|
Meriona
26-11-2010, 22:23
CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:17)  Så du menar att inte vi här i norr kan få blötsnö ... jomenjo ... det kan vi ... i stora massor ... men då står beredskapen redo ... och vi medborgare slipper lida. Jag blir inte tvärilsk om inte alla förstår ...för jag vet att alla inte varit med om detsamma.  Utan att vara trilsktant tycker jag att du ska kolla upp epitetet vänersnö. ;)Det är inte frågan om blötsnö.
malcolm
26-11-2010, 22:24
Stockholms Lokaltrafik (SL) blir lika överraskade av snön varje år och så köper de italienska tåg...
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 22:23)  Utan att vara trilsktant tycker jag att du ska kolla upp epitetet vänersnö. ;)Det är inte frågan om blötsnö.  OK ... är ju första gång som jag råkar på just det uttrycket. Men om det inte är fråga om blötsnö ... vad är det då?
Meriona
26-11-2010, 22:33
Det är vänersnö helt enkelt.
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 22:33)  Det är vänersnö helt enkelt.  Jamen vi kan ju ha vindar på 22 - 30 m/sek och blötsnö ... kan det jämföras med Vänersnö? Vi har också drabbats av saltvindar från Atlanten och sandstormar från Saharaöknen
Meriona
26-11-2010, 22:39
Det kan jag inte svar ja eller nej på netha, det beror ju på luftfuktigheten osv osv.
Huggorm
26-11-2010, 22:45
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 22:33)  Det är vänersnö helt enkelt.  Samma fenomen uppträder söder om andra stora sjöar långt norrut. Runt Vättern just nu till exempel, och även Chicago och de andra städerna strax söder de stora sjöarna på gränsen mellan USA och Canada är drabbade. Säkert vid Bajkalsjön och andra sjöar i Ryssland med.
Meriona
26-11-2010, 22:49
JO men blir du inte frustrerad Huggorm när du möts av totalt barbapapa-konstistens? Ingen fattar vad man talar om, alla bara tror att det finns värre nå-annnanstans?
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 22:49)  JO men blir du inte frustrerad Huggorm när du möts av totalt barbapapa-konstistens? Ingen fattar vad man talar om, alla bara tror att det finns värre nå-annnanstans? Jamen varför tror du och tar för givet att inget liknande förekommer någonannanstans?
Huggorm
26-11-2010, 23:00
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 22:49)  JO men blir du inte frustrerad Huggorm när du möts av totalt barbapapa-konstistens? Ingen fattar vad man talar om, alla bara tror att det finns värre nå-annnanstans? Jamen det är ju värre på andra ställen. Vid den norska västkusten drar fuktig luft in från havet, och möter kylan vid de branta bergen, och där omvandlas det till snö. Samma fenomen, men där kan det bli 10m eller mer
Meriona
26-11-2010, 23:00
CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:50)  Jamen varför tror du och tar för givet att inget liknande förekommer någonannanstans? Jag har inte sagt att det inte förekommer någon annan stans, men det förekommer på ganska få ställen. Huggorms förklaring är jättebra.
Huggorm
26-11-2010, 23:04
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 23:00)  Jag har inte sagt att det inte förekommer någon annan stans, men det förekommer på ganska få ställen. Huggorms förklaring är jättebra. Jamen det var just det du sa här ... "JO men blir du inte frustrerad Huggorm när du möts av totalt barbapapa-konstistens? Ingen fattar vad man talar om, alla bara tror att det finns värre nå-annnanstans?"
Meriona
26-11-2010, 23:07
CITAT (netha @ 26-11-2010, 23:05)  Jamen det var just det du sa här ... "JO men blir du inte frustrerad Huggorm när du möts av totalt barbapapa-konstistens? Ingen fattar vad man talar om, alla bara tror att det finns värre nå-annnanstans?" Ja det var just det jag sa.
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 23:07)  Ja det var just det jag sa.  Men det är ju precis det jag försöker få fram ... Det finns ju andra som har det så mycket värre ..,. Svårt att förstå för sörlännningar ... ja det förstår jag.
Meriona
26-11-2010, 23:28
Nej det är nog snarare tvärt om. Det verkar svårt att förstå för norrlänningar att det faktiskt kan finnas värre förhållanden söderöver.  Och nu orkar jag inte förklara det här med densitet och skillnader i snöns fukthalt mer, så tyvärr måste jag säga att den som int begrip bättre går int att förklar mer för, som Stenmark sa.
Känns som jag sa precis samma sak förra året, men jag tar det igen. I norr kommer mängder med snö titt som tätt. De har beredskap för detta, självklart, måste ju. I söder kommer det rejält med snö 3-4 gånger per vinter som mest. Då blir det kaos. Söder har inte råd att ha den mängden plogar och arbetare som norr har. De får ju sitta still största delen av vintern. Man kan inte avlöna arbetare som inte har jobb och som inte drar in pengar! Man kan inte ha en enorm maskinpark som inte generar pengar, och stillastående maskiner gör inget annat än kostar.
Vad är det som är så svårt att begripa med det? Helt oavsett blötsnö eller inte. Alltså, norr har beredskapen att ta hand om snön, det har inte söder.
Dessutom, att ha dubbdäck för ca 1 veckas snötäckt väglag per år är ju galet. Det fattar till och med en norrlänning.
Och så lite humor på det:
Nu måste vi förbereda oss för att hantera krisen i Skåne. Svenskar norröver ombeds plocka ihop nödlådor att skicka söderut för att ge lättnad till södra Sverige. Paketet bör omfatta ullstrumpor och snöspadar eftersom södra Sverige förutspås sjunka från under fryspunkten till -10 grader och snömängden väntas bli flera centimeter.
Meriona
26-11-2010, 23:30
Hm Anma men det där stämmer inte med förhållandena här heller riktigt.  Men kanske för er i Stockholm.
Meriona
26-11-2010, 23:42
Jag kan bara säga att det är jättetrist att folk uttalar sig om vädret på en plats där de inte ens befinner sig. Det är det sista jag kommer säga i den här tråden, allt annat finns att hitta på internet, googla på vänersnö, etc.
Puss å kram!
Den insöade!
/M
CITAT (Meriona @ 26-11-2010, 23:42)  Jag kan bara säga att det är jättetrist att folk uttalar sig om vädret på en plats där de inte ens befinner sig. Det är det sista jag kommer säga i den här tråden, allt annat finns att hitta på internet, googla på vänersnö, etc.
Puss å kram!
Den insöade!
/M Jag har inte sagt nåt om ditt väder. Södra Sverige är större än så. Jag reagerar på att norrlänningar skrattar åt vintersvårigheterna söderut. Här hade vi 30 cm blötsnö för ett par veckor sedan, många gamla träd gick åt. Jag hoppas mitt äppelträd och de två körsbären klarade sig på ön.
Överbölingen
27-11-2010, 00:18
Det som jag kan styra vill jag styra. Det som jag och ingen annan kan styra det accepterar jag. Det är tidens gång och världsordningen. Det finns inget av religiöst straff i skeendet. Det är bara så. OK att SMHI m fl kan förklara varför är en sak men inget finns att göra åt det är självklart.
Gilla läget och angrip det på ett förnuftigt sätt. Skippa greklandsemestern och håll värmen i huset. Tids nog får vi en bekvämare vinter om några år.
Men använd den kunskap du har. Respektera snö, halka och vindar. Inställ resor, hamstra basvaror och var berewdd på strömavbrott. Varför måste du åka någonstans när vägen har 20 cm nysnö och oplogad. Drivorna kan vara en meter och då krävs ett bandfordon för att bryta igenom. Någon annan stans har jag skrivit om grunkor man skall ha med i bilen om vintern. Räkna med ispropp i bensinslangen, räkna med brusten fläktrem, räkna med dött batteri. Och! Ha alltid fullt i bensintanken även om du bara behöver fylla på med 10 liter. Ju mer bensin/disel ju mindre kondens i det tomma utrymmet i tanken.
Efter tre dygn i hällande regn på fjället mötte jag en lappgubbe, med en halv ren på ryggen, för femti år sedan. "Har du kaffe? frågade han. Jo nog hade jag det så vi fikade. Jag kunde ju inte låta bli att säga: "Det var ett jäkla regnande". Vi snackar ju alltid väder eller hur? Svaret lärde mig mycket! "Nog blir det bättre".
Fjortispower
27-11-2010, 12:06
Jag förstår vad Meriona menar. Minusgrader helt enkelt, men eftersom hon bor vid Vänern så blåser det därifrån upp fuktiga vindar, innan de fuktiga vindarna hinner frysas en bit länge bort (för fukt finns egentligen inte vid minusgrader). Och det sägs att fuktiga minusgrader är... kallare och besvärligare...
Och bor man mer norrut då, eller mer i inlandet är minusgrader alltid torrt. Fukt är ju vatten och vatten fryser ju. Det är ju därför man får torra händer om vintern bl a.
Och torrare kyla ska vara lindrigare, typ.
Christa
27-11-2010, 12:14
CITAT (Fjortispower @ 27-11-2010, 12:06)  Jag förstår vad Meriona menar. Minusgrader helt enkelt, men eftersom hon bor vid Vänern så blåser det därifrån upp fuktiga vindar, innan de fuktiga vindarna hinner frysas en bit länge bort (för fukt finns egentligen inte vid minusgrader). Och det sägs att fuktiga minusgrader är... kallare och besvärligare...
Och bor man mer norrut då, eller mer i inlandet är minusgrader alltid torrt. Fukt är ju vatten och vatten fryser ju. Det är ju därför man får torra händer om vintern bl a.
Och torrare kyla ska vara lindrigare, typ. Ja man har ju alltid hört att 5 minusgrader i Göteborg känns mycket kallare än 5 minusgrader i inlandet just på grund av fukten. Det borde ju stämma som du skriver att det inte kan finnas fukt i luften om det är minusgrader men samtidigt kan det ju bli väldigt mycket rimfrost vissa dagar och det borde ju komma från fukt i luften.
Överbölingen
27-11-2010, 14:42
Här har vi ännu för lite snö. Och jag avundas inte blötsnön där nere. Vi får ibland en släng av eländet. Däremot hoppas jag att kommuner, bönder och företagare med stora hallar och förråd tagit lärdom av förra årets otrevliga takras och förstärkt sina takstolar. Alt tagit in offert på kontinuerlig takskottning och tecknat avtal.
Det som mest oroar mig är alla mer eller mindre dåligt isolerade vindar och hustak. När solen i vår ligger på så bildas istappar på flera kilo som strävar efter att falla ner. Det är farligt.
För dålig insikt om is och snökörning och troende på att 60 eller 80 km/h är anbefalld hastighet är med södra Sveriges is- och snöförhållanden vanskligt. Normalt tar det 55 min från Överböle till Östersund. Jag har varit med om flera turer när det tagit dryga två timmar. Underkylt regn eller vått regn på isiga vägar. Dessutom en gång där halva sträckan var så dimmig att jag nödgades puttra på tvåan flera mil. Men det väglget är vanligare i södra landsändan.
Christa
27-11-2010, 15:47
CITAT (Överbölingen @ 27-11-2010, 14:42)  Här har vi ännu för lite snö. Och jag avundas inte blötsnön där nere. Vi får ibland en släng av eländet. Däremot hoppas jag att kommuner, bönder och företagare med stora hallar och förråd tagit lärdom av förra årets otrevliga takras och förstärkt sina takstolar. Alt tagit in offert på kontinuerlig takskottning och tecknat avtal.
Det som mest oroar mig är alla mer eller mindre dåligt isolerade vindar och hustak. När solen i vår ligger på så bildas istappar på flera kilo som strävar efter att falla ner. Det är farligt.
För dålig insikt om is och snökörning och troende på att 60 eller 80 km/h är anbefalld hastighet är med södra Sveriges is- och snöförhållanden vanskligt. Normalt tar det 55 min från Överböle till Östersund. Jag har varit med om flera turer när det tagit dryga två timmar. Underkylt regn eller vått regn på isiga vägar. Dessutom en gång där halva sträckan var så dimmig att jag nödgades puttra på tvåan flera mil. Men det väglget är vanligare i södra landsändan. Här är inte heller blötsnö. Här var 10 grader kallt i morse. Den allra första snön som kom var blöt på ett konstigt sätt. Den så ut som helt vanlig snö men jag har aldrig varit med om så tung snö i hela mitt liv. Halvmetern som kommit de senaste dagarna är torr och lätt. Fukten vi pratade om är den fukt som frusit och bildat snön.
Christa
28-11-2010, 08:47
Nu snöar det igen!
caprifol
28-11-2010, 10:19
Här vågar jag kasta mig in i tråden - uppvuxen i Kiruna, reser upp varje vinter och bor sedan massor av år i Stockholmsområdet. Visst är det som Netha säger. Mina släktingar säger också varje år: "Det är bra konstigt - hos oss är det snöväder men nere hos er är det alltid snöOväder. Det stämmer rätt bra, men trots allt är snön oftast lätt och torr uppe i norr medan vår ju kan vara som lös cement. Dessutom är det väldigt få bilar ute på vägarna jämfört med åtminstone i storstadsområdena. LKAB:s bussar är inte särskilt många per dag vilket ska jämföras med när hundratusentals personer ska ta sig till och från jobben här nere i bilar, bussar och pendeltåg. Men självklart är man uppe i norr betydligt bättre rustade och förberedda. Här är massor av bilister ute med sommardäck när den första snön kommer - oj, hjälp, det blir visst vinter i år!
Gossen Ruda
28-11-2010, 13:37
Skillnaden är att uppe i norr blir det ALLTID vinter varje år, med snö och kyla, och därför är alla beredda på det. I Sydsverige kan det nästan vara barmark hela vintern, möjligen några minusgrader då och då. Därför är inte alla beredda när det smäller till. Dessutom finns det många typer av snö i olika landsändar beroende på olika klimat. Göteborgsk blötsnö är vidrig att ha att göra med. En skånsk snödriva gjord av yrsnö armerad med jordpartiklar går att köra bil på. Den går inte att ploga bort, den måste grävas bort.
Tillägg: Vad gäller plogning av vägar så är det besvärligare i städer. Man får oftast använda plogar med gummilist nertill vilket inte tar så bra. Har man stålkant nederst kör man sönder den mot uppstickande brunnskanter och refuger, ute på landsvägen går det dock fint.
Här i Östergötland har vi snöstorm idag. Hade väl 20-30 cm snö sen tidigare.
Anki på Öland
28-11-2010, 14:18
Snöade ytterligare någon dm igår kväll......
[attachment=56576:101128_1.jpg]
Gossen Ruda
28-11-2010, 17:19
Fick besked om att det är totalt kaos i Dalsland. Polisen uppmanar alla att hålla sig hemma, vägarna yr igen på 20 minuter. Tågen mellan Karlstad och Trollhättan hankar sig fram men mot Oslo är det stopp, växeln i Skälebol yr igen trots att det är folk där och skottar hela tiden. Dalboslätten är ökänd för sina snöstormar, särskilt med Vänersnö.
Själv har jag en tid att passa inne i Uddevalla. Men jag tänker avboka tiden i morgon. I det här snöovädret häckar jag hellre inomhus än tar bilen ut på vägarna. Förresten plogas inte min väg förrän i morgon kväll har det sagts mig. Snön skall väl förhoppningsvis bedarra någon gång.
malcolm
28-11-2010, 17:39
Så här ser det ut just nu på gatan där jag bor.
[attachment=56581:SDC10356.JPG]
badabing
28-11-2010, 17:49
Bor söder om Stockholm. Vi har nog en 10-15 cm snö här
malcolm
28-11-2010, 17:52
CITAT (badabing @ 28-11-2010, 17:49)  Bor söder om Stockholm. Vi har nog en 10-15 cm snö här Jag bor också söder om Sthlm.
hattstugan
28-11-2010, 19:06
I Enköping var det full snöstorm kl 05 idag! Har nog kommit 20-30 cm i dag bara! Därtill blåste det hårt!
Totalt ligger här ca 50 cm snötäcke nu!!!
Gossen Ruda
28-11-2010, 20:07
Har ni tänkt på att om det blir en normal vinter kommer snön att ligga i 3-5 månader från nu?
Biggan_
28-11-2010, 20:15
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 20:07)  Har ni tänkt på att om det blir en normal vinter kommer snön att ligga i 3-5 månader från nu?  Vill helst inte tänka på det!
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 20:07)  Har ni tänkt på att om det blir en normal vinter kommer snön att ligga i 3-5 månader från nu?  De gör inget för i januari får jag ett par dagars snöavbrott!
Biggan_
28-11-2010, 20:19
CITAT (Anma @ 28-11-2010, 20:18)  De gör inget för i januari får jag ett par dagars snöavbrott!  Lyckost! Vart går färden?
Christa
28-11-2010, 20:19
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 20:07)  Har ni tänkt på att om det blir en normal vinter kommer snön att ligga i 3-5 månader från nu?  Jag sa just det till min sambo igår. Känns lite tungt faktiskt. Jag tycker bäst om barmark. Men visst är det vackert.
CITAT (Biggan_ @ 28-11-2010, 20:19)  Lyckost! Vart går färden? Malaga, ska hälsa på pappa som bor där för första gången i vinter.
Biggan_
28-11-2010, 20:35
CITAT (Anma @ 28-11-2010, 20:23)  Malaga, ska hälsa på pappa som bor där för första gången i vinter. Härligt!
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 20:07)  Har ni tänkt på att om det blir en normal vinter kommer snön att ligga i 3-5 månader från nu?  Ja några som säkert tänkt på det med förtjusning är elbolagen.
Christa
29-11-2010, 09:40
Yr spår 20 minusgrader här på onsdag morgon. Burrr! Börjar nog bli dags att sätta på elementen i köket...
skogstroll
29-11-2010, 11:28
kallt på golven hemma, katten lägger sig närmast varmaste elementet  8 minus i morse. Men jag föredrar kallt framför slask eller halka, det får man säkert nog av i februari/mars...
Anki på Öland
29-11-2010, 11:29
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 17:19)  ........vägarna yr igen på 20 minuter......... Samma här, stormar och snöar och vägarna blåser igen med stenhårda drivor på nolltid
malcolm
29-11-2010, 11:41
CITAT (gnon49 @ 28-11-2010, 22:32)  Ja några som säkert tänkt på det med förtjusning är elbolagen. Vågar knappt tänka på det, har vatttenburen elvärme och förra vinterns elräkningar var de högsta jag haft sedan jag flyttade hit -87. Då (förra vintern) hade jag fortfarande sjukpenning men som numera utförsäkrad lär det bli tufft. CITAT (skogstroll @ 29-11-2010, 11:28)  kallt på golven hemma, katten lägger sig närmast varmaste elementet  8 minus i morse. Men jag föredrar kallt framför slask eller halka, det får man säkert nog av i februari/mars... Vår katt lägger sig på betonggolvet i tvättstugan, går en varmvattenledning i golvet till elementet och där trivs hon.
hattstugan
29-11-2010, 11:54
Hm kallt på golvet har jag också ca 12 +grader eller så! I diskbänksskåpet ca 6 +!!!!!
skogstroll
29-11-2010, 12:35
CITAT (malcolm @ 29-11-2010, 11:41)  Vågar knappt tänka på det, har vatttenburen elvärme och förra vinterns elräkningar var de högsta jag haft sedan jag flyttade hit -87. Då (förra vintern) hade jag fortfarande sjukpenning men som numera utförsäkrad lär det bli tufft. Vår katt lägger sig på betonggolvet i tvättstugan, går en varmvattenledning i golvet till elementet och där trivs hon.  och våran kisse växlar lite mellan olika platser. Fönstret med någorlunda värme och gossig filt med utsikt mot de flygande köttbitarna (fåglarna) + andra aktiviteter... eller vid ett annat varmt element där hon gömmer sig när hon fryser riktigt.... eller på filten med mig på kvällen, fast hon är lite tveksam för det är inte lika varmt som vid elementen. Tycker elräkningarna redan börjat skjuta i höjden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|