|
CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 09:15)  Varför överhuvudtaget använda ett så nervärderande ord som bladvändare eller pappersvändare???Även administratörer är utbildade! Det är inte så enkelt som det var förr att man kunde få arbete på ett kontor utan någon utbildning eller erfarenhet.
Förövrigt så finns det ju många som har utbildat sig och sitter med studielån men som inte fått jobb inom det området, men istället för att gå arbetslös valt att ta det jobb de kunnat få. Men inte slipper de betala av på studielånet inte!! Och inte kompenseras de med högre lön heller.
Men självklart tycker jag att det ska löna sig att utbilda sig till tex lärare eller sjuksköterska! Men jag vänder mej emot att så många nervärderar andra yrkesgrupper så fort det blir diskussioner om detta ämne!!! Även montörer (gummilistpåsättare heter det definitivt inte), lokalvårdare, parkarbetare mm är viktiga och behövs! Även om de inte behöver läsa en högskoleutbildning för att klara sitt jobb, så är det inte arbeten "som en apa eller vilken idiot som helst kan utföra"!!!! Var väl inget nedvärderande från min sida ang pappersvändare. Bara ett konstaterande att ákademiker i vård/skola/omsorg är missgynnade lönemässigt gentemot dem. Lönar sig alltid att jobba med döda ting istf levande. Ang Huggorms uttalande att man väljer själv om man vill utbilda sig till t.ex sjuksköterska ... jag tycker att vi som inte jobbar inom vården, ska vara tacksamma för att det finns folk som gör det. Hur skulle det annars gå för oss när vi blev sjuka!?
Huggorm
23-01-2011, 22:17
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2011, 11:55)  Jag tror att Sverige är ett av få länder i världen där högskolestudier ofta innebär en lägre livslön.... Det finns två sätt att avhjälpa det. Antingen höjer man de högutbildades löner, eller så sänker man de lågutbildades. Jag förmodar att du vill att de högutbildade skall tjäna mer? Då blir klyftorna större, inflationen stiger, och skatteuttaget måste ökas om alla högutbildade i offentlig sektor skall ha mer. Personligen anser jag att alla borde stanna upp i lönenivå och låta verkligheten komma ifatt. Vi har för mycket pengar, vi köper alldeles för mycket "skräp" vilket utarmar jorden och skapar en massa utsläpp och föroreningar. Materiellt välstånd är inte det samma som lycka, men det är det samma som ökad påfrestning på jordklotet. CITAT (Red Top @ 23-01-2011, 12:56)  Vad menar du med att det är "gratis" att utbilda sig? Ja, hur mycket kostar det att gå en högskoleutbildning? Naturligtvis måste du ju själv betala det mesta av din försörjning under tiden, men utbildningen kostar dig ingenting. Och det är något vi är bortskämda med om vi ser till ett globalt perspektiv.
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:17)  Det finns två sätt att avhjälpa det. Antingen höjer man de högutbildades löner, eller så sänker man de lågutbildades. Jag förmodar att du vill att de högutbildade skall tjäna mer? Då blir klyftorna större, inflationen stiger, och skatteuttaget måste ökas om alla högutbildade i offentlig sektor skall ha mer. Personligen anser jag att alla borde stanna upp i lönenivå och låta verkligheten komma ifatt. Vi har för mycket pengar, vi köper alldeles för mycket "skräp" vilket utarmar jorden och skapar en massa utsläpp och föroreningar. Materiellt välstånd är inte det samma som lycka, men det är det samma som ökad påfrestning på jordklotet. Ja, hur mycket kostar det att gå en högskoleutbildning? Naturligtvis måste du ju själv betala det mesta av din försörjning under tiden, men utbildningen kostar dig ingenting. Och det är något vi är bortskämda med om vi ser till ett globalt perspektiv. Men snälla du ... visst kostar väl utbildningen ... all litteratur kostar studenten upp till 1.000 kr(/mån och mer.
Huggorm
23-01-2011, 22:25
CITAT (netha @ 23-01-2011, 22:20)  Men snälla du ... visst kostar väl utbildningen ... all litteratur kostar studenten upp till 1.000 kr(/mån och mer. Jag har svårt att tänka mig att någon student betalar 1000kr i månaden för litteratur. 12000kr per år, 40000kr per utbildning? Studentlitteratur kan köpas billigt begagnad, eller lånas på bibliotek om man inte har råd att köpa nytt
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:25)  Jag har svårt att tänka mig att någon student betalar 1000kr i månaden för litteratur. 12000kr per år, 40000kr per utbildning? Studentlitteratur kan köpas billigt begagnad, eller lånas på bibliotek om man inte har råd att köpa nytt Påstår inte att man måste betala 1.000kr varje månad ... men inte heller kan man på alla orter få tag på begagnad eller låna på bibliotek. Man ska inte ta för givet att allt är som i storstäderna.
