|
*Stintan*
07-05-2011, 00:10
CITAT (Motti @ 07-05-2011, 00:44)  Men all sin da !om vi nu får ner Varg i södra Sverige ja vilket vi redan har i nu läge !tror ni då inte att bönderna här vill ha ersättning för rivna eller dödade djur ?det gäller väl inte bara Norrland eller ? Vi har Varg här nere nu och jag bor i Nässjö !Vad ingen pratar om i dag är Järven den är en blodtörstig best men den liksom föll bort i diskutionen när Vargen dök upp,Järven kan döda utan att vara hungrig den dödar av lust det gör inte vargen !den dödar för hunger.Sen efter Vargjakten visade det sig ju att Vargstammen i sverige är startk innavlad och de handjur som sköts hade bara en testikel i pungen den andra satt i bukhålan,hundar som har en kula annvänder man inte i avel över huvud taget. Att en varg är kryptorchid, dvs att en eller båda testiklarna inte ramlat ner i pungen, är inget bevis på inavel. Kan du visa fakta från vargjakten att vargarna skulle ha varit starkt inavlade? F´låt OT.
malcolm
07-05-2011, 00:21
Vet någon av er som bråkar nå´t om rennäringen överhuvudtaget...?
herkules
07-05-2011, 15:11
jag bråkar inte. vet hur mycket som helst om rennäring.
Aqvakul
07-05-2011, 16:02
CITAT (herkules @ 07-05-2011, 16:11)  jag bråkar inte. vet hur mycket som helst om rennäring.
CITAT (herkules @ 07-05-2011, 16:11)  jag bråkar inte. vet hur mycket som helst om rennäring. Gör jag också.  CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 23:54)  Det där var ju nästan ännu roligare. Som om du visste vad jag gör om dagarna och hur mitt liv ser ut IRL. Skrattretande faktiskt. Dessutom tyckte jag du sa något om att skilja på sak och person men det kanske bara gäller andra än dig själv.
Beträffande det du kallar bidrag så är det ju till stor del rovdjursersättning precis som andra djurägare också får om deras djur dödas av rovdjur. Anser du att det är fel med rovdjursersättning? Skulle inte det utgå så skulle det ju bli ett stort inkomstbortfall för djurägarna och i det här fallet renägarna. Men du kanske tycker att renägare och t.ex. fårägare ska ha djur för att rovdjuren ska ha något att äta. Rovdjurspolitiken är som den är och så har vi ju en jordbruksminister som borde syssla med något annat.
För övrigt tycker jag inte det billiga priset är något försvar till att du och andra köper svart kött. Fattar inte att du försvarar din dubbelmoral på det sätt du gör när du låtsas vara så rättskaffens när det gäller annat. Mitt antagande är baserat på att du i så gott som alla diskussioner i forumet vill få sista ordet.
*Stintan*
07-05-2011, 21:42
CITAT (netha @ 07-05-2011, 22:22)  Mitt antagande är baserat på att du i så gott som alla diskussioner i forumet vill få sista ordet. Nu får du väl ge dig iallafall. Hur skulle det vara om du svarade på de frågor du fått gällande trådämnet istället för att anta en massa saker om mig.
CITAT (netha @ 02-05-2011, 23:00)  . Vi köper "privat" (svart) i alla år ... så gör alla här i trakten ... då får vi kött som inte pelletsmatats. Att köpa privat av varandra (svart, om man vill uttycka det så) är ju inget specifikt för rennäringen, det förekommer överallt och framförallt på landsbygden. Vara mot vara, vara mot tjänst eller tjänst mot gentjänst. Man föredrar nog att kalla det byteshandel eller t.o.m. god grannsämja eller granngemenskap. Visst händer det väl ibland att pengar är inblandade men oftast rör det sig om just byteshandel. Detta kan man tycka vad man vill om fast nog är det så att många på detta sätt kan leva ett drägligt liv trots väldigt små inkomster. Gita
Aqvakul
08-05-2011, 14:05
Att byta varor och tjänster sinsemellan är väl inte mkt att säga om. Men att ensidigt och i lite större skala tillhandahålla varor eller tjänster utan att uppge detta till skattemyndigheten, är ett brott som underminerar förutsättningarna för ett fungerande samhälle och den gemensamma välfärden.
*Stintan*
08-05-2011, 14:33
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 14:38)  Att köpa privat av varandra (svart, om man vill uttycka det så) är ju inget specifikt för rennäringen, det förekommer överallt och framförallt på landsbygden. Vara mot vara, vara mot tjänst eller tjänst mot gentjänst. Man föredrar nog att kalla det byteshandel eller t.o.m. god grannsämja eller granngemenskap. Visst händer det väl ibland att pengar är inblandade men oftast rör det sig om just byteshandel. Detta kan man tycka vad man vill om fast nog är det så att många på detta sätt kan leva ett drägligt liv trots väldigt små inkomster. Gita Gör det svarthandel mer legalt menar du?
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 15:33)  Gör det svarthandel mer legalt menar du? Legalt eller inte, hur som helst så är det en verklighet. Och för min del blir jag inte ett dugg upprörd när det sker i mindre skala grannar emellan. Gita
*Stintan*
08-05-2011, 16:43
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 16:52)  Legalt eller inte, hur som helst så är det en verklighet. Och för min del blir jag inte ett dugg upprörd när det sker i mindre skala grannar emellan. Gita Det jag reagerar på är att här var det ju mer regel än undantag och dessutom dubbelmoral.
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 17:43)  Det jag reagerar på är att här var det ju mer regel än undantag och dessutom dubbelmoral. Du skulle alltså gå till affären och betala mer än dubbla priset för en bit renkött även om du hade möjlighet att köpa direkt från renägaren.? nja, så hög moral har i allafall inte jag. Gita
*Stintan*
08-05-2011, 17:34
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 18:00)  Du skulle alltså gå till affären och betala mer än dubbla priset för en bit renkött även om du hade möjlighet att köpa direkt från renägaren.? nja, så hög moral har i allafall inte jag. Gita Nej det förstår jag att du inte har. Om man nu tycker så illa om renägande samer att man kräks på dom och förfasar sig över att de får bl.a. rovdjursersättning så förstår jag inte att man samtidigt drar nytta av dem för egen vinning. Och detta inte en enstaka gång! Mig veterligt är det inte heller lagligt med svarthandel (enl Netha är det ju väldigt vanligt förekommande i "trakterna häromkring" hos henne).
Undrar om jägarna deklarerar för sitt älgkött.
*Stintan*
08-05-2011, 18:19
CITAT (gnon49 @ 08-05-2011, 18:58)  Undrar om jägarna deklarerar för sitt älgkött.  Dom får väl betala för det. Sen har dom väl inte älgar som näringsverksamhet.
Överbölingen
08-05-2011, 18:44
Jakt är hobby ur deklarationssynpunkt. Deklarationen skulle bli minus om kostanaderna ställdes mot intäkterna av köttvärdet.
Men det var inte det jag skulle skriva om.
Domstolsutslaget är ju grundtemat för tråden. Låt oss hålla oss till det. Vegeterianer, veganer och kötteteriander och samvetslösa och samvetsömma kan ju diskutera elekheterna i en särskild tråd.
Utmärkt med det domsslutet. Nu återstår att komma överens om ersättnings- eller om man vill kalla det arrendeavgiften. Själv har jag läst och hört vissa belopp på radio och i tidningar men det kanske bara var förslag Om renar trampar ner nyplanterad ungskog så skall naturligtvis markägarna ha en ersättning. Det har vad jag förstått aldrig varit fråga om något annat. Även om det finns gaphalsar på båda sidor. Värst är miljöfanatikerna på båda sidor. Ingendera sidan vill visa en helhetssyn. Det är så himla mycket jag/vi i den här debatten.
Vår lilla mark är reservbete för en sameby. Alltså inte renbete på vinterbasis normalt. Skulle jag ha en hjord på 200 djur som spankulerade omkring på min sedan några år utförda nyplantering så skulle jag få väsentliga skador. När jag köpte planteringen så betalade jag 1,60 per satt planta + moms. Idag kanske det kostar 1.80. Tillkommer ett antal års förlust i form av tillväxt. Alltså skall rättigheten betalas. Det blir ett generellt belopp och somliga kommer att tjäna på det och lika många att förlora. Allt beroende på vilka markris och lavar du har och hur länge hjorden betar av din mark. Det är tramp- och sparkskador det gäller.
För övrigt är en matren en matren. Köper jag en svart eller vitt så får jag varken skinn, blod (palt, klimp och blodpudding) eller tarmar (fjälster) till korv. Men det får man ta.
Återgår till avvittringen. Dvs när kronan delade ut mark till nybyggare. De hade på sin tid inget otalt med samerna. Men de som lever och äger marken nu är trots allt markägare vare sig de ärvt eller köpt markerna. Bedriver de skogsnäring så skall de alltså hållas skadeslösa. Lika väl som djurhållare hålls skadeslösa av bidrag för rivet tamdjur. Men med kända markytnyttjare så är det givet att det är de som skall stå för skadorna. Generella belopp är bättre eftersom de kommer i rimlig tid och blir billigare för båda parter (och staten) och snabbare om inte juridiken skall dras i långbänk.
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 18:34)  Nej det förstår jag att du inte har.
Om man nu tycker så illa om renägande samer att man kräks på dom och förfasar sig över att de får bl.a. rovdjursersättning så förstår jag inte att man samtidigt drar nytta av dem för egen vinning. Och detta inte en enstaka gång! Mig veterligt är det inte heller lagligt med svarthandel (enl Netha är det ju väldigt vanligt förekommande i "trakterna häromkring" hos henne). Du är mästare på att undvika direkta frågor. Jag försöker en gång till, skulle du betala mer än dubbla priset i en affär om du hade möjlighet att handla direkt av renägaren/uppfödaren? gita
Aqvakul
08-05-2011, 20:05
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 20:40)  Du är mästare på att undvika direkta frågor. Jag försöker en gång till, skulle du betala mer än dubbla priset i en affär om du hade möjlighet att handla direkt av renägaren/uppfödaren? gita Ursäkta men det var inte det saken gällde, vilket Stintan förklarat i det inlägg du citerade i ditt senaste inlägg.
*Stintan*
08-05-2011, 20:52
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 20:40)  Du är mästare på att undvika direkta frågor. Jag försöker en gång till, skulle du betala mer än dubbla priset i en affär om du hade möjlighet att handla direkt av renägaren/uppfödaren? gita Jag skulle inte köpa något renkött alls, varken i affär eller direkt av renägaren. Har heller aldrig sålt något kött svart trots att möjliheten funnits.
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 18:34)  Nej det förstår jag att du inte har.
Om man nu tycker så illa om renägande samer att man kräks på dom och förfasar sig över att de får bl.a. rovdjursersättning så förstår jag inte att man samtidigt drar nytta av dem för egen vinning. Och detta inte en enstaka gång! Mig veterligt är det inte heller lagligt med svarthandel (enl Netha är det ju väldigt vanligt förekommande i "trakterna häromkring" hos henne). Japp ... väldigt vanligt förekommande ... och inte heller handlar det om byteshandel som Gita syftar till. Här gäller kontanter. Stintan och Gita m.fl ... ni har ingen aning om skillnad mellan "RENSKÖTARE " och renskötare!
herkules
09-05-2011, 11:09
renkött är inte gott men om det vore det och jag åt det så skulle jag betala exakt vad det kostar över disk. skattefusk går ut över de som redan har det sämre ställt och är inget jag vill bidra till.
CITAT (Aqvakul @ 08-05-2011, 21:05)  Ursäkta men det var inte det saken gällde, vilket Stintan förklarat i det inlägg du citerade i ditt senaste inlägg. Nu ställde jag en rak fråga till Stintan som ju också hon givit ett rakt svar på längre fram i tråden och med det är jag nöjd. Vad jag inte förstår däremot är ditt som det verkar enorma behov att alltid komma med onödiga och snusförnuftiga kommentarer. Gita
*Stintan*
09-05-2011, 12:24
CITAT (Gita @ 09-05-2011, 12:51)  Nu ställde jag en rak fråga till Stintan som ju också hon givit ett rakt svar på längre fram i tråden och med det är jag nöjd. Vad jag inte förstår däremot är ditt som det verkar enorma behov att alltid komma med onödiga och snusförnuftiga kommentarer. Gita Jag tyckte nog att svaret fanns redan i mitt tidigare inlägg fast du valde uppenbarligen att inte vilja se det.
Aqvakul
09-05-2011, 12:29
CITAT (Gita @ 09-05-2011, 12:51)  Nu ställde jag en rak fråga till Stintan som ju också hon givit ett rakt svar på längre fram i tråden och med det är jag nöjd. Vad jag inte förstår däremot är ditt som det verkar enorma behov att alltid komma med onödiga och snusförnuftiga kommentarer. Gita Jag deltog i den här tråden långt innan du hoppade in på ett bananskal..
CITAT (Aqvakul @ 09-05-2011, 13:29)  Jag deltog i den här tråden långt innan du hoppade in på ett bananskal.. Jaha, och...? Gita
Aqvakul
09-05-2011, 13:39
CITAT (Gita @ 09-05-2011, 14:33)  Jaha, och...? Gita och har därmed all rätt att kommentera både bra och dåliga inlägg, eller... Faktum är att tråden, som handlar om rennäringen, hamnat på ett stickspår (köpa/handla svart) och när du envisades att följa det stickspåret trots att Stinten försökte leda dig rätt - då reagerade jag... Ibland är du väldigt snabb att kasta dig in i trådarna och leverera åsikter, utan att se hela sammanhanget...
TV4 Nyhetsmorgon i morse .. där gjordes Renklämma ... lyxigt och dyrt sa de ... Men kanske om man känner nån jägare och får köpa en bit kött billigt!!!! Jägare som jagar ren!!!! Stor koll de har!
Nu har våra sommargäster från Laisvall Laisdalen kommit ,jag ska ta och höra med dom lite,vet att han köppt en hel Ren då och då för att göra Sovlas bla.Jag återkommer med info från dom som lever där uppe och har perspektiv på verkligheten .
Aqvakul
10-05-2011, 06:52
CITAT (Motti @ 10-05-2011, 00:24)  Nu har våra sommargäster från Laisvall Laisdalen kommit ,jag ska ta och höra med dom lite,vet att han köppt en hel Ren då och då för att göra Sovlas bla.Jag återkommer med info från dom som lever där uppe och har perspektiv på verkligheten .  Det finns nog väldigt olika uppfattningar, även bland dem som lever i renbetesområdena...
*Stintan*
10-05-2011, 08:25
CITAT (Motti @ 10-05-2011, 00:24)  Nu har våra sommargäster från Laisvall Laisdalen kommit ,jag ska ta och höra med dom lite,vet att han köppt en hel Ren då och då för att göra Sovlas bla.Jag återkommer med info från dom som lever där uppe och har perspektiv på verkligheten .  Skulle dom på något sätt ha mer perspektiv på verkligheten än andra som lever där uppe?  Folk har nog lika mycket olika åsikter om saker och ting där som på andra håll. Dessutom är det lite knepigt att ha perspektiv när man sitter mitt i smeten. Perspektiv ser man bäst på lite avstånd.
Hevder at gaupa spiste 47 424 rein i fjor!Klipp ur artikeln: Kun 542 drepte dyr kunne dokumenteres, og Fylkesmannen i Finnmark aksepterte et tap på 10 452 dyr basert på skjønn. Forskere antyder at reineiere kan ha oppgitt dødfødsler og aborter som rovdyrtap, men Sara avviser bestemt at det svindles med rovdyrerstatningen. Till Norrbotten har flyttad varg vandrat tillbaka ... nu ansöker samerna om att få skjuta den direkt! Inga rovdjur ska få finnas i skog och mark ... bara renar.
CITAT (Aqvakul @ 09-05-2011, 14:39)  och har därmed all rätt att kommentera både bra och dåliga inlägg, eller... Faktum är att tråden, som handlar om rennäringen, hamnat på ett stickspår (köpa/handla svart) och när du envisades att följa det stickspåret trots att Stinten försökte leda dig rätt - då reagerade jag... Ibland är du väldigt snabb att kasta dig in i trådarna och leverera åsikter, utan att se hela sammanhanget... Ja, just det, rättning i leden! Är du sån i verkliga livet också? Utanför arbetstid menar jag förstås. Nu är det ju ändå så att om man inte tillåter stickspår och associationer, dvs. att det ena leder till det andra, då blir det väldigt enkelspåriga och trista samtal. I det här fallet var det ju så att jag kommenterade ett inlägg om svarthandel vilket ju fler än jag faktiskt gjorde och då, naturligtvis, måste magistern gripa in. Kommentera/besvara gärna mina inlägg i sak, men låt mig välja vad jag vill kommentera eller vilka ämnen jag vill ta upp. Gita
Aqvakul
15-05-2011, 07:11
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 06:18)  Ja, just det, rättning i leden! Är du sån i verkliga livet också? Utanför arbetstid menar jag förstås. Nu är det ju ändå så att om man inte tillåter stickspår och associationer, dvs. att det ena leder till det andra, då blir det väldigt enkelspåriga och trista samtal. I det här fallet var det ju så att jag kommenterade ett inlägg om svarthandel vilket ju fler än jag faktiskt gjorde och då, naturligtvis, måste magistern gripa in. Kommentera/besvara gärna mina inlägg i sak, men låt mig välja vad jag vill kommentera eller vilka ämnen jag vill ta upp. Gita Ditt inlägg bestod i att du krävde att Stintan skulle svara på en fråga som hon redan svarat på och som dessutom knappast var relevant för huvuddiskussionen. Jag undrar just vem som försökte styra och ställa?
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 08:11)  Ditt inlägg bestod i att du krävde att Stintan skulle svara på en fråga som hon redan svarat på och som dessutom knappast var relevant för huvuddiskussionen. Jag undrar just vem som försökte styra och ställa? Hörru magistern, varför inte låta Stintan svara för sig? Det klarar hon alldeles utmärkt. Och varför inte sluta med ditt ständiga tillrättavisande, för du förstår att om jag vill ställa en fråga till Stintan eller till någon annan så gör jag det ,oberoende av magisterns pekpinnar för det angår helt enkelt inte magistern. Gita
Aqvakul
15-05-2011, 08:21
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 09:18)  Hörru magistern, varför inte låta Stintan svara för sig? Det klarar hon alldeles utmärkt. Och varför inte sluta med ditt ständiga tillrättavisande, för du förstår att om jag vill ställa en fråga till Stintan eller till någon annan så gör jag det ,oberoende av magisterns pekpinnar för det angår helt enkelt inte magistern. Gita Varför refererar du alltid till mitt yrke, inte så sakligt va... Vad jag vet så är det ett öppet forum, där man besvarar vilka inlägg man vill - tryckfriheten är grundlagsskyddad i vårt land, tack och lov...
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 09:21)  Varför refererar du alltid till mitt yrke, inte så sakligt va...
Vad jag vet så är det ett öppet forum, där man besvarar vilka inlägg man vill - tryckfriheten är grundlagsskyddad i vårt land, tack och lov... Varför jag refererar till ditt yrke? Helt enkelt för att du ständigt kommer med tillrättavisningar och pekpinnar och det är säkert helt OK och kanske befogat på din arbetsplats men inte utanför och att det är ganska tröttsamt (men också en aning komiskt) med alla dessa påpekande (uppfostringsförsök) på mellanstadienivå. Betr. tryckfriheten så har du naturligtvis din fulla rätt att fortsätta på inslagen väg, precis som jag har exakt samma rätt att ställa vilka frågor jag vill till vem jag vill samt att bemöta precis vilka inlägg jag vill och/eller hoppa in i en tråd precis när jag vill. Gita
Gunilla T
15-05-2011, 08:46
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 09:21)  Varför refererar du alltid till mitt yrke, inte så sakligt va... Pssst Aqva.....härskarteknik .....
CITAT (Gunilla T @ 15-05-2011, 09:46)  Pssst Aqva.....härskarteknik ..... Ja visst är det en form av härskartaktik att ständigt tillrättavisa och t.ex ha synpunkter på vilka frågor som får ställas eller vilka inlägg som får bemötas.. Gita
Aqvakul
15-05-2011, 08:50
Gita! Jag undanber mig bestämt ytterligare referenser till mitt yrke, eftersom du bara använder det i syfte att förlöjliga mig. Försök att vara lite professionell och saklig!
Gunilla T
15-05-2011, 09:04
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 09:50)  Ja visst är det en form av härskartaktik att ständigt tillrättavisa och t.ex ha synpunkter på vilka frågor som får ställas eller vilka inlägg som får bemötas.. Gita Inte alls  däremot är förlöjliganden och anklagelser om något man inte kan värja sig mot härskartekniker...
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 09:50)  Gita! Jag undanber mig bestämt ytterligare referenser till mitt yrke, eftersom du bara använder det i syfte att förlöjliga mig. Försök att vara lite professionell och saklig! Jaha, precis som du menar du? Visst kan jag sluta att refera till ditt yrke men då tycker jag också att du kan sluta upp med att utöva ditt yrke i tid och otid.Varken jag eller någon annan här är dina elever och dina "pekpinnar" tillför sällan något, något jag tycker du borde tänka lite mer på. När det gäller saklighet kanske du också skulle kunna bemöta i sak istället för att ha synpunkter på när man hoppar in i tråd, vilka inlägg man väljer svara på eller vilka frågor man ställer och till vem man ställer dem. Undantaget förstås om frågor eller inlägg är riktade direkt till dig. Gita
Aqvakul
15-05-2011, 09:16
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 10:09)  Jaha, precis som du menar du? Visst kan jag sluta att refera till ditt yrke men då tycker jag också att du kan sluta upp med att utöva ditt yrke i tid och otid.Varken jag eller någon annan här är dina elever och dina "pekpinnar" tillför sällan något, något jag tycker du borde tänka lite mer på. När det gäller saklighet kanske du också skulle kunna bemöta i sak istället för att ha synpunkter på när man hoppar in i tråd, vilka inlägg man väljer svara på eller vilka frågor man ställer och till vem man ställer dem. Undantaget förstås om frågor eller inlägg är riktade direkt till dig. Gita Lägg ner nu Gita!
Gunilla T
15-05-2011, 09:19
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 10:09)  Jaha, precis som du menar du? Visst kan jag sluta att refera till ditt yrke men då tycker jag också att du kan sluta upp med att utöva ditt yrke i tid och otid.Varken jag eller någon annan här är dina elever och dina "pekpinnar" tillför sällan något, något jag tycker du borde tänka lite mer på.När det gäller saklighet kanske du också skulle kunna bemöta i sak istället för att ha synpunkter på när man hoppar in i tråd, vilka inlägg man väljer svara på eller vilka frågor man ställer och till vem man ställer dem. Undantaget förstås om frågor eller inlägg är riktade direkt till dig. Gita Ordet borde är vad man brukar kalla "föräldraord" och, om det används från en vuxen person till en annan vuxen blir den största pekpinnen av alla. Man kan nästan se pekfingret i luften eller hur?
Aqva, att lämna ut någons namn är väl ändå att bryta mot alla forumregler, att du inte skäms! Hur lågt tillåter du dig att sjunka, har du någon nedre gräns? Och du uttalar dig om saklighet och professionalism! Visst, ett effektivt men också oerhört osnyggt sätt att få mig att lämna forumet. Gita P.s Administratören tog bort mitt namn i ditt inlägg, tack för det!
Vargen är skjuten!Redan på söndagförmiddagen hittades vargen och sköts just i närheten av den plats där helikoptern plockade upp den när den skulle flyttas till norra Dalarna.
Aqvakul
15-05-2011, 11:22
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 10:35)  Aqva, att lämna ut någons namn är väl ändå att bryta mot alla forumregler, att du inte skäms! Hur lågt tillåter du dig att sjunka, har du någon nedre gräns? Och du uttalar dig om saklighet och professionalism! Visst, ett effektivt men också oerhört osnyggt sätt att få mig att lämna forumet. Gita P.s Administratören tog bort mitt namn i ditt inlägg, tack för det! Om du slutar att kalla mig magistern så ska jag sluta kalla dig vid ditt riktiga namn.. Om du nu vill vara anonym så föreslår jag att du själv raderar i de inlägg där du själv använt både ditt förnamn och ditt efternamn... Mvh Anders
herkules
15-05-2011, 11:34
CITAT (netha @ 15-05-2011, 12:15)  Vargen är skjuten!Redan på söndagförmiddagen hittades vargen och sköts just i närheten av den plats där helikoptern plockade upp den när den skulle flyttas till norra Dalarna. det kunde ju inte gått på annat sätt, hade de inte fått skyddsjakt på vargen så hade den skjutits ändå. usch och fy f-n!
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 12:22)  Om du slutar att kalla mig magistern så ska jag sluta kalla dig vid ditt riktiga namn.. Om du nu vill vara anonym så föreslår jag att du själv raderar i de inlägg där du själv använt både ditt förnamn och ditt efternamn...
Mvh Anders Nu har ju jag, till skillnad från dina stackars eventuella elever, möjlighet att helt välja bort sådana personer som du. Så du kan lungt fortsätta med dina besserwissriga pekpinnar och självklara snusförnuftigheter. Svejs tills vidare! Gita
Aqvakul
15-05-2011, 13:35
CITAT (Gita @ 15-05-2011, 14:07)  Nu har ju jag, till skillnad från dina stackars eventuella elever, möjlighet att helt välja bort sådana personer som du. Så du kan lungt fortsätta med dina besserwissriga pekpinnar och självklara snusförnuftigheter. Svejs tills vidare! Gita Varför alla dessa skällsord? Du vet inget om mina elever, som kanske gillar sin lärare. Jag har bett dig upprepade gånger att sluta med att referera till och förlöjliga min yrkesroll... (Varför raderar du inte ditt fullständiga namn, inkl. efternamnet, från dina egna inlägg, om det nu är så känsligt. Vad Gita är smeknamn för, är ju ganska självklart...)
Fjant och sandlåda måste jag säga om ordväxlingen mellan er två Aquakul och Gita ... Vuxna människor som käbblas likt femåringar som slåss om spade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|