|
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 09:18)  Vem skall vi ha som president då? Det blir ju vårt ansikte utåt, så det måste vara en värdig och folkkär person, gärna någon som har kontakter på hög nivå internationellt. Personligen anser jag Carl Bildt vara ett klockrent val. Nej nej, inte Bildt för guds skull! Jan Eliasson är den som skulle passa bäst i mitt tycke.
*Stintan*
05-06-2011, 08:25
 samma tanke här. Svar på Red Tops inlägg.
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2011, 09:25)   samma tanke här. Ja visst är han något av Sveriges största/enda statsmän man kan hitta, jag diggar honom starkt.
Huggorm
05-06-2011, 08:31
CITAT (Mollis @ 05-06-2011, 09:30)  Ja visst är han något av Sveriges största/enda statsmän man kan hitta, jag diggar honom starkt. Herr gam?
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 09:31)  Herr gam? Herr Eliasson
*Stintan*
05-06-2011, 08:34
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 09:31)  Herr gam?
Aqvakul
05-06-2011, 08:50
Jan Eliasson for king!
Huggorm
05-06-2011, 09:09
Jag står verkligen inte ut med den vresige Eliasson. Kan inte den rödgröna sidans kandidat vara Thomas Bodström i stället?
*Stintan*
05-06-2011, 09:12
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 10:09)  Jag står verkligen inte ut med den vresige Eliasson. Kan inte den rödgröna sidans kandidat vara Thomas Bodström i stället? Bevare mig väl!
Törnsångare
05-06-2011, 14:21
CITAT (Aqvakul @ 05-06-2011, 09:50)  Jan Eliasson for king!  Jag är på!
Skall vi ha en president utan makt så kan man ju ta vilket stolpskott som helst. Skall han ha makt så måste han ju tillhöra något politiskt parti och statsministerposten försvinner. Sahlin har sagt att hon inte vill ha ett nytt arbete så hon är ute ur leken. Finns massor av avdankade politiker som man kan damma av och använda sig av till att klippa band och hålla tråkiga tal.
Huggorm
05-06-2011, 16:36
CITAT (gnon49 @ 05-06-2011, 17:25)  Skall vi ha en president utan makt så kan man ju ta vilket stolpskott som helst. Skall han ha makt så måste han ju tillhöra något politiskt parti och statsministerposten försvinner. Sahlin har sagt att hon inte vill ha ett nytt arbete så hon är ute ur leken. Finns massor av avdankade politiker som man kan damma av och använda sig av till att klippa band och hålla tråkiga tal. Göran Persson skulle nog ställa upp om han bara fick bra betalt.
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 17:36)  Göran Persson skulle nog ställa upp om han bara fick bra betalt. Blir nog billigare att behålla kungahuset.
Också Ofelia
06-06-2011, 22:48
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 09:18)  Vem skall vi ha som president då? Det blir ju vårt ansikte utåt, så det måste vara en värdig och folkkär person, gärna någon som har kontakter på hög nivå internationellt. Personligen anser jag Carl Bildt vara ett klockrent val. Ingemar Stenmark for President!
Aqvakul
06-06-2011, 22:53
CITAT (Också Ofelia @ 06-06-2011, 23:48)  Ingemar Stenmark for President! Han hade nog tyvärr varit omöjlig att övertala..
Gossen Ruda
07-06-2011, 11:47
Hoppar in sent i tjafset men så är det när jag sitter i stugan och kurar. Skall dock skaffa bredband dit så ni slipper mig inte ens när jag är där. Beträffande monarkin så kan man väl behålla den som en relik, lite kul. Beträffande mediedrevet så har det totalt spårat ur, vad kungen gjort och gör privat är hans ensak. Dags att börja granska journalisterna istället, betvivlar att de är några helgon. Fram med dynggreparna och spionkamrorna.
Gick han dit som privatperson eller som representat för hovet?
Som privatperson gör han väl som alla vi andra.
Vilket är värst, att driva en svartklubb eller att besöka en?
Red Top
07-06-2011, 15:51
Lägg ner den här tråden nu.
Det är ju inte ens fastställt att karlstackaren var på porrklubb för 30-40 år sedan.
Håller helt med Rudan. Dags att börja granska journalisterna i stället.
Om alla deras artiklar bygger på uppgifter från den kriminella världen, kan de lika gärna börja i den branschen i stället för att löpa/jaga efter människor som har ungdomssynder i garderoben. Det behövs säkert fler indrivare.
Deras skriverier saknar ju all trovärdighet.
Aqvakul
07-06-2011, 16:22
Medias frosande i historierna är osmaklig, men det finns bitar som bör granskas: Ljuger kungen? Har han direkt eller indirekt kontakt med yrkeskriminella? Kungen har rätt till ett privatliv, men han är också statschef och en symbol och ett föredöme för nationen.
Farbror Blå
07-06-2011, 16:37
Man bör betänka ett kardinalfel som uppstår i diskussioner på nät och i media: Om kungen gör nåt fel. börjar vi tala om monarkins vara eller inte vara..
Jaha, som Om fredrik reinfeldt gör nåt dumt, ska vi då ifrågasätta det demokratiska systemet? Ska vi lagstifta bort statsministerposten?
Börja med att skilja på olika frågor.
Sedan kan jag bara säga att jag är monarkist, dvs vill ha monarki. Kungen verkar vara en trevlig prick. Att han gjort dumma saker avslöjades i en bok i höstas. Sedan kommer nu denna skandal om bilder.. VADDÅ DENNA?? Hänger ju i såna fall ihop med det som framkom i boken, eller?
Jag är benägen att förlåta honom även om han varit på porrklubb.
Eller ska vi avskeda alla ministrar, fackpampar och handelsresande som frekvernmterat sådana etablissemang också?
merlin68
07-06-2011, 19:20
CITAT (Farbror Blå @ 07-06-2011, 17:37)  Man bör betänka ett kardinalfel som uppstår i diskussioner på nät och i media: Om kungen gör nåt fel. börjar vi tala om monarkins vara eller inte vara..
Jaha, som Om fredrik reinfeldt gör nåt dumt, ska vi då ifrågasätta det demokratiska systemet? Ska vi lagstifta bort statsministerposten?
Börja med att skilja på olika frågor.
Sedan kan jag bara säga att jag är monarkist, dvs vill ha monarki. Kungen verkar vara en trevlig prick. Att han gjort dumma saker avslöjades i en bok i höstas. Sedan kommer nu denna skandal om bilder.. VADDÅ DENNA?? Hänger ju i såna fall ihop med det som framkom i boken, eller?
Jag är benägen att förlåta honom även om han varit på porrklubb.
Eller ska vi avskeda alla ministrar, fackpampar och handelsresande som frekvernmterat sådana etablissemang också? Reinfeldt på porrklubb? Vilka rubriker DET skulle ge  !!! Och bilderna när Filippa jagar honom med brödkavel
Överbölingen
07-06-2011, 19:22
Bevare oss för presidenter. Storvulna uppkomlingar med habegär. Allt för få av dem är OK. Den reella makten ligger hos stads- eller premiärministrarna. Och där kan det gå snett också. Vårt land har haft tur trots Göran Persson. Äntligen har han insett den rätta vägen i ett monetärt samhälle.
Farbror Blå
07-06-2011, 21:39
CITAT (merlin68 @ 07-06-2011, 20:20)  Reinfeldt på porrklubb? Vilka rubriker DET skulle ge  !!! Och bilderna när Filippa jagar honom med brödkavel  Hihi, ja när Filippa jagar mej, så.. öööh jagar FREDRIK, menar jag.. / Farbror Blå
Pappa Piraten
07-06-2011, 22:56
Jag har aldrig förstått varför vi har denna monark. Än idag så förstår jag det inte riktigt. Och jag har aldrig varit nått stort fan av Kungen. Men nu när han har blivit lite mer Rock 'n Roll i mina ögon så gillar jag monarken desto mer. Även bakom lykta dörrar samt en hel stab som gör allt i sin makt för att få kungahuset till att glänsa och gnistra i all sin prakt finns där en liten gnutta smuts och det är detta som gör att jag gillar monarken desto mer.
Granska Kungen, visst varför inte, men till vilken nytta? Vad har han för makt egentligen? Nä då ser jag hellre en häxjakt med tång och blåslampa efter dagens politiker. Människor med makt ska granskas och ifrågasättas, människor utan makt...njä.
sommarhumla
08-06-2011, 05:46
CITAT (Farbror Blå @ 07-06-2011, 22:39)  Hihi, ja när Filippa jagar mej, så.. öööh jagar FREDRIK, menar jag..
/ Farbror Blå [attachment=61408:rollingpin.gif]
Aqvakul
08-06-2011, 07:59
Eslövs äldsta, en 103-åring som skulle få träffa kungen på nationaldagen som en del i stadens 100-årsfirande, slog huvudet på spiken: "De är inte så begåvade i den familjen"
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2011, 08:59)  Eslövs äldsta, en 103-åring som skulle få träffa kungen på nationaldagen som en del i stadens 100-årsfirande, slog huvudet på spiken: "De är inte så begåvade i den familjen"
Red Top
08-06-2011, 09:49
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2011, 08:59)  Eslövs äldsta, en 103-åring som skulle få träffa kungen på nationaldagen som en del i stadens 100-årsfirande, slog huvudet på spiken: "De är inte så begåvade i den familjen" Oförskämt! Man är inte mindre begåvad för att man lider av dyslexi. Själv tycker jag att t ex Viktoria visar en strålande begåvning på många plan. Stäng tråden!
Aqvakul
08-06-2011, 09:53
CITAT (Red Top @ 08-06-2011, 10:49)  Oförskämt!
Man är inte mindre begåvad för att man lider av dyslexi. Själv tycker jag att t ex Viktoria visar en strålande begåvning på många plan.
Stäng tråden! Kommer osökt att tränka på HC Andersens "Kejsarens nya kläder"... I kungens fall handlar det nog om lika mycket bristande "intelligens" som dyslexi, tyvärr.. Varför ska just denna tråden stängas och varför ska du bestämma det?
*Stintan*
08-06-2011, 10:09
Finns många som lider av bristande intelligens
Red Top
08-06-2011, 10:13
Skitsnack i alla former är lågt. Oavsett vem det berör. Ännu värre om man snackar skit om en person man inte känner och som på intet sätt har någon inverkan på ens privatliv eller i övrigt påverkar vad som sker i samhället.
Att vara emot ett speciellt statsskick är en sak. Att snacka skit om en enskild befattningshavare och hans familj är lågt.
Att uttala sig om okända personers begåvningsstatus tyder inte heller på någon högre intelligens.
ilPadrino
08-06-2011, 10:19
Vi kanske kan hyra in Berlusconi, för han lär väl bli arbetslös snart?  När det gäller unken kvinnosyn så tror jag inte det spelar någon roll om vi har kungar, presidenter, kejsare eller byhövdingar. Kungen och även Viktoria har väl överlag skött sig ganska bra som representanter för landet jämfört med många andra höjdare i världen... Man vet vad man har men aldrig vad man får.
Aqvakul
08-06-2011, 13:06
CITAT (Red Top @ 08-06-2011, 11:13)  Att uttala sig om okända personers begåvningsstatus tyder inte heller på någon högre intelligens. fast kungen är väl inte precis okänd...
*Stintan*
08-06-2011, 13:26
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2011, 14:06)  fast kungen är väl inte precis okänd... Så du tycker att skvaller och skitsnack är det rätta att lyssna på för att bedöma någons begåvning/intelligens?
Aqvakul
08-06-2011, 13:31
CITAT (*Stintan* @ 08-06-2011, 14:26)  Så du tycker att skvaller och skitsnack är det rätta att lyssna på för att bedöma någons begåvning/intelligens? Har jag väl aldrig påstått. Läs mina tidgare inlägg och begrunda. Jag står givetvis för mina påståenden att kungen skulle hamna lågt på ett vanligt IQ-test (grundar sig på vad jag sett av honom under hans snart 38 regeringsår) och att kungen och hovet har hanterat den usla boken, och mediauppmärksamheten i samband med denna, på ett väldigt dåligt sätt.
Huggorm
08-06-2011, 17:21
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2011, 14:31)  Har jag väl aldrig påstått. Läs mina tidgare inlägg och begrunda. Jag står givetvis för mina påståenden att kungen skulle hamna lågt på ett vanligt IQ-test (grundar sig på vad jag sett av honom under hans snart 38 regeringsår) och att kungen och hovet har hanterat den usla boken, och mediauppmärksamheten i samband med denna, på ett väldigt dåligt sätt. Vilken IQ man har är inte alltid enkelt att se på en person, och ännu värre genom den bild media förmedlar. Själv maxade jag mensas inträdesprov, men de flesta betraktar mig ändå som en obildad bonnläpp på grund av mina bristande sociala förmågor. Och hög IQ är inte ens något som krävs för att vara en bra monark.
Kungafamiljens utbildning följer ju en helt annan mall än gemene man. Dom utbildas för ett uppdrag som oftast är livslångt. Uppdraget spänner över hela världen, alla kulturer, och kan aldrig jämföras med den vanliga utbildning o yrkeslivet som gäller för oss andra.IQ eller inte så har ju vår kung hitintills representerat Sverige så som han blivit ålagd. Och Kronprinsessan lär göra det än bättre genom sin person o gedigna utbildning. Att vara ordblind kan inte vara en dans på rosor. Förr dumförklarades många. Tyvärr händer det nog fortfarande.
ingrid fuxwall
08-06-2011, 21:29
När jag gick i skolan fick jag lära mig att det spelade ingen roll om kungen var kung eller inte -Sverige hade lånat pengar av en Bernadot och att apanage eller vad det nu heter är en slags återbetalning på lånet och att det skulle betalas ut oavsett om de har titeln kung/drottning eller ...
Kanske hade min lärare missförstått något men det var i alla fall det han lärde ut - Någon som har åsikt?
Aqvakul
08-06-2011, 22:07
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-06-2011, 22:29)  När jag gick i skolan fick jag lära mig att det spelade ingen roll om kungen var kung eller inte -Sverige hade lånat pengar av en Bernadot och att apanage eller vad det nu heter är en slags återbetalning på lånet och att det skulle betalas ut oavsett om de har titeln kung/drottning eller ...
Kanske hade min lärare missförstått något men det var i alla fall det han lärde ut - Någon som har åsikt? Det finns en uns av sanning i denna historia, men egentligen är den helt osann. Den förste Bernadottens (sedemera Carl XIV Johan) ombud vid riksdagen 1810 lovade att denne skulle lösa Sveriges statsskuld om han utsågs till kronprins. Denna penningtransaktion skedde dock aldrig men Jean Baptiste Bernadotte blev ändå vald... (Huggorm! Jag har aldrig betvivlat att du har hög intellektuell kapacitet. Nej, man behöver inte vara särskilt intelligent för att bli en bra monark, men är man klent begåvad och har svårt att uttrycka sig så hamnar man lätt i blåsvädret gentemot media.)
KatteLatte
10-06-2011, 06:49
Hmmmm - är rätt kluven här.
Oavsett vad man själv skulle gjort eller inte så har han väl inte gjort nåt olagligt. Och han är väl människa som alla andra så även han kan ju göra saker som i efterhand visar sig varit indre smarta.
Vill han egentigen inte vara kung utan om han skulle abdikera (eller om man skulle införa republik) skulle det fortfarande finnas ett intresse från skvallerpressen. Så man frå inse att den stackars människan är dömd til mediabevakning livet ut oavsett vad han gör och hur kul är sannolikt det?
Och granskar man ågon tillräckligt noga kommer man alltid att finna något att klanka på; kolla bara på söndagsbilagorna ibland. "Ooops, Britneys skor var 2 nummer för stora". Vem bryr sig egentligen, men också hur mår den som utsätts för sånt?
Problemet är ju främst att han får skattebetalarnas pengar för att sköta sig..... Och då skall kanske inte de pengarna gå till kaffefkickor och vilda fester; absolut inte när det skall sparas och prioriteras så hårt på alla andra håll..
Sannolikt hadlar det om någon som är litet blåögd, och fartblind och har hamnat i en miljö som tänjer på gränserna. Omgiven av folk som har dåligt omdöme och där ingen säger ifrån.
Är nog av princip repblikan, men även om jag läst "motvillige monarken" så kan jag inte påstå attd en boken har gjort mi mer negativ till kungahuset.
*Stintan*
10-06-2011, 08:04
Skattebetalarnas pengar räcker nog till kungen utan att vi andra behöver svälta av den anledningen. Då är det värre med alla avdankade riksdagsmän som lever på skattepengar av ren bekvämlighet för att dom tror sig vara för fina för att skaffa ett vanligt jobb trots att dom har utbildning. Mellan 40 - 50 000 i månaden sitter dom och uppbär! Lärare, socionom, advokat, civilingenjör och jag vet inte vad. Kostnad hittills i år 40 miljoner om jag inte hörde helt fel. Konstigt att inte dom måste vara anmälda hos arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknades förfogande.
F´låt blev visst lite OT men det silas mygg och sväljs kameler tycker jag.
Anki på Öland
10-06-2011, 08:23
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2011, 09:04)  ..............men det silas mygg och sväljs kameler tycker jag. Huvudet på spiken!! Och inte 17 är dom alla så klanderfria, varken när dom representerar landet eller privat!
Jag tycker att även Kungar kan få roa sig också det är väl ganska männskligt att få göra det !man kan ju tycka att om han nu var på porrklubb så var han ju där som privatperson efter arbetstidens slut, sådant som kungen och hans familj gör på sin fritid är privat det tycker jag journalister ska respektera .Man undrar vem som vinner mest på skriverierna  inte är det Kungen och Drottningen i alla fall .De måste haft ett helvete nu !först kopplas Drottningens familj ihop med nazister och sedna kopplas Kungen ihop med kriminella ,kan det verkligen vara en tillfällighet  Vissa tidningar har i alla fall tjänat storkovan på en massa lösa rykten lögner och dålig journalistik .
Piccante
10-06-2011, 13:08
CITAT (Motti @ 10-06-2011, 13:18)  Jag tycker att även Kungar kan få roa sig också det är väl ganska männskligt att få göra det !man kan ju tycka att om han nu var på porrklubb så var han ju där som privatperson efter arbetstidens slut, sådant som kungen och hans familj gör på sin fritid är privat det tycker jag journalister ska respektera .Man undrar vem som vinner mest på skriverierna  inte är det Kungen och Drottningen i alla fall .De måste haft ett helvete nu !först kopplas Drottningens familj ihop med nazister och sedna kopplas Kungen ihop med kriminella ,kan det verkligen vara en tillfällighet  Vissa tidningar har i alla fall tjänat storkovan på en massa lösa rykten lögner och dålig journalistik . Håller inte alls med dig. Vissa ämbeten går inte att kombinera med ett "privatliv" där man är helt annorlunda som person. Kungen är alltid en symbol för monarkin och den kontinuitet som det sägs ge oss. Som bärare av en institution kan han inte t.ex. vara nazist, sexist, pyroman, homofob eller what ever eftersom hans handlingar alltid kommer ses som kungens handling och inte som private Tjabo.
Jag håller inte med dig !en monark i dag ska väl leva med i tiden och få ha sitt privatliv eller ska inte får ha ett privatliv.Jissa på hur många män i Sverige som varit på Porrklubbar eller strippklubbar när inte frugan eller sambon varit med ?inte hängs dom ut i pressen inte raseras hela deras privatliv eller deras barns liv.Känner verkligen med Kungen och hans familj själv skulle jag och min familj inte vilja bli utsatt för denna hettsjakt och bli till allmänt åtlöje,det är ju lika hemskt som för i tiden när folk blev förföljda och satta i stupstock så alla kunde kasta ägg och spotta på dom ,fast nu gör vi allt det här i media istället.
Piccante
10-06-2011, 19:35
CITAT (Motti @ 10-06-2011, 20:31)  Jag håller inte med dig !en monark i dag ska väl leva med i tiden och få ha sitt privatliv eller ska inte får ha ett privatliv.Jissa på hur många män i Sverige som varit på Porrklubbar eller strippklubbar när inte frugan eller sambon varit med ?inte hängs dom ut i pressen inte raseras hela deras privatliv eller deras barns liv.Känner verkligen med Kungen och hans familj själv skulle jag och min familj inte vilja bli utsatt för denna hettsjakt och bli till allmänt åtlöje,det är ju lika hemskt som för i tiden när folk blev förföljda och satta i stupstock så alla kunde kasta ägg och spotta på dom ,fast nu gör vi allt det här i media istället. Nu är ju inte andra män i regel offentliga personer som är betalda av skattemedel för att ständigt vara ett ansikte utåt. Anser du alltså att det är helt okej om kommunalrådet i din kommun, en generaldirektör eller Fredrik Reinfeldt på arbetstid går på strippklubb och dessutom umgås med kriminella?
*Stintan*
10-06-2011, 19:42
CITAT (Motti @ 10-06-2011, 20:31)  Jag håller inte med dig !en monark i dag ska väl leva med i tiden och få ha sitt privatliv eller ska inte får ha ett privatliv.Jissa på hur många män i Sverige som varit på Porrklubbar eller strippklubbar när inte frugan eller sambon varit med ?inte hängs dom ut i pressen inte raseras hela deras privatliv eller deras barns liv.Känner verkligen med Kungen och hans familj själv skulle jag och min familj inte vilja bli utsatt för denna hettsjakt och bli till allmänt åtlöje,det är ju lika hemskt som för i tiden när folk blev förföljda och satta i stupstock så alla kunde kasta ägg och spotta på dom ,fast nu gör vi allt det här i media istället. Du måste ha en väldigt konstig syn på svenska män, porrklubbar och stripklubbar. Varför ska det vara OK att springa på sånt?
Jag vet att många män i Sverige går på tex Strippklubbar särskillt när de är på mässor utomlands det är liksom gängse att gå ut med affärsbekanta på det och då även porrklubbar,finns säkert undantag men de är nog få i det gebitet.Min man har varit på mässor i England Italien och Tyskland de flesta av dom går på Strippklubbar och Porrklubbar en del även på horhus väldigt vanligt faktiskt,den värsta historien min man berättade var en trebarnspappa som hade en bebis hemma på 3 månader !han var på horhus flera gånger under Hanovermässan,resten av mässbesökarna var på ett ställe som hette Karusellen där det var stripp och porr på scenen varje halvtimma !de flesta fruar trodde att Karusellen var en pub ?och många fruar tror nog det än.Min man har alltid berättat vad han gjort och vad han varit på under mässorna ,det finns många kvinnor som litar på sina män men de borde inte va lika tillitsfulla när det gäller mässbesök utomlands eller i Sverige.
*Stintan*
10-06-2011, 20:24
Ja det säger ju allt om vilken kvinnosyn dom karlarna har. Ingen tvingar dom ju att besöka såna ställen och det finns annat att besöka. Dom borde kanske ta med sig kvinnliga medarbetare när dom åker på mässor. Vad får dig att tro att inte andra karlar berättar var dom varit?
Monica zon 1
10-06-2011, 20:33
"vad har ni för tankar om vår Kung just nu?"
Stackars man....och även övriga familjen. Vara född till ett liv i offentlighet, han har nog gjort så gott han kan.
Fantastiskt att det han nu gjort eller inte gjort för 30 år sedan (vilket vet jag inte för jag var inte där) men att det skapar rubriker i massor idag! Jag tycker synd om karln, skulle inte vilja byta mig till ett liv i offentlighetens ljus.
Jag har själv åsikten att vårt kungahus gör ett fantastiskt reprsentations jobb för Sverige i många olika sammanhang. Jag skulle aldrig vilja byta med dem, var man än går, vad man än gör så ska x antal personer titta på och ha synpunkter på ALLT!
Jag gör hellre som Ferdinand, sätter mig o luktar på mina blommor....Den valmöjligheten tror jag inte att någon i vårt kungahus har oaktat hur gärna de skulle vilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|