Du gör mig faktiskt ganska intresserad. Åt du mycket råa flingor och andra spannmålsprodukter?
Har för mig att du berättat tidigare att du bantat men jag kanske minns fel. Tränar man så mycket så brukar man ju inte behöva banta precis.
Har för mig att du berättat tidigare att du bantat men jag kanske minns fel. Tränar man så mycket så brukar man ju inte behöva banta precis.
Jag drog bara olika exempel från livet i helhet. Träningsperioden var när jag var yngre, tränade och tävlade väldigt mycket men ändå var jag krallig. Oavsett hur mycket jag tränade så byggde jag upp muskler men blev inte av med fettet. Redan som 9-åring så var jag medveten om att jag ville bli av med fettet och förde matdagbok, stoppade fingrarna i halsen när jag "syndat" med att dricka oboy. Jag tror att allt i kombination ligger i botten till viktproblemen, dessa ständiga försök att bli "smal och snygg", vilket resulterat i slutändan att kroppen spårar ur så fort man petar i sig halvhyggligt "normal" kost.
Jag har under mitt liv levt perioder inom alla varianter, ren kost, gi, kurs i kost och näringslära a la livsmedelsverket, danska rikshospitalet stoftstiffekur eller vad den hette, viktväktarna, viktklubben, nutrilett, utan socker a la Bitten, alla funkar. En period. Förr eller senare så vill man äta mat utan att tänka på vad varje matbit inkluderar, då spårar kroppen ur direkt och jag kan inte hantera ett liv med att ständigt försöka och tänka på exakt vad man äter. Man orkar inte. Mina erfarenheter av slv så blev det hunger, kolhydrater triggar helt enkelt igång mig och det blir ingen bestående mättnad. Magen kurrar ganska omgående. Kanske just för att mitt kropp har haft ett liv av misshandel?
För att ta rekommendationerna som är med smör till barn så de allra minsta ska ha fullfeta produkter. Anledningen till att de sen rekommenderar mer lätta varianter när barn blir större är att det just baseras på ett snitt vad vi svenskar äter. Det säljs si och så mycket färdigmat med den fettmängden och om dagens snitt ska bli bra så måste dessa produkterna vara av ett fettsnålare alternativ. Men jag som mamma som inte gav mina barn färdigmat utan körde klassisk kött/potatis/grönsaker/sallad så fanns det ingen anledning att ge lättprodukter till mina barn. Och ser man ur det perspektivet så blir ju rekommendationerna helt uppåt väggarna, för det kan ju resultera att barn får för lite helt enkelt. Där finns en bov när det kommer till viktminskning, att vissa som försöker vara medvetna och ej är pålästa om dagsintaget och äter produkter från grunden med lättprodukter så blir fördelningen för lite, var ett flertal på kursen som insåg det.