|
Huggorm
25-01-2011, 14:31
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 14:24)  Men det finns ju inte bara ett alternativ att välja emellan! Det är fritt för dig att betala mer för bättre vård, och att även välja privata vårdinrättningar som är anslutna så att du ändå bara betalar som för vanliga vården. Ditt argument haltar väldigt mycket. Jo, det har ju kommit privata vårdcentraler nu. Jag har dock inte haft nöjet att prova någon än. Jag får återkomma med en recension när jag haft tillfälle.
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 14:31)  Jo, det har ju kommit privata vårdcentraler nu. Jag har dock inte haft nöjet att prova någon än. Jag får återkomma med en recension när jag haft tillfälle. Det har alltid funnits privata alternativ för den som önskar. Själv fick jag vård på Sophiahemmet på det glada 80-talet.
theseraphim
25-01-2011, 15:02
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 14:24)  Men det finns ju inte bara ett alternativ att välja emellan! Det är fritt för dig att betala mer för bättre vård, och att även välja privata vårdinrättningar som är anslutna så att du ändå bara betalar som för vanliga vården. Ditt argument haltar väldigt mycket. Håller med dig Anma, vi har en för det mesta och då menar jag verkligen för det mesta för svensk sjukvård är inget vi ska skämmas över en riktigt bra sjukvård via våra skattepengar men sen kan man alltid skaffa privata alternativ via försäkringar o dylikt och det är helt okej för det kan tom vara ett sätt att minska viss överbelastning på den "fria" sjukvården.
Huggorm
25-01-2011, 15:30
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 15:00)  Det har alltid funnits privata alternativ för den som önskar. Själv fick jag vård på Sophiahemmet på det glada 80-talet. Vilket innebär att man måste betala både för den obligatoriska sjukvården och den privata?
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 15:30)  Vilket innebär att man måste betala både för den obligatoriska sjukvården och den privata? Måste och måste, du kan ju alltid nyttja endast den offentliga vården. Om valfrihet betyder att den fattige ska dö i rännstenen av en infektion för att den råkat skära sig på den rikes trasiga kristallglas så vill jag inte ha valfrihet, faktiskt. En valfrihet som bara gäller för gräddan i samhället är ingen valfrihet. Det är förakt för den fattige.
*Stintan*
25-01-2011, 16:02
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 15:30)  Vilket innebär att man måste betala både för den obligatoriska sjukvården och den privata? Ja tänk va bra det vore om man slapp bidra genom skatten till sånt man inte vill/behöver utnyttja  OBS ironi!
Blomstertanten
25-01-2011, 16:18
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 15:30)  Vilket innebär att man måste betala både för den obligatoriska sjukvården och den privata? Precis som att du får betala för åldringsvård även om du inte är gammal! Precis som att du får betala för förskolebarn även om du inga barn har! Jag kan fortsätta uppräkningen med massor av exempel på vad man får vara med och betala via skatten.... Men du kanske på fullt allvar tycker att gamlingar gott kan betala för äldrevården själv?  För inte ska väl vi som är yngre betala för det!?!? Och barnomsorgen kan väl ungarna själva betala för! Och varför ska jag vara med och betala för poliser, ambulanser och brandkåren??? Jag begår ju inga brott, åker aldrig ambulans och inte är jag poroman heller.
mamamaggan
28-01-2011, 19:48
Reagerar på en hel den i denna tråd men vill gå tillbaka till diskussionen om " bladvändare/pappersvändare/ och deras löner.
Tor ni verkligen att den som jobbar med "pappersvänderi" bakom ett skrivbord inte behöver någon utbildning ? De flesta jag kommit i kontakt med har gymnasieutbildning och någon form av högskoleutbildning , inte lika lång som för en lärare eller sjuksköterska m fl men det ger sig inte helt själv att sitta och " vända papper " lika lite som vem som helst kan limma gummilister.
Alla jobb kräver sin person , rätt person , med rätt utbildning oavsett vilken utbildning !!
Sedan kan jag hålla med om att en del yrkesgrupper har alldeles för låg lön i förhållande till sin utbildning och med det också har höga studieskulder .
TS kan väl börja på Volvo och klistra gummilister så får hon se hur enkelt det är att dra ihop sin lön !!
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2011, 19:48)  Reagerar på en hel den i denna tråd men vill gå tillbaka till diskussionen om " bladvändare/pappersvändare/ och deras löner.
Tor ni verkligen att den som jobbar med "pappersvänderi" bakom ett skrivbord inte behöver någon utbildning ? De flesta jag kommit i kontakt med har gymnasieutbildning och någon form av högskoleutbildning , inte lika lång som för en lärare eller sjuksköterska m fl men det ger sig inte helt själv att sitta och " vända papper " lika lite som vem som helst kan limma gummilister.
Alla jobb kräver sin person , rätt person , med rätt utbildning oavsett vilken utbildning !!
Sedan kan jag hålla med om att en del yrkesgrupper har alldeles för låg lön i förhållande till sin utbildning och med det också har höga studieskulder .
TS kan väl börja på Volvo och klistra gummilister så får hon se hur enkelt det är att dra ihop sin lön !! Ang "pappersvändare ... hade du läst hela tråden så hade du sett detta inlägg CITAT (netha @ 23-01-2011, 21:49)  Var väl inget nedvärderande från min sida ang pappersvändare. Bara ett konstaterande att ákademiker i vård/skola/omsorg är missgynnade lönemässigt gentemot dem. Lönar sig alltid att jobba med döda ting istf levande.
Ang Huggorms uttalande att man väljer själv om man vill utbilda sig till t.ex sjuksköterska ... jag tycker att vi som inte jobbar inom vården, ska vara tacksamma för att det finns folk som gör det. Hur skulle det annars gå för oss när vi blev sjuka!? Har själv barn som är pappersvändare med flerårig universitetsutbildning.
*Stintan*
28-01-2011, 22:46
Frågan är väl varför du använder ett så nedsättande ord som "pappersvändare" ? Kom inte och påstå att ordet inte är nedsättande!
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2011, 22:46)  Frågan är väl varför du använder ett så nedsättande ord som "pappersvändare" ? Kom inte och påstå att ordet inte är nedsättande! Som sagt ... jag ser inte det som nedsättande. För att ta det från början så är det min dotter som använde det ordet ... det var när hennes lillasyster tog lärarexamen ... då undrade hon ... "varför blev du "fröken" istf pappersvändare ... vi tjänar ju sååå mycket mer. Sanningen är att pappersvändaren har nästintill tiotusen kronor mer/mån än lärararen, fastän läraren har ett halvår mer i universitetsstudier.
Exakt vilka yrken tituleras pappersvändare?
theseraphim
28-01-2011, 23:02
CITAT (Anma @ 28-01-2011, 22:59)  Exakt vilka yrken tituleras pappersvändare? För många är det alla som jobbar på kontor så vitt jag uppfattat det. De som jobbar med "riktiga" jobb har en tendens att se ner på pappersvändare för att de inte "jobbar på riktigt" osv osv.
CITAT (Anma @ 28-01-2011, 22:59)  Exakt vilka yrken tituleras pappersvändare? Kan väl inte jag säga ... men enl min dotter så är det väl de som mest jobbar med döda ting, som pqppersdokument och liknande ... Inte med levande varelser som småbarn, skolbarn och gamlingar ... skulle jag tro. CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 23:02)  För många är det alla som jobbar på kontor så vitt jag uppfattat det. De som jobbar med "riktiga" jobb har en tendens att se ner på pappersvändare för att de inte "jobbar på riktigt" osv osv. Skulle jag väl inte vilja påstå ... har ju själv jobbat på kontor. :
*Stintan*
28-01-2011, 23:06
CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 23:02)  För många är det alla som jobbar på kontor så vitt jag uppfattat det. De som jobbar med "riktiga" jobb har en tendens att se ner på pappersvändare för att de inte "jobbar på riktigt" osv osv. Ja det är väl en rätt utbredd uppfattning och det är därför jag tycker ordet är nedvärderande. Det har inte ett dyft med utbildning eller lön att göra heller.
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2011, 23:06)  Ja det är väl en rätt utbredd uppfattning och det är därför jag tycker ordet är nedvärderande. Det har inte ett dyft med utbildning eller lön att göra heller. Och du väljer att helt ignorera min förklaring till "pappersvändare"
theseraphim
28-01-2011, 23:13
CITAT (netha @ 28-01-2011, 23:05)  Kan väl inte jag säga ... men enl min dotter så är det väl de som mest jobbar med döda ting, som pqppersdokument och liknande ... Inte med levande varelser som småbarn, skolbarn och gamlingar ... skulle jag tro. Skulle jag väl inte vilja påstå ... har ju själv jobbat på kontor. : Ja det har jag och givetvis gör inte alla det men det är inte ovanligt av speciellt tex hantverkare att ha den uppfattningen. Annars används ju ordet "kontorsråtta" oxå men då har man visserligen kunnat kontra med att fråga den spydige vem han tror fixar så att han får någon lön i slutet av månaden;-)
CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 23:13)  Ja det har jag och givetvis gör inte alla det men det är inte ovanligt av speciellt tex hantverkare att ha den uppfattningen. Annars används ju ordet "kontorsråtta" oxå men då har man visserligen kunnat kontra med att fråga den spydige vem han tror fixar så att han får någon lön i slutet av månaden;-) Nu förstår jag inte ... "Annars används ju ordet "kontorsråtta" oxå men då har man visserligen kunnat kontra med att fråga den spydige vem han tror fixar så att han får någon lön i slutet av månaden;-)"???
Huggorm
28-01-2011, 23:22
Pappersvändare? Jobb som inte genererar svett och valkiga nävar är inga riktiga jobb
theseraphim
28-01-2011, 23:23
CITAT (netha @ 28-01-2011, 23:16)  Nu förstår jag inte ... "Annars används ju ordet "kontorsråtta" oxå men då har man visserligen kunnat kontra med att fråga den spydige vem han tror fixar så att han får någon lön i slutet av månaden;-)"??? DVS de som jobbar med "riktiga" jobb och inte tycker att kontorsjobb är ett riktigt jobb kan få för sig att kalla en för kontors-råtta. Det är på sådana tilltal jag brukar påpeka för dem att utan oss blir det inga jobb eller ingen lön för deras del. Alla företag måste på något sätt ha kontorspersonal eller iaf anställda som gör en hel del sådant med tanke på bokföring, löner, budgetar osv.
Huggorm
28-01-2011, 23:24
Det är väll så att kontorsarbetare förknippas med den allmänt ogillade byråkratin
CITAT (netha @ 28-01-2011, 23:16)  Nu förstår jag inte ... "Annars används ju ordet "kontorsråtta" oxå men då har man visserligen kunnat kontra med att fråga den spydige vem han tror fixar så att han får någon lön i slutet av månaden;-)"??? Det är ju knappast den som svettas på fabriksgolvet som skriver löner med mera... Så om man jobbar på ett papperslöst kontor så är man inte pappersvändare?
CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 23:23)  DVS de som jobbar med "riktiga" jobb och inte tycker att kontorsjobb är ett riktigt jobb kan få för sig att kalla en för kontors-råtta. Det är på sådana tilltal jag brukar påpeka för dem att utan oss blir det inga jobb eller ingen lön för deras del. Alla företag måste på något sätt ha kontorspersonal eller iaf anställda som gör en hel del sådant med tanke på bokföring, löner, budgetar osv. Jamen herregud ... om du läst mina inlägg så ser du ju att det är en "pappersvändare" som myntat uttrycket ... iaf i mitt fall.
Blomstertanten
28-01-2011, 23:46
CITAT (netha @ 28-01-2011, 22:53)  Som sagt ... jag ser inte det som nedsättande.
För att ta det från början så är det min dotter som använde det ordet ... det var när hennes lillasyster tog lärarexamen ... då undrade hon ... "varför blev du "fröken" istf pappersvändare ... vi tjänar ju sååå mycket mer. Sanningen är att pappersvändaren har nästintill tiotusen kronor mer/mån än lärararen, fastän läraren har ett halvår mer i universitetsstudier. Inte har då mina vänner som arbetar på kontor några 10 000 mer än en lärare! Men det finns ju många olika "titlar" och arbetsuppgifter inom området administration i och för sig. Men en löneassistent eller skolassistent tjänar definitivt inte mer än en lärare.
CITAT (Blomstertanten @ 28-01-2011, 23:46)  Inte har då mina vänner som arbetar på kontor några 10 000 mer än en lärare! Men det finns ju många olika "titlar" och arbetsuppgifter inom området administration i och för sig. Men en löneassistent eller skolassistent tjänar definitivt inte mer än en lärare. Har ju aldrig påstått att en löneassistent eller skolassistent tjänar mer än en lärare ... MEN ... min dotter som beskriver sig som "pappersvändare" tjänar 11.200 kr/mån mer än sin lillasyster som är lärare fastän hon har en termin kortare Universitetsutbildning.
*Stintan*
29-01-2011, 00:26
CITAT (netha @ 28-01-2011, 23:10)  Och du väljer att helt ignorera min förklaring till "pappersvändare" Vadå ignorera? I så fall hade jag väl inte reagerat. Det är nog bara i Kiruna man inte tycker att det är ett nedlåtande uttryck.
Huggorm
29-01-2011, 00:30
I södra Sverige tyckte man ju att "städerska" var nedlåtande och döpte om det till "lokalvårdare"
CITAT (Huggorm @ 29-01-2011, 00:30)  I södra Sverige tyckte man ju att "städerska" var nedlåtande och döpte om det till "lokalvårdare" Det var väl i hela Sverige det.
Huggorm
29-01-2011, 00:45
CITAT (Anma @ 29-01-2011, 00:40)  Det var väl i hela Sverige det. Nej, i norrland heter det fortfarande "städkärring"
CITAT (Huggorm @ 29-01-2011, 00:45)  Nej, i norrland heter det fortfarande "städkärring" Förklarar väl pappersvändaren då.
*Stintan*
29-01-2011, 09:35
 (kunde inte låta bli)
Blomstertanten
29-01-2011, 10:01
Städtant går bra för min del! Men nån städkärring ÄR jag INTE!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|