|
Meriona
26-07-2011, 17:06
CITAT (Huggorm @ 26-07-2011, 18:00)  Det går inte att glömma ett dåd där 76 personer mördats, oavsett hur många som försöker. Självklart inte. Men det är nog inte tanken heller. Undrar om alla saknade hittats, nån som hört? De har skrivit ner antalet döda, men är det en slutlig siffra tro?
Ugglemormor
26-07-2011, 17:15
Barnen och de andra som misste livet glömmer man inte, men den dåren som gjorde detta hemska ska man glömma och sen kasta bort nyckeln så att han får ruttna i sin håla. Detta var min tanke och jag vill hålla i hand alla som känner att han borde inte få finnas till bland oss längre, bli totalt bortglömt samt att hans idees spolas ner i avloppen framför ögorna på honom, visa sin förrakt för detta...
Tyvärr har han lyckats med bedriften att för överskådlig tid bli ihågkommen, åtminstone i Norge. Och det var väl vad han ville uppnå. Är han inte galen nu så lär han bli det i isoleringscell. För ihop med andra interner skulle han inte bli långvarig.
CITAT (Meriona @ 26-07-2011, 18:06)  Självklart inte. Men det är nog inte tanken heller.
Undrar om alla saknade hittats, nån som hört? De har skrivit ner antalet döda, men är det en slutlig siffra tro? Nej de är nog inte säkra ännu. De vill nog vara absolut säkra och att alla anhöriga har underättats samt att alla som varit i byggnaden har kontaktats.
Har varit förlamad och är mest sorgsen. Jag förstår vad ni vill med att inte ge honom det han vill ha, men jag vågar inte glömma honom utan att först ha förstått och dithän är det långt.
Min svärsons syster bor i Norge Trondheim,de är här nu i småland svärsonens syster med sin dotter Eline och hennes kompis Mare ,Mares klasskompis var på ön hon blev skjuten i ryggen och ligger på Hospitalet,Mare och Eline var här i går och åkte badring och Mare sa att det kommer och bli Kämpejobbigt att komma till skolan och träffa alla och möta det faktum att alla inte är där och att inget blir som det var innan skolovet. Alla i Norge trodde det var en hämnd från Al kaida först ,nu tycker de att det var tur att det inte var så för då hade det blivit inbördeskrig mot invandrare om det varit en Musslimsk attack.Vilket som så är det fruktansvärt och är svårt att ta inn !de norska flickorna vi hade här i går var klart väldigt tagna och såg inte fram imot skolstarten för de vet hur jobbigt det kommer att bli och möta det som hänt.Våra empatier är hos dom Eline och Mare  och våra norska vänner .
CITAT (Monaxe @ 26-07-2011, 12:15)  Klipp från facebook
"Mördaren från Utøya har uttalat sig i sitt "manifest" att han hellre vill bli hatad än glömmas bort. Ja, då glömmer vi honom, tillsammans. Vi avtalar med varandra att vi inte säger hans namn, vi skriver det inte, vi googlar det inte. Ser vi hans namn i tryck så hoppar vi över det. Vi kommer hellre ihåg dem som förtjänar att bli ihågkomna! " Men ser ni inte att han vinner då han vill bli hatad!?!Och DÅ vinner även Satan som som har denne unge man i sin totala makt!!! Hatet drar endast MERA våld till våran värld är ett som är säkert!!!
*Stintan*
27-07-2011, 08:46
Sluta uppmärksamma dåren kan man göra, och det vore det bästa, men aldrig glömma 22 juli 2011! Han är inte ens värd att hatas och det tror jag inte heller de flesta gör. Att vara arg och känna ilska när man sörjer är inte detsamma som att hata och vilja hämnas.
CITAT (silos @ 27-07-2011, 09:04)  Men ser ni inte att han vinner då han vill bli hatad!?!Och DÅ vinner även Satan som som har denne unge man i sin totala makt!!! Hatet drar endast MERA våld till våran värld är ett som är säkert!!! Men Silos, läste du inte vad som stod i inlägget? Det stod att eftersom han hellre vill bli hatad än bortglömd, är det bättre att glömma honom! Att glömma dådet och alla som miste livet kan man aldrig göra, och ska man inte heller göra. Men mördaren förtjänar att glömmas bort, raderas ut helt, fast det är väl i praktien helt omöjligt, tyvärr. Tanken är väl riktig och god, men verkligheten är ju annorlunda.
Meriona
27-07-2011, 09:21
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2011, 09:46)  Sluta uppmärksamma dåren kan man göra, och det vore det bästa, men aldrig glömma 22 juli 2011! Han är inte ens värd att hatas och det tror jag inte heller de flesta gör. Att vara arg och känna ilska när man sörjer är inte detsamma som att hata och vilja hämnas.  Precis!
Aqvakul
27-07-2011, 10:27
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2011, 09:46)  Sluta uppmärksamma dåren kan man göra, och det vore det bästa, men aldrig glömma 22 juli 2011! Han är inte ens värd att hatas och det tror jag inte heller de flesta gör. Att vara arg och känna ilska när man sörjer är inte detsamma som att hata och vilja hämnas.
Ugglemormor
27-07-2011, 14:14
-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|