|
malcolm
24-11-2010, 20:57
Jag har hittat en programserie som heter Slottsliv på TV8/play där Peder Lamm besöker slott runt om i Sverige och jag undrar om ni skulle vilja bo så? Jag vill det inte även om det verkar lyxigt och att man hade råd med personal för att sköta allehanda sysslor då jag mera är en typ som vill bo litet och ha kontroll över "ägorna" så för mig känns tom. detta lilla radhus för stort.
Red Top
24-11-2010, 22:46
Jag skulle inte vilja bo så(inte ens med tjänstefolk), men jag tycker att TV-serien är sevärd. Inte bara för att Peder Lamm är en av mina favoriter bland antikexperterna, utan för att det berättas så mycket intressant om slottens historia.
Får erkänna att det hade varit ganska trevligt att bo så åtminstone under ngt/ngra år.
fuchsian
25-11-2010, 12:18
Har bott på några av slotten som gäst, och uppskattar dessa besök för jag gillar historia. Skulle nog inte vilja ha ett i Sverige, gillar bättre de engelska motsvarigheterna och den naturen bättre. Har haft några objekt under årens lopp som vi kanske hade köpt då. Nu räcker vår egenritade hus bra, för att vi har ju besöksmöjligheten hos vänner, så det räcker och nu är det jobbigare att ha ett slott rent ekonomiskt och hitta tjänstefolk. Hos våra närmsta vänner som äger ett slott, brukar vi/jag stanna periodvis nån vecka i taget. Vardagssyslorna hjälps vi åt, resten gör de anställda, städar och bäddar osv. Jättemysigt att sitta ihop med våra goa vänner i levande ljus och en stor brasa på vintern. Alla boenden har ju sina för-och nackdelar, men kommer inte sätta min fot i en etta el. likn. är van vid gott om utrymme, men det är ju så att man vet inte vad som händer i framtiden, men är trygg även om maken skulle gå bort, vilket jag inte önskar för allt i världen. .... Fuchsian ......
*Stintan*
25-11-2010, 12:29
Nej bevare mig väl för att bo i ett slott. Bor mycket hellre i en etta eller varför inte husvagn. Intressant program dock.
Jag trodde tråden skulle handla om TV-programmet
malcolm
25-11-2010, 12:48
CITAT (Alba @ 25-11-2010, 12:40)  Jag trodde tråden skulle handla om TV-programmet  Inget som hindrar att man pratar om det om man vill.
aanderss
25-11-2010, 13:43
jag har sätt den på tv
Låter som ett intressant program. Jag skulle kunna tänka mig att bo en natt eller två på ett slott, men till vardags räcker min etta på 44 kvm alldeles utmärkt. Vi har gått upp från 45 kvm till som mest 140 kvm och ner till 44 kvm min make och jag. Ingen av oss har trivts så bra någonstans som i denna lägenhet. Känner mig mycket friare utan en massa saker överallt som man ändå inte behöver. Nu har vi det vi behöver och lite till för trivseln och mysighetsfaktorn bara. Det räcker så.
fuchsian
25-11-2010, 15:14
Det är väl olika hur man trivs och gott med det. Det är min historieintresse och vännerna som drar åt slottshållet, och har tittat på programmet pga det historiska intresset. För mig funkar inte små utrymmen, sen behöver man inte överbelasta dom med massa onödigt, har gedigen engelsk stil här hemma, men endast möblerna är mörka. Jag får panikångest i små utrymmen, och vad gör man åt det då? Undvika det. ....  .. Fuchsian...
*Stintan*
25-11-2010, 15:42
Historieintresse kan man väl ha utan att vilja bo i ett slott. Hur kan du bo i husvagn/husbuss om du får panikångest i trånga utrymmen? Man vänjer sig snabbt vid mindre boende och det är väldigt praktiskt att slippa ha så mycket onödiga pryttlar och mycket att städa
Slott är intressanta, men inte att bo i. Idag går det knappast att bo i ett slott rent ekonomiskt om man inte gör det till en affärside och öppnar slottet för allmänheten eller driver jordbruk av något slag. Att slott öppnas för allmänheten beror ju oftast på att ägarna mer eller mindre är så tvungna om dom inte skall bli helt utfattiga.
malcolm
25-11-2010, 15:53
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo i en liten stuga/torp bara jag får ha ett stort garage/snickeboa på tomten.
evelina
25-11-2010, 15:59
CITAT (gnon49 @ 25-11-2010, 15:45)  Slott är intressanta, men inte att bo i. Idag går det knappast att bo i ett slott rent ekonomiskt om man inte gör det till en affärside och öppnar slottet för allmänheten eller driver jordbruk av något slag. Att slott öppnas för allmänheten beror ju oftast på att ägarna mer eller mindre är så tvungna om dom inte skall bli helt utfattiga. Håller med! Jag har ett slott/herrgård 100 m hemifrån och den drivs numera av en stiftelse. Personligen skulle jag inte vilja bo så men den är väldigt vacker.
herkules
25-11-2010, 16:38
lätt jag skulle vilja bo på ett slott, tycker inte om små bostäder annat än en helg/vecka i en stuga på ett hundläger eller nåt!
tack för programtipset!
Jag är lite kärringen mot strömmen då...jag vill gärna bo i ett slott men där brukar det ju spöka och det gillar jag inte För mig är vårt hus ett "slott" så till vida att det är vårt drömhus
fuchsian
25-11-2010, 17:24
Det är ju hur man vill ha det. Numera är det för dyrt med slotten om de inte har sköts ekonomiskt som vår väns har. Det går bra utan att behöva släppa oberoende till sina ägor. Ett mindre boende är ju det normala. Vårt hus är ritad av mig och maken gav sina önskemål och byggt som vi vill ha det, även att det var i största laget då vi byggde det. Man behöver inte ha massa prydlar, endast det som passar in och att det blir luftigt för övrigt. Detta är vårt drömhem och av slotten får man sin känsla hos vänner. Spökeriet är en intressant inslag som inte skrämmer mig det minsta, tvärtom. Varför skulle man trycka in sig i en liten etta om man nu inte kan det?? Det är väl upp till mig och vill inte uppleva att väggarna kväver mig. Därför blir det så att jag inte övernattar i de 2 ettor vi har utöver detta och huset nere i Italien. Våra gäster, eller mest dottern använder ettorna när hon är på besök. ...Fuchsian....
*Stintan*
25-11-2010, 18:08
Ja jisses
Ingela i Segersberg
25-11-2010, 18:33
Fuchsian, du borde öppna en egen tråd och kalla den "Dagens skryt"
fuchsian
25-11-2010, 18:36
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2010, 15:42)  Historieintresse kan man väl ha utan att vilja bo i ett slott. Hur kan du bo i husvagn/husbuss om du får panikångest i trånga utrymmen? Man vänjer sig snabbt vid mindre boende och det är väldigt praktiskt att slippa ha så mycket onödiga pryttlar och mycket att städa  Stintan, det blir inget köp av varken det ena eller det andra, husbil el. husvagn. Mycket enklare att resa mer fritt och bo där man vill och jag upptäckte att det var inte något för mig och maken tycker att med dom pengarna kan man bo bra flera år på hotell och bara lämna det, så vi slog ut den tanken och sen hittade vi endast en typ av varje som skulle kännas bra, men nej, ute och resa så länge man kan. .. För min historiaintresse mår bra vartän vi reser och jag brukar vara påläst eller att det blir en trevlig överraskning. ..... Fuchsian ......
Hehe, det är alltid spännande med en ny tråd. Med nya rövarhistorier.
Inga från Närke
25-11-2010, 19:40
Om jag var stadd vid STOR plånbok så skulle jag gärna bo i ett slott och ha den massa personal som hjälpte till. Men tyvärr så är man inte det och då har man ett litet slott sin villa på ca 100 kv. Men kul vore det att någon gång prova slottsliv men det kostar också en del tyvärr att hyra in sig några dagar. Det är bara kändisar som får bo på slott när vi betalar med licenspengar.
Fast hellre än ett slott skulle jag vilja ha en stoooor takvåning i en skyskrapa i t.ex. New York, minimalistiskt och supermodernt inredd. Gita
CITAT (Suz @ 25-11-2010, 16:42)  Jag är lite kärringen mot strömmen då...jag vill gärna bo i ett slott men där brukar det ju spöka och det gillar jag inte För mig är vårt hus ett "slott" så till vida att det är vårt drömhus  Då är vi några ivf som skulle vilja bo i slott med trädgårdsskötare/förvaltare etc. Tänk att vara i slottet en mörk höstkväll när åskan går o lyser upp varenda litet skrymsle. Spännande!  Tjolöholms slott är lagom:
fuchsian
25-11-2010, 21:50
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-11-2010, 18:33)  Fuchsian, du borde öppna en egen tråd och kalla den "Dagens skryt" Tycker du det? Och vad är orsaken till det då??? Hur ska jag ändra mitt liv så det passar herrskapet???? Detta är mitt liv ifl och passar det inte att läsa så hoppa över det. Jag har ingen aning vad jag skulle dra och skryta med????  det som finns --- det gör det, enkelt för mig utan nåt annat ....Fuchsian.....
