Full version: forumfunderingar
Sidor: 1, 2, 3, 4
Alba
CITAT (fuchsian @ 05-11-2010, 17:23) *
Snuskhummer!!!!

Nu missförstår du - snuskhummer där naughty.gif

Så här skrev du "Varför skulle det vara så fel att inte kunna få utnjyttja sin dotter för hjälp".
När man utnyttjar en person gör man det ev egen vinning (har inget att göra med det du nu tror även om ordet också används i de sammanhangen.de).
Det var språkpolisen i mig som reagerade inget ont menat.

En annan sak som jag också reagerar på (har inte alls med ämnet eller dig att göra) det är när någon säger tex
Tack vare att det regnade blev han genomblöt - vaddå tack vare - det är väl inget att tacka för.
Det heter på grund av att det regnade blev han genomblöt.

edit - inlägget blev dubbelt
Alba
F. ---- har du läst mitt inlägg till dig.
fuchsian
CITAT (Alba @ 06-11-2010, 12:18) *
F. ---- har du läst mitt inlägg till dig.

OK,

Nu har jag gjort det och det blev galet på ett sätt. Det beror på vad jag uppfattar med det ordet och det du uppfattar. Det ordet för mig betyder något mkt smärtsamt och att jag inte stannade upp och skrev mitt inlägg bättre, hade inte det ordet kommit med. (Jag kommer inte vara vid min dator på ett tag, men kollar min post.)
Förstår du mig nu? .. tummenupp.gif ... Fuchsian .....
Alba
CITAT (fuchsian @ 06-11-2010, 15:34) *
OK,

Nu har jag gjort det och det blev galet på ett sätt. Det beror på vad jag uppfattar med det ordet och det du uppfattar. Det ordet för mig betyder något mkt smärtsamt och att jag inte stannade upp och skrev mitt inlägg bättre, hade inte det ordet kommit med. (Jag kommer inte vara vid min dator på ett tag, men kollar min post.)
Förstår du mig nu? .. tummenupp.gif ... Fuchsian .....

tummenupp.gif

Det är just det som är så knepigt med nätet. Vi läggger in olika värderingar i ord och sen kan det bli missförstånd.
Christa
CITAT (andersen @ 03-11-2010, 19:10) *
Jag heter andersen på riktigt, och har inga problem med att folk vet vem jag är, men jag talar inte om vad min fru eller dotter har för namn,och inte heller vad jag jobbar någon stanns, tror att om jag hadde börjat på nätet i dag, så hadde jag nog inte haft mitt riktiga namn, för det finns många konstiga människor och risker med dom.

Mitt val är att inte ha kontakt med folk från nätet,och det är samma sak med arbetskamraterna dom vill jag heller inte ha kontakt med utanför arbetet, utan dom vännerna som jag har i "riktiga"livet dom träffar jag och vi har trevligt tillsammans, dom är inte så många.

Jag dricker i stortsätt ingen alkohol sedan 25år tillbaka,och har svårt med fulla människor, tycker att det är jobbigt att gå på tillställningar som jobbet anordnar, brukar därför alldrig gå på firmafester eller dyl.

Är med i föreningslivet, är politisk aktiv och tycker om att skriva insändare i tidningar och vara med i medborgarträffar, samma sak där dom personerna som man träffar i det "livet" bjuder jag inte hem, utan man nöjer sig att nicka tillvarandra på konsum.

Nu avslöjade du i alla fall att du är en man. Det var ju det jag trodde som du vet men när du inte svarade så trodde jag det var för att du inte ville avslöja det. cool.gif
fuchsian
Så sant,

Därifrån kommer det mycket träta i onödan när man missförstår, skriver fel och sedan låter det vara. du gjorde helt rätt att påminna mig om detta och nu förstår du hur jag uppfattade det, knasigt.
Jag har PM till flera att säga ifrån och inte bli ledsna eller arga, jag är trots allt en vänlig person och vill rätta till mina fel. Jag fegar mig inte ur dem! tummenupp.gif ... Fuchsian .....
Huggorm
CITAT (andersen @ 03-11-2010, 19:10) *
Jag heter andersen på riktigt, och har inga problem med att folk vet vem jag är, men jag talar inte om vad min fru eller dotter har för namn,och inte heller vad jag jobbar någon stanns, tror att om jag hadde börjat på nätet i dag, så hadde jag nog inte haft mitt riktiga namn, för det finns många konstiga människor och risker med dom.

Du behöver inte berätta vad din fru och dotter heter, för det är hur enkelt som helst att ta reda på ändå för den som vill. Jag gjorde en snabb sökning, och vet nu att din fru är 42 år och har ett ovanligt förnamn, och att din dotter är 17 år. Man är inte ett dugg anonym på nätet, och vill någon galning dig illa skulle denne hitta dig utan minsta problem. Så är det tyvärr.
gnon49
Du är aldrig anonym på nätet, såvida du inte gömmer dig bakom en annan server med nytilldelad ip-adress.
Har provat det men så segt det blev att surfa. Ip-adressen är tillgänglig för alla som är intresserade av den.
Skräppost är väl det vanligaste o harmlösaste i sammanhanget.Spåren efter oss på nätet är lika tydliga som spåren i snön.
Anma
CITAT (gnon49 @ 06-11-2010, 22:22) *
Du är aldrig anonym på nätet, såvida du inte gömmer dig bakom en annan server med nytilldelad ip-adress.
Har provat det men så segt det blev att surfa. Ip-adressen är tillgänglig för alla som är intresserade av den.
Skräppost är väl det vanligaste o harmlösaste i sammanhanget.Spåren efter oss på nätet är lika tydliga som spåren i snön.

Jomen vad gör du med en ip-adress? Bara den hjälper väl föga. Eller ska du hota internetleverantören att avslöja vem ipn tillhör?
Min nuvarande Ip-adress som jag har via min internetleverantör och som jag på inget sätt döljer pekar på att jag finns i Kalmar, fast jag i själva verket befinner mig en bra bit norr om Sthlm. Vad har du för nytta av det Ip-numret?
Eller vet du något jag inte vet? Hur man får reda på vem ett IP tillhör?
netha
Du kan som privatperson ALDRIG få reda på vem som är/var ägare till ett specifikt IP-nummer!

Polisen kan... om brottet de utreder, leder till minst två års fängelse ... få reda på numret.
Anma
CITAT (netha @ 06-11-2010, 22:37) *
Du kan som privatperson ALDRIG få reda på vem som är/var ägare till ett specifikt IP-nummer!

Polisen kan... om brottet de utreder, leder till minst två års fängelse ... få reda på numret.

Precis, men gnon49 antyder något annat.
netha
CITAT (Anma @ 06-11-2010, 22:51) *
Precis, men gnon49 antyder något annat.

Precis .... han tror sig veta ... men gör inte det. thumbdown.gif
Piccante
CITAT (netha @ 06-11-2010, 22:37) *

googlar man på "trace IP adress" så får man olika mer eller mindre seriösa länkar till sajter som visar var noderna är som man kopplar upp sig genom och i forum tipsas det om spionprogram etc så man kan nog luska ut ganska mkt själv....
Överbölingen
Det mesta av det här parlerandet begriper jag inte och inte heller vad det går ut på och varför. För det första så skall man ha klart för sig precis som sagts att det jag skickar ut i syberrymden finns där för evigt. Elakheterna dömer var och en själv. Tolerans för oliktänkande är nog en grund för trivsam syberkontakt. Det är faktiskt inte nödvändigt att kasta tillbaka en snöboll med en sten i för att träffa. Man behöver inte käfta emot allt.

Väl medveten om det globala i internet så är jag inte rädd för att klara ut vem jag är. Om jag blir arg eller sur för något så är det viktigare att tala om orsaken till förargelsen än att vara elak tillbaka. De allra flesta gångerna handlar det om feltolkningar från det ena eller andra hållet.

Skall jag ha något vettigt utbyte av ett forum så skall det vara för att jag ha klartgjort vem jag är och vad jag står för. Kollar man personalia för många användare så är informationen minimal. Alltså i grund en operson och inget att bry sig om. Ibland bemöter jag inlägg trots att jag inte vet något om tyckaren i fråga, men oftast kollar jag så långt det går vem det är.

Att dölja sig bakom ett nickname eller flera tycker jag trots att möjligheten finns är falskt i högsta grad. Lågt att inte kunna stå för vem man egentligen är.

Jag gör klavertramp ibland. Ok-då jag får skylla mig själv. Men hur mycket som helst bör inte ut i sybern. Har du skrivit något tokigt så berätta för grannarna att vissa tider lyser vissa lampor. Och vissa skall aldrig lysa. Har du inga grannar så ha en bil parkerad och ordnad snöröjning och fotspår (Norrland). Seriekoppla annars några timers så att radio och TV samt lampor tänds lite hur som helst och ganska hög volym. Bör höras när någon står på bron.

För övrigt så kåserar jag eller skriver krönikor av hjärtans lust bara för att det är kul. Läs den som vill. Lockar inte en tidningsrubrik, typ "AIK fick storstryk av Hammarby" "Mammografiundersökningarna avslutas", "Butikssnatterierna minskar/ökar" osv, intresserar mig väldigt lite och artikeln läser jag inte. Samma sak på forumet. Har jag inget att tillföra så yttrar jag mig inte.

Förmodligen är det här stöld av tråd, men det bryr jag mig inte om. Läsningen av många inlägg fick mig att reagera. Var fan finns den svenska tolleransen och trevligheten? Väldigt många som vet bäst av alla.
Monaxe
Så sant, som alltid! tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 06-11-2010, 18:56) *
...din fru ... din dotter...

thumbdown.gif Även om du nu är så himla duktig på att snoka fram privat information och jag inser att andra kan göra det samma, är det väl ändå onödigt att lägga ut den infon här till allmänt beskådande. Vill du bevisa för någon att de ska vara mer försiktiga kan du skrämma dem med den infon i pm, inte öppet.
Anma
CITAT (Markus_H @ 06-11-2010, 23:21) *
googlar man på "trace IP adress" så får man olika mer eller mindre seriösa länkar till sajter som visar var noderna är som man kopplar upp sig genom och i forum tipsas det om spionprogram etc så man kan nog luska ut ganska mkt själv....

Ja, men kan man verkligen luska ut i vilken lägenhet ett visst IP-nummer är kopplat? Eller ens vilket område i staden?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 07-11-2010, 10:30) *
thumbdown.gif Även om du nu är så himla duktig på att snoka fram privat information och jag inser att andra kan göra det samma, är det väl ändå onödigt att lägga ut den infon här till allmänt beskådande. Vill du bevisa för någon att de ska vara mer försiktiga kan du skrämma dem med den infon i pm, inte öppet.

Jag la inte ut någon spårbar information, inga namn eller adresser eller liknande. Jag tycker det är bra att påminna folk med jämna mellanrum om hur lite anonyma vi faktiskt är på nätet. På det här viset nås många fler av informationen.
gnon49
Spåren finns där. Det gäller bara att tolka dom. Själv har jag varken intresse eller kunskap om hur man gör.
Jag har mitt virusprogram o min brandvägg och kan inte mer skydda mig. Men helt 100% säker på att just min dator inte har någon form av spionprogram, kan jag inte vara. Att fjärkontroller datorer utan ägarens vetskap förekommer. Emailadresser o kontokortsuppgifter säljs på nätet. Dom sociala medierna är en guldgruva för suspekta individer. Och som sagt, jag varken har eller vill kunskapen om eller hur man går tillväga.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 07-11-2010, 11:15) *
Jag tycker det är bra att påminna folk med jämna mellanrum om hur lite anonyma vi faktiskt är på nätet. På det här viset nås många fler av informationen.

Det är ju bra och viktigt, men ändå.
*Stintan*
edit: fel tråd...
sqrulan
giggle.gif Så blir det då flera trådar har liknande rubriker!
andersen
CITAT (Huggorm @ 06-11-2010, 18:56) *
Du behöver inte berätta vad din fru och dotter heter, för det är hur enkelt som helst att ta reda på ändå för den som vill. Jag gjorde en snabb sökning, och vet nu att din fru är 42 år och har ett ovanligt förnamn, och att din dotter är 17 år. Man är inte ett dugg anonym på nätet, och vill någon galning dig illa skulle denne hitta dig utan minsta problem. Så är det tyvärr.

Du har helt rätt, men den vanliga dator användaren har det inte lika lätt som du att hitta en person,och om jag skulle nämna min fru eller dotters namn här, så skulle jag naturligtvist ha frågat dom först om dom är bekväma med att deras namn tas upp här.Vilket jag inte tror att dom är.
Piccante
CITAT (andersen @ 07-11-2010, 14:11) *
Du har helt rätt, men den vanliga dator användaren har det inte lika lätt som du att hitta en person..........

Jo tyvärr, det är ganska enkelt.
sqrulan
Nu blev ju jag med sååå nyfiken! Hur gör man då???
fuchsian
Instämmer, hur gör man? berätta då..... ...Fuchsian....
Piccante
Om folk har väldigt ovanliga namn, yrken eller adresser så räcker nog eniro/ gula sidforna långt men annars finns det ett antal sajter där man kan söka på offentliga uppgifter om folk. Vill man dessutom veta vad de tjänar så finns ju Ratsit med.

Med namn + bostadsort kommer man långt....
sqrulan
Ni får gärna söka på mej och skriva här lite info, det vore ju roligt! Jag skäms inte över nåt och nån skurk är jag inte ännu i alla fall! Jobbar inte åt någon hemlig maffia eller spionorganisation heller! giggle.gif

andersen
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 14:40) *
Ni får gärna söka på mej och skriva här lite info, det vore ju roligt! Jag skäms inte över nåt och nån skurk är jag inte ännu i alla fall! Jobbar inte åt någon hemlig maffia eller spionorganisation heller! giggle.gif

Om jag får säja något, så tycker inte jag att det är något bra, du kan få någon knäppis efter dej. Markus har talat om för mej vilken gata jag bor på,så helt klart så går det att få fram det mesta om folk.
sqrulan
Det kan du ju ha rätt i men risken är nog liten här på forumet! giggle.gif
Vore det nu nån figur som ville söka på mej för att vara dum eller nåt så inte tror jag att detta förändrar nånting, den figuren har nog redan gjort det isåfall.

Är man på FB och andra ställen så vet ju alla vem man är redan! Jag förstår inte vad som är hemligt? Jag har skickat fröer/växter och fått fröer/växter av många här och på andra forum så många vet redan vem jag är m.m....
Huggorm
CITAT (andersen @ 07-11-2010, 14:11) *
Du har helt rätt, men den vanliga dator användaren har det inte lika lätt som du att hitta en person,och om jag skulle nämna min fru eller dotters namn här, så skulle jag naturligtvist ha frågat dom först om dom är bekväma med att deras namn tas upp här.Vilket jag inte tror att dom är.

Men jag är en vanlig datoranvändare och inte någon Lisbet Salander. Det finns säkert en halv miljon personer i Sverige som skulle kunna hitta infon snabbare än mig
fuchsian
Enbart en normal försiktighet, skulle jag tro. Det finns gott om knäppskallar och mytomaner som man inte frivilligt vill öppna sin dörr.
Trots det tror jag nog att i denna forum inte finns så många sådana som är ute efter folk än växter.
Det hör väl till att man känner sig för innan man blir närmare bekant med. sedan finns dom man fattar tycke på direkten, dom som ligger rätt nära ens egna referensramar så då har jag gett ut min mailadress till personen i fråga.
Man kan inte hålla på och se spöken i alla hörn heller???? ..Fuchsian.....
sqrulan
CITAT (fuchsian @ 07-11-2010, 15:22) *
Enbart en normal försiktighet, skulle jag tro. Det finns gott om knäppskallar och mytomaner som man inte frivilligt vill öppna sin dörr.
Trots det tror jag nog att i denna forum inte finns så många sådana som är ute efter folk än växter.
Det hör väl till att man känner sig för innan man blir närmare bekant med. sedan finns dom man fattar tycke på direkten, dom som ligger rätt nära ens egna referensramar så då har jag gett ut min mailadress till personen i fråga.

ha, ha giggle.gif
Piccante
CITAT (fuchsian @ 07-11-2010, 15:22) *

Det folk ofta glömmer är att det inte nödvändigtvis finns bovar och banditer bland de 10000 som är användare på odla.nu men blande de potentiella 9000000 läsare som kan läsa allt på odlas forum utan att vara reggade kan det finnas en och annan stolle....
fuchsian
CITAT (Markus_H @ 07-11-2010, 15:44) *
Det folk ofta glömmer är att det inte nödvändigtvis finns bovar och banditer bland de 10000 som är användare på odla.nu men blande de potentiella 9000000 läsare som kan läsa allt på odlas forum utan att vara reggade kan det finnas en och annan stolle....

DET är jag medveten om! Därför är man reserverad. ...Fuchsian ...
Pia L
Jag har vid ett flertal tillfällen fått pm från olika odlaiter som trott att jag ville veta var min brevlåda bor, jag vill bara upplysa er om att jag redan VET var den bor så ni kan bespara mig den informationen.
Varför man sedan skickar pm för att tala om var jag bor kan man ju undra.
Och till dom som är så duktiga på att tala om var JAG bor, vill ni vara vänliga att lägga fortsatt möda på att upplysa om att jag INTE delar brevlåda med Fuchian, och tala istället om för HENNE var hon bor.
En del är ju bara FÖR snurriga här!!
Överbölingen
Kollade mitt eget namn på Google och sökte på bilder. OK några var mina men vissa hade fullständigt "Goddag yxskaft" texter. Dessutom hamnade tydligen alla FB avatarer som mina bilder. Tur att jag bara lägger upp lågupplöste bilder som knappast duger till tryck om nu någon skulle vilja stjäla en bild.

Kolla er själva! Både över bilder och nätet. Om ni ny inte redan gjort det. Kolla upp nicknames också! Kanske behövs ibland ett annat sätt att uttrycka och skriva.
Däremot hittade jag inte bilder som lagts in på olika forums album men väl en massa texter.
fuchsian
CITAT (Pia L @ 07-11-2010, 15:50) *
Jag har vid ett flertal tillfällen fått pm från olika odlaiter som trott att jag ville veta var min brevlåda bor, jag vill bara upplysa er om att jag redan VET var den bor så ni kan bespara mig den informationen.
Varför man sedan skickar pm för att tala om var jag bor kan man ju undra.
Och till dom som är så duktiga på att tala om var JAG bor, vill ni vara vänliga att lägga fortsatt möda på att upplysa om att jag INTE delar brevlåda med Fuchian, och tala istället om för HENNE var hon bor.
En del är ju bara FÖR snurriga här!!

Ta nu alla och fundera! Varför ska ni blanda oss ihop???`Mig är det obegripligt och jag känner det som obehag att en oskyldig medlem blir dragen med mig. Skärp er! ...Fuchsian....
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 07-11-2010, 16:00) *
Kollade mitt eget namn på Google och sökte på bilder. OK några var mina men vissa hade fullständigt "Goddag yxskaft" texter. Dessutom hamnade tydligen alla FB avatarer som mina bilder. Tur att jag bara lägger upp lågupplöste bilder som knappast duger till tryck om nu någon skulle vilja stjäla en bild.

Kolla er själva! Både över bilder och nätet. Om ni ny inte redan gjort det. Kolla upp nicknames också! Kanske behövs ibland ett annat sätt att uttrycka och skriva.
Däremot hittade jag inte bilder som lagts in på olika forums album men väl en massa texter.

Om inte annat kan man googla sig själv för att få se vad det är som potentiella arbetsgivare får se. Jag tror det är ytterst få som får jobb via arbetsförmedling idag, som inte blir kontrollerade via nätet. Och det kan räcka med skitsaker för att en arbetsgivare skall dra öronen åt sig.
Kryddan03
Om någon skulle få för sig att googla mitt namn får de reda på att jag föddes på 1700-talet och blev mördad under andra hälften av 1900-talet. Ibland känner jag mig i och för sig väldigt gammal men död är jag inte än, vad jag vet. Och då har jag ändå ett relativt ovanligt namn. smile.gif
Anma
CITAT (Kryddan03 @ 07-11-2010, 18:34) *
Om någon skulle få för sig att googla mitt namn får de reda på att jag föddes på 1700-talet och blev mördad under andra hälften av 1900-talet. Ibland känner jag mig i och för sig väldigt gammal men död är jag inte än, vad jag vet. Och då har jag ändå ett relativt ovanligt namn. smile.gif

Oj, blev du över 150 år! Det var jävligt att bli så gammal och sedan inte ens få dö av ålder, utan blev tvungen att mördas... flirting.gif
Huggorm
CITAT (Kryddan03 @ 07-11-2010, 18:34) *

Inte så ovanligt, det finns trots allt 57 stycken i landet med samma för- och efternamnskombination flirting.gif
Pia L
Tack för tipset att googla på sitt namn, jag upptäckte att jag vunnit kattmat i en tävling och kunde på så vis kontakta deras kundtjänst :-)
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 07-11-2010, 18:43) *
Inte så ovanligt, det finns trots allt 57 stycken i landet med samma för- och efternamnskombination flirting.gif

57/9 401 925... tycker jag nog är relativt ovanligt... Läs om läs rätt... rolleyes.gif

CITAT (Anma @ 07-11-2010, 18:41) *
Oj, blev du över 150 år! Det var jävligt att bli så gammal och sedan inte ens få dö av ålder, utan blev tvungen att mördas... flirting.gif

T o m över 200 år innan jag nesligen blev mördad. biggrin.gif
fuchsian
Hörru, du fattade inte att du var död, trodde att du levde, men inget att oroa sig för. Det går många i dina skor och tror att de lever, men har dödd ett bra tag sedan.
Orsaken till det är enkel ---- man tror att när man dör att det är finito, men nej, vilken överraskning, men lite fel på författningsförmågan knallar man runt och undrar att ingen bry sig. ...... ...Fuchsian......

CITAT (Markus_H @ 07-11-2010, 14:39) *
Om folk har väldigt ovanliga namn, yrken eller adresser så räcker nog eniro/ gula sidforna långt men annars finns det ett antal sajter där man kan söka på offentliga uppgifter om folk. Vill man dessutom veta vad de tjänar så finns ju Ratsit med.

Med namn + bostadsort kommer man långt....

Det verkar inte troligt. Hur får man fram namnet???? och bostadsorten???? och allt det andra?

Låter som att leta nål i höstacken, men har jag fel så då så, vill ha bättre bevis.... Fuchsian.....
Huggorm
CITAT (fuchsian @ 07-11-2010, 19:25) *
Det verkar inte troligt. Hur får man fram namnet???? och bostadsorten???? och allt det andra?

Låter som att leta nål i höstacken, men har jag fel så då så, vill ha bättre bevis.... Fuchsian.....

Folk lämna hela tiden ledtrådar efter sig i sina inlägg. Bostadsort eller åtminstone vilken del av landet det är, ålder, för- eller efternamn, medlemskap i föreningar eller liknande, jobb och så vidare i alla evighet. Eller så använder dom samma användarnamn någon annanstans, och har där lämnat ledtrådar. Det krävs så lite för att man skall kunna identifiera en person
fuchsian
Det förstås, om man vill leka detektiv, men det gäller om man har lämnat något efter sig, där kan det bli knivigt, kanske.??? ...Fuchsian ..... PS: kom inte och väck mig på natten bara!
Alba
Många lämnar spår efter sig utan att vara medveten om det - tyvärr.
Med sunt förnuft klarar man sig ganska långt - även på nätet.
Piccante
CITAT (fuchsian @ 07-11-2010, 19:25) *
Hörru, du fattade inte att du var död, trodde att du levde, men inget att oroa sig för. Det går många i dina skor och tror att de lever, men har dödd ett bra tag sedan.
Orsaken till det är enkel ---- man tror att när man dör att det är finito, men nej, vilken överraskning, men lite fel på författningsförmågan knallar man runt och undrar att ingen bry sig. ...... ...Fuchsian......

Du kommer bli förvånad när någon pm:ar dig och frågar om dina uppgifter stämmer. (själv orkar jag inte bry mig leta men det är ofta ganska lätt).
omk
Hahaha, jag har googlat mitt nick här på Odla (vilket jag för övrigt använder annorstädes också) och hittat SÅ många roliga träffar !! laugh.gif

Vad sägs om; Oh, My Kittens, One More Knot´s race, Operation Military Kids, United Metallurgical Company (ryskt, varför de bytt U till O och C tilll K vet jag ej), och så det bästa : Onani Master Kurosawa !!! a0a.gif

Har dock inte (ännu) hittat mej själv ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon