Full version: Biljävel! >:-(
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Huggorm
Ett fel som många gör är att dra fast hjulbultarna alldeles för hårt. Vissa står nästan och hoppar på fälgkorset för att de tror att hjulen skall lossna annars. Drar man åt med momentnyckel och följer tillverkarens specifikationer märker man att bultarna inte alls skall dras speciellt hårt. De lossnar ändå inte, och det går lätt att få lös dem senare.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-11-2010, 22:47) *
Ett fel som många gör är att dra fast hjulbultarna alldeles för hårt. Vissa står nästan och hoppar på fälgkorset för att de tror att hjulen skall lossna annars. Drar man åt med momentnyckel och följer tillverkarens specifikationer märker man att bultarna inte alls skall dras speciellt hårt. De lossnar ändå inte, och det går lätt att få lös dem senare.

Säg det till alla däcksbytarfirmor och verkstäder som använder sån tryckluftsgrej (vad det nu heter) när dom drar åt bultarna. Ofta jättesvårt att få loss dom om dom är åtdragna med en sån mackapär.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 27-11-2010, 09:17) *
Säg det till alla däcksbytarfirmor och verkstäder som använder sån tryckluftsgrej (vad det nu heter) när dom drar åt bultarna. Ofta jättesvårt att få loss dom om dom är åtdragna med en sån mackapär.

Håller med, har en däcksfirma/verkstad dragit år bultarna/muttrarna med tryckluftsdrivna mutterdragare stter de i allmänhet som berget, inte stryker de på kopparpasta heller. Fort skall det gå.
malcolm
CITAT (andersen @ 26-11-2010, 17:02) *
Glöm inte att titta på vilken färg motoroljan har, med lite otur så tar kylarvätskan den vägen.

Detta hände med min Volvo, olja läckte ut till kylarsystemet och bildade en skummande geggig smet som täppte till kylaren med påföljd att bilen kokade titt som tätt. Blev ett "nytt" topplock hos Bilia, en nätt operation som kostade mig 12.000:-.
gnon49
Har själv ett läckage någonstans i kylarsystemet på min volvo. Inte mycket men måste fylla på lite då o då.
Stört omöjligt att hitta läckan. Olja o vatten är helt rena. Känner ibland lätt glykoldoft när jag startar. Ryker vitt gör bilen inte heller. Symptomet har funnits i flera år så jag låter det vara så länge. Men irriterande är det.
andersen
CITAT (gnon49 @ 27-11-2010, 13:26) *
Har själv ett läckage någonstans i kylarsystemet på min volvo. Inte mycket men måste fylla på lite då o då.
Stört omöjligt att hitta läckan. Olja o vatten är helt rena. Känner ibland lätt glykoldoft när jag startar. Ryker vitt gör bilen inte heller. Symptomet har funnits i flera år så jag låter det vara så länge. Men irriterande är det.

Prova att lyfta på mattan på förarsidan är det blött där? så får du byta kranen som sitter ovanför gaspedalen som reglerar värmen in i bilen.
malcolm

Lägg en bit kartong eller liknande under bilen när du parkerat så ser du varifrån det droppat.
gnon49
CITAT (andersen @ 27-11-2010, 13:30) *
Prova att lyfta på mattan på förarsidan är det blött där? så får du byta kranen som sitter ovanför gaspedalen som reglerar värmen in i bilen.

Jo ja tittade där efter ett råd på forumet"jag rullar".Men det verkade torrt kring kranen. Visst var mattan blöt men det kanske har naturliga orsaker att man drar in väta. Någon nämnde att mototvärmaren kan läcka, men jag ser då inget läckage där heller. Kanske kylarcement hjälper, men jag drar mig för det.
Huggorm

Är det en 240/740/940, alltså med B230-motor? I såna fall kan det vara vattenpumpen som läcker, det är inte ovanligt
gnon49
CITAT (Huggorm @ 27-11-2010, 16:04) *
Är det en 240/740/940, alltså med B230-motor? I såna fall kan det vara vattenpumpen som läcker, det är inte ovanligt

En 940 ja. Vattenpumpen? Går det en rem runt den likt generatorn. sitter den bakom fläkten? Jag kan kolla upp det i Vadisprogrammet och se var den sitter annars.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 27-11-2010, 16:30) *
En 940 ja. Vattenpumpen? Går det en rem runt den likt generatorn. sitter den bakom fläkten? Jag kan kolla upp det i Vadisprogrammet och se var den sitter annars.

Japp, den är remdriven och sitter någonstans bakom fläkten. Inte alls ovanligt att den börjar läcka, men en ny kostar inte farligt mycket. Relativt lätt att byta också, men man måste ju tappa ur kylvattnet
gnon49
CITAT (Huggorm @ 27-11-2010, 17:01) *
Japp, den är remdriven och sitter någonstans bakom fläkten. Inte alls ovanligt att den börjar läcka, men en ny kostar inte farligt mycket. Relativt lätt att byta också, men man måste ju tappa ur kylvattnet

Tack, skall kolla upp.
malcolm
F****n oxå! ranting.gif Berättade ju i ett tidigare inlägg att jag fått igång värmen i bilen genom att fylla på kylarvätska men idag fick jag fylla på igen, det läcker uppenbarligen någonstans och just nu har jag alltför ont i ryggen för att krypa omkring och undersöka saken. Har kontaktat Mekonomen bilverkstad men inte fått något svar därifrån ännu, hoppas det inte är själva kylaren som sprungit läck eftersom en sådan kostar närmare 3000:- kr hos dem + installation. Biltema tar "bara" en tusing för en kylare men sedan skall man ju ha någonstans att hålla på också och jag börjar inte bångla med sådant utomhus mitt i vintern även om ryggen vore okej. Visar det sig att reparationen blir svindyr köper jag en kylare på Biltema och åker till min mors garage i gävletraklten så kan kanske min bror hjälpa mig, visserligen kostar bensinen någon femhundring fram och tillbaka men det kan det kanske vara värt.
malcolm
Idag har jag beställt tid på verkstad för att kontrollera var kylarvätskan försvinner och samtidigt bad jag dem att installera motorvärmare och uttag för cupévärmare inne i bilen. Lär kosta en del men det är smällar man får ta, vill inte få samma ryggvärk igen som jag har nu.
Klura
Usch vilka tråkfel nu när man vill att bilen bara ska starta och rulla.
Inte alls kul att meka i denna kyla.
Vår 740 som fick nya dubbdäck i torsdags belönade oss genom att börja trilskas, vill inte starta när det är kallt.
Precis när jag tänkte gräva ner den i en snödriva ringde en kollega och frågade om hans son fick köpa den.
Gjorde inget att det blev körförbud på den idag eller att den krånglade.
Så ikväll har vi tagit av dom nya dubbdäcken och satt på de gamla odubbade vinterdäcken.
Monterat de nya på 240in som egentligen bara körs på sommaren. Men vi får göra ett undantag tills vi hittar nåt annat. Men den startar och har både bra värme och ac så den blir go att åka med.
malcolm
Många gånger kan startproblem ha med tändkablarna att göra på äldre bilar, kolkablarna torkar och blir styva med åren vilket orsakar osynliga småsprickor och överslag så nya tändkablar kan få liv i en gammal bil igen och jag har själv varit med om det. Bytte ut samtliga kablar i min Renault till kopparkablar och helt plötsligt var den inte svårstartad längre, visserligen fanns det inga färdiga att köpa så jag fick tillverka dem själv men det var det värt. Undrar om man kan köpa kopparkablar i metervara och lösa tändhattar numera...?
netha
Har du kollat med andra än Mekonomen?
Här är de svindyra jämfört med andra lokala firmor.
malcolm
CITAT (netha @ 30-11-2010, 22:54) *
Har du kollat med andra än Mekonomen?
Här är de svindyra jämfört med andra lokala firmor.

Nope, har inte kollat med några andra firmor men de ligger bra till med promenadavstånd hemifrån.
Klura
Alla kablar, tändstift, fördelarlock, termostat mm mm byter jag inför varje vinter så det är nytt.
Troligtvis kallstartsventilen eller nån tempgivare som spökar.
Imorrn bitti tar jag bilen till jobbet, förutsatt att den startar så får kollegan felsöka sen.
Det är säkert nåt skitfel bara.
malcolm
CITAT (Klura @ 30-11-2010, 22:58) *
Alla kablar, tändstift, fördelarlock, termostat mm mm byter jag inför varje vinter så det är nytt.
Troligtvis kallstartsventilen eller nån tempgivare som spökar.
Imorrn bitti tar jag bilen till jobbet, förutsatt att den startar så får kollegan felsöka sen.
Det är säkert nåt skitfel bara.

Hoppas du/ni lyckas lokalisera felet då, jag hade problem med kallstartventilen på min gamla Opel Kadett. Lycka till! tummenupp.gif
malcolm
Idag på morgonen lämnade jag in min bil för reparation av kylarläckage och installation av motorvärmare, hoppas det inte blir för dyrt. De trodde att det skulle bli klart till eftermiddagen i alla fall.
malcolm
De ringde från verksta´n nyss, värmepaketet hade spruckit och det skulle komma att kosta 10.700:- att reparera iom att de måste riva ACC:n för att komma åt. Hade beställt motorvärmnare också men hoppar över det nu eftersom det andra blev så dyrt, monterar kanske det själv i sommar. -cry-.gif
Huggorm
Usch, spruckna värmepaket är inte alls kul. Det går ju att koppla ur värmepaketet och sätta ett rör mellan anslutningarna i stället, men då blir det en kall och immig vinter. Det finns dock en och annan som gjort så, bara för att det är sådant jobb att byta värmepaket
Carl
Otur! Tänk om du hade haft garanti på bilen!
sqrulan
Betalade du 12.500:- för bilen och nu ska du laga den för 10.700:-??
Hur otur kan man ha egentligen?
malcolm
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 12:06) *
Usch, spruckna värmepaket är inte alls kul. Det går ju att koppla ur värmepaketet och sätta ett rör mellan anslutningarna i stället, men då blir det en kall och immig vinter. Det finns dock en och annan som gjort så, bara för att det är sådant jobb att byta värmepaket

Hade det varit sommar eller att jag hade någonstans att hålla på hade jag nog försökt byta själv men om det nu är så att ACC:n måste demonteras så klarar ingen hempulare detta på egen hand då en kyltekniker måste anlitas.

CITAT (sqrulan @ 07-12-2010, 13:00) *
Betalade du 12.500:- för bilen och nu ska du laga den för 10.700:-??
Hur otur kan man ha egentligen?

Ja det är bedrövligt men jag tror inte det var nå´t fel när jag provkörde, märkte ingenting då men på vägen hem immade rutorna igen totalt. angry.gif

CITAT (Carl @ 07-12-2010, 12:13) *
Otur! Tänk om du hade haft garanti på bilen!

Köper man privat finns inga garantier och det är i stort sett omöjligt att få ersättning vid en tvist.
andersen
Aj aj, tråkigt, men det är väl lite så det är att köpa gamla bilar privat, ibland så har man otur, du skrev om garanti, har man någon garanti om man köper en billig gammal bil hos handlare? dom brukar ju skriva gör det själv bil.
evelina
Tycker synd om dig men en fråga? Om du kan göra det själv varför hyr du inte in dig på en mack och gör det själv? Måste ju bli billigare.
malcolm
CITAT (evelina @ 07-12-2010, 16:01) *
Tycker synd om dig men en fråga? Om du kan göra det själv varför hyr du inte in dig på en mack och gör det själv? Måste ju bli billigare.

Jag har hyrt in mig hos OK "gör-det-själv-hallar" ett antal gånger men det är alltid nå´t verktyg eller annat som man har glömt att ta med och tar det längre tid än ett par timmar kan man inte lämna bilen där och gå hem och äta tex. I våras när jag bytte olja hade jag glömt oljefiltertången men en sådan kostar inte så mycket så jag köpte en inne på macken. Drar man av en bult tex. har man förmodligen inte grejor med sig för att fixa det och att byta värmepaket på en bil är inget man gör på en kafferast, speciellt när man måste demontera ACC:n som dessutom kräver specialkompetens och speciell utrustning.

CITAT (andersen @ 07-12-2010, 15:47) *
Aj aj, tråkigt, men det är väl lite så det är att köpa gamla bilar privat, ibland så har man otur, du skrev om garanti, har man någon garanti om man köper en billig gammal bil hos handlare? dom brukar ju skriva gör det själv bil.

Handlare brukar lämna tre månaders garanti åtminstone på gamla begagnade bilar men då är priserna därefter också. En bil som kostar tex. 10.000 privat får man ge 50.000 eller nå´t för hos en handlare.
malcolm
Fick hämta bilen på verksta´n igår, 11051 kr. -cry-.gif
sqrulan
duh.gif Fy vad trist! Hoppas att det inte händer nåt mera!
ingrid fuxwall
CITAT (malcolm @ 09-12-2010, 11:27) *
Fick hämta bilen på verksta´n igår, 11051 kr. -cry-.gif

Sanslört dyrt - känner med dig
malcolm
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-12-2010, 22:03) *
Sanslört dyrt - känner med dig

Gav 12.500 kr för den och fick nu betala nästan lika mycket till i reparationer och det känns verkligen inte bra, speciellt inte strax före ju och allting. thumbdown.gif
skogstroll
inatt drömde jag att jag hade en fin gammal 50-tals Chevrolet som var turkos och rosa wub.gif å vad fin den var....
sqrulan
[quote name='malcolm' date='09-12-2010, 22:07' post='1334656']
Gav 12.500 kr för den och fick nu betala nästan lika mycket till i reparationer och det känns verkligen inte bra, speciellt inte strax före ju och allting. thumbdown.gif
[/quote
Det va ju det jag menade!? Du skulle nog ha köpt en bil för 25.000:-
Man vet aldrig när ödet slår till och olyckan kommer men EN sak har jag lärt mej att en bil för 12 tusen är inte värt ett skiit!
1980 köpte jag min första bil för 11.000:- en saab,fd,polisbil!!! Det visste jag inte förrän jag såg min bil i tidningen då något hadde hänt!! öhh jag orkar inte berätta!.....
DEN bilen var välskött och underhållen så det är viktigt att se/läsa tidigare besiktningar m.m.
Köpa en bil kostar pengar så därför är jag en såndär jobbig typ som frågar o kollar! innocent.gif
gnon49
hätade själv ut min volvo från verkstaden idag. Över 8 lakan kostade det. Men då är det nya bromsar, kamrem, oljebyte, bromsvätska mm. Bara en service på en ny bil går väl ofta upp i det beloppet. Nu kan jag ha bilen i förhoppningsvis många år till. så även om det sved i plånboken o ekonomin för stunden så kanske det blev billigare än att byta till en nyare bil med nya kostnader som följd. Min bils kondition vet jag efter alla år med den.
Då tycker jag trots allt det blir billigast i längden att behålla den så länge som möjligt.
sqrulan
confused.gif Här i norr så fixar vi allt myyyycke billigare! Jag har vänner som har vänner som har vänner......fördelen med att alla känner alla!???
Alla vet vem din mamma var, din farfar var en djäkla skön typ...m .m-- yes.gif
Därför vill man bo här! tummenupp.gif Trygghet och vänskap! ♥

CITAT (gnon49 @ 10-12-2010, 22:10) *
hätade själv ut min volvo från verkstaden idag. Över 8 lakan kostade det. Men då är det nya bromsar, kamrem, oljebyte, bromsvätska mm. Bara en service på en ny bil går väl ofta upp i det beloppet. Nu kan jag ha bilen i förhoppningsvis många år till. så även om det sved i plånboken o ekonomin för stunden så kanske det blev billigare än att byta till en nyare bil med nya kostnader som följd. Min bils kondition vet jag efter alla år med den.
Då tycker jag trots allt det blir billigast i längden att behålla den så länge som möjligt.

Man köper en bil/hus...då måste man ju kolla noga så att man inte blir lurad!?
Vad mer kan hända nu för dej malcolm????
Vill du veta??? crying.gif

Shysss: växellåda! whistling.gif

Typiskt Saab sjuka!?
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 10-12-2010, 22:10) *
hätade själv ut min volvo från verkstaden idag. Över 8 lakan kostade det. Men då är det nya bromsar, kamrem, oljebyte, bromsvätska mm. Bara en service på en ny bil går väl ofta upp i det beloppet.

Nja, hur mycket servicen på en ny bil kostar beror nog på vad det är för bil. När jag hade min suzuki swift inne för första servicen i höstas kostade det 3000kr ungefär på en auktoriserad verkstad.

CITAT (sqrulan @ 10-12-2010, 22:20) *
confused.gif Här i norr så fixar vi allt myyyycke billigare! Jag har vänner som har vänner som har vänner......fördelen med att alla känner alla!???
Alla vet vem din mamma var, din farfar var en djäkla skön typ...m .m-- yes.gif
Därför vill man bo här! tummenupp.gif Trygghet och vänskap! ♥

Den skillnaden beror inte på om man bor i norra eller södra Sverige, utan om man bor i ett stort eller litet samhälle. I stora städer bor det helt enkelt för mycket folk, så där försvinner man i massan.
Carl
Kopia ifrån Ralf i en tidigare tråd skit kul tycker jag

Du vet att du är en äkta norrlänning när...

1. du tycker det är trafikstockning för att 10 bilar väntar på att få köra
om en traktor på E10:an

2. "semester" innebär att fara till Piteå Havsbad på sommaren

3. du mäter avstånd i timmar

4. känner flera stycken som har kört på en ren

5. du naken kan växla mellan ett hett rum och isande kyla utan att blinka

6. du ser folk ha på sig jaktkläder vid social evenemang

7. du installerar säkerhetslarm i ditt hus och tar det som extra tillval
till bilen men lämnar båda olåsta

8. du kör 100 km/t i en halvmeter djup snö och snöstorm utan att så ens som
blinka

9. minst en av dina grannar bränner sprit hemma och alla vet om det, t o m
polisen... för det är hans bror

10. du har startkablar i bilen och din fru vet hur hon ska använda dem

11. din idé om en stor fest är en med massor av billigt öl, hembränd sprit
som smakar kol och några kompisar som du gått i högstadiet med

12. du tycker sexy lingerie är en silkespyjamas från Coop Forum

13. renar är bara en del av sceneriet

14. du eller någon du känner har en 4WD pick up

15. du tycker en EPA-traktor är ett suveränt färdmedel för din son, mellan
moppe- och körkortsåldern

16. du vet vad en person menar när de formar läpparna till ett O och suger
in luft

17. att "klä upp sig" innebär att stoppa in fleeceskjortan i dina jeans och
sätta på sig ett par rena skoterkängor

18. du uppskattar kulinarisk mat såsom märg

19. du träffar en ny person är din första fråga vem som är dennes
föräldrar/syskon

20. du är stolt över ditt urspung

21. du kan namnge alla som du tog examen med

22. du vet vad 4H är

23. du faktiskt har åkt 20 mil t/r för en fest

24. du i din ungdom "brände däck"

25. du sa "K"-ordet och dina föräldrar hade fått kännedom om det inom en
timme

26. du har varit på renmärkning

27. skolorna inte stänger för att det snöar

28. du i dina yngre dagar inte kunde köpa cigaretter i affären för
expediterna visste exakt vem du var och din riktiga ålder

29. det är status att vara tillsammans med någon från en annan kommun

30. du i princip inte har något val än att vara "buksvåger/svägerska"
med någon du mer eller mindre känner

31. du tycker att män som har rosa tröjor är gay

32. du tycker att folk i storstan klär sig lustigt för att två år senare
"trendigt" ha liknande kläder

33. du skryter för dina vänner om dina nya däck

34. du, i din ungdom, visste exakt till vilket uteställe dina vänner skulle
en lördagskväll...det fanns bara ett

35. till och med fula tjejer är med i skönhetstävlingar

36. du tar en promenad för att motionera och 5 personer stannar för att
fråga om du ska ha skjuts

37. helgspänning innebär att åka till IKEA

38. din lärare förväxlade dig med ditt syskon...eller din moder/fader

39. "gula sidorna" består av 4 sidor

40. du inte blinkar för att svänga eftersom alla vet vart du ska i alla fall

41. du ringer till fel person men blir hänvisad till rätt nummer

42. halva kommunen håller andan när ett företag hotar lämna orten

43. du skrattar för fullt när du läser detta för du vet att det är sant och
sen vidarebefordrar du det till alla i din adressbok...vilket faktiskt är
halva stan.
sqrulan
confused.gif He he!!! Ny tråd kanske? Platsar inte i "biljäveltråden"....
Iren
Som utflyttad "Norrlänning" kan jag bara hålla med Carl - jättekul citat!! även om tråden kanske inte hör hemma här....
malcolm
CITAT (sqrulan @ 10-12-2010, 22:20) *
Shysss: växellåda! whistling.gif

Typiskt Saab sjuka!?

Det där är ett rykte som fortfartfarande hänger kvar från 60-talet och V4:ans dagar.
malcolm
"Det va ju det jag menade!? Du skulle nog ha köpt en bil för 25.000:-
Man vet aldrig när ödet slår till och olyckan kommer men EN sak har jag lärt mej att en bil för 12 tusen är inte värt ett skiit!
1980 köpte jag min första bil för 11.000:- en saab,fd,polisbil!!! Det visste jag inte förrän jag såg min bil i tidningen då något hadde hänt!! öhh jag orkar inte berätta!.....
DEN bilen var välskött och underhållen så det är viktigt att se/läsa tidigare besiktningar m.m.
Köpa en bil kostar pengar så därför är jag en såndär jobbig typ som frågar o kollar! innocent.gif"

Bilen är ju fin och alltid servad på verkstad så serviceboken är fylld med stämplar, att säga att en bil för 12500: inte är värd ett skit tycker jag är en överdrift. Självklart kollade jag så mycket som möjligt innan köpet men värmepaketet är tämligen inbyggt och omöjligt att se vid en okulärbesiktning. Köpte loss en Volvo 245 av -88 årsmodell 1995 för 40.000:- från jobbet och några år senare fick jag byta topplocket för 12.000:- hos Bilia.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 11-12-2010, 12:12) *
Det där är ett rykte som fortfartfarande hänger kvar från 60-talet och V4:ans dagar.

Nej, faktiskt inte. Det var först när GM tog över som växellådorna blev hyfsade, och att det blir bättre med opel-teknik säger väll en del. Växellådsproblemen var nog som störst på gamla 900, men fanns även på 9000. Lådan på 900 var utvecklad för någon äldre modell som hade under 100hk, så den tålde inte riktigt de modernare motorernas vridmoment. Tillsammans med saabs lättrimmade turbomotorer blev det en katastrof. Det här var ju ett problem som även volvotrimmare hade, men där var det lätt att montera kraftigare växellådor från andra bilar. Saab hade valt en helt egen lösning där motorn satt på längden men med kopplingen framåt, och med växellådan hopbyggd med oljetråget under motorn. Försök att hitta någon annan växellåda som passar där rolleyes.gif
malcolm
Min bror har haft 9 (nio) SAAB:ar, de flesta 900 med turbo och han har aldrig haft bekymmer med växllådorna.
sqrulan
Turbo!!! -fear-.gif
En kompis kom springande in i huset och vrålade...bilsatan brinner hjälp mej!!!....
Han hadde kört fort (80 talet) 19 år och då han bromsade in i korsningen så hände detta overkliga!
Bilen brann upp där, en snygg saab turbo med röd klädsel, hans stolthet! crying.gif
Bensinen/ångorna slog eld då dom nådde den heta turbon.
malcolm
Inte helt ovanligt att yngre killar pressar bilarna så hårt att något brister, turbo var nyhetens behag på 80-talet och det var knappast sällsynt att det gick bokstavligen åt skogen eller att folk blev av med körkortet. Jag har inte ens fått min turbo att hoppa in ännu, det är liksom inte väglag för det just nu. angel_not.gif
sqrulan
smiley_small_hug.gif Du är nog ingen racerförare så det går nog bra och bilen är ju snygg!♥

JAG skulle nog inte köpa en bil med turbo för dom funkar inte så bra här uppe vintertid. Jag lånade hem en diffad volvo med turbo den bara stod och snurrade, fick inte fäste i snön så här uppe är det ingen (snö bil) giggle.gif Men fin var den!
malcolm
Man måste inte trycka gasen i botten. giggle.gif
sqrulan
[quote name='malcolm' date='11-12-2010, 13:13' post='1335219']
Man måste inte trycka gasen i botten. giggle.gif
whist.gif Ibland så vill man det! santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon