|
hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. men en sak förstår jag inte varför atiester exempel inte alltid jag säger inte alla men många av dom som är atiester är verkligen respektlösa mot kristna och muslimer om man säger så här alla som tror på gud. varför är det så jag menar kan dom inte bara respektera att folk tror på gud för jag respekterar doms upfatting av livets uppkommelse så frågan är vad finns beviss på att gud inte finns för seriöst tror ni att värden uppståg av sig själv bara så där flups så sprängdes big ban och jorden komm till asså den terorien funkar inte i slut endan jag ber inte folk att tro på kristendomen eller gud men att tänka om lite hur värden uppkomm. evoulestions läran håller inte heller ovaset hur lika vi är aperna här är en länk som kanske kan få er syn på evoulesions läran är endast vad man tror. http://www.apg29.se/index.php?artid=5171 läs kommentera sen . ps förlåt för ett långt inlägg hoppas ni inte misstolkar mig , från en fundersamm ungdom mvh aram
Huggorm
12-04-2011, 15:10
Det kanske beror på att vi blivit förtryckta av kristendomen de sista 1000 åren
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 16:10)  Det kanske beror på att vi blivit förtryckta av kristendomen de sista 1000 åren det var ju dom gameldaxa kristna jag tycker att dom var fanatiker och att dom tolkade biblen fel så jag håller med dig  men så är det inte nu
Gossen Ruda
12-04-2011, 16:10
Tycker du inte att ämnet redan blivit sönderdiskuterat, aram? Fast du kanske inte har varit här så länge. Beträffande Big bang så finns det en hel del bevis för att något sådant har hänt men det exakta händelseförloppet är inte känt, än så länge. Beträffande evolutionen så finns det också övertygande bevisning, DNA-tekniken har lämnat de senaste bevisen. Det är så bevisat att det i USA har utvecklats en kreationslära där man erkänner evolutionen men samtidigt säger att gud har styrt det hela. Men då stämmer inte bibeln! Intressant intressekonflikt. Beträffande just bibeln så bygger den dels på judarnas tora, dels på en massa historier från Jesu tid. Inget, absolut inget, i den bevisar guds existens eftersom själva bibelns trovärdighet inte är bevisad. Man har bara studerat naturen och livet och sen hittat på hur nån gud skulle fixat det hela, dvs efterkonstruktioner. Tyvärr går det inte att bevisa att gud inte finns, att bevisa en negation är otroligt svårt.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 17:10)  Tycker du inte att ämnet redan blivit sönderdiskuterat, aram? Fast du kanske inte har varit här så länge. Beträffande Big bang så finns det en hel del bevis för att något sådant har hänt men det exakta händelseförloppet är inte känt, än så länge. Beträffande evolutionen så finns det också övertygande bevisning, DNA-tekniken har lämnat de senaste bevisen. Det är så bevisat att det i USA har utvecklats en kreationslära där man erkänner evolutionen men samtidigt säger att gud har styrt det hela. Men då stämmer inte bibeln! Intressant intressekonflikt. Beträffande just bibeln så bygger den dels på judarnas tora, dels på en massa historier från Jesu tid. Inget, absolut inget, i den bevisar guds existens eftersom själva bibelns trovärdighet inte är bevisad. Man har bara studerat naturen och livet och sen hittat på hur nån gud skulle fixat det hela, dvs efterkonstruktioner. Tyvärr går det inte att bevisa att gud inte finns, att bevisa en negation är otroligt svårt. ja men hur förklarar ni då att exempel : varför är en björk vit och svart och inte grön eller svart ??? varför ser alla djur ut som dom gör?? något måste ha skapat allt .
Huggorm
12-04-2011, 16:37
CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 17:31)  ja men hur förklarar ni då att exempel : varför är en björk vit och svart och inte grön eller svart ??? varför ser alla djur ut som dom gör?? något måste ha skapat allt . Björken är vit för att reflektera bort solsken. Djuren ser ut som dom gör eftersom det varit fördelaktigt för dem under evolutionen. Deras ungar har helt enkelt överlevt i högre grad, och deras arvsanlag har förts vidare.
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 17:37)  Björken är vit för att reflektera bort solsken. Djuren ser ut som dom gör eftersom det varit fördelaktigt för dem under evolutionen. Deras ungar har helt enkelt överlevt i högre grad, och deras arvsanlag har förts vidare. jag ger mig jag kan nog alldrig övertala någon att tro vad jag tror om personen inte vill men jag tror på gud så det är väl upptill mig heller hur?? sen föresten läste du länken ?? CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 17:37)  Björken är vit för att reflektera bort solsken. Djuren ser ut som dom gör eftersom det varit fördelaktigt för dem under evolutionen. Deras ungar har helt enkelt överlevt i högre grad, och deras arvsanlag har förts vidare. men en sak kan ni inte bevissa att gud inte finns
Huggorm
12-04-2011, 16:51
Här är ett intressant citat från länken:
"Den självständigt tänkande människan inser att det är långsökt att tro att en blind utveckling skulle nå fram till den perfekta funktion som både människor och djurs liv är vittne om."
Evolutionen är allt annat än en blind utveckling, och det finns det hur mycket bevis som helst för. Det är en ständig kamp för överlevnad, och bara de bäst lämpade klarar konkurrensen. Inte konstigt att fördelaktiga egenskaper förstärks.
Skruttis
12-04-2011, 16:52
Vi kan ju även vända på frågeställningen. Varför saknar många kristna och muslimer respekt för ateister samt annan tro än sin egen?
Ni kristna kan aldrig bevisa att gud funnits/finns.
Alexander-VG-zon3
12-04-2011, 17:56
CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:09)  hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. vem skapade gud ? varför måste exempel växter föröka sig för att bli fler ? varför måste djur para sig för att bli fler ? varför dör människor och andra livsformer på jorden ? varför har vi naturkatastrofer ? varför är inte samtliga livsformer på jorden perfekta ? varför har livsformer på jorden utvecklas ? varför utvecklas livet och andra livsformer på jorden ?
Vilken lära är den rätta tro. Tänk om jag väljer fel tro och hamnar i källaren.Kristendomen o Islam har ett gemensamt, dom har låg tolerans mot varandra. Finns gud så är han nog mer bekymrad över dom som talar för hans räkning, än dom som inte tror på honom.
VitaFingrar
12-04-2011, 18:26
Det är bibeln som är respektlös. Kan inte låta människor vara som dom är, utan allt måste ställas mot något omöjligt ideal som skapar förtryck och ångest. Om bibeln är guds ord är han fascist i sin rätta mening, fascister kommer aldrig att få min respekt.
Anders zon 1
12-04-2011, 18:40
CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 17:42)  men en sak kan ni inte bevissa att gud inte finns Om man vet hur vetenskap fungerar så vet man också att det är näst intill omöjligt att verkligen bevisa att något inte finns, så ovanstående påstående är rätt meningslöst. Det är t ex precis lika svårt att bevisa att det flygande spagettimonstret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret) eller den Himmelska tekannan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna) inte finns. Däremot är det betydligt enklare att bevisa att något finns - om det nu verkligen finns vill säga! Och trots att många försökt febrilt så har man på flera tusen år hittills inte kunnat lägga fram ett enda hållbart bevis för att gud finns - tycker det talar för sig själv. Otroligt förvirrad artikel du hänvisar till förresten. Holger Nilsson verkar inte koll på särskilt mycket av det han skriver om. David sammanfattar det ganska bra i sina inlägg i artikelns kommentarsfält.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 17:10)  ...Beträffande Big bang så finns det en hel del bevis för att något sådant har hänt men det exakta händelseförloppet är inte känt, än så länge. Beträffande evolutionen så finns det också övertygande bevisning, DNA-tekniken har lämnat de senaste bevisen. Det är så bevisat att det i USA har utvecklats en kreationslära där man erkänner evolutionen men samtidigt säger att gud har styrt det hela. Men då stämmer inte bibeln! Intressant intressekonflikt... Tänkte inte lägga mig i er diskussion egentligen, men vill bara påpeka att det INTE finns nån konflikt mellan BigBang och DNAbevisen jämfört med bibeln...Enl. både evolutionsteorin och skapelseteorin uppstod allt i samma ordning! Dvs. först liv i havet, sen fåglar, sen däggdjur o sist människan (kommer inte ihåg alla och kanske sa nån i fel ordning, men bägge har SAMMA ordning.) Så vari ligger intressekonflikten?
*Stintan*
12-04-2011, 18:56
Jisses hålle Målle lindberg på fortfarande  Religiösa fanatiker och sekter ska man akta sig för!
Huggorm
12-04-2011, 18:59
CITAT (karinc @ 12-04-2011, 19:55)  Tänkte inte lägga mig i er diskussion egentligen, men vill bara påpeka att det INTE finns nån konflikt mellan BigBang och DNAbevisen jämfört med bibeln...Enl. både evolutionsteorin och skapelseteorin uppstod allt i samma ordning! Dvs. först liv i havet, sen fåglar, sen däggdjur o sist människan (kommer inte ihåg alla och kanske sa nån i fel ordning, men bägge har SAMMA ordning.) Så vari ligger intressekonflikten? Tidsaspekten?
smuleborg
12-04-2011, 19:08
CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:09)  hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. men en sak förstår jag inte varför atiester exempel inte alltid jag säger inte alla men många av dom som är atiester är verkligen respektlösa mot kristna och muslimer Jag har kortat ner ditt inlägg. Jag hyser respekt; jag respekterar såväl "troende", ateister och de som tvivlar. Den som vet tror inte, den vet.
Jag tycker i allmänhet att de heliga skrifterna är "enperspektivliga". Enligt de så ska borde jag hamna på helvetet, men enligt mig borde jag inte hamna där.
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 19:59)  Tidsaspekten? En dag kanske är en metafor för 1 miljon år eller nåt i bibeln. Vad vet jag.
Gossen Ruda
12-04-2011, 19:43
CITAT (Anma @ 12-04-2011, 20:20)  En dag kanske är en metafor för 1 miljon år eller nåt i bibeln. Vad vet jag. Hade man menat en miljon år kunde man skrivit det också. Fö var det knappt 500 miljoner år sen det högre djurlivet började utvecklas.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 20:43)  Hade man menat en miljon år kunde man skrivit det också. Fö var det knappt 500 miljoner år sen det högre djurlivet började utvecklas. Jamen jag skrev "eller nåt" för att jag inte orkade hålla på och räkna hur länge evolutionen höll på tills människan kom.
Huggorm
12-04-2011, 19:55
CITAT (Anma @ 12-04-2011, 20:53)  Jamen jag skrev "eller nåt" för att jag inte orkade hålla på och räkna hur länge evolutionen höll på tills människan kom. Livet uppstod för 3,7 miljarder år sedan, och människan dök upp för 200.000 år sedan. Så det känns som att bibelns tidsuppfattning är lite skev. Av någon anledning överdriver dom mänsklighetens betydelse.
Hur förklarar man kvastfeningen med sina "ben", människans rest av en svans, att vi är en primat bland flera andra. Att flera människoarter har dött ut. Inte minst, Gud knackade på dörren för bara 2000 år sedan. Då hade vi funnits här på jorden en ganska lång tid. 99,9 % av alla arter är ju utdöda, vem skapade dom och vem utrotade dom? Jo moder natur som jag dyrkar som min gud.
För att slippa missförstånd. Jag tror inte på gud och bibeln är humbug enligt min mening.
Överbölingen
12-04-2011, 20:25
Nils Ferlin
Evolution
Stenen elden oc hmetmasken
Tre trappsteg till Rockefeller
Om jag nu minns rätt.
Tro skapas av att man inte vet,,det är därför det kallas tro.Man har trott att jorden var platt som en pannkaka och himlavalvet var som en ostkupa och stjärnorna var små hål som Gud gjort i kupan för att kunna se ner på sin skapelse.Dom första vetenskapsmännen som påstod att jorden var rund avrättades av kyrkans folk.Men nu när man vet hur nästan allt hänger ihop och vi vet att vi är ett gruskorn ute i universum i en galax som kallas Vintergatan då är det ganska svårt att urskilja något gudomligt som skulle ha skapat det liv som finns här på jorden.För min del är jag överygad om att den första livet som uppstod här på jorden var inget annat än en förorening som skapade någon form av bakterier som sedan vidarutvecklades till encelliga djur osv osv osv sen kom vi med en liten passus för dinosaurierna,man kan undra vilket humör Gud var på då..
Huggorm
12-04-2011, 22:40
CITAT (Vippan @ 12-04-2011, 23:36)  Tro skapas av att man inte vet,,det är därför det kallas tro.Man har trott att jorden var platt som en pannkaka och himlavalvet var som en ostkupa och stjärnorna var små hål som Gud gjort i kupan för att kunna se ner på sin skapelse.Dom första vetenskapsmännen som påstod att jorden var rund avrättades av kyrkans folk.Men nu när man vet hur nästan allt hänger ihop och vi vet att vi är ett gruskorn ute i universum i en galax som kallas Vintergatan då är det ganska svårt att urskilja något gudomligt som skulle ha skapat det liv som finns här på jorden.För min del är jag överygad om att den första livet som uppstod här på jorden var inget annat än en förorening som skapade någon form av bakterier som sedan vidarutvecklades till encelliga djur osv osv osv sen kom vi med en liten passus för dinosaurierna,man kan undra vilket humör Gud var på då.. Det där med att man trodde jorden var platt är en myt. http://blog.svd.se/historia/2011/03/24/tro...rden-var-platt/
Varför avrättade dom folk som påstod att jorden var platt???
Columbus när han skulle segla till Indien och det gick veckor efter veckor till sist ville besättningarna nästan göra myteri för dom var så rädda för att komma till världens ende och ramla över kanten.
Huggorm
12-04-2011, 22:57
CITAT (Vippan @ 12-04-2011, 23:43)  Varför avrättade dom folk som påstod att jorden var platt???
Columbus när han skulle segla till Indien och det gick veckor efter veckor till sist ville besättningarna nästan göra myteri för dom var så rädda för att komma till världens ende och ramla över kanten. Är du säker? Det kanske också bara är en myt?
Vanliga döda trodde på sånt myt eller inte myt lite svårt att bevisa.
ryss_борис
12-04-2011, 23:17
Nu kommer jag in i den här diskussionen.
Varför är allting så perfekt anpassat?
Jo, det är tämligen enkelt. De djur, växter med mera som inte kan anpassa sig dör ut, och endast de tillräckligt "perfekta" överlever. För det andra så krävs en viss "anpassning" för att ens kunna uppstå.
Ex) Så frön från alla möjliga växer i Sahara, eller på någon bergstopp etc. Vad händer? Jo, endast ett fåtal gror. Då kan ni ju inte komma och säga "vad konstigt att dessa växer är så perfekt anpassade" Det är ju inte ett dugg konstigt, då de som inte alls är anpassade för ett sådant klimat aldrig uppstår.
Samma sak med universum, som kanske är oändligt, då är det väl snarare konstigt om det inte uppstår liv någonstans. Eller om det finns oändligt många andra olika universum, så är det inte konstigt det finns liv i några av dem. Är ju oerhört korkat att tänka som en del gör att: "oj, jävlar vad konstigt att hela det här solsystemet är så bra anpassat för liv" Men i alla andra solsystem där det inte är anpassat så kan ni ju för helvete inte ens uppstå och konstatera att det inte är anpassat. Det är bara i de solsystem där det kan uppstå liv, som liv uppstår och tycker det är konstigt att det är så bra anpassat, men de tänker inte på de miljarder platser de inte uppstod på.
Att utgå från principen att saker händer för att de kan hända, och de sker så fort de kan ske, är ju det absolut mest troliga, tycker jag.
Tro på vad du vill, för det gör du ändå, men att säga "gud skapade allting" är inget bevis alls, det bara förskjuter problemet ett steg, och är dessutom enligt min mening fullständigt ologiskt.
Bra skrivet Ryssen för ska man tro på Gudar kan man lika gärna tro på Tomten,men var och en blir salig på sin tro,synd att religion förstör så mycket för människan.
Myosotis
13-04-2011, 07:50
CITAT (Anders zon 1 @ 12-04-2011, 19:40)  Om man vet hur vetenskap fungerar så vet man också att det är näst intill omöjligt att verkligen bevisa att något inte finns, så ovanstående påstående är rätt meningslöst. Det är t ex precis lika svårt att bevisa att det flygande spagettimonstret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret) eller den Himmelska tekannan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna) inte finns. Däremot är det betydligt enklare att bevisa att något finns - om det nu verkligen finns vill säga! Och trots att många försökt febrilt så har man på flera tusen år hittills inte kunnat lägga fram ett enda hållbart bevis för att gud finns - tycker det talar för sig själv.  Underbart, tack för de länkarna! Hur kan jag ha missat Det flygande spaghettimonstret? Ska genast konvertera.
Gossen Ruda
13-04-2011, 08:01
CITAT (Myosotis @ 13-04-2011, 08:50)   Underbart, tack för de länkarna! Hur kan jag ha missat Det flygande spaghettimonstret? Ska genast konvertera. Jag diggar mest den osynliga rosa enhörningen.
Myosotis
13-04-2011, 08:17
CITAT (Gossen Ruda @ 13-04-2011, 09:01)  Jag diggar mest den osynliga rosa enhörningen.  Men vad bra, då kan vi genast starta ett religionskrig, för det begriper du väl att enhörningen är en avgud. Det finns bara ett spaghettimonster!! [attachment=59697:anbet.gif] Eller har du sett den rosa enhörningen kanske?!
Gossen Ruda
13-04-2011, 08:36
CITAT (Myosotis @ 13-04-2011, 09:17)  Men vad bra, då kan vi genast starta ett religionskrig, för det begriper du väl att enhörningen är en avgud. Det finns bara ett spaghettimonster!! [attachment=59697:anbet.gif] Eller har du sett den rosa enhörningen kanske?! Inget krig idag, jag är så trött. Enhörningen är bäst ändå, så det så.
äppeltjejen
13-04-2011, 12:03
Jag tror att det handlar mer om gemenskapen än själva gud och bibeln. Jag är själv ateist men är uppväxt som katolik (och hela min släkt är fortfarande katoliker) och för dem handlar det mer om att få den där känslan av gemenskap förstår jag det som. Själv tycker jag att de flesta religioner är en slags verklighetsflykt samt att man inte tar ansvar för sina handlingar. Gud har bestämt si och så, gud ger syndernas förlåtelse för vad du än gör (bara du biktar dig och lämnar lite i kollekten), låt guds vilja ske ( om gud vill att du ska träffa din drömkille och vinna en miljon fixar han det om du ber nog mycket) , du kommer till himmelriket om du sköter dig, bla bla bla. Men jag har inget emot de som tror, det ger säkert en slags trygghetskänsla. Om man nu ska se på olika religioner så har många av de religioner som var stora förr i tiden blivit klassade som myter och sagor nu, ex grekiska gudar etc.
Gossen Ruda
13-04-2011, 12:06
CITAT (äppeltjejen @ 13-04-2011, 13:03)  Jag tror att det handlar mer om gemenskapen än själva gud och bibeln. Jag är själv ateist men är uppväxt som katolik (och hela min släkt är fortfarande katoliker) och för dem handlar det mer om att få den där känslan av gemenskap förstår jag det som. Själv tycker jag att de flesta religioner är en slags verklighetsflykt samt att man inte tar ansvar för sina handlingar. Gud har bestämt si och så, gud ger syndernas förlåtelse för vad du än gör (bara du biktar dig och lämnar lite i kollekten), låt guds vilja ske ( om gud vill att du ska träffa din drömkille och vinna en miljon fixar han det om du ber nog mycket) , du kommer till himmelriket om du sköter dig, bla bla bla. Men jag har inget emot de som tror, det ger säkert en slags trygghetskänsla. Om man nu ska se på olika religioner så har många av de religioner som var stora förr i tiden blivit klassade som myter och sagor nu, ex grekiska gudar etc. Exakt. En slags trygghet. Att sen kanske en del inser att tryggheten de stöttar sig mot är inbillning rubbar inte deras inställning.
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 20:55)  Livet uppstod för 3,7 miljarder år sedan, och människan dök upp för 200.000 år sedan. Så det känns som att bibelns tidsuppfattning är lite skev. Av någon anledning överdriver dom mänsklighetens betydelse. att det stog att det tog 7 dagar för gud att skapa jorden är missuppfattat 1 dag för gud är=1000 år så det blir att jorden skapades på 6000 år isåfall sen så tror jag inte att jorden är 6000 år gammal för jag tror att jorden är mycket äldere en så så jag menar att ni måste tolka biblen på ett annat sätt. jag är inte fanatiker jag är en liberal kristen alla människor får väl tro vad dom vill exat. så jorden är säkert 3,7 miljoner gammal nu jag tror inte moses visste hur gammal jorden. mvh:) CITAT (äppeltjejen @ 13-04-2011, 13:03)  Jag tror att det handlar mer om gemenskapen än själva gud och bibeln. Jag är själv ateist men är uppväxt som katolik (och hela min släkt är fortfarande katoliker) och för dem handlar det mer om att få den där känslan av gemenskap förstår jag det som. Själv tycker jag att de flesta religioner är en slags verklighetsflykt samt att man inte tar ansvar för sina handlingar. Gud har bestämt si och så, gud ger syndernas förlåtelse för vad du än gör (bara du biktar dig och lämnar lite i kollekten), låt guds vilja ske ( om gud vill att du ska träffa din drömkille och vinna en miljon fixar han det om du ber nog mycket) , du kommer till himmelriket om du sköter dig, bla bla bla. Men jag har inget emot de som tror, det ger säkert en slags trygghetskänsla. Om man nu ska se på olika religioner så har många av de religioner som var stora förr i tiden blivit klassade som myter och sagor nu, ex grekiska gudar etc. man blir ju förlåten sina Synder men allt kan ju inte bli förlåtet det beror på om en människa har dödat en annan så måste verkligen ångra allt från hjärtat . Människorna kanske ser att han ångrar sig,men gud ser allt igenom en människas hjärta förstår du?? . om mördaren typ gråter i rättsalen och verkligen ångrar sig då ska han/hon bli förlåten. mvh aram
ryss_борис
13-04-2011, 14:54
CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 15:49)  att det stog att det tog 7 dagar för gud att skapa jorden är missuppfattat 1 dag för gud är=1000 år så det blir att jorden skapades på 6000 år isåfall sen så tror jag inte att jorden är 6000 år gammal för jag tror att jorden är mycket äldere en så så jag menar att ni måste tolka biblen på ett annat sätt. jag är inte fanatiker jag är en liberal kristen alla människor får väl tro vad dom vill exat. så jorden är säkert 3,7 miljoner gammal nu jag tror inte moses visste hur gammal jorden. mvh:) Du menar alltså att vi ska tolka en text genom att byta ut innehållet totalt? Gött, det knepet ska jag prova nästa gång jag får ett fel på ett prov  Kan ju hävda att det inte alls handlade om att ge en definition av ett visst begrepp, utan att det stod att jag skulle gå å köpa pizza Detta måste prövas omgående  tack!!!
CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 15:54)  Du menar alltså att vi ska tolka en text genom att byta ut innehållet totalt? Gött, det knepet ska jag prova nästa gång jag får ett fel på ett prov  Kan ju hävda att det inte alls handlade om att ge en definition av ett visst begrepp, utan att det stod att jag skulle gå å köpa pizza Detta måste prövas omgående  tack!!! nej ! så mena jag inte du måste ha misstolkat mig. jag menar tolka om typ vad menar dom i texten och tolka det fattar du??? förut var det prästerna iden katolska kyrkan som skrämde folk med helvetet och så men dom bara utnyttjade religonen tyvärr:( därför har ni denna synen på religon tack vare katolikerna. ps SJÄLV ÄR JAG PROTESTANT mot den katolska kyrkan pgr av övergreppen som dom inte gjorde ett piss åt. så förstår du nu=?? mvh aram=)
*Stintan*
13-04-2011, 15:07
CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 15:56)  nej ! så mena jag inte du måste ha misstolkat mig. jag menar tolka om typ vad menar dom i texten och tolka det fattar du??? förut var det prästerna iden katolska kyrkan som skrämde folk med helvetet och så men dom bara utnyttjade religonen tyvärr:( därför har ni denna synen på religon tack vare katolikerna. ps SJÄLV ÄR JAG PROTESTANT mot den katolska kyrkan pgr av övergreppen som dom inte gjorde ett piss åt. så förstår du nu=?? mvh aram=) Du låter mycket omogen och tyvärr något hjärntvättad.
CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:09)  hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. men en sak förstår jag inte varför atiester exempel inte alltid jag säger inte alla men många av dom som är atiester är verkligen respektlösa mot kristna jag förstår att fanatiska muslimer är ett problem. om man säger så här alla som tror på gud. varför är det så jag menar kan dom inte bara respektera att folk tror på gud för jag respekterar doms upfatting av livets uppkommelse så frågan är vad finns beviss på att gud inte finns för seriöst tror ni att värden uppståg av sig själv bara så där flups så sprängdes big ban och jorden komm till asså den terorien funkar inte i slut endan jag ber inte folk att tro på kristendomen eller gud men att tänka om lite hur värden uppkomm. evoulestions läran håller inte heller ovaset hur lika vi är aperna här är en länk som kanske kan få er syn på evoulesions läran är endast vad man tror. http://www.apg29.se/index.php?artid=5171 läs kommentera sen . ps förlåt för ett långt inlägg hoppas ni inte misstolkar mig , från en fundersamm ungdom mvh aram 
*Stintan*
13-04-2011, 15:19
Gud finns är ett som är säkert,men människorna har förstört tron med dogmer och annat skit!
Huggorm
13-04-2011, 15:46
Hinduismen är min favoritreligion, inte för att jag tror på den heller men den är ju lite intressant i alla fall
Gossen Ruda
13-04-2011, 15:49
Buddismen är inte så tokig heller. Buddha är alla överviktigas fadersgestalt.
Huggorm
13-04-2011, 15:54
CITAT (Gossen Ruda @ 13-04-2011, 16:49)  Buddismen är inte så tokig heller. Buddha är alla överviktigas fadersgestalt.  Min favoritgud Ganesha är inte direkt mager han heller
ryss_борис
13-04-2011, 16:23
Definition av "http://www.apg29.se/index.php?artid=5171"
Värdelöst skriven text med mängder av felaktigheter och lögner. Det om Einstein t.ex. Frågan är vad som är troligast, att någon vilseledd stackare faktiskt satt ihop det här misslyckandet, eller att några ateister skriver det i hopp om att få de religiösa att framstå som bakom flötet..
Red Top
13-04-2011, 16:55
”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världens skulle räddas genom honom.”Bibelns farligaste vers: Joh 3:16Dessa, av Johannes nedpräntade, ord i bibeln har visat sig vara rent ut sagt farliga. De ligger bakom mycket av förtryck och blodbad; som korstågen, där förment kristna soldater slaktade muslimer, judeutrotningen under Hitlertiden, utrotandet av ursprungsbefolkningar i alla världsdelar, allt har hämtat inspiration och kraft från fundamentalistiska bokstavstolkningar av Johannes återgivning av vad han tyckte att Jesus sa.. Att låta någon tolka Bibelns budskap bokstavligt är förödande. All text i bibeln är skriven av den tidens författare, som gjort sina egna tolkningar och dramatiseringar av det som skett. Jämför med dagens debatt om vad som är skönlitteratur och vad som är förvrängning av fakta, eller, som vissa brukar uttrycka det, ren lögn. Det är bibeln i ett nötskal. Samma sak med koranen och andra religösa skrifter och lagböcker. Det finns många gudar, alla skapade av oss människor i vårt behov av trygghet och någon att skylla alla våra tillkortakommanden och förfärliga brott mot mänskligheten på. "Det är guds vilja. Ske Guds vilja!" bilden är lånad här:http://www.christianforumsite.com/threads/...has-done.28188/
Tacka vet jag ursprungsbefolkningarnas riter och religioner. Som oftast bygger på en känsla för, och en nära symbios med, naturen. Inte något allsmäktigt gudomligt väsen. Utan en förståelse för och insikt i samspelet mellan djuren, varav människan är ett, naturen med all dess livskraft och den enorma styrkan i olika väderfenomen. Edit: Jag utrotade ett l.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|