Full version: 2011 års Gladtråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 03-06-2011, 12:30) *
Hade jag bara haft tid så....

Det får bli i höst när jag är pensionär! Du har ju en del pippiar jag gärna vill hälsa på!

Oj är du så upptagen? Pippisarna finns förhoppningsvis kvar i höst, men jag tror inte meconopsisen tänker blomma då...
Eva i Skåne
Idag är jag glad för att jag fått min man att hyra ett släp och just nu kör han ett lass till tippen tummenupp.gif
Låter det hemskt så finns en förklaring.
1. Jag har aldrig kört med släp
2. Jag är inte så stark som han.
3. Det är han som samlar skit på hög. Jag hade gärna sett att vi hjälptes åt varje gång vi har nåt större som ska slängas. (Jag kör ganska ofta till tippen själv med mindre saker)

Idag finns en gammal frysbox, en diskmaskin, en gräsklippare, div rivet byggmaterial, en gammal säng mm på släpet.
Allt har stått ute, en del uppemot fem år eller så och jag kan säga att sängen var riktigt äcklig, inte mycket mer än spiralerna kvar help.gif .
Kvar finns skräp till minst 3-4 lass till. Hoppas, hoppas att det kan bli några turer sen i sommar också.
Kvar finns bl en spis, micro, jordfräs, gamla cyklar, solstolar och en del gamla möbler av trä och mer rivningsmaterial duh.gif

Ju större tomt och ju fler gamla förråd man har desto lättare är det att stapla - om man nu har den läggningen. unsure.gif
Mollis
CITAT (Eva i Skåne @ 03-06-2011, 14:08) *
Idag är jag glad för att jag fått min man att hyra ett släp och just nu kör han ett lass till tippen tummenupp.gif
Låter det hemskt så finns en förklaring.
1. Jag har aldrig kört med släp
2. Jag är inte så stark som han.
3. Det är han som samlar skit på hög. Jag hade gärna sett att vi hjälptes åt varje gång vi har nåt större som ska slängas. (Jag kör ganska ofta till tippen själv med mindre saker)

Idag finns en gammal frysbox, en diskmaskin, en gräsklippare, div rivet byggmaterial, en gammal säng mm på släpet.
Allt har stått ute, en del uppemot fem år eller så och jag kan säga att sängen var riktigt äcklig, inte mycket mer än spiralerna kvar help.gif .
Kvar finns skräp till minst 3-4 lass till. Hoppas, hoppas att det kan bli några turer sen i sommar också.
Kvar finns bl en spis, micro, jordfräs, gamla cyklar, solstolar och en del gamla möbler av trä och mer rivningsmaterial duh.gif

Ju större tomt och ju fler gamla förråd man har desto lättare är det att stapla - om man nu har den läggningen. unsure.gif

Vi hade också massor av skräp och tänkte att det skulle ta hela semestern att åka till återvinningen fram och tillbaka så vi hyrde istället en container. Företaget ställde upp den på tomten på måndagen och hämtade den på fredagen, det var riktigt skönt.
Eva i Skåne
CITAT (Mollis @ 03-06-2011, 14:16) *
Vi hade också massor av skräp och tänkte att det skulle ta hela semestern att åka till återvinningen fram och tillbaka så vi hyrde istället en container. Företaget ställde upp den på tomten på måndagen och hämtade den på fredagen, det var riktigt skönt.

Vi pratade om det förra sommaren, men blev det inte ganska dyrt???
Jag har för mig att jag kollade och det skulle gå på 3-4000 och det tycker jag är mycket.
Mollis
CITAT (Eva i Skåne @ 03-06-2011, 14:21) *
Vi pratade om det förra sommaren, men blev det inte ganska dyrt???
Jag har för mig att jag kollade och det skulle gå på 3-4000 och det tycker jag är mycket.

Jo det låg i den prisklassen, tycker också att det är dyrt men det tyckte inte maken.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 03-06-2011, 13:01) *
Oj är du så upptagen? Pippisarna finns förhoppningsvis kvar i höst, men jag tror inte meconopsisen tänker blomma då...

Du får fota hela vallmogänget och visa här när fler har slagit ut!
Oooops! Glömde gratta dej till fina blomman! rose.gif
mamamaggan
I dag är jag oerhört glad att vi har en liten fläkt i sovrummet , nästan 30 grader i skuggan ute.
Tikka
E glad att jag är ledig i morgon oxå biggrin.gif
Klint
Jag är glad för att jag liksom landat börjat njuta av livet och inte bara tänka på husrenovering och allt som hör till.Vi väntar nu på hantverkarna som lovat komma med ett stort gäng så fort de är klara med pågående projekt.
Idag vaknade jag utan väckarklocka bara det är härligt! Efter kaffet gick jag den lilla stigen till huset och vid postlådan stod grannens kossor och hälsade 000.gif ,småfixade i trädgården innan jag tog ett snabbdopp i Ärtingen för att sen åka till jobbet!
Aqvakul
CITAT (Klint @ 15-06-2011, 18:08) *
Jag är glad för att jag liksom landat börjat njuta av livet och inte bara tänka på husrenovering och allt som hör till.Vi väntar nu på hantverkarna som lovat komma med ett stort gäng så fort de är klara med pågående projekt.
Idag vaknade jag utan väckarklocka bara det är härligt! Efter kaffet gick jag den lilla stigen till huset och vid postlådan stod grannens kossor och hälsade 000.gif ,småfixade i trädgården innan jag tog ett snabbdopp i Ärtingen för att sen åka till jobbet!

wub.gif tummenupp.gif
Eva i Skåne
Härligt för dig Klint wub.gif att ni nu kommit så långt.
Det låter charmigt med kossorna och stigen till sjön. Hoppas allt blir till belåtenhet när hantverkarna är färdiga.
Sommaren har nyss börjat så du kommer hinna massor och njuta också.
smiley_small_hug.gif
mamamaggan
Glad för att jag pratat i telefon med en kompis som flyttat och vi har inte hört av varandra på ett par veckor.

Hon har haft lite problem och det börjar lösa sig med en del , var så skönt att höra på hennes röst att hon mår bättre nu .
sommarhumla
Är så glad att jag äntligen fick min dator att fungera, så jobbigt när allt strular och man inte riktigt har kunskapen om vad man gjort för fel...
Tikka
Är glad idag för att min svärfar fick komma hem ifrån sjukhuset o att han mår bättre smile.gif
malcolm
Jag är så himla glad för att jag kommer att få tio tusen för min gamla bil från försäkringsbolaget trots att den ser bedrövlig ut, den har stått här i ett halvår och varit som en kvarnsten runt min hals. Skall satsa en del av pengarna på en moppe och har redan ringt på en annons så imorgon får vi se om det blir en affär av.
Motti
Är glad för att vi äntligen slipper Canadagässen på vår strand !var ute i går och sågade och yxade till stolpar och slog ner och band i snören hängde i "blänk" och i dag har vi har vi hafft gässfritt tack och lov.Det är något oerhört vad de skiter i går hade vi upp 20 stycken två vuxna med 8 gässlingar var plus två vuxna till , och efter det besöket gick det knappast att gå där nere utan att trampa i skit .Nu hoppas jag att min insats med "gässtaket "fungerar.
Aqvakul
Jag ärr glad för att jag idag gör min sista arbtesdag på ett tag - ledig till 8 augusti...
Skruttis
Jag är jätteglad över att ha fått en tid hos ortopeden redan nästa vecka. yahoo.gif
Var beredd att få vänta till hösten.
merlin68
Jag är glad och tacksam över att jag bor så nära både skog och hav.
Anki på Öland
Och jag är glad att ortopeden sa att jag får börja jobba 1 juli..... eller, kanske inte glad just för att jag skall till jobbet när det är som mest rörigt mitt i sköna sommaren.... men glad att min hand börjar fungera igen, att fingerlederna börjar gå att böja lite mer så nu börjar äntligen all min träning ge frukt. Lång väg kvar men det börjar hända något. Knäppt att ett enda litet brutet långfinger kan ge sjukskrivning och fodra träning i ett halvår för att handen skall gå att använda.....
malcolm
Jag är glad idag för att jag äntligen har köpt mig en moped som jag längat efter så länge, den av inte ny och inte häftig på något sätt men den fungerar till mina och sonens behov. Skall bli kul att göra utdlykter med den i sommar och åka på vägar som är förbjudna för biltrafik.
Aqvakul
Jag är glad för att mitt sommarlov börjar idag...
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 17-06-2011, 20:34) *

Det måste vara något att vara glad åt speciellt i din ålder . flirting.gif
Biggan_

Trevlig sommar Aq! kompiskram.gif
Eva i Skåne
Jag är glad över att det trippade en sädesärla på gräset i middags. Trodde inte här var några i år. Dom är ju så söta wub.gif
Klint
Va kul Eva! Jag är glad för att vi har en flugsnappare i holken på vedbon!
Krolliljan

Den första kvällen före lovet är underbar . Innan man förbrukat en enda dag och hela lovet ligger framför en.

Hoppas att du får ett underbart lov. smiley_small_hug.gif
mamamaggan
Har något stort att vara glad åt. Min mans invaliditetsersättning kommer att sättas in på hans konto på tisdag och är större än vad vi trodde .

Visst är det tråkigt att han ska behöva få sådan ersättning men den hjälper oss verkligen. Nu kommer vi att ha råd att lämna i bilen och fixa lite defekter och även ha råd att ta ut plåtslagare till sommarstugan för att sätta upp nya hängrännor.

Det finns både glädje och sorg i det hela men tyvärr så är det så att man är väldigt beroende av pengar när man tvingats leva på sjukpenning i flera år . Tyvärr så vet vi redan att man måste amputera hans högra ben p g a de nya reglerna i sjukförsäkringen som inte tillät honom att få en bra rehab utan i stället tvingade honom att gå och jobba. Det fungerade inte så han tog ut avtalspension .
Klint
mamamaggan trostar.gif usch va orättvist starkt att du/ni ändå kan vara possitiva kompiskram.gif
Eva i Skåne
Grattis till en liten tröst i eländet Maggan smiley_small_hug.gif
Pengar kan aldrig ersätta skador och att amputera ett ben är ett stort handikapp, men lite hjälp till sånt ni nu inte kan klara själv blir ju pengarna tummenupp.gif
merlin68
CITAT (mamamaggan @ 18-06-2011, 21:43) *
Har något stort att vara glad åt. Min mans invaliditetsersättning kommer att sättas in på hans konto på tisdag och är större än vad vi trodde .

Visst är det tråkigt att han ska behöva få sådan ersättning men den hjälper oss verkligen. Nu kommer vi att ha råd att lämna i bilen och fixa lite defekter och även ha råd att ta ut plåtslagare till sommarstugan för att sätta upp nya hängrännor.

Det finns både glädje och sorg i det hela men tyvärr så är det så att man är väldigt beroende av pengar när man tvingats leva på sjukpenning i flera år . Tyvärr så vet vi redan att man måste amputera hans högra ben p g a de nya reglerna i sjukförsäkringen som inte tillät honom att få en bra rehab utan i stället tvingade honom att gå och jobba. Det fungerade inte så han tog ut avtalspension .

crying.gif upprörd! Detta är upprörande ofattbart, j.... f...... omänsklig byråkrati ranting.gif Tusen karamar till er trostar.gif
merlin68
CITAT (malcolm @ 17-06-2011, 20:03) *
Jag är glad idag för att jag äntligen har köpt mig en moped som jag längat efter så länge, den av inte ny och inte häftig på något sätt men den fungerar till mina och sonens behov. Skall bli kul att göra utdlykter med den i sommar och åka på vägar som är förbjudna för biltrafik.

Gratulerar till moppen! Må den fungera felfritt i hundra år blomma.gif

Själv gladdes jag åt att ha ätit goda smultron smile.gif och att ha märkt i tid att jag, maken och hunden råkade ha hamnat i en tjurhage. Jösses vad vi smygsprang...tjuren glodde väldigt surt efter oss fear.gif
Berith
Hittade sommarens första kantareller igår! yahoo.gif

Hoppas det blir många många fler men gärna större för dom var allt bra pyttiga. wink.gif
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 20-06-2011, 06:31) *
Hittade sommarens första kantareller igår! yahoo.gif

Hoppas det blir många många fler men gärna större för dom var allt bra pyttiga. wink.gif

Tålamod Berith! flirting.gif
Berith
Ska försöka ha det, men det gäller att hinna före granntanten också. naughty.gif
merlin68
Det har börjat klarna på himlen tummenupp.gif
Myosotis
Efter att ha varit billös i nästan ett halvår har jag idag äntligen köpt en bil. yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 21-06-2011, 21:29) *
Efter att ha varit billös i nästan ett halvår har jag idag äntligen köpt en bil. yahoo.gif

Härligt! kompiskram.gif
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 21-06-2011, 21:29) *

Grattis!! Må den hålla i många år!
Myosotis
Tack! Ja det hoppas jag med!!
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 20-06-2011, 07:35) *
Ska försöka ha det, men det gäller att hinna före granntanten också. naughty.gif

Det är problemet mede svampställen.
I bortre delen av vårt sommarstugetomt (åt vägen till) växer kantareller. Det vet tyvärr både grannar och andra som tar en promenad förbi.
Ska man ha en chans får man plocka 2cmskantareller som döljs i mossan. Sen lyser dom folk i ögonen.

Nu äter jag iofs inte kantareller... men familjen vill gärna ha.
merlin68
Glömde telefonen ute i trädgården när det ösregnade. Kom på att den låg ute i regnet efter en halvtimme...men den klarade sig från skador verkar det som så det är jag glad för idag tummenupp.gif
Mollis
Igår fick jag helt oväntandes 30 000 kr. trevligt!
malcolm
CITAT (Mollis @ 23-06-2011, 05:58) *

Grattis! Alltid bra med lite extrapengar.
Mollis
CITAT (malcolm @ 23-06-2011, 12:06) *
Grattis! Alltid bra med lite extrapengar.

Tack Malcolm!
ninnisky
CITAT (Mollis @ 23-06-2011, 03:58) *

Kan du dela med några bra tips på hur man gör för att få det.... giggle.gif
Grattis förresten!
mamamaggan
Grattis Mollis !!!

Glad för att nu är nästan allt handlat , utom lite grönsaker och jordgubbar , till i morgon. Stugan är städad , dukarna strukna , blommorna plockade , tårtan förberedd så nu blir det midsommar i år också .
Red Top
[attachment=62040:smiley_happy093.gif]

I dag är jag riktigt, riktigt glad.

Det regnar!!!

Från mitten av april till nu har vi nästan inte fått något regn. Bara drygt 15mm totalt.

Nu har det regnat sen tidig morgon och det fortsätter att regna. I dag har det fallit 26mm och det ska visst komma mer i morgon.

Jag tror jag ska ta på mig regnkläder och gå ut och njuta och hoppa i vattenpussar.

Myosotis
CITAT (Red Top @ 23-06-2011, 21:59) *
Jag tror jag ska ta på mig regnkläder och gå ut och njuta och hoppa i vattenpussar.

wub.gif smiley_small_hug.gif

CITAT (Mollis @ 23-06-2011, 05:58) *

w00t.gif Grattis!! Jag vill också veta hur du bar dig åt... wink.gif
Mollis
CITAT (Myosotis @ 24-06-2011, 09:59) *
wub.gif smiley_small_hug.gif
w00t.gif Grattis!! Jag vill också veta hur du bar dig åt... wink.gif

Tack! Det är inte så konstigt som det låter, bara jag som har dålig koll:-) Jag slutade mitt jobb i maj och jag hade visst en massa sparade semesterdagar som jag inte visste om och det var dom pengarna som trillade in nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon