Full version: Fettskräck
Sidor: 1, 2, 3, 4
*Stintan*
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23) *
Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex?
...........

Du skrev också detta.
netha
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 09:29) *
Jag skrev så här: "Hur farligt det är att äta ost, smör och grädde beror ju på vad man äter mer. Jag har inte hört någon blandkostare berätta hur bra hon mår och hur mycket hon gått ner i vikt genom att byta ut fettsnåla mejeriprodukter mot feta."

Jag har dotter som i nov- 10 började med LCHF. Första 2 mån höll hon sig strikt till kosten
men sedan började hon ta lite mer kolhydrater = en mjukmacka ibland, ett par kanelbullar, lite potatis osv osv. Hon har hittills minskat 13 kg och det utan att ändra något annat än just kosten.
Tidigare gällde för henne lightprodukter .... som jag alltid sagt ... inte är hjälsosamma.
Christa
CITAT (netha @ 24-03-2011, 10:01) *
Jag har dotter som i nov- 10 började med LCHF. Första 2 mån höll hon sig strikt till kosten
men sedan började hon ta lite mer kolhydrater = en mjukmacka ibland, ett par kanelbullar, lite potatis osv osv. Hon har hittills minskat 13 kg och det utan att ändra något annat än just kosten.
Tidigare gällde för henne lightprodukter .... som jag alltid sagt ... inte är hjälsosamma.

Om hon minskar i vikt så tillför hon mindre energi än hon förbrukar.

*Stintan*
Fast grejen är ju att kroppen ställer om sig och förbränner fett istället för en massa kolhydrater.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 11:54) *
Fast grejen är ju att kroppen ställer om sig och förbränner fett istället för en massa kolhydrater.

Nu är vi inne och diskuterar LCHF igen. Faran med budskapet om att mättat fett är nyttigt är att blandkostare äter mer mejerifett utan att ändra på något annat.
Red Top
På tal om fettskräck.

Inte nog med att vi fått felaktiga råd i minst trettio års tid. Livsmedelsproducenterna har ju i sin iver att följa råden gjort i stort sätt allt kött oätligt. (Kanske inte en så dum idé, om man är vegan. wink.gif )

Nötkött innehåller i stort sätt inget insprängt fett längre, eftersom man ändrat djurens mathållning. Fläskkött är lika illa. När hittade du sist en kotlett, som inte förvandlades till en torr, seg skosula vid tillagningen.

Grisarna ser inte längre ut som grisar ska. De har fått långa utdragna kroppar, som skulle behöva sex ben ist f fyra, för att kunna gå på ett vettigt sätt. Allt detta för att insprängt fett i köttet är farligt, och att man får ut fler magra kotletter per gris.

Inte ens julskinkan är god längre, hur man än tillagar den. Torr och tråkig.

Tänk när grisar såg ut som grisar ska och de blev modell för den runda mysiga spargrisen.

Och allt detta bara för myten om fettets farlighet. no.gif

Det här är inte det värsta jag sett. Det finns betydligt mer "utdragna" grisar.

Jag talar inte om rätt uppfödda gårdsdjur nu!
Anma
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 11:56) *
Nu är vi inne och diskuterar LCHF igen. Faran med budskapet om att mättat fett är nyttigt är att blandkostare äter mer mejerifett utan att ändra på något annat.

Smör är alltid nyttigare att äta än tex becel eller lättochlagom eller vilken som helst av margarinerna, oavsett vad man äter för övrigt.

CITAT (Red Top @ 24-03-2011, 11:59) *
På tal om fettskräck.

Inte nog med att vi fått felaktiga råd i minst trettio års tid. Livsmedelsproducenterna har ju i sin iver att följa råden gjort i stort sätt allt kött oätligt. (Kanske inte en så dum idé, om man är vegan. wink.gif )

Nötkött innehåller i stort sätt inget insprängt fett längre, eftersom man ändrat djurens mathållning. Fläskkött är lika illa. När hittade du sist en kotlett, som inte förvandlades till en torr, seg skosula vid tillagningen.

Grisarna ser inte längre ut som grisar ska. De har fått långa utdragna kroppar, som skulle behöva sex ben ist f fyra, för att kunna gå på ett vettigt sätt. Allt detta för att insprängt fett i köttet är farligt, och att man får ut fler magra kotletter per gris.

Tänk när grisar såg ut som grisar ska och de blev modell för den runda mysiga spargrisen.

/.../

Ja, det är tragiskt som det blivit. På vår ICA finns dels närproducerat "tjocka grisar" kött och kött från ICA-lagret. Kottletterna från närproducerat har mycket mer fett i sig. Det köttet är mycket dyrare men också mycket godare.
Christa
CITAT (Red Top @ 24-03-2011, 11:59) *
På tal om fettskräck.

Det här är inte det värsta jag sett. Det finns betydligt mer "utdragna" grisar.

Det kanske dyker upp särskilt LCHF-kött smile.gif
Anma
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 12:06) *
Det kanske dyker upp särskilt LCHF-kött smile.gif

Det bästa vore att ALLA grisar fick se ut som grisar och inte långa muskeltarmar. Oavsett vem som ska äta det.

Samma med belgisk blue. Den är ju bara muskler och knappt något fett alls. Helt vansinnigt.
Christa
CITAT (Anma @ 24-03-2011, 12:04) *
Smör är alltid nyttigare att äta än tex becel eller lättochlagom eller vilken som helst av margarinerna, oavsett vad man äter för övrigt.
Ja, det är tragiskt som det blivit. På vår ICA finns dels närproducerat "tjocka grisar" kött och kött från ICA-lagret. Kottletterna från närproducerat har mycket mer fett i sig. Det köttet är mycket dyrare men också mycket godare.

Om man inte ändrar på något annat också så blir det för mycket energi när man tar smör istället för ett lättprodukt. Sedan kan det ju finnas andra nackdelar med en del lättprodukter.

Det finns ju dock lättvarianter av Bregott som inte innehåller en massa jox.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 11:56) *

Vad skulle det vara för farligt med att äta mejerifett om man är blandkostare? I måttliga doser naturligtvis, jag sa ju att man måste balansera kosten vilken metod man än äter efter. Tala om för mig vad det är som gör mejerifett farligt och plastiga konstgjorda bordsmargariner nyttiga.

Faran finns nog bara för dem som skiter i hur dom äter men ska man bluffa om fakta för deras skull eller propagera mer för att folk ska lära sig äta det som är nyttigt och bra.
Red Top
Varför ska man förstöra smörgåsen och hälsan med:

Bregott mindre
Vatten, smör, rapsolja, grädde,
modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1,0%,
konserveringsmedel (kaliumsorbat), vitamin A och D.

När man kan ta lite vanligt hederligt smör, som helt naturligt innehåller det man behöver.

Det verkar som om du lobbar för nyckelhålsindustrin Christa. giggle.gif

Edit: Glömde skriva vad innehållsförteckningen hörde till.
Christa
CITAT (Red Top @ 24-03-2011, 12:24) *
Varför ska man förstöra smörgåsen och hälsan med:

Bregott mindre
Vatten, smör, rapsolja, grädde,
modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1,0%,
konserveringsmedel (kaliumsorbat), vitamin A och D.

När man kan ta lite vanligt hederligt smör, som helt naturligt innehåller det man behöver.
Det ve,rkar som om du lobbar för nyckelhålsindustrin Christa. giggle.gif
Edit: Glömde skriva vad innehållsförteckningen hörde till.

Vi har Bregott mellan och den innehåller inget jox. Förr när jag hade ett rörligt arbete och inga hälsoproblem så använde jag smör men nu mår jag dåligt av fett så jag har inget fett alls på mackan. Det är min sambo som använder Bregott.

Jag har aldrig sökt efter nyckelhålsmärkt mat men det är ju inte alla som har koll på kaloriinnehållet i maten. Det jag försöker säga är att fett varken är nyttigt eller onyttigt i sig men om man ökar fettintaget i blandkost utan att minska på något annat så blir det för mycket kalorier. Fett tar dessutom längre tid för kroppen att eliminera ur blodet så risken för energiöverskott är stor om man äter snabba kolhydrater samtidigt.

Om jag äter soppa med morötter och andra rotsaker som är snabba och har mättat fett i soppan så känner jag mig som sparkad av en häst men det gör jag inte om jag äter samma soppa utan fett.

Drar man ner på kolhydraterna som du har gjort så är det en helt annan sak men alla förstår inte skillnaden och äter glatt gräddsås till potatisen och fett kött utan att förstå att det blir energiöverskott.
MissLeia
Christa: Du frågade mig igår om varför jag känner mig lurad av kostråden.

Man följer råden, man får mycket energi från kolhydrater som gör att blodsockret dimper och man blir grinig och sugen/hungrig. Lätt/light är produkter som fylls upp med lite extra vatten (idioti!!) och kolhydrater. Man startar dagen med en frukost, som därefter resulterar i att man måste äta frukt för att få upp blodsockret igen. Man äter sen en lunch a la kaninmat med nyckelhålsmärkta mejeri/chark, så rasar blodsockret därefter. På eftermiddagen har man börjat bli vrålhungrig och trött, så fruktansvärt svårt att stå emot att äta kaffebrödet på jobbet. Man petar i sig en frukt. Middagen, trött och hungrig. Sen så måste man plocka fram karaktären och "inte falla dit" på kvällen. Kostråden ger ju inte utrymme till mycket "falla dit".

När jag åt a la livsmedelsverket så åt jag frukt innan jag sprang och hämtade på dagis. Jag var grinig och trött mamma som hade bråttom hem att laga middag.

Vad hände när jag gjorde tvärtom?

Jag vaknar, äter när jag är hungrig. Frukost, hemmagjord knäckemacka på div frön med smör och ost. Detta står jag mig på i ca 6 timmar. Lunch brukar av lathet bli ägg/bacon. Detta står jag mig utan problem på fram till middag. Middag: Fläskfilé, blomkål, bea, sallad. Detta står jag mig på till nästa morgon. Jag brukar iofs bli hallon eller mandlar på kvällen. Av detta så går jag ner i vikt, jag är glad och pigg, aldrig hungrig eller sugen och har energi. När jag hämtade på dagis så kastade vi oss ut i pulkabackarna istället på hemvägen. Då känner jag mig grundlurad när jag haft en fullständigt galen svacka i humör och mående när man ser till den ursprungliga livsstilen som enbart resulterade i upp/nedgångar för att man hela tiden måste tänka på karaktären. Riktigt skönt att aldrig bli sugen, så varför är rådet att äta hela tiden med produkter som gör att man bara blir hungrigare?

Dessa råden fungerar jättebra för många! Men samtidigt är det väldigt många som det verkligen inte fungerar för, uppenbarligen. Men hur skulle det vara om man utgick ifrån att det inte enbart handlar om okunskap? Det kanske rentav handlar om att människor är olika känsliga för kolhydrater? Att hänga upp hela livet på karaktär, att motstå hunger är ju helt tvärtemot de grunläggande överlevnadsinstinkterna i människan. Så äts det fel så blir det överätning.

När dessutom studier visar att det ständiga bantandet är en större hälsorisk än själva övervikten så börjar man bli lite irriterad. När då själva rekommendationerna är ett skrivbordsjobb som i teorin är bra, men som i verkligheten inte fungerar, uppenbarligen.

Som jag känner så är det dessa råd i grunden som är ansvariga för övervikten i samhället.

Hade vi inte börjat proppa i oss så mycket light/lätt/frukt utan hållt oss kvar bland de fetare produkterna så kanske det inte hade blivit så mycket som landat på människans egna "karaktär", sug/hunger och överätning hade kanske inte inträffat i samma grad?

Men mycket fett och mycket kolhydrater är riskigt vanskligt, där måste man se upp på allvar.

netha
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 13:00) *
Vi har Bregott mellan och den innehåller inget jox. Förr när jag hade ett rörligt arbete och inga hälsoproblem så använde jag smör men nu mår jag dåligt av fett så jag har inget fett alls på mackan. Det är min sambo som använder Bregott.

Jag har aldrig sökt efter nyckelhålsmärkt mat men det är ju inte alla som har koll på kaloriinnehållet i maten. Det jag försöker säga är att fett varken är nyttigt eller onyttigt i sig men om man ökar fettintaget i blandkost utan att minska på något annat så blir det för mycket kalorier. Fett tar dessutom längre tid för kroppen att eliminera ur blodet så risken för energiöverskott är stor om man äter snabba kolhydrater samtidigt.

Om jag äter soppa med morötter och andra rotsaker som är snabba och har mättat fett i soppan så känner jag mig som sparkad av en häst men det gör jag inte om jag äter samma soppa utan fett.

Drar man ner på kolhydraterna som du har gjort så är det en helt annan sak men alla förstår inte skillnaden och äter glatt gräddsås till potatisen och fett kött utan att förstå att det blir energiöverskott.
Det är hälsosammare att ha et par kg övervikt än att vara underviktig.
Vi äter gräddsås till potatisen minst 8 av 10 dagar ... ofta både till lunch och middag.
Varken maken eller jag har några överviktskilon. Vi har aldrig räknat kalorier eller mätt portionsstorlek.
'Har helt enkelt ätit till man känner sig mätt o belåten.

Ingen människa mår bra av att utesluta fett i kosten. Hjärnan behöver det, liksom övriga kroppen.
MissLeia
CITAT (netha @ 24-03-2011, 13:08) *
[/b]Det är hälsosammare att ha et par kg övervikt än att vara underviktig.
Vi äter gräddsås till potatisen minst 8 av 10 dagar ... ofta både till lunch och middag.
Varken maken eller jag har några överviktskilon. Vi har aldrig räknat kalorier eller mätt portionsstorlek.
'Har helt enkelt ätit till man känner sig mätt o belåten.

Ingen människa mår bra av att utesluta fett i kosten. Hjärnan behöver det, liksom övriga kroppen.

Precis det där jag menar! Frågan är om de som struntat i att följa råden till fullo är kategorin som faktiskt inte har problem? När jag ser till mina föräldrar så har de aldrig haft problem med vikt. Jag flyttade hemifrån för 16 år sedan med ideér att bli riktigt smal och snygg, började banta, undvikit fett, gått upp och ner i vikt som en jojo.

Så får man höra av folk att man ska ha karaktär. Att det inte är farligt att vara hungrig. Ofta visar det sig att det är människor som i själva verket inte har koll på kostråden och äter mer fett.

Frågan är hur mättnad/sug/hunger hade sett ut om man inte börjat med detta från första början?

Christa
CITAT (MissLeia @ 24-03-2011, 13:04) *
Christa: Du frågade mig igår om varför jag känner mig lurad av kostråden.

Man följer råden, man får mycket energi från kolhydrater som gör att blodsockret dimper och man blir grinig och sugen/hungrig. Lätt/light är produkter som fylls upp med lite extra vatten (idioti!!) och kolhydrater. Man startar dagen med en frukost, som därefter resulterar i att man måste äta frukt för att få upp blodsockret igen. Man äter sen en lunch a la kaninmat med nyckelhålsmärkta mejeri/chark, så rasar blodsockret därefter. På eftermiddagen har man börjat bli vrålhungrig och trött, så fruktansvärt svårt att stå emot att äta kaffebrödet på jobbet. Man petar i sig en frukt. Middagen, trött och hungrig. Sen så måste man plocka fram karaktären och "inte falla dit" på kvällen. Kostråden ger ju inte utrymme till mycket "falla dit".

När jag åt a la livsmedelsverket så åt jag frukt innan jag sprang och hämtade på dagis. Jag var grinig och trött mamma som hade bråttom hem att laga middag.

Vad hände när jag gjorde tvärtom?

Jag vaknar, äter när jag är hungrig. Frukost, hemmagjord knäckemacka på div frön med smör och ost. Detta står jag mig på i ca 6 timmar. Lunch brukar av lathet bli ägg/bacon. Detta står jag mig utan problem på fram till middag. Middag: Fläskfilé, blomkål, bea, sallad. Detta står jag mig på till nästa morgon. Jag brukar iofs bli hallon eller mandlar på kvällen. Av detta så går jag ner i vikt, jag är glad och pigg, aldrig hungrig eller sugen och har energi. När jag hämtade på dagis så kastade vi oss ut i pulkabackarna istället på hemvägen. Då känner jag mig grundlurad när jag haft en fullständigt galen svacka i humör och mående när man ser till den ursprungliga livsstilen som enbart resulterade i upp/nedgångar för att man hela tiden måste tänka på karaktären. Riktigt skönt att aldrig bli sugen, så varför är rådet att äta hela tiden med produkter som gör att man bara blir hungrigare?

Dessa råden fungerar jättebra för många! Men samtidigt är det väldigt många som det verkligen inte fungerar för, uppenbarligen. Men hur skulle det vara om man utgick ifrån att det inte enbart handlar om okunskap? Det kanske rentav handlar om att människor är olika känsliga för kolhydrater? Att hänga upp hela livet på karaktär, att motstå hunger är ju helt tvärtemot de grunläggande överlevnadsinstinkterna i människan. Så äts det fel så blir det överätning.

När dessutom studier visar att det ständiga bantandet är en större hälsorisk än själva övervikten så börjar man bli lite irriterad. När då själva rekommendationerna är ett skrivbordsjobb som i teorin är bra, men som i verkligheten inte fungerar, uppenbarligen.

Som jag känner så är det dessa råd i grunden som är ansvariga för övervikten i samhället.

Hade vi inte börjat proppa i oss så mycket light/lätt/frukt utan hållt oss kvar bland de fetare produkterna så kanske det inte hade blivit så mycket som landat på människans egna "karaktär", sug/hunger och överätning hade kanske inte inträffat i samma grad?

Men mycket fett och mycket kolhydrater är riskigt vanskligt, där måste man se upp på allvar.

Att det är lättare att hålla sig mätt på LCHF har jag aldrig tvivlat på. Slv kunde ju ha det som ett alternativ likaväl som att en del är veganer. LCHF har ju använts till typ 1 diabetiker innan insulinet fanns och det finns även omtalat i en bok om nutrition som är skriven i början av 80-talet.

Det jag vänder mig emot är att gå ut med budskapet att fett är nyttigt utan att säga något mer. Med tanke på hur utbudet i affärerna ser ut så finns det ju massor av människor som äter godis, kakor, snacks och en massa annat som alla här är överens om att man inte bör äta och om dom dessutom äter smör och grädde så blir det inte bra. Att skylla fetman på lightprodukter när affärerna dignar av skräpmat och söta drycker är väl ändå lite konstigt.

Sedan har vi ju pizza, hamburgare och pom frites osv. När jag var liten fick vi en läsk till söndagsmiddagen och att föräldrarna skulle köpa godis och chips fanns inte på kartan. Det fick man allt köpa för egna pengar om man ville ha.

*Stintan*
Men så säger vi ju inte heller. Jag tycker vi ideligen påpekar hur viktigt det är att man drar ner på kolhydraterna. Det är inte bara de som äter LCHF som anser det numera.

Christa
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 17:19) *
Men så säger vi ju inte heller. Jag tycker vi ideligen påpekar hur viktigt det är att man drar ner på kolhydraterna. Det är inte bara de som äter LCHF som anser det numera.

Men om man basunerar ut att fett är nyttigt och att man skall strunta i lättvarianterna så tror jag det är många som börjar äta mer fett utan att dra ner på något annat i samma måltid. Förra sommaren sa dom på nyheterna att smör blivit så populärt så att det tagit slut i affärerna i ett område.

Sedan finns det också dom som äter LCHF utan att äta nyttigt. Massor av bacon, korv, kassler och annat och inte speciellt mycket grönsaker alls. I det fallet tror jag att karlar har sämre koll än kvinnor.
MissLeia
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 17:08) *
Att det är lättare att hålla sig mätt på LCHF har jag aldrig tvivlat på. Slv kunde ju ha det som ett alternativ likaväl som att en del är veganer. LCHF har ju använts till typ 1 diabetiker innan insulinet fanns och det finns även omtalat i en bok om nutrition som är skriven i början av 80-talet.

Det jag vänder mig emot är att gå ut med budskapet att fett är nyttigt utan att säga något mer. Med tanke på hur utbudet i affärerna ser ut så finns det ju massor av människor som äter godis, kakor, snacks och en massa annat som alla här är överens om att man inte bör äta och om dom dessutom äter smör och grädde så blir det inte bra. Att skylla fetman på lightprodukter när affärerna dignar av skräpmat och söta drycker är väl ändå lite konstigt.

Sedan har vi ju pizza, hamburgare och pom frites osv. När jag var liten fick vi en läsk till söndagsmiddagen och att föräldrarna skulle köpa godis och chips fanns inte på kartan. Det fick man allt köpa för egna pengar om man ville ha.

Det jag försöker säga är ju att om man är kolhydratkänslig så uppstår sug och man okynnesäter allt skit som finns i affärerna. Nu har jag inget sug och behöver ingen karaktär, överäter inte med andra ord. Förr så räknade jag vilt för att kunna smacka in en halv påse bilar på kvällen, emellanåt kunde jag döda för en påse chips. Och det just under dessa år man åt light/lätt/frukt, blodsocker skenar och sug uppstår. Nu har jag inget skenande blodsocker och jag är verkligen inte sugen på dessa saker längre.

Så min fundering är att dessa i äldre generationen som ätit rediga måltider med grädde och smör, fett. De kanske ha stått sig bättre och inte fått det galna suget efter saker och därav inte behövt nyttja en massa karaktär för att de inte är överdrivet sugna?

MissLeia
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 17:40) *
Men om man basunerar ut att fett är nyttigt och att man skall strunta i lättvarianterna så tror jag det är många som börjar äta mer fett utan att dra ner på något annat i samma måltid. Förra sommaren sa dom på nyheterna att smör blivit så populärt så att det tagit slut i affärerna i ett område.

Sedan finns det också dom som äter LCHF utan att äta nyttigt. Massor av bacon, korv, kassler och annat och inte speciellt mycket grönsaker alls. I det fallet tror jag att karlar har sämre koll än kvinnor.

Det håller jag med om! Mycket kolhydrater och mycket fett är en dålig kombination! Därav att vi har problem med kostråd som uppmanar att äta just mycket kolhydrater. De klassar riktigt fett som dåligt, men bättre att äta riktigt i rimliga mängder i kombination med mindre kolhydrater,

Men samtidigt så är vi det landet som har en vikande fetmaepidemi och samtidigt en ökad försäljning av smör...
*Stintan*
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 17:40) *

Så man ska inte tala om att fett är nyttigt för att man tror att en del inte kan hantera det och istället få dom att fortsätta äta onyttiga saker som lightprodukter? Jisses! Jag tycker man ska basunera ut hur mycket som helst vad som inte är bra att äta.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 18:07) *
Så man ska inte tala om att fett är nyttigt för att man tror att en del inte kan hantera det och istället få dom att fortsätta äta onyttiga saker som lightprodukter? Jisses! Jag tycker man ska basunera ut hur mycket som helst vad som inte är bra att äta.

Vad skall ett livsmedel uppfylla för kriterier för att du skall kalla det för "nyttigt"?

CITAT (MissLeia @ 24-03-2011, 18:03) *
Det håller jag med om! Mycket kolhydrater och mycket fett är en dålig kombination! Därav att vi har problem med kostråd som uppmanar att äta just mycket kolhydrater. De klassar riktigt fett som dåligt, men bättre att äta riktigt i rimliga mängder i kombination med mindre kolhydrater,

Men samtidigt så är vi det landet som har en vikande fetmaepidemi och samtidigt en ökad försäljning av smör...

Vad tycker du att en blandkostare skall undvika mer än raffinerade kolhydrater och mat med tillsatsämnen?

Vilka tillsatsämnen är ok i LCHF-kost?
Motti
Verkar som många kör med light produkter men på helgerna så äts det chips och dricks coccacola i mängder ?Chpis innerhåller bara fett och salt coccacola mest socker.Animaliskt fet har ju visat sig gynsamt för diabetessjuka !stekt Bacon till frukost har gjort många diabetiker friskare.Tror inte allt "konstgjort fet" är nyttigt alls därför att det är så proccesat det sägs ju att light produkter gör oss fetare tex,säger som min man "stekt fläsk har fött fler än det slagit ihjäl"
*Stintan*
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 19:15) *
Vad skall ett livsmedel uppfylla för kriterier för att du skall kalla det för "nyttigt"?

Vad tycker du att en blandkostare skall undvika mer än raffinerade kolhydrater och mat med tillsatsämnen?

Konstiga frågor tycker jag men livsmedlen ska vara naturliga och helst utan en massa tillsatser och så lite processade som möjligt . Förmodligen inte det svar du ville ha men nog vet du väl själv vad som är nyttigt och inte att äta. Sen att alla inte kan äta allt av olika orsaker behöver ju inte betyda att det är onyttigt.
Anki på Öland
.............Vilka tillsatsämnen är ok i LCHF-kost?

Det är väl egentligen inte något som har med lchf att göra. För egen del blev det så att när jag började med lchf läste jag innehållsförteckningar på allt för att se hur mycket kolhydrater det var i och upptäckte då vilken massa skit det var i vår mat som jag inte haft en tanke på tidigare. Hade t.ex. inte kunnat tänka mig att man tillsatte socker i påläggsskinka. Upptäckte också vilka mängder mat man tagit bort fettet ur, sprutat in vatten och satt till smakförstärkare för att det skulle smaka mer än vatten. Ju mer jag upptäckte på innehållsförteckningarna ju mer läste jag och undrade vad alla konstiga saker var och lärde mig mer och mer. Nu undviker jag dom flesta tillsatser, alla är omöjligt att undvika och många finns inte behov av att undvika men framför allt köper jag aldrig något där man tillsatt smakförstärkare längre!!!
Christa, du sa något om att du inte hört att man tillsatte socker i lättprodukter men i många "lätt" tar man bort den procent fett man måste för att få kallas lätt- men eftersom fettet framhävde smaken så tillsatte man socker istället för att på så sätt framhäva smaken.
MissLeia

Jag känner att det är en så oerhörd bredd inom LCHF, alla tolkar och gör olika. Vissa är totalrabiata och ska tillbaka till stenåldern, andra är liberala och tillåter lite mer. Så jag kan inte påstå att det finns exakta regler om vad som är tillåtet och inte tillåtet. Det hänger nog helt enkelt på hur pass strikt man är.

Talar jag utifrån mig själv så kan jag inte påstå att alla E-nr är gift, vissa har ett syfte. Men i dagsläget har jag inte tänkt så mycket på det eftersom så gott som samtliga råvaror för mig är just råvaror. Blomkål, kött, smör, ägg etc. Feta mejeri består ju sällan av något annat än vad de exakt ska bestå av.

Jag har nog aldrig ätit så gott som nu så jag har inte haft så stort intresse av att börja kolla så mycket, kanske kan klassa mig som strikt. Dock så har jag inte kontrollerat hur det står till med glutamaten i kryddburkarna, med risk att åka på riktigt smisk av en riktigt strikt en. flirting.gif

Det finns en blogg som jag tycker är bra skriven. För mig är inte det centrala just fettet, utan snarare de låga kolhydraterna. Hon skriver på ett oerhört pedagogiskt sätt.
Jag tycker att du ska kasta ett getöga på den! smile.gif

http://kolhydratjakten.blogspot.com/2011/0...och-varfor.html

gnon49
Är man frisk i övrigt så tror jag vanlig varierad husmanskost är det bästa för kroppen, även om reklamen för hälsokost försöker få oss att tro något annat.
Man skapar ett behov som sällan finns. Lightprodukter är ett exempel där man slog på stora trumman i reklamen. Allt går att sälja med mördande reklam.
netha
CITAT (gnon49 @ 24-03-2011, 22:11) *
Är man frisk i övrigt så tror jag vanlig varierad husmanskost är det bästa för kroppen, även om reklamen för hälsokost försöker få oss att tro något annat.
Man skapar ett behov som sällan finns. Lightprodukter är ett exempel där man slog på stora trumman i reklamen. Allt går att sälja med mördande reklam.

Och framför allt om man inte lider av sjukdom ... SLUTA FUNDERA på om och vad du kan äta.
Ät det du tycker om och i lagoma doser.
Använd naturliga produkter i matlagning. Skippa Light och andra konstgjorda som t.ex margariner.
Unna dig några goda kakor och choklad då o då ... Kärleksmums som en del kallar det ... heter hos oss "Chokladrutor" = njutning till eftermiddagskaffet. smile.gif
Att leva alltför asketiskt kan framkalla "må dåligt"
Christa
Vi är alltså överens om att raffinerade kolhydrater och en massa tillsatser inte är nyttigt.

Frågan om vad blandkostaren skall undvika mer än detta står obesvarad.

När det gäller tillsatser så är jag försiktig med nitrit. Framförallt bacon eftersom nitriten vid stekningen omvandlas till nitrosaminer som är cancerogena. Detta kan även hända när nitrit hamnar i mage och tarm. Det sägs att C-vitamin kan motverka nitritens farlighet så äter man sådant så är det bra att äta något C-vitaminrikt samtidigt. Nitrit finns i skinka, korv, kassler, leverpastej, bacon och andra charkprodukter.

Här finns en bra beskrivning hur man kan minska mängden nitrosaminer vid tillagning av bacon.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...-nitrosaminer1/

Vid hårdstekning och grillning bildas skadliga ämnen också i rena köttvaror. Jag har blivit bjuden på grillat kött som haft svartbrända partier. Vad gör man när man sitter på kalas med en sotig köttskiva framför sig?

Ovanstående sagt apropå tillsatsämnen i lightprodukter. Jag äter inte dom heller men det gäller att inte sila mygg och svälja kameler.

När det gäller fett så känner jag mig lurad. På grund av fettdebatten så har jag ökat fettintaget men hälsan har trasslat och nu har jag minimerat fettintaget och mår bättre än på länge.

Jag har dock inte ätit mer än 30 % av energiintaget.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 07:16) *
Vi är alltså överens om att raffinerade kolhydrater och en massa tillsatser inte är nyttigt.

När det gäller tillsatser så är jag försiktig med nitrit. Framförallt bacon eftersom nitriten vid stekningen omvandlas till nitrosaminer som är cancerogena. Detta kan även hända när nitrit hamnar i mage och tarm. Det sägs att C-vitamin kan motverka nitritens farlighet så äter man sådant så är det bra att äta något C-vitaminrikt samtidigt. Nitrit finns i skinka, korv, kassler, leverpastej, bacon och andra charkprodukter.

Här finns en bra beskrivning hur man kan minska mängden nitrosaminer vid tillagning av bacon.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...-nitrosaminer1/

Vid hårdstekning och grillning bildas skadliga ämnen också i rena köttvaror. Jag har blivit bjuden på grillat kött som haft svartbrända partier. Vad gör man när man sitter på kalas med en sotig köttskiva framför sig?

Ovanstående sagt apropå tillsatsämnen i lightprodukter. Jag äter inte dom heller men det gäller att inte sila mygg och svälja kameler.

När det gäller fett så känner jag mig lurad. På grund av fettdebatten så har jag ökat fettintaget men hälsan har trasslat och nu har jag minimerat fettintaget och mår bättre än på länge.

Jag har dock inte ätit mer än 30 % av energiintaget.

Ska man hålla på som du så kan man ju inte äta nånting nästan. Hoppas du inte blir bjuden så ofta på grillat kött men det går ju att peta bort det man inte vill äta.

Hoppas du hittat en bra kost som funkar för dig.
Red Top
Det blir mer och mer uppenbart att de flesta motståndare till LCHF, som skriver i den här tråden, inte har läst artiklarna, som Anma hänvisade till, när hon startade tråden.

Om alla gör det, så är det lättare att diskutera.

Och Christa,
nu har jag funderat länge över dina inlägg i den här tråden, som egentligen handlar om myten om att fett skulle vara farligt. Det verkar som om du opponerar dig ovanligt kraftigt mot de nya rön, som säger att fett är nyttigt, kolhydrater onyttigt.

Beror det möjligen på att den avslöjade myten om fettets farlighet, går stick i stäv med vad du kommit fram till och skrivit i din bok? I så fall är det ju tråkigt, men sådana här svängningar har ju förekommit en hel del i modern tid.

Gå gärna in på läkaren, Andreas Eenfeldts hemsida och läs mer, eller köp boken "Matrevolutionen-ät dig frisk med riktig mat".

Kostdoktorn

För dem som inte klickade på länkarna och läste artiklarna kommer här en kopia av den första i sin helhet. Med mina fetmarkeringar och färger.

Kopia av expressens artikel.Länk
"Så blev fett farligt - och nyttigt igen
Akta dig för fett, eller? I 30 år har forskarna varnat oss för fet mat
- för att vi blir feta och hjärtsjuka av den. Men nu gör den ena
professorn efter den andra helt om: Ät fett och bli smal och frisk!
Läs den spännande historien om hur det gick till.

Du har hört det förut: Om du äter mindre fett, färre kalorier, fiberrik mat, mycket kolhydrater och motionerar mer så blir du både smal och frisk. Den sanningen är 30 år gammal.

Då kom forskare, hälsoorganisationer och politiker fram till att fett var farligt. Att fettet, framför allt det mättade, höjde kolesterolet och ledde till bland annat diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Förutom att det gjorde oss feta. Som man sa.

Men det var någonting som inte stämde. På dessa 30 år – med de nya kostråden – fördubblades fetman och diabetes ses i dag nästan som en naturlig ålderskrämpa, som dessutom drabbar oss i allt yngre år.
Naturligt fett bättre för hälsan

Och det som nyss verkade så självklart är plötsligt inte det längre. Allt fler läkare, forskare och andra hälsointresserade protesterar. Och nu låter det så här:
Fett är både nödvändigt och bra för oss. Det vi bör akta oss för är i stället allt sött, de blodsockerhöjande kolhydraterna.

– Mättat fett har ansetts farligt. Men du blir varken friskare eller smalare av fettsnåla lightprodukter, vilket vi tidigare trott, säger läkaren Andreas Eenfeldt, även kallad kostdoktorn efter hans populära blogg med samma namn.
– Riktig mat som kött och fisk med naturligt fett är bättre för hälsan än socker och stärkelse.

Hungrig av kolhydrater

– Fett och protein gör dig mätt och nöjd, kolhydrater gör dig hungrig och sugen.
I nyutkomna boken ”Matrevolutionen” (Bonnier Fakta) skriver Andreas Eenfeldt att vi faktiskt har blivit totalt vilseledda i kostfrågan fram till nu och att en revolution är på väg.
Enligt Eenfeldt var det ett stort misstag att ta bort fett ur kosten och ersätta det med kolhydrater – i form av socker och stärkelserika varor som potatis, pasta, ris och bröd.

Forskningen som de fettsnåla och kolhydratrika kostråden baseras på har visat sig otillräcklig eller till och med förvanskad, i synnerhet just den forskning som gjorde att fett utmålades som en bov för 30 år sedan.Klicka på texten, så kommer du till artikeln.
Fettets skadlighet har helt enkelt överdrivits och de nya kolhydraternas påverkan på kroppen och hälsan underskattats.

Egentligen är det vanlig fysiologi. Mycket kolhydrater gör att du får ett svängande blodsocker som går upp och ner. Det höjer ditt insulin och det är inte bra för dina blodkärl. Vi borde ha tänkt mer fysiologiskt, säger Johan Frostegård, överläkare och professor i medicin vid Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset.

– Det som är nytt för människan är de snabba kolhydraterna.
– I gamla läkarböcker rekommenderas diabetiker att äta lågkolhydratkost. Men sedan slutade man tänka på hur kroppen fungerar och förlitade sig mer på studier.

"Ingen täckning för att mättat fett är farligt"
Lågkolhydratkost ses som en modediet, trots att det var i princip den kosten vi åt innan vi blev bofasta och började odla spannmål, sockerbetor och potatis.

– Och nu har det visat sig att man aldrig hade riktig täckning för att mättat fett är farligt. Det är tråkigt att något som är så dåligt underbyggt har fått sådant genomslag, säger Johan Frostegård.

Livsmedelsverket och socialstyrelsen har börjat ändra sig, till exempel har de ändrat sin brödrekommendation och godkänt lågkolhydratkost till diabetiker. Men de bör också erkänna att deras kostråd vilar på osäker vetenskap och att vi behöver mer kunskap."
Christa
CITAT (Red Top @ 25-03-2011, 08:45) *
Det blir mer och mer uppenbart att de flesta motståndare till LCHF, som skriver i den här tråden, inte har läst artiklarna, som Anma hänvisade till, när hon startade tråden.

Om alla gör det, så är det lättare att diskutera.

Och Christa,
nu har jag funderat länge över dina inlägg i den här tråden, som egentligen handlar om myten om att fett skulle vara farligt. Det verkar som om du opponerar dig ovanligt kraftigt mot de nya rön, som säger att fett är nyttigt, kolhydrater onyttigt.

Beror det möjligen på att den avslöjade myten om fettets farlighet, går stick i stäv med vad du kommit fram till och skrivit i din bok? I så fall är det ju tråkigt, men sådana här svängningar har ju förekommit en hel del i modern tid.

Gå gärna in på läkaren, Andreas Eenfeldts hemsida och läs mer, eller köp boken "Matrevolutionen-ät dig frisk med riktig mat".

Kostdoktorn

För dem som inte klickade på länkarna och läste artiklarna kommer här en kopia av den första i sin helhet. Med mina fetmarkeringar och färger.

Kopia av expressens artikel.Länk
"Så blev fett farligt - och nyttigt igen
Akta dig för fett, eller? I 30 år har forskarna varnat oss för fet mat
- för att vi blir feta och hjärtsjuka av den. Men nu gör den ena
professorn efter den andra helt om: Ät fett och bli smal och frisk!
Läs den spännande historien om hur det gick till.

Du har hört det förut: Om du äter mindre fett, färre kalorier, fiberrik mat, mycket kolhydrater och motionerar mer så blir du både smal och frisk. Den sanningen är 30 år gammal.

Då kom forskare, hälsoorganisationer och politiker fram till att fett var farligt. Att fettet, framför allt det mättade, höjde kolesterolet och ledde till bland annat diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Förutom att det gjorde oss feta. Som man sa.

Men det var någonting som inte stämde. På dessa 30 år – med de nya kostråden – fördubblades fetman och diabetes ses i dag nästan som en naturlig ålderskrämpa, som dessutom drabbar oss i allt yngre år.
Naturligt fett bättre för hälsan

Och det som nyss verkade så självklart är plötsligt inte det längre. Allt fler läkare, forskare och andra hälsointresserade protesterar. Och nu låter det så här:
Fett är både nödvändigt och bra för oss. Det vi bör akta oss för är i stället allt sött, de blodsockerhöjande kolhydraterna.

– Mättat fett har ansetts farligt. Men du blir varken friskare eller smalare av fettsnåla lightprodukter, vilket vi tidigare trott, säger läkaren Andreas Eenfeldt, även kallad kostdoktorn efter hans populära blogg med samma namn.
– Riktig mat som kött och fisk med naturligt fett är bättre för hälsan än socker och stärkelse.

Hungrig av kolhydrater

– Fett och protein gör dig mätt och nöjd, kolhydrater gör dig hungrig och sugen.
I nyutkomna boken ”Matrevolutionen” (Bonnier Fakta) skriver Andreas Eenfeldt att vi faktiskt har blivit totalt vilseledda i kostfrågan fram till nu och att en revolution är på väg.
Enligt Eenfeldt var det ett stort misstag att ta bort fett ur kosten och ersätta det med kolhydrater – i form av socker och stärkelserika varor som potatis, pasta, ris och bröd.

Forskningen som de fettsnåla och kolhydratrika kostråden baseras på har visat sig otillräcklig eller till och med förvanskad, i synnerhet just den forskning som gjorde att fett utmålades som en bov för 30 år sedan.Klicka på texten, så kommer du till artikeln.
Fettets skadlighet har helt enkelt överdrivits och de nya kolhydraternas påverkan på kroppen och hälsan underskattats.

Egentligen är det vanlig fysiologi. Mycket kolhydrater gör att du får ett svängande blodsocker som går upp och ner. Det höjer ditt insulin och det är inte bra för dina blodkärl. Vi borde ha tänkt mer fysiologiskt, säger Johan Frostegård, överläkare och professor i medicin vid Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset.

– Det som är nytt för människan är de snabba kolhydraterna.
– I gamla läkarböcker rekommenderas diabetiker att äta lågkolhydratkost. Men sedan slutade man tänka på hur kroppen fungerar och förlitade sig mer på studier.

"Ingen täckning för att mättat fett är farligt"
Lågkolhydratkost ses som en modediet, trots att det var i princip den kosten vi åt innan vi blev bofasta och började odla spannmål, sockerbetor och potatis.

– Och nu har det visat sig att man aldrig hade riktig täckning för att mättat fett är farligt. Det är tråkigt att något som är så dåligt underbyggt har fått sådant genomslag, säger Johan Frostegård.

Livsmedelsverket och socialstyrelsen har börjat ändra sig, till exempel har de ändrat sin brödrekommendation och godkänt lågkolhydratkost till diabetiker. Men de bör också erkänna att deras kostråd vilar på osäker vetenskap och att vi behöver mer kunskap."

Jag får intrycket att du försöker bevisa för mig att fett inte är farligt men jag har ju aldrig påstått att fett i sig är farligt.
Anma
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 07:16) *

/.../

Blandkostaren får vara petigare med att inte överäta. Svårare än så är det inte.

Att du upplever att du mår dåligt av mer fett kan ju bero på att just du inte mår bra av fett. Det betyder inte att alla andra också mår dåligt av fett eller att fettskräcken skulle vara motiverad.
Du kanske har problem med gallan, och då mår man ofta dåligt av att äta fet mat. Detta är ren spekulation.
Min man mådde dåligt av fett och nötter innan han opererade bort gallan. Nu är det bara nötter som ger honom besvär. Och om han äter snabba kolhydrater, hans mage blir svullen och står rakt ut av det, bland annat.
Jag har aldrig märkt att jag skulle må dåligt av att äta mer fett. Däremot mår jag dåligt av att äta för mycket kolhydrater. Fysiskt blir jag gasig och uppsvullen och får "attackbajs" (ursäkta uttrycket) men inte diarré, bara akut nödig. Men det värsta är att jag blir sugen på sötsaker och går och småäter hela tiden. Visst skulle jag kunna låta bli men jag orkar inte ha så bra karaktär hela tiden. Då är det lättare att undvika kolhydraterna för jämnan.

CITAT (Christa @ 25-03-2011, 09:13) *
Jag får intrycket att du försöker bevisa för mig att fett inte är farligt men jag har ju aldrig påstått att fett i sig är farligt.

Du ger onekligen det intrycket med dina inlägg.
Christa
CITAT (Anma @ 25-03-2011, 09:23) *
Blandkostaren får vara petigare med att inte överäta. Svårare än så är det inte.

Att du upplever att du mår dåligt av mer fett kan ju bero på att just du inte mår bra av fett. Det betyder inte att alla andra också mår dåligt av fett eller att fettskräcken skulle vara motiverad.
Du kanske har problem med gallan, och då mår man ofta dåligt av att äta fet mat. Detta är ren spekulation.
Min man mådde dåligt av fett och nötter innan han opererade bort gallan. Nu är det bara nötter som ger honom besvär. Och om han äter snabba kolhydrater, hans mage blir svullen och står rakt ut av det, bland annat.
Jag har aldrig märkt att jag skulle må dåligt av att äta mer fett. Däremot mår jag dåligt av att äta för mycket kolhydrater. Fysiskt blir jag gasig och uppsvullen och får "attackbajs" (ursäkta uttrycket) men inte diarré, bara akut nödig. Men det värsta är att jag blir sugen på sötsaker och går och småäter hela tiden. Visst skulle jag kunna låta bli men jag orkar inte ha så bra karaktär hela tiden. Då är det lättare att undvika kolhydraterna för jämnan.
Du ger onekligen det intrycket med dina inlägg.

I så fall har ni nog inte läst allt jag skrivit i den här tråden eller så har ni satt på er glasögonen "hon är motståndare".
*Stintan*
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 09:13) *

Det vi försöker säga är ju att det är kolhydraterna som är boven! Jo du påstod i ett inlägg att fett var farligt fast du senare ändrade dig.
Anki på Öland
Christa, du verkar undvika det mesta och livrädd att äta något som innehåller något farligt eller tillagats på något för dig fel sätt. Du måste ha en väldigt negativ psykisk relation till mat - det är bl.a det vi försöker säga att vi inte har - vi äter så gott och mår bra både när vi äter och av det vi äter utan dåliga samveten eller rädsla. Vi gillar helt enkelt vår mat och äter när och vad vi vill utan att må psykiskt dåligt för att vi äter eller för att vi är rädda för innehållet. Och dessutom går vi ner onödiga kilon.
MissLeia
Christa: Jag tycker att det är jättesvårt att säga att "så här ska det vara", alla reagerar så extremt olika på allt så några generella riktlinjer om "att så här SKA det vara" är hopplöst. Mår man bra på en kolhydratrik kost, man har inga mag- eller hälsoproblem, ingen övervikt så anser inte jag att man ska laborera överdrivet med kroppen.

Men utifrån mig själv och mina erfarenheter av hur min kropp beter sig så kan jag gaffla på litegrann om hur jag känner att min framtid ser ut.

Jag gillar detta sättet att leva, men jag vill återinföra mer frukt och bär. Detta vet jag inte hur detta kommer att trigga. Man får ju inte glömma att när man kör strikt så tas energin från fett, har man kolhydrater så kör kroppen på energi från just kolhydrater, med risk på kaka på kaka. Så jag har lite problem med att resonera runt en blandkost. Men man kan ju konstatera att protein ska väl alltid ligga på samma nivåer. Ju mer fett desto mindre kolhydrater.

Så på sikt så blir det mer frukt och bär för mig, jag klassar detta som godis. Jag kommer aldrig släppa in bröd i kosten. Detta hänger ihop med att jag nog konstaterat att jag är överkänslig. När jag slutade med dessa så pös mitt midjemått ihop med 10% på 3 dagar, så något svullen mage innan. Min mage mår jättebra nu och jag förstod inte att den mådde dåligt innan. Gör eget knäckebröd som jag tycker klassar ut luftigt bröd totalt. Så den biten är inget problem.

Jag lagar det mesta kött/kyckling/fisk i ugn. Tillbehör är just blomkål, broccoli och grönkål. Jag tycker att dessa blir jättegoda och jag saknar inte pasta/potatis/ris. Så detta vill jag hålla fast vid.

Så jag känner att ugnslagad mat, fullfeta produkter, grönsaker som tillbehör och inte äta var och varannan timme. Inte ha så många sockertriggare i kosten så att man inte får behovet av att återställa sockerbalansen igen. (A la livsmedelsverket, frukost/lunch/middag/2 mellis) Frukost hellre med fet youghurt och bär, knäcke med riktigt smör/ost, inga juicer. Lunch/middag, kött/fisk/kyckling/grönsaker och sås. Man behöver inte dränka mat i fett men att just att fullfeta produkter. Vara restriktiv med pasta/potatis/ris/frukt/veteprodukter helt enkelt, använda grönsaker istället. Mindre frukt. Jag kan inte riktigt förstå frukthetsen för ser man till vitamininnehåll så innehåller ju grönkål mer än dubbelt så mycket c-vitamin som apelsin. Så vi har ju vitaminkällorna i våra grönsaker.

Christa
CITAT (Anki på Öland @ 25-03-2011, 09:47) *
Christa, du verkar undvika det mesta och livrädd att äta något som innehåller något farligt eller tillagats på något för dig fel sätt. Du måste ha en väldigt negativ psykisk relation till mat - det är bl.a det vi försöker säga att vi inte har - vi äter så gott och mår bra både när vi äter och av det vi äter utan dåliga samveten eller rädsla. Vi gillar helt enkelt vår mat och äter när och vad vi vill utan att må psykiskt dåligt för att vi äter eller för att vi är rädda för innehållet. Och dessutom går vi ner onödiga kilon.

Hur ser du på många LCHF ares rädsla för innehållet i lättprodukter? Även i den här tråden låter det som om det vore livsfarligt att äta lättprodukter. En del ger också uttryck för att kolhydrater i sig är farliga. Av en del betraktas alla tillsatsämnen som farliga.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 10:00) *
Hur ser du på många LCHF ares rädsla för innehållet i lättprodukter? Även i den här tråden låter det som om det vore livsfarligt att äta lättprodukter. En del ger också uttryck för att kolhydrater i sig är farliga. Av en del betraktas alla tillsatsämnen som farliga.

Visserligen heter jag inte Anki men ändå. Är man rädd för något bara för att man undviker det?

I lightprodukter där fetthalten minskats väsentligt ersätter man ofta fett av olika slag med vatten, vilket i sin tur kräver tillsatser typ emulgatorer, stabilisatorer eller förtjockningsmedel för att produkten ska få en stabilare konsistens. Även socker tillsätts för smakens skull. Självklart är inte alla E-nummer farliga men en hel del är det och dessutom onödiga.

Att bara äta kolhydrater eller att kombinera kolhydraterna med en massa fett mår ingen bra av i längden.

Det du skriver ovan stämmer inte med de intryck jag fått av LCHF-are. Du krånglar till det och jag undrar varför du ställer frågorna. Även många blandkostare är faktiskt kritiska till onödiga tillsatser.

Anki på Öland
Hur ser du på många LCHF ares rädsla för innehållet i lättprodukter?..................... Av en del betraktas alla tillsatsämnen som farliga.

Har ingen aning om vad andra lchf:are anser om lättprodukter, själv har jag nog aldrig någonsin köpt en lättprodukt, har alltid valt normalprodukter. Och om vissa betraktar alla tillsatsämnen som farliga är det inget jag kan göra något åt, då får dom läsa och lära lite mer. Allt för och emot måste ju baseras på kunskap om det skall vara någon idé med det. Men tillsatsernas vara eller inte vara vidhåller jag åter inte har något med lchf att göra! Möjligtvis att vi som äter så är lite mer pålästa än gemene man.
Anma

Kolhydrater i sig är inte farliga, alla behöver kolhydrater. Men de snabba kolhydraterna som snabbt går ut i blodet och höjer blodsockret, de är farliga.
Cacki
Får en "icke LCHF-are" fråga en sak? Hur lång tid efter det att ni började med denna kost, började ni känna av hälsoeffekterna?
(Maken är lite inne på att köra en lättare variant av lchf och jag funderar på att hänga på ett tag för att testa. Jag har nämligen en ovana att bli "för" hungrig mellan målen och faller ibland för frestelsen att proppa i mej något onyttigt då. Skulle vara skönt att förändra den ovanan.)
En fråga till. Vad var det som fick er att börja? Jag menar att om man inte har några speciella "hälsoproblem" f.ö., vad var det då som motiverade er? Bara lite nyfiken.
Anki på Öland
CITAT (Cacki @ 25-03-2011, 13:25) *
Får en "icke LCHF-are" fråga en sak? Hur lång tid efter det att ni började med denna kost, började ni känna av hälsoeffekterna?
(Maken är lite inne på att köra en lättare variant av lchf och jag funderar på att hänga på ett tag för att testa. Jag har nämligen en ovana att bli "för" hungrig mellan målen och faller ibland för frestelsen att proppa i mej något onyttigt då. Skulle vara skönt att förändra den ovanan.)
En fråga till. Vad var det som fick er att börja? Jag menar att om man inte har några speciella "hälsoproblem" f.ö., vad var det då som motiverade er? Bara lite nyfiken.

För min del var det att få bort mina "sluta-röka-kilon" som satte igång det hela och jag läste om metoden och så mycket jag kunde om allt runtomkring tyckte det lät logiskt. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan magen lugnade ner sig och lederna kändes bättre (började för 5 år sen) men gissar på ett par veckor - hungern/småätandet försvann ganska omgående. Vi var 3 stycken med olika skavanker (bl.a. en diabetiker med ganska nyupptäckt d-2) så vi pratade mycket om vad vi kände för skillnader.
MissLeia
CITAT (Cacki @ 25-03-2011, 13:25) *

Jag har ju varit en kostrådsförespråkare och bråkat som hund och katt om detta med galenskapen bakom LCHF. Sen så såg jag ett menyförslag på internet a la LCHF, sen bläddrade jag i LCHF-husmanskost av Anna Hallén och konstaterade att hoppsan, jag hade inte en susning av vad LCHF handlade om... En aningens pinsamt att man vrålat sig blå om idiotin bakom detta, jag hade bilden att man satt hemma och vräkte i sig smör/bacon/ägg.

Blev ju inte direkt lyckligare när jag läste detta i Dagens Medicin:

Livsmedelsverket bör sluta med kostråd till allmänheten, ett inlägg med många tungviktarnamn bakom debattartikeln.

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt...omede/index.xml

För några år sedan så var jag väldigt inspirerad av detta med Hemliga kocken, Äkta vara av Nilsson. Men det fungerar ju inte riktigt hundra om man kör utifrån Livsmedelsverket och under den kursen så konstaterade jag att tillsatser inte är helt förenliga med döden.

Men logiken att skippa och köra rent känns mer logiskt för mig så jag insåg att detta var en logisk kost utifrån mitt perspektiv, trots allt.

Första veckan brukar man väl ha omställningsbesvär men för mig så kände jag inte av ett skvatt, jag blev pigg och glad. Tappade 15 cm i midja första månaden varav mestadels handlade om svullen mage innan. Snacka om lycka. Min mage mådde bra redan första veckan, jag visste inte ens att jag hade magproblem innan så det var en positiv överraskning. Jag har inte hållit på så många månader så jag kan inte utvärdera totalt, men det går neråt, jag är aldrig hungrig, jag är pigg. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt, helt enkelt.
Cacki
Tack för era svar!
Jag har också varit väldigt skeptisk men på någon månad lär ju inte dieten ta dö på en i alla fall. Har man inte testat ska man inte uttala sej, sägs det ju.
När nu maken ändå ska börja så får jag ju ett gyllne tillfälle.
Christa
CITAT (MissLeia @ 24-03-2011, 21:05) *
Jag känner att det är en så oerhörd bredd inom LCHF, alla tolkar och gör olika. Vissa är totalrabiata och ska tillbaka till stenåldern, andra är liberala och tillåter lite mer. Så jag kan inte påstå att det finns exakta regler om vad som är tillåtet och inte tillåtet. Det hänger nog helt enkelt på hur pass strikt man är.

Talar jag utifrån mig själv så kan jag inte påstå att alla E-nr är gift, vissa har ett syfte. Men i dagsläget har jag inte tänkt så mycket på det eftersom så gott som samtliga råvaror för mig är just råvaror. Blomkål, kött, smör, ägg etc. Feta mejeri består ju sällan av något annat än vad de exakt ska bestå av.

Jag har nog aldrig ätit så gott som nu så jag har inte haft så stort intresse av att börja kolla så mycket, kanske kan klassa mig som strikt. Dock så har jag inte kontrollerat hur det står till med glutamaten i kryddburkarna, med risk att åka på riktigt smisk av en riktigt strikt en. flirting.gif

Det finns en blogg som jag tycker är bra skriven. För mig är inte det centrala just fettet, utan snarare de låga kolhydraterna. Hon skriver på ett oerhört pedagogiskt sätt.
Jag tycker att du ska kasta ett getöga på den! smile.gif

http://kolhydratjakten.blogspot.com/2011/0...och-varfor.html

Jag har läst länken. Jag har fullständig koll på vad LCHF är och har hört de flesta argumenten. Jag har aldrig varit emot LCHF men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker.

I mitt första inlägg så ställde jag frågan "Varför denna polarisering?" och även i denna tråd så förkastar en del allt annat än LCHF.

Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att ingen tyckte det var bra att jag lade ut länken till information om hur man tillagar bacon för att minimera bildningen av nitrosaminer. Särskilt med tanke på uttalanden om tillsatser i lättprodukter. Jag fick intrycket att de tyckte det var viktigt med naturlig och ren mat.

Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Jag menar inte att du har gjort det. Du har ju haft ganska försynta inlägg.

andersen
Har inget med LCHF att göra, men fet mat är gott, och dom som inte vill äta svålen på fläsket kan väl lämna kvar den på talriken... tror inte att fett är farligt, därimot så bör man vara lite försiktig med läsk,godis, chips,kakor mm.
MissLeia
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 17:59) *
Jag har läst länken. Jag har fullständig koll på vad LCHF är och har hört de flesta argumenten. Jag har aldrig varit emot LCHF men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker.

I mitt första inlägg så ställde jag frågan "Varför denna polarisering?" och även i denna tråd så förkastar en del allt annat än LCHF.

Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att ingen tyckte det var bra att jag lade ut länken till information om hur man tillagar bacon för att minimera bildningen av nitrosaminer. Särskilt med tanke på uttalanden om tillsatser i lättprodukter. Jag fick intrycket att de tyckte det var viktigt med naturlig och ren mat.

Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Jag menar inte att du har gjort det. Du har ju haft ganska försynta inlägg.

Länken var väl mer ett tips utifrån ur lchf synvinkel men med gi-inriktning. Du frågade om detta med hur blandkostaren ska äta och hon som skriver den bloggen har lite snack runt just detta med fördelning och GI-inriktning.

Beträffande bacon och nitrosaminer så har jag ingen koll och inte hunnit läsa på vad allt detta innebär, vilket ska ske. Så jag vågar inte uttala mig åt något håll. Återkommer. smile.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 17:59) *

Varför ställer du så mycket frågot om LCHF om du har fullständig koll? Jag har inte sett någon i tråden som förkastar allt annat än LCHF utan tvärtom har nästan alla sagt att var och en ska självklart äta den kost som passar dem. Vem har försökt frälsa någon? Vi säger ju alla bara vad vi
mår bra av för kost, precis som du själv gör. Kanske du uppfattar det som du gör bara för att vi är så många här som äter LCHF.

Det som stog i länken du la ut har jag läst förut så jag fann ingen anledning att kommentera det. För övrigt äter jag sällan bacon.
Jag tycker inte heller att det där med tillsatser i maten och om den är ren och naturlig har något med LCHF att göra. Tankar om det hade jag långt innan jag började med LCHF.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon