|
Full version: Biljävel! >:-(
fuchsian
12-10-2010, 20:38
CITAT (Inga från Närke @ 12-10-2010, 20:59)  Jag förstår inte er som blir arga på Fuchsian varenda gång. Varför svarar ni henne eller klagar hela tiden, varför ignorerar ni inte hennes inlägg istället så kanske hon slutar. Skriv om det som trådskaparen har skrivit om och låtsas inte om hennes inlägg när ni nu retar er så på henne.
Grattis Malcolm till besiktningen som verkade inte vara så farlig. Vi har en Saab 1997 års modell och servar den efter alla konstens regler. Har haft turen att hitta en bra och billig bilverkstad som har kunskap om Saab. Har gått bra hitills på besiktningarna får se hur det går i januari igen. Tack Inga, Jag har bett dom att ignonera det de inte vill läsa, men lika förbaskad gör de det. Jag har själv stoppat några med ignonering för att slippa se skiten, men det verkar inte fungera. Jag vill ju skriva där jag har något att komma med, annars läser jag och konstaterar att här har jag inget att tillägga även att det pågår en diskussion om mig så går jag vidare, låt dom snacka. Har jag något att komma med så slåss det sönder direkt och då går ju hela tråden åt helskota om 3-4 efter varandra hackar på samma sätt efter mig. Då anser jag att det är de som förstör tråden. Detta skulle inte ske om de lät mig vara, jag undviker så mycket det går de flesta ämnen så det lilla som finns intressant blir på detta vis. Låt mig vara eller svara med vänlighet, för dum är jag inte och är den första att be om ursäkt, men inte en enda gång har det tagits emot. Numera tror jag inte att det hela ligger på enbart på mig och jag tänker inte ta mer skit eller ens svara. Vi är ju så olika, men den förståelsen ser man inte så ofta här. ..Fuchsian...
fuchsian
12-10-2010, 20:46
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2010, 21:35)  Nu får vi väl ändå hejda oss lite - inte kan vi väl ägna oss åt att önska livet av varandra.. AQVA, Jag vet att det är jakttider, men jag är ingen älg som ska skjutas. Ville enbart belysa olika sidor med miljö kontra bilar , samt att här sätter vi säkerheten före andra brylar. Jag är evigt tacksam för den make jag har och att jag känner mig älskad och att han ställer min säkerhet fram liksom vår dotters och skippar annat. Det säger en hel del av en man och make och far. ... Fuchsian...
Aqvakul
12-10-2010, 20:53
CITAT (fuchsian @ 12-10-2010, 21:46)  AQVA,
Jag vet att det är jakttider, men jag är ingen älg som ska skjutas. Ville enbart belysa olika sidor med miljö kontra bilar , samt att här sätter vi säkerheten före andra brylar. Jag är evigt tacksam för den make jag har och att jag känner mig älskad och att han ställer min säkerhet fram liksom vår dotters och skippar annat. Det säger en hel del av en man och make och far. ... Fuchsian... Visst, men nu handlar faktiskt denna tråden om Malcolms bil. Du har en väldigt dålig egenskap att alltid dränka var och varannan tråd med dina egna banala historier...
fuchsian
12-10-2010, 21:17
OK, då må det ske.... (vad är det som är banalt?) Fuchsian....
netaave
12-10-2010, 21:49
CITAT (malcolm @ 12-10-2010, 18:50)  Tråden handlade om min gamla bil och INTE om DIG!, kan du tänka dig att jag också varit gift och sammanboende en gång och på den tiden såg inte ekonomin ut som den gör idag. Tyvärr drabbades min hustru av en hjärntumör och jag blev ensamstående med tre barn på heltid. Vi hade ömsesidiga livförsäkringar på varandra men nu dog hon inte fast blev totalt personlighetsförändrad. Som grädde på moset drabbades jag av en stroke (propp i hjärnan) 2005 och en till 2008 och är numera utförsäkirad från F-kassan vilket knappast har gagnat ekonomin eller något annat heller för den delen. Jag är glad för att jag överhuvud taget har en fungerande bil och du skall inte komma och snacka om förebyggande underhåll, bad inte om att bli påbackad när jag stod helt stilla men olja, luftfilter och tändstift byter jag med jämna intervaller.
Fattar du inte varför du blir ifrågasatt här på Odla så är du mer än lovligt korkad. Inte ens i en tråd som handlar om en gammal bil kan du låta bli att framhäva din egen förträfflighet och klampa fram som en elefant i en porslinsaffär. Vill du berätta om dig själv och din man så starta en egen tråd där du kan breda på med ert Barbie- och Ken-liv. Bra skrivet!
Solstorm
13-10-2010, 08:12
CITAT (malcolm @ 12-10-2010, 21:30)  Synd! Håller med dig. Trolliv är inget att spara på.
malcolm
13-10-2010, 12:21
Nu har jag valt att ignorera alla inlägg från fuchsian för att slippa se eländet.
netaave
13-10-2010, 13:08
CITAT (malcolm @ 13-10-2010, 13:21)  Nu har jag valt att ignorera alla inlägg från fuchsian för att slippa se eländet.
fuchsian
13-10-2010, 14:49
Ovanligt korkad att påstå att någon som kanske inte har för tillfället det jobbigt att en sådan person är mer korkad än den som har det sämre. Det är helt åt skogen att tänka så. Jag gör ingen skillnad av en person som är trevlig om den är rik eller fattig, men det verkar vara en vedertagen regel här i forumet som vill bara höra eländes elände och inte vill se en annan person som inte just i detta skede ligger ner av något elände eller sjukdom.
Men hota mig inte, då har du gått på en nit. Du får ignorera så mycket du vill, mig kvittar det, orkar inte med ditt elände... .. Fuchsian....
*Stintan*
13-10-2010, 15:19
Du måste ha det mer än lovligt snurrigt i skallen  Ta kontakt med ett studieförbund dom har säkert någon kurs i läsförståelse du kan gå för det behöver du sannerligen.
fuchsian
13-10-2010, 16:31
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 16:19)  Du måste ha det mer än lovligt snurrigt i skallen  Ta kontakt med ett studieförbund dom har säkert någon kurs i läsförståelse du kan gå för det behöver du sannerligen. Hinner inte, behöver inte och stör mig inte! ...Fuchsian ....
malcolm
15-11-2010, 14:56
Nu är det slut med gamla Cessan, fick ju nedslag på handbromsen på besiktningen och normalt brukar jag laga sådant själv men numera har jag ingenstans att hålla till så jag lämnade in den på verkstad. Skulle kosta 6300:- att fixa den så jag avböjde, dessutom klantade jag mig i onsdags och tryckte in plåten på höger bakdörr och skärmkant. Tog kurvan i P-huset här i centrum för snävt och skrapade i betongen, jösses hur det lät... Tur i oturen är att bilen är helförsäkrad så jag får några kronor för den eftersom en reparation lär kosta mer än vad den är värd, skall åka och få skadan besiktad imorgon och sedan är det bara att se tiden an. Ringde på en annons på Blocket om en snarlik SAAB men två år nyare och med manuell växellåda och turbo och skall åka och titta på den imorgon. 12.500 för denna tycker jag är ett bra pris: [attachment=56332:2783378376.jpeg] Vill gärna ha en SAAB 9000 igen då jag trivts med min gamla och dessutom har jag nästan nya vinterdäck och lastbågar som passar till modellen.
Gunilla T
15-11-2010, 17:51
Inte kul att bli anfallen av betongpelare inte Lycka till med bilköpet, hoppas den blir din till ett bra pris!
Ja lycka till! och skriv o berätta hur det går glöm inte att pruta!!
sqrulan
15-11-2010, 19:37
 Hoppas att det går bra för dej! SKA man ha en bil så tycker jag att man måste bry sig lite mer än normalt. Jag hatar att byta däck, kolla oljenivå, vätskenivå men det är grundläggande om man ska ha en bil här uppe i norr! Jag tar för givet att en karl ska klara en så enkel sak!? Svär inte på bilstackarn Malcolm! ALLLLT är ditt fel! Kjaaam♥
Malcolm du har då haft en massa otur med en del nu så nu är det väl dags att det vänder! Håller en tumme för "nya" bilen!
herkules
15-11-2010, 20:15
skrota bilen och åk kommunalt!
Herkules: Det beror ju på var och hur man bor om man över huvud taget KAN åka kommunalt. Jag trodde att vi bodde ganska centralt, ända till den dagen jag skulle ta bussen..........som dom ställde in för flera år sedan, numera kan man åka in till stan en gång om dagen (om man inte vill ta arbetarbussen 7 på morgonen) och hem på em, att gå på bio och gå på restaurant är inte att tänka på här i byhålan bakom arslet på ingenting.
Aqvakul
15-11-2010, 21:29
Fast runt kungliga huvudstaden så är det mkt goda allmänna kommunikationer, åtmintone till och från city. Även en äldre bil representerar en relativt stor kostnad. Huruvida den är värd det, är väl upp till var och en.
Oj...ursäkta, jag vet inte vad jag fick det ifrån att Malkolm skulle bo i Gävle ifrån, jag måste ha blandat ihop honom med någon annan, ja, då kan man hellre åka kommunalt.
*Stintan*
15-11-2010, 21:43
Hur kan man ha synpunkter på om andra ska åka kommunalt eller ha bil? Vi kan väl inte veta vilka behov av bil andra har och varför.
Visst kostar bilen, men den är en frihet också. Jag kan ta mig precis dit jag vill, när som helst. Det byter jag inte bort i första taget. Och är inte ens möjligt i dagsläget. Men visst kostar bilen, men vad gör inte det. Och söker man arbete så är väl bil oftast en förutsättning. Fick förresten papperen från bilprovningen idag. Brrr
sqrulan
15-11-2010, 21:51
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2010, 21:43)  Hur kan man ha synpunkter på om andra ska åka kommunalt eller ha bil? Vi kan väl inte veta vilka behov av bil andra har och varför.  Du, du, duuu sluta att skriv mina tankar!! =0))) Logiskt!!
herkules
15-11-2010, 22:15
CITAT (Pia L @ 15-11-2010, 21:08)  Herkules: Det beror ju på var och hur man bor om man över huvud taget KAN åka kommunalt. /../ javisst - malcolm bor i en sthlmsförort har jag för mig? sen kan det ju finnas andra skäl till varför man måste ha bil så klart.
malcolm
16-11-2010, 13:25
CITAT (herkules @ 15-11-2010, 20:15)  skrota bilen och åk kommunalt! Bilen skall definitivt skrotas men jag vill inte vara utan bil heller, visst går det att åka kommunalt i stockholmsområdet men när man bor som jag är det nästan nödvändigt att ha bil med tanke på hur mycket som behöver fraktas, jord, virke mm. Tror inte taxi ställer upp på att frakta min kanot ner till sjön heller, CITAT (Pia L @ 15-11-2010, 21:35)  Oj...ursäkta, jag vet inte vad jag fick det ifrån att Malkolm skulle bo i Gävle ifrån, jag måste ha blandat ihop honom med någon annan, ja, då kan man hellre åka kommunalt. Jag har skrivite en del om Gävle eftersom jag är uppvuxen i de trakterna och har mina bröder och min mamma där, kanske därifrån du fått det. CITAT (Klint @ 15-11-2010, 18:22)  Ja lycka till! och skriv o berätta hur det går glöm inte att pruta!! Blev inget köp av bil idag, säljaren hade fått förhinder och hade inte tid men förhoppningsvis imorgon...
Hur är det Malcolm står det en ny pärla utanför huset nu eller?
CITAT (malcolm @ 16-11-2010, 13:25)  Bilen skall definitivt skrotas men jag vill inte vara utan bil heller, visst går det att åka kommunalt i stockholmsområdet men när man bor som jag är det nästan nödvändigt att ha bil med tanke på hur mycket som behöver fraktas, jord, virke mm. Tror inte taxi ställer upp på att frakta min kanot ner till sjön heller, Jag har skrivite en del om Gävle eftersom jag är uppvuxen i de trakterna och har mina bröder och min mamma där, kanske därifrån du fått det. Blev inget köp av bil idag, säljaren hade fått förhinder och hade inte tid men förhoppningsvis imorgon... Köp en Bingolott, spela och vinn en ny bil på söndag ... så gjorde vi när vår bil var sönderplockad ... topplocket slipas och ny packning mm mm Håller tummar!
malcolm
18-11-2010, 10:45
CITAT (Klint @ 17-11-2010, 23:01)  Hur är det Malcolm står det en ny pärla utanför huset nu eller? Inte ännu, jag hade feber igår så det blev inget besök. Skall ringa idag igen. CITAT (netha @ 17-11-2010, 23:05)  Köp en Bingolott, spela och vinn en ny bil på söndag ... så gjorde vi när vår bil var sönderplockad ... topplocket slipas och ny packning mm mm Håller tummar!  Tyvärr är det ingen garanti att man vinner på dessa lotter, skrapade två trisslotter igår men inte den minsta lilla vinst.
malcolm
18-11-2010, 17:02
Nu är "nya" bilen köpt och hemtransporterad, ser lite gulbeige ut på bilden fast i själva verket är den silvergrå men det spelar mindre roll. Häftigt med 200 hk och turbo i alla fall.
*Stintan*
18-11-2010, 17:09
Hur har man råd att köpa bil när man är utförsäkrad? Kan jag få ett tips? Inte för att jag är det men för att min pension inte skulle räcka till hur gärna jag än vill ha en bil.
Sussie F-Flower
18-11-2010, 17:11
CITAT (malcolm @ 18-11-2010, 17:02)  Nu är "nya" bilen köpt och hemtransporterad, ser lite gulbeige ut på bilden fast i själva verket är den silvergrå men det spelar mindre roll. Häftigt med 200 hk och turbo i alla fall.  Vad härligt Malcolm! Lycka till med din nya Saab och jag håller tummarna att den håller länge länge... Kör försiktigt!!!
malcolm
18-11-2010, 17:19
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-11-2010, 17:11)  Kör försiktigt!!! Jag skall köra sakta och mitt i vägen.
Vad skönt Malcolm! Lycka till och glöm inte att ta väl hand om din Saab
evelina
19-11-2010, 07:21
Grattis till bilen  och kör försiktigt!
Grattis till nya bilen! Hoppas att den håller i massor av år och drar minimum av bränsle.
Biggan_
19-11-2010, 23:39
Grattis och Lycka Till med "nya" bilen! Bra val!
Solstorm
20-11-2010, 00:51
Grattis! Vilken lättnad med en ny bil!
malcolm
23-11-2010, 20:28
Aldrig får man vara riktigt glad, skulle byta till vinterhjul på "nya" bilen idag men det var inte riktigt väder för det. Kallt och blåsigt så jag åkte till däckfirman som ligger tvärs över vägen, de lyckade byta tre av hjulen men en bult till det fjärde satt som berget. En av "gummigubbarna" kom springande och blödde som en "gris" från halsen då sexkantshylsan splittrats och en flisa träffat honom riktigt illa och jag tror det blev ett sjukhusbesök för hans del. Fick telefonnummer till en annan däckfirma som hde bättre utrustning för att ta bort skruvskallar som var runda och satt hårt och åkte dit istället, fick vänte i 1½ timme innan de hade tid med min bil men de löste problemet fast det kostade mig 305 kr men jag är glad för att ha fyra vinterdäck (dubbade) på bilen istället för tre. Hade det inte varit för att det var ett sån´t jällans väder ute hade jag fixat allting själv men det blåste småspik och var allmänt ruggigt.Jag kommer att byta ut samtliga hjulbultar i vår när jag skiftar till sommardäck för något liknande vill jag inte vara med om igen.
Värmen fungerar inte riktigt som den skall heller och jag satt och frös hela vägen hem, termometern för motortemperaturen visar normalt men det blir ändå inte varmt i cupén. Kanske är det för lite kylarvätska eller så har förre ägaren kopplat bort batteriet så att ACC:n tappat kalibreringen. Får titta på det imorgon när det är ljust, just nu är det alldeles för mörkt ute för att hålla på.
Jadu, det är på vintern man vill bilen skall fungera. Ändå är det ju på vintern bilen får bekänna färg. En bil startar alltid på sommaren, värmen har man inte på, mm mm. Och hjulbultar som sitter som berget har man varit med om. Peppar,peppar, värmen har alltid min volvo levererat utan att knota.
Grattis till bilen och jag hoppas den håller bättre.
Måste få spinna vidare på däckbytet... Vi skulle byta till helt nya vinterdäck idag på vår 6 mån gamla bil. Min man skruvade i muttern och svor högt. Bulten gick tvärt av...
Så nu har en bilbärgare varit här och hämtat bilen... Jag som bor några få mil utanför huvudstaden kan nu inte ta mig någonstans utan bil. OK, om jag inte vill ta bussen 6.50 i 20 min till jobbet som börjar 2 h senare och sedan ta bussen hem 3 h efter jag slutat för dagen.
Så jag lovar er, de allmänna kommunikationerna i Stockholms län funkar inte - om man inte bor precis i tätorten.
malcolm
24-11-2010, 12:03
CITAT (Peztis @ 23-11-2010, 22:21)  Så jag lovar er, de allmänna kommunikationerna i Stockholms län funkar inte - om man inte bor precis i tätorten. Så är det, kommunikationerna fungerar rätt bra till och från city men skall man resa på tvärsen är det sämre och till kranskommunerna en bit ifrån sta´n går bussar och tåg inte så ofta.
malcolm
24-11-2010, 12:11
CITAT (gnon49 @ 23-11-2010, 21:17)  Jadu, det är på vintern man vill bilen skall fungera. Ändå är det ju på vintern bilen får bekänna färg. En bil startar alltid på sommaren, värmen har man inte på, mm mm. Och hjulbultar som sitter som berget har man varit med om. Peppar,peppar, värmen har alltid min volvo levererat utan att knota. Har aldrig haft så bra värme som i min "förra SAAB" (har inte gjort mig av med den ännu) och jag måste säga att denna bil var mer lättstartad när det var riktigt kallt än vad min förra Volvo var På den Renault jag hade på 80-talet var det inte hjulbultarna som fastnade utan hela fälgen, konstruerade en slags avdragare för att överhuvud taget få av hjulen.
Sussie F-Flower
24-11-2010, 12:36
Värmen fungerar inte riktigt som den skall heller och jag satt och frös hela vägen hem, termometern för motortemperaturen visar normalt men det blir ändå inte varmt i cupén. Kanske är det för lite kylarvätska eller så har förre ägaren kopplat bort batteriet så att ACC:n tappat kalibreringen. Får titta på det imorgon när det är ljust, just nu är det alldeles för mörkt ute för att hålla på. [/quote] Det kanske bara är dags för termostatbyte...?
Bilen du köpte verkar ju vara en riktig pärla. Då är det ju roligare att ha den i bra skick och värt att kosta på den.
malcolm
24-11-2010, 13:44
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2010, 17:09)  Hur har man råd att köpa bil när man är utförsäkrad? Kan jag få ett tips? Inte för att jag är det men för att min pension inte skulle räcka till hur gärna jag än vill ha en bil. Hade egentligen inte råd, lånade pengar.
*Stintan*
24-11-2010, 13:49
CITAT (malcolm @ 24-11-2010, 13:44)  Hade egentligen inte råd, lånade pengar.  Nöden har ingen lag  . Hoppas du får ordning på värmen utan alltför stora kostnader. Bil är det jag saknar mest numera och jag hoppas att jag någongång ska få råd att köpa en igen.
malcolm
24-11-2010, 20:40
CITAT (*Stintan* @ 24-11-2010, 13:49)  Nöden har ingen lag  . Hoppas du får ordning på värmen utan alltför stora kostnader. Bil är det jag saknar mest numera och jag hoppas att jag någongång ska få råd att köpa en igen. Nu är detta ingen dyr eller ny bil och jag har aldrig tagit lån för inköp av bil förut utan alltid betalat kontant, vet att många sätter sig i skuld för att köpa nya flashiga fordon men det har aldrig varit aktuellt för min del. Det går att hitta relativt billiga bilar på tex. Blocket men det är ju inte bara inköpet som kostar, sedan tillkommer skatt och försäkringa mm. och köper man en äldre modell gäller det att man kan fixa en del själv. Måste dock säga att jag trivs bättre med denna SAAB än den förra trots avsaknaden av värme vilket inte kan vålla alltför stora problem att komma till rätta med. Vinterdäcken (dubbade) jag fick med greppar bättre och det är skönt med manuellt växlad låda där man Kan smyga igång om det är halt.
malcolm
26-11-2010, 15:24
Fick igång värmen i "nya" bilen idag, det var som jag misstänkte, för lite kylarvätska men jag fick i 4 (FYRA) liter vilket är väldigt mycket så jag måste hålla lite koll på det där framöver. Tror hela systemet rymmer 5½ eller nå´t...
andersen
26-11-2010, 17:02
CITAT (malcolm @ 26-11-2010, 15:24)  Fick igång värmen i "nya" bilen idag, det var som jag misstänkte, för lite kylarvätska men jag fick i 4 (FYRA) liter vilket är väldigt mycket så jag måste hålla lite koll på det där framöver. Tror hela systemet rymmer 5½ eller nå´t... Glöm inte att titta på vilken färg motoroljan har, med lite otur så tar kylarvätskan den vägen. Hjulbultarna som sitter fast, avhjälpes med ett tunt lager kopparpasta, men om du lägger på det tänk på att efterdra bultarna.
malcolm
26-11-2010, 22:19
CITAT (andersen @ 26-11-2010, 17:02)  Hjulbultarna som sitter fast, avhjälpes med ett tunt lager kopparpasta, men om du lägger på det tänk på att efterdra bultarna. Kopparpasta används ALLTID här vid hjulbyte men det har hjälpt föga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|