|
Christa
26-11-2010, 08:36
De senaste dygnen har det snöat näsatn non stop här. Det ligger minst en halv meter på soptunnelocket.
Vår stackars häck har nästan blivit platt så jag måste ut och befria den från snö. Lite synd eftersom det är vackert med snötäcket men jag vill ju gärna ha häcken kvar.
Den här snön är lätt men den första omgången som kom var så blöt och tung så skogen här ovanför fick mer skador än efter stormarna Gudrun och Per.
Grannens plommonträd har gått mitt itu och ett äppelträd längre bort har vält med rötter och allt. Ett klarbärsträd har också gått åt pipan.
Skall ta ut tumstocken och mäta snödjupet när jag går ut och skottar.
Whiskuchi
26-11-2010, 08:53
Bara någon decimeter, och det som överlevde Gudrun och Per (som blåste ut ett par rutor ur mitt växthus) här lär klara vad som helst
Här i södra Bohuslän har vi ett växande snötäcke på ca 20 cm. Vackert som ett julkort! Olle
I Kinna, Marks kommun är det fortfarande runt en deci och nu är det mer klart (-7) så det är nog inget på gång på ett tag nu.
malcolm
26-11-2010, 09:37
Så här ser det ut just nu, SAAB:arna är mina.
[attachment=56539:november.JPG]
Anki på Öland
26-11-2010, 09:37
Så här såg det ut hos mig igår kväll.
[attachment=56540:101125_.jpg]
Huggorm
26-11-2010, 09:42
Som tur är bor jag strax norr om stråket där den kalla, fuktiga luften från Vänern blåser förbi. Här är ett par centimeter snö bara, men 2-3 mil härifrån ligger det runt en halvmeter
Det snöar till den milda grad att snödjupet på dryga 2 dm är inaktuellt till kvällen. Runt Uddevalla är det rena snöovädret.
Här ligger dryga 3 dm snö och jag är så glad, hoppas verkligen att den får ligga kvar nu! Minus 5 i skrivande stund. Mvh Fenja
Skulle man fördela ut det som har kommit så har vi nog inte mer än 1-2 dm, fast det är nästan bart fläckvis och 3-4 dm drivor på sina ställen, vi behöver inte ha något mer i vinter tycker jag.
Alexander-VG-zon3
26-11-2010, 11:02
7-10cm hos mig.
Ett par nytagna bilder härifrån.
[attachment=56542:Sn_1.jpg] [attachment=56543:Sn_2.jpg]
Olle
evelina
26-11-2010, 11:13
Här snöar det för fullt såååååå vackert. Fina bilder ni visar.
kerstin z5-6
26-11-2010, 11:18
mer än 50 cm
En bild på snökaoset. [attachment=56545:S5030793.JPG]
*Stintan*
26-11-2010, 11:38
Gud så vackert det är med en massa snö!!!
Här är det nog nästan 2dm.
fuchsian
26-11-2010, 11:39
Det fortsätter att snöa. Igår ute i trädgårn var snöhöjden från knäna och upp över rumpan på mig. I de värsta drivorna är det ytterligare mer än vad jag pulsade i. Idag kommer man nog inte ens till växthuset. Det har blåst en snödriva som täcker halvvägs till takrännan. Tur att jag fixade inspektionen och rensningen där igår, även att jag fick skotta för att kunna komma in vid dörren. Nu är det kallare väder på väg, men forts. snöa. Ska passa på att ta foton av det. Maken ut med snöslungan ---- måste handla idag. .... Fuchsian .....
ingrids
26-11-2010, 11:41
Jag vet inte riktigt hur mycket snö vi har nu här i Ume, men det är härligt fluffigt puder och mer flingor dansar ner i skrivande stund. Lär inte ha samma tur som i onsdags när grannen skottade åt mig också, men snön är i alla fall lätt och det har slutat blåsa supermycket. Skotta fluffsnö i blåsväder är spännande på fel sätt.
Ca 20cm och mer blir det. Det snöar för fullt.
Christa
26-11-2010, 15:36
Verkar som om vi har fått ovanligt mycket. Var ute med tumstocken och det varierade mellan 66 och 70 cm. Snöhögarna är redan högre än jag och min sambo funderade på att skotta garagetaket. Jag har varit ute och försökt rädda vår tillplattade tujahäck men det såg inte bra ut. Häcken är 2 meter hög och så nästan 70 cm snö på det. Jag var snöig från topp till tå och stövlarna var fulla dom också. Det är ju bara november
Christa
26-11-2010, 19:43
[attachment=56551:Soptunnor.jpg]
Meriona
26-11-2010, 19:57
Jag bor ju inte så långt från dig Christa, och lider också av Vänersnön. Säkert 70 cm har det kommit här, men det är väl blåsten som varit det värsta, allting yr ju igen.  Idag tog det mig 1,5 tim att komma till jobbet som tar 10 min annars med bil. Men den första bussen kom inte alls, nästa körde fast, anslutningsbussen kom inte och jag fick gå halva vägen till jobbet, dvs. pulsa en halvtimme i knähög snö. Kort därefter ställdes visst busstrafiken in, och lika bra var väl det. Men nu verkar det som om både blåsten och snöandet lugnat sig? Eller hoppas jag för mycket?
Huggorm
26-11-2010, 20:11
Och jag bor ju bara kanske 3 mil ifrån er, fågelvägen. Här är fortfarande bara 3-4cm ;D Men det räcker att man åker ner till Munkedal samhälle för att det skall vara kraftigt snöfall så jag känner mig inte direkt säker
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 19:57)  Jag bor ju inte så långt från dig Christa, och lider också av Vänersnön. Säkert 70 cm har det kommit här, men det är väl blåsten som varit det värsta, allting yr ju igen.  Idag tog det mig 1,5 tim att komma till jobbet som tar 10 min annars med bil. Men den första bussen kom inte alls, nästa körde fast, anslutningsbussen kom inte och jag fick gå halva vägen till jobbet, dvs. pulsa en halvtimme i knähög snö. Kort därefter ställdes visst busstrafiken in, och lika bra var väl det. Men nu verkar det som om både blåsten och snöandet lugnat sig? Eller hoppas jag för mycket? 70 cm??? Det låter jobbigt. Fast på TV sa de visst något om att Trollhättan var värst drabbat av snön. Här har vi nog åtminstone 30 cm, men just nu faktiskt uppehåll och stjärnklart! Om bussarna går vet jag inte, för jag har inte mått riktigt bra och varit hemma ett par dagar. I morgon hoppas jag dock kunna komma iväg till Göteborgs ciklidgrupps auktion och se vad det säljs för fiskar, växter och akvarietillbehör. Eftersom färden börjar med trekvarts pulsande i snön till Svenshögens station (där tåget förhoppningsvis går) vågar jag inte ta med mig några fiskar. Däremot lite växter och micromaskkulturer (yngelfoder) i en väska som brukar hålla värmen bra. Olle
Meriona
26-11-2010, 21:05
Hmmm ja det är kanske en klen tröst att detta är lokalt.  Hoppas att du klarar dig till Götet Olle, och att Huggorm klarar sig från strömavbrott. Jag är ändå ganska lyckligt lottad som har en arbetsgivare som är glad att jag ENS kommer till jobbet, och ordnar skjuts åt mig hem dessutom.  Fast han skrattade lite åt mig när jag klättrade över en 2metersvall med snö för att fylla på med talgbollar till fåglarna...
I Höganäs har vi runt 10cm snö inte mycket att skryta med
Gossen Ruda
26-11-2010, 21:08
I Götet är det knappt så marken skyls, några cm bara. Brorsan jobbar i Lödöse och där var det 30 cm idag. Jag funderar på att dra mig uppåt dit i morron och fota/filma så JAG hoppas att det snöar då.
Låter som väldigt jobbigt för er i söder, när det faller lite mer snö. Här uppe i norr behöver ingen pulsa i djupsnö för att komma till jobbet ... inte ens från små byar. Plogsvängen sätter igång vid 02 -03 ... om de inte kör dygnet runt. Det har hänt att vi fått drygt 50 cm inom ett dygn ... men inget kaos inga inställda bussturer.
Nu har vi nog ca 70 -80 cm.
Meriona
26-11-2010, 21:12
JO men netha 70 cm är inte jobbigt för nån om det bara kommer per tid, men när det kommer på 2 dygn så är det välan inte ens kul för er i norr väl?
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 21:05)  Fast han skrattade lite åt mig när jag klättrade över en 2metersvall med snö för att fylla på med talgbollar till fåglarna...  Vad gör man inte för vännerna där ute!  Fast jag kanske inte längre kan gräva efter äpplen i ödeträdgården där jag har varit och plockat några gånger... Olle
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 21:12)  JO men netha 70 cm är inte jobbigt för nån om det bara kommer per tid, men när det kommer på 2 dygn så är det välan inte ens kul för er i norr väl? Jamen... som jag sa ... vi kan få mer än 50 cm inom ett dygn (senast var det över en dag) ... nej 70 cm på två dygn är inget problem ... det tar plogsvängen hand om och inga bilar i diket ... bussarna går enl turlista osv LKAB behöver aldrig ställa in några tåg pga kyla och snö ... minns att de ifjol erbjöd SJ sin kunskap.
Meriona
26-11-2010, 21:31
Jomen Netha hur mycket tätortsgator har ni egentligen att röja?
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 21:31)  Jomen Netha hur mycket tätortsgator har ni egentligen att röja?  Alla gator i centrala stan plus förorterna plus alla byar runtomkring ... har bott här sen 1963 och ännu aldrig varit med om att en endaste busstur ställts in pga snö ... även om det också kommit ca 1 meter inom drygt ett dygn.
Meriona
26-11-2010, 21:36
Å dessutom är det inte mängden snö som är problemet utan att det är halvstorm därpå.
Inga från Närke
26-11-2010, 21:36
Här har det varit mellan -5 till -7 grader och snön ligger vit på marken. På vissa ställen ligger det 5-10 cm och på vissa ställen inget och nere på trädgårdlandet som är öppet mot norr ligger det drivor på 20-30 cm kanske mera. Hoppas att det lugnar ner sig lite. Gubben var uppe skottade garagetaket för vi skulle få en som kom och tittade på det för det måste göras nytt, läcker in lite här och där men vi får vänta till våren, nu kan de ju inte ta bort hela taket och lägga om tror jag i alla fall.
Visserligen är det fint med snön ljusare ute och vackert och Nemo tycker om det, men när snöplogen inte plogar och jag ska gå ut med Nemo med rullatorn är det tungt. Tur att gubben är så pass bra att han orkar ta morgonpromenaden som är den längsta. Jag gillar inte snön tyvärr.
Meriona
26-11-2010, 21:37
CITAT (netha @ 26-11-2010, 21:35)  Alla gator i centrala stan plus förorterna plus alla byar runtomkring ... har bott här sen 1963 och ännu aldrig varit med om att en endaste busstur ställts in pga snö ... även om det också kommit ca 1 meter inom drygt ett dygn. Men hur stor är stan liksom.
Gossen Ruda
26-11-2010, 21:38
CITAT (netha @ 26-11-2010, 21:17)  LKAB behöver aldrig ställa in några tåg pga kyla och snö ... minns att de ifjol erbjöd SJ sin kunskap.  Tror inte SJ hade varit behjälpliga med malmtåg. De som fö behövde mest hjälp var dåtidens Banverk men det är de som har hand om Malmbanan också.
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 21:37)  Men hur stor är stan liksom.  Tja ... kanske inte så liten till ytan ... tror jag. Kiruna var ju världens största stad till ytan för inte så hemskt länge sedan... så nog har vi gator och vägar att ploga vintertid ... här tar man hand om små byar lika väl som tätorter.  CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2010, 21:38)  Tror inte SJ hade varit behjälpliga med malmtåg. De som fö behövde mest hjälp var dåtidens Banverk men det är de som har hand om Malmbanan också. Men så klart hade SJ haft hjälp av LKAB:s kunskaper ... handlade ju om att man kunde förstärka lok med snöplog osv ... bygga lok så inte allt känsligt låg öppet. MTAB har hand om malmbanan ... om jag inte är helt fel ute. Har ju fd granne som jobbar där,
Meriona
26-11-2010, 21:45
Ja men det är väl för väl om man nöjer sig med det.  Kom du hit och möt 1 meter fuktig Vänersnö och ploga dig fram med din fyrhjulsdrivna Toyota-whatever och se hur det går. Det är fukten och blåsten som sätter stopp, inte snödjupet, det klarar vilken idiot som helst att plöja igenom.
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 21:45)  Ja men det är väl för väl om man nöjer sig med det.  Kom du hit och möt 1 meter fuktig Vänersnö och ploga dig fram med din fyrhjulsdrivna Toyota-whatever och se hur det går. Det är fukten och blåsten som sätter stopp, inte snödjupet, det klarar vilken idiot som helst att plöja igenom. Nöjer sig med vad? Visst vet jag att det kan vara helt andra förhållanden neråt landet ... pga fukt och vindar som inte vi kan jämföra med. Men vi kan också ha snöstorm och vindar upp till 30m/sek (Gillar) Men ... har också varit med om sk snökaos neråt landet ... då hade jag svårt att hålla mig för skratt ... 10 cm snö och det var fullständigt KAOS. Bilar låg i diken ... knappt någon hade dubbdäck ...
Meriona
26-11-2010, 21:55
Javisst men när folk säger att de vet vad 70 cm fuktsnö just här innebär så får du ursäkta om jag skrattar dem rätt i ansiktet om de inte bott här just i tvåstadsomsrådet, för det är just bara här som vi råkar ut för eländet, det är därför det kallas just Vänersnö. Så jag tror inte på vad du säger helt enkelt, sorry.
Fjortispower
26-11-2010, 21:56
jag tycker att vintern kom för tidigt. Förra vintern var det en vargavinter med kalla temperaturer och mycket snö, men vintern började sisådär 15-20 december. Och i år började den för ett par veckor sedan.
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 21:55)  Javisst men när folk säger att de vet vad 70 cm fuktsnö just här innebär så får du ursäkta om jag skrattar dem rätt i ansiktet om de inte bott här just i tvåstadsomsrådet, för det är just bara här som vi råkar ut för eländet, det är därför det kallas just Vänersnö. Så jag tror inte på vad du säger helt enkelt, sorry.  Så kan det vara ... har ju inte vistats just kring trakter som drabbas av Vänersnö så därför kan jag inte heller avfärda det som "sörlänningars" ...
Gossen Ruda
26-11-2010, 22:04
CITAT (netha @ 26-11-2010, 21:44)  Men så klart hade SJ haft hjälp av LKAB:s kunskaper ... handlade ju om att man kunde förstärka lok med snöplog osv ... bygga lok så inte allt känsligt låg öppet. MTAB har hand om malmbanan ... om jag inte är helt fel ute. Har ju fd granne som jobbar där, Det var SJ som en gång hade hand om hela malmtrafiken, det är inte så länge sen LKAB fick köra själva. Men spåren tillhör fortfarande BV/TRV. Samma som längre söderut och det var just spåren och framför allt växlarna som krånglade. Sen är det lite skillnad att köra malmtåg i 60 mot X2000 i 200. Snön virvlar upp och packas till is mot underredet.
Huggorm
26-11-2010, 22:10
CITAT (netha @ 26-11-2010, 21:44)  Tja ... kanske inte så liten till ytan ... tror jag. Kiruna var ju världens största stad till ytan för inte så hemskt länge sedan... så nog har vi gator och vägar att ploga vintertid ... här tar man hand om små byar lika väl som tätorter.  Största kommunen var det väll? Kiruna samhälle huserar dock drygt 18000 personer, så pyttelitet är det knappast i alla fall. Men det är ju byggt från början för att stå emot vädrets makter, med gator i mönster som skall hindra vinden. Det är ganska unikt i Sverige. Samtidigt är det ju normalt med snö där, så man är van. Jag vet inte hur det är i Trollhättan, men i Uddevalla låg snörekordet fram till förra året på 66cm, och det är sedan de började mäta på 1800-talet. Då är det inte märkligt om man får lite problem när det kommer 60-70cm i november av alla månader. Normalt regnar det ju bara då. Det är ungefär som om det plötsligt kom 2m snö i augusti i Kiruna. CITAT (Fjortispower @ 26-11-2010, 21:56)  jag tycker att vintern kom för tidigt. Förra vintern var det en vargavinter med kalla temperaturer och mycket snö, men vintern började sisådär 15-20 december. Och i år började den för ett par veckor sedan. Här kom första snöstormen i mitten på oktober. Det är två månader tidigare än normalt.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2010, 22:04)  Det var SJ som en gång hade hand om hela malmtrafiken, det är inte så länge sen LKAB fick köra själva. Men spåren tillhör fortfarande BV/TRV. Samma som längre söderut och det var just spåren och framför allt växlarna som krånglade. Sen är det lite skillnad att köra malmtåg i 60 mot X2000 i 200. Snön virvlar upp och packas till is mot underredet. Men iaf så erbjöd sig LKAB hjälp ... och nog tror jag att de utan vidare hade fixat även X2000 i 200 ... Sj är nog bara för feg att ta emot ... ... det är just snö som packas till is mot underredet som LKAB lyckats besegra.
Meriona
26-11-2010, 22:11
Förra vintern var det 90, 110 lokalt, här.  Men det är fukthalten som är det jobbiga, det är det som norrlänningarna har svårt att förstå.  Torr snö är sällan besvärlig, men här kan den vara fuktig även vid minusgrander. Och jag kan bli tvärilsk om man int begrip sånt!
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 22:11)  Förra vintern var det 90, 110 lokalt, här.  Men det är fukthalten som är det jobbiga, det är det som norrlänningarna har svårt att förstå.  Torr snö är sällan besvärlig, men här kan den vara fuktig även vid minusgrander. Och jag kan bli tvärilsk om man int begrip sånt! Så du menar att inte vi här i norr kan få blötsnö ... jomenjo ... det kan vi ... i stora massor ... men då står beredskapen redo ... och vi medborgare slipper lida. Jag blir inte tvärilsk om inte alla förstår ...för jag vet att alla inte varit med om detsamma.
Gossen Ruda
26-11-2010, 22:18
CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:11)  Men iaf så erbjöd sig LKAB hjälp ... och nog tror jag att de utan vidare hade fixat även X2000 i 200 ... Sj är nog bara för feg att ta emot ... ... det är just snö som packas till is mot underredet som LKAB lyckats besegra. Tro fixar ingen snö, malmtåg och X2000 tillhör olika världar. Sluttjafsat från min sida.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2010, 22:18)  Tro fixar ingen snö, malmtåg och X2000 tillhör olika världar. Sluttjafsat från min sida. Hade jag redan räknat ut att du skulle .... *S*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|