Huggorm
23-01-2011, 22:34
CITAT (netha @ 23-01-2011, 22:29)  Påstår inte att man måste betala 1.000kr varje månad ... men inte heller kan man på alla orter få tag på begagnad eller låna på bibliotek. Man ska inte ta för givet att allt är som i storstäderna. Nu för tiden när vi har blocket och tradera och internet så spelar det inte så stor roll vart i landet man befinner sig när det gäller sådant. Bibliotek kan dessutom ofta beställa hem böcker från andra bibliotek om man frågar.
theseraphim
23-01-2011, 22:48
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:34)  Nu för tiden när vi har blocket och tradera och internet så spelar det inte så stor roll vart i landet man befinner sig när det gäller sådant. Bibliotek kan dessutom ofta beställa hem böcker från andra bibliotek om man frågar. Har själv pluggat och känner många som gjort det och i stort så köptes 80% av all litteratur second hand. Själva utbildningen är ju i regel gratis oavsett om du ska bli ekonom eller kirurg men däremot kostar allt runtomkring tex boende. CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 14:55)  Det är väl nästintill enda gången de märks  Där vi jobbar märks ingen större skillnad tyvärr;-)
malcolm
23-01-2011, 22:50
Du lever i en fantasivärld Huggorm, klart det kostar en himla massa att utbilda sig och de läromedel du hävdar går att skaffa begagnade på Blocket eller låna på biblioteket existerar inte i den grad du vill göra gällande. Under den tid en person lägger ner på sin utbildning hinner en annan som börjar arbeta direkt efter skolan jobba ihop tillräckligt mycket pengar så den "välutbildade" aldrig hinner ikapp. Min bror som är lärare på högstadiet med massor av studielån tjänar fortfarande mindre än jag som "bara" har fyraårigt gymnasium men hamnade som tekniker inom industrin För att inte tala om dem som sökt sig till vårdsektorn som sköterskor eller biträden, de är verkligen arbetslivets "förlorare", studieskulder och ett hårt och krävande arbete men vi skall vara tacksamma för att de finns för vilka skulle annars ta hand om oss.
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 22:50)  Du lever i en fantasivärld Huggorm, klart det kostar en himla massa att utbilda sig och de läromedel du hävdar går att skaffa begagnade på Blocket eller låna på biblioteket existerar inte i den grad du vill göra gällande. Under den tid en person lägger ner på sin utbildning hinner en annan som börjar arbeta direkt efter skolan jobba ihop tillräckligt mycket pengar så den "välutbildade" aldrig hinner ikapp. Min bror somn är lärare på högstadiet med massor av studielån tjänar fortfarande mindre än jag som "bara" har fyraårigt gymnasium men hamnade som tekniker inom industrin För att inte tala om dem som sökt sig till vårdsektorn som sköterskor eller biträden, de är verkligen arbetslivets "förlorare", studieskulder och ett hårt och krävande arbete men vi skall vara tacksamma för att de finns för vilka skulle annars ta hand om oss.
Huggorm
23-01-2011, 22:58
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 22:50)  Du lever i en fantasivärld Huggorm, klart det kostar en himla massa att utbilda sig och de läromedel du hävdar går att skaffa begagnade på Blocket eller låna på biblioteket existerar inte i den grad du vill göra gällande. Själva utbildningen kostar inte ett öre. Inte sedan nationsobligatoriet togs bort i fjol. Sedan kostar det naturligtvis att bo och äta, men det måste man väll göra i alla fall? Och mycket läromedel går faktiskt att ordna begagnat, gör en sökning på tradera får du se. Allt går om man vill, och studenter brukar vilja.
*Stintan*
23-01-2011, 23:01
Om det vore gratis att utbilda sig så behövde ju ingen ta studielån och vi kan skrota CSN. Jösses va bra alla skulle ha det i din fantasivärld Huggorm
theseraphim
23-01-2011, 23:02
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 22:50)  Du lever i en fantasivärld Huggorm, klart det kostar en himla massa att utbilda sig och de läromedel du hävdar går att skaffa begagnade på Blocket eller låna på biblioteket existerar inte i den grad du vill göra gällande. Under den tid en person lägger ner på sin utbildning hinner en annan som börjar arbeta direkt efter skolan jobba ihop tillräckligt mycket pengar så den "välutbildade" aldrig hinner ikapp. Min bror som är lärare på högstadiet med massor av studielån tjänar fortfarande mindre än jag som "bara" har fyraårigt gymnasium men hamnade som tekniker inom industrin För att inte tala om dem som sökt sig till vårdsektorn som sköterskor eller biträden, de är verkligen arbetslivets "förlorare", studieskulder och ett hårt och krävande arbete men vi skall vara tacksamma för att de finns för vilka skulle annars ta hand om oss. Skrev inte Huggorm att själva utbildnngen är gratis dvs att skolorna tar inte betalt och det stämmer ju men däremot kostar det runtomkring. Men vad som förvånar mig är dessa yrken som kräver högre studier men som har dåliga löner och där det varit samma i alla tider. Om man nu väljer en sådan utbildning och därefter klagar över på att lönen är kass...Det visste de ju redan innan de sökte för så blåögda kan väl ändå ingen vara? Givetvis har man rätt att klaga på sin lön men om man nu frivilligt söker sig till yrken med dålig lön och sedan klaga på det är ju ungefär som att söka som brandman och sedan klaga på rökiga arbetsförhållanden???? Självklart finns det de yrken som ska ha högre lön men däremot så kan jag tycka att högskola inte behöver innebära högre lön än alla andra utan i så fall inom det yrke man utbildar sig inom men med hänsyn till arbetserfarenhet som kan vara minst lika viktigt som officiell utbildning. Ett exempel är dagens alla trädgårdsutbildningar som poppat upp och en del av dem är så dåligt lärda att man kan börja undra vad som sker i klassrummen.
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2011, 23:01)  Om det vore gratis att utbilda sig så behövde ju ingen ta studielån och vi kan skrota CSN. Jösses va bra alla skulle ha det i din fantasivärld Huggorm 
Men det är väl ändå så att när man går in i en utbildning så vet man ungefär hur framtiden gestaltar sig. Vilka villkor som gäller för just den utbildningen på arbetsmarknaden. Jag tror att ett visst kall avgör vilken utbildning man vill ha. Brinner man för ett yrke, så uppväger kanske glädjen över arbetet en lägre lön. Att få arbeta med det man tycker om.
CITAT (theseraphim @ 23-01-2011, 23:02)  Skrev inte Huggorm att själva utbildnngen är gratis dvs att skolorna tar inte betalt och det stämmer ju men däremot kostar det runtomkring.
Men vad som förvånar mig är dessa yrken som kräver högre studier men som har dåliga löner och där det varit samma i alla tider. Om man nu väljer en sådan utbildning och därefter klagar över på att lönen är kass...Det visste de ju redan innan de sökte för så blåögda kan väl ändå ingen vara? Givetvis har man rätt att klaga på sin lön men om man nu frivilligt söker sig till yrken med dålig lön och sedan klaga på det är ju ungefär som att söka som brandman och sedan klaga på rökiga arbetsförhållanden???? Självklart finns det de yrken som ska ha högre lön men däremot så kan jag tycka att högskola inte behöver innebära högre lön än alla andra utan i så fall inom det yrke man utbildar sig inom men med hänsyn till arbetserfarenhet som kan vara minst lika viktigt som officiell utbildning. Ett exempel är dagens alla trädgårdsutbildningar som poppat upp och en del av dem är så dåligt lärda att man kan börja undra vad som sker i klassrummen. Nu börjar jag fundera om du överhuvudtaget har tänkt till eller ....
Huggorm
23-01-2011, 23:06
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2011, 23:01)  Om det vore gratis att utbilda sig så behövde ju ingen ta studielån och vi kan skrota CSN. Jösses va bra alla skulle ha det i din fantasivärld Huggorm  Återigen så är det inte utbildningen du betalar för, utan du betalar för ditt uppehälle under studietiden. Det kostar inget att studera, men det kostar att leva.
malcolm
23-01-2011, 23:10
Klart de flesta som utbildar sig vill hålla på med något de är intresserade av, annars skulle vi kunna slopa skolor överhuvud taget men nog tycker jag att de som är viliga att ofra både tid och pengar skall belönas på något sätt. Speciellt till dem som på ett eller annat sätt gagnar vår allmänna välfärd vad det gäller sjukvård och utbildning.
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 23:10)  Klart de flesta som utbildar sig vill hålla på med något de är intresserade av, annars skulle vi kunna slopa skolor överhuvud taget men nog tycker jag att de som är viliga att ofra både tid och pengar skall belönas på något sätt. Speciellt till dem som på ett eller annat sätt gagnar vår allmänna välfärd vad det gäller sjukvård och utbildning.
theseraphim
23-01-2011, 23:17
CITAT (netha @ 23-01-2011, 23:04)  Nu börjar jag fundera om du överhuvudtaget har tänkt till eller .... Det är ju det jag gjort:-) Om du själv skulle stod inför valet att välja en utbildning där det yrke du kommer få är lågavlönat och du är fullt medveten om det, hur försvarar du ditt beslut när du söker? det vanligaste är väl att man vill jobba med sådant man tycker är kul eller brinner för plus att pengar inte är allt osv osv men däremot ex antal år senare när man upptäckt att jobba för en ganska kass lön inte var så kul så blir det plötsligt ett annat ljud. Då heter det att jag har minsann inte pluggat i ex antal år för en medioker lön, jag vill ha mer betalt än mina kollegor som är sämre utbildade osv osv. Man har ju ett ansvar själv att ta när man väljer sitt yrke om man vill jobba för att det är kul eller om man ska satsa på något som skapar en bra lön.
