Full version: Sanslöst!
Sidor: 1, 2, 3
pimpim
CITAT (Betty @ 26-02-2004, 11:03)
Här är en till som lider av ständig idétorka vad det gäller vardagsmaten!
Ta en titt HÄR, det brukar hjälpa mej ibland.  :rolleyes:

Tack för länken, den kommer jag att ha stor nytta av.

Pia
Virgo
Även jag tycker i bland att det inte är kul att laga mat och känns som ett måste, och då blir det ofta en soppa, eller "pytt på gårdagens rester"
Så här på vintern är det ju gott med soppa!
Enkelt sopprecept i recept avdelningen.
Berith
CITAT (Virgo @ 26-02-2004, 11:21)
Enkelt sopprecept i recept avdelningen.

Enkel soppa.... Letar och letar..... unsure.gif Du menar väl inte löksoppan? wink.gif tongue.gif

--------
Hittat! Tackar. wub.gif
Lena N
CITAT (Berith @ 26-02-2004, 10:32)
Finns det några bra knep för att bygga upp ett matlagningsintresse?

unsure.gif

Något knep för att bygga upp ett matlagningsintresse vet jag inte. Men jag hade under flera år ett knep för att fixa hyfsad mat till vardags utan inspiration.

Jag började med att spara recept på mat som det visade sig att alla i familjen åt och som var hyfsat lättlagad. När jag hade tillräckligt många gjorde jag en fyraveckors matsedel som jag tillämpade rullande. Matsedeln med tillhörande recept hade jag i plastfickor i en halvryggspärm. När jag hade lust att göra något annat gjorde jag det, annars gällde matsedeln. I de flesta fall inträffade avvikelserna från matsedeln under helgerna.

Nu är jag ensamboende sedan 15 år och recepten i den gamla matsedeln känns inte aktuella längre, men ibland funderar jag på att jag borde göra en som passar mig som singel. Det blev mera framförhållning med inköp och matlagning på det sättet. rolleyes.gif
e_sedell
CITAT (Virgo @ 25-02-2004, 11:24)
Hmmm...........

eftersom jag är boven, så tänker jag fortfarande tro att det är en skröna, ända tills jag är överbevisad.

*suck* smile.gif
Berith
Bra idé Lena! smile.gif Kör också med nåt liknande ibland, fast inte med några fasta recept. Det är mer ett schema över "basmaten" varje dag - köttfärs på måndagar, fisk på tisdagar osv - så länge fantasin håller i sej. Funkar också ganska bra, tills man ska försöka variera fisken från förra och förrförra veckans. blink.gif
Ewa L
Jag körde också med den där varianten: Korv på måndag etc. Men fantasin tryter ju.
En dag när vi satt och fikade på jobbet frågade jag rakt ut i luften: Vad gör ni för kul med lite köttfärs. (Det var vanligtvis inte den typen av frågor som ventilerades.)
Det blev en diskussion liknande den vi brukar ha här, biggrin.gif men framför allt — alla hade en eller två favoriter. Oftast just för att de var snabba och enkla. Det var bara att samla på sig. Vi bestämde att veckan därpå köra falukorv — vilket vi också gjorde! tongue.gif laugh.gif
Åsa K, zon 1
huh.gif

Konstig tråd det här wink.gif

Men jag hänger väl på också!

Jag har flera ggr önskat att det funnits en tablett att ta istället för att behöva laga och äta mat, till saken hör att jag inte tillhör de slanka
rolleyes.gif

Nu har jag hittat en metod att inte behöva handla och laga mat utan fått massor av tid över "obs jag tillhör inte de slanka"

Det består av en dryck med många jättegoda smaker och som ger HELA dagsbehovet av vitaminer o.d. Kostnad 20 kr/portionen 3 om dagen = 60 kr/dag. ca 500kalorier/dag.

Naturligtvis är detta inget för en familj men för mej "överviktig" ensamstående är detta toppen.
Jag har druckigt detta 2 ggr/dagen + ätit en måltid sallad kött/fisk i en dryg vecka och "tappat" 3,3 kg laugh.gif laugh.gif

cambridgekuren

Dryckerna är jättegoda och man blir mätt (efter några dagar när magsäcken krympt)

Ja, ja jag vet att det är mycket vatten som gått ur kroppen men kropps måtten har minskat också.

Anledningen att jag började var när det skrevs om BMI, högt blotryck och diabetes här på forumet, jag blev skraj sad.gif när jag kollade mitt eget BMI

Tänk vad mycket nyttigt man lär sig här laugh.gif
Posse
CITAT (Åsa K @ zon 1,27-02-2004, 09:29)
Det består av en dryck med många jättegoda smaker och som ger HELA dagsbehovet av vitaminer o.d. Kostnad 20 kr/portionen 3 om dagen = 60 kr/dag. ca 500kalorier/dag.

Låter dyrt per "portion" - har du nappat på ett erbjudande om ett undermedel? unsure.gif
Susanne i Linköping
Själv råkade jag häromdagen ut för ett billigt "bantningmedel": jag hittade nämligen en påse bortglömda jordärtskockor i skafferiet, och måste givetvis bums göra soppa! Dessvärre var det länge sen magen fick jordärtskocka, så nu bubblar det hejvilt i magen för tredje dagen i sträck (för jag kan givetvis inte hålla mig till små portioner utan måste ha en stor tallrik varje dag). Att jag inte skalar skockorna vet jag inte om det påverkar åt någondera hållet.
Finns inte mycket plats för skräpmat bland alla bubblor i maggen. laugh.gif
Posse
Det känns lite konstigt om det kanske skulle kosta betydligt mer att banta än att äta normalt. Själv bantade jag lite ofrivilligt för några veckor sedan för att bli av med en magkatarr.
Jag "fastade" på mellanmjölk i ca en vecka. När jag blivit bättre kom jag iväg till affären och kunde inhandla div youghurt och bananer, vilket jag tycker smakar mumsfilibabba tillsammans. Lägger alltså bananen i djup tallrik, häller youghurt uppå och skivar bananen med skeden. Smask, smask! tongue.gif
Någon sa sedan att bananer innehåller "allt" man behöver. unsure.gif
Fredi
Min lokala pizzeria erbjuder en billig bantningskur. Om man beställer deras "fläskkebabköttpizza" (49 kr inkl läsk exkl moms...) får man inte behålla någon mat i kroppen de närmaste tre-fyra dagarna. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon