|
merlin68
23-03-2011, 16:03
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 15:40)  Artiklarna handlar inte om fanatiska dieter och det var heller inte syftet att den här tråden skulle göra det. Nej förstår inte syftet med den här tråden riktigt tyvärr? Jag tror att det är LCHF maffian som står bakom artiklarna. Artikeln verkar skriven av någon med anknytning till denna "sekt". De flesta LCHF'are blir förresten väldigt aggressiva om man ifrågasätter deras kost. I de flesta fall handlar det om förre detta tjockisar som efter år av jojobantning = bristande impulskontroll??? hittat ett sätt att gå ner i vikt och slutat viktpendla. Fattar inte varför detta maniska "måste äta hela tiden snacket"??? Som jag skrev tidigare är det väl inte farligt att vara hungrig, vuxna är väl inga spädbarn som inte kan kontrollera sig själva när de ser en macka??? Var och en har ansvar för sin egen kropp men vi har ingen aning om hur farligt detta fettätande är om man äter det under många år.
Anki på Öland
23-03-2011, 16:03
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 15:26)  Jag menar mer fett än hon gör nu. Tvärtom, det är när du vill gå ner i vikt du skall äta mer fett. Har ätit så här i lite drygt 6 år. Gått ner 20 kg och nu lättar jag på det jag äter så mer frukt slinker ner och mindre fett - men jag håller vikten utan problem. Och mina värden är kollade ur alla synvinklar, läkaren sa att man skulle kunna tro att någon bytt ut blodet  Det är definitivt ingen fanatisk diet som merlin68 vill göra gällande utan ett sätt att leva - likaväl som vegetarianer lever med sitt sätt att äta. Det är inte hälsosamt enl. mitt synsätt men inte sjutton kallar jag det för att dom äter enl en fanatisk diet....
Christa
23-03-2011, 16:13
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 15:52)  Nej det behöver hon inte alls. Vad tycker du att hon skall äta mer av då om skall fortsätta att äta LCHF? Håller du med om att det är skadligt för hälsan att äta mer än man förbrukar oavsett om det är för mycket fett eller för mycket kolhydrater? Jag menar då hälsosamma kolhydrater och inte raffinerade.
Anki på Öland
23-03-2011, 16:23
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 16:03)  ..............I de flesta fall handlar det om förre detta tjockisar som efter år av jojobantning = bristande impulskontroll??? hittat ett sätt att gå ner i vikt och slutat viktpendla.............. Har definitivt inte varit någon tjockis som jojobantat, tvärtom, har alltid varit smal och aldrig i mitt liv bantat förut. Gick upp i vikt för jag slutade röka när jag var 50 år och det visade sig på vågen. CITAT (Christa @ 23-03-2011, 16:13)  .............Håller du med om att det är skadligt för hälsan att äta mer än man förbrukar oavsett om det är för mycket fett eller för mycket kolhydrater?.............. Dom första 10 av mina kilon gick jag ner utan att röra mig mer än fram och tillbaka till bilen pga diverse akuta skavanker - dom sista 10 har jag gått en promenad på 30-60 minuter per dag med hundarna. Ingen "powewalk" eller liknande, bara promenad. Så inte har jag förbrukat bort kilona inte.
Chamomille
23-03-2011, 16:25
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 16:03)  Nej förstår inte syftet med den här tråden riktigt tyvärr? Jag tror att det är LCHF maffian som står bakom artiklarna. Artikeln verkar skriven av någon med anknytning till denna "sekt". De flesta LCHF'are blir förresten väldigt aggressiva om man ifrågasätter deras kost. I de flesta fall handlar det om förre detta tjockisar som efter år av jojobantning = bristande impulskontroll??? hittat ett sätt att gå ner i vikt och slutat viktpendla. Fattar inte varför detta maniska "måste äta hela tiden snacket"??? Som jag skrev tidigare är det väl inte farligt att vara hungrig, vuxna är väl inga spädbarn som inte kan kontrollera sig själva när de ser en macka??? Var och en har ansvar för sin egen kropp men vi har ingen aning om hur farligt detta fettätande är om man äter det under många år. Är du dum på riktigt eller?
*Stintan*
23-03-2011, 16:30
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 16:13)  Vad tycker du att hon skall äta mer av då om skall fortsätta att äta LCHF?
Håller du med om att det är skadligt för hälsan att äta mer än man förbrukar oavsett om det är för mycket fett eller för mycket kolhydrater?
Jag menar då hälsosamma kolhydrater och inte raffinerade. Läs det Anki skrev så kanske du förstår. Självklart är det inte bra att äta mer än vad man förbrukar men grejen är ju att om man äter LCHF så behöver man inte äta så mycket för att bli mätt och hålla sig mätt. Äter man mycket kolhydrater måste man äte mer för att bli mätt och man blir dessutom fortare hungrig. Hur kul är det att behöva gå hungrig från bordet? Nej då blir det ju att man äter mer än man behöver för att bli mätt.
