Sidor: 1, 2, 3
Motti
Hörde av grannar att en som sätter gummilist på volvobilar skulle tjäna 32000 i månaden,tycker det låter helt befängt att man kan tjäna så mycket på det.Någon som har erfarenhet och vet ?
MVH motti
Huggorm
Det låter inte osannolikt, dom får bra betalt på volvo. Det är inte för skojs skull som kineserna gör vad dom kan för att smygflytta produktionen till Kina.
anne-li i olofstorp
CITAT (Motti @ 22-01-2011, 20:21) *
Hörde av grannar att en som sätter gummilist på volvobilar skulle tjäna 32000 i månaden,tycker det låter helt befängt att man kan tjäna så mycket på det.Någon som har erfarenhet och vet ?
MVH motti

Beror ju på när dom jobbar, helger o nätter betalar sig ju mer!!'

Piccante
21000- 24000kr/ mån säger de på Flashback forum. Tyvärr är många fackförbund hemlighetsfulla o vägrar säga vad deras medlemmar tjänar om man inte är medlem själv.
Motti
Vi fick en disskution i kväll här en av våra gäster är ekonomilärare på Gymnasiet bla och han tjänar inte 32 tusen i månaden men nära ligger han;)Min man kom hem från Kina i måndags och de har faktiskt 40 timmars arbetsvecka och tjänar 2000 i månaden i svenska pengar.inget u-land som många tror.Gummilistpåsättare hadde man ju gärna varit ;:)
Piccante
CITAT (Motti @ 22-01-2011, 22:08) *
Vi fick en disskution i kväll här en av våra gäster är ekonomilärare på Gymnasiet bla och han tjänar inte 32 tusen i månaden men nära ligger han;)Min man kom hem från Kina i måndags och de har faktiskt 40 timmars arbetsvecka och tjänar 2000 i månaden i svenska pengar.inget u-land som många tror.Gummilistpåsättare hadde man ju gärna varit ;:)

Generellt sett har svenska akademiker dåligt betalt så det är nog inte omöjligt att en gummilistmontör tjänar bättre än en gymnasielärare. Vissa kommuner ger ju ganska låg ingångslön till lärare.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 22-01-2011, 22:36) *
Generellt sett har svenska akademiker dåligt betalt så det är nog inte omöjligt att en gummilistmontör tjänar bättre än en gymnasielärare. Vissa kommuner ger ju ganska låg ingångslön till lärare.

Det är märkligt det där, jag inbillar mig ju att vilken idiot som helst kan montera gummilister efter fem minuters övning. Hur facket lyckats pressa upp lönerna så högt är ofattbart. De arbetsuppgifter som jag utförde under mina inhopp i fordonsindustrin hade en apa klarat av, men jag monterade visserligen inga lister
Aqvakul

Det gör de om de tjänar 32 papp i månaden..
netha

Har ju också betydelse inom vilken yrkesgrupp akademikern finns,
mina barn finns i skola och pappersvändare.
Kan tala om att pappersvändaren, även om h*n också jobbar hårt, har ca 10.000 kr högre lön än läraren.

Att jobba inom vård/skola/ omsorg lönar sig dåligt.
Men vi ska vara tacksamma att det finns änglar som ändå satsar på dessa yrken. tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (netha @ 22-01-2011, 22:54) *
Att jobba inom vård/skola/ omsorg lönar sig dåligt.
Men vi ska vara tacksamma att det finns änglar som ändå satsar på dessa yrken. tummenupp.gif

Å andra sidan har dom gott om jobb, dom slipper gå arbetslösa
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2011, 22:44) *

Yrkeslärare tjänar kanske det men många nyutexade kan ibland få börja med "skamlön" på 21k om de jobbar i fel kommun. 23000- 23500 är rekommenderad tror jag?
netha
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 22:55) *
Å andra sidan har dom gott om jobb, dom slipper gå arbetslösa

Jamen har du som t.ex lärare studielån på 150.000 kr eller mer ... då är man inte så glad att starta på en lön om 19.000 kr/mån och samtidigt betala av lånet med kanske en tusenlapp/mån

I vårt land premieras inte utbildning om det gäller inom vård/skola och omsorg. thumbdown.gif
Noak
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2011, 22:44) *

yes.gif
Huggorm
CITAT (netha @ 22-01-2011, 23:02) *
Jamen har du som t.ex lärare studielån på 150.000 kr eller mer ... då är man inte så glad att starta på en lön om 19.000 kr/mån och samtidigt betala av lånet med kanske en tusenlapp/mån

I vårt land premieras inte utbildning om det gäller inom vård/skola och omsorg. thumbdown.gif

Man tjänar rent generellt väldigt dåligt på att utbilda sig i Sverige, det gäller inte bara vård/omsorg och skola
gnon49
Fordonstillverkning är väl oftast en branch med bra löner. Men o andra sidan väldigt konjunkturkänslig.
Arbetar man i branchen så gäller det nog att lägga undan en del av lönen inför sämre tider. Bara det motiver ju en högre lön. När Volvo allt mer börjar tillverkas i Kina och Saab gått i konkurs så stundar bistra tiden för dom anställda. Åtminstone i en övergångsperiod.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 22-01-2011, 23:11) *
Fordonstillverkning är väl oftast en branch med bra löner. Men o andra sidan väldigt konjunkturkänslig.
Arbetar man i branchen så gäller det nog att lägga undan en del av lönen inför sämre tider. Bara det motiver ju en högre lön. När Volvo allt mer börjar tillverkas i Kina och Saab gått i konkurs så stundar bistra tiden för dom anställda. Åtminstone i en övergångsperiod.

Men nu räknar ju Volvo med att nyanställa 300 - 500 nya i Sverige så det tyder väl knappast på bistrare tider.
netha
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 23:06) *
Man tjänar rent generellt väldigt dåligt på att utbilda sig i Sverige, det gäller inte bara vård/omsorg och skola

Men så kan du väl inte säga ... Om en bladvändare får ca 10.000 kr mer/mån än en lärare ... då visar det väl vad man premierar ... eller?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2011, 23:13) *
Men nu räknar ju Volvo med att nyanställa 300 - 500 nya i Sverige så det tyder väl knappast på bistrare tider.

Men återanställer dom inte bara en del av de som fick gå under finanskrisen? En del har ju gått vidare förståss, men det var väll fler än så som fick sluta så det är nog många som bara får komma tillbaka

CITAT (netha @ 22-01-2011, 23:14) *
Men så kan du väl inte säga ... Om en bladvändare får ca 10.000 kr mer/mån än en lärare ... då visar det väl vad man premierar ... eller?

Vad menar du egentligen med bladvändare? Någon form av administrativt jobb? I kommunen eller privata sektorn?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 23:15) *
Men återanställer dom inte bara en del av de som fick gå under finanskrisen? En del har ju gått vidare förståss, men det var väll fler än så som fick sluta så det är nog många som bara får komma tillbaka

Möjligt att det anställs såna som fick gå det vet jag inte men det gör ju inte att det blir bistrare..tvärtom.
netha
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 23:17) *
Vad menar du egentligen med bladvändare? Någon form av administrativt jobb? I kommunen eller privata sektorn?

Administrativt jobb kan man nog påstå ... skulle jag tro att man kan säga
*Stintan*
CITAT (netha @ 22-01-2011, 23:19) *
Administrativt jobb kan man nog påstå ... skulle jag tro att man kan säga

Det kan ju vara mycket.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2011, 23:18) *
Möjligt att det anställs såna som fick gå det vet jag inte men det gör ju inte att det blir bistrare..tvärtom.

Just precis nu ja. Hur blir det nästa år?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 23:21) *
Just precis nu ja. Hur blir det nästa år?

Resonerar man som du så skulle ju inte ett företag våga anställa någon och hur skulle det då bli.
Bee
Vilket Volvo avses? Lastbilstillverkning eller personbilstillverkning? Personvagnar ägdes tills förra året av Ford och dom är inte kända för att betala överlöner precis... TS måste ha menat lastbilsmontörerna. Dom gör ett tufft jobb och är nog värda hög lön. Det där limmet man har till gummilister runt rutorna tex är inte att leka med.
Piccante
"Volvo i Göteborg" är inte det personbilsdivisionen? Eller tillverkas lastbilar där med?
Bee
CITAT (Markus_H @ 22-01-2011, 23:39) *
"Volvo i Göteborg" är inte det personbilsdivisionen? Eller tillverkas lastbilar där med?

Lastbilar tillverkas i Göteborg. Tuvefabriken är rätt stor. Det är några tusen som arbetar där.
Personbilar tillverkar man i både Torslanda och Gent (Belgien).
theseraphim
CITAT (Motti @ 22-01-2011, 20:21) *
MVH motti

I regel gör man aldrig bara en sak på linan utan man får lära sig iaf fyra-fem element att utföra, sedan om man är lagledare tex så får man bonus för det, kan man alla moment i hela sin grupp får man extra, har man jobbat en viss tid kan det ge extra osv osv.
Monaxe
Man kanske skulle byta jobb från sjuksköterska till bilmontör?
Lönen får man ju säga är anständig i varje fall!
Motti
Om man nu känar 32000 på att sätta på gummilist i en Volvo ,då kan man undra vad han tjänar som sätter dit ratten confused.gif Bara undrar ?
Gita
CITAT (netha @ 22-01-2011, 23:14) *

Vad i all världen avser du med "bladvändare"? Något sådant yrke finns inte så vitt jag vet.
Gita
Ojdå, såg inte att du redan fått den frågan.
Aqvakul
Långa högskoleutbildningar "lönar sig" ofta inte så bra i Sverige. Särskilt illa är det inom offentlig verksamhet (jämfört med privat), "mjuka" värden (jämfört med hårda) och/eller kvinnodominnerade yrken (jämfört med mansdominerade).....
herkules
CITAT (Monaxe @ 23-01-2011, 00:51) *
Man kanske skulle byta jobb från sjuksköterska till bilmontör?
Lönen får man ju säga är anständig i varje fall!

självklart! eller flytta till norge, där får en syrra anständig lön.
Blomstertanten
Varför överhuvudtaget använda ett så nervärderande ord som bladvändare eller pappersvändare???
Även administratörer är utbildade! Det är inte så enkelt som det var förr att man kunde få arbete på ett kontor utan någon utbildning eller erfarenhet.

Förövrigt så finns det ju många som har utbildat sig och sitter med studielån men som inte fått jobb inom det området, men istället för att gå arbetslös valt att ta det jobb de kunnat få. Men inte slipper de betala av på studielånet inte!! Och inte kompenseras de med högre lön heller.

Men självklart tycker jag att det ska löna sig att utbilda sig till tex lärare eller sjuksköterska!
Men jag vänder mej emot att så många nervärderar andra yrkesgrupper så fort det blir diskussioner om detta ämne!!! Även montörer (gummilistpåsättare heter det definitivt inte), lokalvårdare, parkarbetare mm är viktiga och behövs!
Även om de inte behöver läsa en högskoleutbildning för att klara sitt jobb, så är det inte arbeten "som en apa eller vilken idiot som helst kan utföra"!!!!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2011, 08:42) *
Långa högskoleutbildningar "lönar sig" ofta inte så bra i Sverige. Särskilt illa är det inom offentlig verksamhet (jämfört med privat), "mjuka" värden (jämfört med hårda) och/eller kvinnodominnerade yrken (jämfört med mansdominerade).....

Som tur är så får man välja själv vad man skall inrikta sig på i Sverige. Vill man tjäna mycket pengar så är det gratis att utbilda sig till något som ger bra betalt, det är ingen som tvingar en att utbilda sig till sjuksköterska.
Red Top
CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 09:15) *
Varför överhuvudtaget använda ett så nervärderande ord som bladvändare eller pappersvändare???
Även administratörer är utbildade! Det är inte så enkelt som det var förr att man kunde få arbete på ett kontor utan någon utbildning eller erfarenhet.

Förövrigt så finns det ju många som har utbildat sig och sitter med studielån men som inte fått jobb inom det området, men istället för att gå arbetslös valt att ta det jobb de kunnat få. Men inte slipper de betala av på studielånet inte!! Och inte kompenseras de med högre lön heller.

Men självklart tycker jag att det ska löna sig att utbilda sig till tex lärare eller sjuksköterska!
Men jag vänder mej emot att så många nervärderar andra yrkesgrupper så fort det blir diskussioner om detta ämne!!! Även montörer (gummilistpåsättare heter det definitivt inte), lokalvårdare, parkarbetare mm är viktiga och behövs!
Även om de inte behöver läsa en högskoleutbildning för att klara sitt jobb, så är det inte arbeten "som en apa eller vilken idiot som helst kan utföra"!!!!

bravo.gif kompiskram.gif
Gita

Jag störde mig också på den föraktfulla tonen, det finns väl massor med yrken som är minst lika kvalificerade som just lärare och sjuksköterskor. Visst har dessa grupper ganska låga löner, vilket jag tror beror på att man i stort sett aldrig tillämpat individuella löner inom den offentliga sektorn, en urkass lärare eller syrra har fått samma lön som de som gör fantastiska jobb. Jag tror dock att detta håller på att förändras med framväxten av privata alternativ inom både vård och skola som ju faktiskt ger fler arbetsgivare att välja på, samt att man inom den privata sektorn sätter lön efter prestation. Det kommer helt enkelt löna sig att vara "duktig" även för lärare och vårdpersonal.
Slutligen att påstå att till och med apor skulle klara kvalificerat verkstadsarbete är så dumt att det bryr jag mig inte om att kommentera.

Gita
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 10:03) *
Som tur är så får man välja själv vad man skall inrikta sig på i Sverige. Vill man tjäna mycket pengar så är det gratis att utbilda sig till något som ger bra betalt, det är ingen som tvingar en att utbilda sig till sjuksköterska.

Fast i botten ligger en märklig värdering - att viktiga pedagiska och omvårdande yrken som kräver lång utbildning, gärna kan skötas av kvinnor till låg lön...
*Stintan*

bravo.gif bravo.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2011, 11:32) *
Fast i botten ligger en märklig värdering - att viktiga pedagiska och omvårdande yrken som kräver lång utbildning, gärna kan skötas av kvinnor till låg lön...

Fast jag tror att det håller på att förändras (se mitt inlägg ovan) med framväxten av flera privata alternativ och därmed flera konkurrerande arbetsgivare för dessa grupper. Vill man ha de bästa får man helt enkelt betala bra.
Gita
Aqvakul
Inom skolan så har vi ju haft individuella löner och en omfattande privatisering sedan ett antal år tillbaka. Tyvärr har det inte alls drivit upp lönerna. Det är ju trots allt skattebetalarna som ska betala lönerna och politikerna som ska bevilja pengarna. Inför valen är lärarna superviktiga, men sen blir det som vanligt..
anne-li i olofstorp
Bilbyggarbranchen är inte känd för att vara överbetalande! Det är ju faktiskt nästan alltid skift, tungt, stressigt och bundet arbete vid linan....
Tänk t ex att inte kunna gå på toa när man behöver, tänk att jobba ständig natt tex, tänk att vara utsliten innan man fyllt 60 år, tänk att det hela tiden står en ny bil med samma moment att göra när man precis avslutat en. mm mm.
Jag skulle då i varje fall inte vilja byta, och som så många mycket riktigt påpekat, det kan dyka väldigt fort från framgång och ny eller återanställningar till uppsägningar,,,,, förra gången tog det inte ens 6 månader......
skulle tro att de 32´är inklusive skiftformstillägg och ob- ersättning, då är det inte så högt längre.

Sedan att "klassa" olika arbeten i form av kvallificerade eller värdefulla är helt vansinnigt, som jag ser det är varje jobb som utförs värdefullt.
Och att någon arbetar med något man tycker om och som ger tillfredsställelse är väl det bästa som kan vara,,,,, -trots allt är man rätt många timmar på jobbet under ett arbetsliv....
Aqvakul
Jag tror att Sverige är ett av få länder i världen där högskolestudier ofta innebär en lägre livslön....
anne-li i olofstorp
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2011, 11:55) *
Jag tror att Sverige är ett av få länder i världen där högskolestudier ofta innebär en lägre livslön....

Ja det tror jag också! En av orsakerna kan vara att man inbillar sig att personerna ifråga gärna vill jobba med det dom jobbar med och är beredda att avstå i lön för tillfredsställelsen att få göra just det man gör......
Ett slags kall!!! - Förr var det ju oftast det, präster, läkare, sjuksköterskor, m fl.
gnon49
Att värdera arbete olika går inte. Samhället är beroende av alla sorters arbeten. Förrresten, vem saknas mest om både chefen o springpojken uteblir från arbetet.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 12:21) *
Att värdera arbete olika går inte. Samhället är beroende av alla sorters arbeten. Förrresten, vem saknas mest om både chefen o springpojken uteblir från arbetet.

Nej, alla arbeten är viktiga. Men de värderas olika, annars hade vi haft samma lön...
Red Top
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 10:03) *

Vad menar du med att det är "gratis" att utbilda sig?
Gita
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 12:21) *

Ja helt klart är det mycket enklare att sätta in en tillfällig ersättare för springpojken.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 23-01-2011, 13:41) *
Ja helt klart är det mycket enklare att sätta in en tillfällig ersättare för springpojken.
Gita

Ja visst är det märkligt whist.gif
malcolm
Mest märks det i alla fall om städpersonalen är borta.
Blomstertanten
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 14:30) *
Mest märks det i alla fall om städpersonalen är borta.

Det är väl nästintill enda gången de märks sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon