Sidor: 1, 2, 3, 4
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2011, 08:42) *
Det finns en liten men högljudd falang på forumet som absolut skall pracka på andra sin uppfattning om hur man skall sköta sin trädgård och användningen av "gifter".

Ja, och så är det den stooora falangen bestående av ... Gossen Ruda...? Och? Javisst ja, alla de räddhågsna och skamsna som PM:ar Ruda i hemlighet. Vilket bör vara majoriteten då? Hihi, ibland är du rolig Ruda smile.gif

Man kan också vända på det och säga, att det finns en liten falang här (en person) som högljutt, stort, och envist VÄGRAR säga att det KAN finnas två sidor av användandet av Round Up.

För mig är det vad det handlar om!!!

I slutänden väljer människor själva. Vi kan inte pracka på någon vare sig det ena eller det andra.

Men låt för Guds skull människor få ett relevant UNDERLAG för sina val!!

Du Gossen Ruda påstår att det ALDRIG NÅGONSIN, varken nu eller senare, är eller kommer att finnas några som helst skadeverkningar av användandet av Round Up.

Eftersom du kategoriskt påstår detta i alla trådar där du rekommenderar RU, och lika kategoriskt utesluter all annan information (eftersom DU inte tror på den), tycker jag själv att det är ganska vettigt att ge den informationen. Sedan får du gärna kalla det "en liten högljudd falang".

Fram för Den Lilla Högljudda Falangen biggrin.gif wub.gif så människor får underlag att göra sina egna val!
Gossen Ruda
Nejdå, men jag påstår att ingen ännu har påvisat att det vid normal användning i trädgårdsbruk har orsakat någon skada eller kan tänkas orsaka skada. Vad bönder sysslar med ibland och annan felaktig användning tar jag inget ansvar för. Inte hellar att Agent Orange av misstag innahöll dioxin och inte heller för Vietnam-kriget heller.
dahla
Idag ska uppfarten till huset besprutas med roundup. Jag tvekar inte en sekund när det gäller att använda lagliga bekämpningsmedel... jag har tillgång till roundup på bulk för lantbruket men väljer ändå att köpa själv för att hålla mig på rätt sida om eventuella lagar och regler. Dessutom behöver jag en lämplig spruta till det hela vilket jag ju får med på köpet.

Jag har även ett hörn i söderläge mot en vägg där nässlor och kirs stormtrivs som ska få sig en omgång... tanken är att det ska bli upphöjda odlingsbänkar där och jag har ingen lust att fightas med nässlor när jag går barfota för att peta bland kryddväxter och annat.

Är roundup olagligt i andra eu-länder?
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 17-06-2011, 10:02) *
Är roundup olagligt i andra eu-länder?

Nej. Tvärtom försökte Kemikalieinspektionen stoppa det tidigare i Sverige men fick backa pga att det är fritt i andra EU-länder. IBLAND är EU bra. rolleyes.gif
Rihane
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2011, 10:41) *
Nej. Tvärtom försökte Kemikalieinspektionen stoppa det tidigare i Sverige men fick backa pga att det är fritt i andra EU-länder. IBLAND är EU bra. rolleyes.gif

Vad skrev du nu?
Ville kemikalieinspektionen stoppa medlet men fick inte för EU?
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 17-06-2011, 11:16) *
Vad skrev du nu?
Ville kemikalieinspektionen stoppa medlet men fick inte för EU?

Just. Monsanto överklagade till EU-domstolen eller någon liknande instans och fick rätt. Kemi kunde inte visa på några risker som motiverade stoppet. Ibland när jag ser hur Kemi agerar så får jag misstankar om att många där stod och demonstrerade och ropade "USA ut ur Vietnam" i unga år.
Rihane
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2011, 11:40) *
Just. Monsanto överklagade till EU-domstolen eller någon liknande instans och fick rätt. Kemi kunde inte visa på några risker som motiverade stoppet. Ibland när jag ser hur Kemi agerar så får jag misstankar om att många där stod och demonstrerade och ropade "USA ut ur Vietnam" i unga år.

Skojar du nu? Vad har Vietnamnkriget med Roundup att göra? Talar du om Napalm-bombningarna?
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 17-06-2011, 11:52) *
Skojar du nu? Vad har Vietnamnkriget med Roundup att göra? Talar du om Napalm-bombningarna?

