Sidor: 1, 2, 3, 4
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 27-02-2011, 21:46) *
Varifrån kommer förresten myten om att all goda egenskaper bara finns hos socialdemokratiska väljare o politiker? För det är väl ingen som tror på den.

Jag är åtminstone lite skeptisk.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 21:51) *
Jag är åtminstone lite skeptisk.

Jag misstänkte det.. giggle.gif
Blomstertanten
Diakoner på flera platser i Sverige tar nu upp kampen mot sjukförsäkringsreformen. Målet är att få samtliga Sveriges biskopar att ställa sig bakom ett nytt påskupprop för att stoppa utförsäkringarna.

Kyrkligt upprop mot utförsäkringar

Bidragsfusket är en myt
Blomfrun
Jag har inte orkat läsa hela tråden så ursäkta om jag kommer med något som redan finns med. Jag vill gärna bidra med ett citat ur Fredrik Reinfelts bok det Sovande folket.

”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.” (sid. 112)

Kan alliansens mål skrivas tydligare?
Huggorm
CITAT (Blomfrun @ 01-03-2011, 23:13) *
Jag har inte orkat läsa hela tråden så ursäkta om jag kommer med något som redan finns med. Jag vill gärna bidra med ett citat ur Fredrik Reinfelts bok det Sovande folket.

”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.” (sid. 112)

Kan alliansens mål skrivas tydligare?

Han menar nog inte bokstavligt, utan i begreppet "svälter" räknar han nog även in andra basnödvändigheter som tak över huvudet och de enklaste av kläder.
Bengalow
Citat Huggorm:

Han menar nog inte bokstavligt, utan i begreppet "svälter" räknar han nog även in andra basnödvändigheter som tak över huvudet och de enklaste av kläder.

Ojojoj, här kommer Sancho Pancha till hjälp, ridande i full fart!! Jesses...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 02-03-2011, 09:53) *
Citat Huggorm:

Ojojoj, här kommer Sancho Pancha till hjälp, ridande i full fart!! Jesses...

Intressant liknelse. Är det Mona Sahlin med vänner som är väderkvarnarna?
Anma
CITAT (Huggorm @ 02-03-2011, 09:56) *
Intressant liknelse. Är det Mona Sahlin med vänner som är väderkvarnarna?

Jag vet inte om du missat det men Mona är ute ur leken. wink.gif

Intressant att stödet till Sossarna ökar just nu när de är utan ledare.
Huggorm
CITAT (Anma @ 02-03-2011, 10:04) *
Jag vet inte om du missat det men Mona är ute ur leken. wink.gif

Intressant att stödet till Sossarna ökar just nu när de är utan ledare.

Ja, när ingen ledare alls är bättre än Mona Sahlin så blir man ju lite fundersam. Tur att hon satt kvar genom valet i alla fall. Jag är mycket spänd på vilken väderkvarn som blir hennes efterträdare. Det kommer med stor sannolikhet besegla socialdemokraternas fortsatta överlevnad. Fel ledare och de är borta för gott.
Anma
CITAT (Huggorm @ 02-03-2011, 10:07) *
Ja, när ingen ledare alls är bättre än Mona Sahlin så blir man ju lite fundersam. Tur att hon satt kvar genom valet i alla fall. Jag är mycket spänd på vilken väderkvarn som blir hennes efterträdare. Det kommer med stor sannolikhet besegla socialdemokraternas fortsatta överlevnad. Fel ledare och de är borta för gott.

Nu gjorde du en liten tankevurpa. Stödet har sjunkit sedan valet och nu börjar det öka igen fast de inte har någon ledare. Jag tror att det beror på att alternativen är ännu värre än ett parti utan ledare tycker många väljare. Moderaterna tappar och det är bra.
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-03-2011, 09:16) *

tak över huvudet är ingen självklarhet.

CITAT (Anma @ 02-03-2011, 10:43) *
Nu gjorde du en liten tankevurpa. Stödet har sjunkit sedan valet och nu börjar det öka igen fast de inte har någon ledare. Jag tror att det beror på att alternativen är ännu värre än ett parti utan ledare tycker många väljare. Moderaterna tappar och det är bra.

tummenupp.gif
gnon49
Givetvis måste socialdemokratin gå uppåt i väljarbarometrarna. Trots allt har man rasat rejält sen fornstora dagar. Socialdemokratin har sin plats i politiken även om man numera, till storleken, är ett parti som alla andra. Moderaterna kommer att backa. Troligen blir dessa två partier ganska jämstora i fortsättningen. Att någon skulle regera i majoritet är nog inte sannolikt på lång tid. Sjukförsäkringen kan diskuteras, men eftersom Sverige just nu går osannolikt bra har oppositionen en svår backe att ta sig upp för. Vad skall oppositionen hacka på egentligen när ekonomin blomstrar. Lätt blir det inte.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 02-03-2011, 11:36) *
Givetvis måste socialdemokratin gå uppåt i väljarbarometrarna. Trots allt har man rasat rejält sen fornstora dagar. Socialdemokratin har sin plats i politiken även om man numera, till storleken, är ett parti som alla andra. Moderaterna kommer att backa. Troligen blir dessa två partier ganska jämstora i fortsättningen. Att någon skulle regera i majoritet är nog inte sannolikt på lång tid. Sjukförsäkringen kan diskuteras, men eftersom Sverige just nu går osannolikt bra har oppositionen en svår backe att ta sig upp för. Vad skall oppositionen hacka på egentligen när ekonomin blomstrar. Lätt blir det inte.

Min fetmarkering.
Ekonomin blomstrar så otroligt att försäkringskassan nu har drabbats av ytterligare sparbeting. Ytterligare 1000 personer måste sägas upp.

Haleluja! Alliansens pirater seglar vidare.
Anma
Angående FKs sparkrav.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 02-03-2011, 13:45) *
Min fetmarkering.
Ekonomin blomstrar så otroligt att försäkringskassan nu har drabbats av ytterligare sparbeting. Ytterligare 1000 personer måste sägas upp.

Haleluja! Alliansens pirater seglar vidare.

Du tänker åt fel håll. Det är inte genom inkomsterna man blir rik, det är genom utgifterna. Genom att dra in på onödiga utgifter som försäkringskassekontor får alliansen ordning på Sveriges ekonomi.
gnon49
Varför man drar ner på antalet anställda inom FK kan man ju fundera över. Kanske som med posten. Vi besöker FK all mer sällan nu när det mesta går att klara av hemma via datorn. Den personliga servicen verkar tyvärr vara ett minne blott i dagens samhälle. FK är inget undantag. Sen att Sveriges ekonomi är
starkare än någonsin påverkar nog inte när det gäller sparbeting inom det offentliga.
Anma
Beslut dröjer

"– Det klart att i en sådan här utsatt situation vill jag hellre att vi kan hjälpa än vara ett problem, säger Stig Orustfjord, överdirektör på Försäkringskassan."

Alla andra då som får vänta och inte råkar vara politiker? Alla som blir utförsäkrade fast de är fortsatt sjuka?
Då vill man tydligen vara ett problem.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 02-03-2011, 13:51) *
Du tänker åt fel håll. Det är inte genom inkomsterna man blir rik, det är genom utgifterna. Genom att dra in på onödiga utgifter som försäkringskassekontor får alliansen ordning på Sveriges ekonomi.

Onödiga utgifter???? confused.gif
När Försäkringskassans personal inte hinner med trots att de stressar halvt livet ur sig!
När folk får vänta i en evighet på att få föräldrapenningen de är berättigade till!
När människor inte får hjälp med att fylla i och räkna ut bostadsbidrag!
När telefonköerna är "milslånga" för att ingen hinner svara!
Det handlar ju inte om att dra ner på någon onödig personal som inte har något att göra!
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 02-03-2011, 17:16) *
Onödiga utgifter???? confused.gif
När Försäkringskassans personal inte hinner med trots att de stressar halvt livet ur sig!
När folk får vänta i en evighet på att få föräldrapenningen de är berättigade till!
När människor inte får hjälp med att fylla i och räkna ut bostadsbidrag!
När telefonköerna är "milslånga" för att ingen hinner svara!
Det handlar ju inte om att dra ner på någon onödig personal som inte har något att göra!

Det naturliga i det läget vore att skära ner på byråkratin. Förenkla reglerna, och gör dom logiska. Det kommer sänka handläggningstiden enormt, och även sänka telefonköerna eftersom folk inte kommer vara tvungna att fråga för att förstå. Men så arbetar inte offentliga institutioner, dom lägger ner en massa avdelningar i stället. Gissningsvis åtminstone delvis för att kunna ta en martyrroll under den grymma högerregeringen
gnon49
Man får väl hoppas försäkringskassan tänker ett varv till innan dom skär i kostnaderna. Det är trots allt upp till FK att genomföra det på bästa sätt.
Men när en myndighet skall spara så är det nästan alltid "fotfolket" som ligger risigt till.
Anma
CITAT (Huggorm @ 02-03-2011, 17:53) *
Det naturliga i det läget vore att skära ner på byråkratin. Förenkla reglerna, och gör dom logiska. Det kommer sänka handläggningstiden enormt, och även sänka telefonköerna eftersom folk inte kommer vara tvungna att fråga för att förstå. Men så arbetar inte offentliga institutioner, dom lägger ner en massa avdelningar i stället. Gissningsvis åtminstone delvis för att kunna ta en martyrroll under den grymma högerregeringen

Saken är den att nu görs precis tvärt om. Reglerna ändras och krånglas till i den stora grad att inte ens en expert kan hålla koll på vad som egentligen gäller. På det ska det sparar enorma summor.

CITAT (gnon49 @ 02-03-2011, 17:58) *
Man får väl hoppas försäkringskassan tänker ett varv till innan dom skär i kostnaderna. Det är trots allt upp till FK att genomföra det på bästa sätt.
Men när en myndighet skall spara så är det nästan alltid "fotfolket" som ligger risigt till.

Ok, som vanligt är det alltså endast och enbart FKs fel och ansvar? Regeringen kan besluta om vilka idiotsaker som helst men ansvaret ligger endast på FK och eventuellt läkarna. Ok, då vet jag.

Det är så logiskt, alla fattar utom jag.
Christa
Hur kommer det sig att ingen ifrågasätter föräldrapenningen som också betalas ut av Försäkringskassan? De har sagt att avgifterna till sjukförsäkringen täcker kostnaderna men det gör inte det som skall täcka föräldrapenningen. Hur man nu tar ut den avgiften eller om den bara skattefinansieras.

Har man inte pratat om förbättringar till och med?

Är inte det lite konstigt att en människa som betalat en sjukförsäkring i 30 år ofta inte får något skydd medan vi har världen bästa föräldraförsäkring som även dom som inte har barn betalar till.

Sedan kan man skilja sig och ha varsin bostad som är tillräckligt stor för barnen eftersom man har delad vårdnad och så får ofta den ena föräldern bostadsbidrag som väl också betalas av Försäkringskassan.

När det gäller sjukförsäkringen verkar det dock fortfarande vara så att det beror på vilken läkare man går till hur man bedöms.

Det här blev nog inte så välformulerat. Jag är inte riktigt i form idag men jag tycker ofta att politikerna fjäskar med barnfamiljerna och att äldre utarbetade kvinnor som går sönder av stress blir illa behandlade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon