|
fuchsian
08-11-2010, 15:47
CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:27)  Jag brukar skissa grovt med penseln direkt på duken eller annat underlag som jag ska måla på. Mina bilder växer fram väldigt snabbt. Oftast vill jag ha dem klara under en 'sittning'.
Om akryl och olja - som Fuchsian funderade på - det är väldigt olika tekniker verkligen. Jag har målat mycket med båda, under några decennier, och båda har sin tjusning och sina för- och nackdelar. Jag kan inte säga vilket jag föredrar. Det går i perioder. Från i våras har det bara varit olja för mig, innan dess många år med bara acryl. Jag har nog inte gett akrylen en chansch, men den känndes fel på något sätt på direkten. Jag får nog nöja mig med mina snabba akvareller och koncentrera mig på olja. Min far målade i olja och farfar. Du är olik mig i målandet. Jag tar tid på mig med olika saker, beroende av motiv. Nån ritprogram har jag inte just här att tillgå för att göra en bildserie i all hast. Fuchian..... CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 15:31)  Äh, massa ord som vanligt. Visa vad du menar istället! Nu är du lite otålig men det kan lösa sig med tiden. .. Fuchsian...
CITAT Vi skulle ha en konstdag och måla ihop flera stycken, den ena lär den andra. Du som har så gott om plats kan väl ordna det hemma hos dig? (Jag är inte intresserad av att närvara...) Mvh Fenja
Jag kom på en sak.... Det är INTE roligt om folk kopierar andras alster här och sparar på hårddisken. Allt går att missbruka som vi vet.
Hoppas ni respekterar en skakig icke-existerande copyright, och INTE laddar ned! <3
Solstorm
08-11-2010, 16:18
CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:59)  Jag kom på en sak.... Det är INTE roligt om folk kopierar andras alster här och sparar på hårddisken. Allt går att missbruka som vi vet.
Hoppas ni respekterar en skakig icke-existerande copyright, och INTE laddar ned! <3 Äger inte alla sina egna bilder alltid? Måste det skyddas på något speciellt sätt? Frågar eftersom jag inte vet.
*Stintan*
08-11-2010, 16:29
CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:56)  Tänker inte låta mina alster bli bedömda av forumets självutnämnda konstlärare tillika verbalonanist. Att det bor en duktig liten konstnär i många odlaiter visste jag och det är jättekulkul att få se resultatet av andras skaparglädje.
CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 15:47)  Jag har nog inte gett akrylen en chansch, men den känndes fel på något sätt på direkten. Jag får nog nöja mig med mina snabba akvareller och koncentrera mig på olja. Min far målade i olja och farfar.
Du är olik mig i målandet. Jag tar tid på mig med olika saker, beroende om det är natur eller om jag ska ha något som är en pillgöra vilket jag gör i varierande sätt, beroende om det ska finnas mer än det på tavlan. Jag kommer och går ifrån det jag målar, men kan sitta rätt länge om det är en sak som ska bli färdig och sedan tar jag resten när jag har tid att sitta vid igen.
Hur i katten skulle jag kunna förklara solstorm bättre hur jag undervisar???? Fattar nån annan av det? Nån ritprogram har jag inte just här att tillgå för att göra en bildserie i all hast. Fuchian..... Nu är du lite otålig men det kan lösa sig om jag får fram nån ritprogram att visa, annars kanske nån annan kan hjälpa dig med detta. Förstår att det är snurrigt att förklara, men har ändå gått från punkt till punkt. ...Fuchsian....
Vi skulle ha en konstdag och måla ihop flera stycken, den ena lär den andra. Varför hänvisa tilld et du inte har. Enklast är väl att fota en tavla och lägga in bilden här. Här finns många konstkännare som säkert förstår din konst.
CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 16:18)  Äger inte alla sina egna bilder alltid? Måste det skyddas på något speciellt sätt? Frågar eftersom jag inte vet. Lägger man ut en bild på nätet så är den förlorad. Vem bryr sig om äganderätten så länge som bilder går att kopiera och spara utan vidare, helt enkelt. Jag får aldrig veta vilka som sparar ned, no way. Ett sätt som några använder sig av, om man är lite rädd om sin bild, är att lägga en "vattenstämpel" med sitt namn rakt över bilden. Då går det inte att hävda att någon annan gjort den. Tyvärr har jag inte lärt mig än hur man gör. Det går i Photoshop och andra bildredigeringsprogram. Är man mycket rädd om sin bild, lägger man INTE ut den alls. Så enkelt är det.
Man ska även läsa villkoren innan man laddar upp bilder i externa album. Då det gäller tex Picasa så finns det mycket att läsa. Googla på "Picasa rättigheter" så hittar ni en hel del info. Jag har bilder i Picasa själv men man ska vara medveten om villkoren.
CITAT (gnon49 @ 07-11-2010, 18:26)  har alltid varit intresserad av tecknig o målning men har aldrig fått till det. Min far var däremot ganska bra på att teckna o måla. Får visa en målning han gjorde av min goa farmor. Nu är båda borta. Mina få alster visar jag aldrig  om dom nu finns kvar. [attachment=56146:S50300451.jpg] lade till text över bilden.
Whiskuchi
08-11-2010, 19:25
Jag har inte lyft en penna eller pensel på ganska många år nu, tidigare brukade jag göra en hel del porträtt i blyerts. Har inga blyertsteckningar på nätet dock, däremot ett par vaxmålningar: 
CITAT (Whiskuchi @ 08-11-2010, 19:25)  Jag har inte lyft en penna eller pensel på ganska många år nu, tidigare brukade jag göra en hel del porträtt i blyerts. Har inga blyertsteckningar på nätet dock, däremot ett par vaxmålningar:   Gud vilka häftiga konstverk!!! Säljer du några?
fuchsian
08-11-2010, 19:34
CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:59)  Jag kom på en sak.... Det är INTE roligt om folk kopierar andras alster här och sparar på hårddisken. Allt går att missbruka som vi vet.
Hoppas ni respekterar en skakig icke-existerande copyright, och INTE laddar ned! <3 Du har all anledning att be om respekt, och andra som visar sina, borde "stämpla" dom för skydd. Man får nog passa sig, det fick jag lära mig tidigt. .... Fuchsian.... PS: ni 2 som gör narr av mig, genomskådade jag rätt snart. (fenja och solstorm) men gav dock svaret, för elak är inte jag.
CITAT (Alba @ 08-11-2010, 17:20)  Man ska även läsa villkoren innan man laddar upp bilder i externa album. Då det gäller tex Picasa så finns det mycket att läsa. Googla på "Picasa rättigheter" så hittar ni en hel del info. Jag har bilder i Picasa själv men man ska vara medveten om villkoren. Flikar in... Hur är det med Blogger? Behåller jag äganderätten till det jag skriver och bilderna på Blogger? Vad jag förstått gäller blogger under "Google Tjänstevillkor" (punkt6 i följande länk http://www.blogger.com/terms.g)? Vad betyder paragraf 11 på följande länk http://www.google.se/accounts/TOS?
CITAT (Whiskuchi @ 08-11-2010, 19:25)  Jag har inte lyft en penna eller pensel på ganska många år nu, tidigare brukade jag göra en hel del porträtt i blyerts. Har inga blyertsteckningar på nätet dock, däremot ett par vaxmålningar: Berätta gärna om tekniken! Jag har aldrig hört talas om den innan! Superfina!!! Edit, satt på mobilen tidigare och rättade till inlägget lite nu
Aqvakul
08-11-2010, 19:44
sqrulan
08-11-2010, 20:00
 ja verkligen häftigt! Hur har du gjort detta?
Ingela i Segersberg
08-11-2010, 20:13
Supersnyggt, Whiskuchi!
CITAT (Rihane @ 08-11-2010, 19:38)  Flikar in... Hur är det med Blogger? Behåller jag äganderätten till det jag skriver och bilderna på Blogger? Vad jag förstått gäller blogger under "Google Tjänstevillkor" (punkt6 i följande länk http://www.blogger.com/terms.g)? Vad betyder paragraf 11 på följande länk http://www.google.se/accounts/TOS? Så länge som bilderna på en sida går att högerklicka på och kopiera, finns det inget skydd. Det har ingen betydelse vilka avtal eller äganderättsparagrafer det finns, folk kopierar ju ändå och använder bilderna som de vill. Det får jag aldrig veta. Men men - ni som vill diskutera detta, skulle kunna starta en egen tråd. Vi borde låta denna vara bara bildtråden!
CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 13:53)  Papayablommor (akryl) och blommanfördagen (torrpastell)
Hmmm... ännu en: Bougainvillea, Acryl. Den längst ned till höger skulle jag vilja ha! Jättefina färger o teknik.
Whiskuchi
08-11-2010, 21:12
Tack för berömmet! Vaxmålning går till så att man smälter färgat vax på ett strykjärn och sedan stryker på ett blankt papper (blankt för att det inte ska suga upp vaxet). Effekten blir annorlunda beroende på hur man håller strykjärnet, hur mycket vax man har på det, hur hårt man trycker etc. Och mina bilder är lyckträffar, jag har egentligen ingen aning om hur man ska hantera tekniken
CITAT Och mina bilder är lyckträffar, jag har egentligen ingen aning om hur man ska hantera tekniken sshhh, det ska du ju inte avslöja!  Upprätthåll illusionen!
Whiskuchi
08-11-2010, 21:24
CITAT (Fny @ 08-11-2010, 21:17)  sshhh, det ska du ju inte avslöja!  Upprätthåll illusionen!  Ähm, jag menade ju förstås att tekniken är svår men jag har lärt mig behärska den tillfullo.
Bättre
Biggan_
08-11-2010, 21:48
Så duktiga ni är! Jag blir lite avis! Jag kan på sin höjd få till en skaplig streckgubbe! CITAT (Whiskuchi @ 08-11-2010, 21:12)  Tack för berömmet! Vaxmålning går till så att man smälter färgat vax på ett strykjärn och sedan stryker på ett blankt papper (blankt för att det inte ska suga upp vaxet). Effekten blir annorlunda beroende på hur man håller strykjärnet, hur mycket vax man har på det, hur hårt man trycker etc. Och mina bilder är lyckträffar, jag har egentligen ingen aning om hur man ska hantera tekniken  Då hade det nog varit något för mej! Fast det skall ju konst till att stryka också!
Oj oj oj så många konstnärer i forumet ... imponerad är jag. Själv kan jag rita en katt och ett hus ... men jag har barn med konstnärlig ådra.
CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 19:34)  PS: ni 2 som gör narr av mig, genomskådade jag rätt snart. (fenja och solstorm) men gav dock svaret, för elak är inte jag. Förvånansvärt att en så välrenommerad konstnär som du inte har en hemsida... eller ett galleri att hänvisa till. Den enda som gör narr av dig är du själv. Mvh Fenja
Myosotis
09-11-2010, 04:12
Alexander-VG-zon3
09-11-2010, 04:26
jätte vackra verk ni visar Ritrat , Whiskuchi och Myo
Ingela i Segersberg
09-11-2010, 06:48
Jättefina konstverk, Ritrat och Myosotis
Skruttis
09-11-2010, 07:54
Vilka konstnärer det finns här! Härliga färger och mönster Whiskuchi. Din häst Myosotis, helt underbar. Alla detaljer du fått med. Nu måste jag torka bort dregglet från tangentbordet.
sqrulan
09-11-2010, 08:26
Åh vad du är duktig Myosotis! Vilken perfekt häst, jag brukar inte lyckas att få till benen. Har du gjort den i blyerts? Du är riktigt proffsig! Nån som vet om det finns något bra ställe på nätet där man kan få lite tips och vägledningar om hur man målar? Jag har ett syskonbarn som målar helt otroligt där man ser varenda fjäder på en fågel och varje hårstrå på en hund, jag skulle så gärna vilja bli bra och lära mej lite tekniker.
Myosotis
09-11-2010, 15:02
Tack  Höll på att lägga upp några till men kom fram till att de inte dög. Vill hellre se era fina tavlor. Men dubbeltrasten är jag faktiskt nöjd med. (Blyerts liksom hästen)
Åh, vad duktig du är Myo! Fina alster i övrigt med! Mvh Fenja
Myo, du är ju fantastiskt duktig!!!
*Stintan*
09-11-2010, 15:40
 Jättefin Myo men jag är inte förvånad att du tecknar så bra.
Biggan_
09-11-2010, 15:49
Aqvakul
09-11-2010, 16:54
CITAT (Myosotis @ 09-11-2010, 15:02)  Tack  Höll på att lägga upp några till men kom fram till att de inte dög. Vill hellre se era fina tavlor. Men dubbeltrasten är jag faktiskt nöjd med. (Blyerts liksom hästen)  Fantastiskt!
Jättefina bilder. Blir riktigt inspirerad. Whiskuchi jättehärliga färger.
fuchsian
09-11-2010, 17:26
[quote name='Fenja' post='1321491' date='08-11-2010, 22:47']Förvånansvärt att en så välrenommerad konstnär som du inte har en hemsida... eller ett galleri att hänvisa till. Den enda som gör narr av dig är du själv. Mvh Fenja[/quot
Har precis startat igen min målning efter 10 års uppehåll och prövat olika tekniker, men har upptäckt att jag är bäst på olja och (akvarell från villan i rivieran), vilket jag gör sen i olja hemma. när man flyger, så kan man inte dra med sig alltför mycket, men den lilla akvarellasken tar inte mycket plats.
Jag gör inte narr av mig själv utan är klokare än så att låta medlemmarna visa sitt och dela med sig av sina erfarenheter och jag vill ha det så -- dessa duktiga personer och tråden ska inte "skitas ner" med annat. Jag är mer än väl medveten om elakheterna, då blir det inget mera från mig, det delar jag med de vänner jag har i forumet. Sista ordet av av den saken från mig.
DETTA ÄR EN TRÅD FÖR KONSTINTRESSERADE OCH FÖR DEM SOM VILL DELA MED SIG, INGET ANNAT!!! .. Fuchsian...
Alexander-VG-zon3
09-11-2010, 17:28
CITAT (Myosotis @ 09-11-2010, 15:02)  Tack  Höll på att lägga upp några till men kom fram till att de inte dög. Vill hellre se era fina tavlor. Men dubbeltrasten är jag faktiskt nöjd med. (Blyerts liksom hästen)  håller med alla andra fantastiskt bra gjord
Skruttis
09-11-2010, 17:39
Men Myosotis, hur kan du säga så? "Faktiskt nöjd med". Den är jättebra gjord, precis som hästen!!!! Trasten ser ju helt levande ut. Snälla lägg upp fler av dina alster. Misstänker att även de som du inte är nöjd med, tycker vi andra är kanonbra. Jag är grymt imponerad och i sanningens namn även lite avundsjuk.
Eva-Helene
09-11-2010, 18:27
WOW! säger jag bara... Myo, jag har ju sett dina konstverk förut (i bloggen) så jag vet hur oerhört skicklig du är med penna och pensel på papper, med(...eeehhh...det däringa....fjädrar, va? när du gör dina äggmålningar och är stum av beundran!!! Ritrat och Whiskuchi, ni är också skickliga! Vaxmålning...hmmm...gu så sugen jag blir på att testa! Ska fråga en väninna som gått nån-konstskola-vicken-det-nu-var och höra om hon kan vägleda
Anki på Öland
09-11-2010, 19:59
Otroligt duktiga ni är allihopa!! Myo, man bara väntar på att pippin skall börja röra på sig! Fantastisk!!
CITAT (Myosotis @ 09-11-2010, 15:02)  Tack  Höll på att lägga upp några till men kom fram till att de inte dög. Vill hellre se era fina tavlor. Men dubbeltrasten är jag faktiskt nöjd med. (Blyerts liksom hästen)  Jag har haft en massa fåglar och kunnat studera dem på nära håll, så Myosotis...jag måste säga.... HELT OTROLIGT!!! Fantastiskt! Hur du kunnat fånga blicken och allt!!?? Verkligen otroligt!!
Jag vill inte medverka i en bråktråd (förvandlades till ett sånt i senare skede), så jag tar bort mitt inlägg.
Jag vill inte medverka i en bråktråd (förvandlades till ett sånt i senare skede), så jag tar bort mitt helt normala inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|