Chamomille
23-03-2011, 16:32
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 16:30)  Läs det Anki skrev så kanske du förstår.
Självklart är det inte bra att äta mer än vad man förbrukar men grejen är ju att om man äter LCHF så behöver man inte äta så mycket för att bli mätt och hålla sig mätt. Äter man mycket kolhydrater måste man äte mer för att bli mätt och man blir dessutom fortare hungrig. Hur kul är det att behöva gå hungrig från bordet? Nej då blir det ju att man äter mer än man behöver för att bli mätt.
Christa
23-03-2011, 16:34
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2011, 16:23)  Har definitivt inte varit någon tjockis som jojobantat, tvärtom, har alltid varit smal och aldrig i mitt liv bantat förut. Gick upp i vikt för jag slutade röka när jag var 50 år och det visade sig på vågen. Dom första 10 av mina kilon gick jag ner utan att röra mig mer än fram och tillbaka till bilen pga diverse akuta skavanker - dom sista 10 har jag gått en promenad på 30-60 minuter per dag med hundarna. Ingen "powewalk" eller liknande, bara promenad. Så inte har jag förbrukat bort kilona inte. Inte förbrukat dom  Hur har då fettet försvunnit från din kropp?
*Stintan*
23-03-2011, 16:37
Kroppen förbrukar energi även om du inte rör dig så mycket och den energin tas från fettet istället för från kolhydraterna.
Christa
23-03-2011, 17:00
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 16:30)  Läs det Anki skrev så kanske du förstår.
Självklart är det inte bra att äta mer än vad man förbrukar men grejen är ju att om man äter LCHF så behöver man inte äta så mycket för att bli mätt och hålla sig mätt. Äter man mycket kolhydrater måste man äte mer för att bli mätt och man blir dessutom fortare hungrig. Hur kul är det att behöva gå hungrig från bordet? Nej då blir det ju att man äter mer än man behöver för att bli mätt. Hungrig från bordet har jag inte gått men jag vet vad rekyl på grund av för mycket kolhydrater innebär. Åt sushi en kväll utan att röra mig efteråt och då vaknade jag klockan ett på natten och var vrålhungrig. Blev tvungen att gå upp och äta en banan för att kunna somna. (Det var mycket vitt ris till sushin.) Äter jag luftbrödsmörgås med ost så mår jag skit men om jag håller mig till långsamma kolhydrater av god kvalitet och äter minimalt med fett så håller jag mig mätt och belåten och känner mig aldrig däst.
merlin68
23-03-2011, 17:01
CITAT (Chamomille @ 23-03-2011, 16:32)  Vadå gå hungrig från bordet  Det är väl en vanesak hur stora portioner man tar, magen vänjer sig och kräver efter ett tag inte så stora portioner, Man får val skärpa sig och ta mindre portioner helt enkelt? Jag förstår inte den stora vikt många lchf:re lägger vid att ständigt kunna äta sig mätt och känna sig mätta? Själv tycker jag det är en rätt skön känsla att ha magen tom ibland  Tänkte tillägga att jag inte heller äter mycket kolhydrater och absolut inget vitt bröd utan mest fullkornsprodukter. Men jag äter även potatis i måttliga mängder och unnar mig en kakbit eller lite godis. Jag förstår att man är desperat om man verkligen är överviktigt att man då gör vad som helst för att gå ner i vikt och för många fungerar det bra att utesluta socker och kolhydrater förträffligt för att tappa kilona. Men varför inte äta mindre portioner istället för att äta fett fett fett? Själv skulle jag inte vilja leva med en så strikt kosthållning där man tabubelägger så många livsmedel under någon längre tid.
*Stintan*
23-03-2011, 17:18
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:01)  Vadå gå hungrig från bordet  Det är väl en vanesak hur stora portioner man tar, magen vänjer sig och kräver efter ett tag inte så stora portioner, Man får val skärpa sig och ta mindre portioner helt enkelt? Jag förstår inte den stora vikt många lchf:re lägger vid att ständigt kunna äta sig mätt och känna sig mätta? Själv tycker jag det är en rätt skön känsla att ha magen tom ibland  Eller så kräver den efter ett tag alldeles för stora portioner. Du har tydligen inte fattat att LCHF haft bra hälsoeffekter för många och att det inte är någon diet utan en livsstilssak precis på samma sätt som en del är vegetarianer. Att säga "man får väl skärpa sig" visar på stor kunskapsbrist och är faktiskt taskigt mot dom som har problem. Det skulle inte förvåna mig om du också tycker det är bättre att folk låter magoperera sig istället för att testa en kostvariant som bevisligen hjälpt många men som en del gamla läkarstofiler inte ens föreslår innan operation.
merlin68
23-03-2011, 17:32
Om man satte många med viktproblem på en Robinsson ö skulle kilona nog rasa  Det är klart att det har blivit en livsstilssak med lchf för en del men det är ändå så att det im många fall där övervikten inte beror på sjukdom eller medicinering handlar om att inte vilja eller klara av att känna hunger. Klart att många överviktiga tar illa vid sig men det är ju så att det handlar om överätande av föda. Nej jag gillar inte kirurgiska ingrepp heller om de inte räddar liv. Väger du 300kg kan det vara bra med ett gastric bypass om vederbörande inte klarar en livsstilsförändring låt det vara lchf eller något annat. Jag vet att jag trampar på en del ömma tår för det är ju hyperkänsligt. Det var det jag menar med att lchf:are kastar sig över oss som är av annan åsikt.
Christa
23-03-2011, 17:42
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:32)  Om man satte många med viktproblem på en Robinsson ö skulle kilona nog rasa  Det är klart att det har blivit en livsstilssak med lchf för en del men det är ändå så att det im många fall där övervikten inte beror på sjukdom eller medicinering handlar om att inte vilja eller klara av att känna hunger. Klart att många överviktiga tar illa vid sig men det är ju så att det handlar om överätande av föda. Nej jag gillar inte kirurgiska ingrepp heller om de inte räddar liv. Väger du 300kg kan det vara bra med ett gastric bypass om vederbörande inte klarar en livsstilsförändring låt det vara lchf eller något annat. Jag vet att jag trampar på en del ömma tår för det är ju hyperkänsligt. Det var det jag menar med att lchf:are kastar sig över oss som är av annan åsikt. Dom flesta överviktiga människor äter inte massor av mat. Det behövs inga jätteportioner eller ett ständigt ätande för att gå upp i vikt.
VitaFingrar
23-03-2011, 17:46
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 17:42)  Dom flesta överviktiga människor äter inte massor av mat. Det behövs inga jätteportioner eller ett ständigt ätande för att gå upp i vikt. Alltså, det är ju klart att övervikten kommer någonstans ifrån. Stoppar man i sig mer än man förbränner går man upp i vikt. Enkel matematik. Tror att många äter väldigt omedvetet. Kommer ihåg när vi skulle skriva matdagbok i skolan, skriva upp precis allt vi stoppade i munnen. Blev jätteförvånad när det var betydligt mer än jag trodde.
*Stintan*
23-03-2011, 17:48
Vi kastar oss inte över någon som valt en annan livsstil och kosthållning men tycker väl att även LCHF:arna ska respekteras istället för att ideligen ifrågasättas.
"Vilja eller klara av hunger"? Ofta är det väl så att man äter fel och rör sig för lite. Anledningarna kan variera så det går inte att generalisera.
merlin68
23-03-2011, 17:49
Ta inte illa upp men det tror jag inte ens en sekund på. Är man frisk och övervikten inte beror på t ex sköldkörtelproblem eller mediciner osv är överätandet boven i dramat. Du hittar t ex nästan inga tjocka personer i t ex asien, sri lanka och indien.
Edit: syftade på Christas inlägg
*Stintan*
23-03-2011, 17:53
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 17:46)  Alltså, det är ju klart att övervikten kommer någonstans ifrån. Stoppar man i sig mer än man förbränner går man upp i vikt. Enkel matematik. Tror att många äter väldigt omedvetet. Kommer ihåg när vi skulle skriva matdagbok i skolan, skriva upp precis allt vi stoppade i munnen. Blev jätteförvånad när det var betydligt mer än jag trodde. Äter man fel så är det väldigt lätt att gå upp i vikt. En massa läsk, chips och pizzor o hamburgare med en massa gegg på t.ex. Sen är det ju faktiskt så att en del lägger på sig väldigt lätt medan andra verkar kunna stoppa i sig hur mycket som helst, t.o.m. utan motion, utan att gå upp ett kg ens.
Christa
23-03-2011, 17:54
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:49)  Ta inte illa upp men det tror jag inte ens en sekund på. Är man frisk och övervikten inte beror på t ex sköldkörtelproblem eller mediciner osv är överätandet boven i dramat. Du hittar t ex nästan inga tjocka personer i t ex asien, sri lanka och indien.
Edit: syftade på Christas inlägg Självklart måste man äta mer än man förbrukar för att gå upp i vikt men det räcker med en smörgås extra per dag för att man efter 20 år skall vara tämligen fet. Det behövs inga jätteportioner och är man lågenergiförbrukare så är det VÄLDIGT svårt att äta så att man varken får gå hungrig eller går upp i vikt.
merlin68
23-03-2011, 18:03
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 17:54)  Självklart måste man äta mer än man förbrukar för att gå upp i vikt men det räcker med en smörgås extra per dag för att man efter 20 år skall vara tämligen fet.
Det behövs inga jätteportioner och är man lågenergiförbrukare så är det VÄLDIGT svårt att äta så att man varken får gå hungrig eller går upp i vikt. Det var precis så jag menar christa  Att inte ta den här extra smörgåsen (helst ingen smörgås alls  ) och att röra på sig. Man ser ju även att idrotten har minskat i skolan t ex och många ungdomar sluta idrotta i tonåren. Sedan när man äter den här extra smörgåsen i tjugo år utan att röra på sig så lägger den sig ju där den inte ska vara eller hur? Kunskap om vikten att äta rätt och vikten att röra på sig regelbundet borde ta mycket större plats i undervisningen.
Christa
23-03-2011, 18:23
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:13)  Så blev fett falrigt och nyttigt igenDet började med en bluffPersonligen mår jag mycket bättre av att låta bli spannmål, men ner i vikt har jag inte gått nämnvärt. Kanske för att jag inte äter så mycket fett som jag kanske borde. Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex? Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar?
*Stintan*
23-03-2011, 18:29
Visst men har man svårt för att röra sig så är det ju ypperligt att det finns en möjlighet att få kroppen att förbränna fett istället för kolhydrater.
Red Top
23-03-2011, 18:39
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 18:03)  Det var precis så jag menar christa  Att inte ta den här extra smörgåsen (helst ingen smörgås alls  ) och att röra på sig. Man ser ju även att idrotten har minskat i skolan t ex och många ungdomar sluta idrotta i tonåren. Sedan när man äter den här extra smörgåsen i tjugo år utan att röra på sig så lägger den sig ju där den inte ska vara eller hur? Kunskap om vikten att äta rätt och vikten att röra på sig regelbundet borde ta mycket större plats i undervisningen. När man lever efter LCHF-metoden har man överhuvudtaget inte något behov av den där extra smörgåsen. Jag vet inte hur det är för andra, men jag är ytterst sällan hungrig. Vad gäller att röra på sig och att lära ut bättre vanor redan i skolan håller jag fullständigt med dig. Fetmaproblemet, som blir värre och värre i västvärlden tror jag bottnar mycket i alla lågkalorivaror som prackats på oss de senaste decennierna. Istället för smör på smörgåsarna ska vi bre på äckliga transfetter och emulgeringsmedel, grädden ska ha lägre fetthalt och fettet erättas med emulgeringsmedel, barn har fått dricka lättmjölk istället för vanlig mjölk. Fettet har utmålats, som den stora boven i dramat, medan Socialstyrelsen har uppmanat oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen. Alla måste väl ändå kunna erkänna att det är hälsosammare att äta naturliga produkter istället för kemiindustrins mat, bestående av diverse mer eller mindre skumma avfallsprodukter.
Red Top
23-03-2011, 18:51
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23)  Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex?
Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar? Min fetmarkering. "* Hårdost är koncentrerad mjölk.
* Hårdost är naturligt fri från laktos.
* Fetthalten är det näringsämne som har störst variation mellan ostar.
* Ost skyddar tänderna." "Hårdost är ett koncentrat av mjölk vilket betyder att ost också är ett koncentrat av näring i form av vitaminer, mineralämnen, fett och protein. Generellt är ost ett livsmedel med högt näringsinnehåll men med vissa variationer beroende på ostsort. Till exempel så är hårdost näringstätare (mer näring per 100 g ost) än mjukost. Ost med låg fetthalt innehåller mer protein, kalcium och vattenlösliga vitaminer än ost med hög fetthalt. Cirka en tredjedel av fettet i osten är omättat."Allt enligt Svensk Mjölk.Dessutom vet väl de flesta människor att ost är nyttigt. Jag har åtminstone vetat det sen barnsben. Det kalcium man får från osten gör att man inte behöver äta extra kosttillskott t ex.
merlin68
23-03-2011, 19:03
CITAT (Red Top @ 23-03-2011, 18:39)  När man lever efter LCHF-metoden har man överhuvudtaget inte något behov av den där extra smörgåsen. Jag vet inte hur det är för andra, men jag är ytterst sällan hungrig. Vad gäller att röra på sig och att lära ut bättre vanor redan i skolan håller jag fullständigt med dig. Fetmaproblemet, som blir värre och värre i västvärlden tror jag bottnar mycket i alla lågkalorivaror som prackats på oss de senaste decennierna. Istället för smör på smörgåsarna ska vi bre på äckliga transfetter och emulgeringsmedel, grädden ska ha lägre fetthalt och fettet erättas med emulgeringsmedel, barn har fått dricka lättmjölk istället för vanlig mjölk. Fettet har utmålats, som den stora boven i dramat, medan Socialstyrelsen har uppmanat oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen. Alla måste väl ändå kunna erkänna att det är hälsosammare att äta naturliga produkter istället för kemiindustrins mat, bestående av diverse mer eller mindre skumma avfallsprodukter.  Klart det är hälsosammare med naturliga produkter. Jag äter i princip uteslutande naturliga produkter och har aldrig någonsin köpt lågkalorieprodukter heller. Jag tror dessutom inte att konstgjorda färgämnen och sockerersättningsmedel är någonting en frisk kropp byggs på. Odlar frukt och bär i den utsträckning det går, eftersom minst hälften av de frukter och grönsaker man köper innehåller rester av bekämpningsmedel. Ofta innehåller utländskt kött antibiotika och hormoner så det avstår jag också ifrån. Visst använder jag mjölk men inte som måltidsdryck och jag äter inga mängder kolhydrater heller men jag avstår inte heller ifrån dem utan väljer fullkornsprodukter. Mycket fett blir jag illamående av. Jag tror viktigast är att lära sig känna igen när man verkligen är hungrig för det tror jag många inte längre vet. Ofta ser jag mammor vars barn har olika söta safter i sina nappflaskor eller som sitter med sina barn på macDonalds. Då förstår man ju att felaktiga matvanor lärs in för livet... Att äta långsamt och tugga ordentligt tycker jag är viktigt. Gillar slowfood rörelsen skarpt
Christa
23-03-2011, 19:27
CITAT (Red Top @ 23-03-2011, 18:51)  Min fetmarkering. "* Hårdost är koncentrerad mjölk.
* Hårdost är naturligt fri från laktos.
* Fetthalten är det näringsämne som har störst variation mellan ostar.
* Ost skyddar tänderna." "Hårdost är ett koncentrat av mjölk vilket betyder att ost också är ett koncentrat av näring i form av vitaminer, mineralämnen, fett och protein. Generellt är ost ett livsmedel med högt näringsinnehåll men med vissa variationer beroende på ostsort. Till exempel så är hårdost näringstätare (mer näring per 100 g ost) än mjukost. Ost med låg fetthalt innehåller mer protein, kalcium och vattenlösliga vitaminer än ost med hög fetthalt. Cirka en tredjedel av fettet i osten är omättat."Allt enligt Svensk Mjölk.Dessutom vet väl de flesta människor att ost är nyttigt. Jag har åtminstone vetat det sen barnsben. Det kalcium man får från osten gör att man inte behöver äta extra kosttillskott t ex. Jag kanske ställde frågan fel. Det var påståendet att fett var nyttigt som jag inte höll med om. När det gäller mjölkprodukter så är nog yoghurt den nyttigaste. För dom som äter blandkost är ost en lömsk källa till för mycket fett. Det är ju dessutom mättat fett.
Vem minns inte rekommendationerna att vi skulle äta 6 - 8 skivor bröd om dagen, hade jag gjort det hade jag nog mått rejält dåligt. Jag äter sedan många år någon sorts LCMF- kost, dvs minimalt med kolhydrater, mycket proteiner och medelmycket fett och mår hur bra som helst.Visst gör jag avsteg vid fester och när jag blir bjuden på mat, men det är ju vardagen som är viktig. Nu tror jag inte att en enda livstil passar alla, vi är alla olika och måste hitta det som passar oss själva bäst. Gita
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 16:03)  Nej förstår inte syftet med den här tråden riktigt tyvärr? Jag tror att det är LCHF maffian som står bakom artiklarna. Artikeln verkar skriven av någon med anknytning till denna "sekt". De flesta LCHF'are blir förresten väldigt aggressiva om man ifrågasätter deras kost. I de flesta fall handlar det om förre detta tjockisar som efter år av jojobantning = bristande impulskontroll??? hittat ett sätt att gå ner i vikt och slutat viktpendla. Fattar inte varför detta maniska "måste äta hela tiden snacket"??? Som jag skrev tidigare är det väl inte farligt att vara hungrig, vuxna är väl inga spädbarn som inte kan kontrollera sig själva när de ser en macka??? Var och en har ansvar för sin egen kropp men vi har ingen aning om hur farligt detta fettätande är om man äter det under många år. Jag tycker nog att det är du som blir aggressiv, men det kan hända att jag misstolkar.  CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:01)  Själv skulle jag inte vilja leva med en så strikt kosthållning där man tabubelägger så många livsmedel under någon längre tid. I 30 år har man tabubelagt fettrikt mat. Är det ok? I synnerhet när det visar sig att det inte är fettet som är farligt? (pratar inte om transfetter nu, utan helt vanligt fett som smör och fett i kött och fisk och advokado med mera).
VitaFingrar
23-03-2011, 21:06
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:02)  Jag tycker nog att det är du som blir aggressiv, men det kan hända att jag misstolkar.  I 30 år har man tabubelagt fettrikt mat. Är det ok? I synnerhet när det visar sig att det inte är fettet som är farligt? (pratar inte om transfetter nu, utan helt vanligt fett som smör och fett i kött och fisk och advokado med mera). Hm, jag har då aldrig hört att fett från fisk och avokado skall vara farligt. Snarare att det skall vara nyttigt att få i sig sådana fetter. Vart har ni hört att det skulle vara farligt? =/
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23)  Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex?
Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar? Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband? CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:06)  Hm, jag har då aldrig hört att fett från fisk och avokado skall vara farligt. Snarare att det skall vara nyttigt att få i sig sådana fetter. Vart har ni hört att det skulle vara farligt? =/ Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fisk kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nöt och griskött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det? CITAT (Gita @ 23-03-2011, 20:47)  Vem minns inte rekommendationerna att vi skulle äta 6 - 8 skivor bröd om dagen, hade jag gjort det hade jag nog mått rejält dåligt. Jag äter sedan många år någon sorts LCMF- kost, dvs minimalt med kolhydrater, mycket proteiner och medelmycket fett och mår hur bra som helst.Visst gör jag avsteg vid fester och när jag blir bjuden på mat, men det är ju vardagen som är viktig. Nu tror jag inte att en enda livstil passar alla, vi är alla olika och måste hitta det som passar oss själva bäst. Gita Vi är rörande överens. Inte bara det, jag äter ungefär likadant. Men ska nu testa i någon vecka och tillsätta mer fett för att se om något händer med vikten. Visst är det så att alla måste hitta sin egen väg. Men däremot tror jag att ingen mår bra av för mycket socker och för mycket snabba kolhydrater. Men det tror jag att är så självklart för alla så att det inte ens behöver nämnas egentligen.
VitaFingrar
23-03-2011, 21:14
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:10)  Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband? Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fiska kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nötkött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det? Att transfetter och härdade fetter skulle vara skadligt har jag hört, men de fleromättade fetterna i fisken ska ju vara nyttiga. Det är ju därför man käkar fiskolja och sånt. Avocado och nötter innehåller också vad jag har hört dessa nyttiga fetter. Ingen har då avrådit mig från att äta varken nötter eller avocado.
hattstugan
23-03-2011, 21:15
Fick lära mig för snart 15 år sedan att light-produkter är allt annat än nyttiga! Har heller inte använt mig av dessa utan använder smör och grädde! Vad det gäller kött äter jag endast fläskkött och viltkött!
VitaFingrar
23-03-2011, 21:19
Edit: missuppfattning.
Anki på Öland
23-03-2011, 21:33
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:14)  Att transfetter och härdade fetter skulle vara skadligt har jag hört, men de fleromättade fetterna i fisken ska ju vara nyttiga. Det är ju därför man käkar fiskolja och sånt. Avocado och nötter innehåller också vad jag har hört dessa nyttiga fetter. Ingen har då avrådit mig från att äta varken nötter eller avocado. Kan tänkas att du är alldeles för ung för att ha hört det.
Ja hur skulle livet vara utan mjölk o ost.  Det förbrukar jag i mängd. Men å andra sidan dricker jag nästan aldrig läsk, så det jämnar kanske ut sig. Tror jag har en tacksam kropp. Den förbränner allt jag skyfflar i mig, vare sig jag rör mig eller inte.
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:14)  Att transfetter och härdade fetter skulle vara skadligt har jag hört, men de fleromättade fetterna i fisken ska ju vara nyttiga. Det är ju därför man käkar fiskolja och sånt. Avocado och nötter innehåller också vad jag har hört dessa nyttiga fetter. Ingen har då avrådit mig från att äta varken nötter eller avocado. Men mättat fett, smör och kött då? CITAT (gnon49 @ 23-03-2011, 21:34)  Ja hur skulle livet vara utan mjölk o ost.  Det förbrukar jag i mängd. Men å andra sidan dricker jag nästan aldrig läsk, så det jämnar kanske ut sig. Tror jag har en tacksam kropp. Den förbränner allt jag skyfflar i mig, vare sig jag rör mig eller inte. Tur för dig! Jag äter också massor med ost men mjölk har jag bara i kaffet. Men det går nog åt nästan en liter om dagen, dricker mjölk med kaffe jag.
Meriona
23-03-2011, 21:39
CITAT (gnon49 @ 23-03-2011, 21:34)  Ja hur skulle livet vara utan mjölk o ost.  Det förbrukar jag i mängd. Men å andra sidan dricker jag nästan aldrig läsk, så det jämnar kanske ut sig. Tror jag har en tacksam kropp. Den förbränner allt jag skyfflar i mig, vare sig jag rör mig eller inte. Önskar att jag hade en sån kropp jag med. Men jag har nog fått den omvända varianten.
VitaFingrar
23-03-2011, 21:40
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2011, 21:33)  Kan tänkas att du är alldeles för ung för att ha hört det. Kan hända att det är så. Vet inte riktigt när det var inne att stryka bort allt fett ifrån sin diet. Har alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven.
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:40)  Kan hända att det är så. Vet inte riktigt när det var inne att stryka bort allt fett ifrån sin diet. Har alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven. Du är klok du.
VitaFingrar
23-03-2011, 21:43
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:37)  Men mättat fett, smör och kött då? Ingen som sagt åt mig att det skulle vara farligt i lagom mängder heller. Klart att allt blir ju skadligt om man överdriver intaget. CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:42)  Du är klok du. Det där kändes som sarkasm. -.-''
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:43)  Ingen som sagt åt mig att det skulle vara farligt i lagom mängder heller. Klart att allt blir ju skadligt om man överdriver intaget. Det där kändes som sarkasm. -.-'' Ok. Jag har hört massor med gånger att man ska undvika fettet i kött och inte äta så mycket fet fisk och nötter och avokado och så vidare. Men senaste årtiondet eller så har ju åtminstone den biten ändrat sig vilket är bra. Men fettskräcken kvarstår dock ännu, och rädslan för rött kött med mättat fett tyvärr. Nej, det var faktiskt inte sarkasm. Jag tycker att du är klok som alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven. Men det är bra att du säger till om hur du tolkade saken för då kan vi reda ut det på en gång.
VitaFingrar
23-03-2011, 21:55
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:48)  Ok. Jag har hört massor med gånger att man ska undvika fettet i kött och inte äta så mycket fet fisk och nötter och avokado och så vidare. Men senaste årtiondet eller så har ju åtminstone den biten ändrat sig vilket är bra. Men fettskräcken kvarstår dock ännu, och rädslan för rött kött med mättat fett tyvärr.
Nej, det var faktiskt inte sarkasm. Jag tycker att du är klok som alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven. Men det är bra att du säger till om hur du tolkade saken för då kan vi reda ut det på en gång. Om det är så att det har ändrats under det senaste ÅRTIONDET så är det ju troligt att det är så som Anki sa, att jag har upplevt hela fetthistorien annolrunda för att jag är ung. För tio är sedan var jag 9 år, och då hade jag ingen insikt i mat och näring överhuvudtaget. det är ju först på senare år som jag börjat bli medveten om vad jag stoppar i mig. Tack, men det har nog inget med klokhet att göra. Pappa har diabetes så har snappat upp en del den vägen. Kan hända att jag reagerade på inlägget om klokheten på grund av alla bråk som har varit. Ledsen för missförståndet.
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:55)  Om det är så att det har ändrats under det senaste ÅRTIONDET så är det ju troligt att det är så som Anki sa, att jag har upplevt hela fetthistorien annolrunda för att jag är ung. För tio är sedan var jag 9 år, och då hade jag ingen insikt i mat och näring överhuvudtaget. det är ju först på senare år som jag börjat bli medveten om vad jag stoppar i mig. Tack, men det har nog inget med klokhet att göra. Pappa har diabetes så har snappat upp en del den vägen. Kan hända att jag reagerade på inlägget om klokheten på grund av alla bråk som har varit. Ledsen för missförståndet.  Det är sånt som händer, missförstånd. Ja det har ju ändrats en del senaste åren/årtiondet. Men makens diabetessköterska har inte snappat upp detta med att undvika kolhydrater tyvärr. Hon blev nästan lite irriterad när vi kom med det informationen att värdena gick ner drastiskt genom att undvika kolhydrater. "Inte alla kolhydrater väl, det är ju iiiiinte bra!" lät det ungefär. Hon förespråkar varierad kost och tallriksmodellen. Vilket ju inte fungerade för maken då han fick skyhöga värden efter en medicin mot en annan åkomma. Dessutom tjatar hon hål i huvudet om motion. Mer motion, maten är inte så viktig. Ungefär.
Christa
24-03-2011, 07:12
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:13)  Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband? Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fisk kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nöt och griskött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det? Vi är rörande överens. Inte bara det, jag äter ungefär likadant. Men ska nu testa i någon vecka och tillsätta mer fett för att se om något händer med vikten.
Visst är det så att alla måste hitta sin egen väg. Men däremot tror jag att ingen mår bra av för mycket socker och för mycket snabba kolhydrater. Men det tror jag att är så självklart för alla så att det inte ens behöver nämnas egentligen. Jag har aldrig sett någon lightprodukt där man bytt ut fettet mot socker men jag har i och för sig alltid hålligt mig till rena råvaror utan en massa jox i. Att byta fett mot socker är naturligtvis inte bra men det har jag svårt att tro att slv har rekommenderat. Har aldrig hört att man varnat för avokado men är man överviktig så kan det ju vara bra att känna till att dom innehåller mycket mer kalorier än andra grönsaker. Att fettet i avokado skulle vara skadligt tror jag dock inte att slv har påstått. Hur farligt det är att äta ost, smör och grädde beror ju på vad man äter mer. Jag har inte hört någon blandkostare berätta hur bra hon mår och hur mycket hon gått ner i vikt genom att byta ut fettsnåla mejeriprodukter mot feta.
*Stintan*
24-03-2011, 08:08
Christa varför är du så kritisk mot andra människors kosthållning. Har för mig att du sagt att du själv ätit LCHF-kost, men om du gjort det så är det konstigt att du verkar så dåligt påläst. Att det inte fungerade för dig betyder ju inte att det inte fungerar för andra. Det viktigaste måste väl ändå vara att man äter det man mår bra av och skippar det man inte mår bra av.
Lightprodukter är inte naturliga utan processade på ett eller annat sätt och fulla med tillsatser. Jag tror inte Anma menade att man bytt ut fettet mot socker utan att man väldigt ofta tillsatt socker i maten helt i onödan samtidigt som man i andra änden minskat fetthalten.
Varför har du fått för dig att det skulle vara farligt att äta smör, ost och grädde bara för att man är blandkostare? Det blir inte farligt förrän du vräker i dig detta i kombination med en massa kolhydrater. Det är ju en fråga om att balansera kosten oavsett vilken metod man använder. Ska man som blandkostare gå ner i vikt är det ju ännu viktigare att balansera kosten och se till att man gör av med mer energi än man stoppar i sig. Att det skulle vara farligt att äta så ren och naturlig mat som möjligt är bara nys så länge man inte har någon sjukdom som gör att man bör undvika vissa livsmedel.
Christa
24-03-2011, 08:15
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 08:08)  Christa varför är du så kritisk mot andra människors kosthållning. Har för mig att du sagt att du själv ätit LCHF-kost, men om du gjort det så är det konstigt att du verkar så dåligt påläst. Att det inte fungerade för dig betyder ju inte att det inte fungerar för andra. Det viktigaste måste väl ändå vara att man äter det man mår bra av och skippar det man inte mår bra av.
Lightprodukter är inte naturliga utan processade på ett eller annat sätt och fulla med tillsatser. Jag tror inte Anma menade att man bytt ut fettet mot socker utan att man väldigt ofta tillsatt socker i maten helt i onödan samtidigt som man i andra änden minskat fetthalten.
Varför har du fått för dig att det skulle vara farligt att äta smör, ost och grädde bara för att man är blandkostare? Det blir inte farligt förrän du vräker i dig detta i kombination med en massa kolhydrater. Det är ju en fråga om att balansera kosten oavsett vilken metod man använder. Ska man som blandkostare gå ner i vikt är det ju ännu viktigare att balansera kosten och se till att man gör av med mer energi än man stoppar i sig. Att det skulle vara farligt att äta så ren och naturlig mat som möjligt är bara nys så länge man inte har någon sjukdom som gör att man bör undvika vissa livsmedel. Nu blir jag helt förbryllad. Varför tror du att jag är så kritiskt mot LCHF?
*Stintan*
24-03-2011, 08:18
Tycker det framgår rätt klart i dina inlägg.
Christa
24-03-2011, 08:25
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 08:18)  Tycker det framgår rätt klart i dina inlägg. Det är ju allvarligt om jag misslyckas i min kommunikation. Skulle vara bara bra om du visar vilka ilägg som du uppfattar som så kritiska mot LCHF.
*Stintan*
24-03-2011, 09:23
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 08:25)  Det är ju allvarligt om jag misslyckas i min kommunikation. Skulle vara bara bra om du visar vilka ilägg som du uppfattar som så kritiska mot LCHF. Ja du ifrågasätter det ju hela tiden med påståenden om att ost skulle vara farligt t.ex. Det är en myt att mättat fett är farligt och att lightprodukter är bra. Det är fakta att socker och stärkelse dvs kolhydrater påverkar blodsockret negativt och får det att svaja. Du sa nånstans att om du åt en luftbrödsmacka med ost så skulle du inte må bra men hade du mått dåligt om du bara ätit ostskivan? Du sa också att du mådde dåligt av sushin och att det var p.g.a. riset och då förstog du alltså att det berodde på kolhydraterna. Det kanske bara är jag som blir förvirrad av det du skriver eftersom jag uppfattar det som rätt motsägelsefullt ibland.
Christa
24-03-2011, 09:29
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 09:23)  Ja du ifrågasätter det ju hela tiden med påståenden om att ost skulle vara farligt t.ex. Det är en myt att mättat fett är farligt och att lightprodukter är bra. Det är fakta att socker och stärkelse dvs kolhydrater påverkar blodsockret negativt och får det att svaja. Du sa nånstans att om du åt en luftbrödsmacka med ost så skulle du inte må bra men hade du mått dåligt om du bara ätit ostskivan? Du sa också att du mådde dåligt av sushin och att det var p.g.a. riset och då förstog du alltså att det berodde på kolhydraterna.
Det kanske bara är jag som blir förvirrad av det du skriver eftersom jag uppfattar det som rätt motsägelsefullt ibland. Jag skrev så här: "Hur farligt det är att äta ost, smör och grädde beror ju på vad man äter mer. Jag har inte hört någon blandkostare berätta hur bra hon mår och hur mycket hon gått ner i vikt genom att byta ut fettsnåla mejeriprodukter mot feta."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|