Roundup tillverkas och upptäcktes av Monsanto som även tillverkade avlövningsmedlet Agent Orange åt amerikanska armén under Vietnamkriget. Sambandet dyker upp ideligen, kolla inläggen från Andersen.
Gunilla T
Monsanto var även tillverkare av DDT och PCB och hävdade bestämt att fenoxisyrorna i Agent Orange var ofarligt för människor och inte cancerogena.

Agent orange är väl det som i Sverige hette hormoslyr? Det hävdar denhär läkaren iaf;

http://www.miljomagasinet.se/artiklar/mons18.htm

Rihane
Tack ni båda.

Finns det fler medel som Monsanto tillverkar som finns på den svenska marknaden?
Gunilla T
Monsanto är väl numera närmast världsledande vad gäller bekämpningsmedel och GMO grödor, alltså genmanipulerade grödor som kan besprutas med deras Roundup t.ex. Roundup ready soja som imporeteras som djurfoder till Sverige. Det finns hur mycket som helst att läsa om deras framfart i världen.

Här kan du läsa om Monsantos synder bl. a hur de 2007 dömdes av domstol i Franrike för att de påstod att Roundup var biologiskt nedbrytbart. De tvingades ta bort den skrivelsen från produkten.

http://www.greenpeace.org/sweden/Global/sw...monsantos-7.pdf

Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 17-06-2011, 12:36) *
Monsanto var även tillverkare av DDT och PCB och hävdade bestämt att fenoxisyrorna i Agent Orange var ofarligt för människor och inte cancerogena.

Agent orange är väl det som i Sverige hette hormoslyr? Det hävdar denhär läkaren iaf;

http://www.miljomagasinet.se/artiklar/mons18.htm

Den skadliga effekten uppkom främst av att det tillverkningen även bildades dioxin vilket egentligen inte var meningen. Det var dock bråttom så man var väl inte så där hemskt noga. I krig och kärlek lär det mesta var tillåtet. Detta är vad jag tror mig veta, ärendet tillhör historien för mig eftersom det inte används.
Gunilla T
Även inom finansvärlden, som inte är särskilt känslig för vare sig miljö eller sociala konsekvenser omnämns Monsanto som "miljöbuse" - intressant!

http://www.e24.se/pengar/aktier-och-fonder...use_1797065.e24
Rihane
Är inte nedbrytningstiden för DDT och PCB ganska lång? Man hittar väl det fortfarande i naturen här Sverige trots ett förbud sen 30 år tillbaka i tiden(förbjöds väl 1977 eller något)? Eller är det så att vi får invandrande gifter? Man ska ju inte som gravid kvinna äta insjöfisk pga gifterna....
CillaM
Kemikalieinspektionen missade en liten juridisk sak, paragraf, när de var på väg att förbjuda RU, men pga av denna miss blev det tillåtet igen. Nu är Kemikalieinspektion på gång igen, och kommer inte, förhoppningsvis missa en sådan grej ännu en gång. Och DDT dyker upp som svåra konsekvenser hos många människor fortfarande, 30-50 år senare. PCB finns i byggnader som renoverats 1950-1975 ca, och det krävs saneringsarbetare för att ta bort materialet. Giftigt? Ja visst, vi har redan sett konsekvenserna. varför göra om samma misstag om och om och om igen? Jo, för att människan är inte nåt vidare smart för att överleva.
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 17-06-2011, 21:44) *
Kemikalieinspektionen missade en liten juridisk sak, paragraf, när de var på väg att förbjuda RU, men pga av denna miss blev det tillåtet igen. Nu är Kemikalieinspektion på gång igen, och kommer inte, förhoppningsvis missa en sådan grej ännu en gång. Och DDT dyker upp som svåra konsekvenser hos många människor fortfarande, 30-50 år senare. PCB finns i byggnader som renoverats 1950-1975 ca, och det krävs saneringsarbetare för att ta bort materialet. Giftigt? Ja visst, vi har redan sett konsekvenserna. varför göra om samma misstag om och om och om igen? Jo, för att människan är inte nåt vidare smart för att överleva.

Plockar du äpplen från päronträdet också?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2011, 22:17) *

Varför tror du att kemikalieinspektionen bryr sig om detta om det nu är totalt ofarligt?
CillaM
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2011, 22:17) *

ÄR du verkligen så korkad?
Gossen Ruda
Jag vet inte om budskapet gick fram så jag förklarar. Vad f-n har DDT och PCB med Roundup att göra? Ta upp metylkvicksilvret också. VARJE ÄMNE MÅSTE BEHANDLAS VAR FÖR SIG EFTERSOM ALLA ÄR OLIKA. I annat fall är annars alla bilar dödsfällor för ni minns väl alla dödsbränder men de gamla folkabilarna med bensintanken fram? Utvecklingen går framåt, försök fatta det.

Det är givetvis så att OM man inte vill använda Roundup i trädgården så skall man få slippa men skit i om andra gör det. Jag fattar inte denna sjukliga drift att lägga sig i vad andra människor gör. Sköt era egna affärer. Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Alla skriverier och all debatt om Roundup är rena förföljelsemanin och är tusenfalt överdriven i förhållande till ämnets farlighet. Man jagar den allra minsta tveksamhet och blåser upp alla misstänkta farligheter till leda. Det finns viktigare och mycket farligare saker att lägga krut på. Vad gör det om en trädgårdsägare duttar lite Roundup i sin trädgård? Det drabbar inte någon annan om ni inte är grannar möjligen.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 08:50) *
Jag vet inte om budskapet gick fram så jag förklarar. Vad f-n har DDT och PCB med Roundup att göra? Ta upp metylkvicksilvret också. VARJE ÄMNE MÅSTE BEHANDLAS VAR FÖR SIG EFTERSOM ALLA ÄR OLIKA. I annat fall är annars alla bilar dödsfällor för ni minns väl alla dödsbränder men de gamla folkabilarna med bensintanken fram? Utvecklingen går framåt, försök fatta det.

Det är givetvis så att OM man inte vill använda Roundup i trädgården så skall man få slippa men skit i om andra gör det. Jag fattar inte denna sjukliga drift att lägga sig i vad andra människor gör. Sköt era egna affärer. Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Alla skriverier och all debatt om Roundup är rena förföljelsemanin och är tusenfalt överdriven i förhållande till ämnets farlighet. Man jagar den allra minsta tveksamhet och blåser upp alla misstänkta farligheter till leda. Det finns viktigare och mycket farligare saker att lägga krut på. Vad gör det om en trädgårdsägare duttar lite Roundup i sin trädgård? Det drabbar inte någon annan om ni inte är grannar möjligen.

Vad är viktigare än att vi värnar om miljön? Förhoppningsvis ska vi lämna över till kommande generationer men det har väl inte du något intresse av.
Du är väl den förste som borde sköt dina egna affärer och är det något som är sjukligt så är det väl ditt propagerande för att använda Roundup.

Jag frågar en gång till: Varför tror du kemikalieinspektionen överhuvudtaget bryr sig om att jobba för att förbjuda användandet om det nu är så totalt ofarligt som du påstår? Sen i nästa sekund så säger du: "Det drabbar inte någon annan om ni inte är grannar möjligen." Vad är det för resonemang. Finns minsta risk att någon drabbas negativt av ett onödigt giftigt/farligt bekämpningsmedel så är det väl rimligt att man låter bli att använda det.

Det är snällt av dig att du säger att "OM man inte vill använda Roundup i trädgården så skall man få slippa". Ska vi fråga dig om lov först? Det borde väl vara tvärtom att man frågar om det är OK att använda medlet någon enstaka gång.
Nej Ruda om du känner dig förföljd när det gäller Roundup så beror det helt på dig själv och det är mycket märkligt att du inte kan acceptera att det finns människor med andra åsikter än dina. Istället gör du påhopp när du inte får medhåll.
Solstorm
Milda makaroner så laddat det är med roundup i trädgården!

Om man undantar de människor som enbart odlar sin egen föda eller enbart köper ekologisk odlad föda (och de människorna är absolut en liten minoritet) så äter de allra allra flesta av oss ibland (ganska ofta) sådant som vuxit på roundupad mark. Det vanliga är nog att marken besprutas ett visst antal dagar efter sådd precis innan det sådda börjar växa så att man får bort ogräs som annars skulle konkurrera med grödan.

Det är mycket mark som besprutas som sedan blir mjöl, djurfoder mm mm.

Lite nödfallsroundupande i trädgården vid enstaka tillfällen är ju som en piss i Missisippi i jämförelse. Tänk att det kan väcka så mycket vrede laugh.gif Funderar på om det är ett typiskt forumfenomen, det finns en etablerad uppfattning som är den starkaste på ett forum och det är lätt att haka på. Inte speglar det genomsnittsbefolkningen inte, men det är ju faktiskt inget som säger att det måste göra det heller förstås.

Gossen Ruda
Först måste jag beklaga mitt förra inlägg, jag skrev så här: "Jag fattar inte denna sjukliga drift att lägga sig i vad andra människor gör." men det skall givetvis vara :Jag fattar inte denna närmastsjukliga drift att lägga sig i vad andra människor gör. Om någon hunnit kontakta sjukvården så beklagar jag verkligen detta.

Till Solstorm, Roundup har samma verkan på miljöfolket som muletan har för tjuren. Samma tjurrusning utan att närmare tänka efter. Jag förstår uppriktigt inte detta. Skall man reagera på något som skadar miljön bör man ha ordenligt på fötterna och inte reagera på rykten.

Vad Kemikalieinspektionen har för sig funderar jag också på, det är nog dags att kolla med dem. Det måste finnas mer angelägna saker att pyssla med. Det kanske finns muletakänsliga personer även där.
Rihane
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 08:50) *
Jag vet inte om budskapet gick fram så jag förklarar. Vad f-n har DDT och PCB med Roundup att göra? ........./Klippt

Du ser inte själv att du öppnade upp diskussionen mot Montesano snarare än Roundup när du blandade in Vietnamkriget?

Lämnar diskussionen nu eftersom man inte får ställa frågor och det blir för känsligt om man gör det.
dahla
Oavsett om det kommer visa sig skadligt för miljön om 50 år så är det rusktigt effektivt på nässlor och kirs i alla fall... wub.gif

Jag sprutade lite igår och idag är bladen helt svarta... underbart att se så nu kommer jag gå loss på resten av nässlor och kirs som inte ska finnas... utanför tomten vill jag gärna ha mer nässlor, det gillar tydligen fasanerna och deras kycklingar skarpt att strosa omkring i... tur att dom inte bränner sig som en annan vekling gör sleep.gif
Aqvakul
Tuffa gubbar blir ännu tuffare om de hanterar farliga saker, eller funkar det inte så..

eller handlar det om att fixa problemet snabbt och lätt, istället för att slita på tålamodet?

funderade äldre manlig "filosof" eller möjligen "stofil"...
Myosotis
CITAT (amaira @ 17-06-2011, 09:36) *
Fram för Den Lilla Högljudda Falangen biggrin.gif wub.gif så människor får underlag att göra sina egna val!

Jag har inte varit så högljudd här men jag är kvar [attachment=61845:Megaphon.gif] och följer tråden med intresse. Många har skrivit bra saker.
dahla
CITAT (Aqvakul @ 18-06-2011, 15:49) *
Tuffa gubbar blir ännu tuffare om de hanterar farliga saker, eller funkar det inte så..

eller handlar det om att fixa problemet snabbt och lätt, istället för att slita på tålamodet?

funderade äldre manlig "filosof" eller möjligen "stofil"...

Jag ligger borta och jobbar fem dagar i veckan... att enbart "roa" mig med ogräs under helgerna funkar inte för min del... jag förstår att arbetslösa och pigga pensionärer har tid att ta hand om ogräset på ett helt annat vis.
Myosotis
CITAT (Solstorm @ 18-06-2011, 13:28) *
Om man undantar de människor som enbart odlar sin egen föda eller enbart köper ekologisk odlad föda (och de människorna är absolut en liten minoritet) så äter de allra allra flesta av oss ibland (ganska ofta) sådant som vuxit på roundupad mark. Det vanliga är nog att marken besprutas ett visst antal dagar efter sådd precis innan det sådda börjar växa så att man får bort ogräs som annars skulle konkurrera med grödan.
Det är mycket mark som besprutas som sedan blir mjöl, djurfoder mm mm.
Lite nödfallsroundupande i trädgården vid enstaka tillfällen är ju som en piss i Missisippi i jämförelse.

Det har du rätt i och jag gillar verkligen inte användandet av gift där heller.

CITAT (Solstorm @ 18-06-2011, 13:28) *
Funderar på om det är ett typiskt forumfenomen, det finns en etablerad uppfattning som är den starkaste på ett forum och det är lätt att haka på.

thumbdown.gif Det var elakt. Det verkar vara ett typiskt forumfenomen, att klumpa ihop folk till grupper, "falanger", påstå att de har "gaddat ihop sig". Det finns faktiskt människor som delar åsikter, ju starkare åsikter desto mindre risk att de är "påhakare". Jag läste första inlägget och reagerade på mitt sätt som råkar likna t.ex. Gunillas sätt att reagera därför att vi har liknande värderingar utan att vi känner varandra eller har "gaddat ihop oss". Jag kan inte minnas att jag har "hakat på" en grupp med en viss åsikt i hela mitt liv, tvärtom tycker jag oftast motsatsen till vad majoriteten tycker och står för det. Men jag kan väl inte börja gilla roundup bara för att vi i den här tråden råkar vara några fler motståndare än användare?!!
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 18-06-2011, 15:03) *
Du ser inte själv att du öppnade upp diskussionen mot Montesano snarare än Roundup när du blandade in Vietnamkriget?

Lämnar diskussionen nu eftersom man inte får ställa frågor och det blir för känsligt om man gör det.

Kopplingen mellan Roundup, Monsanto och vietnamkriget ligger i botten hela tiden. Tyvärr. Frågor är väl bra, problemet är bara svaren ibland. Menar du nedbrytningstiden på DDT och PCB? Vet ej tyvärr, men svaren finns säkert på nätet.
Gunilla T
Visst finns kopplingen Monsanto och Roundup, givetvis eftersom Roundup är Monsantos flaggskepp med vilket de nu försöker erövra världsherraväldet över matproduktionen på planeten jorden.

Varje inköpt plastflaska Roundup stöder multijätten Monsanto i deras strävan. Det är den moraliska och etiska aspekten...och sedan har vi miljöaspekten med forskning som hävdar fosterskador....

Roundup bryts inte ner såsom Monsanto hävdar, i så fall skulle det inte återfinnas glyfosat i grundvattnet och som alla säkert vet är att när giftet kommer ner i grundvattnet så har det också kommit in i näringskedjan och vi människor är, tillsammans med de stora rovdjuren och rovfåglarna slutdestinationen för gifter som anrikas.

Rihane
Men Gossen Ruda. Det är ju dina svar som gjort mig avogt inställd till Monsanto. Innan dess trodde jag att Roundup var ett ogräsmedel bland andra.
Tapio
CITAT (Gunilla T @ 18-06-2011, 19:05) *
Roundup bryts inte ner såsom Monsanto hävdar, i så fall skulle det inte återfinnas glyfosat i grundvattnet och som alla säkert vet är att när giftet kommer ner i grundvattnet så har det också kommit in i näringskedjan och vi människor är, tillsammans med de stora rovdjuren och rovfåglarna slutdestinationen för gifter som anrikas.

Halaj!

Visst finns det glyfosat i grundvattnet. Men hur mycket är det?
Jag har för mig att det är i storleksordningen ppb. Sant?
Om så är det faktiskt inte mycket att tjafsa om.

//T
Gunilla T
CITAT (Tapio @ 18-06-2011, 20:09) *
Halaj!

Visst finns det glyfosat i grundvattnet. Men hur mycket är det?
Jag har för mig att det är i storleksordningen ppb. Sant?
Om så är det faktiskt inte mycket att tjafsa om.

//T

Vid vilken koncentration blir det skadligt för vattenlevande djur och organismer?....för däggdjur....för människor?
varghem
och är det bevisat det kommer från RU???
Tapio
CITAT (Gunilla T @ 18-06-2011, 20:25) *
Vid vilken koncentration blir det skadligt för vattenlevande djur och organismer?....för däggdjur....för människor?

Halaj!

Jag har inte en aning. Det är upp till dem som inte gillar round up att ta reda på.

Mitt största, och enda problem just nu är att jag inte hittar min slykniv!
Jag blir galen! Jag har letat överallt!

//T
gnon49
Inget företag allra minst Monsanto ser femtio år framåt i tiden. Och när det gäller bekämpningsmedel så är ju ofta tidsperspektivet ganska långt. Det som var ofarligt igår är möjligen lite farligare idag och med facit i hand, någon gång i framtiden, så är det farligt värre. Men storföretagens framförhållning sträcker sig oftast bara till nästa bokslut. Och när det gäller företag som Monsanto kan det vara förödande för konsumenten. Inte ens läkemedel, som ju testas stenhårt, är alltid så säkra som alla studier o försök visar. Läkemedel dras ju faktiskt in då o då. Vad Monsanto säger om roundup är egentligen helt ointressant. Dom vill ju sälja till varje pris. Roundup gör säkert ingen skada på kort sikt för då hade man inte fått sälja det. Men dom långsiktiga verkningarna vet vi faktiskt inget eller lite om. Idag skulle väl ingen börja såga i eternit. Den kunskapen kostade många liv.
CillaM
CITAT (gnon49 @ 18-06-2011, 21:42) *
Inget företag allra minst Monsanto ser femtio år framåt i tiden. Och när det gäller bekämpningsmedel så är ju ofta tidsperspektivet ganska långt. Det som var ofarligt igår är möjligen lite farligare idag och med facit i hand, någon gång i framtiden, så är det farligt värre. Men storföretagens framförhållning sträcker sig oftast bara till nästa bokslut. Och när det gäller företag som Monsanto kan det vara förödande för konsumenten. Inte ens läkemedel, som ju testas stenhårt, är alltid så säkra som alla studier o försök visar. Läkemedel dras ju faktiskt in då o då. Vad Monsanto säger om roundup är egentligen helt ointressant. Dom vill ju sälja till varje pris. Roundup gör säkert ingen skada på kort sikt för då hade man inte fått sälja det. Men dom långsiktiga verkningarna vet vi faktiskt inget eller lite om. Idag skulle väl ingen börja såga i eternit. Den kunskapen kostade många liv.

Bra skrivet! tummenupp.gif
merlin68
Ogräsättika är det miljöfarligaste som används i min trädgård sleep.gif Roundup får thumbdown.gif
Gossen Ruda
Ja, jösses vad mycket som skrivs. Jag återkommer med kommentarer, men nu skall jag gå ut i trädgården. Jag vill bara kommentera att jag ser tanken på att försöka leta efter långtidseffekter på ett instabilt ämne är som att samla såpbubblor i ett rum. Det blir inte mycket kvar. Medlet har använts i 40 år, borde man inte se skadorna i naturen nu då?
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2011, 10:11) *
Ja, jösses vad mycket som skrivs. Jag återkommer med kommentarer, men nu skall jag gå ut i trädgården. Jag vill bara kommentera att jag ser tanken på att försöka leta efter långtidseffekter på ett instabilt ämne är som att samla såpbubblor i ett rum. Det blir inte mycket kvar. Medlet har använts i 40 år, borde man inte se skadorna i naturen nu då?

Skadorna i naturen ser vi redan nu, groddjuren har tagit storskada. Djurlivet i småbäckar är inte vad det har varit.

Förstår inte varför trädgårdsmänniskor skall använda sig av gift överhuvudtaget, om man nu har trädgård så borde man väl ha intresse för liv och grönska, annars så finns det ju asfalt att lägga ut på tomten.

Duttande av gifter är ett otyg, och det borde vara jobbigare en att ta en grep och ta upp tex kvickrötter en att stå och dutta gift på dom.

Sedan är det väl så att Gossen ruda sedan slutet av 1990talet har spamat detta forum med giftpropagandan, och utan åtgärd från forumsägarna.
Tapio
Halaj!

Man kan också ta en matematisk approach till detta.
Man kan anta att nedbrytningen av Round Up är logaritmiskt fallande.
Det gäller det mesta som sas minskar i antal.
Man kan t.ex. ta 81873 glödlampor, tända dem samtidigt och då kommer antalet fungerande lampor att falla logaritmiskt. De har ju en ändlig livslängd.
Man kan ta 81873 bakterier i en för dem ogynnsam lösning (surt pH t.ex.). då kommer antalet överlevande bakterier att falla logaritmiskt.
Radioaktivt sönderfall beter sig på detta sätt. I C14-metoden använder man just detta.
Hoppas ni hänger med.
Jaha, det var la roligt då, men vad betyder det egentligen i praktiken?
Jo, kolla in nonsensgrafen jag bifogar. Den skulle gott kunna vara antalet RUmolekyler i ett jordprov där Y-axeln är mängden RU och X-axeln tid.
Den logiskt sinnade noterar en sak här: mängdminskningen är proportionell mot mängden.
Det innebär i praktiken att mängden aldrig, aldrig någonsin blir noll även om tiden går mot oändligheten!
Det innebär också att man med tillräckligt noggranna mätmetoder alltid kommer att kunna detektera RU i ett jordprov.
Så det faktum att det finns RU i jorden eller grundvattnet betyder inte ett smack. Det viktiga är hur mycket det är.

Häpp! Nu åker jag och köper en slykniv!

//T
*Stintan*
CITAT (andersen @ 19-06-2011, 10:59) *
Skadorna i naturen ser vi redan nu, groddjuren har tagit storskada. Djurlivet i småbäckar är inte vad det har varit.

Förstår inte varför trädgårdsmänniskor skall använda sig av gift överhuvudtaget, om man nu har trädgård så borde man väl ha intresse för liv och grönska, annars så finns det ju asfalt att lägga ut på tomten.

Duttande av gifter är ett otyg, och det borde vara jobbigare en att ta en grep och ta upp tex kvickrötter en att stå och dutta gift på dom.

Sedan är det väl så att Gossen ruda sedan slutet av 1990talet har spamat detta forum med giftpropagandan, och utan åtgärd från forumsägarna.

tummenupp.gif fast de ska nog vara ett INTE mellan borde och vara whist.gif
Gossen Ruda
Ja, vad skall man säga? En sak är helt klar och det är att motståndarna till Roundup och Monsanto är djupt övertygade om att deras hållning är den enda rätta. Inga argument eller förklaringar hjälper, det är som att hälla vatten på en gås. Även den mest bagatellartade invändningen mot användningen förstoras upp till jätteformat som en Potemkinkuliss. Jag funderade på att bemöta allt var för sig men inser att de bara kommer att yngla av sig och dyka upp i andra skepnader. Det absoluta bottenmärket är nog Andersens önskan att forumägarna skall cencurera forumet. Takterna från kommunismens döljande av fakta och strypande av all debatt sitter tydligen i än. Ställningskriget på forumet får väl fortsätta då men jag tycker det är improduktivt.

Tillägg: Jag förstår att motståndet är mer ideologiskt än baserat på ämnet i sig men har svårt för argument i stil med "Jag gillar inte Monsanto och därför är Roundup farligt". Eller att man vill vara en klart lysande miljöapostel och därför rackar ner på allt "kemiskt". Det gäller att följa sina principer. Den enda princip jag har är att inte ha några principer, det begränsar den fria tanken.
Solstorm
CITAT (Myosotis @ 18-06-2011, 16:08) *
thumbdown.gif Det var elakt. Det verkar vara ett typiskt forumfenomen, att klumpa ihop folk till grupper, "falanger", påstå att de har "gaddat ihop sig". Det finns faktiskt människor som delar åsikter, ju starkare åsikter desto mindre risk att de är "påhakare".

Förstår inte ditt inlägg riktigt. Inte har jag skrivit något om falanger eller gadda ihop sig. Jag borde nog uttryckt mig på ett annat sätt om det felaktigt har uppfattats så.

När flera stycken tar i så mycket så tror jag att de som använder roundup vid enstaka tillfällen avstår från att skriva i den här tråden för att slippa känna sig halshuggna. Då får man lätt uppfattningen av den här tråden att de allra flesta är väldigt mycket emot roundup och att det bara används av några enstaka syndabockar. Det stämmer ju inte med verkligheten men det finns ju heller inget som säger att tråden ska spegla verkligheten. Vilken tur att vi har åsiktsfrihet!
Jan Lindgren
Hej!
Du är beundransvärd Rudan. Att du fortfarande försöker ge de många hatfyllda, okunniga människorna som finns på den här siten lite kunskap är fantastiskt. Jag har tröttnat. Jag kan träffa en del kunniga odlaiter på andra siter.

Att inte folk förstår att glyfosat tillverkas av många företag är konstigt. Gillar man av någon anledning inte Monsanto så finns det andra tillverkare. Är man det minsta insatt i jordbruk så vet man att glyfosat är ett utmärkt medel om man är lite miljömedveten. Jag tittade nyligen på en vattenanalys från en gård där man använt glyfosat sedan det kom på marknaden. Inte ett spar av glyfosat eller dess nedbrytningsprodukter. Sedan kan jag hålla med kritikerna av glyfosat att det alltid finns en viss risk med okunniga människor så det är mycket bra att en del här inte använder glyfosat.

DDT är nog det medel efter antibiotika som räddat flest människoliv. Fortfarande så räddar det många barns liv varje dag. Varför vill en del människor att fler barn ska dö?

Kämpa på Rudan så länge du orkar.
Jan Lindgren
Bettis
CITAT (Solstorm @ 20-06-2011, 12:15) *
........När flera stycken tar i så mycket så tror jag att de som använder roundup vid enstaka tillfällen avstår från att skriva i den här tråden för att slippa känna sig halshuggna......

Jag använder det då och då och tycker det funkar kanon! skiter i om jag blir halshuggen.
Gossen Ruda
Tack för uppskattningen. Förutom att jag inte är förtjust i principer så gillar jag inte heller polariseringen i många frågor. Antingen är men det ena eller så tillhör man det "andra". Så länge man lever enligt ett koncept som då innebär absolut inget "kemiskt" eller så skall man behandlas som flickan som trampade på brödet. Det finns inget mellanläge. Trist och tråkigt och det blir så dålig stämning.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2011, 16:42) *
Tack för uppskattningen. Förutom att jag inte är förtjust i principer så gillar jag inte heller polariseringen i många frågor. Antingen är men det ena eller så tillhör man det "andra". Så länge man lever enligt ett koncept som då innebär absolut inget "kemiskt" eller så skall man behandlas som flickan som trampade på brödet. Det finns inget mellanläge. Trist och tråkigt och det blir så dålig stämning.

Fast bidrar du inte själv till denna polarisering, genom att utse de som inte tycker som du, till "Roundup-hatare"...
Vilka är dessa?
Är det de som följer "försiktighetsprincipen", portalparagrafen i vår miljölagstiftning?
Är det de som lägger ner stor möda att mekaniskt bekämpa ogräs och som tänker sig för både en och flera gånger innan de använder ett kemiskt preparat?
Inte är det dessa odlaiter, och jag tror att de är väldigt många, som du utnämner till "Roundup-hatare"?
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2011, 16:42) *

Fast du bidrar ju själv till att dela in odla i olika poler,och att ta upp HC saga om flickan som trampade på brödet är ju som att utnämna sig själv till någon form av martyr? för inte rycker du väl av småkryp deras vingar eller? att du samlar på småkryp innerbär väl inte att du plågar dom?.

Du måste ju åxå vara medveten om att det skulle bli viss rabalder om en tråd med en rubrik som börjar med...Bästa Roundup-hatare.
Snöflinga
CITAT (Solstorm @ 20-06-2011, 12:15) *
Förstår inte ditt inlägg riktigt. Inte har jag skrivit något om falanger eller gadda ihop sig. Jag borde nog uttryckt mig på ett annat sätt om det felaktigt har uppfattats så.

När flera stycken tar i så mycket så tror jag att de som använder roundup vid enstaka tillfällen avstår från att skriva i den här tråden för att slippa känna sig halshuggna. Då får man lätt uppfattningen av den här tråden att de allra flesta är väldigt mycket emot roundup och att det bara används av några enstaka syndabockar. Det stämmer ju inte med verkligheten men det finns ju heller inget som säger att tråden ska spegla verkligheten. Vilken tur att vi har åsiktsfrihet!

Bra skrivet, instämmer helt thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon