimer. Vad jag vet så angriper och krigar Sverige bara mot muslimer (främst talibaner men även civila muslimer eftersom man skjuter först och frågar sedan, de ser ju likadana ut wacko.gif ) och det är därför det är dem vi har anledning att vara rädda för.

Dum fråga kanske men jag undrar om Sverige angriper någon annan grupp som jag inte känner till som gör att vi har anledning att vara rädda för fler grupper.
theseraphim
CITAT (Markus_H @ 05-10-2010, 13:58) *
Sverige är tionde största vapenexportör i världen så det är inte lite pengar vi tjänar.

Många tycks tro på militär närvaro i Afghanistan för att trygga "freden" men varför skrev Svenska Afghanistankommittén så sent som härom dagen att de och andra biståndsorganisationer upplever situationen farligare och blir mer begränsade när utländsk militär finns i området???

Förmodligen skriver de så för att de tror på sin sak:-) Vad jag menar är att även om man kunde ha bevis på papper att gud inte fanns så skulle en troende kristen ändå fortsätta tro på gud. Hade det varit tex Talibanstyre så hade de flesta hjälporganisationer varit portade helt o hållet i landet plus att kvinnor hade fått gå i burkha och flickor hade inte fått gå i skola(nu är det ca 30% av alla flickor som går i skola). Att de blir mer begränsade är oftast att de måste finna sig i att militären på plats måste avgöra vad som är säkert osv. Det är tyvärr så att Hjälparbetare blir kidnappade titt som tätt och då inte bara i Afghanistan utan i många oroshärdar. Sen att just den hjälparbetaren i stundens hetta är villig att ta den risken så är den hemlandet som får den fina uppgiften att försöka få personen frisläppt i slutändan.
Hade gärna sett att FN tagit över den fredsbevarande uppgiften i Afghanistan för det kommer behövas säkerhet i det landet i många år till, folk har fått för sig att allting ska gå på några år???
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 06-10-2010, 09:06) *
Det finns ju och har funnits mängder med olika terrorister världen över, inte bara muslimer. Vad jag vet så angriper och krigar Sverige bara mot muslimer (främst talibaner men även civila muslimer eftersom man skjuter först och frågar sedan, de ser ju likadana ut wacko.gif ) och det är därför det är dem vi har anledning att vara rädda för.

Dum fråga kanske men jag undrar om Sverige angriper någon annan grupp som jag inte känner till som gör att vi har anledning att vara rädda för fler grupper.

I det området Sverige opererar i Afghanistan är det långt ifrån bara Talibaner som är problemet utan oftast är det mer vanliga "banditer" som klanledarna kallar dem. Sanningen är att väldans många av de som är Talibaner inte är Afghaner utan tex Tjetjener, Uzbeker, Pakistanier och även Iranier som tar sig in i Afghanistan och ställer till med problem.
Den största saken att gå på i Afghanistan hade varit att lägga all militär kraft på att stoppa Opiumbranschen för den är en fruktansvärd lätt måltavla då i stort sett all Opium smugglas ut på ca 7-9 vägar ur Afghanistan. Man har överseende med detta för att inte reta allierade krigsherrar men på sikt måste man nog ta hand om detta med och kan man bli av med mycket utav Opiumproduktionen i Afghanistan så kommer Talibanerna bli av med sina stora födokrok.
Solstorm
Hörde återigen på tv häromdagen att hjälporganisationer där ingen militär är inblandad får vara ifred för talibanerna. Där det finns soldater inblandade blir det strider.
Man har också visat på tv om många privata amerikanska projekt med hjälp och skolor har varit mycket framgångsrika. När hjälpen ska gå via myndigheterna så når den ändå inte fram. Det har givits pengar till flera hundra skolor som aldrig blivit byggda. Vem har snott pengarna? Verkar som små privata ideella organisationer är de som verkligen når ut med sin hjälp. De upplevs inte som fiender och attackeras heller inte trots att hjälpen kommer från kristna.

Nog är det något att tänka på. Att kriga sig till ett vänligare sinnelag är bara så huvudlöst att tro på.
Gossen Ruda
Det har inte framgått här helt klart, men "tyskarna" som blev dödade i Pakistan var invandrare med muslimsk tro som efter att ha blivit tyska medborgare åkte till Pakistan för att utbildas i terrorkunskap.
Solstorm
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 10:17) *
Den största saken att gå på i Afghanistan hade varit att lägga all militär kraft på att stoppa Opiumbranschen för den är en fruktansvärd lätt måltavla då i stort sett all Opium smugglas ut på ca 7-9 vägar ur Afghanistan. Man har överseende med detta för att inte reta allierade krigsherrar men på sikt måste man nog ta hand om detta med och kan man bli av med mycket utav Opiumproduktionen i Afghanistan så kommer Talibanerna bli av med sina stora födokrok.

Man har jobbat hårt i många år för att minska opiumodlandet och man lyckades faktiskt. Afganistan minskade sina opiumodlinger stort och inte bara lite marginellt. Efter 11 september när USA började sina sanslösa bombningar över landet i jakten på bin Laden och hans kompisar och då de bl a bombade ett sjukhus så började man utöka sina odlingar igen. För jösse namn, det kan aldrig komma något gott ut av krigandet.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 06-10-2010, 10:29) *
Man har jobbat hårt i många år för att minska opiumodlandet och man lyckades faktiskt. Afganistan minskade sina opiumodlinger stort och inte bara lite marginellt. Efter 11 september när USA började sina sanslösa bombningar över landet i jakten på bin Laden och hans kompisar och då de bl a bombade ett sjukhus så började man utöka sina odlingar igen. För jösse namn, det kan aldrig komma något gott ut av krigandet.

Vet du verkligen när och varför USA gav sig på Afganistan? Det låter inte så.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 10:28) *
Det har inte framgått här helt klart, men "tyskarna" som blev dödade i Pakistan var invandrare med muslimsk tro som efter att ha blivit tyska medborgare åkte till Pakistan för att utbildas i terrorkunskap.

men gossen det skrev jag ju redan igår......

Bara i Berlin finns det 105 000 invandrare från ett av dessa länder, sedan alla som har blivit tyska medborgare.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-10-2010, 10:37) *
men gossen det skrev jag ju redan igår......

Bara i Berlin finns det 105 000 invandrare från ett av dessa länder, sedan alla som har blivit tyska medborgare.

Jo, jag ser också att du skrivit det också idag. Ta det som en repetetion. biggrin.gif
Solstorm
Det var efter det som man ökade sina opiumodlingar igen.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 06-10-2010, 10:56) *
Det var efter det som man ökade sina opiumodlingar igen.

Ja, men när och varför? Insatt i det övriga sammanhanget?
Solstorm
Förstår nog inte din fråga. Vet bara att man efter det struntade de i omvärldens önskningar om ett minskat opiumodlande och började odla mer igen. Antar att den ökningen inte gick på en dag. Informationskälla: radions P1 för flera år sedan. Afganerna har ju varit utsatta för krigande i en herrans massa år av väldigt många, bla var ju fredspristagaren Gorbatjov där. Förstår inte din fråga riktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon