|
Huggorm
26-02-2011, 22:00
CITAT (Christa @ 26-02-2011, 21:32)  Det där med ”Världens friskaste folk. och "Vi har aldrig varit friskare" har jag också undrat över. Var har dom fått det ifrån? Folk har massor av hälsoprolem och äter läkemdel som aldrig förr så jag skulle gärna vilja vet vad de grundar det uttalandet på. Det är inte bara politiker som säger det. Särskilt de psykiskt sjuka måste väll vara fler idag än tidigare? Det känns så i alla fall. Samtidigt har vi ju blivit av med en del sjukdomar tack vare forskning, bättre hygien, bättre mat och mindre tunga jobb. Men det resulterar ju bara att fler blir gamla nog att få hjärt-kärlsjukdomar, demens osv.
Visserligen är det inte alla sjukdomar som ens går att förebygga men visst går man väl kontnuerligt ut med förebyggande hälsoråd på ganska bred front. Hade alla följt dem så hade vi nog visserligen sluppit ifrån en del nyinsjuknade individer, men det är väl här egetansvaret kommer in i bilden. Fast det är som individ banne mej ändå inte lätt att veta vad som är värt att ta till sej eftersom det vid sidan av vetenskapligt framtagna rön även figurerar en uppsjö hokuspokus-råd.
Att stressen ökar hör nog till den politik som förs. Prestera helst 110% av din förmåga, jobba mer i tid och längre upp i ålder. Det är väl i alla fall så det låter för det mesta nu för tiden.
Och den planerade rehabplanen....ja, det är bara att läsa den här tråden så får man svar på hur man ska göra människor friska så snabbt som möjligt, enligt sittande regering...
Idag är det ju välfärdssjukdomarna som kostar samhället mest. Vad det kostar i sjukskrivningar o lidande är inte lite. I välfärdens spår är det väl våra kostvanor som är den stora boven. Sedan lever vi ju längre, ofta tack vare vår fantastiska sjukvård och vår vällevnad i övrigt. Det är därför som regering o opposition filar på hur man skall få folk att arbete längre upp i åldrarna. Eller annars acceptera en dålig pension. Morot o piska hand i hand. För samhället handlar det om enorma besparingar ju längre man arbetar.
CITAT (Christa @ 26-02-2011, 21:32)  /.../ För övrig så skulle en privat sjukförsäkring inte kunna vara så dåligt som den vi har nu för då skulle dom inte få några kunder. Sant. Men sen har vi problemet med alla de som redan är sjuka, kanske redan från födseln. Föds man med celiaki får man ingen barnförsäkring, och ingen vuxenförsäkring heller. Snacka om att vägra folk valfrihet redan från start. Men måste ändå säga tack till de som skrikit mest om privata sjukförsäkringar. tacka vare det har jag fått en vän att undersöka sina försäkringar och personer har nu fått ett sexsiffrigt belopp från sitt försäkringsbolag.
sjukförsäkring har inte jag haft sedan 1997 !jag valde att lägga ner min rörelse då jag var utsliten så nu vid 58 års ålder har jag ingen som helst sjukförsäkring tre karensdagar det var bara att jobba på trots att man var sjuk eller när man hade magsår,det var bara att jobba för att få in pengarna till skatten och för att vårda sina kunder så de kom tillbaks.Om jag hinner bli 65 år så får jag 4000 i månaden i pension.
Red Top
27-02-2011, 00:55
Och?????????
CITAT (Motti @ 27-02-2011, 00:37)  sjukförsäkring har inte jag haft sedan 1997 !jag valde att lägga ner min rörelse då jag var utsliten så nu vid 58 års ålder har jag ingen som helst sjukförsäkring tre karensdagar det var bara att jobba på trots att man var sjuk eller när man hade magsår,det var bara att jobba för att få in pengarna till skatten och för att vårda sina kunder så de kom tillbaks.Om jag hinner bli 65 år så får jag 4000 i månaden i pension. Fattar inte vad detta har med fattigdom att göra? Du talar ju klart och tydligt om att du blir försörjd! Missförstå mig inte, jag bryr mig inte ett skvatt om du jobbar eller lever på din mans inkomst, det är helt och hållet upp till dig. Däremot finns de fler än du som är fysiskt utslitna redan för 45-50 års ålder, OCH ensamstående, vad gör en sådan person? Kan inte jobba eftersom kroppen tagit slut, försäkringskassan vill inte acceptera fortsatt sjukskrivning, vad gör man då? Jag lovar dig Motti, då blir fattigdomen VÄLDIGT påträngande! Kanske inte alla av dina exempel är så väl förankrade i dagens arbetsliv, du har ju som du själv påpekat, slutat jobba för några år sedan, jag lovar dej, det har hänt en hel del rörande sjukförsäkringen.
Jag är fullt medveten om hur orättvist det är med utförsäkringar osv,är man så dålig att man inte kan ta sig ur sängen utan värktabletter på morgonen har tydliga handikapp osv så ska man inte behöva oroa sig om att bli utförsäkrad eller utsättas för de här urflippade arbetsupplivarna:(kotcher eller hur det stavashåller med att det ballat ur totalt,borgelig som jag är men det här är fel.Jaga dom som är friska men inte vill jobba men låt de sjuka vara ifred de har nog som det är .
Christa
27-02-2011, 07:33
CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 22:00)  Särskilt de psykiskt sjuka måste väll vara fler idag än tidigare? Det känns så i alla fall. Samtidigt har vi ju blivit av med en del sjukdomar tack vare forskning, bättre hygien, bättre mat och mindre tunga jobb. Men det resulterar ju bara att fler blir gamla nog att få hjärt-kärlsjukdomar, demens osv. Här är några exempel på hälsoproblem som ökar Höga blodfetter, diabetes typ 2, diabetes typ 1, sköldkörtel som inte fungerar, värk i kroppen, tinnitus, hörselnedsättning. högt blodtryck, ibs, pcos, artrit, grå starr, makuladegeneration. När man kommer upp i 50-årsåldern så går var och varannan på någon form av medicinering. Ovanpå det har vi stress och sömnproblem som i sin tur ger upphov till sjukdomar. Som sagt, vaddå aldrig varit så friska som nu
CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 21:08)  Det var ingen analys av dej personligen, framgick inte det? Det var en fråga om vilken kategori du tillhör. Blir den där mamman gladare över din inställning och det du gör för dem som far illa tror du?...Bara en fråga till, oberoende av vilken kategori du räknar dej till. Den lilla insats jag kan göra är naturligtvis en droppe i havet om man ser till den oerhörda nöd som finns utanför vär skyddade och priviligerade värld. Den ger kanhända ändå denna mamma en chans att få behålla nästa barn och det känns åtminstone för mig stort att vara en del i. Får jag bolla tillbaka frågan? Vad åstadkommer du själv? Gita
Om denna tråd nu ska utvecklas till vad var och en gör så kan jag meddela att jag senaste månaden gett 200 till statsmissionen och 200:- till Laila Säfström för att hon ska kunna komma hem från Libanon och sedan kunna uppehålla sig i Sverige tills läget är annorlunda där för att sedan kunna återvända och fortsätta kämpa för att får tillbaka sitt barn. Mina 200:- räcker inte långt där, men är bättre än 0:-.
Just det ja, köpte Situation Stockholm också. Vilket jag gör varje gång jag åker till Uppsala oavsett om jag redan har det numret eller inte. Förutsatt att jag hittar en säljare.
Nu återgår jag till myterna.
Den där halva miljonen sjukpensionärer som är helt utanför arbetsmarkanden och således lever i utanförskap torde alla nu vara överens om är ren lögn.
Nu kör vi på nästa.
"Sjukförsäkringsfusket tål att jämföras med skattefusket. Siffror från 2009:
* 0,04 procent av alla bruttoutbetalningar inom socialförsäkringssystemet var fusk. * 1,3 procent av alla fuskutredningar ledde till dom eller strafföreläggande. * 193 miljoner kronor var fusk (totalt krävdes 354 miljoner tillbaka). * 133 miljarder kronor (133 000 miljoner) beräknas skattefelet vara årligen. (Källor: Försäkringskassan, Skatteverket, Dagens Arena, 2010)"
Länkar finns i första inlägget i denna tråd.
Här talar ju siffrorna sitt eget språk. Tyvärr visar de ju att det är just egna företagare som fuskar mest. Fast då med skatten istället för med bidrag (sjukförsäkringen är i för sig inget bidrag, men ändå)
Christa
27-02-2011, 09:53
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 09:20)  Nu återgår jag till myterna.
Den där halva miljonen sjukpensionärer som är helt utanför arbetsmarkanden och således lever i utanförskap torde alla nu vara överens om är ren lögn.
Nu kör vi på nästa.
* 0,04 procent av alla bruttoutbetalningar inom socialförsäkringssystemet var fusk. * 1,3 procent av alla fuskutredningar ledde till dom eller strafföreläggande. * 193 miljoner kronor var fusk (totalt krävdes 354 miljoner tillbaka). * 133 miljarder kronor (133 000 miljoner) beräknas skattefelet vara årligen. (Källor: Försäkringskassan, Skatteverket, Dagens Arena, 2010)"
Här talar ju siffrorna sitt eget språk. Tyvärr visar de ju att det är just egna företagare som fuskar mest. Fast då med skatten istället för med bidrag (sjukförsäkringen är i för sig inget bidrag, men ändå) När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen. Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar. Tro nu inte att jag är för att behandla människor som man gör nu. Det är fruktansvärt att plötsligt ställa sjuka människor på bar backe med all stress och oro som det medför. Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing.
*Stintan*
27-02-2011, 10:22
CITAT (Christa @ 27-02-2011, 09:53)  När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen.
Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar.
Tro nu inte att jag är för att behandla människor som man gör nu. Det är fruktansvärt att plötsligt ställa sjuka människor på bar backe med all stress och oro som det medför.
Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing. Vad har du för belägg för att det är så? (Se det jag markerat i din text) Eller är det bara något som du själv tror.Jag ser enbart fördomar i det du skriver.
CITAT (Christa @ 27-02-2011, 09:53)  När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen.
Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar.
Tro nu inte att jag är för att behandla människor som man gör nu. Det är fruktansvärt att plötsligt ställa sjuka människor på bar backe med all stress och oro som det medför.
Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing. Hur vågar du komma med sånt påstående!? Du kan omöjligt veta hur sjuk en annan människa är. Många svårt sjuka vill kunna/orka göra något och ger sitt yttersta för att kanske påta lite i trädgården eller pyssla med huset/lgh. Det är dödande att bara sitta och tycka synd om sig och inte göra något även om man eg. inte orkar. Vågar påstå att sjuka ofta är envisare än många friska. Jag blir upprörd av påståenden som ditt!
Huggorm
27-02-2011, 10:32
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 09:20)  Nu återgår jag till myterna.
Nu kör vi på nästa.
Här talar ju siffrorna sitt eget språk. Tyvärr visar de ju att det är just egna företagare som fuskar mest. Fast då med skatten istället för med bidrag (sjukförsäkringen är i för sig inget bidrag, men ändå) Det skulle alltså vara en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringarna? Att det upptäcktes fusk bara 2009 som ledde till att de kunde krävas tillbaka 354 miljoner kronor tycker jag är bevis på att det fuskas mycket. Det är ju inte direkt några småpengar det handlar om. Och sedan finns det mycket fusk som inte upptäckts, och en väldig massa fall som ligger i gråzonen mellan vad som är okej eller inte.
Christa
27-02-2011, 10:37
CITAT (netha @ 27-02-2011, 10:22)  Hur vågar du komma med sånt påstående!? Du kan omöjligt veta hur sjuk en annan människa är. Många svårt sjuka vill kunna/orka göra något och ger sitt yttersta för att kanske påta lite i trädgården eller pyssla med huset/lgh. Det är dödande att bara sitta och tycka synd om sig och inte göra något även om man eg. inte orkar. Vågar påstå att sjuka ofta är envisare än många friska. Jag blir upprörd av påståenden som ditt! Menar du att du tror att bedömningarna är helt rättvisa och att de också är lika över tid? Jag vet en person som har sjukbidrag på halvtid för ont i ryggen och den halvan då han inte jobbar tar han hand om sitt lantbruk. En annan person har gått ner till halvtid på egen bekostnad därför att hon har huvudvärk varje dag, fibromyalgi, astma och mer därtill. Hon har sökt läkare åtskilliga gånger men inte ens blivit sjukskriven. Tror du verkligen att alla som jobbar är friska och alla som söker läkare blir likvärdigt bedömda? Fast å andra sidan har jag ju lärt mig att det inte är någon idé att diskutera något med dig eller Stintan eftersom ni inte är ute efter consensus.
Blomstertanten
27-02-2011, 10:39
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:32)  Det skulle alltså vara en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringarna? Att det upptäcktes fusk bara 2009 som ledde till att de kunde krävas tillbaka 354 miljoner kronor tycker jag är bevis på att det fuskas mycket. Det är ju inte direkt några småpengar det handlar om. Och sedan finns det mycket fusk som inte upptäckts, och en väldig massa fall som ligger i gråzonen mellan vad som är okej eller inte. 193 miljoner var fusk!!!!! Att 354 miljoner krävs tillbaka kan ju faktiskt bero på felaktigheter som Försäkringskassan begått eller felaktigt ifyllda papper som inte är medvetet fusk! Har för mej att läst någonstans att största förekomsten av fuskande finns inom föräldraförsäkringen, det är ju därför barnomsorgen måste lämna intyg om att barnen inte varit på förskolan.
CITAT (Christa @ 27-02-2011, 10:37)  Menar du att du tror att bedömningarna är helt rättvisa och att de också är lika över tid? Jag vet en person som har sjukbidrag på halvtid för ont i ryggen och den halvan då han inte jobbar tar han hand om sitt lantbruk.
En annan person har gått ner till halvtid på egen bekostnad därför att hon har huvudvärk varje dag, fibromyalgi, astma och mer därtill. Hon har sökt läkare åtskilliga gånger men inte ens blivit sjukskriven.
Tror du verkligen att alla som jobbar är friska och alla som söker läkare blir likvärdigt bedömda?
Fast å andra sidan har jag ju lärt mig att det inte är någon idé att diskutera något med dig eller Stintan eftersom ni inte är ute efter consensus. Christa, jag vill minnas att du själv är sjukskriven/har sjukersättning.
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:32)  Det skulle alltså vara en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringarna? Att det upptäcktes fusk bara 2009 som ledde till att de kunde krävas tillbaka 354 miljoner kronor tycker jag är bevis på att det fuskas mycket. Det är ju inte direkt några småpengar det handlar om. Och sedan finns det mycket fusk som inte upptäckts, och en väldig massa fall som ligger i gråzonen mellan vad som är okej eller inte. * 0,04 procent av alla bruttoutbetalningar inom socialförsäkringssystemet var fusk. 0,04% Är det mycket i sammanhanget? Menar du allvar?! 359 miljoner blir ca 40 kronor per person. Det är inte dit de stora pengarna försvinner.
Huggorm
27-02-2011, 10:43
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2011, 10:39)  193 miljoner var fusk!!!!! Att 354 miljoner krävs tillbaka kan ju faktiskt bero på felaktigheter som Försäkringskassan begått eller felaktigt ifyllda papper som inte är medvetet fusk! Har för mej att läst någonstans att största förekomsten av fuskande finns inom föräldraförsäkringen, det är ju därför barnomsorgen måste lämna intyg om att barnen inte varit på förskolan. 193 miljoner ser jag också som rätt mycket pengar. Men det kanske ses som obetydligt bland de som har sjukförsäkring? I mina ögon vore det en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringen om det fisar sig att fusket ligger under 200kr per år.
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:43)  193 miljoner ser jag också som rätt mycket pengar. Men det kanske ses som obetydligt bland de som har sjukförsäkring? I mina ögon vore det en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringen om det fisar sig att fusket ligger under 200kr per år. Men 0,04% är då mycket? Så om 0,04% fuskar av de som får någon form av pengar från socialförsäkringen (ingår även vab och sånt i detta, det måste jag ta reda på?) , då ska resterande 99,96% lida?!
Christa
27-02-2011, 10:47
CITAT (netha @ 27-02-2011, 10:40)  Christa, jag vill minnas att du själv är sjukskriven/har sjukersättning. Då minns du fel. Jag gör som Motti och är beroende av min sambo. Det är för övrigt lite märkligt att du inte någon gång klarar att diskutera en fråga på ett sakligt sätt utan att gå till personangrepp. Det jag påstår är att bedömningarna inte är rättvisa varken vid samma tidpunkt eller över tid. Detta är också något som uppdagats av dom som tittat närmare på saken. En försäkring borde bedömma bristande arbetsförmåga efter samma måttstock också över tid. Det skall inte vara konjunkturer och politiska bedömningar som styr om en person blir sjukpensionerad eller inte. Det skall heller inte vara beroende av vilken läkare man går till.
Huggorm
27-02-2011, 10:52
Problemet är ju att man bara börjat skrapa på ytan när det gäller fusk med sjukförsäkringar. "Hur stort fusket är vet ingen. Försäkringskassans chef, Stig Orustfjord, gissar att det ligger på tio procent av 20 miljarder som betalas ut. Det vill säga 2 miljarder kronor." http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/lam_man_kunde_gaa
CITAT (Christa @ 27-02-2011, 10:47)  Då minns du fel. Jag gör som Motti och är beroende av min sambo. Det är för övrigt lite märkligt att du inte någon gång klarar att diskutera en fråga på ett sakligt sätt utan att gå till personangrepp. Det jag påstår är att bedömningarna inte är rättvisa varken vid samma tidpunkt eller över tid.
Detta är också något som uppdagats av dom som tittat närmare på saken.
En försäkring borde bedömma bristande arbetsförmåga efter samma måttstock också över tid. Det skall inte vara konjunkturer och politiska bedömningar som styr om en person blir sjukpensionerad eller inte.
Det skall heller inte vara beroende av vilken läkare man går till. Nej Christa, det var inget personangrepp. Jag bara undrade.
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:52)  Problemet är ju att man bara börjat skrapa på ytan när det gäller fusk med sjukförsäkringar. "Hur stort fusket är vet ingen. Försäkringskassans chef, Stig Orustfjord, gissar att det ligger på tio procent av 20 miljarder som betalas ut. Det vill säga 2 miljarder kronor." http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/lam_man_kunde_gaaNu länkar du till en annan typ av fusk. Blanda inte äpplen med päron.
Huggorm
27-02-2011, 11:03
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 11:01)  Nu länkar du till en annan typ av fusk. Blanda inte äpplen med päron. Jaha, är det bara vissa sorters fusk som räknas? Ja, då förstår jag att det är lätt att få fina siffror
Blomstertanten
27-02-2011, 11:07
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:03)  Jaha, är det bara vissa sorters fusk som räknas? Ja, då förstår jag att det är lätt att få fina siffror  Om inte jag är helt fel ute så handlar den här tråden om myter om sjukförsäkringen!!!!!! Om vi då diskuterar fusk inom sjukförsäkringen(äpplen) så kan man inte helt plötsligt blanda in fusk om assistansersättning (päron)!!!!
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:03)  Jaha, är det bara vissa sorters fusk som räknas? Ja, då förstår jag att det är lätt att få fina siffror  Gör dig inte dum.
Huggorm
27-02-2011, 11:09
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2011, 11:07)  Om inte jag är helt fel ute så handlar den här tråden om myter om sjukförsäkringen!!!!!! Om vi då diskuterar fusk inom sjukförsäkringen(äpplen) så kan man inte helt plötsligt blanda in fusk om assistansersättning (päron)!!!! Jag trodde det var fusk mot försäkringskassan det handlade om. Men visst, glöm de där 20 miljarderna då
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:09)  Jag trodde det var fusk mot försäkringskassan det handlade om. Men visst, glöm de där 20 miljarderna då Tråden heter "Myterna om sjukförsäkringen" Dessutom blandar du ihop siffror också när du pratar päron. Vilka 20 miljarder?
Huggorm
27-02-2011, 11:13
Två miljarder då. Men de pengar som betalas ut direkt till just dessa fuskare borde väll också räknas som sjukförsäkring? Det är ju inte bara assistenter de fått, de borde ju fått pengar själv också
Red Top
27-02-2011, 11:56
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:13)  Två miljarder då. Men de pengar som betalas ut direkt till just dessa fuskare borde väll också räknas som sjukförsäkring? Det är ju inte bara assistenter de fått, de borde ju fått pengar själv också Det räknas inte in i sjukförsäkringen. Det är ett helt annat konto, som sköts av andra handläggare. Det finns inget som säger att du måste vara sjuk, för att ha en funktionsnedsätt. Du kan vara född med ditt handikapp eller fått bestående men efter en olycka. Det försäkringskassa handlägger är handikappersättning, vårdbidrag, bilstöd samt assistansersättning och hur du kan söka arbetshjälpmedel. Försäkringskassan handlägger även föräldraförsäkringen, tandvårdsförsäkringen och bostadsbidraget. Också det vitt skilda verksamheter.
CITAT (Christa @ 27-02-2011, 09:53)  När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen. Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar.
Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing. Jag tror faktiskt att du har en viktig poäng där. Jag tror också på att detta faktum skapar de största motsättningarna mellan frisk ch sjuk. Men det nuvarande regering står för, är att människor helst ska jobba halvt ihjäl sej och ändå är det tydligen inte tillräckligt. Jag kan bara inte få ihop varför man vill höja pensionsåldern när ungdomsarbetslösheten är så stor. Man talar om kompetensförlust, men hallå! Slussa in ungdomarna tidigt så de får kompetens då, innan de äldre hinner gå i pension istället! Som bonus får man in en ung och frisk generation som förhoppningsvis är tillräckligt effektiv så att det skulle gå att klara att göra samma arbete på något kortare arbetstid än som åldersfördelningen ser ut nu. Det skulle dessutom inte slå så hårt på de med lägsta lönerna heller, om tidsinsparningen kunde göra att alla skulle kunna få bibehållen lön ändå. Skulle det ändå inte räcka, så kanske t.o.m. de som trots allt har lite marginaler i familjeekonomin, kunna tänka sej att avstå några kronor i lönekuvertet om de slipper anlita Rut, mer dagistid och fr.a. slippa det dåliga samvetet gentemot sina barn för att de inte hinner umgås tillräckligt med dem. De äldre skulle kunna få gå från arbetslivet medan de fortfarande inte slitit ut sej helt och hållet och kunna få hinna njuta lite också innan det blir dags för träfracken. Det vore dem väl förunnade. Säg det företag som inte behöver göra nyinvesteringar som kostar. Det går bra så länge det gäller det maskinella och materiella men när det gäller människor tar det stopp. Dator- och maskinparker måste bytas ut innan de brakar ihop, det begriper alla. Det borde väl vara lika självklart att inse att även påläggskalvar måste till, om man vill bibehålla kompetensen i företaget. Även om det skulle kosta företaget lite. Jag fattar bara inte hur det har blivit ute i stugorna! Förstår inte medelsvensson hur gräddan försöker blåsa oss? Den politik som nu förs går helt och hållet ut på att dessa snikna människor bara är ute efter att sko sej själva! Med handen på hjärtat, behöver verkligen era familjer var sin dator + helst någon i reserv, samtidigt som det snackas om att vissa inte ens ska få äga en ihop i familjen, om familjen råkar ut för något oförutsett som gör att familjeförsörjningen sätts ur funktion...t.ex. om försörjaren drabbas av sjukdom eller blir arbetslös? Har ni verkligen samvete att låta klyftorna i samhället öka på det här sättet? Nog skulle väl alla bli mer harmoniska i ett solidariskt samhälle där vi kan unna varann ett drägligt liv åt alla? Gå inte i konsumtionsfällan med öppna ögon! Låt familjen A få äga en dator trots att de råkat illa ut, kära familj B. Ni tjänar på det i längden, om inte annat för era egna barns skull. Era ungar skulle kunna få fler kompisar att sitta och LAN-a ( heter det så?) tillsamans med. Klarar inte era marginaler detta även om det skulle innebära att ni får avstå den där extradatorn? Vakna nu gott folk, ni håller ju på att bli lika snikna som värstingarna! Edit: Katten också! Jag inser hur mycket OT jag hamnade men det ena ger liksom det andra. Förlåt! En produkt av regeringens bluffstrategi och blinda medmänniskor.
herkules
27-02-2011, 12:06
jag tycker att det är så fantastiskt att läsa alla rättfärdiganden för nedmonteringen av sjukförsäkringen (och för all del hela det sociala skyddsnät som en gång funnits) det är inte överallt det är plogat ända fram ...
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 09:04)  Den lilla insats jag kan göra är naturligtvis en droppe i havet om man ser till den oerhörda nöd som finns utanför vär skyddade och priviligerade värld. Den ger kanhända ändå denna mamma en chans att få behålla nästa barn och det känns åtminstone för mig stort att vara en del i. Får jag bolla tillbaka frågan? Vad åstadkommer du själv? Gita Din fråga försvan i hanteringen, ursäkta. Ja, vad åstadkommer jag egentligen? Jag kan ju berätta att jag har gett bort mer pengar tidigare än vad jag gör nu sedan jag blev sjuk och min ekonomi blev tightare.Tyvärr! Jag skänker naturligtvis nu också men det är inte ens varje månad utan beroende på vad jag har kvar när räkningarna är betalda. Detta känns givetvis frustrerande, men jag tänker att man kanske kan bidra på något annat sätt istället. Bl.a. så fortsätter jag att stå upp för de svaga och dem hittar man här i Sverige också, och det tror jag inte du har missat. Även det en droppe i havet, men bättre än inget. Vad jag inte förstår är hur du får ihop dina inställning till orättvisorna bland Sveriges befolkning om du nu har ett så ädelt hjärta när du jämför med t.ex. den där kvinnan du berättade om. Man tycker att det borde färga av sej även på hemmaplan, om allt vore som du säger. Varför vill du öka nöden i Sverige, du som sett så mycket nöd i världen som du påstår? Någonstans börjar det tala emot sej själv och du mister trovärdighet...
Måste bara berätta. Jag är så glad!!
Jag har haft en lång diskussion (IRL) angående sjukförsäkringen med en alliansare här om veckan. Personen försökte så hål på mina argument med en massa frågor och påståenden och jag hade svar på varenda en. Sen sa jag att personen skulle undersöka hur reglerna egentligen är och sedan återkomma till mig och säga om de fortfarande var så bra som denna person trodde. Till saken hör att personen inte visste ett jota om hur reglerna slår på enskilda personer innan vår diskussion.
Nu fick jag ett telefonsamtal. Personen gav mig rätt på det sista jag sa vid samtalet. Att varenda människa oavsett partitillhörighet som satt sig i dagens sjukförsäkring fortfarande står upp och försvarar den är den mest cyniska och egoistiska människa som går på denna jord. Personen är fortfarande moderat men står inte längre bakom sjukförsäkringen.
En seger för oss som kämpar! Det går att få människor att förstå! En eloge till denna människa som ringde mig och vågade stå för hur fel denne hade innan.
CITAT (Cacki @ 27-02-2011, 19:36)  Du hann citera!  Jag tog bort det för att jag tänkte att jag inte ska skryta...
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 19:43)  Du hann citera!  Jag tog bort det för att jag tänkte att jag inte ska skryta...  Ha ha, vilken tur! Jag tänker minsann inte redigera mitt inlägg, bara så du vet! Det är sådana här solskenshistorier som behövs för att hålla kämpaglöden uppe. Ibland känns det som lite väl mycket motvind...
Red Top
27-02-2011, 19:48
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 19:43)  Du hann citera!  Jag tog bort det för att jag tänkte att jag inte ska skryta...  Lägg tillbaks det igen. Det du skriver är ju en seger, även om det bara var en alliansare. Det där med ringar på vattnet är inte att förakta.
CITAT (Red Top @ 27-02-2011, 19:48)  Lägg tillbaks det igen. Det du skriver är ju en seger, även om det bara var en alliansare. Det där med ringar på vattnet är inte att förakta.  Ok!
Christa
27-02-2011, 19:53
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 19:43)  Du hann citera!  Jag tog bort det för att jag tänkte att jag inte ska skryta...  Det var ju bra att du informerade personen men visst är det skrämmande att de som är med och bestämmer inte ens vet hur det drabbar den enskilde. På den punkten retar jag mig på Reinfelt. Han säger gång på gång att ingen skall bli utan någon form av ersättning men jag har sett och hört flera frågeväkterier där det ringt in personer som drabbats och då svarar han dem aldrig. Om det fanns någon sanning i att ingen plötsligt skall stå utan ersättning så borde han åtminstone kunna tipsa dom som drabbats om vart dom skall vända sig för att få hjälp när de kastats ut i tomma intet. Cyniskt är bara förnamnet!
CITAT (Cacki @ 27-02-2011, 19:20)  Din fråga försvan i hanteringen, ursäkta. Ja, vad åstadkommer jag egentligen? Jag kan ju berätta att jag har gett bort mer pengar tidigare än vad jag gör nu sedan jag blev sjuk och min ekonomi blev tightare.Tyvärr! Jag skänker naturligtvis nu också men det är inte ens varje månad utan beroende på vad jag har kvar när räkningarna är betalda. Detta känns givetvis frustrerande, men jag tänker att man kanske kan bidra på något annat sätt istället. Bl.a. så fortsätter jag att stå upp för de svaga och dem hittar man här i Sverige också, och det tror jag inte du har missat. Även det en droppe i havet, men bättre än inget. Vad jag inte förstår är hur du får ihop dina inställning till orättvisorna bland Sveriges befolkning om du nu har ett så ädelt hjärta när du jämför med t.ex. den där kvinnan du berättade om. Man tycker att det borde färga av sej även på hemmaplan, om allt vore som du säger. Varför vill du öka nöden i Sverige, du som sett så mycket nöd i världen som du påstår? Någonstans börjar det tala emot sej själv och du mister trovärdighet... Nu är det så här att vi i Sverige har det väldigt bra, alla har mat, kläder ,tak över huvudet och sjukvård om så behövs . Har man bara sett en bråkdel av den oerhörda nöd som finns runt om i världen så borde man inse att vara svag i Sverige ändå är att ha det bra. Här hittar du inga utmärglade unga mammor med av svält döda barn i famnen, jag tror inte att några familjer i Sverige är tvungna att sälja sina döttrar till bordeller för att få ihop mat för dagen. Vi har haft förmånen att leva utan krig väldigt, väldigt länge, vi är i stort sett förskonade från naturkatastrofer, alla har möjlighet att skaffa sig utbildning m.m. Visst även vi blir sjuka och ibland arbetsoförmögna, men om det händer innebär det inte att våra barn riskerar att svälta ihjäl. Jag arbetar och betalar en massa skatt, det är min insats för de svenska välfärden och det tycker jag räcker. Mitt engagemang, en del tid och även en del redan beskattade pengar lägger jag där jag anser att behovet är så oerhört mycket större och där jag faktiskt tror att min (och så klart många andras)insats kan hjälpa en och annan människa till ett bättre liv. Ett bättre liv som ändå aldrig materiellt når upp till den nivå försörjningsstödet i Sverige ger. Att tala om fattigdom i Sverige är osmakligt. Gita
*Stintan*
27-02-2011, 20:53
Jag blir spyfärdig
Aqvakul
27-02-2011, 20:57
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 20:42)  Att tala om fattigdom i Sverige är osmakligt. Gita Fast alla partier erkänner att det finns fattigdom i Sverige även om man använder delvis olika definitioner.. http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1...-och-farre.htmlÄr slutsatsen att alla partier är osmakliga?
Christa
27-02-2011, 21:04
Det där med fattigdom i största allmänhet var väl en annan tråd eller?
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 20:42)  Nu är det så här att vi i Sverige har det väldigt bra, alla har mat, kläder ,tak över huvudet och sjukvård om så behövs . Har man bara sett en bråkdel av den oerhörda nöd som finns runt om i världen så borde man inse att vara svag i Sverige ändå är att ha det bra. Här hittar du inga utmärglade unga mammor med av svält döda barn i famnen, jag tror inte att några familjer i Sverige är tvungna att sälja sina döttrar till bordeller för att få ihop mat för dagen. Vi har haft förmånen att leva utan krig väldigt, väldigt länge, vi är i stort sett förskonade från naturkatastrofer, alla har möjlighet att skaffa sig utbildning m.m. Visst även vi blir sjuka och ibland arbetsoförmögna, men om det händer innebär det inte att våra barn riskerar att svälta ihjäl. Jag arbetar och betalar en massa skatt, det är min insats för de svenska välfärden och det tycker jag räcker. Mitt engagemang, en del tid och även en del redan beskattade pengar lägger jag där jag anser att behovet är så oerhört mycket större och där jag faktiskt tror att min (och så klart många andras)insats kan hjälpa en och annan människa till ett bättre liv. Ett bättre liv som ändå aldrig materiellt når upp till den nivå försörjningsstödet i Sverige ger. Att tala om fattigdom i Sverige är osmakligt. Gita Du är i fel tråd och gormar. CITAT (Christa @ 27-02-2011, 21:04)  Det där med fattigdom i största allmänhet var väl en annan tråd eller?
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 20:42)  Nu är det så här att vi i Sverige har det väldigt bra, alla har mat, kläder ,tak över huvudet och sjukvård om så behövs . Har man bara sett en bråkdel av den oerhörda nöd som finns runt om i världen så borde man inse att vara svag i Sverige ändå är att ha det bra. Här hittar du inga utmärglade unga mammor med av svält döda barn i famnen, jag tror inte att några familjer i Sverige är tvungna att sälja sina döttrar till bordeller för att få ihop mat för dagen. Vi har haft förmånen att leva utan krig väldigt, väldigt länge, vi är i stort sett förskonade från naturkatastrofer, alla har möjlighet att skaffa sig utbildning m.m. Visst även vi blir sjuka och ibland arbetsoförmögna, men om det händer innebär det inte att våra barn riskerar att svälta ihjäl. Jag arbetar och betalar en massa skatt, det är min insats för de svenska välfärden och det tycker jag räcker. Mitt engagemang, en del tid och även en del redan beskattade pengar lägger jag där jag anser att behovet är så oerhört mycket större och där jag faktiskt tror att min (och så klart många andras)insats kan hjälpa en och annan människa till ett bättre liv. Ett bättre liv som ändå aldrig materiellt når upp till den nivå försörjningsstödet i Sverige ger. Att tala om fattigdom i Sverige är osmakligt. Gita Visst, förhållandevis har vi det "väldigt" bra här i Sverige, men det rättfärdigar väl ändå inte ökande klyftor och att människor börjar fara ännu mer illa än de redan gör?? Det borde väl rika Sverige kunna hålla undan framför sin egen dörr? Ursäkta mej Gita men hur är det med det du sett med egna ögon här i Sverige? Det låter som att du inte riktigt har sett den misär som trots välfärden ändå finns här och som med största sannolikhet kommer att öka med jämna steg med den ökande fattigdomen. Jag påstår inte att jag har sett allt, verkligen inte! Men jag har också genom mitt yrke sett sådant som man inte trodde var möjligt i det här landet. Tro´t om du vill, men visst finns de där utmärglade unga mammorna här också. Även här säljs döttrar dit ingen unge borde behöva komma i närheten. Och det är inte bara i missbrukarfamiljer det förekommer. (Och förresten, tror du att det är någon som väljer att bli missbrukare...så där lättvindigt som du brukar slänga fram att alla har ett eget val. Tror du att det möjligtvis kan ha någon annan bakomvarande orsak än det fria valet?) Du pratar om att du drar ditt strå till stacken genom att betala skatt. Bra, men låt åtminstone bli att knorra över det, så är det bra. Annars glider din gloria på sned förstår du. Du blir helt enkelt inte trovärdig. Hur i allsindar får du ihop din vilja att framstå som en godhjärtad och generös person med att du anammar att de som har det sämst ställt t.ex. ska betala skattesänkningar för de som har det "väldigt, väldigt bra" ändå? Edit: Fasiken, jag gick på det igen och lät mej luras OT. Ber om ursäkt igen men vår kära Gita har en enastående förmåga att få mina fingrar att börja "klia tangenter". Edit igen: För att återgå till ämnet. Åt fanders med myterna om sjukförsäkringen! Heja Anma som lyfter fram dem i ljuset!
Klart att sjukförsäkringen är ett hafsverk. Det inser nog dom flesta. Vad socialdemokraterna tycker kan man bara gissa eftersom dom lämnat politiken för stunden. Skulle inte förvåna mig om dom applåderar i all tysthet. Ja inte inför TV o väljare förstås, men mellan skål o vägg. Eller son Mona Sahlin sa,"att tala med minoriteter ger inte majoritet i val". Politiker är ett släkte för sig. Varifrån kommer förresten myten om att all goda egenskaper bara finns hos socialdemokratiska väljare o politiker? För det är väl ingen som tror på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|