CITAT (theseraphim @ 23-01-2011, 23:17)  Det är ju det jag gjort:-) Om du själv skulle stod inför valet att välja en utbildning där det yrke du kommer få är lågavlönat och du är fullt medveten om det, hur försvarar du ditt beslut när du söker? det vanligaste är väl att man vill jobba med sådant man tycker är kul eller brinner för plus att pengar inte är allt osv osv men däremot ex antal år senare när man upptäckt att jobba för en ganska kass lön inte var så kul så blir det plötsligt ett annat ljud. Då heter det att jag har minsann inte pluggat i ex antal år för en medioker lön, jag vill ha mer betalt än mina kollegor som är sämre utbildade osv osv. Man har ju ett ansvar själv att ta när man väljer sitt yrke om man vill jobba för att det är kul eller om man ska satsa på något som skapar en bra lön. Så du menar att alla de som utbildat sig till t. ex Sjuksköterskor och Lärare får skylla sig själv för att de valt fel (lågavlönat) yrke!? Vem tycker du då ska ta hand om alla sjuka, lära våra barn att läsa och skriva osv?
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 23:10)  Klart de flesta som utbildar sig vill hålla på med något de är intresserade av, annars skulle vi kunna slopa skolor överhuvud taget men nog tycker jag att de som är viliga att ofra både tid och pengar skall belönas på något sätt. Speciellt till dem som på ett eller annat sätt gagnar vår allmänna välfärd vad det gäller sjukvård och utbildning. Visst är det så men det är ju därför vi har facket. Alla löner i landet är ju framförhandlade. Fast ibland verkar facken få igenom genuint dåliga avtal.
Huggorm
23-01-2011, 23:24
CITAT (netha @ 23-01-2011, 23:21)  Så du menar att alla de som utbildat sig till t. ex Sjuksköterskor och Lärare får skylla sig själv för att de valt fel (lågavlönat) yrke!?
Vem tycker du då ska ta hand om alla sjuka, lära våra barn att läsa och skriva osv? Fast nu tjänar dom ju fortfarande över 20k i månaden, så det är inte direkt synd om dom. Jag har haft mellan 12-16k i lön under mina år i Sverige. Och skulle någon vara totalt missnöjd så går det bra att gå någon ny utbildning. Kanske vidarutbildning inom yrket? Eller en KY-utbildning? Eller en helt ny högskoleutbildning? Det finns många valmöjligheter i Sverige.
theseraphim
23-01-2011, 23:29
CITAT (netha @ 23-01-2011, 23:21)  Så du menar att alla de som utbildat sig till t. ex Sjuksköterskor och Lärare får skylla sig själv för att de valt fel (lågavlönat) yrke!?
Vem tycker du då ska ta hand om alla sjuka, lära våra barn att läsa och skriva osv? Inte skylla sig själva för jobbet bör ha högre lön men vad jag menar är att när de söker vet de redan om innan att de kommer ha en relativt dålig lön i jämförelse med många andra jobb och det var det jag var ute efter dvs om man frivilligt söker och utbildar sig till något som ger en jobb med dålig lön så känns det nästan lite lustigt när nyutbildade klagar på låg lön. Lärare och de som jobbar inom vård och omsorg behöver högre löner men får de det så kommer vi antingen en dyrare vård där vi kommer få betala vissa delar på något sätt eller så blir det en försämring tyvärr. Hittills när tex sjuksköterskor fått högre lön så har antalet på varje sjukhus minskat. Jag är glad att man inte sköter statsekonomin för det är ett riktigt mission impossible:-(
CITAT (theseraphim @ 23-01-2011, 23:29)  Inte skylla sig själva för jobbet bör ha högre lön men vad jag menar är att när de söker vet de redan om innan att de kommer ha en relativt dålig lön i jämförelse med många andra jobb och det var det jag var ute efter dvs om man frivilligt söker och utbildar sig till något som ger en jobb med dålig lön så känns det nästan lite lustigt när nyutbildade klagar på låg lön. Lärare och de som jobbar inom vård och omsorg behöver högre löner men får de det så kommer vi antingen en dyrare vård där vi kommer få betala vissa delar på något sätt eller så blir det en försämring tyvärr. Hittills när tex sjuksköterskor fått högre lön så har antalet på varje sjukhus minskat. Jag är glad att man inte sköter statsekonomin för det är ett riktigt mission impossible:-( Skitsnack!
theseraphim
23-01-2011, 23:35
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 23:23)  Visst är det så men det är ju därför vi har facket. Alla löner i landet är ju framförhandlade. Fast ibland verkar facken få igenom genuint dåliga avtal. De dåliga avtalen är oftast till följd av detta...visst om ni får 5% varje år de nästa tre åren så kommer vi säga upp 20% av er eller så får ni 2.5% de närmaste tre åren så behöver vi inte säga upp någon.....ungefär... Sedan beror det givetvis på bransch, ekonomin osv osv är det tex extrem lågkonjunktur så har ju sällan tillverkningsindustrin högdagar och skulle nya avtal förhandlas fram just då så brukar tom facket vara mjuka.
malcolm
23-01-2011, 23:41
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 23:24)  Fast nu tjänar dom ju fortfarande över 20k i månaden, så det är inte direkt synd om dom. Jag har haft mellan 12-16k i lön under mina år i Sverige. Och skulle någon vara totalt missnöjd så går det bra att gå någon ny utbildning. Kanske vidarutbildning inom yrket? Eller en KY-utbildning? Eller en helt ny högskoleutbildning? Det finns många valmöjligheter i Sverige. Jaha, gå en ny utbildning... som är gratis då...?
Huggorm
23-01-2011, 23:46
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 23:41)  Jaha, gå en ny utbildning... som är gratis då...? Jag funderar på det faktiskt. Jag har spanat in ett par ettåriga tekniska KY-utbildningar som ger löner på mer än vad en sjuksköterska med 3-4 års studier bakom sig tjänar. Men jag behöver ju egentligen inte så mycket pengar, så jag vet inte om det är värt ett års ansträngning för min del...
theseraphim
23-01-2011, 23:47
CITAT (netha @ 23-01-2011, 23:34)  Skitsnack! Så man har inget eget ansvar för sin framtida ekonomi? Är de helt utan eget val? Skitsnack??? GFY säger jag då.
Malin_MeL
23-01-2011, 23:48
Man väljer ju i de flesta fall sin utbildning rätt tidigt i livet. då är det inte så lätt att veta. Jag valde först en utbildning inom barnomsorg, böjade jobba 98 med en lön på 12600 innan skatt, jag fick ut 700 kr mer än CSN... sen flyttade jag hemifrån och insåg vad det kostar att leva, plus att jag jobbade några år och illussionen om hur UNDERBART härligt det är att arbeta istället för att plugga bleknade. sen blev jag missnöjd med att tjäna sämst av alla jag kände, trots att jag gått 3 år på Universitetet. jag började läsa igen och har nu en skaplig lön, jobbar inom privata sektorn nu
det var väldigt vanligt att folk som gick min utbildning inte stannade i yrket, och för att locka folk att stanna kvar så har faktiskt lönerna fått öka rätt kraftigt,(fortfarande inte till "rätt" nivå dock) det är tråkigt att det måste bli så att folk får byta yrke, men det måste protesteras mot de låga lönerna för att något ska hända!
Huggorm
23-01-2011, 23:50
CITAT (theseraphim @ 23-01-2011, 23:47)  Så man har inget eget ansvar för sin framtida ekonomi? Är de helt utan eget val? Skitsnack??? GFY säger jag då. Jag misstänker att det bara stycket hon markerade med fetstil hon menade. Det hade varit intressant att läsa mer om just det faktiskt.
malcolm
24-01-2011, 00:12
För de flesta av oss så har man inget planerad strategi för vad man vill ägna sitt liv åt utan många gånger blir det som det blir, jag hade en dröm av att få jobba med elektronik men visste inte tillräckligt mycket av vad som krävdes i form av utbildning så jag valde fyra årigt el-teletekniskt gymnasium som var en långt mer teoretisk utbildning än vad jag trodde. Nåja, harvade mig igenom dessa år och sökte på vinst och förlust jobb på den närliggande pappersmassefabriken och hamnade på instrumentavdelningen. Inte den framtid jag önskade precis men jag fick jobba praktiskt med el och elektronisk utrustning och på den vägen blev det. Sökte och fick jobb så småningom hos Sthlm:s energiverk (som det hette då) och där är jag fortfarande kvar fast med andra arbetsuppgifter. Tror inte min historia är speciellt unik, det ena ger det andra och till sist har man hittat "hem" oberoende av inkomster och liknande.
Huggorm
24-01-2011, 00:19
CITAT (malcolm @ 24-01-2011, 00:12)  För de flesta av oss så har man inget planerad strategi för vad man vill ägna sitt liv åt utan många gånger blir det som det blir, jag hade en dröm av att få jobba med elektronik men visste inte tillräckligt mycket av vad som krävdes i form av utbildning så jag valde fyra årigt el-teletekniskt gymnasium som var en långt mer teoretisk utbildning än vad jag trodde. Nåja, harvade mig igenom dessa år och sökte på vinst och förlust jobb på den närliggande pappersmassefabriken och hamnade på instrumentavdelningen. Inte den framtid jag önskade precis men jag fick jobba praktiskt med el och elektronisk utrustning och på den vägen blev det. Sökte och fick jobb så småningom hos Sthlm:s energiverk (som det hette då) och där är jag fortfarande kvar fast med andra arbetsuppgifter. Tror inte min historia är speciellt unik, det ena ger det andra och till sist har man hittat "hem" oberoende av inkomster och liknande. Min historia liknar din lite. Jag var också intresserad av elektronik, och den enda utbildning som fanns var elprogrammet med utbildning konsumentelektronik, alltså reparation av hemelektronik. Sedan fick jag jobba en kort period med elektronik innan jag också hamnade inom industrin, och sedan vidare till helt andra arbetsuppgifter. Jag tror det är väldigt många som glider iväg åt helt andra håll än vad man en gång utbildade sig till
theseraphim
24-01-2011, 07:47
CITAT (netha @ 23-01-2011, 23:34)  Skitsnack! Skitsnack o skitsnack, så har det varit i våran region de senaste 10 åren iaf.
Aqvakul
24-01-2011, 08:10
På sextiotalet hade en gymnasielärare lika mycket betalt som en riksdagsman. I dag har h*n inte mycket mer än hälften...
Hur kan det finnas löneutrymme i mansdominerade privata branscher, men sällan för högutbildade kvinnliga akademiker?
theseraphim
24-01-2011, 10:46
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2011, 08:10)  På sextiotalet hade en gymnasielärare lika mycket betalt som en riksdagsman. I dag har h*n inte mycket mer än hälften... Hur kan det finnas löneutrymme i mansdominerade privata branscher, men sällan för högutbildade kvinnliga akademiker? Tyvärr är det väl gamla takter som sitter i men lite positivt är att det jämnar ut sig mer och mer för var år eftersom många före detta mansjobb görs av kvinnor och tvärtom dvs vi har fått ett samhälle där det finns betydligt mindre "mansjobb" och "kvinnojobb". Nu för tiden ser man mer och mer kvinnliga lastbilschaffisar och manliga dagisfröknar vilket är ett tecken på just det.
Piccante
24-01-2011, 11:38
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:25)  Jag har svårt att tänka mig att någon student betalar 1000kr i månaden för litteratur. 12000kr per år, 40000kr per utbildning? Studentlitteratur kan köpas billigt begagnad, eller lånas på bibliotek om man inte har råd att köpa nytt 1000kr på böcker för en kurs är nog inte helt omöjligt. Att köpa begagnat funkar till viss gräns men det sker ju framsteg hela tiden och ofta kräver kursledaren att man ska använda senaste upplagan.
Huggorm
24-01-2011, 11:46
CITAT (Markus_H @ 24-01-2011, 11:38)  1000kr på böcker för en kurs är nog inte helt omöjligt. Att köpa begagnat funkar till viss gräns men det sker ju framsteg hela tiden och ofta kräver kursledaren att man ska använda senaste upplagan. Men 1000kr i månaden som hon skrev? Kanske första månaden, men man behöver knappast räkna med den utgiften varje månad
Piccante
24-01-2011, 12:35
CITAT (Huggorm @ 24-01-2011, 11:46)  Men 1000kr i månaden som hon skrev? Kanske första månaden, men man behöver knappast räkna med den utgiften varje månad Beror ju helt på hur man läser. Läser man en kurs som går över en termin har man ofta flera böcker, kanske en eller flera per delkurs. Läser man fristående kurser och läser en 15hp så räcker det kanske med en huvudbok och så får man kompendier utöver. Man kan ju kolla på en längre kurs t.ex. denna https://gul.gu.se/public/pp/public_courses/...ad%2014Sept.pdf och räkna på vad det kostar.
Malin_MeL
24-01-2011, 13:08
kurslitteratur är dyrt, jag hade en gång en kurs på en fjärdedels termin där böckerna gick på 3000 kr! jag tror vi löste det genom att köpa några gemensamt men detta ändrar ju inte det faktum att i sverige har vi gratis utbildning, utomlands måste man betala terminsavgift och csn finns inte på samma sätt, där förlitar man sig på att föräldrarna ska spara ihop till sina barns utbildning. så här i sverige kan man väl säga att att alla har råd att studera, alla får csnlån
theseraphim
24-01-2011, 23:32
CITAT (Malin_MeL @ 24-01-2011, 13:08)  kurslitteratur är dyrt, jag hade en gång en kurs på en fjärdedels termin där böckerna gick på 3000 kr! jag tror vi löste det genom att köpa några gemensamt men detta ändrar ju inte det faktum att i sverige har vi gratis utbildning, utomlands måste man betala terminsavgift och csn finns inte på samma sätt, där förlitar man sig på att föräldrarna ska spara ihop till sina barns utbildning. så här i sverige kan man väl säga att att alla har råd att studera, alla får csnlån Det var som en stor svensk finansman svarade på frågan från en amerikansk journalist om varför han inte flyttade till staterna med sin familj och skippade de hemska skatterna i Sverige? "Jag har inte råd helt enkelt! Eller rättare sagt så är jag ekonom i grunden och visst får jag betala mycket skatt i Sverige men å andra sidan så skulle bara mina barns studier i USA kosta en förmögenhet i terminsavgifter, alla i familjen skulle behöva ha dyra försäkringar för att få den bassjukvård som är gratis i Sverige, sedan en till för att få tandvården osv. Så hur jag än vrider och vänder på det tjänar jag fortfarande att bo i Sverige och betala skatt."
CITAT (theseraphim @ 24-01-2011, 23:32)  Det var som en stor svensk finansman svarade på frågan från en amerikansk journalist om varför han inte flyttade till staterna med sin familj och skippade de hemska skatterna i Sverige?
"Jag har inte råd helt enkelt! Eller rättare sagt så är jag ekonom i grunden och visst får jag betala mycket skatt i Sverige men å andra sidan så skulle bara mina barns studier i USA kosta en förmögenhet i terminsavgifter, alla i familjen skulle behöva ha dyra försäkringar för att få den bassjukvård som är gratis i Sverige, sedan en till för att få tandvården osv. Så hur jag än vrider och vänder på det tjänar jag fortfarande att bo i Sverige och betala skatt." Det var en klok finansman det.
Huggorm
25-01-2011, 10:03
CITAT (theseraphim @ 24-01-2011, 23:32)  Det var som en stor svensk finansman svarade på frågan från en amerikansk journalist om varför han inte flyttade till staterna med sin familj och skippade de hemska skatterna i Sverige?
"Jag har inte råd helt enkelt! Eller rättare sagt så är jag ekonom i grunden och visst får jag betala mycket skatt i Sverige men å andra sidan så skulle bara mina barns studier i USA kosta en förmögenhet i terminsavgifter, alla i familjen skulle behöva ha dyra försäkringar för att få den bassjukvård som är gratis i Sverige, sedan en till för att få tandvården osv. Så hur jag än vrider och vänder på det tjänar jag fortfarande att bo i Sverige och betala skatt." Om man får välja sjukförsäkring själv eller ta den obligatoriska som svenska staten har dolt bakom skatter har nog mindre betydelse. Men om man värderar trygghet så mycket högre än frihet så kan man se till att man hamnar i fängelse, för där skulle man nog trivas då
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 10:03)  Om man får välja sjukförsäkring själv eller ta den obligatoriska som svenska staten har dolt bakom skatter har nog mindre betydelse. Men om man värderar trygghet så mycket högre än frihet så kan man se till att man hamnar i fängelse, för där skulle man nog trivas då Jag begriper inte det där synsättet moderater har. Hur kan en skattefinansierad sjukförsäkring inskränka på din frihet? Du har ju fortfarande möjligheten att välja privata alternativ, och betala för det, precis som de i bland annat USA får göra. Svensk sjukvård är inte obligatorisk, du kan välja att avstå! Skillnaden är att även den som inte har råd att välja har rätt till sjukvård. Är man fri när man inte har råd med sjukvård? Alla kan inte tjäna så att de har råd med privata alternativ, eller ens med sjukförsäkring som är privat. Som jag förstått tjänar du, Huggorm inte ens i närheten av vad ett sådant skulle kosta. Du dör alltså hellre än får vård som är berättigad till alla? För att du på något obegripligt sätt tycker att skattefinansierad vård inskränker på din frihet? Jag fattar inte hur ni kan vilja att en fattig i Sverige ska behöva nita sina sår med häftmaskin för att de inte har råd med sjukvård. För att du själv ska få en hundring eller två mer i veckan att spendera på oväsentligheter. Och du Huggorma, du är ju samtidigt emot konsumtionssamhället, som du hyllar den moderata ideologin. Jag fattar verkligen inte hur du får ihop det i ditt huvud? Men det är jag det. Ni som anser att skattefinansierad vård inskränker på din frihet, förklara för mig hur, för jag förstår inte! Huggorm, du tycker ju det, så var så god. Du kanske kan övertyga mig till och med? Vem vet?
Är väl alltid en balansgång mellan trygghet, välfärd och ekonomisk tillväxt. Sverige o övriga norden verkar ha klarat av den balansgången medan många andra länder brottas med rekordstora underskott och impopulära åtstramningar blir följden av detta.
theseraphim
25-01-2011, 13:33
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 11:10)  Jag begriper inte det där synsättet moderater har. Hur kan en skattefinansierad sjukförsäkring inskränka på din frihet? Du har ju fortfarande möjligheten att välja privata alternativ, och betala för det, precis som de i bland annat USA får göra. Svensk sjukvård är inte obligatorisk, du kan välja att avstå! Skillnaden är att även den som inte har råd att välja har rätt till sjukvård.
Är man fri när man inte har råd med sjukvård? Alla kan inte tjäna så att de har råd med privata alternativ, eller ens med sjukförsäkring som är privat. Som jag förstått tjänar du, Huggorm inte ens i närheten av vad ett sådant skulle kosta. Du dör alltså hellre än får vård som är berättigad till alla? För att du på något obegripligt sätt tycker att skattefinansierad vård inskränker på din frihet?
Jag fattar inte hur ni kan vilja att en fattig i Sverige ska behöva nita sina sår med häftmaskin för att de inte har råd med sjukvård. För att du själv ska få en hundring eller två mer i veckan att spendera på oväsentligheter. Och du Huggorma, du är ju samtidigt emot konsumtionssamhället, som du hyllar den moderata ideologin. Jag fattar verkligen inte hur du får ihop det i ditt huvud? Men det är jag det.
Ni som anser att skattefinansierad vård inskränker på din frihet, förklara för mig hur, för jag förstår inte! Huggorm, du tycker ju det, så var så god. Du kanske kan övertyga mig till och med? Vem vet? Det är mer en Republikansk åsikt i grund o botten än en modern Moderat åsikt. En hel del tror att man kan jämföra Demokrater och Republikaner i staterna men Socialdemokrater och moderater i Sverige vilket blir tokfel för Demokraterna i staterna är ungefär som M och FP i Sverige och Republikanerna är mer en mix av KD, SD osc med mycket gamla kristna värderingar. Så detta inlägg var inget försvar för tex Huggorm utan mer bara att visa skillnaden på den fronten. En bra och trygg vård betalas via skatten sedan om någon nu vill pröjsa för att gå till en privatläkare, fine! var man gör vad den vill med sina pengar.
CITAT (theseraphim @ 25-01-2011, 13:33)  Det är mer en Republikansk åsikt i grund o botten än en modern Moderat åsikt. En hel del tror att man kan jämföra Demokrater och Republikaner i staterna men Socialdemokrater och moderater i Sverige vilket blir tokfel för Demokraterna i staterna är ungefär som M och FP i Sverige och Republikanerna är mer en mix av KD, SD osc med mycket gamla kristna värderingar. Så detta inlägg var inget försvar för tex Huggorm utan mer bara att visa skillnaden på den fronten. En bra och trygg vård betalas via skatten sedan om någon nu vill pröjsa för att gå till en privatläkare, fine! var man gör vad den vill med sina pengar. Skitsamma vad man kallar synsättet, vad jag ville ha var en förklaring på HUR en skattefinansierad sjukförsäkring inskränker ens personliga frihet.
Huggorm
25-01-2011, 14:21
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 11:10)  Jag begriper inte det där synsättet moderater har. Hur kan en skattefinansierad sjukförsäkring inskränka på din frihet? Du har ju fortfarande möjligheten att välja privata alternativ, och betala för det, precis som de i bland annat USA får göra. Svensk sjukvård är inte obligatorisk, du kan välja att avstå! Skillnaden är att även den som inte har råd att välja har rätt till sjukvård.
Är man fri när man inte har råd med sjukvård? Alla kan inte tjäna så att de har råd med privata alternativ, eller ens med sjukförsäkring som är privat. Som jag förstått tjänar du, Huggorm inte ens i närheten av vad ett sådant skulle kosta. Du dör alltså hellre än får vård som är berättigad till alla? För att du på något obegripligt sätt tycker att skattefinansierad vård inskränker på din frihet?
Jag fattar inte hur ni kan vilja att en fattig i Sverige ska behöva nita sina sår med häftmaskin för att de inte har råd med sjukvård. För att du själv ska få en hundring eller två mer i veckan att spendera på oväsentligheter. Och du Huggorma, du är ju samtidigt emot konsumtionssamhället, som du hyllar den moderata ideologin. Jag fattar verkligen inte hur du får ihop det i ditt huvud? Men det är jag det.
Ni som anser att skattefinansierad vård inskränker på din frihet, förklara för mig hur, för jag förstår inte! Huggorm, du tycker ju det, så var så god. Du kanske kan övertyga mig till och med? Vem vet? Jag är emot konsumtionssamhället, men det är inte bara individens överkonsumtion jag är emot utan även statens. Vi skulle ha en väldigt bra vård, om pengarna bara gick dit. Men för att hålla befolkningen i arbete ökar man ju hela tiden mängden byråkrati. Skillnaden mellan statliga monopol och privata alternativ är att de förra aldrig behöver arbeta på sin lönsamhet utan bara kan skrika på mer pengar när det behövs. Med en grundlig omarbetning av vården, helt från grunden, så skulle man kunna nå ett resultat som alla kunde vara nöjda med sedan. Men för mig som skattebetalare känns det väldigt tråkigt att spara och gneta för att få några kronor över hemma, när jag varje månad betalar flera tusen som inte går till annat än att vända papper. CITAT (Anma @ 25-01-2011, 14:01)  Skitsamma vad man kallar synsättet, vad jag ville ha var en förklaring på HUR en skattefinansierad sjukförsäkring inskränker ens personliga frihet. När det bara finns ett alternativ att välja mellan och det är ganska kasst, så känner man sig ganska ofri. Det kan jämföras med Nordkorea, där det enbart finns ett regeringsalternativ att rösta på. Där känner dom sig också ganska ofria, men med mycket propaganda lurar dom de flesta invånare att bli glada i alla fall
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 14:21)  När det bara finns ett alternativ att välja mellan och det är ganska kasst, så känner man sig ganska ofri. Det kan jämföras med Nordkorea, där det enbart finns ett regeringsalternativ att rösta på. Där känner dom sig också ganska ofria, men med mycket propaganda lurar dom de flesta invånare att bli glada i alla fall Men det finns ju inte bara ett alternativ att välja emellan! Det är fritt för dig att betala mer för bättre vård, och att även välja privata vårdinrättningar som är anslutna så att du ändå bara betalar som för vanliga vården. Ditt argument haltar väldigt mycket.
Givetvis vill alla partier ha en skattefinansierad sjukvård. Hur den sedan bedrivs kan man ha olika synsätt på. Privata alternativ inom ramen för det skattefinansierade eller enbart kommun o landstingsdrivna, är väl vad det handlar om. Själv ser jag gärna en blandning mellan privata o offentliga alternativ. Ger mer valmöjligheter för den enskilde. Att bedriva sjukvård handlar om kvalite, inte vem som bedriver den. Bra eller dålig sjukvård beror inte på vem som utför den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|