Alexander-VG-zon3
25-11-2010, 22:01
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-11-2010, 18:33)  Fuchsian, du borde öppna en egen tråd och kalla den "Dagens skryt" den skulle nog få väldigt lite besökare. tror inte det hade varit en intressant tråd. CITAT (malcolm @ 24-11-2010, 20:57)  Jag har hittat en programserie som heter Slottsliv på TV8/play där Peder Lamm besöker slott runt om i Sverige och jag undrar om ni skulle vilja bo så? Jag vill det inte även om det verkar lyxigt och att man hade råd med personal för att sköta allehanda sysslor då jag mera är en typ som vill bo litet och ha kontroll över "ägorna" så för mig känns tom. detta lilla radhus för stort. jag tycker faktiskt det är kul att kolla på har sett det ibland, men jag skulle inte vilja bo på ett slott. lagom stor italiensk villa med stor trädgård skulle passa mig bättre.
*Stintan*
25-11-2010, 22:02
Fuchsian, det kanske skulle va bättre om du behöll det för dig själv eftersom knappast någon här är intresserad av allt du har och gör.
Jag skulle inte kunna tänka mig att bo så för jag tvivlar på att slotten går att hålla minst 25 grader varma och jag tycker att det hus vi har är svinkallt som det är. Annars har jag nog en lätt klaustrofobisk dragning för mindre utrymmen så husvagn/husbil skulle definitivt inte fungera.
fuchsian
25-11-2010, 22:09
CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 21:59)  den skulle nog få väldigt lite besökare. tror inte det hade varit en intressant tråd. Det tror jag inte heller för det jag skriver, det finns och jag har ingen annan uppfattning om min situation än den jag lever i. Detta räcker för mig och som en nyfiken och intresserad av mycket är jag nöjd med det som finns i mitt liv med vänner och andra. Jag rår väl inte för att vissa har en slottsbakgrund där man är välkommen och uppskattad. Även av "slottspsöken". ( det finns faktist mer spöken i ett hyreshus). Har svårt att ändra på min vardag och varför skulle jag göra det till annat än vad den är. Det är dock mitt liv och ingens annans. ... Fuchsian .....
Ingela i Segersberg
25-11-2010, 22:09
CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 21:50)  Tycker du det? Och vad är orsaken till det då??? Hur ska jag ändra mitt liv så det passar herrskapet???? Detta är mitt liv ifl och passar det inte att läsa så hoppa över det. Jag har ingen aning vad jag skulle dra och skryta med????  det som finns --- det gör det, enkelt för mig utan nåt annat ....Fuchsian..... Du kan ju börja med att läsa dina egna inlägg i den här tråden. Är inte det skryt? Om du öppnar en egen tråd kan du ju skriva/skryta om dig och ditt varje dag. Och då behöver man inte läsa ditt skryt i andra trådar.
fuchsian
25-11-2010, 22:16
CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 22:01)  den skulle nog få väldigt lite besökare. tror inte det hade varit en intressant tråd. jag tycker faktiskt det är kul att kolla på har sett det ibland, men jag skulle inte vilja bo på ett slott.
lagom stor italiensk villa med stor trädgård skulle passa mig bättre. Med det har vi ett gemensamt intresse. Tyvärr finns det ingen trädgård på vårt hus där, men uppskattar naturen och den italienska konsten och kulturen. Trivs så bra där för att bli tagen den jag är utan några som helst svenska "anpassningar", du vet vad jag menar ....  ... Fuchsian ....
CITAT (xlxl67 @ 25-11-2010, 19:55)  Då är vi några ivf som skulle vilja bo i slott med trädgårdsskötare/förvaltare etc. Tänk att vara i slottet en mörk höstkväll när åskan går o lyser upp varenda litet skrymsle. Spännande!  Tjolöholms slott är lagom:  Ja är vi några stycken är det oki....då kan jag klänga på er andra när jag blir rädd på nätterna Jättevackert slott! Sååå....när flyttar vi in??
Alexander-VG-zon3
25-11-2010, 22:34
CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 22:16)  du vet vad jag menar ....  ... Fuchsian .... det vet jag inte, men vilket fall som helst så bryr jag mig inte.
Aqvakul
25-11-2010, 22:36
Tjolöholms slott - ja, gärna!
Nej, nej ... inte bo på sånt slott ... jag bor redan i världens bästa.
Piccante
25-11-2010, 22:43
Jag hade kunnat tänka mig att bo i slott me ndet behöver inte vara större än detta ganska anspråkslösa och enkla slott, förövrigt världens enda slott med halmtak.
Aqvakul
25-11-2010, 22:48
CITAT (Markus_H @ 25-11-2010, 22:43)  Jag hade kunnat tänka mig att bo i slott me ndet behöver inte vara större än detta ganska anspråkslösa och enkla slott, förövrigt världens enda slott med halmtak.  Helt OK..
Jag skulle älska att bo i slott eller en stor herrgård om man bortser från driftskostnader och annat... Mvh Fenja
Aqvakul
25-11-2010, 23:04
CITAT (Fenja @ 25-11-2010, 22:50)  Jag skulle älska att bo i slott eller en stor herrgård om man bortser från driftskostnader och annat... Mvh Fenja
Piccante
25-11-2010, 23:09
Detta lilla chateau hade passat mig med.
Alexander-VG-zon3
25-11-2010, 23:25
Piccante
25-11-2010, 23:28
om man vill ha lite fransk slottsporr så rekommenderar jag denna länk http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=877172
CITAT (xlxl67 @ 25-11-2010, 19:55)  Då är vi några ivf som skulle vilja bo i slott med trädgårdsskötare/förvaltare etc. Tänk att vara i slottet en mörk höstkväll när åskan går o lyser upp varenda litet skrymsle. Spännande! Tjolöholms slott är lagom:  Ni kan kan komma nu, jag har låtit tjänstefolket pynta granen o tomten är här Tagit bort bild
Haha härligt Tikka. Gillar enkla och opretentiösa julbjudningar!
Läckö slott med sina fängelsehålor och sin trädgård är väl värt ett besök.
[attachment=56541:L_ck__slott_Wigulf.jpg]
fuchsian
26-11-2010, 12:12
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-11-2010, 22:09)  Du kan ju börja med att läsa dina egna inlägg i den här tråden. Är inte det skryt? Om du öppnar en egen tråd kan du ju skriva/skryta om dig och ditt varje dag. Och då behöver man inte läsa ditt skryt i andra trådar. Det var en snarstucken en......  På dåligt humör eller svallningar? Låt det inte gå ut över mig i så fall......  På tal om "skryt", fattar jag inte att min vardag inte passar. Det är den verkligheten jag lever i och ändra på den, då ljuger jag ju, även för mig själv och då finns det ingen vits att göra så. Det finns mycket mer, men det avslöjar jag inte här, endast det mest primära i min livssituation. Skulle jag berätta mer om mitt så då skulle jag förstå att det skulle bli svårsmällt för många, så jag avstår för det betyder inte så mycket i det stora hela. .... Fuchsian .....
Ingela i Segersberg
26-11-2010, 12:37
CITAT (fuchsian @ 26-11-2010, 12:12)  Det var en snarstucken en......  På dåligt humör eller svallningar? Låt det inte gå ut över mig i så fall......  På tal om "skryt", fattar jag inte att min vardag inte passar. Det är den verkligheten jag lever i och ändra på den, då ljuger jag ju, även för mig själv och då finns det ingen vits att göra så. Det finns mycket mer, men det avslöjar jag inte här, endast det mest primära i min livssituation. Skulle jag berätta mer om mitt så då skulle jag förstå att det skulle bli svårsmällt för många, så jag avstår för det betyder inte så mycket i det stora hela. .... Fuchsian ..... Det där med att du inte ska skriva/skryta mer om ditt liv har jag hört förut, Fuchsian. Men den här gången kanske du håller ditt löfte??? PS Det heter vallningar, inte svallningar.
Solstorm
26-11-2010, 12:40
Fuchian, om du startar en egen tråd där du berättar om dig och ditt och håller dig i den tråden så lovar jag att läsa den utan att ge några negativa kommentarer.
fuchsian
26-11-2010, 12:47
Jasså .... om mitt liv???? Då tar vi en annan variant som sökert passar alla!!! Det var en gång ..... ......en liten fuchsia .......
Alexander-VG-zon3
26-11-2010, 12:50
ber om ursäkt för mitt offtopic inlägg - (förtydligande jag är ironisk här nedan); ja fuchsian skapa en egentråd och skriv om ditt liv där så ska jag följa den med glädje och svara i den och vara med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|