Full version: Biljävel! >:-(
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
malcolm
Ja men då får man räkna med att det spinner, speciellt vid halka. flirting.gif
sqrulan
CITAT (malcolm @ 11-12-2010, 15:16) *
Ja men då får man räkna med att det spinner, speciellt vid halka. flirting.gif

Behöv jag veta det? Här så borde alla bilar ha snöplog.
malcolm
CITAT (sqrulan @ 11-12-2010, 17:08) *
Behöv jag veta det? Här så borde alla bilar ha snöplog.

Jösses vad 200 hk gör skillnad mot 150 men trots detta drar den nya bilen mindre bensin men jag kör inte som en biltjuv heller.
malcolm
I dag på eftermiddagen blev jag bekymrad över "nya" bilen igen, hade varit till Haninge och handlat och vägen hem genom skogen var tämligen mörk utan vägbelysning. Tyckte att strålkastarna lyste rakt ner i backen, shit också tänkte jag, ett verkstadsbesök till... Tog in "hur-gör-man-boken" när jag kom hem och fann att det finns en omkopplare för hur högt/långt strålkastarna skall lysa. Det finns alltså ett reglage för att ställa ner strålkastarna om man har tung last i bakluckan för att inte blända medtrafikanterna. Denna finess har jag aldrig haft på någon bil förut förutom på en Renault 14 för länge sedan fast där var man tvungen att öppna motorhuven och vrida på ett par rattar för att ådstakomma samma resultat. I SAAB:en görs samma sak med elektriska motorer styrda från cupén. tummenupp.gif
Carl
Samma på vw görs i kupen
Huggorm
Inställning för högt och lågt ljus finns på många bilar, men tyvärr är det en finess som brukar krångla. Det är så sällan systemet används, att det kärvar ihop
ingrid fuxwall
Även jag köpte ju en bil på blocket - den fungerar än så länge och jag hoppas att den fortsätter göra det.

Kom till slut för mig att titta i papperna och den verkar vara servad, vet att man ska kolla sådant noga men ...

Sålde även en bil på blocket - hur skulle man klara sig utan blocket!
Myosotis
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-12-2010, 20:03) *
hur skulle man klara sig utan blocket!

blocket är bra, jag har också köpt min bil på blocket
malcolm
Jag skall ringa till Mekonomen imorgon eftersom det här problemet inte fanns inna jag lämnade in bilen för byte av värmepaket, dessutom fungerar inte radion numera heller. Enligt instruktionsboken tappar den koden om batteriet kopplas ur och den har jag inte. ranting.gif
netha
CITAT (malcolm @ 13-12-2010, 23:09) *
Jag skall ringa till Mekonomen imorgon eftersom det här problemet inte fanns inna jag lämnade in bilen för byte av värmepaket, dessutom fungerar inte radion numera heller. Enligt instruktionsboken tappar den koden om batteriet kopplas ur och den har jag inte. ranting.gif

Koden till radion har inte Mekonomen ... den måste du få av den ursprungliga ägaren.
Vi hade ett helsicke när radion försvann ... fastän vi var första ägare av bil o radio ... till slut, efter snart ett halvår lyckades min brorsa fixa detta.
Huggorm
Koden kan man fixa från tillverkaren av radion. Antingen via generalagentens garantiverkstad, eller så via en auktoriserad saab-verkstad om radion var ett originaltillbehör. Jag fixade det åt en kund en gång, jag tror sony tog 50kr för besväret på den tiden.
malcolm
Nu är det inte så himla viktigt att få igång just den här radion eftersom jag tänkt byta i alla fall då den bara har kasettbandspelare och ingen CD. Tar radion som jag köpte till den förra SAAB:en och den har ingen kod, bara löstagbar front. Däremot har den funktionen för elektrisk antenn och det tycker jag är bra så länge antennen inte fryser fast vilket hände på den förra bilen emellanåt.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 23:21) *
Koden kan man fixa från tillverkaren av radion. Antingen via generalagentens garantiverkstad, eller så via en auktoriserad saab-verkstad om radion var ett originaltillbehör. Jag fixade det åt en kund en gång, jag tror sony tog 50kr för besväret på den tiden.

Radion la av på en tidigare bil då vi bytte batteri, att få nya koder skulle kosta ca. 500 kronor, nu pratar vi om kanske fem år sedan
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2010, 20:04) *
Radion la av på en tidigare bil då vi bytte batteri, att få nya koder skulle kosta ca. 500 kronor, nu pratar vi om kanske fem år sedan

En eller flera mellanhänder tjänade nog en slant på den affären
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 14-12-2010, 20:11) *
En eller flera mellanhänder tjänade nog en slant på den affären

Vi skulle kontakta bilradiotillverkaren i tyskland själva
malcolm
Idag fick jag hämta bilen på verksta´n, det var några plastflärpar som gått av och gjorde så vänster strålkastare pekade rakt ner i backen, tyvärr (som vanligt) gick det inte att endast köpa dessa flärpar så det blev en ny strålkastare för 1200:- vilket jag iof. sig tyckte var "billigt". Mekonomen bjöd på monteringen så jag slapp arbetskostnaden och det var ju alltid något så här i kärva tider. Hoppas det inte dyker upp nå´t mer nu så denna tråd kan få vila i frid och jag kan åka upp till Gävle i jul med en juste bil.
malcolm
Hoppades att denna tråd skulle få vila i frid men inte... Var och besiktade den "nya" bilen idag och fick nedslag på att ett avgasrör var tvärt av, inget stort fel iof. sig men det är ju inte gratis. Skall dock försöka hyra in mig på en av OK;s gör-det-självhallar och byta själv för att spara några kronor, har bytt otaliga avgassystem genom åren så det bör inte vålla några större bekymmer och sonen får följa med som moraliskt stöd om inte annat.
Huggorm
Sånt skall annars göras ute på en lerig vändplan, i regn och rusk. Bilen hissas upp med originaldomkraften, och bara precis så mycket så man kommer under eftersom man är rädd att den skall vika sig om man hissar för högt. Sedan skall rören vara ihoprostade så man måste ligga och brottas med vinkelslip och bågfil. Sist men inte minst skall pinnbultarna i grenröret gå av biggrin.gif
xlxl67
Ni bilexperter. Är det värt att göra en rostbehandling på bilen? Den är rostig i hjulhusen och under. Underredesbehandling ingår.
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 10-01-2011, 18:20) *
Ni bilexperter. Är det värt att göra en rostbehandling på bilen? Den är rostig i hjulhusen och under. Underredesbehandling ingår.

Menar du att laga den rost som finns, eller att spruta på underredsmassa? Om det redan finns rost är det inte så stor vits att underredsbehandla ovanpå. Om man gör det innan rosten får fäste kan det dock vara värt. Underredsbehandling kostar ju ofta ett par tusen, men höjer andrahandsvärdet mycket, särskilt om bilen är välvårdad i övrigt. Sedan beror det naturligtvis på vad för bil det är om det är lönt eller inte.
malcolm
CITAT (xlxl67 @ 10-01-2011, 18:20) *

Underredsbehandling stoppar ingen rost, det skall göras på rena ytor så det är nog bara att köra till den är skrot.
xlxl67
Vet ej. Jag har talt med ett par stycken o det verkade som att det kunde vara värt att ta bort rost för att få bilen att hålla några år extra?!

Jag skall inte sälja bilen. Nissan Sunny-95 är det.
malcolm
Det skall skrapas ytterst noga i så fall, helst blästras vilket lär kosta mer än vad bilen är värd.
Huggorm
Ja, man måste vara extremt noga när man lagar rost, blir det lite kvar under den nya lacken så kommer den sprida sig. När rosten väl har bitit sig fast är den väldigt svår att bli av med. Det är nog som Malcolm skriver lika bra att fortsätta köra så länge det går, och inte lägga ut stora pengar på att laga något som ändå förmodligen kommer tillbaka efter ett par år.
gnon49
ja rost är bilens fiende nr 1. Går kanske att bromsa men inte hejda totalt. Är glad att min 92:a inte har visat på någon rost, även om det troligen finns i balkar. Än så länge verkar allt solit. Rostiga bilar har jag haft så det räcker o blir över.
Sist jag bytte avgasrör så satt det så fast att jag till slut tog en mindre slägga och slog på mellanljuddämparen och fick lott det från grenröret. Men allt är ju rostigt o fastbränt, och jag hissade inte ens upp bilen. Men trägen vinner heter det ju.
Meriona
Det var ju inte så farligt ändå Malcolm, det kunde varit mycket värre (dyrare). sweatingbullets.gif
xlxl67
Tack för tipsen! De sa på verkstaden att det skulle stoppa rosten men att den skulle komma tillbaka. Detta skulle kosta 4.300. Ngn sade att det kunde vara värt det så att jag kunde använda bilen ett par år till?!
Eva-Helene
När jag hade egen bil (på 90-talet) fanns det "rostätare". Det funkade bra på bl.a. min kära Passat - rosten kom inte tillbaks precis på dom fläckarna som behandlats...den hade s.k. "fläcktyfus" rolleyes.gif
Finns den däringa rostätaren nuförtiden?
malcolm
Ja, rostätare finns fortfarande, en rosa geléliknande vätska som man penslar på vid det angripna stället och Biltema har en liknande produkt av eget märke. Personligen gillar jag inte detta eftersom det blir lite som att öppna ett sår på nytt och det brukar rosta än mer på dessa ställen om man inte behandlar ytan med rostskydd av något slag.
Eva-Helene
Jo, men man måste ju naturligtvis på med rostskydd efteråt. Jag tyckte att det funkade alldeles utmärkt. smile.gif
malcolm
Idag beställde jag nya ljuddämpare hos Mekonomen, kommer att kosta drygt 3000 kr. Had blivit billigare på Biltema men just de jag behövde var slut och då spelar det ingen roll hur "billiga" de var. Skall hämta imorgon men gör jobbet själv.
xlxl67
Tack för tips här! Ska kolla på ngt som heter Hammarlack ivf.
KRT
Vilken passande tråd - svär just nu över vår gamla V70 vars högra frambroms pga vädret har satt sig sad.gif... Det har ju inte gått att bromsa normalt på 2 månader, så det är kanske inte så konstigt att det rostat fast, med det är fruktansvärt irriterande!
Ska lämna in bilen i morron, så får vi se hur illa det är - räcker det med en rengörning och smörjning, eller måste vi byta ok och allt?

Har dessutom ett litet läckage med hydraulikvätska någonstansifrån (upptäckte det när vi körde fast i snön för några veckor sedan), men vi vet var. Det läcker inte mycket, och verkar inte ha någon direkt påverkan, men det är ju lika bra att fixa det om vi ändå har bilen inne....

Typiskt gamla bilar smile.gif
Huggorm
CITAT (KRT @ 11-01-2011, 21:09) *
Vilken passande tråd - svär just nu över vår gamla V70 vars högra frambroms pga vädret har satt sig sad.gif... Det har ju inte gått att bromsa normalt på 2 månader, så det är kanske inte så konstigt att det rostat fast, med det är fruktansvärt irriterande!
Ska lämna in bilen i morron, så får vi se hur illa det är - räcker det med en rengörning och smörjning, eller måste vi byta ok och allt?

Har dessutom ett litet läckage med hydraulikvätska någonstansifrån (upptäckte det när vi körde fast i snön för några veckor sedan), men vi vet var. Det läcker inte mycket, och verkar inte ha någon direkt påverkan, men det är ju lika bra att fixa det om vi ändå har bilen inne....

Typiskt gamla bilar smile.gif

Det låter som om ett ok är ordentligt dåligt. När kolvens skyddsdamask går sönder, så går det in saltvatten och sandkorn från vägbanan och skapar rost på cylinderväggarna. Dels går kolven tungt och fastnar på grund av detta, dels skadas packringen som skall hålla tätt. Läcker det bromsvätska är det ganska illa ställt. Men förhoppningsvis är inte bromsok till volvo så dyra, och det är ju standardreparation så det borde inte ta lång arbetstid att fixa heller.
KRT
Ja, bra är det iaf smile.gif, frågan är bara hur dåligt det är....

Vet faktiskt inte om hydraulikvätskan kommer från bromsarna, det finns ju (väl?) andra hydrauliska system i bilar, typ servo????

Måste erkänna att jag inte kan så mycket om bilar, vet ungefär hur det ser ut och var saker sitter, men begriper mig inte på vad som kan vara fel och hur man lagar det smile.gif

Har en gåta till alla bilkunniga; hur kopplae man totalt bort bakluckan från centrallåset??? Detta har gjorts på bilen av förra ägaren och ingen har hittills kommit på hur (om der går...) att koppla in den igen????
Huggorm
CITAT (KRT @ 11-01-2011, 22:06) *
Ja, bra är det iaf smile.gif, frågan är bara hur dåligt det är....

Vet faktiskt inte om hydraulikvätskan kommer från bromsarna, det finns ju (väl?) andra hydrauliska system i bilar, typ servo????

Måste erkänna att jag inte kan så mycket om bilar, vet ungefär hur det ser ut och var saker sitter, men begriper mig inte på vad som kan vara fel och hur man lagar det smile.gif

Har en gåta till alla bilkunniga; hur kopplae man totalt bort bakluckan från centrallåset??? Detta har gjorts på bilen av förra ägaren och ingen har hittills kommit på hur (om der går...) att koppla in den igen????

Hydraulolja kan även komma från styrservot ja, eller från kopplingscylindrarna, om det är hydrauliskt på den modellen. Jobbigt om det är styrservot, det är en massa jobb och dyrt att fixa.

Angående centrallåset så är det troligast att dom bara ryckt lös kabeln från låsmotorn. Har du lossat på klädseln i bakluckan och kollat om där finns någon lös kontakt?
KRT
CITAT (Huggorm @ 11-01-2011, 22:17) *
Angående centrallåset så är det troligast att dom bara ryckt lös kabeln från låsmotorn. Har du lossat på klädseln i bakluckan och kollat om där finns någon lös kontakt?

Vilket bra förslag! Så långt har jag inte ens tänkt! Iofs gillar jag inte att ta loss paneler eftersom de eländiga små plastfästena alltid går sönder, men i detta fallt kan det helt klart vara värg det. Tack för tipset!!!
gnon49
CITAT (malcolm @ 11-01-2011, 18:34) *
Idag beställde jag nya ljuddämpare hos Mekonomen, kommer att kosta drygt 3000 kr. Had blivit billigare på Biltema men just de jag behövde var slut och då spelar det ingen roll hur "billiga" de var. Skall hämta imorgon men gör jobbet själv.

Har du varit under och sprayat rostlösningsmedel. Det kan löna sig om det är fastrostat. Tror aldrig jag bytt ett avgassystem utan att det suttit fast o jävlats med en. Blodiga knogar får man på köpet. Men när det är klart så lyser solen igen. biggrin.gif
malcolm
CITAT (gnon49 @ 11-01-2011, 22:45) *
Har du varit under och sprayat rostlösningsmedel. Det kan löna sig om det är fastrostat. Tror aldrig jag bytt ett avgassystem utan att det suttit fast o jävlats med en. Blodiga knogar får man på köpet. Men när det är klart så lyser solen igen. biggrin.gif

Jag brukar aldrig skruva ner de gamla systemen utan jag sågar sönder dem med rondell/bågfil, de skall ju ändå kastas. Monteringssats är också beställt, nya skruvar, packningar och klammor.
AndersKbg
CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 13:17) *
Jag brukar aldrig skruva ner de gamla systemen utan jag sågar sönder dem med rondell/bågfil, de skall ju ändå kastas. Monteringssats är också beställt, nya skruvar, packningar och klammor.

Exakt. Man sparar precis hur mycket tid som helst på det.
gnon49
Skall def. införskaffa en rondell när nästa byte blir aktuellt. Våld är det enda som ljuddämparen förstår.
malcolm
Går det inte med våld så funkar det med mera våld. rotfl.gif

Minns när en av mina forna grannar skulle byta avgassystem på sin bil, han hissade upp den och sågade sönder det gamla och det gick väl bra. Det var bara det att det inte gick att trä dit det nya då det slog i marken så han grävde ett dike under bilen för att få dit det nya. rotfl.gif
AndersKbg
CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 14:04) *

Minns när en av mina forna grannar skulle byta avgassystem på sin bil, han hissade upp den och sågade sönder det gamla och det gick väl bra. Det var bara det att det inte gick att trä dit det nya då det slog i marken så han grävde ett dike under bilen för att få dit det nya. rotfl.gif

Haha, och domkraft var inget bra alternativ?
Huggorm
CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 14:04) *

Det har jag funderat på någon gång också rolleyes.gif Att få dit röret som skall gå över bakaxeln kan vara halvt omöjligt på vissa bilar. Det är då man börjar fundera på om det är något fel på piratgrejerna man köpt, men det är det ju normalt sett inte
gnon49
Och när väl dämpare o rör är på plats så återstår upphängningen. Dessa gummidämpare som skall passa så exakt o tajt kan driva en till vansinne. Enda glädjen är att till volvon så kostar systemet relativt lite. Tror jag gav 1100 för allt bakom katalysatorn.
malcolm
Nu är det definitvt slut med gamla Cessan, må den vila i frid. Tog en kurva i P-huset i centrum lite snävt i vintras och skrapade sönder dörr och skärm på höger bak.. Försäkringsbolaget tyckte inte det var värt att reparera den gamla kärran och sedan har den stått här hemma. Fick ett mail från försäkringsbolaget för någon månad sedan att jag måste göra något med bilen annars skulle ärendet avskrivas, ringde till Assistancekåren och de hämtade den i förrgår och idag ringde försäkringsbolaget och sa att de löser in den för 10.000 minus självrisk (3000:-) och det hade jag aldrig fått för den även utan skadan. Är glad som en speleman nu, tänka sig... 7000 kr i handen och jag sombara gav 16.000 för den och har kört i fem år. Dessutom skulle jag få åka och hämta sommarhjulen som låg i bakluckan utan avdrag och dessa passar även till min nuvarande bil av samma modell. bravo.gif
malcolm
CITAT (gnon49 @ 12-01-2011, 17:05) *
Och när väl dämpare o rör är på plats så återstår upphängningen. Dessa gummidämpare som skall passa så exakt o tajt kan driva en till vansinne. Enda glädjen är att till volvon så kostar systemet relativt lite. Tror jag gav 1100 för allt bakom katalysatorn.

Det går lättare att få dit gummiupphängningarna om man inte drar ihop skarvarna ordentligt utan bar skruvar dit dem lite löst till att börja med.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 16-06-2011, 15:01) *
Nu är det definitvt slut med gamla Cessan, må den vila i frid. Tog en kurva i P-huset i centrum lite snävt i vintras och skrapade sönder dörr och skärm på höger bak.. Försäkringsbolaget tyckte inte det var värt att reparera den gamla kärran och sedan har den stått här hemma. Fick ett mail från försäkringsbolaget för någon månad sedan att jag måste göra något med bilen annars skulle ärendet avskrivas, ringde till Assistancekåren och de hämtade den i förrgår och idag ringde försäkringsbolaget och sa att de löser in den för 10.000 minus självrisk (3000:-) och det hade jag aldrig fått för den även utan skadan. Är glad som en speleman nu, tänka sig... 7000 kr i handen och jag sombara gav 16.000 för den och har kört i fem år. Dessutom skulle jag få åka och hämta sommarhjulen som låg i bakluckan utan avdrag och dessa passar även till min nuvarande bil av samma modell. bravo.gif

tummenupp.gif
en extra slant är aldrig fel!
Eva i Skåne
Ett lyckligt slut får man väl säga biggrin.gif
malcolm
Tror jag skall köpa en moppe för pengarna. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon