Sidor: 1, 2, 3, 4
Red Top
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 22:40) *
Nej, nu får du inte bli så pessimistisk så att du ger upp, du som är så ung och stark!
Skeppet har ju faktiskt flutit rättså bra genom stormen då många andra länders skepp höll på att gå i sank fullständigt. Det har vi förstås dem som slet och byggde vårt skepp att tacka. Nu ligger det på vårt ansvar att underhålla det bara och först och främst måste vi byta ut kapten, för den stollen verkar visst ha fått för sej att sätta skutan rakt på grund. Han tror nog att han kommer att vara säker där han guppar på vågorna i sin uppblåsbara livbåt när det är dags att överge vraket. Men han ska minsann få se! Har vi väl fått rättning i leden igen kommer tusen och åter tusen små nålar att sticka hål på både honom och livbåten. Ner på jorden ska han, även om det skulle innebära att det blir en sjöbotten... MOAHAHAHAHA! devil.gif

bravo.gif bravo.gif bravo.gif [attachment=58367:thtoppoints.gif]
Anma
tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 22:40) *
MOAHAHAHAHA! devil.gif

Instämmer! biggrin.gif
Huggorm
Alltså helt uppriktigt, jag har ingen tro på Sverige. Vi klarar den här krisen någorlunda, men nästa gång kommer det bli svårare. Utvecklingen har sprungit ifrån oss. Njut av era sjukpensioner så länge ni kan, för framtiden ser inte ljus ut för någon av oss.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 23:38) *
Alltså helt uppriktigt, jag har ingen tro på Sverige. Vi klarar den här krisen någorlunda, men nästa gång kommer det bli svårare. Utvecklingen har sprungit ifrån oss. Njut av era sjukpensioner så länge ni kan, för framtiden ser inte ljus ut för någon av oss.

Du måste ha ett mycket tråkigt liv din stackare som är så negativ.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2011, 23:41) *
Du måste ha ett mycket tråkigt liv din stackare som är så negativ.

Ja, inte sitter jag på odlas diskussionsforum mitt i natten för att jag har ett spännande liv...
Anma
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 23:45) *
Ja, inte sitter jag på odlas diskussionsforum mitt i natten för att jag har ett spännande liv...

Men du har ju själv valmöjligheten att ändra ditt liv. Det har ju alla! Man skapar sitt eget liv! Om man har ett ospännande liv beror det enbart på en själv och ingen annan.
Så upp och hoppa och skaffa dig drömjobbet och skapa dig ditt drömliv, du har ju dessutom turen att vara frisk.
Inte behöver du heller skriva dig i Norge även om du jobbar där, den nyheten har väl inte du missat?
Och det är väl bra?
Sluta gnäll och ut med dig och skapa dig det liv du vill ha, för det är ju alltid och alla gånger upp till individen.

Eller nåt...

-ironi-
herkules
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 23:38) *

jag kan hålla med dig om tron på sverige, jag har heller ingen men kommer inte sitta här och se på när det går åt helvete den här gången.
jag är vansinnestrött på spara och gneta ihop det borgarna slösat bort.
det är tråkigt att läsa om unga människor som tappat hoppet om sin land och sin regering, det enda jag kan säga är att du är inte ensam, många unga känner som du. men det finns trots allt en kämpaglöd och jag hoppas den håller i sig så att sverige igen kan bli ett drägligt land att leva i.

sen till sist, det är nog få människor som njuter av att leva på en pissdålig sjukpension, är övertygad om att kunde de människorna jobba och tjäna elbolagsmiljoner så skulle de göra det.
tjipp!
Red Top
CITAT (herkules @ 25-02-2011, 09:09) *
jag kan hålla med dig om tron på sverige, jag har heller ingen men kommer inte sitta här och se på när det går åt helvete den här gången.
jag är vansinnestrött på spara och gneta ihop det borgarna slösat bort.
det är tråkigt att läsa om unga människor som tappat hoppet om sin land och sin regering, det enda jag kan säga är att du är inte ensam, många unga känner som du. men det finns trots allt en kämpaglöd och jag hoppas den håller i sig så att sverige igen kan bli ett drägligt land att leva i.

sen till sist, det är nog få människor som njuter av att leva på en pissdålig sjukpension, är övertygad om att kunde de människorna jobba och tjäna elbolagsmiljoner så skulle de göra det.
tjipp!

Du är helt klart en medveten medmänniska med helhetsbilden klar för dig! bravo.gif kompiskram.gif blomma.gif
malcolm
Jag har i alla fall blivit återförsäkrad hos försäkringskassan och redan fått en utbetalning. Blev lite förvånad faktiskt då man läst så mycket i tidningarna om nästan döende personer som förvägrats detta.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 25-02-2011, 10:34) *
Jag har i alla fall blivit återförsäkrad hos försäkringskassan och redan fått en utbetalning. Blev lite förvånad faktiskt då man läst så mycket i tidningarna om nästan döende personer som förvägrats detta.

Det som står i Aftonbladet skall tagas med en stor nypa salt
Red Top

Men då hade du väl varit utförsäkrad i tre månader, och helt utan ersättning, om jag inte minns fel?

CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 10:37) *

Jag brukar inte använda AB som informationskälla. Inte Expressen heller.
malcolm
Jepp, minst sagt tuffa månader kan jag berätta.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 25-02-2011, 10:42) *
Jepp, minst sagt tuffa månader kan jag berätta.

Men det är ju just det läget som vi tycker är så bedrövligt att man ska behöva hamna i.
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2011, 10:46) *
Men det är ju just det läget som vi tycker är så bedrövligt att man ska behöva hamna i.

Ja, för ingen kan väl med bästa vilja i världen påstå, att någon blir friskare av att ställas helt utan inkomst.

Har man dessutom varit sjuk en längre tid, har man nog inte så mycket reserver att ta av.

Om man lider av t.ex depression, kan utförsäkringen vara droppen, som får bägaren att rinna över och självmord känns då, som den enda logiska utvägen.
Anma

Grattis! Vad vann du på att vara utförsäkrad den tiden det var, ett halvt år, eller hur det var?
Hur var den tiden ekonomiskt jämfört med när du är försäkrad och hur mådde du då din framtid var oviss?

CITAT (Red Top @ 25-02-2011, 11:07) *
Om man lider av t.ex depression, kan utförsäkringen vara droppen, som får bägaren att rinna över och självmord känns då, som den enda logiska utvägen.

Detta har jag upplevt på nära håll, visserligen blev det "bara" ett försök, som var väldigt nära att lyckas.

CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 10:37) *

Visserligen, men det betyder inte att människor inte blir utförsäkrade och måste sälja allt de äger och har och leva på soc.
Men du tycker ju att det är en bra lösning för sjuka.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 24-02-2011, 18:27) *
Man har faktiskt rätt att tycka vad man vill och rösta på den politik som ligger en varmt om hjärtat. Varför hymla och förneka det som sker...alliansen för den politik de gick till val på och inget annat.

Just det, glöm nu bara inte bort att en majoritet av svenska folket valde alliansen i fria val. Glöm inte bort att nästan 70 % av dem som arbetar valde alliansen och förstår att en politik som gynnar arbete och företag också generar pengar till det som kallas generell välfärd. Glöm inte bort att det alltid är någon som måste betala.
Gita

Red Top
CITAT (Gita @ 25-02-2011, 19:23) *
Just det, glöm nu bara inte bort att en majoritet av svenska folket valde alliansen i fria val. Glöm inte bort att nästan 70 % av dem som arbetar valde alliansen och förstår att en politik som gynnar arbete och företag också generar pengar till det som kallas generell välfärd. Glöm inte bort att det alltid är någon som måste betala.
Gita

Varför prata om hur de som arbetar röstade, när vi lever i en demokrati och har allmän rösträtt.

Om man räknar med alla som röstade, var ju andelen , som röstade på alliansen, i själva verket 49,28%.

Jag kan dessvärre inte, just nu, bemöta ditt påstående; att av den arbetande delen av befolkningen röstade 70% på alliansen, eftersom jag inte lyckats hitta någon sådan uppdelning av de avgivna rösterna. Du kanske kan ge en källanvisning, så kanske jag kan tro dig.

Blomstertanten
Gita

Att det är någon som alltid måste betala är vi nog alla väldigt medvetna om! Men varför är det alltid de svagaste i samhället som måste betala????
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 25-02-2011, 20:02) *
Att det är någon som alltid måste betala är vi nog alla väldigt medvetna om! Men varför är det alltid de svagaste i samhället som måste betala????

Jag tror hon menade bokstavligen
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 20:12) *
Jag tror hon menade bokstavligen

Det gjorde nog Blomstertanten också.
Gunilla T
Gita

Oj, oj, oj Gita, jag nästan ser hur ditt pekfinger växer wink.gif
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 20:21) *

Bättre än att näsan växer biggrin.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 20:24) *
Bättre än att näsan växer biggrin.gif

Som den gör på Reinfeldt och de andra i riksdagen och många många fler med tanke på första inlägget i denna tråd och det denna tråd egentligen skulle handla om.
herkules
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 20:20) *
Det gjorde nog Blomstertanten också.

haha, den var bra. det finns ingen i sverige som kan förneka att de som har det sämst ställt alltid betalat för de som har det lite bättre smile.gif det är ju därför de har det bättre!!
Red Top
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 20:25) *
Som den gör på Reinfeldt och de andra i riksdagen och många många fler med tanke på första inlägget i denna tråd och det denna tråd egentligen skulle handla om.

Det är just det som gör Gitas inlägg nästintill löjeväckande. Matematik är inte alliansens starka sida. Siffror har en fantastisk förmåga att förmera sig när det ska tala om hur det verkligen är, eller har varit.

Istf att tala om att det egentligen var 51 personer om dagen, som fick hel sjukersättning, hävdade man med en dåres envishet att det var 140 personer, vilka dessutom beviljades något som hette "förtidspension".
Blomstertanten
CITAT (Red Top @ 25-02-2011, 20:42) *
Det är just det som gör Gitas inlägg nästintill löjeväckande. Matematik är inte alliansens starka sida. Siffror har en fantastisk förmåga att förmera sig när det ska tala om hur det verkligen är, eller har varit.

Istf att tala om att det egentligen var 51 personer om dagen, som fick hel sjukersättning, hävdade man med en dåres envishet att det var 140 personer, vilka dessutom beviljades något som hette "förtidspension".

Glöm inte bort att det var så man lurade så många att välja alliansen! sleep.gif
Huggorm
CITAT (Red Top @ 25-02-2011, 20:42) *

Att hålla på och döpa om saker är ju enbart för att förvirra eller möjligtvis för att få det att låta bättre. Och så vitt jag vet sa man bara att 141 personer per dag blev förtidspensionärer, man sa inget om i vilken omfattning de blev det.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 21:09) *
Att hålla på och döpa om saker är ju enbart för att förvirra eller möjligtvis för att få det att låta bättre. Och så vitt jag vet sa man bara att 141 personer per dag blev förtidspensionärer, man sa inget om i vilken omfattning de blev det.

Han sa att 140 personer blev sjukpensionerade per dag och hamnade utanför arbetsmarknaden.
Vilket är ren lögn. Finns källor på detta uttalande. Bara att söka.

Ordagrant har han sagt så här: "Vårt mål med sjukförsäkringsreformen är att skapa fler vägar tillbaka till arbetslivet. Vi kommer från ett läge där 140 människor om dagen förtidspensionerades och skickades rakt ut i utanförskap. "

Detta är och förblir en lögn!

När Cristina Husmark Pehrsson var Socialförsäkringsminister sa hon:
"140 personer om dagen förtidspensionerades, som kanske inte hade behövt bli det. De fick aldrig en andra chans, ingen hjälp eller stöd att komma tillbaka. "

Detta är LÖGN!
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 21:36) *
Han sa att 140 personer blev sjukpensionerade per dag och hamnade utanför arbetsmarknaden.
Vilket är ren lögn. Finns källor på detta uttalande. Bara att söka.
Ordagrant har han sagt så här: "Vårt mål med sjukförsäkringsreformen är att skapa fler vägar tillbaka till arbetslivet. Vi kommer från ett läge där 140 människor om dagen förtidspensionerades och skickades rakt ut i utanförskap. "

Detta är och förblir en lögn!

Eller kanske en överdrift. Många som jobbar inom samhällsnyttan har ju bara deltidsjobb, och de brukar ju klaga mycket över detta och förmodligen anse sig vara mer eller mindre i utanförskap. Borde ju vara ungefär samma som för de här deltidsförtidspensionärerna.
Anma
Maud Olofsson har sagt, i Januari i år
"För glöm aldrig att de som nu slår sig för bröstet och talar om rättvisa faktiskt förtidspensionerade 140 personer om dagen och detta i regel efter 1års sjukskrivning och utan några som helst rehabiliteringsinsatser. "

Vilket är.... kan ni gissa? Just precis. En LÖGN.

CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 21:42) *
Eller kanske en överdrift. Många som jobbar inom samhällsnyttan har ju bara deltidsjobb, och de brukar ju klaga mycket över detta och förmodligen anse sig vara mer eller mindre i utanförskap. Borde ju vara ungefär samma som för de här deltidsförtidspensionärerna.

En så stor överdrift kallar jag en lögn.
Att påstå något annat är en lögn.

Ingen i arbete är i utanförskap. Det är bara du som påstår det nu för att du försöker att rättfärdiga den regering som ljugit dig rätt i ansiktet.

Dessutom tolkar jag ditt använde av ordet förmodligen att du egentligen inte har en aning.
gnon49
I statistiken räknas nog in alla som har någon form av sjukpension även sådan som inte är hel. Rätt eller fel, ja det beror nog på hur man ser det.
Att fara med ren lögn vågar nog inte ens en politiker. Då tar man hellre fram statistik som gynnar just den åsikt man själv har. Att frisera arbetslösheten
brukar vara populärt. Det var socialdemokratin kända för och alliansen verkar falla i fällan den med. Men EU:s regelverk gör det svårare att dölja just arbetslösheten. Våra riksdagspartier älskar statistik om den kan användas till deras favör.
Anma
CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 22:14) *
I statistiken räknas nog in alla som har någon form av sjukpension även sådan som inte är hel. Rätt eller fel, ja det beror nog på hur man ser det.
Att fara med ren lögn vågar nog inte ens en politiker. Då tar man hellre fram statistik som gynnar just den åsikt man själv har. Att frisera arbetslösheten
brukar vara populärt. Det var socialdemokratin kända för och alliansen verkar falla i fällan den med. Men EU:s regelverk gör det svårare att dölja just arbetslösheten. Våra riksdagspartier älskar statistik om den kan användas till deras favör.

Om statistiken säger att 51 personer sjukpensionerades till fullständig utanförskap men politikern säger att alla 140 gjorde det så är det en lögn oavsett hur mycket man försöker att få det till något annat än lögn. Mona Sahlin försöket i en debatt jag såg att påpeka detta hur många gånger som helst men ingen jävel ville höra på.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 22:39) *
Om statistiken säger att 51 personer sjukpensionerades till fullständig utanförskap men politikern säger att alla 140 gjorde det så är det en lögn oavsett hur mycket man försöker att få det till något annat än lögn. Mona Sahlin försöket i en debatt jag såg att påpeka detta hur många gånger som helst men ingen jävel ville höra på.

De var det som var så bra med Mona.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 22:53) *
De var det som var så bra med Mona.

Hade hon inte blivit partiledare hade inte alliansen suttit i makten idag.

Edit: skrev fel

Huggorm, är du stolt över att vi har en statsminister i det här landet som ljuger?
Vilseleder ett helt land.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 23:03) *
Hade hon inte blivit partiledare hade inte alliansen suttit i makten idag.
Edit: skrev fel

Huggorm, är du stolt över att vi har en statsminister i det här landet som ljuger?
Vilseleder ett helt land.

Nåja, det har varit en nedåtgående trend för sossarna ganska länge nu, och Göran Persson avslutade sin bana med ett riktigt praktfiasko han också. Det är inte säkert att någon annan skulle ha klarat sig bättre än Mona Sahlin gjorde.

Men ja, jag är stolt över att vara Fredrik Reinfeldts undersåte. Alla politiker ljuger konstant, det får man ta med i beräkningen. Det gör egentligen varken till eller ifrån, man måste se helhetsbilden och utgå från den.
Blomstertanten
Regeringen skyller på handläggarna på försäkringskassan när de gör sitt jobb.
Media skyller på handläggarna när de gör sitt jobb.
5000 färre anställda på Försäkringkassan samtidigt som de skulle anpassa handläggningen efter en mängd nya lagar.
" Det har varit för mycket missriktad vrede som inte minst media riktat mot anställda vid Försäkringskassan istället för att granska de som ger myndighetens dess förutsättningar i form av ekonomiska ramar, uppdrag samt lagar."

Vems är felet?

CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 23:09) *
Nåja, det har varit en nedåtgående trend för sossarna ganska länge nu, och Göran Persson avslutade sin bana med ett riktigt praktfiasko han också. Det är inte säkert att någon annan skulle ha klarat sig bättre än Mona Sahlin gjorde.

Men ja, jag är stolt över att vara Fredrik Reinfeldts undersåte. Alla politiker ljuger konstant, det får man ta med i beräkningen. Det gör egentligen varken till eller ifrån, man måste se helhetsbilden och utgå från den.

Alla politiker ljuger INTE!
Och även om så vore fallet så är det inte ok. Klart det gör skillnad, för om alla ljuger då stämmer ju inte "helhetsbilden" som du utgår från! no.gif
Gita
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 20:21) *

Ajdå, det hade jag glömt, att här får man absolut inte ha en avvikande åsikt! Ditt inlägg ovan Gunilla visar ganska väl vad du anser om dem som inte delar dina åsikter och tankar.

För min del tycker jag att det är oerhört cyniskt att tala om verklig fattigdom i Sverige när var 6:e människa på jorden lever i verklig svält, när ett barn dör varje minut av svält eller enkla infektionssjukdomar i brist på mediciner.

Till skillnad vad många här tycks anse så slutar inte min värld vid Sveriges gränser.

Säkerligen finns det ett mindre antal barn som svälter även i Sverige, men då beroende på missbrukande föräldrar eller föräldrar som helt enkelt inte är lämpade/ klarar av att ta hand om barn, i de fallen är det nog helt andra åtgärder än mer pengar som behövs.

Med detta inte sagt att det inte finns människor i Sverige som lever under små förhållanden, människor som inte kan unna sig något utöver det absolut nödvändiga, men om man väljer att kalla det verklig fattigdom då lever man in en väldigt liten värld.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 26-02-2011, 06:38) *
Ajdå, det hade jag glömt, att här får man absolut inte ha en avvikande åsikt! Ditt inlägg ovan Gunilla visar ganska väl vad du anser om dem som inte delar dina åsikter och tankar.

För min del tycker jag att det är oerhört cyniskt att tala om verklig fattigdom i Sverige när var 6:e människa på jorden lever i verklig svält, när ett barn dör varje minut av svält eller enkla infektionssjukdomar i brist på mediciner.

Till skillnad vad många här tycks anse så slutar inte min värld vid Sveriges gränser.

Säkerligen finns det ett mindre antal barn som svälter även i Sverige, men då beroende på missbrukande föräldrar eller föräldrar som helt enkelt inte är lämpade/ klarar av att ta hand om barn, i de fallen är det nog helt andra åtgärder än mer pengar som behövs.

Med detta inte sagt att det inte finns människor i Sverige som lever under små förhållanden, människor som inte kan unna sig något utöver det absolut nödvändiga, men om man väljer att kalla det verklig fattigdom då lever man in en väldigt liten värld.
Gita

Det här inlägget hamnade i helt fel tråd, Gita. Den här tråden handlar om "Myterna om sjukförsäkringen".

Om du nödvändigtvis måste uttrycka din egen förträfflighet och fulländning, och fantastiska kunskap om hur allting är, så gör det åtminstone i rätt tråd.
Blomstertanten

Gita

Inte för att den här tråden handlar om fattiga. sleep.gif
Men bara för att det finns människor i andra länder som har det sämre, så ska vi inte reagera på orättvisor här i Sverige? Är det så vi ska uppfatta ditt svar Gita?
Det blir ju lite som det man fick höra som liten, när man inte ville äta upp maten, tänk på alla fattiga barn i Afrika. Inte blev de hjälpta av att jag åt upp min mat, lika lite som de blir hjälpta av att jag inte protesterar mot orättvisor i Sverige!
malcolm
CITAT (Anma @ 25-02-2011, 13:32) *
Grattis! Vad vann du på att vara utförsäkrad den tiden det var, ett halvt år, eller hur det var?
Hur var den tiden ekonomiskt jämfört med när du är försäkrad och hur mådde du då din framtid var oviss?
Detta har jag upplevt på nära håll, visserligen blev det "bara" ett försök, som var väldigt nära att lyckas.
Visserligen, men det betyder inte att människor inte blir utförsäkrade och måste sälja allt de äger och har och leva på soc.
Men du tycker ju att det är en bra lösning för sjuka.

Jag vann absolut ingenting på att vara utförsäkrad, inte blev jag frisk heller. Det hela var bara en plågsam period för mig och sonen och resultatet blev att jag satt mig i skuld genom lån jag blev tvungen att ta för att klara räkningar och uppehälle. Jag har en ifylld blankett till soc. här hemma men den blev aldrig postad då det hette att man inte fick bo i eget hus eller äga en bil även om den är 16 år gammal. Psykiskt har denna period varit förödande, inte nog med att man inte orkar någonting och att sedan inte ha råd heller har satt sina spår. Jag har kontakt med psykvården sedan en tid men vad kan de göra mer än att skriva ut piller, precis som om det skulle hjälpa. Den 11:e har jag dock en tid, får se vad de har att säga.

Den som tror att det skulle vara någon slags semester att vara sjukskriven vet inte hur fel de har och kommentarer som: nu hinner du väl mycket när du är hemma står mig upp i halsen. Kan berätta att mina båda strokes har gett permanenta skador, det som jag förut betraktade mer eller mindre som bagateller förut kan vara nästan oöverstigliga hinder idag, det tog tex. två timmar att skruva ihop en plåtskålla till grill något som jag fixat på en kvart förut och så är det med det mesta jag tar mig för.
Cacki

Gita

Ditt svar kan tolkas på två sätt beroende vad du har för ideologier.

Är du någon som tror på en rättvis värld där ingen ska lämnas åt sitt öde, då är du en person som verkar har resignerat och tappat hoppet om att kunna göra skillnad. Verkligen synd, men låt alla som orkar få verka ifred! Alla som tappar sugen må vara förlåtna men inte behöver de i alla fall komma med destruktiva ursäkter för att rättfärdiga att de givit upp kampen.

Är du en egoistisk och girig person som lever för att roffa åt dej så mycket du bara kan för egen del, så är dina argument väldigt nedriga och lätta att genomskåda. Det tyder ju bara på att du och dina gelikar inte drar er för att gå över lik för att nå dit ni vill. Hur har man bara mage att försöka rättfärdiga den ökande orättvisan och de ökande klyftorna här på hemmaplan genom att försöka jämföra det med den fruktansvärda nöd som förekommer runt om i världen.
Hade det varit vi som levt på en annan plats på jorden där man lever under sådana förhållanden, då hade du med ditt tankesätt varit en av dem som utan att blinka slitit brödbiten ur munnen på ett svältande barn trots att du hade ditt eget matförråd fyllt!

...om man nu ska dra paralleller alltså.

Så vem av dessa två alternativ stämmer bäst in på dej, tycker du? Vem är du egentligen Gita?

Vill du leva i den sämsta eller bästa av världar, Gita?
Anma
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 09:18) *
Jag vann absolut ingenting på att vara utförsäkrad, inte blev jag frisk heller. Det hela var bara en plågsam period för mig och sonen och resultatet blev att jag satt mig i skuld genom lån jag blev tvungen att ta för att klara räkningar och uppehälle. Jag har en ifylld blankett till soc. här hemma men den blev aldrig postad då det hette att man inte fick bo i eget hus eller äga en bil även om den är 16 år gammal. Psykiskt har denna period varit förödande, inte nog med att man inte orkar någonting och att sedan inte ha råd heller har satt sina spår. Jag har kontakt med psykvården sedan en tid men vad kan de göra mer än att skriva ut piller, precis som om det skulle hjälpa. Den 11:e har jag dock en tid, får se vad de har att säga.

Den som tror att det skulle vara någon slags semester att vara sjukskriven vet inte hur fel de har och kommentarer som: nu hinner du väl mycket när du är hemma står mig upp i halsen. Kan berätta att mina båda strokes har gett permanenta skador, det som jag förut betraktade mer eller mindre som bagateller förut kan vara nästan oöverstigliga hinder idag, det tog tex. två timmar att skruva ihop en plåtskålla till grill något som jag fixat på en kvart förut och så är det med det mesta jag tar mig för.

Det är just sådana här saker som måste stoppas med utförsäkrade. Du är satt extra skuld, din kropp utsatt för onödig stress (som verkligen inte gör någon friskare) och ditt psyke har tagit stryk. Allt det där tar lång tid att reparera.

Kram, Malclom för att du orkar förklara.

Tänkt att snart är det 79000 människor som satts för samma press. Hur många av dem kommer inte att palla?

Sjukförsäkringen MÅSTE ändras NU!!
*Stintan*
CITAT (Anma @ 26-02-2011, 10:55) *
Det är just sådana här saker som måste stoppas med utförsäkrade. Du är satt extra skuld, din kropp utsatt för onödig stress (som verkligen inte gör någon friskare) och ditt psyke har tagit stryk. Allt det där tar lång tid att reparera.

Kram, Malclom för att du orkar förklara.

Tänkt att snart är det 79000 människor som satts för samma press. Hur många av dem kommer inte att palla?

Sjukförsäkringen MÅSTE ändras NU!!

Hur många av dessa hamnar hos kronofogden kan man ju undra då inte alla har någon att låna pengar av. Det resulterar ju sen i att man får leva på existensminimum även sen man eventuellt blir återförsäkrad och får sjukersättning.
Inga från Närke
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 09:18) *
Jag vann absolut ingenting på att vara utförsäkrad, inte blev jag frisk heller. ...........Psykiskt har denna period varit förödande, inte nog med att man inte orkar någonting och att sedan inte ha råd heller har satt sina spår. Jag har kontakt med psykvården sedan en tid men vad kan de göra mer än att skriva ut piller, precis som om det skulle hjälpa. Den 11:e har jag dock en tid, får se vad de har att säga.

Vi står inför samma sak, ska till AF den 2 mars för den 13 mars blir min sambo utskriven. Men de säger att han får A-kassa för att de ska se om de kan hitta något arbete som kan passa honom. Då får de jobba för som Malcolm tar allt tid mot tidigare och svårt att koncentrera sig och blir stressad när det inte går lika fort som tidigare.
Nu får vi se hur det går och hur länge det varar fram tills han blir sjukskriven igen eller får sjukpension eller vad det heter numera.
Om han inte får någon inkomst vad det nu kan bli så måste vi då sälja huset för att eventuellt få från soc. och sätta oss i en dyrare lägenhet eftersom det inte finns billigare, det rimmar ju väldigt dåligt men hus räknas som förmögenhet och blir det något över efter försäljning så är det inkomst och man får inte soc.bidrag.
Min sambo har tur som har mig som jobbar för hans hälsa m.m. men de som är ensamma har det mycket svårt att hävda sina rättigheter m.m och har man som Malcolm o min sambo problem med psyket också så är det mycket jobbigt.
Tack Anma för du slåss för alla sjukskrivna och de som inte är sjukskrivna fast i behov av det.
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 26-02-2011, 07:31) *
Inte för att den här tråden handlar om fattiga. sleep.gif
Men bara för att det finns människor i andra länder som har det sämre, så ska vi inte reagera på orättvisor här i Sverige? Är det så vi ska uppfatta ditt svar Gita?
Det blir ju lite som det man fick höra som liten, när man inte ville äta upp maten, tänk på alla fattiga barn i Afrika. Inte blev de hjälpta av att jag åt upp min mat, lika lite som de blir hjälpta av att jag inte protesterar mot orättvisor i Sverige!

Jag ber om ursäkt att mitt inlägg hamnade fel, iofs ingen stor sak eller hur? Och det ändrar inget i sak. Att tala om reell fattigdom och till och med svält i Sverige är minst sagt en grov överdrift. Och solidaritet och rättvisepatos som stannar vid Sveriges gränser är verkligen att ha ett begränsat perspektiv.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 26-02-2011, 20:17) *
Jag ber om ursäkt att mitt inlägg hamnade fel, iofs ingen stor sak eller hur? Och det ändrar inget i sak. Att tala om reell fattigdom och till och med svält i Sverige är minst sagt en grov överdrift. Och solidaritet och rättvisepatos som stannar vid Sveriges gränser är verkligen att ha ett begränsat perspektiv.
Gita

Jaså du...så tänker du.

"Slottet måste städas men det är så stort så det är ingen idé att börja ens...inte ens i det här lilla rummet."

Nu är det så att eftersom vi ändå befinner oss i det här lilla rummet som kallas Sverige, så är det också naturligast att det är här vi också ska börja. I den här lilla vrån(tråden) tar vi oss an sjukförsäkringsreglerna eftersom de sjangserat så fruktansvärt på bara några år. Så här kan det ju bara inte se ut, här måste bara städas upp!
Gita
CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 09:35) *
Ditt svar kan tolkas på två sätt beroende vad du har för ideologier.

Är du någon som tror på en rättvis värld där ingen ska lämnas åt sitt öde, då är du en person som verkar har resignerat och tappat hoppet om att kunna göra skillnad. Verkligen synd, men låt alla som orkar få verka ifred! Alla som tappar sugen må vara förlåtna men inte behöver de i alla fall komma med destruktiva ursäkter för att rättfärdiga att de givit upp kampen.

Är du en egoistisk och girig person som lever för att roffa åt dej så mycket du bara kan för egen del, så är dina argument väldigt nedriga och lätta att genomskåda. Det tyder ju bara på att du och dina gelikar inte drar er för att gå över lik för att nå dit ni vill. Hur har man bara mage att försöka rättfärdiga den ökande orättvisan och de ökande klyftorna här på hemmaplan genom att försöka jämföra det med den fruktansvärda nöd som förekommer runt om i världen.
Hade det varit vi som levt på en annan plats på jorden där man lever under sådana förhållanden, då hade du med ditt tankesätt varit en av dem som utan att blinka slitit brödbiten ur munnen på ett svältande barn trots att du hade ditt eget matförråd fyllt!

...om man nu ska dra paralleller alltså.

Så vem av dessa två alternativ stämmer bäst in på dej, tycker du? Vem är du egentligen Gita?

Vill du leva i den sämsta eller bästa av världar, Gita?

Kanske du inte skall ge dig på att analysera vilken sorts människa jag är, det är ganska fåfängt att skriva långa utgjutelser över någon som man inte vet ett dugg om. En sak kan du dock få veta, och det är att jag sett tillräckligt mycket av världen (både yrkesmässigt och privat) för att veta att vi i Sverige har det jäkligt bra. Och du, har man med egna ögon sett en ung mamma krampaktigt hålla fast sitt av svält döda barn i famnen så får man kan hända ett lite vidare perspektiv på vad som är fattigdom.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 26-02-2011, 20:57) *
Kanske du inte skall ge dig på att analysera vilken sorts människa jag är, det är ganska fåfängt att skriva långa utgjutelser över någon som man inte vet ett dugg om. En sak kan du dock få veta, och det är att jag sett tillräckligt mycket av världen (både yrkesmässigt och privat) för att veta att vi i Sverige har det jäkligt bra. Och du, har man med egna ögon sett en ung mamma krampaktigt hålla fast sitt av svält döda barn i famnen så får man kan hända ett lite vidare perspektiv på vad som är fattigdom.
Gita

Det var ingen analys av dej personligen, framgick inte det? Det var en fråga om vilken kategori du tillhör.
Blir den där mamman gladare över din inställning och det du gör för dem som far illa tror du?...Bara en fråga till, oberoende av vilken kategori du räknar dej till.
Christa
Det där med ”Världens friskaste folk. och "Vi har aldrig varit friskare" har jag också undrat över. Var har dom fått det ifrån? Folk har massor av hälsoprolem och äter läkemdel som aldrig förr så jag skulle gärna vilja vet vad de grundar det uttalandet på. Det är inte bara politiker som säger det.

En annan sak som jag undrar över är att det pratas så lite om hur man kan minska antalet insjuknade. Det pratas bara om begränsningar i sjukskrivning osv. Folk blir ju inte plötsligt friska för att man drar in ersättningen. Inte blir man frisk av enbart ersättning heller.

Det största problemet är ju att folk blir sjuka och att de inte får hjälp att bli friska. Stress på arbetsplatser är en starkt bidragande orsak till sjukdom men det pratas det inte mycket om.

För övrig så skulle en privat sjukförsäkring inte kunna vara så dåligt som den vi har nu för då skulle dom inte få några kunder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon