|
CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 18:17)  Jag vet inte hur man gör citat. Men i stället inleder jag med dens signatur på vars inlägg jag besvarar. Om du tittar i högra nedre hörnet i inlägget du vill citera finns där en text "citera" klicka på den. Testa!
CITAT (Cacki @ 21-02-2011, 17:55)  ... Jag vet att jag sett att det skrivits tidigare att det är fel att saxa så jag har undvikit det för att inte reta upp någon i onödan. Att saxa ett citat är fullt tillåtet enligt svenska skrivreglerna om man visar att det är just ett urklipp ur en större text genom att sätta ... där man klippt bort.
CITAT (Alba @ 21-02-2011, 14:26)  Är det verkligen möjligt att du aldrig blir irriterad på människor du inte känner ...aldrig i bilkön, aldrig i kassan på affären, aldrig på bussen, aldrig när du läser något i en tidning som en obekant skrivit osv. Jag tycker ju att det är människor jag inte känner som jag blir irriterad på. Känner jag personen tar man till sig allt på ett annat sätt och kan ofta utreda det som irriterar. Visst är det så att den enda som kan påverka är jag själv. Valfriheten borde då vara enkel ...... hålla sig borta från vissa trådar ..........inte så lätt........alternativet är då att hålla sig borta från Odla helt.  Tror du får läsa om mitt inlägg igen.
Myosotis
21-02-2011, 23:19
CITAT (Cacki @ 21-02-2011, 17:55)  Tack för era svar! (...) Jag brukar göra så här. Det syns att något saknas och vill man veta vad får man gå tillbaka till det citerade inlägget. Hittils har ingen opponerat sig mot mitt sätt att citera. Det underlättar för läsarna om man bara citerar ett kort stycke om det bara är det man svarar på, annars får man läsa allt en gång till ju.
Överbölingen
22-02-2011, 00:45
Men Anma! Vafför i helske skall man citera? Bilder och tredje fjärde gången så tar det ju udden av hela tråden. Desutom "citera" bilder?
Det må förlåtas att jag bara skummar inläggen i en tråd men när det finns något som jag vill kommentera så gör jag det.
Jag upplever citerandet som överambitiöst. Jag tror nog alla (även om tankeverksamhet gör ont), fattar vad det är någon uttalar sig om och var repliken hör hemma. Uppskattar dem som bara tar med aktuellt citat och inte hela inlägget. Fast jag är lite till åren fattar jag det mesta i alla fall.
Ich liebe die Ruhe. (Det är väl fem?).
CITAT (Överbölingen @ 22-02-2011, 00:45)  Men Anma! Vafför i helske skall man citera? Bilder och tredje fjärde gången så tar det ju udden av hela tråden. Desutom "citera" bilder?
Det må förlåtas att jag bara skummar inläggen i en tråd men när det fins något som jag vill kommentera så gör jag det.
Jag upplever citerandet som överambitiöst. Jag tror nog alla (även om tankeverksamhet gör ont), fattar vad det är någon uttalar sig om och var repliken hör hemma. Uppskattar dem som bara tar med aktuellt citat och inte hela inlägget. Fast jag är lite till åren fattar jag det mesta i alla fall.
Ich liebe die Ruhe. (Det är väl fem?). Men Överbölingen! För att man ska veta vad man svarar på så klart. Är det 10 svar efter är det lite jobbigt och om någon hinner emellan fast man tror man är direkt efter den man svarar kan det bli väldigt knasigt. Alla är inte så smarta som du, trots ringare ålder har jag märkt. Om det nu är i smarthet det ligger. Ber så mycket om ursäkt att jag förklarade dig hur man gör när du inte visste. Förlåt, jag ska aldrig göra om det. Om jag kommer ihåg att inte vara så hjälpsam. Men jag håller med om att det är onödigt att citera foton.
Ni som inte vill se vissa citat kanske kan ignorera dom som citerar. Då borde väl allt vara borta och frid och fröjd?
*Stintan*
22-02-2011, 08:35
Oj så smart
Meriona
22-02-2011, 08:36
Haha, den var bra Berith! Då kan de ta bort mig, för jag kommer aldrig att sluta citera, jag har inte tid eller lust att sitta och läsa tillbaka en sida minst för att hitta vad det är för uttalande folk svarar på. Se nu hur det gick när jag INTE citerade, Stintan hann före!
CITAT (Meriona @ 22-02-2011, 08:36)  Haha, den var bra Berith! Då kan de ta bort mig, för jag kommer aldrig att sluta citera, jag har inte tid eller lust att sitta och läsa tillbaka en sida minst för att hitta vad det är för uttalande folk svarar på. Se nu hur det gick när jag INTE citerade, Stintan hann före!  Men tråden handlar väl om att en del inte kan låta bli att citera en viss medlem? Eller är det just den medlemmen du pratar om i fetmarkeringen? Om man såklart är intresserad av vad just den personen skriver spelar inte citaten någon roll, det förstår jag ju. Men ni som retar er på att några inte kan låta bli att citera just en viss medlem kan ju ignorera den citerande medlemmen. Själv kommer jag aldrig att ignorera någon annan medlem här, tycker nog att vi är här på lika villkor och har lika mycket att säga till om. Sen att en del vill bestämma över vad andra får skriva eller tycka försöker jag att inte lägga mej i....
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 08:47)  Men tråden handlar väl om att en del inte kan låta bli att citera en viss medlem? /.../ Själv kommer jag aldrig att ignorera någon annan medlem här, tycker nog att vi är här på lika villkor och har lika mycket att säga till om. Sen att en del vill bestämma över vad andra får skriva eller tycka försöker jag att inte lägga mej i....  Men det är ju inte självklart att alla vet precis vilken medlem åsyftas. Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel.
Meriona
22-02-2011, 09:01
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 08:47)  Men tråden handlar väl om att en del inte kan låta bli att citera en viss medlem? Eller är det just den medlemmen du pratar om i fetmarkeringen? Om man såklart är intresserad av vad just den personen skriver spelar inte citaten någon roll, det förstår jag ju. Men ni som retar er på att några inte kan låta bli att citera just en viss medlem kan ju ignorera den citerande medlemmen. Själv kommer jag aldrig att ignorera någon annan medlem här, tycker nog att vi är här på lika villkor och har lika mycket att säga till om. Sen att en del vill bestämma över vad andra får skriva eller tycka försöker jag att inte lägga mej i....  Men hur i hela fridens namn ska jag kunna veta vilka medlemmar jag får citera och inte? Jag avsåg inte om någon specifik person alls, vem menar du? Jag citerar vem jag vill, och jag svarar vem jag vill och jag nonchalerar vem jag vill.
Jag tror inte att jag missuppfattat en del inlägg i den här tråden, medlemmens namn har ju nämnts flera gånger. Och trådskaparen har väl inte dementerat och sagt att det gäller en annan medlem?  Nej, jag tror nog att detta handlar om en viss medlem, nämnd flera gånger som sagt... Och att ts irriterar sej på att hon ändå kan läsa hennes inlägg trots att ts spärrat henne. Bli nu inte arga på mej för att jag föreslog att ni kunde ignorera dom som citerar för att bli av med inläggen både som original och som citat.
Meriona
22-02-2011, 09:26
Inte är jag arg på dig Berith. Men jag tycker fortfarande att jag har rätt att citera vem jag vill och kommer att göra det också.  Då får ni ignorera mig till dess att Odla gjort om ignorerasystemet så att det även innefattar citaten. Mig kvittar det.
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 09:20)  Jag tror inte att jag missuppfattat en del inlägg i den här tråden, medlemmens namn har ju nämnts flera gånger. Och trådskaparen har väl inte dementerat och sagt att det gäller en annan medlem?  Nej, jag tror nog att detta handlar om en viss medlem, nämnd flera gånger som sagt... Och att ts irriterar sej på att hon ändå kan läsa hennes inlägg trots att ts spärrat henne. Bli nu inte arga på mej för att jag föreslog att ni kunde ignorera dom som citerar för att bli av med inläggen både som original och som citat.  Men det är fortfarande inte självklart att ALLA vet vem som åsyftas, och inte heller att ALLA svarar med just denne i åtanke.
CITAT (Meriona @ 22-02-2011, 09:26)  Inte är jag arg på dig Berith. Men jag tycker fortfarande att jag har rätt att citera vem jag vill och kommer att göra det också.  Då får ni ignorera mig till dess att Odla gjort om ignorerasystemet så att det även innefattar citaten. Mig kvittar det. Bra. Självklart har du rätt att citera vem du vill, hoppas att du inte trodde att jag menade nåt annat. Äh, det är nog lättare att hoppa över vissa skribenter än att krångla med ignorering.
Oj då! Visst har det diskuterats runt en viss medlem men jag hoppas att inte hela tråden handlar om just denne medlem. I så fall vill jag bara påpeka att mina inlägg handlar om citeringar i allmänhet och absolut inte och någon specifik person. Tänk så olika man kan tolka avsikter och budskap...
*Stintan*
22-02-2011, 10:08
Hahaha skulle vara kul att se hur forumet skulle bli om 95% av de aktiva medlemmarna blockerades för att de har ovanan att citera.
Inte kan man blocka alla som citerar...eller det kan man säkert men det vill jag ju inte! Nej jag skulle hellre se att den eller de som jag valt att blockera även visade sig som en tom citatruta, men det fungerar ju inte....ännu. Det kanske kommer!? Mitt syfte med tråden var inte att peka ut en eller flera medlemar, utan att diskutera citeringen allmänt.Jag tänkte om jag kanske hade missat någon funktion men så var det alltså inte. Det som Anma skrev är på pricken det som gäller för mig! CITAT (Anma @ 22-02-2011, 09:00)  Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel. Edit, glömde citeringen
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 09:00)  Men det är ju inte självklart att alla vet precis vilken medlem åsyftas.
Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel. Hämtar också upp Anmas inlägg för en kommentar, men mest för att det inte är på pricken det som gäller för mej. Om du ignorerar någon så har det väl med lika vilkor att göra? Du tycker ju inte att den personens åsikter är lika mycket värda som övrigas. Eller varför ignoreras personen från början? Jag inbillar mej iaf att det är för att du (vilken "du" som helst!) inte delar den personens åsikter eller sätt att vara. Och då tycker du väl inte att den personen är här på samma vilkor som du...? Eller missuppfattar jag ignoreringen totalt?  Självklart att man gör det för sin egen skull, för vems skull skulle det annars vara? Sen det där med att den andra personen drar ner en till en lägre nivå... Hur kan den personen göra det? Undrar...
tomas99
22-02-2011, 10:40
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2011, 20:32)  Men då kanske man skulle gå ut med en allmän begäran om att inte citera fuchsian. Jag antar att det är den pladdermajan som åsyftas, om inte har jag tagelskjortan beredd.  När skall du sluta att mobba folk här på forumet? och varför blir du inte avständ för, år efter år kastar du dej över olika nick.
malcolm
22-02-2011, 10:41
Jag tycker nog att citaten fyller sin funktion men skulle vilja att citatrutan från medlemmar man valt att ignorera skulle visa sig som en tom vit ruta. Vill man kan man ju alltid tillfälligt läsa den/de ignorerades inlägg om man tycker det ser konstigt ut.
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 10:34)  Hämtar också upp Anmas inlägg för en kommentar, men mest för att det inte är på pricken det som gäller för mej. Om du ignorerar någon så har det väl med lika vilkor att göra? Du tycker ju inte att den personens åsikter är lika mycket värda som övrigas. Eller varför ignoreras personen från början? Jag inbillar mej iaf att det är för att du (vilken "du" som helst!) inte delar den personens åsikter eller sätt att vara. Och då tycker du väl inte att den personen är här på samma vilkor som du...? Eller missuppfattar jag ignoreringen totalt?  Självklart att man gör det för sin egen skull, för vems skull skulle det annars vara? Sen det där med att den andra personen drar ner en till en lägre nivå... Hur kan den personen göra det? Undrar...  Håller inte med i det du säger. För mig handlar det om mig och mina känslor för en viss person. Jag kan ju inte påverka hur andra ska vara, men jag kan påverka hur jag är. Om jag då blir provocerad av någon som vet exakt vilka knappar denne ska trycka på för att få i gång mig, även om det är omedvetet från den andres sida, och jag har så pass god självkännedom att jag vet att jag låter mig provoceras av den personen, då ignorerar jag den för min skull. Inte för din eller någon annans. Det påverkar ju inte den personens rätt att vara på odla, det enda det påverkar är mitt sätt att hantera den personens inlägg. Sen handlar det inte om vilket värde jag sätter på den personens åsikter, det handlar enbart om mina egna reaktioner på den personens åsikter. Du missuppfattar mitt sätt att se på varför jag ignorerar någon, ja.
Irene_L
22-02-2011, 10:45
Jag tycker det är bra att jag citerat den jag vill svara. Den som har skrivit inlägget jag vill svara kan ju ändra sitt inlägg och då skulle mitt svar bli helkonstigt! Nu kan man ju se vad jag svarar på eftersom citatet finns kvar!
Red Top
22-02-2011, 10:51
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 09:00)  Men det är ju inte självklart att alla vet precis vilken medlem åsyftas.
Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel. Min fetmarkering. Berith, läs rätt och förstå rätt. Det handlar inte om lika eller olika värde. Det handlar om att slippa se inlägg, som man vet retar gallfeber på en. En kanske helt orimlig reaktion, men i värsta fall leder det till att man får en irriterad ton i sina inlägg. Vilket i sin tur kan påverka debatten i negativ riktning. Vår hjärna är ju så konstruerad, att även om vi scrollar förbi en text, hinner vi uppfatta merparten av det som står. Om vi inte blundar förstås.  Edit: Ibland är jag mer än lovligt långsam med mina svar. Anma hann ju långt före.
CITAT (Irene_L @ 22-02-2011, 10:45)  Jag tycker det är bra att jag citerat den jag vill svara. Den som har skrivit inlägget jag vill svara kan ju ändra sitt inlägg och då skulle mitt svar bli helkonstigt! Nu kan man ju se vad jag svarar på eftersom citatet finns kvar! Ja det är ju också en viktig aspekt i det hela!
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 10:42)  Håller inte med i det du säger. För mig handlar det om mig och mina känslor för en viss person. Jag kan ju inte påverka hur andra ska vara, men jag kan påverka hur jag är. Om jag då blir provocerad av någon som vet exakt vilka knappar denne ska trycka på för att få i gång mig, även om det är omedvetet från den andres sida, och jag har så pass god självkännedom att jag vet att jag låter mig provoceras av den personen, då ignorerar jag den för min skull. Inte för din eller någon annans. Det påverkar ju inte den personens rätt att vara på odla, det enda det påverkar är mitt sätt att hantera den personens inlägg.
Sen handlar det inte om vilket värde jag sätter på den personens åsikter, det handlar enbart om mina egna reaktioner på den personens åsikter. Du missuppfattar mitt sätt att se på varför jag ignorerar någon, ja. Bra, jag vill ju som sagt förstå varför ni vill kunna ignorera en del medlemmar.  "Sen handlar det inte om vilket värde jag sätter på den personens åsikter, det handlar enbart om mina egna reaktioner på den personens åsikter." Det där var en bra mening. Jätteviktigt att komma ihåg! Att det enbart (eller iaf många gånger) handlar om sin egen reaktion på andras åsikter. Och det har man ju märkt  att en del flyger i taket oftare än andra, oavsett vilka knappar som det tryckts på...
Huggorm
22-02-2011, 11:41
CITAT (Red Top @ 22-02-2011, 10:51)  Vår hjärna är ju så konstruerad, att även om vi scrollar förbi en text, hinner vi uppfatta merparten av det som står. Om vi inte blundar förstås.  Så fungerar inte jag, eller också är vissa medlemmars inlägg så virriga att min hjärna inte hinner med att uppfatta något när jag scrollar förbi deras inlägg.
Gossen Ruda
22-02-2011, 11:52
CITAT (tomas99 @ 22-02-2011, 10:40)  När skall du sluta att mobba folk här på forumet? och varför blir du inte avständ för, år efter år kastar du dej över olika nick. Nu har det vaknat mer innevånare i trollskogen. Det var längesen även om jag inte saknat dej. Somna om.  Tillägger att jag inte är säker på att TS menar f, det var min tolkning. De flesta tycks dock vara eniga om att f. är lite av ett pain in the ass så jag är kanske inte långt ifrån.
CITAT (Irene_L @ 22-02-2011, 10:45)  Jag tycker det är bra att jag citerat den jag vill svara. Den som har skrivit inlägget jag vill svara kan ju ändra sitt inlägg och då skulle mitt svar bli helkonstigt! Nu kan man ju se vad jag svarar på eftersom citatet finns kvar! Jag där har du en viktig poäng. Om den du citerar sen ändrar i sitt inlägg framstår ju du som den som är helt obegriplig. Jag tror det är svårt att komma från citerandet. Jag tycker inte heller det är några problem att scrolla förbi citaten.
*Stintan*
22-02-2011, 12:17
CITAT (Alba @ 22-02-2011, 12:09)  Jag där har du en viktig poäng. Om den du citerar sen ändrar i sitt inlägg framstår ju du som den som är helt obegriplig.
Jag tror det är svårt att komma från citerandet. Jag tycker inte heller det är några problem att scrolla förbi citaten. Hände ju senast igår då "någon" anklagade vem det nu var riktat till för ha raderat delar av hennes inlägg. Då ångrade jag att jag av snällhet inte citerat det oredigerade inlägget.
tomas99
22-02-2011, 12:29
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2011, 11:52)  Nu har det vaknat mer innevånare i trollskogen. Det var längesen även om jag inte saknat dej. Somna om.  Tillägger att jag inte är säker på att TS menar f, det var min tolkning. De flesta tycks dock vara eniga om att f. är lite av ett pain in the ass så jag är kanske inte långt ifrån. Jag hoppas att du inte börjar och mobba mej igen. Jag är starkare idag har varit i terapi.
*Stintan*
22-02-2011, 12:43
CITAT (tomas99 @ 22-02-2011, 12:29)  Jag hoppas att du inte börjar och mobba mej igen. Jag är starkare idag har varit i terapi. Då kanske du inte ska skriva inlägg själv som bäddar för det
Gossen Ruda
22-02-2011, 12:51
CITAT (tomas99 @ 22-02-2011, 12:29)  Jag hoppas att du inte börjar och mobba mej igen. Jag är starkare idag har varit i terapi. Samma hypnosterapi som f har varit på? Är ni släkt? Jag mobbar fö ingen men det kanske kan tyckas så när jag kör med raka rör.
Alexander-VG-zon3
22-02-2011, 12:56
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2011, 12:17)  Hände ju senast igår då "någon" anklagade vem det nu var riktat till för ha raderat delar av hennes inlägg. Då ångrade jag att jag av snällhet inte citerat det oredigerade inlägget. det var jag som bad admin kolla det, trodde admin skulle skriva nåt i tråden, men jag fick ett mail tillbaka att han hade redigerat (som jag är tacksam för). men jag mådde riktigt illa av att läsa det som stod där skrivet av f. våld, incest -historier tycker jag inte ska förekomma här. jag vet inte om det är sant det som f, skrev men tycker det är osmakligt hur hon kan skriva om det så lätt och frikostigt på forumet det är inte första gången hon tagit upp incest/våld. och sådana inlägg kan jag inte bara titta förbi, jag mår dåligt av det. plus för dom det har hänt kanske det drar upp en massa minnen av att läsa sånt på forumet. det är ju inte direkt det man brukar läsa här. och jag kommer inte kopiera in vad f skrev (det från odla är ju sparat med citat ur det f skrev). för det var nog det värsta inlägg jag läst på länge på odla. men kanske det är f sätt att provocera och starta nått vad vet jag och få folk att må dåligt. har hon dessa problem och mår så dåligt som hon säger ha/må, så förstår jag inte varför man är på detta forum.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2011, 12:51)  Samma hypnosterapi som f har varit på? Är ni släkt? Jag mobbar fö ingen men det kanske kan tyckas så när jag kör med raka rör. Du kanske borde böja rören ibland.
*Stintan*
22-02-2011, 13:10
Flaxss ok jag trodde Admin inte redigerade i inlägg utan isåfall raderade hela inlägg vilket hade varit bättre när inget meddelande skrevs om redigeringen. Det finns ju massor av inlägg f. skrivit tidigare med samma innehåll trots många påpekanden om hur olämpligt det är. Verkar tyvärr obotligt
Alexander-VG-zon3
22-02-2011, 13:17
jo jag nämnde det också, att det är inte första gången det skrivits. men detta var nog en av de värsta jag läst på länge.
fuchsian
22-02-2011, 14:18
CITAT (flaxss @ 22-02-2011, 13:17)  jo jag nämnde det också, att det är inte första gången det skrivits. men detta var nog en av de värsta jag läst på länge. Medhåller att det är hemskt och ingen borde bli behandlad så under sin barndom. Detta var inte ens det värsta, men någon, inte du, tryckte på en knapp i mitt undermedvetna och då kom dessa bilder fram. Det finns ingen ursäkt för vad man har gjort mot ett barn, men det var mycket mer råare än jag skrev, ska du veta. Ingen har rätt att döma den som gått igenom det. Ett barn är ju utan skuld för det och kan endast försöka att överleva, kom inte med moral till mig --- men gärna till dom som gjorde allt det, så är du på rätt spår. I morgon ska vi försöka stänga ner dessa knappar igen hos min terapeut. Ingen risk att jag kommer ta upp detta mer, för jag blir själv spyfärdig samt är rädd att någon ta sig friheten att trycka igen på detta, så jag avgår till mina växter och väder för nu är det nog. Det jag inte fattar att man blir ifrågasatt att ljuga ...... då är man inte vidare klok om någon gör så, endast den som fick gå igenom det, vet sanningen. ..f...
Jag vill åter poängtera att jag inte alls är emot citerandet i sig!! Jag vill bara själv kunna välja vilka citat jag ser....
En del anser säkert att man kan/bör/ska ventilera precis allt i Odlas forum men jag är lite motvalls och tycker väl inte det. Om man har mycket allvarliga saker som måste ut finns det bättre forum för det anser jag men det är min högst personliga åsikt! Vi är alla olika (tur är ju det) men personligen skulle jag inte vilja skriva om min barndom eller trassliga uppväxt eller vad det nu må vara just här. Och skulle jag mot all förmodan göra det.....ja då får jag räkna med lika många olika reaktioner som det finns människor och även att de misstror mig! Och det kanske inte är riktigt det man behöver om man mår dåligt...eller?? Då är det väl bättre att prata/skriva av sig någonstans där man har likasinnade alltså de som upplevt liknande saker eller är skolade att ta hand om såna "problem"?? Finns ju en hel massa forum på nätet som behandlar både det ena och det andra.....
Sen så som Flaxss skriver, det kanske inte är alla som klarar av att läsa diverse saker utan att må dåligt? Jag skulle då inte förvänta mig att någon skriver om traumatiska saker i ett växtforum och skulle känna mig ganska trygg i att kika in här! Vet jag med mig att ett ämne, som jag förhoppningsvis kan utläsa i ämnesraden, inte lämpar sig för mig öppnar jag inte tråden!! Att sedan mitt i en tråd som handlar om helt andra saker läsa sånt jag försöker undvika känns nog inte bra!?
Vet att ni alla inte tycker som jag...det är ju charmen i det hela, men jag ville bara klargöra hur jag tänker!
fuchsian
22-02-2011, 16:00
Det som har nu hänt bör vi lägga bakom oss. Ingen blir friskare av det och att det råkades trycka i en knapp i mitt innersta som fick mig att flippa ut, och det får jag stå ut för mig själv. Det är ju vuxna människor som finns i forumet och de flesta känner till att livet kanske inte alltid är så rosenrött, men jag lämnar nu detta och i morgon har jag redan en ny besökstid att rätta till där bak, de saker som kan poppa upp.
Trodde att jag var starkare, men inte då, så det blir nu paus utom väderleken för min del. Jag har också suttit med mina bilder till forum, men det verkar inte funka riktigt just nu.
Nu säger jag inget mer utan tar min tidning som maken hämtade fr. lådan och läser, den senaste av Connoisseur, den har du nog också fått. ..Fuchsian...
Det som slagit mig är att om man misstror den som skrivit kanske det finns någon som varit med om det som misstros. Det kan nog röra upp en massa otäckt till ytan.
Alexander-VG-zon3
22-02-2011, 16:02
gör man en egen tråd och berättar om saker, så är det väl oki. om det inte är för allvarliga saker det står i villkoren såhär
''- Brottslig verksamhet eller uppmaning till brott.
- Brott mot tystnadsplikt.
- Våldsskildring, barnpornografi eller annan pornografi.''
jag själv har skrivit egna trådar på forumet, där jag mer eller mindre kommit ut och skrivet om hur jag haft det (inte allt, det skulle jag inte göra öppet). men det är ju i den tråden/eller i andra trådar där det är aktuellt. och visst man får ta dom reaktioner som kommer både bra och dåliga, men skriver man om sig själv över hela forumet så känns det nog att det bli mycket negativa reaktioner mer än det behöver bli.
jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skriva om dessa saker i växttrådar eller andra småpratstrådar.
om jag nu ska ta upp mig själv som exempel, och visst finns det andra forum än odla.nu's forum där man kan ta upp denna typen av saker (det f skrivit om hennes problem) och där man nog också får bättre hjälp och bättre förståelse.
CITAT (Rihane @ 22-02-2011, 16:01)  Det som slagit mig är att om man misstror den som skrivit kanske det finns någon som varit med om det som misstros. Det kan nog röra upp en massa otäckt till ytan. Så kan det mycket väl vara men det kan även vara så att informationen som ges är för svår att ta in, för obegriplig helt enkelt! Men pratar man lätt och vitt och jämt om samma saker med okända människor när man dessutom får så väldigt mycket mothugg....ja då funderar i alla fall jag hur mycket sanning det ligger bakom! Edit, och om man dessutom inte är särskilt ödmjuk eller kan ens försöka förstå att andra kanske inte vill höra på mina problem/eller ha kontakt.....ja då är man nog illa ute på ett forum i alla fall!
fuchsian
22-02-2011, 16:10
CITAT (Rihane @ 22-02-2011, 16:01)  Det som slagit mig är att om man misstror den som skrivit kanske det finns någon som varit med om det som misstros. Det kan nog röra upp en massa otäckt till ytan. Det är just det som hände och det bör inte fortsätta ---- jag tar mitt ansvar och åker iväg redan i morgon till min terapeut, sen kanske av nu tillkommet erfarenhet är jag nog inte så fri att skriva här och tro att jag orkar sen leva upp till det, så nu kommer jag ta det försiktigt på mitt håll. Misstron för det jag har nämnt är endast lite, men det räcker att mardrömmarna börjar igen. Jag nämnde i förra inlägget att jag håller mig borta, men vädret kan nämna om det börjar ljusna. Detta var tillräckligt smärtsamt och som du säger, kan mitt elände riva upp såren hos någon annan och det vill jag inte vara medskyldig till. ......  ... Fuchsian ....
CITAT (flaxss @ 22-02-2011, 16:02)  gör man en egen tråd och berättar om saker, så är det väl oki. om det inte är för allvarliga saker det står i villkoren såhär
''- Brottslig verksamhet eller uppmaning till brott.
- Brott mot tystnadsplikt.
- Våldsskildring, barnpornografi eller annan pornografi.''
jag själv har skrivit egna trådar på forumet, där jag mer eller mindre kommit ut och skrivet om hur jag haft det (inte allt, det skulle jag inte göra öppet). men det är ju i den tråden/eller i andra trådar där det är aktuellt. och visst man får ta dom reaktioner som kommer både bra och dåliga, men skriver man om sig själv över hela forumet så känns det nog att det bli mycket negativa reaktioner mer än det behöver bli.
jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skriva om dessa saker i växttrådar eller andra småpratstrådar.
om jag nu ska ta upp mig själv som exempel, och visst finns det andra forum än odla.nu's forum där man kan ta upp denna typen av saker (det f skrivit om hennes problem) och där man nog också får bättre hjälp och bättre förståelse. Min fetmarkering, så väldigt sant tycker jag Linus!
*Stintan*
22-02-2011, 16:27
CITAT (Suz @ 22-02-2011, 15:39)  Jag vill åter poängtera att jag inte alls är emot citerandet i sig!! Jag vill bara själv kunna välja vilka citat jag ser....
En del anser säkert att man kan/bör/ska ventilera precis allt i Odlas forum men jag är lite motvalls och tycker väl inte det. Om man har mycket allvarliga saker som måste ut finns det bättre forum för det anser jag men det är min högst personliga åsikt! Vi är alla olika (tur är ju det) men personligen skulle jag inte vilja skriva om min barndom eller trassliga uppväxt eller vad det nu må vara just här. Och skulle jag mot all förmodan göra det.....ja då får jag räkna med lika många olika reaktioner som det finns människor och även att de misstror mig! Och det kanske inte är riktigt det man behöver om man mår dåligt...eller?? Då är det väl bättre att prata/skriva av sig någonstans där man har likasinnade alltså de som upplevt liknande saker eller är skolade att ta hand om såna "problem"?? Finns ju en hel massa forum på nätet som behandlar både det ena och det andra.....
Sen så som Flaxss skriver, det kanske inte är alla som klarar av att läsa diverse saker utan att må dåligt? Jag skulle då inte förvänta mig att någon skriver om traumatiska saker i ett växtforum och skulle känna mig ganska trygg i att kika in här! Vet jag med mig att ett ämne, som jag förhoppningsvis kan utläsa i ämnesraden, inte lämpar sig för mig öppnar jag inte tråden!! Att sedan mitt i en tråd som handlar om helt andra saker läsa sånt jag försöker undvika känns nog inte bra!?
Vet att ni alla inte tycker som jag...det är ju charmen i det hela, men jag ville bara klargöra hur jag tänker! Jag håller med dig helt och hållet trots att jag är en av dem som ofta citerar. I det här fallet är det dock obegripligt att inte vederbörande tar till sig ett dyft av de goda råd och den kritik så många givit.
CITAT (Suz @ 22-02-2011, 16:09)  Så kan det mycket väl vara men det kan även vara så att informationen som ges är för svår att ta in, för obegriplig helt enkelt! Men pratar man lätt och vitt och jämt om samma saker med okända människor när man dessutom får så väldigt mycket mothugg....ja då funderar i alla fall jag hur mycket sanning det ligger bakom! Edit, och om man dessutom inte är särskilt ödmjuk eller kan ens försöka förstå att andra kanske inte vill höra på mina problem/eller ha kontakt.....ja då är man nog illa ute på ett forum i alla fall! Jag tror inte att det är mycket sanning som ligger bakom. Men för någon kan bitar av det som skrivs vara något som dom upplevt och då se någon som inte blir trodd, eller se det nerskrivet.... En fråga är att om någon mår riktigt dåligt tror du att hon mår bättre av att hitta på saker eller att hon inte kan må dåligt just för att hon hittar på saker? (som du ser ägnar jag mig åt citerande och kommer fortsätta med det)
Suz - har du kollat med admin. om det går att blockera som du beskriver ?
CITAT (Rihane @ 22-02-2011, 16:36)  Jag tror inte att det är mycket sanning som ligger bakom. Men för någon kan bitar av det som skrivs vara något som dom upplevt och då se någon som inte blir trodd, eller se det nerskrivet....
En fråga är att om någon mår riktigt dåligt tror du att hon mår bättre av att hitta på saker eller att hon inte kan må dåligt just för att hon hittar på saker?
(som du ser ägnar jag mig åt citerande och kommer fortsätta med det) Ja det är fullt och fast möjligt att någon kan ta illa vid sig av det som skrivs! Om man mår dåligt och sen hittar på saker....(din första fråga)....ja jag vet inte...beror lite på tror jag. Av erfarenhet vet jag att det finns de som gör så.....lite som att "jag har inga stooora problem men mår dåligt av dem så om jag förstorar dem så kanske någon lyssnar"! Säger inte att det är så, bara berättar om mina erfarenheter!!! Att inte kunna må dåligt för att man hittar på saker....där är jag nog inte helt med är jag rädd. Jag förstår inte din fundering riktigt... Jag vill ogärna sitta här och prata om hur det kan vara eller vem som reagerar si eller så....(föll i fällan  och försvarar det med att jag finner människan och dess handlingar väldigt intressant men det kan man ta i en helt annan tråd) Jag vill bara kunna välja det jag själv vill läsa. Förvisso kan jag helt låta bli att läsa men jag bara funderade på om det finns något annat sätt! Edit, åter igen...jag har inget emot citerandet jag önskar bara att jag själv ska kunna välja vilka citat jag vill läsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|